DN Kultur har som lång tradition att bjuda in olika skribenter med olika politiska perspektiv. Det kallas fri journalistik och det får du leva med.MarkusL skrev: ↑14 jan 2025 19:28Inte för att vara sådan men DN kultur är ju sju resor värre än Musk. De tycker ju att Ukraina ska sluta kriga och ge territorium till Ryssarna bl.a.Kriper skrev: ↑14 jan 2025 09:32Det senaste halvårets radikalisering och alla galna uttalanden av Musk har fått mig att fundera över att byta bort vår MS 100D. Denna artikel var nog det som fick bägaren att rinna över. https://www.dn.se/kultur/per-svensson-h ... agarna-nu/
Jag vill helt enkelt inte åka runt i en bil som vars varumärke så starkt förknippas med ägarens växande galenskaper.
Frågan är vilken bil som är likvärdig i range och snabbladdning. Jag har provkört BMW i4 Drive 40 och gilade den skarpt.
Men jag behöver fler tips på vettiga alternativ till vår bil.
Byta bort Teslan till vad?
Moderator: Redaktion
Re: Byta bort Teslan till vad?
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Man undrar ju vad det står i den där texten nu men skulle hellre köpa en till Tesla än att ge DN pengar.Kriper skrev: ↑14 jan 2025 09:32Det senaste halvårets radikalisering och alla galna uttalanden av Musk har fått mig att fundera över att byta bort vår MS 100D. Denna artikel var nog det som fick bägaren att rinna över. https://www.dn.se/kultur/per-svensson-h ... agarna-nu/
Jag vill helt enkelt inte åka runt i en bil som vars varumärke så starkt förknippas med ägarens växande galenskaper.
Frågan är vilken bil som är likvärdig i range och snabbladdning. Jag har provkört BMW i4 Drive 40 och gillade den skarpt.
Kan ju vara trevligt om vi nu i denna tråd tillsammans sjunger We shall overcome.T4s skrev: ↑14 jan 2025 20:33Man undrar ju vad det står i den där texten nu men skulle hellre köpa en till Tesla än att ge DN pengar.Kriper skrev: ↑14 jan 2025 09:32Det senaste halvårets radikalisering och alla galna uttalanden av Musk har fått mig att fundera över att byta bort vår MS 100D. Denna artikel var nog det som fick bägaren att rinna över. https://www.dn.se/kultur/per-svensson-h ... agarna-nu/
Frågan är vilken bil som är likvärdig i range och snabbladdning. Jag har provkört BMW i4 Drive 40 och gillade den skarpt.
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Det gör Musk med…MarkusL skrev: ↑14 jan 2025 19:28Inte för att vara sådan men DN kultur är ju sju resor värre än Musk. De tycker ju att Ukraina ska sluta kriga och ge territorium till Ryssarna bl.a.Kriper skrev: ↑14 jan 2025 09:32Det senaste halvårets radikalisering och alla galna uttalanden av Musk har fått mig att fundera över att byta bort vår MS 100D. Denna artikel var nog det som fick bägaren att rinna över. https://www.dn.se/kultur/per-svensson-h ... agarna-nu/
Frågan är vilken bil som är likvärdig i range och snabbladdning. Jag har provkört BMW i4 Drive 40 och gilade den skarpt.
Samt, kanske iX3 då? Jag är inne på en SUV själv. Vill ha högre markfrigång.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Okej. Typ den här? Lite kort range, kanske. Och ganska gammal teknik jämfört med I4.
https://www.blocket.se/annons/1002211144
https://www.blocket.se/annons/1002211144
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Jag har en i4 som jag är väldigt nöjd med. Klart bästa elbilen jag haft, förutom att mina EV6:or laddade mycket snabbare. Allt taktilt och alla ljud (oavsett om man trycker på en knapp eller bilen varnar för något) är väldigt behagliga. Och den adaptiva farthållaren är grym. Ibland när andra bilar upptäcker en bil framför lite sent, till exempel i en kurva, så känns det som de ställer sig på bromsen. i4:an saktar in bestämt men mer på samma vis som jag skulle gjort. Sen är den kul att köra också och den adaptiva fjädringen riktigt bra för biltypen.
