Model Y Juniper

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5824
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model Y Juniper

Inlägg av AAKEE »

SwedishAdvocate skrev: 12 jan 2025 19:56
AAKEE skrev: 12 jan 2025 12:23
…] Värst är inte blinkers för mig utan att tutan är på en touchknapp som man inte hittar utn att titta in. Har vart med om några incidenter där jag försökt tuta men inte lyckats. Obra och farligt. […
Går det inte att byta till originalratt (eller yoke) med tutan på rätt ställe mitt i rattnavet på din bil? Har för mig att det ska vara möjligt sen X tid tillbaka. Fast det kostar väl i och för sig ~10K(?) om man inte kan få ratten utbytt på garanti för sånt där onormalt slitage…
Ja, när den går sönder så är utbytes med riktig tuta i airbagcentrumet.
Inga direkta tecken på min än, tyvärr.

Den går väl sömder dagen efter att garantin går ut tillsammans men istort allt på bilen gossar jag 😂
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 789
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Model Y Juniper

Inlägg av mussla »

mikebike skrev: 12 jan 2025 13:46
mussla skrev: 12 jan 2025 13:35
mikebike skrev: 12 jan 2025 13:16
manneson skrev: 12 jan 2025 11:20
mikebike skrev: 12 jan 2025 11:16

Jag är inte direkt ensam om att ha problem och SC hävdar att det inte är något fel på min bil.

Finns det verkligen de som aldrig upplever torrtorkningar?
Eller spökbromsningar?
Eller att farthållaren sänker hastigheten eller är otillgänglig p.g.a dålig sikt?
Du hade väl inte uppdaterat din mjukvara på något år? Tex torrtorkningar har de väl fixat nu.
Well, helt 100 lär det aldrig bli, även på min bil med regnsensor drar de något svep ibland trots att det är helt torrt.
Att farthållaren sänker hastigheten eller är otillgänglig vid dåligt väder gäller i samtliga moderna bilar med kameror, radar etc. Har provat väldigt många nya bilar och det enda som alltid funkar är en vanlig "dum" farthållare.
Det behöver inte vara speciellt dåligt väder för att min bil skall sänka hastigheten. På väg hem från Norrland efter Jul var det närmast helt perfekta förhållanden, ingen nederbörd, ingen sol.

Ingen av mina tidigare bilar har sänkt hastigheten p.g.a. dålig sikt, och då inkluderar jag min tidigare Model 3 och min nuvarande Model Y innan radarn kopplades ur.


Vid varje uppdatering är det någon som hävdar att torkarna fungerar perfekt. Tesla har haft 6 år på sig att fixa detta, så det känns inte troligt att de fixat det nu helt plötsligt.

Eftersom denna tråd skall handla om Juniper, är det någon som tror att Juniper får regnsensor och radar?
Det blir lite som att klaga på att windows är buggigt och samtidigt vägra att uppdatera från windows 95. Kom med i matchen nu. :-)
Nej, det är det inte. Inte ens som att klaga på W10.
Det är bara de två senaste uppdateringarna jag inte har installerat och om du läser några inlägg upp så ser du flera inlägg från medlemmar som har nästan lika mycket problem som jag, trots senaste mjukvaran.
Är det inte rimligt att köra den senaste mjukvaran om man vill uttala sig om hur den fungerar?
Model Y LR AWD -24
Oryxbonk
Inlägg: 65
Blev medlem: 11 maj 2024 21:42

Re: Model Y Juniper

Inlägg av Oryxbonk »

charliehifi skrev: 12 jan 2025 12:03
mikebike skrev: 12 jan 2025 11:16
Jag är inte direkt ensam om att ha problem och SC hävdar att det inte är något fel på min bil.

Finns det verkligen de som aldrig upplever torrtorkningar?
Eller spökbromsningar?
Eller att farthållaren sänker hastigheten eller är otillgänglig p.g.a dålig sikt?
Jag har extrema problem med båda farthållare, torkare och spökbromsningar.

Enligt serviceteknikerna finns inga fel på hårdvaran. Kring jul åkte jag t/r till min hemstad (ca 30 mil enkel väg, 90% E4). På ditvägen var vädret extremt så där kan jag ha viss förståelse men på hemvägen var det klart och bart, om än aningen blött. Teknikern kunde utifrån bifogade bilder konstatera att det onekligen var konstigt att bilen loggat att sikten var dålig och därmed avaktiverat all form av automatik samt avaktiverat nödbroms.

Vi har haft vår MY sedan juli och har i stort sett inte kunnat använda farthållaren, och än mindre autopiloten, över huvud taget. Detta oavsett väder, trafik eller vägtyp.

Inga uppdateringar har förändrat något och lär inte heller göra framöver. Jag vet inte hur andra kamerabaserade system fungerar men Tesla Vision kommer enligt mig aldrig kunna komma i närheten av andra typer av sensorbaserade system, tyvärr. Vi har tidigare kört en Golf 2017 och en Tiguan 2021 där inget av detta någonsin varit ett problem.

