påverkan av effektavgift
Moderator: Redaktion
Re: påverkan av effektavgift
om ni inte betalar direkt, lär kostnaden läggas på eran hyra/avgift till föreningen.
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Bara om man har IMD i föreningen - Vi (och även Remuz verkar det som) har avtal direkt med Ellevio så det är inget som belastar föreningen öht (jag sitter med i styrelsen och har full insyn i föreningens ekonomi också).
Föreningens eget avtal har dock alltid varit med effektavgift eftersom huvudsäkringen är 120A. Vet egentligen inte varför eftersom effekttopparna innan vi började ladda elbilar aldrig har varit över 17kW. Men nu blir det fler och fler som laddar och då är det tacksamt att kunna flytta upp anläggningens effektbegränsning enligt behov.
Vi borde kika på att införa IMD, speciellt när effektavgiften drabbar även lägenhetsavtalen hos Ellevio. Det måste de enligt lag göra 2027 om jag tolkar det rätt. Lägenheternas egen förbrukning (vi har en effektmätare på inkommande servis med så jag kan se hur mkt det är) har väldigt tydlig topp vid middagstid när alla lagar mat, annars är det väldigt låg effekt vilket skulle ge mkt utrymme för elbilsladdning resten av dygnet och man kan dela på kostnaden.
Model Y LR AWD 2022
"No such thing as a free lunch" pengarna ska in till staten på något sätt ...
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Tyvärr är ju inte Ellevio statligt.
Men Tidölaget fortsätter att höja energiskatten trots att de tyckte tidigare regeringen borde ha sänkt den.
Från 1 januari 2025 höjdes den från 42,8 öre/kWh till 43,9 öre/kWh. Förra året höjdes den från 39,2 öre/kWh. Lite oklart vad regeringens agenda egentligen är.
Model Y LR AWD 2022
Regeringen har en samarbetspartner som vill att det ska kosta lika mycket att ladda bilar som att tanka dem med fosslbränsle.jonasl skrev: ↑10 jan 2025 09:44Tyvärr är ju inte Ellevio statligt.
Men Tidölaget fortsätter att höja energiskatten trots att de tyckte tidigare regeringen borde ha sänkt den.
Från 1 januari 2025 höjdes den från 42,8 öre/kWh till 43,9 öre/kWh. Förra året höjdes den från 39,2 öre/kWh. Lite oklart vad regeringens agenda egentligen är.
Följer den inte inflationen?RareEarth skrev: ↑10 jan 2025 10:08Regeringen har en samarbetspartner som vill att det ska kosta lika mycket att ladda bilar som att tanka dem med fosslbränsle.jonasl skrev: ↑10 jan 2025 09:44Tyvärr är ju inte Ellevio statligt.
Jo, men regeringen la ett förslag i våras om att slopa indexeringen från och med 2025. De fick inte genom det i budgetförhandlingarna.Fredrik j skrev: ↑10 jan 2025 10:10Följer den inte inflationen?RareEarth skrev: ↑10 jan 2025 10:08Regeringen har en samarbetspartner som vill att det ska kosta lika mycket att ladda bilar som att tanka dem med fosslbränsle.jonasl skrev: ↑10 jan 2025 09:44Tyvärr är ju inte Ellevio statligt.
Det verkar som det finns väldigt många varianter på effekttaxa. Min elnätsleverantör räknar bara effekttaxa vid höglast som är vardagar 06-22. nov-mars. Taxan är 77:- / kW. Vid låglast tar de dessutom 16 öre mindre / kWh i överföring. De har sänkt lite avgifter när de införde effekttaxa, så att om man sköter sig riktigt väl så kan det bli billigare än tidigare. I mitt fall så försöker jag flytta allt stort som går till natt eller helg. Och jag drar då max nytta av timpris, effekttaxa och överföringspriset. De två största förbrukarna, elbilsladdning och varmvatten-beredare är jag är extra noga med. Varmvattenberedaren fick egen styrning. Jag räknar med att ha sparat in den på mindre än 2 år.Dinsdale skrev: ↑08 jan 2025 16:54Det är därför även timpris blir meningslöst med effektavgift. Effektavgiften tas ut i tiotals, kanske hundratals, kronor per kW. Spotpriset handlar om ören, kronor ibland. Det kan bli billigare att ta "rörligt" pris och ladda långsamt länge än att brassa på snabbt under nån enstaka timme.Sebbeh skrev: ↑08 jan 2025 15:36Jag har ställt i Zaptec att den bara får ladda 22-06 med 10a samt ladda med och sedan en maxbegränsning på 7,5kwh som maxförbrukning per timme i tibber appen. Så då bör jag aldrig få en efftekttsxa på mer än 3,75x82kr. Jag når aldrig högre än 3,75 på dagarna.
Det har funktat hittills i år. Men inatt laddade inte bilen pga av någon anledning. Så kan hända att jag stänger av smartladdning och låter boxen styra detta. Ska låta det vara så här ett tag först.
Men jag håller med om att för att optimera laddningen blev stökigt i och med detta.
