Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 793
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Aktien TSLA

Inlägg av HerrNilsson »

Wohooo!! Nu kör vi Europa! 8-) :!:

Mvh
Nilsson


backe
Inlägg: 2550
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

HerrNilsson skrev: 04 jan 2025 11:25
Wohooo!! Nu kör vi Europa! 8-) :!:

Som jag tolkar det så är det inte godkänt, men man kan godkänna nu om tillverkaren kan visa på att det fungerar bra?
In addition, manufacturers must “comprehensively demonstrate” how “road safety and traffic flow” can be guaranteed.
https://www.swissinfo.ch/eng/life-aging ... 5/88587606
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8417
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

HerrNilsson skrev: 04 jan 2025 11:25
Wohooo!! Nu kör vi Europa! 8-) :!:

Fake news. Beslutet gäller L3 (unece r157), t ex Mercedes Drive Pilot.

Tesla är under DCAS eftersom det är förarstöd/eyes on.

Typiskt önsketänkande från tomtar på Twitter.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12636
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

spacecoin skrev: 04 jan 2025 13:17
HerrNilsson skrev: 04 jan 2025 11:25
Wohooo!! Nu kör vi Europa! 8-) :!:

Fake news. Beslutet gäller L3 (unece r157), t ex Mercedes Drive Pilot.

Tesla är under DCAS eftersom det är förarstöd/eyes on.

Typiskt önsketänkande från tomtar på Twitter.
Kanske finns det folk som tar investeringsbeslut på såna här twitterinlägg. Det kanske är hela poängen med dom.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 1851
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Lerumsexpressen »

Maw skrev: 04 jan 2025 05:09
Lerumsexpressen skrev: 03 jan 2025 23:35
backe skrev: 03 jan 2025 23:01
Lerumsexpressen skrev: 03 jan 2025 20:45
spacecoin skrev: 03 jan 2025 17:39

Det är därför många inte tror att det kommer att komma en ny modell, utan att det blir en billigare M3, MY. Det finns ju inga nya fabriker/linor under konstruktion.
Tesla håller väl på med expansioner av både Texas och Berlin för fler bilar.
Berlin till 1 miljon bilar, från dagens 0,5.

När det gäller energi och batterier så är nyligen Shanghai utbyggd för Megapacks.
Och de andra Energi, SuC och batteri siterna håller väl också löpande på med ombyggnationer?
Exempelvis Kato Road, Lathrop och Buffalo?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Tesla_factories
Varför ska man utöka Berlin? Vad tillverkade man där 2024? <250 000 bilar?
Ser inte direkt några tendenser att det ska dubblas eller fyrdubblas närmaste åren.
Utan att mena något illa, det är ju därför vi diskuterar här, vi vet ju inte Teslas planer.

Det har tidigare funnits produktionslinjer för batterier, linjer som skeppades till USA i.om Bidens IRA.
Vidare så kanske de vill tillverka M3 och några av de andra modellerna som kommer i närtid.
Tror även att Tesla är medvetna om att Européerna gillar 5 dörrars Hatchbacks, då vore det klädsamt med tillverkning i Berlin.
Det ryktades om att det skulle ske tillverkning av 4680 i Berlin men det blev ju aldrig något så det har nog aldrig varit några produktionslinjer för batterier i Berlin?

Tesla har väl inga känd nya modeller på G utom Cybercab/Cybertaxi? Om man inte räknar de kommande snikvarianterna av M3/MY och den ständigt kommande Roadstern?
Som sagt, vi vet vad som hänt tidigare men vi kan bara gissa framåt.
Och hur vi än gissar så kommer vi nog alla ha haft fel i våra spekulationer.

Tids nog så får vi spännande och överraskande besked från Tesla.
Kanske Tesla lägger ner Berlin inom 10 år?
Kanske Tyskland är för krångligt och dyrt? Och alla arbetslösa EU medborgarna är för fattiga för att köpa dyra Tyskabyggda bilar.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6135
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Remuz »

molnet skrev: 04 jan 2025 11:13
Kommentarer som ”otroligt svaga/okritiska/outbildade aktieägare” hör inte hemma i en sansad och städad diskussion om aktien.
Absolut inte den typen av personangrepp, däremot är det ju helt otroligt hur en del väljer att vända siffror åt olika håll och värderingen är helt befängd. Den typen av inlägg är ju en rimlig motpol mot de mängder av pumpningsinlägg som hamnar här och än mer på X.

