Förkonditionering av batteri
Moderator: Redaktion
- theblondgiant
- Teslaägare
Förkonditionering av batteri
Hej! Jag har ett problem när jag ställer in förkonditionering av batteri (och kupé). När bilen inte har laddkabel i så fungerar allt som det ska, dvs kupén och batteriet förvärms till den tid jag satt in.
Men när jag har laddkabel i så förvärms endast kupén, medans batteriet alltid är helt ovärmt, dvs i stort sett ingen regen tillgänglig.
Scenariot ser ofta ut som så att bilen är inställd på att ladda några timmar under natten och sedan ska den förvärma ca 4-5 timmar senare.
Jag har Tesla WC och all laddning och förkonditionering är inställt från bilen.
Tacksam för svar på vad som kan tänkas vara fel!
Men när jag har laddkabel i så förvärms endast kupén, medans batteriet alltid är helt ovärmt, dvs i stort sett ingen regen tillgänglig.
Scenariot ser ofta ut som så att bilen är inställd på att ladda några timmar under natten och sedan ska den förvärma ca 4-5 timmar senare.
Jag har Tesla WC och all laddning och förkonditionering är inställt från bilen.
Tacksam för svar på vad som kan tänkas vara fel!
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Förkonditionering av batteri
Hej
Hur ser ni att batteriet är ”ovärmt” ?
Kanske blir batteriet tillräckligt varmt av laddningen
Möjligtvis kan låg Ampere inställning prioritera kupevärmen men borde nog ta ström från batteriet för att värma batteri om behov finns
Olika SOC påverkar hur mycket batteriet värms och kan vara olika på olika bilmodell och batteri.
Hur ser ni att batteriet är ”ovärmt” ?
Kanske blir batteriet tillräckligt varmt av laddningen
Möjligtvis kan låg Ampere inställning prioritera kupevärmen men borde nog ta ström från batteriet för att värma batteri om behov finns
Olika SOC påverkar hur mycket batteriet värms och kan vara olika på olika bilmodell och batteri.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
- nogren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas756762
Precond av batteri är bara för att kunna ta ut hög effekt, dvs till normalt runt 4°C. Är inte kopplat till regenmöjlughet, som jag tror beror på temperatur på flera andra komponenter också.
När du laddar blir batteriet och komponenterna runt varmare, vilket hjälper för regen. Sådan värme håller i sig ett tag också.
När du laddar blir batteriet och komponenterna runt varmare, vilket hjälper för regen. Sådan värme håller i sig ett tag också.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
BMW X3 G01 30d -18 såld
Nej, det är kopplat till regen.nogren skrev: ↑23 dec 2024 11:34Precond av batteri är bara för att kunna ta ut hög effekt, dvs till normalt runt 4°C. Är inte kopplat till regenmöjlughet, som jag tror beror på temperatur på flera andra komponenter också.
Jnder ~3-3.5C celltemp tillåter bilen ingen laddning. Max charge power = 0.
Min S värmer batteriet till ~5C vid planerad avresa.
Min 3 värmde till 6-7C vid dito.
(Det finns de som påstår att bilen värmer batteriet olika beroende på SOC, men jag har inte riktigt sett det.)
Syftet är att bilen ska gå så energisnålt den kan genom att regenerera.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Här är exempelvis min Plaid med kallt batteri.
Celltemp = -5.25C, BMS Max discharge ? 264kW, dvs ~ 359hästkrafter ur batteriet.
BMS max Discharge är väldigt beroende på SOC (inte bara på batteritemperatur).
Med -5C drar nog bilen nästan loss med 300+ hk så man behöver inte värma batteriet för den skull.
Här är bilen med Max charge samt celltemp. Sedan Tesla stängde USB-portarna är min loggning inte på när jag ionte sitter i bilen generellt.
Vi kan se att vid vänstra noteringen är celltemp 3.75 och Max charge = 0. Här får man ingen regen.
Andra noteringen, celltemp 4.25C, här är BMS max charge 63kW,dvs närmare full regen.
Eftersom datan blir hackig numera då inte Scan my tesla är igång (beror på min setting som vara tunad för när USB var på så fort bilen var vaken) har jag ritat in en ljusblå linje för att exemplifiera hur det brukar se ut när allt blir loggat, DVS max charge som även styr regen är 0 tills batteriet når ungefär 4C. Detta beror på att lithiumbatterier inte får laddas när de är minusgrader och Tesla har givetvis lite marginal då det inte finns tempgivare i varenda 7920 cell i mitt fall, utan en eller flera i varje cellgrupp (brick). Marginalen är till för att säkerställa att ingen del av någon cell är för kall när batteriet laddas eller bilen regenrererar.
Celltemp = -5.25C, BMS Max discharge ? 264kW, dvs ~ 359hästkrafter ur batteriet.
BMS max Discharge är väldigt beroende på SOC (inte bara på batteritemperatur).
Med -5C drar nog bilen nästan loss med 300+ hk så man behöver inte värma batteriet för den skull.
Här är bilen med Max charge samt celltemp. Sedan Tesla stängde USB-portarna är min loggning inte på när jag ionte sitter i bilen generellt.
Vi kan se att vid vänstra noteringen är celltemp 3.75 och Max charge = 0. Här får man ingen regen.
Andra noteringen, celltemp 4.25C, här är BMS max charge 63kW,dvs närmare full regen.
