Tesla model S helt död
Moderator: Redaktion
Tesla model S helt död
Tjenare försöker få igång vännens Tesla som är HELT död på bägge batterierna. Har tagit bort noseconen är 2013 årsmodell. Kopplat upp ett batteri mot poolerna bakom noseconen den går inte att öppna ändå med nyckeln. Vet någon vad nästa steg är. Verkar inte gå att öppna frunken på samma sätt som flera visar på YouTube. Verkar vara elektoniskt låst eller något liknande
- Nicklas
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ida2603
Re: Tesla model S helt död
Om du mäter med multimeter, vad får du för spänning med respektive utan stödbatteriet?
- Nicklas
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ida2603
Hmmm... 0 volt låter ju snarare som att det inte är kopplat ordentligt... Eller har den stått väldigt länge?
Om du kopplar 12v extra batteri vid sidan om. Vad har du för spänning då med kablar inkopplade vid nosecone?
Vad har du för spänning efter typ 5 min utan extra batteri när du mäter framme vid nosecone?
Vad har du för spänning efter typ 5 min utan extra batteri när du mäter framme vid nosecone?
- Gustafsson
- Teslaägare
1,5 år utan laddning? Well, då ska det mycket tur till om inte det stora batteriet faktiskt är klart för skroten.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Nja, det torde koppla ur sig med kontaktorerna det når minimispänningen. Sedan är själv urladdningen väldigt långsam.Gustafsson skrev: ↑29 nov 2024 22:551,5 år utan laddning? Well, då ska det mycket tur till om inte det stora batteriet faktiskt är klart för skroten.
Svårt säga säkert men det kan vara friskt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Gustafsson
- Teslaägare
Har bara erfarenhet från roadster-världen där jag följer med lite på fora. Där är majoriteten av havererade batterier just bortom räddning pga negligerad laddning, men roadstern är är nog inte lika skyddad för total urladdnng som S kanske, man måste dra en service plug till batteriet för hand om batteriet ska sluta ladda ur på roadstern, men även då låter det lång tid med 1,5 år.AAKEE skrev: ↑29 nov 2024 23:09Nja, det torde koppla ur sig med kontaktorerna det når minimispänningen. Sedan är själv urladdningen väldigt långsam.Gustafsson skrev: ↑29 nov 2024 22:551,5 år utan laddning? Well, då ska det mycket tur till om inte det stora batteriet faktiskt är klart för skroten.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Haft två olika Model S som stod minst 3 månader var utan någon laddning och 0 km räckvidd. Båda gav full räckvidd efter laddning.
Det handlar egentligen om att bilen slutar dra ström ur batteriet när det nått minimumnivån.Gustafsson skrev: ↑29 nov 2024 23:19Har bara erfarenhet från roadster-världen där jag följer med lite på fora. Där är majoriteten av havererade batterier just bortom räddning pga negligerad laddning, men roadstern är är nog inte lika skyddad för total urladdnng som S kanske, man måste dra en service plug till batteriet för hand om batteriet ska sluta ladda ur på roadstern, men även då låter det lång tid med 1,5 år.AAKEE skrev: ↑29 nov 2024 23:09Nja, det torde koppla ur sig med kontaktorerna det når minimispänningen. Sedan är själv urladdningen väldigt långsam.Gustafsson skrev: ↑29 nov 2024 22:551,5 år utan laddning? Well, då ska det mycket tur till om inte det stora batteriet faktiskt är klart för skroten.
Självurladdningen ur batteriet är väldigt låg omkring 2.5-3V/cell.
Cellerna skadas inte förrän man kommer ned ordentligt under 0%, så det finns marginal.
1.5 år är ju såklart länge, men lämnar man lösa celler med 0% så klarar de nog normalt 1.5 år.
Man ska absolut inte döma ut batteriet innan man kontrollerat.
Här är tester på självurladdning på NCA-kemi.
Vid 0% SOC, där man urladdade batteriet väldigt långsamt och stoppade vid 0% riktig SOC, dvs 2.5V. Cellen återhämtar 0.15-0.2V och sedan håller den ungefär samma spänning i hela testet (1år). Äldre Teslor verkar stänga ned sig lite över 2.5V, 2.7V ungefär på de data jag har.