De som har effekttaxa utan hänsyn till natt /dag verkar ofta ha lite lägre pris per kW än vi som har viss tid, säg 50:- /kW i ett räkneexempel. Igår låg Tibber c:a 100 öre dyrare på dan än natten ink moms. Utan att ha kollat en hel månad så räknar vi på det.
Om man t.ex laddar med 30kWh per natt 22 dagar per månad och då tar ut 11 kW extra höjer det effekttaxan med 550:- 30kWh x 22 dagar x 100 öre billigare el ger 660:- Så det går nästan på ett ut precis som du skriver. Det blir ju mycket bättre att ladda 6 timmar på natten med 5kW istället.
Det blir nog så att var och en får räkna på sina individuella förutsättningar och det kan bli rätt komplext. För när det är kallt blir det ju minst ju minst förluster att ladda full fart direkt efter att man kommit hem eller ladda fullfart så den är klar precis innan man ska åka. Och mest förluster att ladda med låg effekt mitt i natten. Jag har känslan att det kan åt ganska mycket mer. Man skulle behöva statistik på de olika fallen vid olika utetemp. Men kan man då hålla nere både elpris och effekttaxa så kanske det väger upp om det går åt 30% mer el. Det är väl generellt så att billigare el är mer miljövänlig så det kanske inte är ett principfel att förbruka lite mer om man gör det vid lågt pris.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
Exakt, det blir mer för gemene man att hålla koll på.Bjorn skrev: ↑10 jan 2025 18:43Det verkar som det finns väldigt många varianter på effekttaxa. Min elnätsleverantör räknar bara effekttaxa vid höglast som är vardagar 06-22. nov-mars. Taxan är 77:- / kW. Vid låglast tar de dessutom 16 öre mindre / kWh i överföring. De har sänkt lite avgifter när de införde effekttaxa, så att om man sköter sig riktigt väl så kan det bli billigare än tidigare. I mitt fall så försöker jag flytta allt stort som går till natt eller helg. Och jag drar då max nytta av timpris, effekttaxa och överföringspriset. De två största förbrukarna, elbilsladdning och varmvatten-beredare är jag är extra noga med. Varmvattenberedaren fick egen styrning. Jag räknar med att ha sparat in den på mindre än 2 år.Dinsdale skrev: ↑08 jan 2025 16:54Det är därför även timpris blir meningslöst med effektavgift. Effektavgiften tas ut i tiotals, kanske hundratals, kronor per kW. Spotpriset handlar om ören, kronor ibland. Det kan bli billigare att ta "rörligt" pris och ladda långsamt länge än att brassa på snabbt under nån enstaka timme.Sebbeh skrev: ↑08 jan 2025 15:36Jag har ställt i Zaptec att den bara får ladda 22-06 med 10a samt ladda med och sedan en maxbegränsning på 7,5kwh som maxförbrukning per timme i tibber appen. Så då bör jag aldrig få en efftekttsxa på mer än 3,75x82kr. Jag når aldrig högre än 3,75 på dagarna.
Det har funktat hittills i år. Men inatt laddade inte bilen pga av någon anledning. Så kan hända att jag stänger av smartladdning och låter boxen styra detta. Ska låta det vara så här ett tag först.
Men jag håller med om att för att optimera laddningen blev stökigt i och med detta.
De som har effekttaxa utan hänsyn till natt /dag verkar ofta ha lite lägre pris per kW än vi som har viss tid, säg 50:- /kW i ett räkneexempel. Igår låg Tibber c:a 100 öre dyrare på dan än natten ink moms. Utan att ha kollat en hel månad så räknar vi på det.
Om man t.ex laddar med 30kWh per natt 22 dagar per månad och då tar ut 11 kW extra höjer det effekttaxan med 550:- 30kWh x 22 dagar x 100 öre billigare el ger 660:- Så det går nästan på ett ut precis som du skriver. Det blir ju mycket bättre att ladda 6 timmar på natten med 5kW istället.
Det blir nog så att var och en får räkna på sina individuella förutsättningar och det kan bli rätt komplext. För när det är kallt blir det ju minst ju minst förluster att ladda full fart direkt efter att man kommit hem eller ladda fullfart så den är klar precis innan man ska åka. Och mest förluster att ladda med låg effekt mitt i natten. Jag har känslan att det kan åt ganska mycket mer. Man skulle behöva statistik på de olika fallen vid olika utetemp. Men kan man då hålla nere både elpris och effekttaxa så kanske det väger upp om det går åt 30% mer el. Det är väl generellt så att billigare el är mer miljövänlig så det kanske inte är ett principfel att förbruka lite mer om man gör det vid lågt pris.
Myndigheterna har angett att varje nät ska utforma tarifferna efter respektive elnäts utmaningar.
Inte som vissa tidiga nätägare, de har haft samma tariff över hela dygnet. Dvs de har missat att meningen med tarifferna är ju att flytta eller ändra förbrukningen i nätet till gynnsammare perioder eller nivåer, inte att mjölka konsumenterna rakt av.
https://ei.se/konsument/el/elnatsavgift ... fektavgift
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022