För att utlysa en strejk med sympatiåtgärder mot ett företag när inte en majoritet av de anställda står bakom strejken är bisarrt. 30-40 personer längtan efter ett kollektivavtal (om nu antalet stämmer, det verkar vara omdiskuterat) gör att tiotusentals elbilsförare drabbas, samt leverantörer till Tesla som inte alls har med konflikten att göra. Är det inte helt oproportionerligt? Särskilt som facken själva inte kan precisera vad det är med de anställdas villkor som är dåligt och vad fackets avtal skulle innebära för förbättringar. Om facket hade exempel på dåliga villkor skulle de såklart belysa dem.backe skrev: ↑05 jan 2025 22:18Vet inte hur många som jobbar som tekniker hos Tesla, men 30-40 av dessa känns som ganska många som uppenbarligen är missnöjda med villkoren.Piotr skrev: ↑05 jan 2025 21:20För er som tycker att strejken mot Tesla blivit oproportionerlig, att den främst drabbar mindre företag som samarbetar med Tesla, och elbilsägare som vill kunna ladda på sina resor i Sverige finns här en petition att signera: https://chng.it/gPBb86LxKp
Facket har inte kunnat visa på några villkor som är dålig hos Tesla och det är få anställda hos Tesla som stöder strejken. Dags att den får ett slut. Dela gärna länken.
Miljöargumentet känns tunnt, byggs otroligt mycket laddstationer av flertalet aktörer och Tesla stänger väl t.o.m. laddstationer.
Strejken går att avsluta direkt om Tesla skriver på kollektivavtal, så skriv ett upprop till Elon, han vill såklart personalens, miljön och Teslaägarnas bästa, så det är nog rätt enkelt att få med honom på tåget.
Strejk på Tesla i Sverige
Moderator: Redaktion
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Tesla uttalar sig efter kökaoset..
”Över 100 laddplatser i Sverige skulle ha aktiverats denna vinter om det inte vore för sympatiåtgärderna”, skriver företagets laddningschef Max de Zegher på X.
https://www.expressen.se/nyheter/varlde ... i-fjallen/
”Över 100 laddplatser i Sverige skulle ha aktiverats denna vinter om det inte vore för sympatiåtgärderna”, skriver företagets laddningschef Max de Zegher på X.
MY RWD Vit 2023
Och? Vem kan lösa problemet? Vi på forumet,Expressen, eller Tesla och facket? Istället för att gnälla, klaga och peka med fingret, prata med varandra och kom överens. Hur svårt kan det vara?Freez skrev: ↑05 jan 2025 23:57Tesla uttalar sig efter kökaoset..
-
Vad är det som gör att tesla inte kan bygga nya stationer och runda även det?
Svenska lagar.Teslasemitruck skrev: ↑06 jan 2025 01:34Vad är det som gör att tesla inte kan bygga nya stationer och runda även det?
Om jag tolkar sig rätt så det viktiga är inte miljön och laddarna, utan att Tesla går "segrande" ur konflikten?Piotr skrev: ↑05 jan 2025 23:16För att utlysa en strejk med sympatiåtgärder mot ett företag när inte en majoritet av de anställda står bakom strejken är bisarrt. 30-40 personer längtan efter ett kollektivavtal (om nu antalet stämmer, det verkar vara omdiskuterat) gör att tiotusentals elbilsförare drabbas, samt leverantörer till Tesla som inte alls har med konflikten att göra. Är det inte helt oproportionerligt? Särskilt som facken själva inte kan precisera vad det är med de anställdas villkor som är dåligt och vad fackets avtal skulle innebära för förbättringar. Om facket hade exempel på dåliga villkor skulle de såklart belysa dem.backe skrev: ↑05 jan 2025 22:18Vet inte hur många som jobbar som tekniker hos Tesla, men 30-40 av dessa känns som ganska många som uppenbarligen är missnöjda med villkoren.Piotr skrev: ↑05 jan 2025 21:20För er som tycker att strejken mot Tesla blivit oproportionerlig, att den främst drabbar mindre företag som samarbetar med Tesla, och elbilsägare som vill kunna ladda på sina resor i Sverige finns här en petition att signera: https://chng.it/gPBb86LxKp
Facket har inte kunnat visa på några villkor som är dålig hos Tesla och det är få anställda hos Tesla som stöder strejken. Dags att den får ett slut. Dela gärna länken.
