Moderator: Redaktion
Som jag tolkar det så är det inte godkänt, men man kan godkänna nu om tillverkaren kan visa på att det fungerar bra?
https://www.swissinfo.ch/eng/life-aging ... 5/88587606In addition, manufacturers must “comprehensively demonstrate” how “road safety and traffic flow” can be guaranteed.
Fake news. Beslutet gäller L3 (unece r157), t ex Mercedes Drive Pilot.
Kanske finns det folk som tar investeringsbeslut på såna här twitterinlägg. Det kanske är hela poängen med dom.
Som sagt, vi vet vad som hänt tidigare men vi kan bara gissa framåt.Maw skrev: ↑04 jan 2025 05:09Det ryktades om att det skulle ske tillverkning av 4680 i Berlin men det blev ju aldrig något så det har nog aldrig varit några produktionslinjer för batterier i Berlin?Lerumsexpressen skrev: ↑03 jan 2025 23:35Utan att mena något illa, det är ju därför vi diskuterar här, vi vet ju inte Teslas planer.backe skrev: ↑03 jan 2025 23:01Varför ska man utöka Berlin? Vad tillverkade man där 2024? <250 000 bilar?Lerumsexpressen skrev: ↑03 jan 2025 20:45Tesla håller väl på med expansioner av både Texas och Berlin för fler bilar.
Berlin till 1 miljon bilar, från dagens 0,5.
När det gäller energi och batterier så är nyligen Shanghai utbyggd för Megapacks.
Och de andra Energi, SuC och batteri siterna håller väl också löpande på med ombyggnationer?
Exempelvis Kato Road, Lathrop och Buffalo?
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Tesla_factories
Ser inte direkt några tendenser att det ska dubblas eller fyrdubblas närmaste åren.
Det har tidigare funnits produktionslinjer för batterier, linjer som skeppades till USA i.om Bidens IRA.
Vidare så kanske de vill tillverka M3 och några av de andra modellerna som kommer i närtid.
Tror även att Tesla är medvetna om att Européerna gillar 5 dörrars Hatchbacks, då vore det klädsamt med tillverkning i Berlin.
Tesla har väl inga känd nya modeller på G utom Cybercab/Cybertaxi? Om man inte räknar de kommande snikvarianterna av M3/MY och den ständigt kommande Roadstern?
Absolut inte den typen av personangrepp, däremot är det ju helt otroligt hur en del väljer att vända siffror åt olika håll och värderingen är helt befängd. Den typen av inlägg är ju en rimlig motpol mot de mängder av pumpningsinlägg som hamnar här och än mer på X.
Att Elons helt orimliga kompensationspaket, som innebär utspädning för aktieägarna, röstades igenom tycker jag är en mycket tydlig indikation på att Teslas aktieägare skiljer sig åt jämfört med andra. De är generellt okritiska och hejar på företaget som om det vore ett fotbollslag. Tycker detta är en viktig poäng för de som är långa i TSLA.molnet skrev: ↑04 jan 2025 11:13Här känner jag att jag måste nyansera debatten lite. Jag tror att de flesta som äger aktier i Tesla är medvetna om den höga risken, och ser det som en krydda, och inte har alla sina sparpengar i aktien. Själv betraktar jag mitt lilla innehav som gambling, inte sparande. Å ena sidan hög värdering, å andra sidan flera framtida möjligheter till bra utfall utöver bilarna. Allt det återspeglas i den stora spread i riktkurserna och rekommendationer mellan de som är skeptiska (t ex Morningstar) och de som är positiva (t ex Morgan Stanley). Kommentarer som ”otroligt svaga/okritiska/outbildade aktieägare” hör inte hemma i en sansad och städad diskussion om aktien.d3marcus skrev: ↑02 jan 2025 23:46Det är väl snarare importtullar som kandidaten Elon skänkte miljarder till vill höja. Otroligt svaga/okritiska/lågutbildade aktieägare Tesla har. Kan aldrig sluta bra.SwedishAdvocate skrev: ↑02 jan 2025 23:24Gissar att det är möjligt att bygga ngt motsvarande en VW Golf eller Polo med 4-5 sittplatser och fyra dörrar på den plattform som Cybercab baseras på. Och den skulle väl i så fall byggas i Europa och/eller Kina. Fast finns det produktionskapacitet till det i Europa och/eller Kina? Tidigare har väl Elon pratat om att en sån här modell skulle byggas i Texas. Finns det en marknad för en sån modell i USA? Går den att exportera till Latin-/Sydamerika, eller har de exporttullar mot USA?
