När är det kö?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist

Re: När är det kö?

Inlägg av Fredrik j »

Rubiks skrev: 06 jan 2025 20:53
Fredrik j skrev: 06 jan 2025 19:44
Rubiks skrev: 06 jan 2025 19:10
Luma skrev: 06 jan 2025 15:33
Niklas Z skrev: 06 jan 2025 15:25
Oklart hur lockande det är att bygga snabbladdning i områden som har ett beläggningsmönster som liknar det som kan förväntas i vinterturistorter. Större delen av året är behovet litet, men några timmar vissa dagar på vintern är behovet mycket stort. Det är lite otacksamma förutsättningar.
Lite samma som för en skidlift, fjällstuga, bensinstation eller livsmedelsbutik. :)
De byggde en flygplats med beräknad kostnad för bygget på 680 miljoner kr och driftskostnad 22 miljoner om året.
Under Januari 2024 var summan av ankommande och avgående resenärer 6055 på Sälens flygplats.

Undrar hur många resenärer totalt laddstationen i Malung servade med el under gårdagen.
Vad är det du försöker jämföra här?
Ingen direkt jämförelse, bara en reflektion över investeringar i infrastruktur som gjorts för att locka resenärer till Sälenfjällen. Och att jag tror att Tesla med sina supercharger i Malung, Mora och Sälen har gjort en bättre investering och mer för Sälenfjällsturismen än vad det "Lokala näringslivet" gjort med sin toppmoderna flygplats.
Hur många gästnätter uppskattar du att Teslas laddstationer har bidragit med då?

Siffran för antalet flygresenärer i januari boostas nog av konferensen folk&försvar som hålls i Sälen i januari varje år.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

evert11 skrev: 06 jan 2025 21:07
Ska man ta elbilen till Sälen jul/nyår eller under sportlovet är det nog smidigare att hyra en dieselbil om man inte äger en sådan också 🙂.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Inlägg av T4s »

Alltid Sälen dock. Är det inte elbil så är det något annat.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Freez skrev: 06 jan 2025 22:04
evert11 skrev: 06 jan 2025 21:07
Ska man ta elbilen till Sälen jul/nyår eller under sportlovet är det nog smidigare att hyra en dieselbil om man inte äger en sådan också 🙂.
Vi har en ny ec40 på gång som jag funderade på att använda till Sälen på sportlovet. Detta avgjorde de, blir vår gamla diesel bil istället för just denna resan.
Känns som stugbytar helgerna är de stora problem som finns kvar för elbil i Sverige.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Zimme
Teslaägare

Inlägg av Zimme »

Lösningen för alla som bor i Skåne och västkusten är att köra via Norge till Sälen. Tar bara 30 min längre tid (utan laddköer) och är lätt värt det under jul, sportlov och ev påsk.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

d3marcus skrev: 11 jan 2024 23:11
Gbg South vid 421 är numera i princip fullbelagd under lördagar och söndagar. Är nog också Sveriges sämst planerade då det inte går att köa utan att vara i vägen för andra bilar som parkerat.

Hade helst sett en (eller två) till SuCs i Gbg för att avlasta istället för utbyggnad av denna.
Besöker 421 regelbundet och det är bra tryck på storhelger vid laddarna. Igår var det en fossilbil som stod på en laddare. var fullt på vanliga p-platserna…Jösses
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Electron

Inlägg av Electron »

Zimme skrev: 06 jan 2025 23:18
Lösningen för alla som bor i Skåne och västkusten är att köra via Norge till Sälen. Tar bara 30 min längre tid (utan laddköer) och är lätt värt det under jul, sportlov och ev påsk.
Jojo minsann, kan bli dyrt. Men det är det väl värt?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... -biltullar
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Electron skrev: 07 jan 2025 16:51
Zimme skrev: 06 jan 2025 23:18
Jojo minsann, kan bli dyrt. Men det är det väl värt?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... -biltullar
Det brukar bli ca 500 sek några månader senare.
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare

Inlägg av ONSatan »

500 spänn dyrare men mycket bättre vägar.
Kör alltid via Norge
I bought this before I knew Elon was an Evil Weirdo
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

ONSatan skrev: 07 jan 2025 17:19
Kör alltid via Norge
Samma här. Ända vågspelet är ju om man åker in i tullen men det har aldrig varit något problem. Har blivit invinkad två gånger men dom har bara kollat id.
Användarvisningsbild
Smarve
Teslaägare

Inlägg av Smarve »

Det är en timmes resa från Sälen till Malung, gör man dumma val (=inte resa iväg med tillräcklig laddning till t ex Vansbro) får det dumma konsekvenser.

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk

2023 MY LR blå/svart 19"
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

Smarve skrev: 08 jan 2025 12:01
Det är en timmes resa från Sälen till Malung, gör man dumma val (=inte resa iväg med tillräcklig laddning till t ex Vansbro) får det dumma konsekvenser.

Varför skall Göteborgare ta omvägen till Vansbro? Och ja, Torsby och Grums brukar vara ännu värre än Malung på söndagar.
Användarvisningsbild
Smarve
Teslaägare

Inlägg av Smarve »

d3marcus skrev:

Varför skall Göteborgare ta omvägen till Vansbro? Och ja, Torsby och Grums brukar vara ännu värre än Malung på söndagar.
Aha, ja, då låter det som om problematiken inte kan undvikas om man inte kör över Norge?

