Model Y Juniper

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Re: Model Y Juniper

Inlägg av pefreli »

Newgusa skrev: 11 jan 2025 10:38
pefreli skrev: 11 jan 2025 10:35
Joakimgabrielsson skrev: 11 jan 2025 09:58
Nån som har higland som vet om det går att stänga av främre ambientbelysning? Lär va rätt störande vid mörkerkörning.
Nej, den går inte att stänga av separat. Men det är inget problem vid mörkerkörande.

Men jag har ju inte problem med blinkersknapparna heller så det är så klart möjligt att andra upplever belysningen problematisk.

Mtp lyftet som gjordes med Highland är jag säker på att 98% av er som byter till Juniper kommer vara väldigt nöjda.
Mtp?
Mtp = Med tanke på ;)
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

manneson skrev: 11 jan 2025 10:58
mussla skrev: 11 jan 2025 10:49
manneson skrev: 11 jan 2025 10:40
De som inte tror man kan klara sig utan blinkersspak har nog aldrig kört motorcykel. Där styr man nämligen också blinkers med en knapp med vänster tumme. ;)
På ett motorcykelstyre håller man handen på samma ställe hela tiden - inklusive i rondeller
Det gör iaf jag på ratten i en rondell också. Tror de flesta överskattar hur mkt man behöver vrida ratten, det är inte många grader. Försök tänk på det nästa gång så märker du.
Det är precis det här som de flesta kommer bli varse när de väl börjar använda blinkersknappar.

Testa själva nästa gång ni kör i en rondell och se hur mkt ni måste vrida ratten. Vrider jag ratten mer än ca 90 grader så byter jag hand och blinkar med högerhanden. Det lär man sig lätt. Problem med blinkers uppstår först om jag behöver vrida ratten mer än 180 grader, vilket är mkt ovanligt. Och då är hastigheten av naturliga skäl mkt låg…

Men även +180 grader lär man sig när man kört bilen ett tag.

Denna fråga har enligt mig fått för stora proportioner. Jag tror det beror på biltestare som kör bilen under en dag och dömer ut lösningen. Det har varit samma sak med ett antal andra saker som biltestare dömt ut med Tesla.

Det Tesla borde lägga fokus på (utifrån trafiksäkerhet) är att få ordning på regnsensorn. Den är fortfarande i mina ögon under all kritik och påverkar trafiksäkerheten negativt.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

pefreli skrev: 11 jan 2025 12:35
De som inte tror man kan klara sig utan blinkersspak har nog aldrig kört motorcykel. Där styr man nämligen också blinkers med en knapp med vänster tumme. ;)
På ett motorcykelstyre håller man handen på samma ställe hela tiden - inklusive i rondeller
Det gör iaf jag på ratten i en rondell också. Tror de flesta överskattar hur mkt man behöver vrida ratten, det är inte många grader. Försök tänk på det nästa gång så märker du.
Det är precis det här som de flesta kommer bli varse när de väl börjar använda blinkersknappar.

Testa själva nästa gång ni kör i en rondell och se hur mkt ni måste vrida ratten. Vrider jag ratten mer än ca 90 grader så byter jag hand och blinkar med högerhanden. Det lär man sig lätt. Problem med blinkers uppstår först om jag behöver vrida ratten mer än 180 grader, vilket är mkt ovanligt. Och då är hastigheten av naturliga skäl mkt låg…

Denna fråga har enligt mig fått för stora proportioner. Jag tror det beror på biltestare som kör bilen under en dag och dömer ut lösningen. Det har varit samma sak med ett antal andra saker som biltestare dömt ut med Tesla.

Det Tesla borde lägga fokus på (utifrån trafiksäkerhet) är att få ordning på regnsensorn. Den är fortfarande i mina ögon under all kritik och påverkar trafiksäkerheten negativt.
De borde kanske lägga vindrutetorkarknappen på blinkersspaken ... så att man alltid vet var den finns. Men vänta nu .... ;-)