Miljöargumentet känns tunnt, byggs otroligt mycket laddstationer av flertalet aktörer och Tesla stänger väl t.o.m. laddstationer.
Strejken går att avsluta direkt om Tesla skriver på kollektivavtal, så skriv ett upprop till Elon, han vill såklart personalens, miljön och Teslaägarnas bästa, så det är nog rätt enkelt att få med honom på tåget.
Om min fru, barn, bekant, vän anser sig ha dåliga förhållanden på sin arbetsplats/skola så skulle jag inte be dom vara tyst tills de har en majoritet med sig. Men där får du såklart ha en annan ställning till hur du skulle agera.
Vad jag tycker är märkligt är att alla som nu är anställda på Tesla har skrivit på ett anställningsavtal. Ett avtal de har haft alla möjligheter att läsa igenom innan påskrift. Om villkoren är så kassa och kollektivavtal är en så viktig fråga för vissa av de anställda. Korten låg på bordet. Varför skrev de på från början?
Inte helt lätt att veta arbetsförhållanden innan man har börjat jobba på arbetsplatsen.Mippaloo skrev: ↑06 jan 2025 08:47Vad jag tycker är märkligt är att alla som nu är anställda på Tesla har skrivit på ett anställningsavtal. Ett avtal de har haft alla möjligheter att läsa igenom innan påskrift. Om villkoren är så kassa och kollektivavtal är en så viktig fråga för vissa av de anställda. Korten låg på bordet. Varför skrev de på från början?
Svenska modellen är känd sedan länge, Tesla kunde låtit bli att etablera sig i Sverige om man inte ville utsätta sig för risken att detta skulle ske.
Att det inte finns ett kollektivavtal, vilka arbetstider, eventuell arbetstidsförkortning, antal semesterdagar, lön, övertidsersättning, friskvårdsbidrag, företagshälsovård, pension, bonus, aktie optioner, etc, etc finns med största sannolikhet med i anställningsavtalet. Om det mot förmodan inte gör det så ställer man väl frågan innan man skriver på? Du kan också be en facklig representant gå igenom avtalet innan du skriver på. Att du skriver på betyder att ni är överens om avtalets innehåll. Lite korkat att skriva på för att sen börja skrika om kollektivavtal. En bra regel i livet. Skriv inte på avtal som du inte förstår vad de betyder eller innehåller.
Det här handlar ju inte om arbetsförhållandena.backe skrev: ↑06 jan 2025 09:13Inte helt lätt att veta arbetsförhållanden innan man har börjat jobba på arbetsplatsen.Mippaloo skrev: ↑06 jan 2025 08:47Vad jag tycker är märkligt är att alla som nu är anställda på Tesla har skrivit på ett anställningsavtal. Ett avtal de har haft alla möjligheter att läsa igenom innan påskrift. Om villkoren är så kassa och kollektivavtal är en så viktig fråga för vissa av de anställda. Korten låg på bordet. Varför skrev de på från början?
Svenska modellen är känd sedan länge, Tesla kunde låtit bli att etablera sig i Sverige om man inte ville utsätta sig för risken att detta skulle ske.
Det är ju facket som velat dra igång konflikten och inte anställda. Det tog år innan facket fick hjälp av några få anställda att vilja strejka sen slog det igen fällan efter lite gratis medlemskap m.m.
Det som är involverade inom IF-metall Stockholm vet om detta.