Eftersom datan blir hackig numera då inte Scan my tesla är igång (beror på min setting som vara tunad för när USB var på så fort bilen var vaken) har jag ritat in en ljusblå linje för att exemplifiera hur det brukar se ut när allt blir loggat, DVS max charge som även styr regen är 0 tills batteriet når ungefär 4C. Detta beror på att lithiumbatterier inte får laddas när de är minusgrader och Tesla har givetvis lite marginal då det inte finns tempgivare i varenda 7920 cell i mitt fall, utan en eller flera i varje cellgrupp (brick). Marginalen är till för att säkerställa att ingen del av någon cell är för kall när batteriet laddas eller bilen regenrererar.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- nogren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas756762
Tack Åke!
Jag ser lite annorlunda siffror med mitt LFP batteri, där den kräver lite mer för att ge full regen. Vid -1 igår så gav den 0kW regen, och på 10min tur blev det 2-3° och fortfarande ingen regen.
Vissa dagar kan det vara 8-10° i mitt pack utan full regen. Enligt ScanMyTesla.
Jag ser lite annorlunda siffror med mitt LFP batteri, där den kräver lite mer för att ge full regen. Vid -1 igår så gav den 0kW regen, och på 10min tur blev det 2-3° och fortfarande ingen regen.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
BMW X3 G01 30d -18 såld
Ja, LFP är lite mer tempetaturkänsliga.nogren skrev: ↑25 dec 2024 10:13Tack Åke!
Men både min M3P och MSP har kört mer eller mindre noll batteriladdning vid 3.5C celltemp och kallare.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Hur kan Tesla vara så noga med temperaturen? Jag tänker jämfört med andra bilar som går att ladda och få regen trots kallt batteri? Är det återigen pga lägre kvalité på cellerna? E-GMP-bilar som ju verkar ha bra celler som går att ladda snabbt enligt diskussion i annan tråd. Dessa kan ju också laddas trots minusgrader.AAKEE skrev: ↑25 dec 2024 12:57Ja, LFP är lite mer tempetaturkänsliga.nogren skrev: ↑25 dec 2024 10:13Tack Åke!
Men både min M3P och MSP har kört mer eller mindre noll batteriladdning vid 3.5C celltemp och kallare.
Ioniq 5 FE AWD
Hur vet du att de laddar trots att batteriet är minusgrader?MrRun skrev: ↑25 dec 2024 15:57Hur kan Tesla vara så noga med temperaturen? Jag tänker jämfört med andra bilar som går att ladda och få regen trots kallt batteri? Är det återigen pga lägre kvalité på cellerna? E-GMP-bilar som ju verkar ha bra celler som går att ladda snabbt enligt diskussion i annan tråd. Dessa kan ju också laddas trots minusgrader.AAKEE skrev: ↑25 dec 2024 12:57Ja, LFP är lite mer tempetaturkänsliga.nogren skrev: ↑25 dec 2024 10:13Tack Åke!
Det finns typer av lithiumbatterier som tåld det, inte snabbladdning men viss laddning. Det är dock inte alls troligt att E-GMP har såna batterier.
När man kopplar in en tesla med ett batteri som är för kallt, värms batteriet först. Det kan se ut som laddning eftersom Tesla visar laddningseffekt in i bilen som folk tolkar som laddning.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Många andra har mer kobolt i batterierna, därför funkar regen även när batteriet är kallare(några minus)MrRun skrev: ↑25 dec 2024 15:57Hur kan Tesla vara så noga med temperaturen? Jag tänker jämfört med andra bilar som går att ladda och få regen trots kallt batteri? Är det återigen pga lägre kvalité på cellerna? E-GMP-bilar som ju verkar ha bra celler som går att ladda snabbt enligt diskussion i annan tråd. Dessa kan ju också laddas trots minusgrader.AAKEE skrev: ↑25 dec 2024 12:57Ja, LFP är lite mer tempetaturkänsliga.nogren skrev: ↑25 dec 2024 10:13Tack Åke!
Teslas batterier är mer miljövänliga och har sofistikerad batterivärmning som många andra speciellt äldre elbilar knappt har eller är medioker.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Jag har visserligen inte gjort någon närmare studie men jag har aldrig reagerat över att det känts som SOC "borde ha ökat mer" utifrån hur jag laddat.AAKEE skrev: ↑25 dec 2024 16:08Hur vet du att de laddar trots att batteriet är minusgrader?MrRun skrev: ↑25 dec 2024 15:57Hur kan Tesla vara så noga med temperaturen? Jag tänker jämfört med andra bilar som går att ladda och få regen trots kallt batteri? Är det återigen pga lägre kvalité på cellerna? E-GMP-bilar som ju verkar ha bra celler som går att ladda snabbt enligt diskussion i annan tråd. Dessa kan ju också laddas trots minusgrader.AAKEE skrev: ↑25 dec 2024 12:57Ja, LFP är lite mer tempetaturkänsliga.nogren skrev: ↑25 dec 2024 10:13Tack Åke!
Det finns typer av lithiumbatterier som tåld det, inte snabbladdning men viss laddning. Det är dock inte alls troligt att E-GMP har såna batterier.
När man kopplar in en tesla med ett batteri som är för kallt, värms batteriet först. Det kan se ut som laddning eftersom Tesla visar laddningseffekt in i bilen som folk tolkar som laddning.
Men ska kolla lite noggrannare med CarScanner nästa gång jag laddar ett riktigt kallt batteri på min Ioniq 5.
Ioniq 5 FE AWD