Alla är lika usla att möta. I princip varenda Model 3 o Y har för starka / fel inställda halvljus.Dinsdale skrev:Det är bara delvis sant. Helljuset är sämre men halvljuset märkbart bättre (lyser längre och bredare, framför allt på vänster sida). Matrixfunktionen upplever jag likvärdig, den verkar dimma lika stora fält på båda modellerna.
Model Y Juniper
Moderator: Redaktion
Re: Model Y Juniper
Glad för att jag sålt min Tesla
Håller verkligen med om detta. Nästan varje gång jag blir bländad så är det en Model 3 eller y. Mycket märkligt att det är så.Hertsh skrev: ↑07 jan 2025 22:54Alla är lika usla att möta. I princip varenda Model 3 o Y har för starka / fel inställda halvljus.Dinsdale skrev:Det är bara delvis sant. Helljuset är sämre men halvljuset märkbart bättre (lyser längre och bredare, framför allt på vänster sida). Matrixfunktionen upplever jag likvärdig, den verkar dimma lika stora fält på båda modellerna.
Model Y LR AWD -24
- Sportbilsentusiasten
Förstår. I min E-klass är det uppenbarligen bättre glaskvalitet då det varken blir varmt/kallt/bullrigt.DanneLKPG skrev: ↑07 jan 2025 14:14På sommaren kan det bli för varmt, men för mig är det oftast kylan som är jobbigast ovanifrån. Beror på hur känslig man är. Har dock en bil där jag kan stänga för glastaket vid långresor på kalla/varma dagar. Annars har jag det öppet då ljusinsläppet är underbart.
Har aldrig solskyddet fördraget då det är skönt med ljuset.
Funkar även kanon i södra Italien i 40 grader
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Kan vara bättre glas i din E-klass. Har du jämfört med Teslas bilar? Kan också bero på hur känslig man är. Jag har t.ex. inte upplevt problem med temperatur i min Y.Sportbilsentusiasten skrev: ↑08 jan 2025 06:39Förstår. I min E-klass är det uppenbarligen bättre glaskvalitet då det varken blir varmt/kallt/bullrigt.DanneLKPG skrev: ↑07 jan 2025 14:14På sommaren kan det bli för varmt, men för mig är det oftast kylan som är jobbigast ovanifrån. Beror på hur känslig man är. Har dock en bil där jag kan stänga för glastaket vid långresor på kalla/varma dagar. Annars har jag det öppet då ljusinsläppet är underbart.
Totalt sett skulle jag föredra plåttak. Jag gillar ljusinsläppet men det har man mest glädje av i baksätet där jag sällan sitter. Jag ogillar att det kan bli dyra reparationer och jag drar mig för att sätta upp cyklar på taket p.g.a detta.
Model Y LR AWD -24
- Xyborg
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/robin28307
Jag tror det mer handlar om personlig preferens och hur pass mycket man upplever att det är ett problem. Jag har åkt och kört även E-klass med panorama-tak och upplever samma skillnader även där. Mer värme och kyla släpps in utifrån, samt att ljud reflekteras mer inne i kupén pga av den hårda ytan jämfört med ett beklätt innertak.Sportbilsentusiasten skrev: ↑08 jan 2025 06:39Förstår. I min E-klass är det uppenbarligen bättre glaskvalitet då det varken blir varmt/kallt/bullrigt.DanneLKPG skrev: ↑07 jan 2025 14:14På sommaren kan det bli för varmt, men för mig är det oftast kylan som är jobbigast ovanifrån. Beror på hur känslig man är. Har dock en bil där jag kan stänga för glastaket vid långresor på kalla/varma dagar. Annars har jag det öppet då ljusinsläppet är underbart.
Sen tycker inte jag att det är ett jätteproblem i någon av bilarna. Men ljud- och temperaturkomfort är onekligen sämre, som dock vägs upp av det ökade ljusinsläppet för egen del.
- Sportbilsentusiasten
Var det en W213 kombi med tillvalet ”akustikpaket”?Xyborg skrev: ↑08 jan 2025 07:08Jag tror det mer handlar om personlig preferens och hur pass mycket man upplever att det är ett problem. Jag har åkt och kört även E-klass med panorama-tak och upplever samma skillnader även där. Mer värme och kyla släpps in utifrån, samt att ljud reflekteras mer inne i kupén pga av den hårda ytan jämfört med ett beklätt innertak.Sportbilsentusiasten skrev: ↑08 jan 2025 06:39Förstår. I min E-klass är det uppenbarligen bättre glaskvalitet då det varken blir varmt/kallt/bullrigt.DanneLKPG skrev: ↑07 jan 2025 14:14På sommaren kan det bli för varmt, men för mig är det oftast kylan som är jobbigast ovanifrån. Beror på hur känslig man är. Har dock en bil där jag kan stänga för glastaket vid långresor på kalla/varma dagar. Annars har jag det öppet då ljusinsläppet är underbart.
Sen tycker inte jag att det är ett jätteproblem i någon av bilarna. Men ljud- och temperaturkomfort är onekligen sämre, som dock vägs upp av det ökade ljusinsläppet för egen del.
Det innehåller dubbla glasrutor med UV-skydd och extra ljudisolering, klart tystare.
Min har det.
- VW Up 2012 HighUp
- VW Up 2012 HighUp
- Xyborg
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/robin28307