Det var ingen dålig sågning, skulle säga att det påminner om Horace Engdahl.d3marcus skrev: ↑04 jan 2025 14:32Att Elons helt orimliga kompensationspaket, som innebär utspädning för aktieägarna, röstades igenom tycker jag är en mycket tydlig indikation på att Teslas aktieägare skiljer sig åt jämfört med andra. De är generellt okritiska och hejar på företaget som om det vore ett fotbollslag. Tycker detta är en viktig poäng för de som är långa i TSLA.molnet skrev: ↑04 jan 2025 11:13Här känner jag att jag måste nyansera debatten lite. Jag tror att de flesta som äger aktier i Tesla är medvetna om den höga risken, och ser det som en krydda, och inte har alla sina sparpengar i aktien. Själv betraktar jag mitt lilla innehav som gambling, inte sparande. Å ena sidan hög värdering, å andra sidan flera framtida möjligheter till bra utfall utöver bilarna. Allt det återspeglas i den stora spread i riktkurserna och rekommendationer mellan de som är skeptiska (t ex Morningstar) och de som är positiva (t ex Morgan Stanley). Kommentarer som ”otroligt svaga/okritiska/outbildade aktieägare” hör inte hemma i en sansad och städad diskussion om aktien.d3marcus skrev: ↑02 jan 2025 23:46Det är väl snarare importtullar som kandidaten Elon skänkte miljarder till vill höja. Otroligt svaga/okritiska/lågutbildade aktieägare Tesla har. Kan aldrig sluta bra.SwedishAdvocate skrev: ↑02 jan 2025 23:24Gissar att det är möjligt att bygga ngt motsvarande en VW Golf eller Polo med 4-5 sittplatser och fyra dörrar på den plattform som Cybercab baseras på. Och den skulle väl i så fall byggas i Europa och/eller Kina. Fast finns det produktionskapacitet till det i Europa och/eller Kina? Tidigare har väl Elon pratat om att en sån här modell skulle byggas i Texas. Finns det en marknad för en sån modell i USA? Går den att exportera till Latin-/Sydamerika, eller har de exporttullar mot USA?
De allra flesta saknar också den tekniska kompetensen att bedöma utmaningarna med FSD. För detta krävs gedigen utbildning (master i datavetenskap eller motsvarande) + att hela tiden hålla sig a jour med utveckling av hård- och mjukvara och dess tillämpningar. Bara att läsa analytikernas horribla ”analyser” och den där Elonomiguruns (sic) inkompetenta tweets för att förstå. Som vi alla vet har ju Elon också haft gravt fel i alla sina utfästelser om FSD (han har dock inte klarat av en master så ingen att förvånas över).
Så jag tycker absolut det finns fog att säga att Teslas aktieägare är okritiska samt lågutbildade inom det område de behöver kunna analysera.
molnet, poängen gick uppenbarligen inte fram. Fram för fler perspektiv!d3marcus skrev: ↑04 jan 2025 14:32Att Elons helt orimliga kompensationspaket, som innebär utspädning för aktieägarna, röstades igenom tycker jag är en mycket tydlig indikation på att Teslas aktieägare skiljer sig åt jämfört med andra. De är generellt okritiska och hejar på företaget som om det vore ett fotbollslag. Tycker detta är en viktig poäng för de som är långa i TSLA.molnet skrev: ↑04 jan 2025 11:13Här känner jag att jag måste nyansera debatten lite. Jag tror att de flesta som äger aktier i Tesla är medvetna om den höga risken, och ser det som en krydda, och inte har alla sina sparpengar i aktien. Själv betraktar jag mitt lilla innehav som gambling, inte sparande. Å ena sidan hög värdering, å andra sidan flera framtida möjligheter till bra utfall utöver bilarna. Allt det återspeglas i den stora spread i riktkurserna och rekommendationer mellan de som är skeptiska (t ex Morningstar) och de som är positiva (t ex Morgan Stanley). Kommentarer som ”otroligt svaga/okritiska/outbildade aktieägare” hör inte hemma i en sansad och städad diskussion om aktien.d3marcus skrev: ↑02 jan 2025 23:46Det är väl snarare importtullar som kandidaten Elon skänkte miljarder till vill höja. Otroligt svaga/okritiska/lågutbildade aktieägare Tesla har. Kan aldrig sluta bra.SwedishAdvocate skrev: ↑02 jan 2025 23:24Gissar att det är möjligt att bygga ngt motsvarande en VW Golf eller Polo med 4-5 sittplatser och fyra dörrar på den plattform som Cybercab baseras på. Och den skulle väl i så fall byggas i Europa och/eller Kina. Fast finns det produktionskapacitet till det i Europa och/eller Kina? Tidigare har väl Elon pratat om att en sån här modell skulle byggas i Texas. Finns det en marknad för en sån modell i USA? Går den att exportera till Latin-/Sydamerika, eller har de exporttullar mot USA?