Testerna ovan är ju genomförda på nya celler.
Gamla slitna har högre självurladdning tex beroende på hur mycket lithium plating som finns.
Jag har inte sett någon motsvarande test på gamla slitna celler men det torde variera väldigt mycket på hur trötta de är.
Det torde räcka med att en eller några celler är döda för att batteriet inte ska fungera okey när/om man får igång det, dvs att batteriet efter någon tid utvecklar en imbalans i cellspänning som batteriet inte klarar att hålla i schack.
Jag tror att vi ligger ngn stans runt 50-50 på att batteriet är oskadat eller har utvecklat problem (gissar att vi inte har data på att batteriet var okey innan bilen ställdes undan?)
Hur bilen stått under tiden spelar också roll, inomhus med torrt/jämn temp är nättre än ute.
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 1 gånger.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Gustafsson
- Teslaägare
På tal om det, såg jag häromdagen en S på Finn.no med ”tomt batteri” för ca 100’ Kanske inte är så tomt trots allt då. Hur kollar man HV batteriet? Servicemenyn efter att ha 12v igång?
Servicemenyn säger nog bara felkoder.Gustafsson skrev: ↑30 nov 2024 09:43På tal om det, såg jag häromdagen en S på Finn.no med ”tomt batteri” för ca 100’ Kanske inte är så tomt trots allt då. Hur kollar man HV batteriet? Servicemenyn efter att ha 12v igång?
Det finns mest möjligheter med teslas tool box men det har ju inte så många.
Med tex Scan my Tesla ser man cellspänningar i alla grupper + lite mer.
Historiken bakom varför en tesla står/stått länge med tomt batteri är det första man ska klura på. Mest troligt i min värld torde vara problem med bilen tex batteriproblem (12V eller HV-batt).
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Verkade inte som den tog emot något laddning alls. Hade velat få upp huven på något sätt så man kan kolla/byta 12 volts batterier. Har letat på hela internet känns det som och inte hittat något sätt att manuellt öppna den. Min ser annorlunda ut jämfört med de andra jag sätt på YouTube.
Jag har inte alls hållit på med det men har sett på ett gäng forum att en förutsättning för att bilen ska ta emot ström i HV-batteriet är att bilen accepterar 12V-batteriet.Oim1212 skrev: ↑30 nov 2024 11:22IMG_0539.pngIMG_0541.pngVerkade inte som den tog emot något laddning alls. Hade velat få upp huven på något sätt så man kan kolla/byta 12 volts batterier. Har letat på hela internet känns det som och inte hittat något sätt att manuellt öppna den. Min ser annorlunda ut jämfört med de andra jag sätt på YouTube.
Jag tror det kan behöva lite trix efter 12V batteribyte för att bilen ska bli nöjd.
Kan grotta lite och återkomma.
(Borde finnas folk här som vet)
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Proceduren finns online på service.tesla.com.
Är mjukvaran äldre än 2023.20 ska man använda toolbox för att genomföra settings efter bytet. (Det låter troligt m.ht hur länge bilen stått?).
Är mjukvaran nyare går det göra via skärmen.
Är mjukvaran äldre än 2023.20 ska man använda toolbox för att genomföra settings efter bytet. (Det låter troligt m.ht hur länge bilen stått?).
Är mjukvaran nyare går det göra via skärmen.
Use the touchscreen to update the vehicle's gateway "12V Battery Type".
Unlock the vehicle gateway. See .
In the Service Mode menu, go to Low Voltage > LV Battery Type > Change Battery Type to Selected.
Select the type of battery that was installed, and then touch Change Battery Type to Selected.
Read the prompt, touch Run, and allow the routine to complete.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
AAKEE skrev: ↑30 nov 2024 12:59Proceduren finns online på service.tesla.com.
Det nya batteriet måste hålla minst 12.6V, om inte = ladda.
Är mjukvaran nyare går det göra via skärmen.Use the touchscreen to update the vehicle's gateway "12V Battery Type".