Jag är dålig på modellnamn, men det var en i stort sätt fullutrustad 2024 års modell E-klass som en god vän till mig kör.Sportbilsentusiasten skrev: ↑08 jan 2025 08:46Var det en W213 kombi med tillvalet ”akustikpaket”?Xyborg skrev: ↑08 jan 2025 07:08Jag tror det mer handlar om personlig preferens och hur pass mycket man upplever att det är ett problem. Jag har åkt och kört även E-klass med panorama-tak och upplever samma skillnader även där. Mer värme och kyla släpps in utifrån, samt att ljud reflekteras mer inne i kupén pga av den hårda ytan jämfört med ett beklätt innertak.Sportbilsentusiasten skrev: ↑08 jan 2025 06:39Förstår. I min E-klass är det uppenbarligen bättre glaskvalitet då det varken blir varmt/kallt/bullrigt.DanneLKPG skrev: ↑07 jan 2025 14:14På sommaren kan det bli för varmt, men för mig är det oftast kylan som är jobbigast ovanifrån. Beror på hur känslig man är. Har dock en bil där jag kan stänga för glastaket vid långresor på kalla/varma dagar. Annars har jag det öppet då ljusinsläppet är underbart.
Det innehåller dubbla glasrutor med UV-skydd och extra ljudisolering, klart tystare.
Min har det.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Så du menar att det är ett tillval på din bil?Sportbilsentusiasten skrev: ↑08 jan 2025 08:46Var det en W213 kombi med tillvalet ”akustikpaket”?Xyborg skrev: ↑08 jan 2025 07:08Jag tror det mer handlar om personlig preferens och hur pass mycket man upplever att det är ett problem. Jag har åkt och kört även E-klass med panorama-tak och upplever samma skillnader även där. Mer värme och kyla släpps in utifrån, samt att ljud reflekteras mer inne i kupén pga av den hårda ytan jämfört med ett beklätt innertak.Sportbilsentusiasten skrev: ↑08 jan 2025 06:39Förstår. I min E-klass är det uppenbarligen bättre glaskvalitet då det varken blir varmt/kallt/bullrigt.DanneLKPG skrev: ↑07 jan 2025 14:14På sommaren kan det bli för varmt, men för mig är det oftast kylan som är jobbigast ovanifrån. Beror på hur känslig man är. Har dock en bil där jag kan stänga för glastaket vid långresor på kalla/varma dagar. Annars har jag det öppet då ljusinsläppet är underbart.
Min har det.
I så fall finns det uppenbarligen olika glaskvalitet på Mercedes och du har det bättre.
Alla Model Y som säljs nu har dubbelglas med UV-skydd
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Sportbilsentusiasten
Ja, tillval och ganska stor skillnad. Även dubbla isoleringen i dörrar och golv och hatthylla. Har kört en Y från sommar 24, hade den nya glaset tror du? Har även kört Highlander och flera äldre modell 3 och Y.Nicke Nyfiken skrev: ↑08 jan 2025 10:14Så du menar att det är ett tillval på din bil?Sportbilsentusiasten skrev: ↑08 jan 2025 08:46Var det en W213 kombi med tillvalet ”akustikpaket”?Xyborg skrev: ↑08 jan 2025 07:08Jag tror det mer handlar om personlig preferens och hur pass mycket man upplever att det är ett problem. Jag har åkt och kört även E-klass med panorama-tak och upplever samma skillnader även där. Mer värme och kyla släpps in utifrån, samt att ljud reflekteras mer inne i kupén pga av den hårda ytan jämfört med ett beklätt innertak.Sportbilsentusiasten skrev: ↑08 jan 2025 06:39Förstår. I min E-klass är det uppenbarligen bättre glaskvalitet då det varken blir varmt/kallt/bullrigt.DanneLKPG skrev: ↑07 jan 2025 14:14
På sommaren kan det bli för varmt, men för mig är det oftast kylan som är jobbigast ovanifrån. Beror på hur känslig man är. Har dock en bil där jag kan stänga för glastaket vid långresor på kalla/varma dagar. Annars har jag det öppet då ljusinsläppet är underbart.
Min har det.
I så fall finns det uppenbarligen olika glaskvalitet på Mercedes och du har det bättre.
Alla Model Y som säljs nu har dubbelglas med UV-skydd
Klart trevligaste bilen att köra var Tesla 3 performance -22därefter Highlander. Modell Y är inte riktigt min grej som inte gillar SUV
Sitter riktigt bra i modell 3 nästan lika bra som i MB och min Miata, lågt ner med utsträckta ben samt behaglig vinkel på armarna, så långt från SUV man kan tänka sig underbart.
Har tyvärr inte kört Tesla i sp extrem värme och kyla som med mercedesen
- VW Up 2012 HighUp
- VW Up 2012 HighUp
Juniper avmaskerad! Lite snö som döljer vissa detaljer men nu kan man se front och bak tydligt:
https://www.reddit.com/r/TeslaModelY/s/mTgDMkFmMo
https://www.reddit.com/r/TeslaModelY/s/mTgDMkFmMo
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Här är bilderna.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
- Maltino
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mattias13016
- Earplugged
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Tyvärr ingen förbättring av bakre kamerans sikt, går inte ens se att det finns en kamera.... 

MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
Ser det inte ut som att de har inspirerats väldigt mycket av Xpeng G6? Framförallt i fronten.. eller är det en G6? 
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Såg någonstans att den ska ha flyttats upp (för att minska stänk osv).Earplugged skrev: ↑09 jan 2025 10:36Tyvärr ingen förbättring av bakre kamerans sikt, går inte ens se att det finns en kamera....![]()
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Nej verkligen inte.
Model 3 var ingen skönhet tidigare och Highland blev fulare, och Juniper verkar bli ännu fulare.

Vill dock se Juniper i verkligheten innan jag avfärdar den helt. Snön kan förvränga utseendet ganska mycket.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Earplugged
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Nuvarande Y är enligt mig klart snyggare som P med lite sänkning och fetare fälgar, förhoppningsvis blir det samma eller större lyft för Juniper PNicke Nyfiken skrev: ↑09 jan 2025 12:42Nej verkligen inte.
Model 3 var ingen skönhet tidigare och Highland blev fulare, och Juniper verkar bli ännu fulare.![]()
Vill dock se Juniper i verkligheten innan jag avfärdar den helt. Snön kan förvränga utseendet ganska mycket.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
Jag avvaktar officiella bilder. Kanske de har satt på en xpengfront för att maskera? 

Model Y LR AWD -24
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Jag är mest nyfiken på om det är plug & play att flytta framstolarna från en Juniper till våra gamla bilar 

Model Y LR AWD 2022
- maik
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael969032
Tycker den ser riktigt bra ut på bilderna.
Lightbar både fram och bak, modernare frontstrålkastare, lite aggressivare front.
Det har potential till att bli en riktigt succé.
Lightbar både fram och bak, modernare frontstrålkastare, lite aggressivare front.
Det har potential till att bli en riktigt succé.
Tesla MY 2023 RWD
Finns bilder som ser ut att ha en maskerad kamera. T.ex. denna.Anderzzon skrev:Har det dykt upp några bilder som bekräftar en frontkamera ännu?

Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1