Dålig spolarfunktion

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

tommyd

Re: Dålig spolarfunktion

Inlägg av tommyd »

tobias_rullar skrev:
tommyd skrev:
Nedre vänstra delen av framrutan blir inte ren när jag spolar med vindrutetorkarna på vintern på min M3P. Nån som vet nån som säljer bättre vänster vindrutetorkare än Teslas original och kan ge mig en länk var jag kan köpa? Är det lika enkelt att byta den vindrutetorkaren som på vanliga bilar eller är det krångligare eftersom spolarvätskan först går in i vindrutetorkaren innan den kan spolas ut på rutan?
Är du säker på att det inte beror på att du också får dåligt med vätska just där? Dvs att det skulle bli likadant oavsett vilket torkarblad du har? Iaf jag byter torkarblad när bladet inte torkar bort all vätska på rutan. Men oftast byter man blad för ofta. Det går oftast göra rent gummit för att återfå full funktion.

Det är inget speciellt med torkabladen. Spolningen sker genom torkararmarna.

På sidan 179 i användarmanualen hittar du hur du gör. https://www.tesla.com/sites/default/fil ... ope_sv.pdf

Här hittar du sprängskissen för torkararmarna: https://epc.tesla.com/en/catalogs/138/c ... oups/71228
Det stämmer det du säger att det ser ut som att det kommer väldigt mycket mindre spolarvätska på vänster sida än på höger sida när jag spolar. Eftersom det är många som klagat på samma problem här i tråden så tänkte jag att jag frågar om det finns nån vänster vindrutetorkare jag kan köpa från nån annan än från Tesla eftersom det sannolikt inte skulle hjälpa att köpa en ny från Tesla som sannolikt har exakt samma problem.

Tack för länken till manualen. Japp det ser ut som att man inte behöver göra nåt speciellt när man byter vindrutetorkare bara för att spolarvätskan går igenom vindrutetorkaren innan den kommer ut på vindrutan. Skönt det i alla fall.

De nämnde i manualen att man kunde rengöra munstycket också, så det är ju nåt jag kan försöka allra först nästa gång jag ska köra bilen. Om jag har tur så är det så enkelt som att jag kan skrapa lite med nageln där munstycket är som spolarvätskan ska komma ut ur. Men sannolikt så behöver jag köpa en vänster vindrutetorkare från nån annan tillverkare än Tesla som har större hål som spolarvätskan kommer ut ur. Jag gissar och hoppas att de små motorerna som sprutar ut spolarvätskan är lika starka på båda sidor av vindrutan.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

tobias_rullar skrev:
Precis som du säger så har jag alltid fortsatt spola till det är rent. Dock så spolar min M3 endast någon knappa sekund i början av torkarbladssvepet och det räcker iaf inte för att få min ruta helt ren. Tyvärr.

Det var någon i början av tråden som föreslog att jag skulle testa att trycka på knappen flera gånger för att försöka få spolarfunktionen att spola längre / vid fler tillfällen. Men det fungerade inte.

Spolar inte din Tesla i intervall? Blir din ruta helt ren om du kör i motorvägsfart? Iaf min blir inte det oavsett hur länge jag håller in knappen. :(
Min spolar i intervall men blir helt ren även i motorvägsfart, men inte om frun kört bilen innan för hon använder på tok för lite spolarvätska. Hon spolar snabbt och använder precis så mycket vätska att rutan blir ren. Det innebär sedan att den inte hinner spola bort smutsen från torkarbladen så man får intorkad smuts där. Då tar det en stor del av tanken för att få dem rena nästa gång istället. Sist höll jag ner knappen tre gånger 30 sekunder innan det började bli rent för det var så mycket smuts på torkarbladen.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

Inga problem med spolningen, tycker snarare att den aldrig varit såhär bra. M3P MIC
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Hade samma problem för några dagar sedan när det var ca -20. Nu när det är plusgrader igen så släppte allt (ispropp alltså och dags att fylla på med koncentrerad spolarvätska). Värm upp bilen i varmgarage ca en dag och prova att fylla på koncentrerad spolarvätska. Om det fortfarande inte har släppt efter det kan du göra serviceärende.

MVH
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Jag har alltid tyckt att spolningen varit lite dålig, men i nuvarande busväder har det varit extra tydligt, hela vänstra nedre delen av rutan har varit konstant skitig och det har låtit som att torkarna går torra där.

Lite tröttsamt att stanna på mackar och göra rent rutan mest hela tiden.

Iaf, idag letade jag rätt på mitt spolarmunstyckeverktyg och satte torkarna i serviceläge, efter att ha tagit på mej glasögon så hittade jag hur munstyckena var placerade.

Kunde snabbt konstatera att det som spolar på nedre vänstre delen av rutan var igentäppt, det smällde till när jag fick igenom rensnålden och drog några gånger.

Testade och nu spolar den även där, mer än på övriga rutan, vilket fick mej att än en gång sätta torkarna i servicelöge och göra rent även de andra munstyhckena.

Samtliga gick nålen trögt i, och nu har jag iofs inte kört nån provtur men mitt intryck är att det kommer MYCKET mer spolarvätska över hela rutan nu än innan.

Väl investerade 10min, och ni som upplever dålig spolning, rensa munstyckena!

Jag har en sånhär..

https://verktygsboden.se/garage-verksta ... munstycken

Men det går nog egentligen bra med vad som helst i rätt storlek.
Användarvisningsbild
Olten
Teslaägare

Inlägg av Olten »

Eller Biltema Artnr. 19-258 :)
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Nu efter att ha kört en dag i skitväder kan jag säga..

Det blev bättre, nu kommer det iaf spolarvätska ur munstycket, men för lite. I alla fall blir det fortfarande skit nere till vänster (från föraren sett), men spoalr man lääänge och det inte är för skitigt går det bort.

Har testat att justera upp munstycket nu.

..Men jag borde leta rätt på nån skarv på slangen och blåsa tryckluft igenom..
Skriv svar