Försäkringskostnaden för en Tesla Model Y?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Re: Försäkringskostnaden för en Tesla Model Y?

Inlägg av Jaegaern »

Nicke Nyfiken skrev: 06 aug 2024 20:26
TeslaLeo skrev: 06 aug 2024 18:24
Halvförsäkring 384kr/mån hos LF inkl tillägg MER (hyrbil+självriskreducering).

MY LR AWD -24.

Man, 40+, Skåne, kedjehus.
Antar att du är medveten om att du har 13.750:- i självrisk på vagnskada med denna försäkring?

Självriskreduceringen gäller bara vid skadegörelse och viltkollision.
Jag hade faktiskt hellre haft typ 20.000 i självrisk och några hundra i månaden i löpande kostnad, jämfört med 1500 i månaden och 3-5.000 i självrisk. Det är bara frugans bil som av någon anledning är på verkstad minst en gång om året.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
TeslaLeo

Inlägg av TeslaLeo »

MY LR AWD -24.

Antar att du är medveten om att du har 13.750:- i självrisk på vagnskada med denna försäkring?

Japp. Är plågsamt medveten om det. Har du förslag på bättre? Letade runt länge.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev: 06 aug 2024 22:08
Ja, jag tror du missförstår. Tror inte heller det har med drivmedlet att göra utan med dom fasta verkstadspriser försäkringsbolagen kan förhandla fram med märkesverkstäderna. Har man en fast prislista för timkostnad för 2024 blir det ju enklare att räkna.
Jag gissar att tesla inte sysslar med sånt utan att försäkringsbolaget får veta vad en reparation kostar först efter skadan skett. Då behöver man ta höjd.
Men jag vet inte. Känns som ett förhållningssätt rimligt från tesla.
Skulle säga att det är mycket mycket osannolikt att man sitter med någon prislista från verkstäder i sin premiesättning. Kanske något nischat minibolag som gör det men även det låter osannolikt.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jaegaern skrev: 07 aug 2024 08:25

MY LR AWD -24.

Jag hade faktiskt hellre haft typ 20.000 i självrisk och några hundra i månaden i löpande kostnad, jämfört med 1500 i månaden och 3-5.000 i självrisk. Det är bara frugans bil som av någon anledning är på verkstad minst en gång om året.
:lol:

Jag förstår precis vad du menar.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

TeslaLeo skrev: 07 aug 2024 08:34

MY LR AWD -24.

Japp. Är plågsamt medveten om det. Har du förslag på bättre? Letade runt länge.
Nä egentligen inte.
Men jag har valt Trygg-Hansa halvförsäkring medan jag har vagnskadegaranti på bilen, eftersom den sänker självrisken med 5.000:- på just vagnskada.
Sedan kommer jag att byta till LF när jag ska ha helförsäkring. Och då kan man välja hur hög självrisk man vill ha, och betala premie därefter.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev: 07 aug 2024 09:17
Fredrik j skrev: 06 aug 2024 22:08
Ja, jag tror du missförstår. Tror inte heller det har med drivmedlet att göra utan med dom fasta verkstadspriser försäkringsbolagen kan förhandla fram med märkesverkstäderna. Har man en fast prislista för timkostnad för 2024 blir det ju enklare att räkna.
Jag gissar att tesla inte sysslar med sånt utan att försäkringsbolaget får veta vad en reparation kostar först efter skadan skett. Då behöver man ta höjd.
Men jag vet inte. Känns som ett förhållningssätt rimligt från tesla.
Skulle säga att det är mycket mycket osannolikt att man sitter med någon prislista från verkstäder i sin premiesättning. Kanske något nischat minibolag som gör det men även det låter osannolikt.
När jag har behövt använda vagnskadeförsäkringen hos Länsförsäkringar har jag blivit hänvisad till en lista med verkstäder man har avtal med. En ganska lång lista visserligen där även märkesverkstäderna fanns med men ändå. Ville jag laga bilen någon annanstans fick det inte bli dyrare än märkesverkstäderna på listan.
Jag tror dom har säkrat sig mot plötsliga prishöjningar från någon nischad verkstad med oligopol.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev: 07 aug 2024 15:58