En annan sak ang. spakar: Det finns en nödbroms/parkeringsbroms-knapp på växelväljarspaken. Mycket praktisk vid övningskörning. Var finns den knappen när växelspaken saknas?
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Ny verkar det lyckligtvis som att Tesla går tillbaka till blinkersspak iom nya Model Y och den kommer säkert snart tillbaka på Model 3 också, så blinkersknappar blir av allt att döma en parantes. Bra för Tesla och för de som köper nya Teslor när spaken kommit tillbaka men kanske lite dåligt för andrahandsvärdet för de som sitter med Svarte Petter med en bil med knappblinkers när den bilen ska säljas.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
westerlu77

Inlägg av westerlu77 »

kenjon skrev: 23 dec 2024 09:29
Menar du på allvar att Tesla skulle lyssna på sina kunder? :-)
Det kanske är så att Tesla trots allt har lyssnat på kunderna om kritiken och blinkersknappen när det kommer till nya MY?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

westerlu77 skrev: 11 jan 2025 13:11
kenjon skrev: 23 dec 2024 09:29
Menar du på allvar att Tesla skulle lyssna på sina kunder? :-)
Det kanske är så att Tesla trots allt har lyssnat på kunderna om kritiken och blinkersknappen när det kommer till nya MY?
Man tar väl inga risker. Bilarna utan blinkersspak har ju inte sålt lika bra.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Smilla skrev:
Imponerad av att det nästan hela detta forat är super bakåtsträvare......I princip allt är fel som Tesla (Elon Musk) gör, nu kom Juniper och enligt alla raketforskare här är det mesta fel/dåligt... blinkerspaken är borta ....mm,mm,mm OJ hjälp tesla kommer sluta sälja bilar.....frågade vår son 10år... som spelar Fifa 25 .... svaret blev...... vad är problemet med att man trycker på en knapp istället ?.. :lol: :lol: :lol: Tips från coachen köp en Volvo eller Saab om nu dom märkena finns kvar.
Be din son vänd handkontrollen 180grader och sen greppa den med vänster hand på kontrollens högra sida, etc. Fråga efter en timme hur många matcher han vunnit på Fifa spelet. Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

jpetters skrev: 11 jan 2025 14:07
Smilla skrev:
Imponerad av att det nästan hela detta forat är super bakåtsträvare......I princip allt är fel som Tesla (Elon Musk) gör, nu kom Juniper och enligt alla raketforskare här är det mesta fel/dåligt... blinkerspaken är borta ....mm,mm,mm OJ hjälp tesla kommer sluta sälja bilar.....frågade vår son 10år... som spelar Fifa 25 .... svaret blev...... vad är problemet med att man trycker på en knapp istället ?.. :lol: :lol: :lol: Tips från coachen köp en Volvo eller Saab om nu dom märkena finns kvar.
Be din son vänd handkontrollen 180grader och sen greppa den med vänster hand på kontrollens högra sida, etc. Fråga efter en timme hur många matcher han vunnit på Fifa spelet. Bild
Passa också på att fråga 10-åringen om Volvo fortfarande finns kvar.
manneson

Inlägg av manneson »

A76 skrev: 11 jan 2025 11:44
manneson skrev: 11 jan 2025 10:57
Maw skrev: 11 jan 2025 10:48
Hur många varv brukar du snurra på MC-styret i rondeller och korsningar? ;)
Hur många varv brukar du snurra på ratten i en rondell?
Det är inte ens ett kvarts varv i de jag kör i iaf.
Helt obegripligt med er som så inbitet skall försvara blinkersknappar på ratten… Jag är säker på att ALLA inser att det går att använda blinkersknappar på ratten. Men INGEN kan på allvar påstå att det är en mer intuitiv eller enklare lösning. Därmed blir diskussionen otroligt barnslig. Tesla tog bort spakarna av en enda anledning, spara pengar. INTE för att det skulle vara en bättre lösning.
Ingen har påstått att det är bättre. Det som påståtts är att det inte är något större problem i praktiken.
manneson

Inlägg av manneson »

Maw skrev: 11 jan 2025 13:00
Bra för Tesla och för de som köper nya Teslor när spaken kommit tillbaka men kanske lite dåligt för andrahandsvärdet för de som sitter med Svarte Petter med en bil med knappblinkers när den bilen ska säljas.
:lol: Hoppas verkligen andrahandsvärdet blir uselt pga avsaknad blinkersspak! Då köper jag en till reapris. :D
Nikk

Inlägg av Nikk »

Smilla skrev: 11 jan 2025 04:32
Tror du tolkar många av kommentarerna fel och i slutänden är nog bara någon enstaka % som möjligtvis kan klassas som "superbakåtsträvare".
Tror de flesta Teslaägare är nöjda i stort med sin bil men det är klart man kan tillåta sig att vara kritisk till vissa mindre bra funktioner, egenskaper, uppdateringar och om bolaget i sig eller Elons idiotiska utspel mm.