Kan du länka till där IF Metall skriver om detta, skulle vara kul att läsa mer om det.Love_O skrev: ↑06 jan 2025 09:41Det här handlar ju inte om arbetsförhållandena.backe skrev: ↑06 jan 2025 09:13Inte helt lätt att veta arbetsförhållanden innan man har börjat jobba på arbetsplatsen.Mippaloo skrev: ↑06 jan 2025 08:47Vad jag tycker är märkligt är att alla som nu är anställda på Tesla har skrivit på ett anställningsavtal. Ett avtal de har haft alla möjligheter att läsa igenom innan påskrift. Om villkoren är så kassa och kollektivavtal är en så viktig fråga för vissa av de anställda. Korten låg på bordet. Varför skrev de på från början?
Det är ju facket som velat dra igång konflikten och inte anställda. Det tog år innan facket fick hjälp av några få anställda att vilja strejka sen slog det igen fällan efter lite gratis medlemskap m.m.
Jag trodde det var klarlagt sedan länge att strejken handlar inte om ”arbetsförhållanden” på Tesla.backe skrev: ↑06 jan 2025 09:13Inte helt lätt att veta arbetsförhållanden innan man har börjat jobba på arbetsplatsen.Mippaloo skrev: ↑06 jan 2025 08:47Vad jag tycker är märkligt är att alla som nu är anställda på Tesla har skrivit på ett anställningsavtal. Ett avtal de har haft alla möjligheter att läsa igenom innan påskrift. Om villkoren är så kassa och kollektivavtal är en så viktig fråga för vissa av de anställda. Korten låg på bordet. Varför skrev de på från början?
IF Metall hade också kunnat välja att i enlighet med den Svenska modellen låtit bli att starta strejk.
De är inte på något sätt tvingade till detta utan ett val som de har gjort.
Jag har läst om flera anställda som nämner just arbetsförhållanden(stress och press m.m. om jag minns rätt), så detta klarläggande är nog någon slags sanning i den här tråden.josve skrev: ↑06 jan 2025 09:45Jag trodde det var klarlagt sedan länge att strejken handlar inte om ”arbetsförhållanden” på Tesla.backe skrev: ↑06 jan 2025 09:13Inte helt lätt att veta arbetsförhållanden innan man har börjat jobba på arbetsplatsen.Mippaloo skrev: ↑06 jan 2025 08:47Vad jag tycker är märkligt är att alla som nu är anställda på Tesla har skrivit på ett anställningsavtal. Ett avtal de har haft alla möjligheter att läsa igenom innan påskrift. Om villkoren är så kassa och kollektivavtal är en så viktig fråga för vissa av de anställda. Korten låg på bordet. Varför skrev de på från början?
IF Metall hade också kunnat välja att i enlighet med den Svenska modellen låtit bli att starta strejk.
IF Metall ville inte gå till strejk, men det är såklart svårt när man har en motpart som inte vill förhandla då man i grunden är emot att personalen organiserar sig fackligt.
Du kan gå till Pekkas alla uttalanden. Du kan ta den numera sparkade förbundsjuristens uttalanden. Du kan även kika på formuleringarna kring när han ägde Tesla osv.backe skrev: ↑06 jan 2025 09:44Kan du länka till där IF Metall skriver om detta, skulle vara kul att läsa mer om det.Love_O skrev: ↑06 jan 2025 09:41Det här handlar ju inte om arbetsförhållandena.backe skrev: ↑06 jan 2025 09:13Inte helt lätt att veta arbetsförhållanden innan man har börjat jobba på arbetsplatsen.Mippaloo skrev: ↑06 jan 2025 08:47Vad jag tycker är märkligt är att alla som nu är anställda på Tesla har skrivit på ett anställningsavtal. Ett avtal de har haft alla möjligheter att läsa igenom innan påskrift. Om villkoren är så kassa och kollektivavtal är en så viktig fråga för vissa av de anställda. Korten låg på bordet. Varför skrev de på från början?