När jag har behövt använda vagnskadeförsäkringen hos Länsförsäkringar har jag blivit hänvisad till en lista med verkstäder man har avtal med. En ganska lång lista visserligen där även märkesverkstäderna fanns med men ändå. Ville jag laga bilen någon annanstans fick det inte bli dyrare än märkesverkstäderna på listan.
Jag tror dom har säkrat sig mot plötsliga prishöjningar från någon nischad verkstad med oligopol.
Ja, de har säkert avtal på det viset, men att det på något vis skulle vara en variabel i premiemodellen finner jag osannolikt. Det skulle bli en på för tok komplex modell när man ska bryta ner vad ett motorbyte kostar i en viss bilmodell givet en prislista mm. Har själv arbetat med att ta fram premie- och reservsättningsmodeller för riskförsäkring och kan inte se hur det skulle vara motiverat, har inte hört att någon skulle gjort så bland de jag känner som arbetade med specifikt bilförsäkring på de större försäkringsbolagen.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev: 07 aug 2024 17:23
Fredrik j skrev: 07 aug 2024 15:58

Ja, de har säkert avtal på det viset, men att det på något vis skulle vara en variabel i premiemodellen finner jag osannolikt. Det skulle bli en på för tok komplex modell när man ska bryta ner vad ett motorbyte kostar i en viss bilmodell givet en prislista mm. Har själv arbetat med att ta fram premie- och reservsättningsmodeller för riskförsäkring och kan inte se hur det skulle vara motiverat, har inte hört att någon skulle gjort så bland de jag känner som arbetade med specifikt bilförsäkring på de större försäkringsbolagen.
Ok. Då är det väl motoreffekten möjligen i kombination med reparationskostnaderna generellt som driver upp skadekostnaderna för teslor.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev: 07 aug 2024 18:33

Ok. Då är det väl motoreffekten möjligen i kombination med reparationskostnaderna generellt som driver upp skadekostnaderna för teslor.
Ja, det är vad jag fått höra från de som suttit med statistiken på det iaf, och en del kom från att Teslorna var stillastående längre än andra bilar vid skador vilket bland annat ledde till högre hyrbilskostnader för försäkringsbolagen.
Användarvisningsbild
markuskallander
Teslaägare

Inlägg av markuskallander »

Jaegaern skrev: 06 aug 2024 12:12
Jag har precis fått offert för min MY 21, helförsäkring via TryggHansa, exkl tilläggsförsäkring stor, 1000 mil per år då jag kör lite mindre nu. 17100:- inkl moms. Denna har inte tillägg för motor och annat. Alltså rätt mycket dyrare än Länsförsäkringar.

Se bilder (2 st):

Screenshot 2024-08-06 at 12.15.56.png
Screenshot 2024-08-06 at 12.16.01.png

Länsförsäkringar har gett mig offert på samma försäkring och sträcka, men med tillägg för motor och annat, 14600:- inkl moms. Se bild.

Screenshot 2024-08-06 at 12.11.11.png

Bilen står på mitt egna AB.
Jag knappade in mitt regnr och orgnr på LF, en MYLR 21, och får en offert på 24k/år. Hur kan skillnaden vara 10k?! Jag satte körsträcka 0-1000 mil och självriskerna till 3500/5000. Stockholm.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Har man andra objekt att försäkra och samla dessa i samma bolag så kan man få ned premien på bilen en hel del. Så gjorde jag när jag skulle ha helförsäkring 4:e året på min 3:a. Jag har villa och släpvagn och tillsammans med de försäkringarna fick jag ned kostnaden till c:a 1050:-/mån på bilen hos Watercircles mot de c:a 2000:-/mån som TH och andra bolag ville ha.

Sambon förhandlade nyss om sin halvförsäkring på sin Y nu och bytte från TH till LF och skillnaden per år blev 1000:- lägre om husförsäkringen flyttades till dem (alltså mot enbart bilförsäkring hos LF).
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

markuskallander skrev: 13 nov 2024 20:28
Jag har precis fått offert för min MY 21, helförsäkring via TryggHansa, exkl tilläggsförsäkring stor, 1000 mil per år då jag kör lite mindre nu. 17100:- inkl moms. Denna har inte tillägg för motor och annat. Alltså rätt mycket dyrare än Länsförsäkringar.