Tex hur bra blev det när parkering och regnsensorer ersattes med kameradetektering?
Hur bra blev det i M3 när blinkerspaken försvann och framförallt när knappen för vindrutetorkaren på blinkerspaken försvann då "regnsensorn" är skit?
Hur korkat är det att inte att inte erbjuda svart lack när det finns en stor grupp som gärna vill ha just svart?

Själv kommer jag inte skaffa en Tesla igen men det är enbart pga att Elon tappat det fullständigt.
Polestar 2 LR 2023
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Användarvisningsbild
Pansar
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jesper283443

Inlägg av Pansar »

Pansar skrev: 05 okt 2024 11:29
Läckta bilder i kinesiskt media:
RDT_20241005_1125406985117876497232668.jpg
RDT_20241005_112546966970752198101495.jpg

Mer info:
Lite kul att läckan stämde :D
Dock hemskt tråkigt att den är i linje med alla andra kinesiska bilar nu..
Screenshot_20250111-152526.png
Screenshot_20250111-151655.png
Senast redigerad av Pansar, redigerad totalt 1 gånger.
MY RWD -24
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

Nicke Nyfiken skrev: 11 jan 2025 12:10
Smilla skrev: 11 jan 2025 04:32
Vet inte riktigt om det är helt genomtänkt att på ett elbilsforum kalla folk med elbil för super bakåtsträvare.
90% i sverige biter sig kvar vid fossildrift. Där kan man snacka om bakåtsträvare. :roll:
Tittar vi på nybilsköp är det inte så illa, 38% elbilar i Q3 och 36% i Q4 2024.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Blinkerspaken är klar (än så länge) så det finns hopp att även Tesla tar sitt förnuft till fånga. Ser snyggt ut. påminner dock lite om kia men det får man ta. Underar om det är matrixstrålkastare? (det borde det vara) Är ganska säker att det kommer vara standard i dessa dyra bilar.
Användarvisningsbild
Bo99
elbilist

Inlägg av Bo99 »

Slätstruken, smäcker men ändå en oerhört modern front. Kinavibbar infinner sig av någon anledning. Kanske att kinamarknaden är just anledningen till likheten med kinabilar. Jo jag tycker att fronten är oerhört snygg.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Edit: jag såg nu att flera redan kommenterat styret..
Senast redigerad av Ilduce77, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

manneson skrev: 11 jan 2025 10:57
Maw skrev: 11 jan 2025 10:48
Hur många varv brukar du snurra på MC-styret i rondeller och korsningar? ;)
Hur många varv brukar du snurra på ratten i en rondell?
Det är inte ens ett kvarts varv i de jag kör i iaf.
Jag hade exakt samma tanke som dig. Jag tänkte också att det var ett kvarts varv max och att alla överdrev problematiken .. Tills jag kom till första rondellen där jag bor. Plötsligt var ratten upp och ner och även vriden en liten bit till..

Så jag fick krypa till korset och erkänna att jag hade fel.. 😀
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Regnsensorn funkar bra så länge rutan är ren.

Jag har kört nästan 500 mil under december och kommit fram till att problemet med torkare som startar plötsligt och går på max titt som tätt, beror på att torkarna inte lyckas få rent framför kameran.

Rutan kan se ren ut, men lutar man sig fram och kollar upp mot kamerahuset, ser man att där är skitigt.. Det är som att torkaren inte får ut vatten längst ut, utan bara drar runt smutsen där uppe, eller att torkaren har för lite tryck mot rutan..

