Lägg av att sätta etikett på mig. Du känner inte mig och har så uppenbart fel.Lerumsexpressen skrev: ↑14 dec 2024 08:48Jösseschaffis75 skrev: ↑14 dec 2024 08:45Nej de beror på att de inte blåst i södra Sverige, Danmark och Tyskland. En för stor del del av elmixen är vindkraft.Lerumsexpressen skrev: ↑14 dec 2024 08:16Anledningen till de höga priserna senaste tiden kan förklaras av flera olika samverkande faktorer, dock INTE beroende pga 20-30% vindkraft i det Svenska eller nordiska systemet, för det klarar vi ju bevisligen av att hantera.
1; Det är vinter och det innebär korta eller längre perioder där även spetslastproduktionen kör, och det är enligt planerna. (definition korta = dagar och långa = vecka?)
2; Vi har en fri elmarknad och köparna fanns i Tyskland, deras höga kostnader beror på att gasen är dyr.
(Även Frankrike har haft extra höga elpriser under perioden, dvs ingen har kommit undan)
3; Vi har en indelning i elprisområden.
4; Vi har en stor/hög export- och importkapacitet i förhållande till vår basproduktion.
5; Vi har begränsad överföringskapacitet inom landet
6; Vi har bytt beräkningsmodell för transmission av elektricitet.
Sverige som helhet har producerat mycket men vad hjälper de att producera på fel plats.
Linjära och binära människor är hotet mot svenska samhället och det dödar innovationer.
Jag är realist och jag de timmar inte väl med alla drömmare i vårt samhälle.
Men de är så uppenbara fel i ditt inlägg. Se dig omkring så det du att de var brist på vind i södra Sverige och Tyskland
Hur förklarar du de lägre priserna nu då? Allt nedan är enkel fakta som du själv kan kontrollera och som svar på var och ett av dina påståenden..
- har de blivit varm, ja i Skåne ett par grader varmare men de är ingen gigant skillnad.
- Utökade vi överförings kapaciteten, skulle inte tro de.
- vi vi fått nya elområden, nej
- export, vi exporterar mer nu än när vi hade de höga elpriserna.
- bytte vi till aka till gamal beräknings modellen, nej.
Så där har du svar på alla dina påståenden..
De är vi den som saknades,så enkelt är de. Vi har ett elsystem som behöver vind för att priset int ska dra iväg.