Utan några större förhoppningar försöker vi nu reklamera bilen pga avsaknad av utlovade funktioner samt ofta inaktiverad säkerhetsfunktioner. I övrigt är bilen helt OK men dessa funktioner är standard på en modern bil de senaste 10-15 åren och ska helt enkelt bara fungera. En bil ska inte spökbromsa, farthållaren ska vara tillgänglig, torkarna ska fungera, nödbroms och andra säkerhetssystem ska vara aktiva.

Tråkigt som tusan men vi verkar tyvärr inte vara ensamma om detta.
Jag har samma problem som dig. Är en katastrof! MY 2024 med HW3.
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 mar 2024 15:42

Re: Model Y Juniper

Inlägg av RareEarth »

mikebike skrev: 12 jan 2025 11:16
flamman skrev: 12 jan 2025 10:39
RareEarth skrev: 12 jan 2025 10:09
mikebike skrev: 12 jan 2025 09:39
Ilduce77 skrev: 12 jan 2025 01:28


Regnsensorn funkar bra så länge rutan är ren.

Jag har kört nästan 500 mil under december och kommit fram till att problemet med torkare som startar plötsligt och går på max titt som tätt, beror på att torkarna inte lyckas få rent framför kameran.

Rutan kan se ren ut, men lutar man sig fram och kollar upp mot kamerahuset, ser man att där är skitigt.. Det är som att torkaren inte får ut vatten längst ut, utan bara drar runt smutsen där uppe, eller att torkaren har för lite tryck mot rutan..

Man får kanske investera i sådana där rosa spoilers till torkarna.. 😁
Nej, det finns ingen regnsensor, så den kan helt enkelt inte funka bra. :evil:

Mina torkare "torrtorkade" allra värst när bilen var nytvättad, d.v.s. ren ruta. Jag tror det berodde på att bilshampoot innehåller vax. Efter att jag slutat tvätta med bilshampoo framför kamerafacket är problemet mindre.

Smuts och vax påverkar inte en regnsensor på samma sätt, därför har bilar ned regnsensor inte dessa problem.
FWIW, torkarautomatiken på min MY fungerar bättre än på någon bil jag haft tidigare. Det finns uppenbarligen en stor variation mellan olika exemplar.
.. och mikebike har tyvärr fått ett riktigt måndagsexemplar till kamera fram.
Mina torkare funkar utmärkt i och står alltid i auto-läget.
Jag är inte direkt ensam om att ha problem och SC hävdar att det inte är något fel på min bil.

Finns det verkligen de som aldrig upplever torrtorkningar?
Eller spökbromsningar?
Eller att farthållaren sänker hastigheten eller är otillgänglig p.g.a dålig sikt?
Alla bilar med torkarautomatik har torrtorkningar någon gång. Det jag säger är att min MY är bättre än de senaste fem bilarna jag haft (Mazda, VW, BMW).

Farthållare och spökbromsningar är däremot helt undermåligt.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 953
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Model Y Juniper

Inlägg av Ilduce77 »

mikebike skrev: 12 jan 2025 09:39
Ilduce77 skrev: 12 jan 2025 01:28


Man får kanske investera i sådana där rosa spoilers till torkarna.. 😁
Nej, det finns ingen regnsensor, så den kan helt enkelt inte funka bra. :evil:

Mina torkare "torrtorkade" allra värst när bilen var nytvättad, d.v.s. ren ruta. Jag tror det berodde på att bilshampoot innehåller vax. Efter att jag slutat tvätta med bilshampoo framför kamerafacket är problemet mindre.

Smuts och vax påverkar inte en regnsensor på samma sätt, därför har bilar ned regnsensor inte dessa problem.

Sedan har det faktum att automatiken inte går att stänga av, d.v.s. den slås på automatiskt varje gång man aktiverar farthållaren.
Jag var nog lite för generös.. Jag vet att den inte har någon regnsensor.. Jag syftade på vikarien.. 😂

På min funkar det bra, så länge det är vanligt regn och inte massa smuts på rutan.

I alla fall på min, är det problem med att den inte torkar rent vid kamerahuset.

Jag håller med dig om att det är mycket irriterande att torkarna sätts på Auto så fort man startar farthållaren..

Jag hittade en ny grej, som kanske alla andra redan känner till, under mina 500 mil.

När man har torkarna på intervall i läge 1 och trycker på torkarknappen på blinkersspaken, så hoppar torkaren upp på läge 2. Trycker man igen hamnar man i läge 3.
När man är i snabbaste läget och trycker på knappen, går den neråt igen till läget under..

Detta var en nyhet för mig i alla fall.. Sen kan man ju diskutera hur funktionell funktionen är.. 😁
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5824
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model Y Juniper

Inlägg av AAKEE »

Ilduce77 skrev: 13 jan 2025 00:13
mikebike skrev: 12 jan 2025 09:39
Ilduce77 skrev: 12 jan 2025 01:28


Man får kanske investera i sådana där rosa spoilers till torkarna.. 😁
Nej, det finns ingen regnsensor, så den kan helt enkelt inte funka bra. :evil:

Mina torkare "torrtorkade" allra värst när bilen var nytvättad, d.v.s. ren ruta. Jag tror det berodde på att bilshampoot innehåller vax. Efter att jag slutat tvätta med bilshampoo framför kamerafacket är problemet mindre.

Smuts och vax påverkar inte en regnsensor på samma sätt, därför har bilar ned regnsensor inte dessa problem.