Man får kanske investera i sådana där rosa spoilers till torkarna.. 😁
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare

Inlägg av SkipperO »

En tolkning av att designen i inläggen ovan beskrivs som både modern och kinesisk är att det nu är Kina som driver bildesign i världen. Landet som förr kopierade, blir nu kopierat. :shock:
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Nikk

Inlägg av Nikk »

SkipperO skrev: 12 jan 2025 07:26
En tolkning av att designen i inläggen ovan beskrivs som både modern och kinesisk är att det nu är Kina som driver bildesign i världen. Landet som förr kopierade, blir nu kopierat. :shock:
Ja lite så är det nog. Kineser har ju pumpat ut nya bilar och modeller senaste 5 åren och de är inte lika bundna av tradition och vad existerande kunder ska tycka o tänka som européer eller amerikaner.
Med statliga stöd har de också en helt annan riskbenägenhet också…

Tänker ofta på hur korkade Polestar gjort det med 1:an som en stor 2-dörrars ”sportbil” och 2:an som en liten (invändigt) opraktisk familjebil med en växelspak som tar upp ca 90% av mittkonsollen och ett bagage som funkar bäst med kabinväskor…

För att inte tala om alla fd fossilbilar som fick en täckbit i fronten för att det skulle bli tydligt att det numera är eldrift…
Polestar 2 LR 2023
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Användarvisningsbild
Bo99
elbilist

Inlägg av Bo99 »

Detta med blinkersspak igen kan vara för att Euro NCAP har hintat om att för att få 5 stjärnor så krävs det fysiska knappar eller spak för blinkers, varningsblinkers, vindrutetorkare, tuta och eCall-funktionen som larmar SOS. Det är oklart från Euro NCAP om blinkersknappar kommer att räknas som fysiska knappar.

Sen finns det ju faktiskt kit för $400 för att få blinkersspak på tidigare modeller om man vill ha det. Kör man leasing så får man väl inte ändra på saker dock.

https://www.vibilagare.se/nyheter/euro- ... ka-knappar
https://evoffer.com/product/model-3-202 ... nal-stalk/
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Ilduce77 skrev: 12 jan 2025 01:28

Jag har kört nästan 500 mil under december och kommit fram till att problemet med torkare som startar plötsligt och går på max titt som tätt, beror på att torkarna inte lyckas få rent framför kameran.

Rutan kan se ren ut, men lutar man sig fram och kollar upp mot kamerahuset, ser man att där är skitigt.. Det är som att torkaren inte får ut vatten längst ut, utan bara drar runt smutsen där uppe, eller att torkaren har för lite tryck mot rutan..

Nej, det finns ingen regnsensor, så den kan helt enkelt inte funka bra. :evil:

Mina torkare "torrtorkade" allra värst när bilen var nytvättad, d.v.s. ren ruta. Jag tror det berodde på att bilshampoot innehåller vax. Efter att jag slutat tvätta med bilshampoo framför kamerafacket är problemet mindre.

Smuts och vax påverkar inte en regnsensor på samma sätt, därför har bilar ned regnsensor inte dessa problem.

Sedan har det faktum att automatiken inte går att stänga av, d.v.s. den slås på automatiskt varje gång man aktiverar farthållaren.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare

Inlägg av Holve »

Bo99 skrev: 12 jan 2025 08:39
Det är oklart från Euro NCAP om blinkersknappar kommer att räknas som fysiska knappar.
:o :lol:
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare

Inlägg av RareEarth »

mikebike skrev: 12 jan 2025 09:39

Mina torkare "torrtorkade" allra värst när bilen var nytvättad, d.v.s. ren ruta. Jag tror det berodde på att bilshampoot innehåller vax. Efter att jag slutat tvätta med bilshampoo framför kamerafacket är problemet mindre.

Smuts och vax påverkar inte en regnsensor på samma sätt, därför har bilar ned regnsensor inte dessa problem.
FWIW, torkarautomatiken på min MY fungerar bättre än på någon bil jag haft tidigare. Det finns uppenbarligen en stor variation mellan olika exemplar.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare

Inlägg av flamman »

RareEarth skrev: 12 jan 2025 10:09
mikebike skrev: 12 jan 2025 09:39

FWIW, torkarautomatiken på min MY fungerar bättre än på någon bil jag haft tidigare. Det finns uppenbarligen en stor variation mellan olika exemplar.
.. och mikebike har tyvärr fått ett riktigt måndagsexemplar till kamera fram.
Mina torkare funkar utmärkt i och står alltid i auto-läget.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Skriv svar