Jag är ledsen att ditt förtroende för metall kommer svikta. Sen är det tyvärr vissa saker som man måste prata direkt med någon inom metall för att få sanningen, en sanning som inte kommer komma ut officiellt för den som säger den, kommer få
Sparken. Du ska bara veta vilken orättvisa internt det finns inom förbundet IF-metall och det arbetare som har en annan facklig tillhörighet.
Du läste inte om det i starten. Utan en stund in i strejken. Från vissa specifika personer som varit Metalls ansikte utåt i strejken. Som säger samma ord som Pekka gjorde.backe skrev: ↑06 jan 2025 09:50Jag har läst om flera anställda som nämner just arbetsförhållanden(stress och press m.m. om jag minns rätt), så detta klarläggande är nog någon slags sanning i den här tråden.josve skrev: ↑06 jan 2025 09:45Jag trodde det var klarlagt sedan länge att strejken handlar inte om ”arbetsförhållanden” på Tesla.backe skrev: ↑06 jan 2025 09:13Inte helt lätt att veta arbetsförhållanden innan man har börjat jobba på arbetsplatsen.Mippaloo skrev: ↑06 jan 2025 08:47Vad jag tycker är märkligt är att alla som nu är anställda på Tesla har skrivit på ett anställningsavtal. Ett avtal de har haft alla möjligheter att läsa igenom innan påskrift. Om villkoren är så kassa och kollektivavtal är en så viktig fråga för vissa av de anställda. Korten låg på bordet. Varför skrev de på från början?
IF Metall ville inte gå till strejk, men det är såklart svårt när man har en motpart som inte vill förhandla då man i grunden är emot att personalen organiserar sig fackligt.
Vi ska alltså anta, lägga ihop ett och ett utifrån uttalanden från IF metall och lyssna på rykten på ett forum(där nån känner nån) hur IF Metall i grunden bara är ute för att jävlas, men när personal på Tesla med namn och bild går ut och gör ett faktiskt uttalande om hur dom tycker att arbetsplatsen inte är bra, då ljuger dom?Love_O skrev: ↑06 jan 2025 09:52Du läste inte om det i starten. Utan en stund in i strejken. Från vissa specifika personer som varit Metalls ansikte utåt i strejken. Som säger samma ord som Pekka gjorde.backe skrev: ↑06 jan 2025 09:50Jag har läst om flera anställda som nämner just arbetsförhållanden(stress och press m.m. om jag minns rätt), så detta klarläggande är nog någon slags sanning i den här tråden.josve skrev: ↑06 jan 2025 09:45Jag trodde det var klarlagt sedan länge att strejken handlar inte om ”arbetsförhållanden” på Tesla.backe skrev: ↑06 jan 2025 09:13Inte helt lätt att veta arbetsförhållanden innan man har börjat jobba på arbetsplatsen.Mippaloo skrev: ↑06 jan 2025 08:47Vad jag tycker är märkligt är att alla som nu är anställda på Tesla har skrivit på ett anställningsavtal. Ett avtal de har haft alla möjligheter att läsa igenom innan påskrift. Om villkoren är så kassa och kollektivavtal är en så viktig fråga för vissa av de anställda. Korten låg på bordet. Varför skrev de på från början?
Jag begriper inte hur vissa här kan tycka att det är en acceptabel lösning att Tesla tecknar KA för att avsluta strejken här och nu. Ser ni inte utpressningen som facket utövar?
Jag skulle rekommendera att ni kollar på Gudfadern 1-3 samt några säsonger av Sopranos och sedan funderar över hur IF Metall faktiskt beter sig just nu. Gå tillbaka och titta på vad de sagt och hur deras story ändrats över tid samt vilka strejkande som alltid visats upp i media och beklagat sig över samma saker som IFM för stunden sagt är problemet.