Sedan har det faktum att automatiken inte går att stänga av, d.v.s. den slås på automatiskt varje gång man aktiverar farthållaren.
Jag var nog lite för generös.. Jag vet att den inte har någon regnsensor.. Jag syftade på vikarien.. 😂

På min funkar det bra, så länge det är vanligt regn och inte massa smuts på rutan.

I alla fall på min, är det problem med att den inte torkar rent vid kamerahuset.

Jag håller med dig om att det är mycket irriterande att torkarna sätts på Auto så fort man startar farthållaren..

Jag hittade en ny grej, som kanske alla andra redan känner till, under mina 500 mil.

När man har torkarna på intervall i läge 1 och trycker på torkarknappen på blinkersspaken, så hoppar torkaren upp på läge 2. Trycker man igen hamnar man i läge 3.
När man är i snabbaste läget och trycker på knappen, går den neråt igen till läget under..

Detta var en nyhet för mig i alla fall.. Sen kan man ju diskutera hur funktionell funktionen är.. 😁
Infördes typ i höstas, iaff på min S.

Eftersom bilen inte överhuvudtaget torkar i den takt det behövs, så måste man göra en massa extra tryck när den är i auto om det bara regnar lite. Vilket innebär att den plötsligt kör full gas när det bara småregnar = kass.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y Juniper

Inlägg av mikebike »

RareEarth skrev: 12 jan 2025 23:00
mikebike skrev: 12 jan 2025 11:16
flamman skrev: 12 jan 2025 10:39
RareEarth skrev: 12 jan 2025 10:09
mikebike skrev: 12 jan 2025 09:39

Nej, det finns ingen regnsensor, så den kan helt enkelt inte funka bra. :evil:

Mina torkare "torrtorkade" allra värst när bilen var nytvättad, d.v.s. ren ruta. Jag tror det berodde på att bilshampoot innehåller vax. Efter att jag slutat tvätta med bilshampoo framför kamerafacket är problemet mindre.

Smuts och vax påverkar inte en regnsensor på samma sätt, därför har bilar ned regnsensor inte dessa problem.
FWIW, torkarautomatiken på min MY fungerar bättre än på någon bil jag haft tidigare. Det finns uppenbarligen en stor variation mellan olika exemplar.
.. och mikebike har tyvärr fått ett riktigt måndagsexemplar till kamera fram.
Mina torkare funkar utmärkt i och står alltid i auto-läget.
Jag är inte direkt ensam om att ha problem och SC hävdar att det inte är något fel på min bil.

Finns det verkligen de som aldrig upplever torrtorkningar?
Eller spökbromsningar?
Eller att farthållaren sänker hastigheten eller är otillgänglig p.g.a dålig sikt?
Alla bilar med torkarautomatik har torrtorkningar någon gång. Det jag säger är att min MY är bättre än de senaste fem bilarna jag haft (Mazda, VW, BMW).

Farthållare och spökbromsningar är däremot helt undermåligt.
Ingen av mina tidigare bilar med torkarautomatik (Volvo) har någonsin torrtorkat.
Dessutom var känsligheten justerbar och automatiken var inte påtvingad.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
PiCa
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 27 jan 2019 19:03
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/pierre834101

Re: Model Y Juniper

Inlägg av PiCa »

RareEarth skrev: 12 jan 2025 23:00
mikebike skrev: 12 jan 2025 11:16
flamman skrev: 12 jan 2025 10:39
RareEarth skrev: 12 jan 2025 10:09
mikebike skrev: 12 jan 2025 09:39

Nej, det finns ingen regnsensor, så den kan helt enkelt inte funka bra. :evil:

Mina torkare "torrtorkade" allra värst när bilen var nytvättad, d.v.s. ren ruta. Jag tror det berodde på att bilshampoot innehåller vax. Efter att jag slutat tvätta med bilshampoo framför kamerafacket är problemet mindre.

Smuts och vax påverkar inte en regnsensor på samma sätt, därför har bilar ned regnsensor inte dessa problem.
FWIW, torkarautomatiken på min MY fungerar bättre än på någon bil jag haft tidigare. Det finns uppenbarligen en stor variation mellan olika exemplar.
.. och mikebike har tyvärr fått ett riktigt måndagsexemplar till kamera fram.
Mina torkare funkar utmärkt i och står alltid i auto-läget.
Jag är inte direkt ensam om att ha problem och SC hävdar att det inte är något fel på min bil.

Finns det verkligen de som aldrig upplever torrtorkningar?
Eller spökbromsningar?
Eller att farthållaren sänker hastigheten eller är otillgänglig p.g.a dålig sikt?
Alla bilar med torkarautomatik har torrtorkningar någon gång. Det jag säger är att min MY är bättre än de senaste fem bilarna jag haft (Mazda, VW, BMW).

Farthållare och spökbromsningar är däremot helt undermåligt.
Intressant att det är så olika. Jag har ytterst få torrtorkningar. MY - 23. Visst händer det, men som sagt inte särskilt ofta. (Inte ofta = i snitt någon gång per månad)
Dvs alltid Autoläge på.
Leafen jag hade innan. Var dock helt kass, den funkade bra vid vanligt regn, men "stänk" från andra bilar reagerade den aldrig på, så fick man sitta och fippla manuellt om man ville ha ren ruta.