Unlock the vehicle gateway. See .
In the Service Mode menu, go to Low Voltage > LV Battery Type > Change Battery Type to Selected.
Select the type of battery that was installed, and then touch Change Battery Type to Selected.
Read the prompt, touch Run, and allow the routine to complete.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Har du mätt med multimeter framme vid nosecone både utan extra 12v batteri inkopplat, och med extra 12v batteri inkopplat som jag skrev tidigare? Utan den infon, går det inte hjälpa dig vidare.Oim1212 skrev: ↑30 nov 2024 11:22IMG_0539.pngIMG_0541.pngVerkade inte som den tog emot något laddning alls. Hade velat få upp huven på något sätt så man kan kolla/byta 12 volts batterier. Har letat på hela internet känns det som och inte hittat något sätt att manuellt öppna den. Min ser annorlunda ut jämfört med de andra jag sätt på YouTube.
Verkade inte som den tog emot något laddning alls. Hade velat få upp huven på något sätt så man kan kolla/byta 12 volts batterier. Har letat på hela internet känns det som och inte hittat något sätt att manuellt öppna den. Min ser annorlunda ut jämfört med de andra jag sätt på YouTube.Richardk skrev: ↑30 nov 2024 13:45[quote=Oim1212 post_id=827583 time=<a href="tel:1732962135">1732962135</a> user_id=22680]
IMG_0539.pngIMG_0541.png[quote=Richardk post_id=827507 time=<a href="tel:1732912866">1732912866</a> user_id=4488]
Om du kopplar 12v extra batteri vid sidan om. Vad har du för spänning då med kablar inkopplade vid nosecone?
[/quote]
Har du mätt med multimeter framme vid nosecone både utan extra 12v batteri inkopplat, och med extra 12v batteri inkopplat som jag skrev tidigare? Utan den infon, går det inte hjälpa dig vidare.
[/quote]
Jag ska dubbelkolla igen, bilen är långt bort och ska köpa den av min vän. Tänkte bärga hem den så man slipper åka 45 för att kolla på den. Tänkte kolla om man får/kan lyfta bilen i fälgarna upp på en bärgningsbil. Typ som på denna bilden
Nu har jag ingen susning om Tesla, men det ser ut som det sitter en solenoid som skall dra och öppna låset när den blir strömsatt.
Jag hade provat att strömsätta den och se vad som händer, eller bara trycka på plattan med en stor skruvmejsel
Jag hade provat att strömsätta den och se vad som händer, eller bara trycka på plattan med en stor skruvmejsel
Har du mätt med multimeter framme vid nosecone både utan extra 12v batteri inkopplat, och med extra 12v batteri inkopplat som jag skrev tidigare? Utan den infon, går det inte hjälpa dig vidare.Oim1212 skrev: ↑02 dec 2024 10:16Verkade inte som den tog emot något laddning alls. Hade velat få upp huven på något sätt så man kan kolla/byta 12 volts batterier. Har letat på hela internet känns det som och inte hittat något sätt att manuellt öppna den. Min ser annorlunda ut jämfört med de andra jag sätt på YouTube.Richardk skrev: ↑30 nov 2024 13:45[quote=Oim1212 post_id=827583 time=<a href="tel:1732962135">1732962135</a> user_id=22680]
IMG_0539.pngIMG_0541.png[quote=Richardk post_id=827507 time=<a href="tel:1732912866">1732912866</a> user_id=4488]
[/quote]
Jag ska dubbelkolla igen, bilen är långt bort och ska köpa den av min vän. Tänkte bärga hem den så man slipper åka 45 för att kolla på den. Tänkte kolla om man får/kan lyfta bilen i fälgarna upp på en bärgningsbil. Typ som på denna bilden IMG_0552.jpeg
[/quote]
Det finns olika sätt att lösa det på, men enklast är ju att koppla på ström framme, och det brukar funka på de flesta bilar.