Det är bara några exempel, precis allt känns väldigt genomtänkt. iX3 däremot gillade jag inte alls. Den är bra när man glider omkring i stan och på landsvägar, men väldigt instabil och vindkänslig i lite högre farter. Den enda gång min dotter blivit åksjuk var just i en iX3.
Det är bara några exempel, precis allt känns väldigt genomtänkt. iX3 däremot gillade jag inte alls. Den är bra när man glider omkring i stan och på landsvägar, men väldigt instabil och vindkänslig i lite högre farter. Den enda gång min dotter blivit åksjuk var just i en iX3.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita skrev: ↑14 jan 2025 22:37Jag har en i4 som jag är väldigt nöjd med. Klart bästa elbilen jag haft, förutom att mina EV6:or laddade mycket snabbare. Allt taktilt och alla ljud (oavsett om man trycker på en knapp eller bilen varnar för något) är väldigt behagliga. Och den adaptiva farthållaren är grym. Ibland när andra bilar upptäcker en bil framför lite sent, till exempel i en kurva, så känns det som de ställer sig på bromsen. i4:an saktar in bestämt men mer på samma vis som jag skulle gjort. Sen är den kul att köra också och den adaptiva fjädringen riktigt bra för biltypen.
iAkita. Kul att du kom in i tråden, jag har längtat. Jag har ju läst dina tidigare tankar om i4 men nu är jag nyfiken på hur det att äga en i4 över tid. Servicekostnader, arga teslaägare som förbannar dig när du tar upp två platser på Suc (min största farhåga) och var du laddar för övrigt. Med vänlig hälsning, Nyfiken.
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Kan hålla med om att ID7 är lite mellanmjölk. Inget ha-begär direkt, men förnuftig.Kriper skrev:Har provsuttit Kia EV6 men med min långa överkropp så tog huvudet i taket. För hög körställning vilket går fetbort. ID7 går bort pga. total avsaknad av karaktär. Som en förtätning av luften.jeppe_sthlm skrev: ↑14 jan 2025 13:47Är i lite samma situation som dig, men har ett par tonåringar kvar hemma och vill ha lastutrymme
ID7 och Kia EV6 ett par av de få rimliga alternativen jag kommit fram till. Kian har väl lite begränsat bagage dock
EQE är ju riktigt najs också, men brevinkastet bak begränsar
S:en har det mesta jag vill ha av en bil - snygg, snål, bekväm, lastar bra, bra tryck, bra teknik. Laddhastigheren är inget vidare (SR), men snabbladdar sällan. Baksätet lämnar väl en del att önska, men summa summarum börjar den största nackdelen på El och slutar på on.
Model S Standard Range Raven
Sant, dock var det väl längesedan. Även Zelenskyij har ju nämnt det som ett alternativ, fast det var i början av 2022. Sättet kultursidorna i tidningarna har skrivit om Ukraina och mycket annat har däremot fått mig att må illa på riktigt.Dreas89 skrev: ↑14 jan 2025 22:00Det gör Musk med…MarkusL skrev: ↑14 jan 2025 19:28Inte för att vara sådan men DN kultur är ju sju resor värre än Musk. De tycker ju att Ukraina ska sluta kriga och ge territorium till Ryssarna bl.a.Kriper skrev: ↑14 jan 2025 09:32Det senaste halvårets radikalisering och alla galna uttalanden av Musk har fått mig att fundera över att byta bort vår MS 100D. Denna artikel var nog det som fick bägaren att rinna över. https://www.dn.se/kultur/per-svensson-h ... agarna-nu/
Att sprida ej faktakollad rysk propaganda och skriva om allt som kommer från Ukraina att man ska ta det med en nypa salt är just propaganda och påverkansoperationer för mig.Kriper skrev: ↑14 jan 2025 20:20DN Kultur har som lång tradition att bjuda in olika skribenter med olika politiska perspektiv. Det kallas fri journalistik och det får du leva med.MarkusL skrev: ↑14 jan 2025 19:28Inte för att vara sådan men DN kultur är ju sju resor värre än Musk. De tycker ju att Ukraina ska sluta kriga och ge territorium till Ryssarna bl.a.Kriper skrev: ↑14 jan 2025 09:32Det senaste halvårets radikalisering och alla galna uttalanden av Musk har fått mig att fundera över att byta bort vår MS 100D. Denna artikel var nog det som fick bägaren att rinna över. https://www.dn.se/kultur/per-svensson-h ... agarna-nu/