Jag skulle rekommendera att ni kollar på Gudfadern 1-3 samt några säsonger av Sopranos och sedan funderar över hur IF Metall faktiskt beter sig just nu. Gå tillbaka och titta på vad de sagt och hur deras story ändrats över tid samt vilka strejkande som alltid visats upp i media och beklagat sig över samma saker som IFM för stunden sagt är problemet.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
- WilleTesla
- Teslaägare
Ja men det här handlar ju inte om att folk inte vill jobba. Det handlar om att folk vill ha sjukersättning från sin ordinarie arbetsgivare (i Sverige 80% av lönen) samtidigt som de jobbar svart hos någon annan. Hur ska en arbetsgivare komma åt det om den inte gör hembesök eller skuggar personen?backe skrev: ↑04 jan 2025 15:00Det är inget konstigt att företag har koll på personalens sjukdagar, det konstiga är när man åker hem till personalen och kontrollerar eller som i det här fallet skickar privatdetektiver med avsikten att på något sätt försöka komma på en enskild individ.TiborBlomhall skrev: ↑04 jan 2025 14:44När det avslöjades att Tesla Berlin kollar upp om vissa sjukanmälda arbetare verkligen är sjuka var det stor uppståndelse och moralpanik.
Tydligen är de dock långt ifrån ensamma att göra så:
Falsk sjukfrånvaro – ett fall för privatdeckaren - https://www.aftonbladet.se/a/rPbmMm
Där jag jobbar så flaggar det hos HR om någon är sjuk visst mycket, men det är för att man ska kunna ge personen stöd/hjälp om det behövs, det kan vara olika anledningar till frånvaro, alkoholproblem, psykiska problem eller kanske en problematisk arbetsmiljö där personalen mår dåligt och inte orkar med det dom ska.
Oavsett så tycker jag att man ska utgå från att personalen vill jobba.
Sen finns det såklart alltid de som inte vill jobba, men att man ska ha sån otur just på Teslas fabrik i Berlin att 20% av personalen är rötägg känns osannolikt.
Oftast så känner chefer till personalens sjukdomsproblematik men som chef eller arbetsgivare kan man ibland ana att något är skumt med regelbunden sjukskrivning och VAB. Hembesök och detektiv är ju ett sätt att ta bort eller förstärka misstanken.
Vid VAB är det främst statens pengar (dvs vi skattebetalares pengar) som personerna lurat till sig.
-
Man kan absolut kalla det utpressning eller maktbalans men det är så det demokratiskt beslutade systemet fungerar i Sverige.agehall skrev: ↑06 jan 2025 10:29Jag begriper inte hur vissa här kan tycka att det är en acceptabel lösning att Tesla tecknar KA för att avsluta strejken här och nu. Ser ni inte utpressningen som facket utövar?
Arbetsgivar- och fackliga organisationer och alla politiska partier och majoriteten av folket står i huvudsak bakom systemet även om vissa vill justera detaljer såsom att minska möjligheten till sympatiåtgärder.
Du har rätt till din åsikt men det är lite magstarkt när du skriver att du inte kan förstå hur ”vissa” kan tycka att KA är en acceptabel lösning.
Du har alltså helt missat att det är din åsikt som är extrem och avvikande?
Själv tycker jag att både Tesla och IFM beter sig idiotiskt i denna konflikt, rent självskadebeteende från båda sidor. Idiotiskt av IFM att starta konflikten och idiotiskt av Tesla att inte skriva på. Som små barn beter de sig och nu har de hamnat i ett läge som de inte tar sig ur av prestigeskäl, de måste ”vinna”.