De allra flesta saknar också den tekniska kompetensen att bedöma utmaningarna med FSD. För detta krävs gedigen utbildning (master i datavetenskap eller motsvarande) + att hela tiden hålla sig a jour med utveckling av hård- och mjukvara och dess tillämpningar. Bara att läsa analytikernas horribla ”analyser” och den där Elonomiguruns (sic) inkompetenta tweets för att förstå. Som vi alla vet har ju Elon också haft gravt fel i alla sina utfästelser om FSD (han har dock inte klarat av en master så ingen att förvånas över).
Så jag tycker absolut det finns fog att säga att Teslas aktieägare är okritiska samt lågutbildade inom det område de behöver kunna analysera.
Nutid vs framtid. Igen.
Nu får du ta och utveckla resonemanget. Menar du att ”nyheten” att Schweiz som 3:e - 4:e land i EU tillåter R157 påverkar Tesla öht? Hur då?
Möjligt att vi skiljer oss. Kan bara prata för mig själv men sedan jag började investera i Tesla 2016 så har aktien typ ökat i värde ggr 30 (har givetvis sålt av mycket under tiden), så vi aktieägare har blivit extremt rikligt kompenserade med, av Elons arbete. Röstade inte men skulle nog röstat ja i och med den stora värdeökningen av aktien som var villkorat kompensationen. Tror de flesta ägare är rätt passiva och ser även fel/brister med företaget, instämmer med Molnet ovan och delar inte din bild av den generella aktieägaren.d3marcus skrev: ↑04 jan 2025 14:32Att Elons helt orimliga kompensationspaket, som innebär utspädning för aktieägarna, röstades igenom tycker jag är en mycket tydlig indikation på att Teslas aktieägare skiljer sig åt jämfört med andra. De är generellt okritiska och hejar på företaget som om det vore ett fotbollslag. Tycker detta är en viktig poäng för de som är långa i TSLA.molnet skrev: ↑04 jan 2025 11:13Här känner jag att jag måste nyansera debatten lite. Jag tror att de flesta som äger aktier i Tesla är medvetna om den höga risken, och ser det som en krydda, och inte har alla sina sparpengar i aktien. Själv betraktar jag mitt lilla innehav som gambling, inte sparande. Å ena sidan hög värdering, å andra sidan flera framtida möjligheter till bra utfall utöver bilarna. Allt det återspeglas i den stora spread i riktkurserna och rekommendationer mellan de som är skeptiska (t ex Morningstar) och de som är positiva (t ex Morgan Stanley). Kommentarer som ”otroligt svaga/okritiska/outbildade aktieägare” hör inte hemma i en sansad och städad diskussion om aktien.d3marcus skrev: ↑02 jan 2025 23:46Det är väl snarare importtullar som kandidaten Elon skänkte miljarder till vill höja. Otroligt svaga/okritiska/lågutbildade aktieägare Tesla har. Kan aldrig sluta bra.SwedishAdvocate skrev: ↑02 jan 2025 23:24Gissar att det är möjligt att bygga ngt motsvarande en VW Golf eller Polo med 4-5 sittplatser och fyra dörrar på den plattform som Cybercab baseras på. Och den skulle väl i så fall byggas i Europa och/eller Kina. Fast finns det produktionskapacitet till det i Europa och/eller Kina? Tidigare har väl Elon pratat om att en sån här modell skulle byggas i Texas. Finns det en marknad för en sån modell i USA? Går den att exportera till Latin-/Sydamerika, eller har de exporttullar mot USA?