Octavian som jag körde innan dess, var ändå helt OK.
Dock råkade jag ut för ett par spökbromsningar med den. Något som ännu inte skett med Teslan.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11182
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model Y Juniper

Inlägg av Jerker »

AAKEE skrev: 12 jan 2025 12:23
Teslas omskrutna OTA får ju till följd att de finniga tonårsprogrammerarna skickar ut vilken skit som helst istället för att se till att det kommer ut fungerande programvara. Ljusshower och pruttljud må vara kul för dom fjunisarna men jag prioriterar hellre att helljuset går slå på varje gång jag behöver det (levt en dryg vecka med icke fungerande helljus, fungerar sen igår igen efter en uppdatering).
:lol: Skrattade gott åt detta! Baksidan av att ha en ung generation programmerare. VW fick uppleva baksidan av att ha en äldre generation när de skulle ut med ID3. Frågan är om inte Volvo har samma problem.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11182
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model Y Juniper

Inlägg av Jerker »

mikebike skrev: 12 jan 2025 11:16
Finns det verkligen de som aldrig upplever torrtorkningar?
Eller spökbromsningar?
Eller att farthållaren sänker hastigheten eller är otillgänglig p.g.a dålig sikt?
Sambons Y (alltid med senaste uppdateringen) har alla dessa problem. När jag kör den så är det första jag gör att koppla ur torkarautomatiken. Trist att man tvingas till den manövern så fort man vill använda farthållaren. AP har jag nästan helt slutat använda pga alla konstigheter.

På min 3:a från 2019 var det oftast inga problem med spökbromsningar och inga problem med fartsänkningar pga dålig sikt, men det hade ju radar. Problemet med torrtorkningar var också mindre, men den aktiverade ju inte heller autotork vid farthållare/AP.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11182
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model Y Juniper

Inlägg av Jerker »

Ilduce77 skrev: 13 jan 2025 00:13
Jag hittade en ny grej, som kanske alla andra redan känner till, under mina 500 mil.

När man har torkarna på intervall i läge 1 och trycker på torkarknappen på blinkersspaken, så hoppar torkaren upp på läge 2. Trycker man igen hamnar man i läge 3.
När man är i snabbaste läget och trycker på knappen, går den neråt igen till läget under..

Detta var en nyhet för mig i alla fall.. Sen kan man ju diskutera hur funktionell funktionen är.. 😁
Ja, det där är en ny grej som kommit nån gång under det senaste året. Skitdåligt.
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 mar 2024 15:42

Re: Model Y Juniper

Inlägg av RareEarth »

PiCa skrev: 13 jan 2025 07:27
Intressant att det är så olika. Jag har ytterst få torrtorkningar. MY - 23. Visst händer det, men som sagt inte särskilt ofta. (Inte ofta = i snitt någon gång per månad)
Dvs alltid Autoläge på.
Samma här. Min förra bil, en BMW 530e, hade usel torkarautomatik på riktigt. Även när man vred upp känsligheten på max var den för okänslig så man fick sitta och dra i spaken hela tiden. Förrförra bilen, en Passat GTE, var helt OK vad jag minns. Teslan är bra, jag har den på auto och den fungerar alltid som jag förväntar mig.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y Juniper

Inlägg av mikebike »

RareEarth skrev: 13 jan 2025 08:40
PiCa skrev: 13 jan 2025 07:27
Intressant att det är så olika. Jag har ytterst få torrtorkningar. MY - 23. Visst händer det, men som sagt inte särskilt ofta. (Inte ofta = i snitt någon gång per månad)
Dvs alltid Autoläge på.
Samma här. Min förra bil, en BMW 530e, hade usel torkarautomatik på riktigt. Även när man vred upp känsligheten på max var den för okänslig så man fick sitta och dra i spaken hela tiden. Förrförra bilen, en Passat GTE, var helt OK vad jag minns. Teslan är bra, jag har den på auto och den fungerar alltid som jag förväntar mig.
Jag var tvungen att dutta på spaken med mina Volvo också, men det var när det snöade lätt eller stänkte upp från andra fordon, d.v.s. när det inte regnade.
I mina Teslor har jag varit tvungen att dutta även om det duggregnar. När den väl går igång varierar frekvensen rätt rejält.
Jag visste att torkarautomatiken skulle funka dåligt när jag hämtade ut min Model Y eftersom jag redan kört en Model 3 i 14 månader.
Däremot hade jag ingen aning om att Tesla skulle koppla ur min radar och göra automatiken obligatorisk ett halvår senare.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tomas L
Inlägg: 327
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Model Y Juniper

Inlägg av Tomas L »

Nikk skrev: 10 jan 2025 09:03
Egon112 skrev: 10 jan 2025 03:29
Model Y Juniper är nu beställningsbar i Kina! :D

Ny blå färg, ljusare blå. Svart färg finns inte längre att beställa istället finns 2 olika grå nyanser stjärnhimmelsk grå & quicksilver. Vit, röd finns fortfarande kvar.
Long range har WLTP på 59 mil. Rwd har WLTP 48,5 mil.

