jpetters skrev: ↑13 jan 2025 23:10
emlan skrev:Tomas L skrev: ↑13 jan 2025 13:37
Jag körde en V90 mellan 2017 och 2021 och använde Pilot Assist på varje långstyrning på semestern för att den var stabil och fungerade utan "konstigheter" vilket gav en mer avslappnad körning. Jag har kört Tesla Model 3 i snart 4 år med Enhanced Autopilot och använder den aldrig då jag 1) inte hinner ens till grannstaden utan en eller två spökbromsar 2) autopiloten envisas med att bilen ska ligga nära mittlinjen vilket ger väldigt lite marginal att hinna ta över vid risk för en frontalkrock och 3) frun vägrar att åka i en bil som då och då tvärnitar så att grejer flyger omkring i bilen.
Jag körde en XC90 T8-25 ner från Umeå till sthlm nu under jul. Fick stänga av autostyrning långa sträckor - En gång försökte den frontalkrocka i landsvägsfart. En snöflinga på vägen typ så blev den helt otillförlitlig. Jag trodde i min enfald att volvo skulle vara bättre än tesla på snöförhållanden.
Ljusautomatik fungerade en liten stund men större delen av tiden inte.
Teslas har tydliga förbättringspotential men den var milsvitt bättre än Volvon.
Hade en Volvo EX30 som hyrbil för någon månad sen och det var samma. Jag trodde pilot assist skulle vara fantastiskt när man läser här. Men det var riktigt kass. Varnade även för bilar i döda vinkeln, fast det var skog bredvid vägen, etc. Så inte var det så mycket "grönare andra sidan"
Tyvärr är det även skillnad på Volvo och Volvo.
EX30 är Geelys plattform och den har en hel del tillkortakommanden. Samma på zeekr x som bygger på samma plattform..
Jag hade en xc90 innan och upplever att torkarautomatiken var bättre på Volvon.
Det adaptiva helljuset var bra på Volvon, men inte lika bra som på tesla. Volvons funkar bara upp till 120 km/h. Därefter är det bara av och på. Den klarar inte heller hålla koll på lika många punkter som tesla.
Pilot assist funkar bra, men tesla håller en jämnare bana. Volvon kunde vingla lite ibland.
Något som jag saknar på tesla, som Volvon har, är om jag körde Volvon på farthållare och kom ifatt en bil som jag tänker köra om, så bromsade bilen inte in lika tidigt för framförvarande bil om jag blinkar vänster. Man får typ 30-50 meter till innan Volvon bromsade in, om man blinkar vänster.
Jag upplever att man ofta är lite för sen för att slippa den där retliga inbromsning när man ska köra om med tesla på motorväg. Visst, man kan gå ut tidigare, men man vill ju inte gå ut allt för tidigt om det även kommer andra bilar i vänster fil, samt att den bromsar in olika lång tid innan, beroende på vilken hastighet framförvarande bil kör i.
De borde kunna lösa dessa 30 meter med lite mjukvara..