Varför tror du aktiekursen gått upp senaste året?Maxerl skrev: ↑04 jan 2025 21:16Möjligt att vi skiljer oss. Kan bara prata för mig själv men sedan jag började investera i Tesla 2016 så har aktien typ ökat i värde ggr 30 (har givetvis sålt av mycket under tiden), så vi aktieägare har blivit extremt rikligt kompenserade med, av Elons arbete. Röstade inte men skulle nog röstat ja i och med den stora värdeökningen av aktien som var villkorat kompensationen. Tror de flesta ägare är rätt passiva och ser även fel/brister med företaget, instämmer med Molnet ovan och delar inte din bild av den generella aktieägaren.d3marcus skrev: ↑04 jan 2025 14:32Att Elons helt orimliga kompensationspaket, som innebär utspädning för aktieägarna, röstades igenom tycker jag är en mycket tydlig indikation på att Teslas aktieägare skiljer sig åt jämfört med andra. De är generellt okritiska och hejar på företaget som om det vore ett fotbollslag. Tycker detta är en viktig poäng för de som är långa i TSLA.molnet skrev: ↑04 jan 2025 11:13Här känner jag att jag måste nyansera debatten lite. Jag tror att de flesta som äger aktier i Tesla är medvetna om den höga risken, och ser det som en krydda, och inte har alla sina sparpengar i aktien. Själv betraktar jag mitt lilla innehav som gambling, inte sparande. Å ena sidan hög värdering, å andra sidan flera framtida möjligheter till bra utfall utöver bilarna. Allt det återspeglas i den stora spread i riktkurserna och rekommendationer mellan de som är skeptiska (t ex Morningstar) och de som är positiva (t ex Morgan Stanley). Kommentarer som ”otroligt svaga/okritiska/outbildade aktieägare” hör inte hemma i en sansad och städad diskussion om aktien.d3marcus skrev: ↑02 jan 2025 23:46Det är väl snarare importtullar som kandidaten Elon skänkte miljarder till vill höja. Otroligt svaga/okritiska/lågutbildade aktieägare Tesla har. Kan aldrig sluta bra.SwedishAdvocate skrev: ↑02 jan 2025 23:24
Gissar att det är möjligt att bygga ngt motsvarande en VW Golf eller Polo med 4-5 sittplatser och fyra dörrar på den plattform som Cybercab baseras på. Och den skulle väl i så fall byggas i Europa och/eller Kina. Fast finns det produktionskapacitet till det i Europa och/eller Kina? Tidigare har väl Elon pratat om att en sån här modell skulle byggas i Texas. Finns det en marknad för en sån modell i USA? Går den att exportera till Latin-/Sydamerika, eller har de exporttullar mot USA?
Tesla har kommunicerat att de planerar att lansera FSD i Europa Q1 2025 och detta är ett steg emot det. FSD är inte godkänt i tex Schweiz/EU nu. Om allt är status quo så har du rätt, men allt är inte status quo. Tesla jobbar med utveckling och reglementen kring självkörande fordon uppdateras i takt med att tekniska framsteg görs.spacecoin skrev: ↑04 jan 2025 19:38Nu får du ta och utveckla resonemanget. Menar du att ”nyheten” att Schweiz som 3:e - 4:e land i EU tillåter R157 påverkar Tesla öht? Hur då?![]()
Som SP säger i videon så är hoppet ute för NoA med systeminitierade filbyten under 2025 i princip.JonasH skrev: ↑05 jan 2025 00:06Det tråkiga här är ju att FSD är lanserat i Europa om det blir godkänt i Schweiz.
Det betyder ju inte på något sätt att det blir godkänt i närtid i något EU-land.
Vi lär få vänta länge vad det verkar. Senast försökte bland annat Tyskland driva igen att varje land själv skulle få godkänna FSD men Norge motsatte sig det och det blev åter igen stopp i maskineriet.
Jag hoppas verkligen jag har fel…
Här finns lite mer info från en som är mer påläst än jag.