Invändigt verkar de vara samma uppdateringar som Model 3 highland fick, en ljusbåge som går från b stolpe till b stolpe, skärm för baksätet. Dock har tydligen Tesla valt att behålla blinkersspaken kvar på Juniper :?:
Om man läser och googlar lite få se huruvida detta stämmer dock.

Blir spännande se när denna kommer till Sverige :)
IMG_20250110_025201.jpg
IMG_20250110_025142.jpgIMG_20250110_025127.jpg
Märkligt att inte erbjuda svart färg.
Trista 20" fälgar.
Tveksam till ljusrampen framtill, kommer nog tas för en Kinabil i backspegeln.
Tveksam till ljusrampen baktill, kommer nog bli svårare att identifieras som en Tesla...

Tur att man inte kommer köpa någon mer Tesla framöver. Pga att Elon har tappat det fullständigt.
Jag håller med om det sistnämnda. Det, utmaningen från Kinesiska EV med potentiella prisras samt "bonusen" på 600 miljarder som Tesla ska betala ut till Musk gör mig tveksam till att köpa en Tesla igen (och i år).
Senast redigerad av Tomas L, redigerad totalt 1 gånger.
M3 LR AWD EAP 2021
Tomas L
Inlägg: 327
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Model Y Juniper

Inlägg av Tomas L »

Jerker skrev: 13 jan 2025 07:54
AAKEE skrev: 12 jan 2025 12:23
Teslas omskrutna OTA får ju till följd att de finniga tonårsprogrammerarna skickar ut vilken skit som helst istället för att se till att det kommer ut fungerande programvara. Ljusshower och pruttljud må vara kul för dom fjunisarna men jag prioriterar hellre att helljuset går slå på varje gång jag behöver det (levt en dryg vecka med icke fungerande helljus, fungerar sen igår igen efter en uppdatering).
:lol: Skrattade gott åt detta! Baksidan av att ha en ung generation programmerare. VW fick uppleva baksidan av att ha en äldre generation när de skulle ut med ID3. Frågan är om inte Volvo har samma problem.
Säga vad man vill om Volvo, men de hade en tokstabil Autopilot (Pilot Assist) redan 2017 medan Teslas version har panikbromsat i samma korsning på E4:an 2021, 2022, 2023, 2024 och 2025. Jag kommer aldrig (mer) att betala en enda krona för Enhanced eller FSD.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11182
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model Y Juniper

Inlägg av Jerker »

Tomas L skrev: 13 jan 2025 11:25
Jerker skrev: 13 jan 2025 07:54
AAKEE skrev: 12 jan 2025 12:23
Teslas omskrutna OTA får ju till följd att de finniga tonårsprogrammerarna skickar ut vilken skit som helst istället för att se till att det kommer ut fungerande programvara. Ljusshower och pruttljud må vara kul för dom fjunisarna men jag prioriterar hellre att helljuset går slå på varje gång jag behöver det (levt en dryg vecka med icke fungerande helljus, fungerar sen igår igen efter en uppdatering).
:lol: Skrattade gott åt detta! Baksidan av att ha en ung generation programmerare. VW fick uppleva baksidan av att ha en äldre generation när de skulle ut med ID3. Frågan är om inte Volvo har samma problem.
Säga vad man vill om Volvo, men de hade en tokstabil Autopilot (Pilot Assist) redan 2017 medan Teslas version har panikbromsat i samma korsning på E4:an 2021, 2022, 2023, 2024 och 2025. Jag kommer aldrig (mer) att betala en enda krona för Enhanced eller FSD.
Jo, så var det säkert. Jag tänker på den stora lanseringen av Volvos senaste EV. Den är ju redan flera år försenad och kommer ju att levereras utan vissa funktioner som ska levereras senare via uppdateringar.
manneson
Inlägg: 1110
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Model Y Juniper

Inlägg av manneson »

Tomas L skrev: 13 jan 2025 11:25
Jerker skrev: 13 jan 2025 07:54
AAKEE skrev: 12 jan 2025 12:23
Teslas omskrutna OTA får ju till följd att de finniga tonårsprogrammerarna skickar ut vilken skit som helst istället för att se till att det kommer ut fungerande programvara. Ljusshower och pruttljud må vara kul för dom fjunisarna men jag prioriterar hellre att helljuset går slå på varje gång jag behöver det (levt en dryg vecka med icke fungerande helljus, fungerar sen igår igen efter en uppdatering).
:lol: Skrattade gott åt detta! Baksidan av att ha en ung generation programmerare. VW fick uppleva baksidan av att ha en äldre generation när de skulle ut med ID3. Frågan är om inte Volvo har samma problem.
Säga vad man vill om Volvo, men de hade en tokstabil Autopilot (Pilot Assist) redan 2017 medan Teslas version har panikbromsat i samma korsning på E4:an 2021, 2022, 2023, 2024 och 2025. Jag kommer aldrig (mer) att betala en enda krona för Enhanced eller FSD.
Stabil? Den slår ifrån vid minsta problem utan varning. Försvinner tex linjerna på motorvägen(tex vid ny asfalt) så slår systemet ifrån direkt. Är du då inte beredd åker du i diket eller sidoräcket.
Tesla däremot fortsätter funka fint även utan linjer, och får den problem varnar den tydligt.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4191
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Model Y Juniper

