Räckvidd med Cykel på taket?
Moderator: Redaktion
Räckvidd med Cykel på taket?
Hur mycket kortare räckvidd kan jag räkna med att få om jag kör min 85D med takräcke och en Mountainbike på taket?
Har stuga i Klövsjö (Slå in Utsiktsvägen om ni ska göra någon beräkning då det ligger uppe på berget vilket gör skillnad mot att slå in byn som ligger i dalen) och utgår från Stockholm (troligen jobbet i Märsta) och tänkte åka upp dit när det blivit lite varmare!
Alternativen är att åka via Stockholm-Gävle-Mora-Slutdestination eller Stockholm-Gävle-Sundsvall-Slutdestination (och hoppas att jag kan ladda tillräckligt med förlängningskabel uppe i stugan för tillbaka kommer jag garanterat inte)
Frågan är bara hur mycket mer bilen kommer att dra med cykeln på taket? Kommer så klart se till att försöka toppa upp vid sista superchargern, men man vet ju aldrig.
Det är ca 21 mil från Sundsvall och ca 22 från Mora, så borde vara "bättre" från Sundsvall, men troligen snabbare vägar där = drar mer?
/Jocce
Har stuga i Klövsjö (Slå in Utsiktsvägen om ni ska göra någon beräkning då det ligger uppe på berget vilket gör skillnad mot att slå in byn som ligger i dalen) och utgår från Stockholm (troligen jobbet i Märsta) och tänkte åka upp dit när det blivit lite varmare!
Alternativen är att åka via Stockholm-Gävle-Mora-Slutdestination eller Stockholm-Gävle-Sundsvall-Slutdestination (och hoppas att jag kan ladda tillräckligt med förlängningskabel uppe i stugan för tillbaka kommer jag garanterat inte)
Frågan är bara hur mycket mer bilen kommer att dra med cykeln på taket? Kommer så klart se till att försöka toppa upp vid sista superchargern, men man vet ju aldrig.
Det är ca 21 mil från Sundsvall och ca 22 från Mora, så borde vara "bättre" från Sundsvall, men troligen snabbare vägar där = drar mer?
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Räckvidd med Cykel på taket?
Du får klart sämre räckvidd med en Mountainbike än racer, så jag skulle verkligen rekommendera byte av cykel! 
På racer kommer jag minst 6 mil på 2h och kanske max 5 mil på mtb...
En sån här kör jag på tex
(bortse från bilen i bakgrunden, den är avställd som sig bör sedan jag köpte TESLA:n)

En sån här kör jag på tex

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag tror det är svårt att ge något allmänt om detta. Bästa är väl att köra en känd sträcka innan på ett antal mil med ungefär liknande hastighet och sedan jämföra med och utan cykel. Min gissning är 25-30% mer vid 70-90 väg och 50% mer vid 110 väg ungefär.
Mora SuC ligger bredvid en trevlig lunchrestaurang och där kan du lätt spendera en stund att ladda och äta mat. Troligen kommer du även ta en promenad vid Siljan för att det är vackert där innan du åker sista biten.
Mora SuC ligger bredvid en trevlig lunchrestaurang och där kan du lätt spendera en stund att ladda och äta mat. Troligen kommer du även ta en promenad vid Siljan för att det är vackert där innan du åker sista biten.
Bjelke skrev:Du får klart sämre räckvidd med en Mountainbike än racer, så jag skulle verkligen rekommendera byte av cykel!
En sån här kör jag på tex(bortse från bilen i bakgrunden, den är avställd som sig bör sedan jag köpte TESLA:n)
det det var en snygg cykel

- Bjelke
- Teslaägare
Tack!Ermin skrev:Bjelke skrev:Du får klart sämre räckvidd med en Mountainbike än racer, så jag skulle verkligen rekommendera byte av cykel!
En sån här kör jag på tex(bortse från bilen i bakgrunden, den är avställd som sig bör sedan jag köpte TESLA:n)
det det var en snygg cykel

Fast jag vet faktiskt inte om dom körde på Spinergy-hjul ngn gång men Lance gjorde det några år iaf

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Stora frågan är väl, räcker laddningen (med lite marginal) dom där ca 21-22 milen, med uppför på slutet?kangru skrev:Jag tror det är svårt att ge något allmänt om detta. Bästa är väl att köra en känd sträcka innan på ett antal mil med ungefär liknande hastighet och sedan jämföra med och utan cykel. Min gissning är 25-30% mer vid 70-90 väg och 50% mer vid 110 väg ungefär.
Ligger Mora eller Sunsvalls supercharger på gångavstånd från någon mataffär? Så kan man ju passa på att proviantera