Tror det är en kombination av många faktorer.d3marcus skrev: ↑04 jan 2025 22:28Varför tror du aktiekursen gått upp senaste året?Maxerl skrev: ↑04 jan 2025 21:16Möjligt att vi skiljer oss. Kan bara prata för mig själv men sedan jag började investera i Tesla 2016 så har aktien typ ökat i värde ggr 30 (har givetvis sålt av mycket under tiden), så vi aktieägare har blivit extremt rikligt kompenserade med, av Elons arbete. Röstade inte men skulle nog röstat ja i och med den stora värdeökningen av aktien som var villkorat kompensationen. Tror de flesta ägare är rätt passiva och ser även fel/brister med företaget, instämmer med Molnet ovan och delar inte din bild av den generella aktieägaren.d3marcus skrev: ↑04 jan 2025 14:32Att Elons helt orimliga kompensationspaket, som innebär utspädning för aktieägarna, röstades igenom tycker jag är en mycket tydlig indikation på att Teslas aktieägare skiljer sig åt jämfört med andra. De är generellt okritiska och hejar på företaget som om det vore ett fotbollslag. Tycker detta är en viktig poäng för de som är långa i TSLA.molnet skrev: ↑04 jan 2025 11:13Här känner jag att jag måste nyansera debatten lite. Jag tror att de flesta som äger aktier i Tesla är medvetna om den höga risken, och ser det som en krydda, och inte har alla sina sparpengar i aktien. Själv betraktar jag mitt lilla innehav som gambling, inte sparande. Å ena sidan hög värdering, å andra sidan flera framtida möjligheter till bra utfall utöver bilarna. Allt det återspeglas i den stora spread i riktkurserna och rekommendationer mellan de som är skeptiska (t ex Morningstar) och de som är positiva (t ex Morgan Stanley). Kommentarer som ”otroligt svaga/okritiska/outbildade aktieägare” hör inte hemma i en sansad och städad diskussion om aktien.
Där har du svaret. Folk som har noll koll på FSD:s utmaningar tror på pumpningsinlägg på Twitter och YouTube. Lite som att köpa aktier i ett binärt biotechbolag med skillnaden att det inte finns någon trovärdig affärsplan för att robottaxi skulle vara en lönsam verksamhet.Maxerl skrev: ↑06 jan 2025 19:44Folk tror att FSD unsupervised är nära.d3marcus skrev: ↑04 jan 2025 22:28Varför tror du aktiekursen gått upp senaste året?Maxerl skrev: ↑04 jan 2025 21:16Möjligt att vi skiljer oss. Kan bara prata för mig själv men sedan jag började investera i Tesla 2016 så har aktien typ ökat i värde ggr 30 (har givetvis sålt av mycket under tiden), så vi aktieägare har blivit extremt rikligt kompenserade med, av Elons arbete. Röstade inte men skulle nog röstat ja i och med den stora värdeökningen av aktien som var villkorat kompensationen. Tror de flesta ägare är rätt passiva och ser även fel/brister med företaget, instämmer med Molnet ovan och delar inte din bild av den generella aktieägaren.d3marcus skrev: ↑04 jan 2025 14:32Att Elons helt orimliga kompensationspaket, som innebär utspädning för aktieägarna, röstades igenom tycker jag är en mycket tydlig indikation på att Teslas aktieägare skiljer sig åt jämfört med andra. De är generellt okritiska och hejar på företaget som om det vore ett fotbollslag. Tycker detta är en viktig poäng för de som är långa i TSLA.molnet skrev: ↑04 jan 2025 11:13
Här känner jag att jag måste nyansera debatten lite. Jag tror att de flesta som äger aktier i Tesla är medvetna om den höga risken, och ser det som en krydda, och inte har alla sina sparpengar i aktien. Själv betraktar jag mitt lilla innehav som gambling, inte sparande. Å ena sidan hög värdering, å andra sidan flera framtida möjligheter till bra utfall utöver bilarna. Allt det återspeglas i den stora spread i riktkurserna och rekommendationer mellan de som är skeptiska (t ex Morningstar) och de som är positiva (t ex Morgan Stanley). Kommentarer som ”otroligt svaga/okritiska/outbildade aktieägare” hör inte hemma i en sansad och städad diskussion om aktien.
Vad kostar billigaste F150 Lightning och billigaste Cybertrucken?
Varför tror du det?
Stämmer det verkligen?
I q4 så har Troy kommit fram till att man sålt 9600 CT i USA, så Ford har alltså sålt mer än detta.