Inlägg av Maw »

manneson skrev: 13 jan 2025 13:00
Tomas L skrev: 13 jan 2025 11:25
Jerker skrev: 13 jan 2025 07:54
AAKEE skrev: 12 jan 2025 12:23
Teslas omskrutna OTA får ju till följd att de finniga tonårsprogrammerarna skickar ut vilken skit som helst istället för att se till att det kommer ut fungerande programvara. Ljusshower och pruttljud må vara kul för dom fjunisarna men jag prioriterar hellre att helljuset går slå på varje gång jag behöver det (levt en dryg vecka med icke fungerande helljus, fungerar sen igår igen efter en uppdatering).
:lol: Skrattade gott åt detta! Baksidan av att ha en ung generation programmerare. VW fick uppleva baksidan av att ha en äldre generation när de skulle ut med ID3. Frågan är om inte Volvo har samma problem.
Säga vad man vill om Volvo, men de hade en tokstabil Autopilot (Pilot Assist) redan 2017 medan Teslas version har panikbromsat i samma korsning på E4:an 2021, 2022, 2023, 2024 och 2025. Jag kommer aldrig (mer) att betala en enda krona för Enhanced eller FSD.
Stabil? Den slår ifrån vid minsta problem utan varning. Försvinner tex linjerna på motorvägen(tex vid ny asfalt) så slår systemet ifrån direkt. Är du då inte beredd åker du i diket eller sidoräcket.
Tesla däremot fortsätter funka fint även utan linjer, och får den problem varnar den tydligt.
Oavsett Tesla eller Volvo så är det alltid föraren som är ansvarig och måste hela tiden vara observant. Man kan inte lämna över till bilen och därmed behöver man heller aldrig ta över från bilen.

Det finns hur mycket som helst som kan hända som AP/Pilot Assist inte klarar att hantera. Att linjerna försvinner är bara en av många saker som kan hända och både Volvo och Tesla kan göra fel både med och utan linjer. Dessutom kan massa andra saker hända inte har med linjer att göra. Tesla har ju t ex en tendens att tvärnita och svänga mot mötande lastbilar i vissa kurvor….

Jag håller med om att Tesla oftast är bättre på linjelösa vägar än åtminstone äldre Volvo. Senaste VAG-bilarna skulle jag säga är ännu bättre än Tesla men man kan ändå aldrig ”lämna över” till bilen, den erbjuder bara ett stöd, inte möjlighet att lämna över körningen.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
manneson
Inlägg: 1110
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Model Y Juniper

Inlägg av manneson »

Maw skrev: 13 jan 2025 13:12
manneson skrev: 13 jan 2025 13:00
Tomas L skrev: 13 jan 2025 11:25
Jerker skrev: 13 jan 2025 07:54
AAKEE skrev: 12 jan 2025 12:23
Teslas omskrutna OTA får ju till följd att de finniga tonårsprogrammerarna skickar ut vilken skit som helst istället för att se till att det kommer ut fungerande programvara. Ljusshower och pruttljud må vara kul för dom fjunisarna men jag prioriterar hellre att helljuset går slå på varje gång jag behöver det (levt en dryg vecka med icke fungerande helljus, fungerar sen igår igen efter en uppdatering).
:lol: Skrattade gott åt detta! Baksidan av att ha en ung generation programmerare. VW fick uppleva baksidan av att ha en äldre generation när de skulle ut med ID3. Frågan är om inte Volvo har samma problem.
Säga vad man vill om Volvo, men de hade en tokstabil Autopilot (Pilot Assist) redan 2017 medan Teslas version har panikbromsat i samma korsning på E4:an 2021, 2022, 2023, 2024 och 2025. Jag kommer aldrig (mer) att betala en enda krona för Enhanced eller FSD.
Stabil? Den slår ifrån vid minsta problem utan varning. Försvinner tex linjerna på motorvägen(tex vid ny asfalt) så slår systemet ifrån direkt. Är du då inte beredd åker du i diket eller sidoräcket.
Tesla däremot fortsätter funka fint även utan linjer, och får den problem varnar den tydligt.
Oavsett Tesla eller Volvo så är det alltid föraren som är ansvarig och måste hela tiden vara observant. Man kan inte lämna över till bilen och därmed behöver man heller aldrig ta över från bilen.

Det finns hur mycket som helst som kan hända som AP/Pilot Assist inte klarar att hantera. Att linjerna försvinner är bara en av många saker som kan hända och både Volvo och Tesla kan göra fel både med och utan linjer. Dessutom kan massa andra saker hända inte har med linjer att göra. Tesla har ju t ex en tendens att tvärnita och svänga mot mötande lastbilar i vissa kurvor….