Se bilder (2 st):

Länsförsäkringar har gett mig offert på samma försäkring och sträcka, men med tillägg för motor och annat, 14600:- inkl moms. Se bild.

Jag knappade in mitt regnr och orgnr på LF, en MYLR 21, och får en offert på 24k/år. Hur kan skillnaden vara 10k?! Jag satte körsträcka 0-1000 mil och självriskerna till 3500/5000. Stockholm.
Vet inte varför, men man kan tydligen få helt andra priser om man talar med bolagen i telefon istället för att använda div. internetformulär. Se t.ex:
viewtopic.php?p=824451#p824451
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

markuskallander skrev: 13 nov 2024 20:28

Se bilder (2 st):

Du måste tyvärr ringa. Sen är det ibland stor skillnad mellan kontoren. Länsförsäkringar är väl näst intill franchise, som jag förstått det.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

När jag tecknade min försäkring (blev if tillslut) så frågade jag bolagen varför premien var så vansinnigt hög (det värsta exemplet var runt 3000:- i månaden) och dom sa att det berodde på dels dyra reparationskostnader,dels många totalinlösningar, ingen nämde att det hade med motoreffekt att göra. Ett bolag (minns ej vilket) sa att "tesla är bilar som lockar till sig förare som kör på ett vårdslöst sätt, det drar upp skadefrekvensen".

Flera påpekade att skadade teslor ofta måste lösas in även vid små skador, vilket leder till höga kostnader, någon sa att det berodde på att det var dyrt att laga bilar av aluminium (nu är det väl inte lika mkt alu i model 3 förvisso)

Det skilde bara småpengar när jag jämförde offerter online och när jag ringde, alltså under 10kr/mån.

Billigaste jag kunde få var ca 1300 (1280 ?), flera bolag vägrade teckna annat än trafik (ett av dessa skyllde på att dom inte försäkrade fordon med mycket effekt dock) , och det dyraste var ca 3000kr/mån.

Och då bor jag på landet, i eget hus, parkerar på egen tomt, är ca 50, skadefri, körkort i ca 30 år och har en massa andra försäkringar också..
Användarvisningsbild
Heidi
Teslaägare

Inlägg av Heidi »

För mig är det 8 000 mil ELLER 3 år beroende på vad som kommer först. Grundläggande begränsad bilgaranti gick ut när körsträckan passerade 8 000 mil.

Jag valde helförsäkring från Watercirkles som kostar mig 1 069 kr/månad.
Kör en Model Y 2021
manneson

Inlägg av manneson »

Heidi skrev: 05 jan 2025 12:28
För mig är det 8 000 mil ELLER 3 år beroende på vad som kommer först. Grundläggande begränsad bilgaranti gick ut när körsträckan passerade 8 000 mil.

8000 mil eller 4 år är Teslas fordonsgaranti.
Vagnskadegarantin(som egentligen är vagnskade-delen i en helförsäkring) är 3 år och har ingen milbegränsning, och gäller alla nya bilar oavsett märke i Sverige.

Det har blivit uppenbart för mig åtminstone att det verkar svårt för många att förstå hur det där fungerar. Ännu mer incitament för att avskaffa skiten.
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare

Inlägg av RareEarth »

manneson skrev: 06 jan 2025 17:08
Heidi skrev: 05 jan 2025 12:28

8000 mil eller 4 år är Teslas fordonsgaranti.
Vagnskadegarantin(som egentligen är vagnskade-delen i en helförsäkring) är 3 år och har ingen milbegränsning, och gäller alla nya bilar oavsett märke i Sverige.

Det har blivit uppenbart för mig åtminstone att det verkar svårt för många att förstå hur det där fungerar. Ännu mer incitament för att avskaffa skiten.
Du menar att vagnskadegarantin borde avskaffas? En fördel med vagnskadegarantin jämfört med att bilägaren själv tecknar helförsäkring är att garantireparationer är momsbefriade, vilket ger lägre kostnad (för generalagenten och i teorin därmed för bilägaren).
Skriv svar