-
Nej. Zelenskyj har inte nämnt det som ett alternativ före, och inte samtidigt som Elon Musk gjorde det.MarkusL skrev: ↑15 jan 2025 02:07Sant, dock var det väl längesedan. Även Zelenskyij har ju nämnt det som ett alternativ, fast det var i början av 2022. Sättet kultursidorna i tidningarna har skrivit om Ukraina och mycket annat har däremot fått mig att må illa på riktigt.Dreas89 skrev: ↑14 jan 2025 22:00Det gör Musk med…MarkusL skrev: ↑14 jan 2025 19:28Inte för att vara sådan men DN kultur är ju sju resor värre än Musk. De tycker ju att Ukraina ska sluta kriga och ge territorium till Ryssarna bl.a.Kriper skrev: ↑14 jan 2025 09:32Det senaste halvårets radikalisering och alla galna uttalanden av Musk har fått mig att fundera över att byta bort vår MS 100D. Denna artikel var nog det som fick bägaren att rinna över. https://www.dn.se/kultur/per-svensson-h ... agarna-nu/
Sen någon gång i slutet av nov 2024 har han som jag förstått det sagt att Ukraina enligt honom kan acceptera tillfällig ryskt styre (oklart över hur mkt av det landområde som Ryssland kontrollerar), mot att det Ukraina som är fritt idag, samt de landområden som Ukraina återfår vid en frysning av konflikten räknas som en fullständig medlem av NATO. Men det förslaget innebär inte heller att Ukraina permanent avsäger sig något av det som enligt 1991 års gränser är Ukraina.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Gustafsson
- Teslaägare
Även jag är obekväm med Elons nya ambitioner, speciellt kombon med Trump. Att en person äger ett världsomspännande satellitnätverk + har tillgång till det enda större rymdprogrammet just nu + äger en megafon-kanal av X storlek och möjligen snart även tiktok är ju sanslöst riskabelt. Det lägger dessutom lite skuldkänslor i knät på mig som inte såg det komma tidigare.
Men gjort är gjort, Jag har redan bidragit med mer än önskvärt till Elons ambitioner.
Frågan är om jag nu bidrar mest genom att sälja mina bilar eller genom att behålla dem.
Men gjort är gjort, Jag har redan bidragit med mer än önskvärt till Elons ambitioner.
Frågan är om jag nu bidrar mest genom att sälja mina bilar eller genom att behålla dem.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Rätt säker på att Zelenskyj under den tiden 2022 då fredsförhandlingar pågick var inne på att det inte var realistiskt att begära Krym tillbaka, sedan kom hela förgiftninshistorien och utgångsläget förändrades.SwedishAdvocate skrev: ↑15 jan 2025 06:32Nej. Zelenskyj har inte nämnt det som ett alternativ före, och inte samtidigt som Elon Musk gjorde det.MarkusL skrev: ↑15 jan 2025 02:07Sant, dock var det väl längesedan. Även Zelenskyij har ju nämnt det som ett alternativ, fast det var i början av 2022. Sättet kultursidorna i tidningarna har skrivit om Ukraina och mycket annat har däremot fått mig att må illa på riktigt.Dreas89 skrev: ↑14 jan 2025 22:00Det gör Musk med…MarkusL skrev: ↑14 jan 2025 19:28Inte för att vara sådan men DN kultur är ju sju resor värre än Musk. De tycker ju att Ukraina ska sluta kriga och ge territorium till Ryssarna bl.a.Kriper skrev: ↑14 jan 2025 09:32Det senaste halvårets radikalisering och alla galna uttalanden av Musk har fått mig att fundera över att byta bort vår MS 100D. Denna artikel var nog det som fick bägaren att rinna över. https://www.dn.se/kultur/per-svensson-h ... agarna-nu/
Sen någon gång i slutet av nov 2024 har han som jag förstått det sagt att Ukraina enligt honom kan acceptera tillfällig ryskt styre (oklart över hur mkt av det landområde som Ryssland kontrollerar), mot att det Ukraina som är fritt idag, samt de landområden som Ukraina återfår vid en frysning av konflikten räknas som en fullständig medlem av NATO. Men det förslaget innebär inte heller att Ukraina permanent avsäger sig något av det som enligt 1991 års gränser är Ukraina.