Jag håller med om att Tesla oftast är bättre på linjelösa vägar än åtminstone äldre Volvo. Senaste VAG-bilarna skulle jag säga är ännu bättre än Tesla men man kan ändå aldrig ”lämna över” till bilen, den erbjuder bara ett stöd, inte möjlighet att lämna över körningen.
Spelar ingen roll vems ansvar det är. Folk använder i praktiken dessa system för att tex kunna pilla på stereon/infotainment, eller mobilen, några sekunder då och då. Eller äta något.
Tråkigt om det då plötsligt slår ifrån utan notis.
Tomas L
Inlägg: 327
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Model Y Juniper

Inlägg av Tomas L »

manneson skrev: 13 jan 2025 13:00
Tomas L skrev: 13 jan 2025 11:25
Jerker skrev: 13 jan 2025 07:54
AAKEE skrev: 12 jan 2025 12:23
Teslas omskrutna OTA får ju till följd att de finniga tonårsprogrammerarna skickar ut vilken skit som helst istället för att se till att det kommer ut fungerande programvara. Ljusshower och pruttljud må vara kul för dom fjunisarna men jag prioriterar hellre att helljuset går slå på varje gång jag behöver det (levt en dryg vecka med icke fungerande helljus, fungerar sen igår igen efter en uppdatering).
:lol: Skrattade gott åt detta! Baksidan av att ha en ung generation programmerare. VW fick uppleva baksidan av att ha en äldre generation när de skulle ut med ID3. Frågan är om inte Volvo har samma problem.
Säga vad man vill om Volvo, men de hade en tokstabil Autopilot (Pilot Assist) redan 2017 medan Teslas version har panikbromsat i samma korsning på E4:an 2021, 2022, 2023, 2024 och 2025. Jag kommer aldrig (mer) att betala en enda krona för Enhanced eller FSD.
Stabil? Den slår ifrån vid minsta problem utan varning. Försvinner tex linjerna på motorvägen(tex vid ny asfalt) så slår systemet ifrån direkt. Är du då inte beredd åker du i diket eller sidoräcket.
Tesla däremot fortsätter funka fint även utan linjer, och får den problem varnar den tydligt.
Jag körde en V90 mellan 2017 och 2021 och använde Pilot Assist på varje långstyrning på semestern för att den var stabil och fungerade utan "konstigheter" vilket gav en mer avslappnad körning. Jag har kört Tesla Model 3 i snart 4 år med Enhanced Autopilot och använder den aldrig då jag 1) inte hinner ens till grannstaden utan en eller två spökbromsar 2) autopiloten envisas med att bilen ska ligga nära mittlinjen vilket ger väldigt lite marginal att hinna ta över vid risk för en frontalkrock och 3) frun vägrar att åka i en bil som då och då tvärnitar så att grejer flyger omkring i bilen.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 789
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Model Y Juniper

Inlägg av mussla »

Jerker skrev: 13 jan 2025 07:54
AAKEE skrev: 12 jan 2025 12:23
Teslas omskrutna OTA får ju till följd att de finniga tonårsprogrammerarna skickar ut vilken skit som helst istället för att se till att det kommer ut fungerande programvara. Ljusshower och pruttljud må vara kul för dom fjunisarna men jag prioriterar hellre att helljuset går slå på varje gång jag behöver det (levt en dryg vecka med icke fungerande helljus, fungerar sen igår igen efter en uppdatering).
:lol: Skrattade gott åt detta! Baksidan av att ha en ung generation programmerare. VW fick uppleva baksidan av att ha en äldre generation när de skulle ut med ID3. Frågan är om inte Volvo har samma problem.
På ett så stort projekt som mjukvaran för Teslas infotainment så är det nog inte utvecklarna som bestämmer vilka funktioner som kommer med. Med tanke på Elons humor så är det nog mer troligt att initiativ om pruttar och ljusshower kommer från honom.

Vad det gäller VW så är nog problemet processer snarare än ålder. Jag jobbar själv som utvecklare (annan bransch) och har drabbats av de processer som Jaegaern beskriver för cariad. Det blir trögjobbat och inget helhetsansvar.
Jaegaern skrev: 02 nov 2023 13:31
Jag sitter faktiskt som utvecklare med MEB-plattformen, den som ID-bilar, enyaq etc körs på. Vi utvecklar dock inte mjukvaran i bilen, utan systemen som bilen pratar med.

Jag tror den största orsaken till problem är på grund av antalet inblandade parter och att man helt enkelt har för mycket folk. Det är många som ska vara inblandade i features som annars inte hade blivit så komplexa. Och saker som "over-engineeras" oftare än de inte gör det, just för man har en uppgift och vill göra den jävligt bra, istället för helheltsansvar. Det är dessutom fler integrationer (företag) som levererar tjänster där man vid vissa fel är oense om vems fel det faktiskt är.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 18 dec 2016 19:07
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/daniel77041

Re: Model Y Juniper

Inlägg av Daniel R »

Tomas L skrev: 13 jan 2025 11:19
Jag håller med om det sistnämnda. Det, utmaningen från Kinesiska EV med potentiella prisras samt "bonusen" på 600 miljarder som Tesla ska betala ut till Musk gör mig tveksam till att köpa en Tesla igen (och i år).
Elons bonus kommer inte att betalas av bolaget Tesla. Han skulle få nyutgivna aktier. Det skulle dock innebära en utspädning för befintliga aktieägare.