Facket drivs som vilken religion som helst. Du får absolut blunda för sanningen, absolut inga problem.backe skrev: ↑06 jan 2025 10:16Vi ska alltså anta, lägga ihop ett och ett utifrån uttalanden från IF metall och lyssna på rykten på ett forum(där nån känner nån) hur IF Metall i grunden bara är ute för att jävlas, men när personal på Tesla med namn och bild går ut och gör ett faktiskt uttalande om hur dom tycker att arbetsplatsen inte är bra, då ljuger dom?Love_O skrev: ↑06 jan 2025 09:52Du läste inte om det i starten. Utan en stund in i strejken. Från vissa specifika personer som varit Metalls ansikte utåt i strejken. Som säger samma ord som Pekka gjorde.backe skrev: ↑06 jan 2025 09:50Jag har läst om flera anställda som nämner just arbetsförhållanden(stress och press m.m. om jag minns rätt), så detta klarläggande är nog någon slags sanning i den här tråden.josve skrev: ↑06 jan 2025 09:45Jag trodde det var klarlagt sedan länge att strejken handlar inte om ”arbetsförhållanden” på Tesla.
Samma person du tänker på kan jag ta fram 3 olika uttalanden ifrån.
Jag behöver inte vända din tro. Facket är inte bättre än någon annan när det väl kommer till kritan. Det drivs av pengar och åter pengar. Medlemmar är bara en bricka som hjälper till att dra in pengar.
Att det är 30-40 som strejkar säger faktiskt ingenting om de är missnöjda eller inte, facket förväntar sig att alla medlemmar skall strejka, hur många av dessa som strejkar för att de är uppmanade att göra så eller av lojalitet till facket vet du inte. Däremot är det talande för strejken hur få som initialt valde att strejka och hur många som faktiskt ett år senare fortfarande inte ställer upp på fackets strejk.backe skrev: ↑05 jan 2025 22:18Vet inte hur många som jobbar som tekniker hos Tesla, men 30-40 av dessa känns som ganska många som uppenbarligen är missnöjda med villkoren.Piotr skrev: ↑05 jan 2025 21:20För er som tycker att strejken mot Tesla blivit oproportionerlig, att den främst drabbar mindre företag som samarbetar med Tesla, och elbilsägare som vill kunna ladda på sina resor i Sverige finns här en petition att signera: https://chng.it/gPBb86LxKp
Ja, det är precis så vi behöver göra. Vi behöver lägga ihop ett och ett utifrån uttalanden, information från olika parter etc för att förstå situationen.backe skrev: ↑06 jan 2025 10:16Vi ska alltså anta, lägga ihop ett och ett utifrån uttalanden från IF metall och lyssna på rykten på ett forum(där nån känner nån) hur IF Metall i grunden bara är ute för att jävlas, men när personal på Tesla med namn och bild går ut och gör ett faktiskt uttalande om hur dom tycker att arbetsplatsen inte är bra, då ljuger dom?Love_O skrev: ↑06 jan 2025 09:52Du läste inte om det i starten. Utan en stund in i strejken. Från vissa specifika personer som varit Metalls ansikte utåt i strejken. Som säger samma ord som Pekka gjorde.backe skrev: ↑06 jan 2025 09:50Jag har läst om flera anställda som nämner just arbetsförhållanden(stress och press m.m. om jag minns rätt), så detta klarläggande är nog någon slags sanning i den här tråden.josve skrev: ↑06 jan 2025 09:45Jag trodde det var klarlagt sedan länge att strejken handlar inte om ”arbetsförhållanden” på Tesla.
Detta behövs då exempelvis IF Metall sedan start vägrat att lämna ut uppgifter om hur många som strejkar.
Angående de (fåtal) som gått ut med namn och bild och tyckt att arbetsplatsen inte är bra;
Alla övriga (merparten) som fortsätter jobba, troligen för att de tycker att arbetsplatsen är bra eller iallafall helt ok. ”Ljuger” dom?