Den värdering Tesla har nu är vettig om de lyckas med precis allt de lovat de närmsta 5åren. Historiskt sett har de inte gjort det.

Sedan är ju en anmärkningsvärd sak just att väldigt många ”gått på” att Tesla skulle kunna sälja närmast oändligt med bilar och därmed är produktion lika med försäljning. Nu när det visar sig att marknaden nåt viss mättnad så väljer folk att pumpa med andra saker istället. Det är ett klassiskt sätt att blåsa upp en bubbla.

Jag hoppas att jag har fel och att Tesla lyckas med allt, det skulle förändra världen på många positiva sätt, men jag tror inte det kommer ske och jag tänker fortsätta försöka ge lite nyans till de inlägg som är helt okritiska till någon befängd analys gjort av någon som har massor investerat i bubblan. Däremot kommer jag inte korta Tesla för aktien följer ingen som helst logik utan är känslostyrd, då kan jag hellre köpa lotter.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 536
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Aktien TSLA

Inlägg av d3marcus »

molnet skrev: 04 jan 2025 11:13
d3marcus skrev: 02 jan 2025 23:46
SwedishAdvocate skrev: 02 jan 2025 23:24
Fredrik j skrev: 02 jan 2025 22:45
…] Cybercab skulle väl då bli tvåsitsig?
Gissar att det är möjligt att bygga ngt motsvarande en VW Golf eller Polo med 4-5 sittplatser och fyra dörrar på den plattform som Cybercab baseras på. Och den skulle väl i så fall byggas i Europa och/eller Kina. Fast finns det produktionskapacitet till det i Europa och/eller Kina? Tidigare har väl Elon pratat om att en sån här modell skulle byggas i Texas. Finns det en marknad för en sån modell i USA? Går den att exportera till Latin-/Sydamerika, eller har de exporttullar mot USA?
Det är väl snarare importtullar som kandidaten Elon skänkte miljarder till vill höja. Otroligt svaga/okritiska/lågutbildade aktieägare Tesla har. Kan aldrig sluta bra.
Här känner jag att jag måste nyansera debatten lite. Jag tror att de flesta som äger aktier i Tesla är medvetna om den höga risken, och ser det som en krydda, och inte har alla sina sparpengar i aktien. Själv betraktar jag mitt lilla innehav som gambling, inte sparande. Å ena sidan hög värdering, å andra sidan flera framtida möjligheter till bra utfall utöver bilarna. Allt det återspeglas i den stora spread i riktkurserna och rekommendationer mellan de som är skeptiska (t ex Morningstar) och de som är positiva (t ex Morgan Stanley). Kommentarer som ”otroligt svaga/okritiska/outbildade aktieägare” hör inte hemma i en sansad och städad diskussion om aktien.
Att Elons helt orimliga kompensationspaket, som innebär utspädning för aktieägarna, röstades igenom tycker jag är en mycket tydlig indikation på att Teslas aktieägare skiljer sig åt jämfört med andra. De är generellt okritiska och hejar på företaget som om det vore ett fotbollslag. Tycker detta är en viktig poäng för de som är långa i TSLA.

De allra flesta saknar också den tekniska kompetensen att bedöma utmaningarna med FSD. För detta krävs gedigen utbildning (master i datavetenskap eller motsvarande) + att hela tiden hålla sig a jour med utveckling av hård- och mjukvara och dess tillämpningar. Bara att läsa analytikernas horribla ”analyser” och den där Elonomiguruns (sic) inkompetenta tweets för att förstå. Som vi alla vet har ju Elon också haft gravt fel i alla sina utfästelser om FSD (han har dock inte klarat av en master så ingen att förvånas över).