Daniel
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12636
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model Y Juniper

Inlägg av Fredrik j »

manneson skrev: 13 jan 2025 13:00
Tomas L skrev: 13 jan 2025 11:25
Jerker skrev: 13 jan 2025 07:54
AAKEE skrev: 12 jan 2025 12:23
Teslas omskrutna OTA får ju till följd att de finniga tonårsprogrammerarna skickar ut vilken skit som helst istället för att se till att det kommer ut fungerande programvara. Ljusshower och pruttljud må vara kul för dom fjunisarna men jag prioriterar hellre att helljuset går slå på varje gång jag behöver det (levt en dryg vecka med icke fungerande helljus, fungerar sen igår igen efter en uppdatering).
:lol: Skrattade gott åt detta! Baksidan av att ha en ung generation programmerare. VW fick uppleva baksidan av att ha en äldre generation när de skulle ut med ID3. Frågan är om inte Volvo har samma problem.
Säga vad man vill om Volvo, men de hade en tokstabil Autopilot (Pilot Assist) redan 2017 medan Teslas version har panikbromsat i samma korsning på E4:an 2021, 2022, 2023, 2024 och 2025. Jag kommer aldrig (mer) att betala en enda krona för Enhanced eller FSD.
Stabil? Den slår ifrån vid minsta problem utan varning. Försvinner tex linjerna på motorvägen(tex vid ny asfalt) så slår systemet ifrån direkt. Är du då inte beredd åker du i diket eller sidoräcket.
Tesla däremot fortsätter funka fint även utan linjer, och får den problem varnar den tydligt.
En Volvo varnar genom vibrationer i ratten när pilot assist vill lämna över. Det kom som en uppdatering 2018 till min s90. Innan dess var det helt utan varning vilket var farligt.
manneson
Inlägg: 1110
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Model Y Juniper

Inlägg av manneson »

Fredrik j skrev: 13 jan 2025 15:28
manneson skrev: 13 jan 2025 13:00
Tomas L skrev: 13 jan 2025 11:25
Jerker skrev: 13 jan 2025 07:54
AAKEE skrev: 12 jan 2025 12:23
Teslas omskrutna OTA får ju till följd att de finniga tonårsprogrammerarna skickar ut vilken skit som helst istället för att se till att det kommer ut fungerande programvara. Ljusshower och pruttljud må vara kul för dom fjunisarna men jag prioriterar hellre att helljuset går slå på varje gång jag behöver det (levt en dryg vecka med icke fungerande helljus, fungerar sen igår igen efter en uppdatering).
:lol: Skrattade gott åt detta! Baksidan av att ha en ung generation programmerare. VW fick uppleva baksidan av att ha en äldre generation när de skulle ut med ID3. Frågan är om inte Volvo har samma problem.
Säga vad man vill om Volvo, men de hade en tokstabil Autopilot (Pilot Assist) redan 2017 medan Teslas version har panikbromsat i samma korsning på E4:an 2021, 2022, 2023, 2024 och 2025. Jag kommer aldrig (mer) att betala en enda krona för Enhanced eller FSD.
Stabil? Den slår ifrån vid minsta problem utan varning. Försvinner tex linjerna på motorvägen(tex vid ny asfalt) så slår systemet ifrån direkt. Är du då inte beredd åker du i diket eller sidoräcket.
Tesla däremot fortsätter funka fint även utan linjer, och får den problem varnar den tydligt.
En Volvo varnar genom vibrationer i ratten när pilot assist vill lämna över. Det kom som en uppdatering 2018 till min s90. Innan dess var det helt utan varning vilket var farligt.
Körde en helt ny V60 för något år sedan och den vibrerade inte. Åtminstone inte vad jag noterade. Märkte bara att jag plötsligt var på väg in i mittbarriären och såg då att den gröna ratten på displayen var borta.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12636
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model Y Juniper

Inlägg av Fredrik j »

manneson skrev: 13 jan 2025 16:17
Fredrik j skrev: 13 jan 2025 15:28
manneson skrev: 13 jan 2025 13:00
Tomas L skrev: 13 jan 2025 11:25
Jerker skrev: 13 jan 2025 07:54


:lol: Skrattade gott åt detta! Baksidan av att ha en ung generation programmerare. VW fick uppleva baksidan av att ha en äldre generation när de skulle ut med ID3. Frågan är om inte Volvo har samma problem.
Säga vad man vill om Volvo, men de hade en tokstabil Autopilot (Pilot Assist) redan 2017 medan Teslas version har panikbromsat i samma korsning på E4:an 2021, 2022, 2023, 2024 och 2025. Jag kommer aldrig (mer) att betala en enda krona för Enhanced eller FSD.
Stabil? Den slår ifrån vid minsta problem utan varning. Försvinner tex linjerna på motorvägen(tex vid ny asfalt) så slår systemet ifrån direkt. Är du då inte beredd åker du i diket eller sidoräcket.
Tesla däremot fortsätter funka fint även utan linjer, och får den problem varnar den tydligt.
En Volvo varnar genom vibrationer i ratten när pilot assist vill lämna över. Det kom som en uppdatering 2018 till min s90. Innan dess var det helt utan varning vilket var farligt.
Körde en helt ny V60 för något år sedan och den vibrerade inte. Åtminstone inte vad jag noterade. Märkte bara att jag plötsligt var på väg in i mittbarriären och såg då att den gröna ratten på displayen var borta.
Ja, precis så var det innan uppdateringen. Ganska farligt.
Skriv svar