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
- Bjelke
- Teslaägare
Moras ligger ju mitt i samhället sas, men Sundsvall ligger vid bron vid en OKQ8-mack och det såg inte ut som det fanns så mkt i närheten, men jag kanske minns fel, kan ju fråga en bekant som borJocce skrev:Stora frågan är väl, räcker laddningen (med lite marginal) dom där ca 21-22 milen, med uppför på slutet?kangru skrev:Jag tror det är svårt att ge något allmänt om detta. Bästa är väl att köra en känd sträcka innan på ett antal mil med ungefär liknande hastighet och sedan jämföra med och utan cykel. Min gissning är 25-30% mer vid 70-90 väg och 50% mer vid 110 väg ungefär.
Ligger Mora eller Sunsvalls supercharger på gångavstånd från någon mataffär? Så kan man ju passa på att proviantera
/Jocce
i hyresområdet bredvid...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
SnyggBjelke skrev:Du får klart sämre räckvidd med en Mountainbike än racer, så jag skulle verkligen rekommendera byte av cykel!

Men den där är så jäääkla jobbig att cykla i skidbacken med

/Jocce
Bjelke skrev:Moras ligger ju mitt i samhället sas, men Sundsvall ligger vid bron vid en OKQ8-mack och det såg inte ut som det fanns så mkt i närheten, men jag kanske minns fel, kan ju fråga en bekant som bor
i hyresområdet bredvid...
Gör gärna det, för ska det ändå provianteras kan man lika gärna göra det under laddningen

Hur många Superchargers är det i Mora respektive Sundsvall ?
Enligt Maps är det ca 5 minuters gångväg till Ica Supermarket i Mora, så där finns affär nära iallafall

/Jocce
I Mora är det 4 laddare, vet inte hur Sundsvall ser ut.Jocce skrev:Hur många Superchargers är det i Mora respektive Sundsvall ?
Enligt Maps är det ca 5 minuters gångväg till Ica Supermarket i Mora, så där finns affär nära iallafall
/Jocce
- Bjelke
- Teslaägare
Ska väl vara 6st i Sundsvall om jag minns rätt (var 4st vill jag minnas när jag var där och två till på G då)kangru skrev:I Mora är det 4 laddare, vet inte hur Sundsvall ser ut.Jocce skrev:Hur många Superchargers är det i Mora respektive Sundsvall ?
/Jocce
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
klickning på SC på http://www.supercharge.info ger svaret = 8 i sundsvall
ms 76132 "Eleamore"
12man skrev:klickning på SC på http://www.supercharge.info ger svaret = 8 i sundsvall
Den där sidan fungerade inte alls för mig!?

/Jocce
Ska väl vara 6st i Sundsvall om jag minns rätt (var 4st vill jag minnas när jag var där och två till på G då)[/quote]Bjelke skrev:
I Mora är det 4 laddare, vet inte hur Sundsvall ser ut.
Anledningen till frågan är mest pga om jag ska ladda fullt så blockar man Superchargern "onödigt länge" och då känns det mer ok att stå på en som har fler laddmöjligheter än att stå på en som har färre.
Omtanke till andra Teslaförare mao.
(Men vill och behöver jag ladda fullt har jag ju absolut full rätt att göra så

/Jocce
Om du behöver toppa upp lite inför sista biten finns det ju en chademo-laddstation i Sveg precis vid ICA som verkar fungera bra.
MY LR, Pearl White
Vet att björn nyland har kört en del med cykel på taket. Han gav lite siffror då men minns inte. Sök på "wisp bar" i hans "lilla" arkiv. Jag minns han säga något mellan 5-20% typ
Borde vara oändlig (man kan ju faktiskt cykla jorden runt)
oh, ni kanske menade med bilen.

oh, ni kanske menade med bilen.

Hej Har också en 85D.
Körde med 3 cyklar på taket till Sälen via Gävle förra hösten. Inga problem. Du får anpassa hastigheten eller ligga bakom en lastbil om du är osäker. Men I 80 så drar den inte så mycket mer än vanligt om du inte har svår motvind.
Har också varit I Tyskland med cyklar på taket. Aotobahn i 140-150 = 350Wh/km!
Körde med 3 cyklar på taket till Sälen via Gävle förra hösten. Inga problem. Du får anpassa hastigheten eller ligga bakom en lastbil om du är osäker. Men I 80 så drar den inte så mycket mer än vanligt om du inte har svår motvind.
Har också varit I Tyskland med cyklar på taket. Aotobahn i 140-150 = 350Wh/km!