2023 MY LR blå/svart 19"
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Fredrik j skrev: 07 jan 2025 17:47
Kör alltid via Norge
Samma här. Ända vågspelet är ju om man åker in i tullen men det har aldrig varit något problem. Har blivit invinkad två gånger men dom har bara kollat id.
Vad händer i norska tullen som man vill undvika? Naiv fråga då jag är nyfiken.

(För 30 år sedan körde jag genom norska tullen i en bil som de tyckte var för fin att äga för min ålder och de rev ut hela inredningen. Snacka om nervöst när jag började fundera över vad förra ägaren eventuellt hade glömt kvar.. Jag och polaren fick även genomgå kroppsvisitering modell amerikanskt fängelse, så jag vet att de kan vara kinkiga, men antog att det var en engångsgrej..)
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

bjornnilsson skrev: 08 jan 2025 14:22
Fredrik j skrev: 07 jan 2025 17:47
Kör alltid via Norge
Vad händer i norska tullen som man vill undvika? Naiv fråga då jag är nyfiken.

(För 30 år sedan körde jag genom norska tullen i en bil som de tyckte var för fin att äga för min ålder och de rev ut hela inredningen. Snacka om nervöst när jag började fundera över vad förra ägaren eventuellt hade glömt kvar.. Jag och polaren fick även genomgå kroppsvisitering modell amerikanskt fängelse, så jag vet att de kan vara kinkiga, men antog att det var en engångsgrej..)
Vi har med oss alkohol som överstiger den norska mikroskopiska gränsen.
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare

Inlägg av ONSatan »

Ah, hur mycket är det man får ta in? Har inte tänkt på den detaljen...
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

ONSatan skrev: 08 jan 2025 14:59
IMG_1281.png
1 liter sprit per person går väl an men 6 burkar öl räcker inte.
Men undrar hur stränga dom egentligen är på öl? Besöker man systemet i Strömstad så ser man ju hur norrmännen lastar flak efter flak.
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare

Inlägg av ONSatan »

Ouch... :o
Erxon
elbilist

Inlägg av Erxon »

Eller så beställer man på nätet hos Systembolaget med utlämning på ett ombud i Sälen.
Fungerar även på flera andra skidorter…

Slipper packa ner och bilen blir lättare.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Man kanske kommer från Idre Fjäll ska man mot Göteborg och Skåne så är de vanligt man kör förbi sälen och Malung då. Alla bor inte i sth.

Är de förresten någon på detta forum som stod i kön eller kanske bor i Malung och kan ge lite förstahands info, pratas ju om allt från katastrof till att de bara var en kortare stund se var problem, svårt. Eta vad man ska tro..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Erxon skrev: 08 jan 2025 18:49
Eller så beställer man på nätet hos Systembolaget med utlämning på ett ombud i Sälen.

Ja, om man åker skidor i Sälen kanske. Vi brukar åka i Trysil.
Erxon
elbilist

Inlägg av Erxon »

Fredrik j skrev: 08 jan 2025 19:22

Nu var detta som tips för de som åker via Norge och inte vill ha ev. problem i tullen.
Men ni som stannar i Norge får då klara er på ransonen man får ta med sig.
tsint
elbilist

Inlägg av tsint »

Fredrik j skrev: 08 jan 2025 15:05
IMG_1281.png

Men undrar hur stränga dom egentligen är på öl? Besöker man systemet i Strömstad så ser man ju hur norrmännen lastar flak efter flak.
I somras körde jag från Tyskland upp till Hirtshals/Danmark och tog för katamaranen över till Kristiansand/Norge (jävligt jobbig överfart, aldrig mått så illa). Jag hade köpt på mig 15l gin i Tyskland och hade glömt bort att det var andra regler i Norge, var lite svettigt att passera tullen i Norge och sen även in till Sverige :)
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Erxon skrev: 08 jan 2025 20:49
Fredrik j skrev: 08 jan 2025 19:22

Nu var detta som tips för de som åker via Norge och inte vill ha ev. problem i tullen.
Men ni som stannar i Norge får då klara er på ransonen man får ta med sig.
Helt omöjligt. :)
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

tsint skrev: 08 jan 2025 21:38
Fredrik j skrev: 08 jan 2025 15:05
IMG_1281.png

I somras körde jag från Tyskland upp till Hirtshals/Danmark och tog för katamaranen över till Kristiansand/Norge (jävligt jobbig överfart, aldrig mått så illa). Jag hade köpt på mig 15l gin i Tyskland och hade glömt bort att det var andra regler i Norge, var lite svettigt att passera tullen i Norge och sen även in till Sverige :)
Eftersom vi inte vill riskera att det tar slut har vi med oss ett överflöd. Också för att sprida riskerna lite. Vi brukar vara 25pers i 7 bilar.
Eftersom vi aldrig fått problem i tullen har vi också haft med oss en del tillbaka till Sverige. Då lastar vi i en bil. Hade varit kul och fastna i svenska tullen. Åka fast för att smuggla alkohol från Norge till Sverige…
Kanske skulle man hamna i norska tidningar?
Skriv svar