-
Är säker på att det är fel. Har du någon källa?MarkusL skrev: ↑15 jan 2025 12:24Rätt säker på att Zelenskyj under den tiden 2022 då fredsförhandlingar pågick var inne på att det inte var realistiskt att begära Krym tillbaka, sedan kom hela förgiftninshistorien och utgångsläget förändrades.SwedishAdvocate skrev: ↑15 jan 2025 06:32Nej. Zelenskyj har inte nämnt det som ett alternativ före, och inte samtidigt som Elon Musk gjorde det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Lucid Air verkar ju vara snygg och ha skaplig räckvidd. Går att köpa på några ställen dock inte än i Sverige.
Jag sitter i precis samma sits. Elon Musks galenskaper var för 7-8 år sedan när jag hoppade på Teslatåget uppfriskande. Idag har karln flippa ur fullständigt, tyvärr visar det sig nu att fler techbolagsdirektörer följer i Elons fotspår. Jag har därför lämnat samtliga sociala medier. Till Tesla är jag däremot mer ambivalent. Om man bortser från Elon Musk skulle jag kunna köpa en Tesla då? Ja, absolut. Är det t.o.m. så att Tesla är den elbilstillverkare jag helst skulle välja? Ja jag tror det. Inget företag har bidragit mer till elektrifieringen än Tesla. Teslas egen slogan "Påskyndar världens övergång till hållbar energi" är tilltalande och de leder fortfarande elbilsutvecklingen.
Elon Musk har blivit ett enormt problem, så frågan är ju om man sätter likhetstecken mellan Tesla och Elon eller inte.
Hela situationen är så extremt motsägelsefull, där Elon stöttar högerextrema krafter som verkligen inte alls stöttar Teslas vision utan snarare precis tvärtom, så det här kan bara sluta i en härdsmälta. Min förhoppning är att Tesla kickar ut Elon. I och för sig lär Trump kicka ut Elon först, påhejade av MAGA rörelsen.
Gällande val av bil så är sanningen att med din spec så är det Model 3 LR som ger klart mest värde för pengarna.
Senast redigerad av ermase, redigerad totalt 1 gånger.
Man ska dock komma ihåg att en del av anledningen till att Tesla har kunnat bidra så mycket till elektrifieringen är p.g.a. att Elon har tillåtits ljuga och skarva kring framförallt självkörningen och på så sätt manipulerat aktiepriset.ermase skrev: ↑15 jan 2025 14:55Jag sitter i precis samma sits. Elon Musks galenskaper var för 7-8 år sedan när jag hoppade på Teslatåget uppfriskande. Idag har karln flippa ur fullständigt, tyvärr visar det sig nu att fler techbolagsdirektörer följer i Elons fotspår. Jag har därför lämnat samtliga sociala medier. Till Tesla är jag däremot mer ambivalent. Om man bortser från Elon Musk skulle jag kunna köpa en Tesla då? Ja, absolut. Är det t.o.m. så att Tesla är den elbilstillverkare jag helst skulle välja? Ja jag tror det. Inget företag har bidragit mer till elektrifieringen än Tesla. Teslas egen slogan "Påskyndar världens övergång till hållbar energi" är tilltalande och de leder fortfarande elbilsutvecklingen.
Elon Musk har blivit ett enormt problem, så frågan är ju om man sätter likhetstecken mellan Tesla och Elon eller inte.
Hela situationen är så extremt motsägelsefull, där Elon stöttar högerextrema krafter som verkligen inte alls stöttar Teslas vision snarare precis tvärtom, så det här kan bara sluta i en härdsmälta. Min förhoppning är att Tesla kickar ut Elon. I och för sig lär Trump kicka ut Elon först, påhejade av MAGA rörelsen.
Gällande val av bil så är sanningen är att med din spec så är det Model 3 LR som ger klart mest värde för pengarna.