- OfarligTesla
- Teslaägare
Enligt uppgifter har det ju förekommit diverse påtryckningar och hot om man inte velat strejka, utöver glåpord som “svartfötter” mm mot alla som inte delar fackens uppfattning. Sen har man såklart stort incitament (kortsiktigt) att strejka när man kan få vara ledig med bibehållen betalning.Per S skrev: ↑06 jan 2025 11:55Att det är 30-40 som strejkar säger faktiskt ingenting om de är missnöjda eller inte, facket förväntar sig att alla medlemmar skall strejka, hur många av dessa som strejkar för att de är uppmanade att göra så eller av lojalitet till facket vet du inte. Däremot är det talande för strejken hur få som initialt valde att strejka och hur många som faktiskt ett år senare fortfarande inte ställer upp på fackets strejk.
Att det är så få som strejkar tolkar jag som ett stort misslyckande för facken då de använder både piska och morot för att få ut så många som möjligt i strejk.
Hur tänker du att ett kollektivavtal tar bort stress och press? Det är vanligt förekommande på de flesta arbetsplatser. Det är brist på fordons tekniker, om Tesla har dåliga villkor kommer dessa att byta jobb. Plus alla som vill kan alltid ansluta sig till facket om de tycker att facket erbjuder bra stöd och det är värt pengarna. Hade villkoren varit dåliga hade de anställda initierat strejken, nu är det facket som gjort det i syfte att tvinga in Tesla i ett avtal. Är du själv för påtvingade avtal?backe skrev: ↑06 jan 2025 09:50Jag har läst om flera anställda som nämner just arbetsförhållanden(stress och press m.m. om jag minns rätt), så detta klarläggande är nog någon slags sanning i den här tråden.josve skrev: ↑06 jan 2025 09:45Jag trodde det var klarlagt sedan länge att strejken handlar inte om ”arbetsförhållanden” på Tesla.backe skrev: ↑06 jan 2025 09:13Inte helt lätt att veta arbetsförhållanden innan man har börjat jobba på arbetsplatsen.Mippaloo skrev: ↑06 jan 2025 08:47Vad jag tycker är märkligt är att alla som nu är anställda på Tesla har skrivit på ett anställningsavtal. Ett avtal de har haft alla möjligheter att läsa igenom innan påskrift. Om villkoren är så kassa och kollektivavtal är en så viktig fråga för vissa av de anställda. Korten låg på bordet. Varför skrev de på från början?
Jag skulle inte skriva på ett avtal jag inte gillade för att någon hotade mig, skulle du? Om facket inte kan erbjuda ett avtal som är tillräckligt bra för att företag frivilligt ska skriva på behöver de se över sina avtal. Majoriteten av de anställda är uppenbarligen inte tillräckligt missnöjda för att gå ut i strejk trots att facket erbjuder 130% av lönen (något som kan ses som en muta kanske?). Om jag varit missnöjd men min arbetsgivare hade jag inte tvekat att gå ut i strejk. Men som sagt, detta är en strejk driven av ett förbund, inte av arbetarna.gjohansson skrev: ↑06 jan 2025 11:05Man kan absolut kalla det utpressning eller maktbalans men det är så det demokratiskt beslutade systemet fungerar i Sverige.agehall skrev: ↑06 jan 2025 10:29Jag begriper inte hur vissa här kan tycka att det är en acceptabel lösning att Tesla tecknar KA för att avsluta strejken här och nu. Ser ni inte utpressningen som facket utövar?
Arbetsgivar- och fackliga organisationer och alla politiska partier och majoriteten av folket står i huvudsak bakom systemet även om vissa vill justera detaljer såsom att minska möjligheten till sympatiåtgärder.
Du har rätt till din åsikt men det är lite magstarkt när du skriver att du inte kan förstå hur ”vissa” kan tycka att KA är en acceptabel lösning.
Du har alltså helt missat att det är din åsikt som är extrem och avvikande?
Själv tycker jag att både Tesla och IFM beter sig idiotiskt i denna konflikt, rent självskadebeteende från båda sidor. Idiotiskt av IFM att starta konflikten och idiotiskt av Tesla att inte skriva på. Som små barn beter de sig och nu har de hamnat i ett läge som de inte tar sig ur av prestigeskäl, de måste ”vinna”.