Så jag tycker absolut det finns fog att säga att Teslas aktieägare är okritiska samt lågutbildade inom det område de behöver kunna analysera.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 1851
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Lerumsexpressen »

d3marcus skrev: 04 jan 2025 14:32
molnet skrev: 04 jan 2025 11:13
d3marcus skrev: 02 jan 2025 23:46
SwedishAdvocate skrev: 02 jan 2025 23:24
Fredrik j skrev: 02 jan 2025 22:45
…] Cybercab skulle väl då bli tvåsitsig?
Gissar att det är möjligt att bygga ngt motsvarande en VW Golf eller Polo med 4-5 sittplatser och fyra dörrar på den plattform som Cybercab baseras på. Och den skulle väl i så fall byggas i Europa och/eller Kina. Fast finns det produktionskapacitet till det i Europa och/eller Kina? Tidigare har väl Elon pratat om att en sån här modell skulle byggas i Texas. Finns det en marknad för en sån modell i USA? Går den att exportera till Latin-/Sydamerika, eller har de exporttullar mot USA?
Det är väl snarare importtullar som kandidaten Elon skänkte miljarder till vill höja. Otroligt svaga/okritiska/lågutbildade aktieägare Tesla har. Kan aldrig sluta bra.
Här känner jag att jag måste nyansera debatten lite. Jag tror att de flesta som äger aktier i Tesla är medvetna om den höga risken, och ser det som en krydda, och inte har alla sina sparpengar i aktien. Själv betraktar jag mitt lilla innehav som gambling, inte sparande. Å ena sidan hög värdering, å andra sidan flera framtida möjligheter till bra utfall utöver bilarna. Allt det återspeglas i den stora spread i riktkurserna och rekommendationer mellan de som är skeptiska (t ex Morningstar) och de som är positiva (t ex Morgan Stanley). Kommentarer som ”otroligt svaga/okritiska/outbildade aktieägare” hör inte hemma i en sansad och städad diskussion om aktien.
Att Elons helt orimliga kompensationspaket, som innebär utspädning för aktieägarna, röstades igenom tycker jag är en mycket tydlig indikation på att Teslas aktieägare skiljer sig åt jämfört med andra. De är generellt okritiska och hejar på företaget som om det vore ett fotbollslag. Tycker detta är en viktig poäng för de som är långa i TSLA.

De allra flesta saknar också den tekniska kompetensen att bedöma utmaningarna med FSD. För detta krävs gedigen utbildning (master i datavetenskap eller motsvarande) + att hela tiden hålla sig a jour med utveckling av hård- och mjukvara och dess tillämpningar. Bara att läsa analytikernas horribla ”analyser” och den där Elonomiguruns (sic) inkompetenta tweets för att förstå. Som vi alla vet har ju Elon också haft gravt fel i alla sina utfästelser om FSD (han har dock inte klarat av en master så ingen att förvånas över).

Så jag tycker absolut det finns fog att säga att Teslas aktieägare är okritiska samt lågutbildade inom det område de behöver kunna analysera.
Det var ingen dålig sågning, skulle säga att det påminner om Horace Engdahl.

(Horache som önskar att hans läsare varken ska samtycka eller fördömma – men ägnar sig själv åt att fördöma samtiden och samtycka med sig själv och sina likasinnade)

Jag ser det som att Tesla mer påminner om ett familjeföretag än ett vanligt själlöst och mållöst bolag.
Ett familjeföretag där fler är måna om det långsiktiga målet än det kortsiktiga vinsterna = signal.
Där aktieägarna väljer att se förbi bruset, som en utomstående inte kan eller vill acceptera, för de lever här och nu, fattar inte vad som är signal eller brus....och ofta en en del av bruset.
Och därför att aktieägarna ser det långsiktigt så accepterar över 70% att aktien späs ut och att Elon får extremt mycket i ersättning för sitt arbete.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
N H
elbilist
Inlägg: 83
Blev medlem: 02 apr 2016 17:32

Re: Aktien TSLA

Inlägg av N H »

Tack för nyanserat inlägg molnet, spiken på huvudet! 👍

Alla får ha sin uppfattning, det är ett diskussionsforum och vi alla gissar mer eller mindre. Men här på forumet finns ett gäng som är 100% säkra på sin sak och i min mening utrycker sig ganska respektlöst och inte kan acceptera andra perspektiv. Jag tror inte det är
så smart att tro att man kan veta allt (oavsett bull eller bear), det tycker jag Tesla/Elon visat tidigare.

/en ”ointelligent” och ”icke kritiskt tänkande” (men betydligt rikare än om jag hade varit motsatsen 😉) sedan 2014
N H
elbilist
Inlägg: 83
Blev medlem: 02 apr 2016 17:32

Re: Aktien TSLA

Inlägg av N H »

d3marcus skrev: 04 jan 2025 14:32
molnet skrev: 04 jan 2025 11:13
d3marcus skrev: 02 jan 2025 23:46
SwedishAdvocate skrev: 02 jan 2025 23:24
Fredrik j skrev: 02 jan 2025 22:45
…] Cybercab skulle väl då bli tvåsitsig?
Gissar att det är möjligt att bygga ngt motsvarande en VW Golf eller Polo med 4-5 sittplatser och fyra dörrar på den plattform som Cybercab baseras på. Och den skulle väl i så fall byggas i Europa och/eller Kina. Fast finns det produktionskapacitet till det i Europa och/eller Kina? Tidigare har väl Elon pratat om att en sån här modell skulle byggas i Texas. Finns det en marknad för en sån modell i USA? Går den att exportera till Latin-/Sydamerika, eller har de exporttullar mot USA?
Det är väl snarare importtullar som kandidaten Elon skänkte miljarder till vill höja. Otroligt svaga/okritiska/lågutbildade aktieägare Tesla har. Kan aldrig sluta bra.
Här känner jag att jag måste nyansera debatten lite. Jag tror att de flesta som äger aktier i Tesla är medvetna om den höga risken, och ser det som en krydda, och inte har alla sina sparpengar i aktien. Själv betraktar jag mitt lilla innehav som gambling, inte sparande. Å ena sidan hög värdering, å andra sidan flera framtida möjligheter till bra utfall utöver bilarna. Allt det återspeglas i den stora spread i riktkurserna och rekommendationer mellan de som är skeptiska (t ex Morningstar) och de som är positiva (t ex Morgan Stanley). Kommentarer som ”otroligt svaga/okritiska/outbildade aktieägare” hör inte hemma i en sansad och städad diskussion om aktien.
Att Elons helt orimliga kompensationspaket, som innebär utspädning för aktieägarna, röstades igenom tycker jag är en mycket tydlig indikation på att Teslas aktieägare skiljer sig åt jämfört med andra. De är generellt okritiska och hejar på företaget som om det vore ett fotbollslag. Tycker detta är en viktig poäng för de som är långa i TSLA.

De allra flesta saknar också den tekniska kompetensen att bedöma utmaningarna med FSD. För detta krävs gedigen utbildning (master i datavetenskap eller motsvarande) + att hela tiden hålla sig a jour med utveckling av hård- och mjukvara och dess tillämpningar. Bara att läsa analytikernas horribla ”analyser” och den där Elonomiguruns (sic) inkompetenta tweets för att förstå. Som vi alla vet har ju Elon också haft gravt fel i alla sina utfästelser om FSD (han har dock inte klarat av en master så ingen att förvånas över).

Så jag tycker absolut det finns fog att säga att Teslas aktieägare är okritiska samt lågutbildade inom det område de behöver kunna analysera.
molnet, poängen gick uppenbarligen inte fram. Fram för fler perspektiv! 👍
N H
elbilist
Inlägg: 83
Blev medlem: 02 apr 2016 17:32

Re: Aktien TSLA

Inlägg av N H »

spacecoin skrev: 04 jan 2025 13:17
HerrNilsson skrev: 04 jan 2025 11:25
Wohooo!! Nu kör vi Europa! 8-) :!:

Fake news. Beslutet gäller L3 (unece r157), t ex Mercedes Drive Pilot.

Tesla är under DCAS eftersom det är förarstöd/eyes on.

Typiskt önsketänkande från tomtar på Twitter.
Nutid vs framtid. Igen.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8417
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

N H skrev: 04 jan 2025 19:33
spacecoin skrev: 04 jan 2025 13:17
HerrNilsson skrev: 04 jan 2025 11:25
Wohooo!! Nu kör vi Europa! 8-) :!:

Fake news. Beslutet gäller L3 (unece r157), t ex Mercedes Drive Pilot.

Tesla är under DCAS eftersom det är förarstöd/eyes on.

Typiskt önsketänkande från tomtar på Twitter.
Nutid vs framtid. Igen.
Nu får du ta och utveckla resonemanget. Menar du att ”nyheten” att Schweiz som 3:e - 4:e land i EU tillåter R157 påverkar Tesla öht? Hur då? :roll:
Maxerl
Inlägg: 109
Blev medlem: 23 okt 2016 20:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maxerl »

d3marcus skrev: 04 jan 2025 14:32
molnet skrev: 04 jan 2025 11:13
d3marcus skrev: 02 jan 2025 23:46
SwedishAdvocate skrev: 02 jan 2025 23:24
Fredrik j skrev: 02 jan 2025 22:45
…] Cybercab skulle väl då bli tvåsitsig?
Gissar att det är möjligt att bygga ngt motsvarande en VW Golf eller Polo med 4-5 sittplatser och fyra dörrar på den plattform som Cybercab baseras på. Och den skulle väl i så fall byggas i Europa och/eller Kina. Fast finns det produktionskapacitet till det i Europa och/eller Kina? Tidigare har väl Elon pratat om att en sån här modell skulle byggas i Texas. Finns det en marknad för en sån modell i USA? Går den att exportera till Latin-/Sydamerika, eller har de exporttullar mot USA?
Det är väl snarare importtullar som kandidaten Elon skänkte miljarder till vill höja. Otroligt svaga/okritiska/lågutbildade aktieägare Tesla har. Kan aldrig sluta bra.
Här känner jag att jag måste nyansera debatten lite. Jag tror att de flesta som äger aktier i Tesla är medvetna om den höga risken, och ser det som en krydda, och inte har alla sina sparpengar i aktien. Själv betraktar jag mitt lilla innehav som gambling, inte sparande. Å ena sidan hög värdering, å andra sidan flera framtida möjligheter till bra utfall utöver bilarna. Allt det återspeglas i den stora spread i riktkurserna och rekommendationer mellan de som är skeptiska (t ex Morningstar) och de som är positiva (t ex Morgan Stanley). Kommentarer som ”otroligt svaga/okritiska/outbildade aktieägare” hör inte hemma i en sansad och städad diskussion om aktien.
Att Elons helt orimliga kompensationspaket, som innebär utspädning för aktieägarna, röstades igenom tycker jag är en mycket tydlig indikation på att Teslas aktieägare skiljer sig åt jämfört med andra. De är generellt okritiska och hejar på företaget som om det vore ett fotbollslag. Tycker detta är en viktig poäng för de som är långa i TSLA.
Möjligt att vi skiljer oss. Kan bara prata för mig själv men sedan jag började investera i Tesla 2016 så har aktien typ ökat i värde ggr 30 (har givetvis sålt av mycket under tiden), så vi aktieägare har blivit extremt rikligt kompenserade med, av Elons arbete. Röstade inte men skulle nog röstat ja i och med den stora värdeökningen av aktien som var villkorat kompensationen. Tror de flesta ägare är rätt passiva och ser även fel/brister med företaget, instämmer med Molnet ovan och delar inte din bild av den generella aktieägaren.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 536
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Aktien TSLA

Inlägg av d3marcus »

Maxerl skrev: 04 jan 2025 21:16
d3marcus skrev: 04 jan 2025 14:32
molnet skrev: 04 jan 2025 11:13
d3marcus skrev: 02 jan 2025 23:46
SwedishAdvocate skrev: 02 jan 2025 23:24

Gissar att det är möjligt att bygga ngt motsvarande en VW Golf eller Polo med 4-5 sittplatser och fyra dörrar på den plattform som Cybercab baseras på. Och den skulle väl i så fall byggas i Europa och/eller Kina. Fast finns det produktionskapacitet till det i Europa och/eller Kina? Tidigare har väl Elon pratat om att en sån här modell skulle byggas i Texas. Finns det en marknad för en sån modell i USA? Går den att exportera till Latin-/Sydamerika, eller har de exporttullar mot USA?
Det är väl snarare importtullar som kandidaten Elon skänkte miljarder till vill höja. Otroligt svaga/okritiska/lågutbildade aktieägare Tesla har. Kan aldrig sluta bra.
Här känner jag att jag måste nyansera debatten lite. Jag tror att de flesta som äger aktier i Tesla är medvetna om den höga risken, och ser det som en krydda, och inte har alla sina sparpengar i aktien. Själv betraktar jag mitt lilla innehav som gambling, inte sparande. Å ena sidan hög värdering, å andra sidan flera framtida möjligheter till bra utfall utöver bilarna. Allt det återspeglas i den stora spread i riktkurserna och rekommendationer mellan de som är skeptiska (t ex Morningstar) och de som är positiva (t ex Morgan Stanley). Kommentarer som ”otroligt svaga/okritiska/outbildade aktieägare” hör inte hemma i en sansad och städad diskussion om aktien.
Att Elons helt orimliga kompensationspaket, som innebär utspädning för aktieägarna, röstades igenom tycker jag är en mycket tydlig indikation på att Teslas aktieägare skiljer sig åt jämfört med andra. De är generellt okritiska och hejar på företaget som om det vore ett fotbollslag. Tycker detta är en viktig poäng för de som är långa i TSLA.
Möjligt att vi skiljer oss. Kan bara prata för mig själv men sedan jag började investera i Tesla 2016 så har aktien typ ökat i värde ggr 30 (har givetvis sålt av mycket under tiden), så vi aktieägare har blivit extremt rikligt kompenserade med, av Elons arbete. Röstade inte men skulle nog röstat ja i och med den stora värdeökningen av aktien som var villkorat kompensationen. Tror de flesta ägare är rätt passiva och ser även fel/brister med företaget, instämmer med Molnet ovan och delar inte din bild av den generella aktieägaren.
Varför tror du aktiekursen gått upp senaste året?
N H
elbilist
Inlägg: 83
Blev medlem: 02 apr 2016 17:32

Re: Aktien TSLA

Inlägg av N H »

spacecoin skrev: 04 jan 2025 19:38
N H skrev: 04 jan 2025 19:33
spacecoin skrev: 04 jan 2025 13:17
HerrNilsson skrev: 04 jan 2025 11:25
Wohooo!! Nu kör vi Europa! 8-) :!:

Fake news. Beslutet gäller L3 (unece r157), t ex Mercedes Drive Pilot.

Tesla är under DCAS eftersom det är förarstöd/eyes on.

Typiskt önsketänkande från tomtar på Twitter.
Nutid vs framtid. Igen.
Nu får du ta och utveckla resonemanget. Menar du att ”nyheten” att Schweiz som 3:e - 4:e land i EU tillåter R157 påverkar Tesla öht? Hur då? :roll:
Tesla har kommunicerat att de planerar att lansera FSD i Europa Q1 2025 och detta är ett steg emot det. FSD är inte godkänt i tex Schweiz/EU nu. Om allt är status quo så har du rätt, men allt är inte status quo. Tesla jobbar med utveckling och reglementen kring självkörande fordon uppdateras i takt med att tekniska framsteg görs.

Det här med nutid-framtid (och användandet av ”tomtar” och liknande uttryck) har vi diskuterat tidigare. Därav min kommentar.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 1067
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av JonasH »

Det tråkiga här är ju att FSD är lanserat i Europa om det blir godkänt i Schweiz.
Det betyder ju inte på något sätt att det blir godkänt i närtid i något EU-land.

Vi lär få vänta länge vad det verkar. Senast försökte bland annat Tyskland driva igen att varje land själv skulle få godkänna FSD men Norge motsatte sig det och det blev åter igen stopp i maskineriet.

Jag hoppas verkligen jag har fel…

Här finns lite mer info från en som är mer påläst än jag.

TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8417
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

JonasH skrev: 05 jan 2025 00:06
Det tråkiga här är ju att FSD är lanserat i Europa om det blir godkänt i Schweiz.
Det betyder ju inte på något sätt att det blir godkänt i närtid i något EU-land.

Vi lär få vänta länge vad det verkar. Senast försökte bland annat Tyskland driva igen att varje land själv skulle få godkänna FSD men Norge motsatte sig det och det blev åter igen stopp i maskineriet.

Jag hoppas verkligen jag har fel…

Här finns lite mer info från en som är mer påläst än jag.

Som SP säger i videon så är hoppet ute för NoA med systeminitierade filbyten under 2025 i princip.

FSD city streets är troligen flera år bort för UNECE-länder. Marc van Impe som arbetade på Tesla med just detta trodde 2028.

Som jag sagt 100 gånger så handlar inte Schweiziska lagändringen om Tesla utan om Mercedes autonoma system för motorväg som kör själv utan att man behöver kolla på vägen upp till 90km/h.

Tesla har inte ett system för autonomi och det behövs inga lagändringar för att införa det i EU. Det behövs ändringar av DCAS-standarden som reglerar förarstödsystem. Det händer inte ens för motorväg före 2026 som det ser ut.

Det finns en hel armé som är antingen nyttiga idioter, aktiepumpare eller dumskallar som sprider sån här skit.

Allt för att byta narrativet från att Tesla har negativ tillväxt för första gången sedan 2011. Stagnationen är uppenbar.
Maxerl
Inlägg: 109
Blev medlem: 23 okt 2016 20:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maxerl »

d3marcus skrev: 04 jan 2025 22:28
Maxerl skrev: 04 jan 2025 21:16
d3marcus skrev: 04 jan 2025 14:32
molnet skrev: 04 jan 2025 11:13
d3marcus skrev: 02 jan 2025 23:46

Det är väl snarare importtullar som kandidaten Elon skänkte miljarder till vill höja. Otroligt svaga/okritiska/lågutbildade aktieägare Tesla har. Kan aldrig sluta bra.
Här känner jag att jag måste nyansera debatten lite. Jag tror att de flesta som äger aktier i Tesla är medvetna om den höga risken, och ser det som en krydda, och inte har alla sina sparpengar i aktien. Själv betraktar jag mitt lilla innehav som gambling, inte sparande. Å ena sidan hög värdering, å andra sidan flera framtida möjligheter till bra utfall utöver bilarna. Allt det återspeglas i den stora spread i riktkurserna och rekommendationer mellan de som är skeptiska (t ex Morningstar) och de som är positiva (t ex Morgan Stanley). Kommentarer som ”otroligt svaga/okritiska/outbildade aktieägare” hör inte hemma i en sansad och städad diskussion om aktien.
Att Elons helt orimliga kompensationspaket, som innebär utspädning för aktieägarna, röstades igenom tycker jag är en mycket tydlig indikation på att Teslas aktieägare skiljer sig åt jämfört med andra. De är generellt okritiska och hejar på företaget som om det vore ett fotbollslag. Tycker detta är en viktig poäng för de som är långa i TSLA.
Möjligt att vi skiljer oss. Kan bara prata för mig själv men sedan jag började investera i Tesla 2016 så har aktien typ ökat i värde ggr 30 (har givetvis sålt av mycket under tiden), så vi aktieägare har blivit extremt rikligt kompenserade med, av Elons arbete. Röstade inte men skulle nog röstat ja i och med den stora värdeökningen av aktien som var villkorat kompensationen. Tror de flesta ägare är rätt passiva och ser även fel/brister med företaget, instämmer med Molnet ovan och delar inte din bild av den generella aktieägaren.
Varför tror du aktiekursen gått upp senaste året?
Tror det är en kombination av många faktorer.
Tesla kör vidare på sin grundprincip med relativt få antal modeller/varianter för att få skalfördelar
De visar att de faktiskt är allvarliga med att långsiktigt få andra inkomstkällor än bilförsäljning. (energi-lagring, högre marginaler på supercharging mm).
Folk tror att FSD unsupervised är nära.
Trump-administationen kommer vara mer välvilliga än Bidens.

Tycker själv att aktien är något övervärderad på kort sikt och har därför relativt liten position nuförtiden, men på lång sikt tror jag att så länge Elon lägger tillräckligt mycket tid på Tesla så kommer hans redan bevisade kompetens att kombinera produkt/vision/affärstänk slå de andra biltillverkarnas ledarskap jag inte tror har samma mandat att bryta ny mark och ta marknadsdelar genom innovation.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 536
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Aktien TSLA

Inlägg av d3marcus »

Maxerl skrev: 06 jan 2025 19:44
d3marcus skrev: 04 jan 2025 22:28
Maxerl skrev: 04 jan 2025 21:16
d3marcus skrev: 04 jan 2025 14:32
molnet skrev: 04 jan 2025 11:13