Jo visst men att fabulera om självkörning är väl tämligen oskyldigt jämfört med det han nu håller på med. Om det skyndade på elektrifieringen så är det väl snarare positivt i stort, dock inte för alla dem som lagt pengar på FSD.Anderzzon skrev: ↑15 jan 2025 15:51Man ska dock komma ihåg att en del av anledningen till att Tesla har kunnat bidra så mycket till elektrifieringen är p.g.a. att Elon har tillåtits ljuga och skarva kring framförallt självkörningen och på så sätt manipulerat aktiepriset.ermase skrev: ↑15 jan 2025 14:55Jag sitter i precis samma sits. Elon Musks galenskaper var för 7-8 år sedan när jag hoppade på Teslatåget uppfriskande. Idag har karln flippa ur fullständigt, tyvärr visar det sig nu att fler techbolagsdirektörer följer i Elons fotspår. Jag har därför lämnat samtliga sociala medier. Till Tesla är jag däremot mer ambivalent. Om man bortser från Elon Musk skulle jag kunna köpa en Tesla då? Ja, absolut. Är det t.o.m. så att Tesla är den elbilstillverkare jag helst skulle välja? Ja jag tror det. Inget företag har bidragit mer till elektrifieringen än Tesla. Teslas egen slogan "Påskyndar världens övergång till hållbar energi" är tilltalande och de leder fortfarande elbilsutvecklingen.
Hela situationen är så extremt motsägelsefull, där Elon stöttar högerextrema krafter som verkligen inte alls stöttar Teslas vision snarare precis tvärtom, så det här kan bara sluta i en härdsmälta. Min förhoppning är att Tesla kickar ut Elon. I och för sig lär Trump kicka ut Elon först, påhejade av MAGA rörelsen.
Gällande val av bil så är sanningen är att med din spec så är det Model 3 LR som ger klart mest värde för pengarna.
Jag uppskattar verkligen ditt vettiga och resonerande svar. Jag känner igen mig i mycket av det du skriver. Model 3 är inte för mig, dock. Omysig inredning och små stolar. Model S är ju som ett spaceship i jämförelse och jag vill inte byta ned mig. Jag vill byta bort mig från Tesla.ermase skrev: ↑15 jan 2025 14:55Jag sitter i precis samma sits. Elon Musks galenskaper var för 7-8 år sedan när jag hoppade på Teslatåget uppfriskande. Idag har karln flippa ur fullständigt, tyvärr visar det sig nu att fler techbolagsdirektörer följer i Elons fotspår. Jag har därför lämnat samtliga sociala medier. Till Tesla är jag däremot mer ambivalent. Om man bortser från Elon Musk skulle jag kunna köpa en Tesla då? Ja, absolut. Är det t.o.m. så att Tesla är den elbilstillverkare jag helst skulle välja? Ja jag tror det. Inget företag har bidragit mer till elektrifieringen än Tesla. Teslas egen slogan "Påskyndar världens övergång till hållbar energi" är tilltalande och de leder fortfarande elbilsutvecklingen.
Hela situationen är så extremt motsägelsefull, där Elon stöttar högerextrema krafter som verkligen inte alls stöttar Teslas vision utan snarare precis tvärtom, så det här kan bara sluta i en härdsmälta. Min förhoppning är att Tesla kickar ut Elon. I och för sig lär Trump kicka ut Elon först, påhejade av MAGA rörelsen.
Gällande val av bil så är sanningen att med din spec så är det Model 3 LR som ger klart mest värde för pengarna.
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Hade du kollat på Polestar 4? Den är aningens högre än Model S men jag tyckte annars att den påminde en del om S när jag provkörde.Kriper skrev: ↑15 jan 2025 18:53Jag uppskattar verkligen ditt vettiga och resonerande svar. Jag känner igen mig i mycket av det du skriver. Model 3 är inte för mig, dock. Omysig inredning och små stolar. Model S är ju som ett spaceship i jämförelse och jag vill inte byta ned mig. Jag vill byta bort mig från Tesla.
Polestar 4 ser ju fin ut, men jag kan inte lägga 800 loppor på en nybil.
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Tuffa till er och behåll era Teslor.
Vad är det för fel med att gilla fred, hårt arbete och entreprenörskap som Elon Musk osar om?
Vad är det för fel med att gilla fred, hårt arbete och entreprenörskap som Elon Musk osar om?