Jag har bara varit med om en bil det inte funkat på, och då var det nog en mjukvarubug, eftersom det redan fanns 12v framme vid nosecone. Då löstes det genom att tömma båda 12v och HV batteriet med en vanlig H7 glödlampa. Tog ett para dagar

Men nu har du troligtvis inte det problemet. Funkar det inte att koppla på ström och alla dörrar, fönster osv är stängda så blir det jobbigare (då man inte kan använda nödöppnare inifrån). Då får man göra som i nedan video. Alternativt slå sönder en ruta eller liknande.
Jag ska dubbelkolla igen, bilen är långt bort och ska köpa den av min vän. Tänkte bärga hem den så man slipper åka 45 för att kolla på den. Tänkte kolla om man får/kan lyfta bilen i fälgarna upp på en bärgningsbil. Typ som på denna bilden IMG_0552.jpegRichardk skrev: ↑02 dec 2024 20:36Har du mätt med multimeter framme vid nosecone både utan extra 12v batteri inkopplat, och med extra 12v batteri inkopplat som jag skrev tidigare? Utan den infon, går det inte hjälpa dig vidare.Oim1212 skrev: ↑02 dec 2024 10:16Verkade inte som den tog emot något laddning alls. Hade velat få upp huven på något sätt så man kan kolla/byta 12 volts batterier. Har letat på hela internet känns det som och inte hittat något sätt att manuellt öppna den. Min ser annorlunda ut jämfört med de andra jag sätt på YouTube.Richardk skrev: ↑30 nov 2024 13:45[quote=Oim1212 post_id=827583 time=<a href="tel:1732962135">1732962135</a> user_id=22680]
[/quote]
Det finns olika sätt att lösa det på, men enklast är ju att koppla på ström framme, och det brukar funka på de flesta bilar.
Jag har bara varit med om en bil det inte funkat på, och då var det nog en mjukvarubug, eftersom det redan fanns 12v framme vid nosecone. Då löstes det genom att tömma båda 12v och HV batteriet med en vanlig H7 glödlampa. Tog ett para dagar

Me
Vi mätte vid nosecone nu innan vi kopplat upp extra batterier och fick 0,03. Sen koppla vi in batteriet och fick efter 5 min 0,04 ≈ 0,05. Si ingen stor skillnad och skärmen lyser inte upp och går ej att öppna med nyckeln. Några förslag?
Låter som att ni antingen mäter fel eller så är det något konstigt, antingen med startkablar eller 12V extra batteri.
Att ni har 0,03V utan batteri inkopplat kan stämma om 12V är helt tomt, men efter fem minuter borde ni ha några volt framme vid nosecone (kanske 2-6V utan startkablar). Använde ni ett bra 12v startbatteri? Polerna rengjorda framme? Startkablar ok?
Vad har ni för spänning på 12V extra batteri innan ni kopplar in och efter ni kopplat in er? Det borde ligga på ca 12,7V innan och ca 10-12V när ni kopplat upp er på bilen.
Att ni har 0,03V utan batteri inkopplat kan stämma om 12V är helt tomt, men efter fem minuter borde ni ha några volt framme vid nosecone (kanske 2-6V utan startkablar). Använde ni ett bra 12v startbatteri? Polerna rengjorda framme? Startkablar ok?
Vad har ni för spänning på 12V extra batteri innan ni kopplar in och efter ni kopplat in er? Det borde ligga på ca 12,7V innan och ca 10-12V när ni kopplat upp er på bilen.
Vi har fått hem den nu, bärgat hem den. Monterade av hela huvlåset. Vi fick med en laddare och vill testa att koppla in den. Vi har kommit åt 12v och fått igång några funktioner. Men stora batterier är helt dött. Frågan är om man vågar koppla in laddaren i vanliga eluttaget, det är en Tesla original laddare. Klarar eluttaget i mitt gamla hus det är frågan? Vill inte starta en brandRichardk skrev: ↑07 dec 2024 14:34Låter som att ni antingen mäter fel eller så är det något konstigt, antingen med startkablar eller 12V extra batteri.
Schuko drar max 13 A och trefas max 16 A om ni inte kommer åt att ställa ned strömstyrkan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS