backe skrev: ↑18 dec 2024 12:10
Lurence skrev: ↑18 dec 2024 11:35
backe skrev: ↑18 dec 2024 08:32
Lurence skrev: ↑18 dec 2024 06:25
backe skrev: ↑17 dec 2024 21:21
Frågade grok, ingenting om maktgalna pampar eller var man placerar pension kom upp
Anställdas Villkor:
Villkor och Löner: En av de centrala frågorna är att anställda på Tesla saknar vissa förmåner som är standard genom kollektivavtal i Sverige, som deltidspension och arbetstidsförkortning. Tesla hävdar att de erbjuder likvärdiga eller bättre villkor, men IF Metall anser att dessa inte matchar de standarder som kollektivavtal garanterar.
En genuin fråga. Vad är det med arbetstidsförkortning som gör att det ligger så högt upp på fackets lista?
Arbetstidsförkortningen används generellt inte till att man ska jobba mindre per vecka. Den planeras till att ta klämdagar om det passar verksamheten, kompsaldo som används när man måste vara ledig av andra anledningar eller till att få ut rena pengar. Det vill säga situationer där man ändå hade kunnat ansöka om ledigt.
Om syftet är att alla ska jobba lite mindre varje vecka för att se vinning i att man ska orka mer förstår jag det bättre, men verkligheten är att även om arbetstiden på pappret är ca 38,5 h/vecka så jobbar många över istället vilket gör att de ändå arbetar 40+ h/vecka och motarbetar det syftet.
Min synpunkt blir då att det är en rent ekonomisk transaktion som hade kunnat lösas genom lönen istället, vilket många företag utan kollektivavtal gör.
Tror poängen är att man vill att det ska vara något man har rätt till, sen tror jag inte alltid att du har rätt att ta ut den i pengar?
Det alternativet du ger, så är det arbetsgivaren som bestämmer om det blir något överhuvudtaget, det skulle kunna lösas bra men då på arbetsgivarens villkor.
Med ditt resonemang så kan man ta bort minimikrav på semester(många tar ut den i pengar), pension o.s.v. då många företag sköter allt sånt bra idag.
Jag jobbar i en helt annan bransch och har inte arbetstidsförkortning, men de jag känner som har det verkar dock uppskatta det.
Den informationen jag hittar vid sökning på motoravtalet med IM är att ATF hamnar i en tidsbank (82 min/vecka). Denna får användas av den anställde vid behov. Dvs, ansöka om ledigt och det ska då passa schema etc. Finns även situationer där ATF redan från början styrs av arbetsgivaren via schemaläggning. Dvs, den anställde kan inte ens styra när man vill få ut. T.ex. klämdagar som verksamheten inte vill ha öppet på, trots du kanske vill jobba.
Så ser inte skillnaden mot hur jag skrev, bättre att få mer betalat och styra själv genom att ta ledigt utan lön om man måste vara ledig.
Stor andel av marknaden har redan som du skriver, semester betalas ut som semesterersättning så detta är ett system jag skulle kunna ge även fast anställda. Högre lön mot att du tar ledigt utan lön när du vill vara ledig. Ser inget problem i det. Där emot villkor för hur man ska kunna ta ut semester ser jag som en bra del från KA. Minsta tid sammanhängande etc.
Glömde skriva något om deltidspension förut. Detta är helt en del för att få in mer pengar i pensionssystemet. Samtidigt så omyndighetsförklarar man arbetarna att de inte kan ta hand om sina egna pengar. Bättre att få mer i löneökning och kunna placera pengar för framtiden själv. Går ju då gå ner i lön och tid genom att leva på sparat kapital. Eller så använder man pengarna tidigare, bör vara upp till den anställde. Enligt IMs KA så måste man ändå ansöka om att få ta ut deltidspension och en arbetsgivare behöver inte godkänna det om det inte fungerar med verksamheten. Så någon garanti för att få gå ner i tid finns inte oavsett. Dessutom kan du bara göra det från du fyller 60. Med eget kapital skulle du kunna gå ner i tid tidigare om du kommer överens med arbetsgivare.
Dvs, hur man än gör så trasslar man in sig i regelverk uppsatta mellan AG och IM både med ATF och deltidspension, någon annan som har sista ordet om hur du ska få ta ut din intjänade tid eller pengar.
Så ser inte skillnaden mot hur jag skrev, bättre att få mer betalat och styra själv genom att ta ledigt utan lön om man måste vara ledig.
Då är vi inne på att någon måste reglera vad som är rätt löner så det motsvarar arbetstidsförkortning och flexpension m.m, det blir inte mindre komplicerat som jag ser det. Men absolut skulle det fungera, men tror vägen är längre innan det fungerar.
Är du emot tjänstepension och PPM också, hellre mer lön som arbetstagaren kan placera själv? Låter som att det amerikanska systemet passar dig bättre faktiskt.
Personligen så skulle jag inte kunna få ner avgifterna till de nivåer på förvaltade fonder som man kan få via ppm och tjänstepension via jobbet, sen så är det väl så att jag inte kan välja vad jag vill helt fritt men det är ett avkall som jag är beredd att göra. Jag tror helt enkelt inte att jag kan allt bättre själv än andra.
Rätt lön är enkelt. Bara att räkna ut vad de olika delarna är värda. Nedan snabbt överslag, då skatt varierar lite på pension och lön.
Månadslön 32 000
ATF, 71 h/år 1 100
Tjänstepension 4,5 % 1 440
Flexpension, 0,2 % 64
Ny månadslön 34 604
Skulle du säga att man har sämre villkor om man fick en lön enligt ovan istället?
Du kan själv pensionsspara i ISK, indexfond global, 0,2 % avgift. Fördelaktig skatt via ISK. Rör inte pengarna på 30 år.
Tjänstepension ska självklart betalas, om det görs via pensionsutbetalningar eller lön ser jag inte som deal breaker. Men det är inte ett KA som betyder om det finns eller inte som IM vill få det att låta som. Jobbar själv som tjänsteman och inte haft KA på något av mina jobb. Har alltid haft större procentsats i avsättning än vad KA ger inklusive den extra deltidspensionen som finns nu i flera KA. Här kan jag fritt via Länsförsäkring välja hur jag vill placera mitt kapital. Om jag inte känner att jag kan, så ger Länsförsäkring gratis rådgivning 1 gång/år.
Oavsett om jag väljer fonder som har högre avgifter eller ej, så slipper jag att en organisation politiskt och aktivistiskt använder mina pensionspengar för egen vinning. Flera pensionsfonder som använder investeringar och styr och sätter press på bolag de investerar i. Sen även alla som förlorat miljarder i gröna satsningar i Norhtwolt (AMF, Folksam), eller spekulation i banker i USA (Alecta).
Även jag inte är emot att man går till att få göra allt själv, så skulle jag anse att det är okej om det istället fortsätter som idag med pensionsinbetalningar, men att fler aktörer får komma in på marknaden. Ska inte vara monopol på fackens egna och att de i förhandlingar tjänar på att få större pensioner istället för andra förmåner.
Allt är en fråga om kostnad för företagaren. I förhandling så kvittar det egentligen om det betalas ut i lön eller i pension, så länge kostnaden är lika. Men vi har fått läsa exempel här i tråden tidigare från verkliga förhandlingar där då fackrepresentanter har förhandlat bort förmåner mot att få större pensionsinbetalningar.