Här känner jag att jag måste nyansera debatten lite. Jag tror att de flesta som äger aktier i Tesla är medvetna om den höga risken, och ser det som en krydda, och inte har alla sina sparpengar i aktien. Själv betraktar jag mitt lilla innehav som gambling, inte sparande. Å ena sidan hög värdering, å andra sidan flera framtida möjligheter till bra utfall utöver bilarna. Allt det återspeglas i den stora spread i riktkurserna och rekommendationer mellan de som är skeptiska (t ex Morningstar) och de som är positiva (t ex Morgan Stanley). Kommentarer som ”otroligt svaga/okritiska/outbildade aktieägare” hör inte hemma i en sansad och städad diskussion om aktien.
Att Elons helt orimliga kompensationspaket, som innebär utspädning för aktieägarna, röstades igenom tycker jag är en mycket tydlig indikation på att Teslas aktieägare skiljer sig åt jämfört med andra. De är generellt okritiska och hejar på företaget som om det vore ett fotbollslag. Tycker detta är en viktig poäng för de som är långa i TSLA.
Möjligt att vi skiljer oss. Kan bara prata för mig själv men sedan jag började investera i Tesla 2016 så har aktien typ ökat i värde ggr 30 (har givetvis sålt av mycket under tiden), så vi aktieägare har blivit extremt rikligt kompenserade med, av Elons arbete. Röstade inte men skulle nog röstat ja i och med den stora värdeökningen av aktien som var villkorat kompensationen. Tror de flesta ägare är rätt passiva och ser även fel/brister med företaget, instämmer med Molnet ovan och delar inte din bild av den generella aktieägaren.
Varför tror du aktiekursen gått upp senaste året?
Folk tror att FSD unsupervised är nära.
Där har du svaret. Folk som har noll koll på FSD:s utmaningar tror på pumpningsinlägg på Twitter och YouTube. Lite som att köpa aktier i ett binärt biotechbolag med skillnaden att det inte finns någon trovärdig affärsplan för att robottaxi skulle vara en lönsam verksamhet.

Tesla är 2025 ett bolag med negativ tillväxt som leds av en VD som hellre postar konspirationsteorier och Putinnarrativ är att utveckla nya bilmodeller.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8417
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »



Ford sålde fler F150 Lightning än Tesla sålde CT i Q4.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8417
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Sabbe
Inlägg: 1574
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

spacecoin skrev: 07 jan 2025 07:42


Ford sålde fler F150 Lightning än Tesla sålde CT i Q4.
Vad kostar billigaste F150 Lightning och billigaste Cybertrucken?

Tesla kommer sälja fler Cybertrucks än alla andra el-pickuper tillsammans i USA under 2025.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4192
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

Sabbe skrev: 07 jan 2025 15:44
spacecoin skrev: 07 jan 2025 07:42


Ford sålde fler F150 Lightning än Tesla sålde CT i Q4.
Vad kostar billigaste F150 Lightning och billigaste Cybertrucken?

Tesla kommer sälja fler Cybertrucks än alla andra el-pickuper tillsammans i USA under 2025.
Varför tror du det?
Cybertruck är ju väldigt dyr att tillverka så troligtvis kommer den väl fortsätta att vara betydligt dyrare än exempelvis Ford F150 Lightning?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8129
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 07 jan 2025 07:42
Ford sålde fler F150 Lightning än Tesla sålde CT i Q4.
Stämmer det verkligen? :?

Ford sålde enligt egen uppgift 10703 F-150 Lightning under Q4.

Dom lägsta uppskattningar jag har sett för Cybertruck är 9-12000, men dom flesta bedömare verkar hamna i spannet 12-18000.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
backe
Inlägg: 2550
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

fth skrev: 07 jan 2025 16:16
spacecoin skrev: 07 jan 2025 07:42
Ford sålde fler F150 Lightning än Tesla sålde CT i Q4.
Stämmer det verkligen? :?

Ford sålde enligt egen uppgift 10703 F-150 Lightning under Q4.

Dom lägsta uppskattningar jag har sett för Cybertruck är 9-12000, men dom flesta bedömare verkar hamna i spannet 12-18000.

/fth
I q4 så har Troy kommit fram till att man sålt 9600 CT i USA, så Ford har alltså sålt mer än detta.

Det verkar också som att man förlorar pengar på modellen för 80 000$ i dagsläget.
IMG_0389.jpeg
Skriv svar