Om du inte gillar hur forumet är uppbyggt och modererat med en sektion för Tesla och en för andra bilmärken så rekommenderar jag dig att logga ut och starta ett eget forum där det strikt är positiva Teslainlägg som gäller.
Byta bort Teslan till vad?
Moderator: Redaktion
Re: Byta bort Teslan till vad?
Re: Byta bort Teslan till vad?
Nya BMW som kommer i år kanske är något att vänta på, den växer i utseende för mig och kommer vara betydligt mer genomarbetad än tidigare modeller och med bra effektivitet.
https://www.bmwgroup.com/en/news/genera ... w-era.html
https://www.bmwgroup.com/en/news/genera ... w-era.html
Re: Byta bort Teslan till vad?
Tack för uppmaningen.
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Re: Byta bort Teslan till vad?
Gillar verkligen das Neue Klasse skarpt. Det ryktas ju också att Alfa Romeo släpper sin Gulia EV 2025. Den är min drömbil, förmodligen helt utanför budget.backe skrev: ↑16 jan 2025 08:12Nya BMW som kommer i år kanske är något att vänta på, den växer i utseende för mig och kommer vara betydligt mer genomarbetad än tidigare modeller och med bra effektivitet.
https://www.bmwgroup.com/en/news/genera ... w-era.html
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Re: Byta bort Teslan till vad?
Nä, jag gillar inte alls hur det här forumet utvecklats. Anser att den här typen av forum ska vara opolitiska. Vilket det också var innan det hijackades av personer som ser som livsuppgift att driva politisk kampanj emot Elon Musk och Tesla. (Det finns många andra plattformar man kan gör det på).
Hoppas att Teslaforumet kan hitta tillbaka dit det en gång var: ett forum där kunniga personer delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter kring Tesla, Teslabilar och elbilslivet i allmänhet. (Forumet var för övrigt en viktig anledning till att jag köpte en Tesla)
Tills dess hörsammar jag Backes uppmaning och loggar ut.
Re: Byta bort Teslan till vad?
Det var inte forumet som spårade först om man säger så.Luma skrev: ↑16 jan 2025 09:48Nä, jag gillar inte alls hur det här forumet utvecklats. Anser att den här typen av forum ska vara opolitiska. Vilket det också var innan det hijackades av personer som ser som livsuppgift att driva politisk kampanj emot Elon Musk och Tesla. (Det finns många andra plattformar man kan gör det på).
Hoppas att Teslaforumet kan hitta tillbaka dit det en gång var: ett forum där kunniga personer delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter kring Tesla, Teslabilar och elbilslivet i allmänhet. (Forumet var för övrigt en viktig anledning till att jag köpte en Tesla)
Tills dess hörsammar jag Backes uppmaning och loggar ut.
Man måste kunna erkänna att Musks inblandning i politiken är problematisk och han har vissa åsikter som är osmakliga.
Re: Byta bort Teslan till vad?
Peugeot e-3008 long range har batteri från Frankrike och bilen tillverkas i landet, ganska europeiskt, men har nog en del kinesdelar.
Re: Byta bort Teslan till vad?
Nu har jag kollat pris på försäkringen till BMW i4 edrive40. I de fall som vagnsskadegarantin finns kvar så hamnar jag som lägst runt 8-900 kr/mån, men när tre år gått så skjuter kostnaderna i höjden. Trygghansa vill ha 1900 kr/månad och LF Stockholm, där vi idag betalar 740 kr/mån för Teslan vill ha 2200 kr/mån. Så därmed blir det nog ingen I4 för vår del. Min kontaktperson på LF förklarade den höga premien med att BMW är ovanligt skadedrabbade och att det stjäls delar ur bilarna som rattar och delar av instrumenteringen. Men KIA hade de bra priser på!
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
-
- Inlägg: 7330
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Byta bort Teslan till vad?
Verkar som även BMW skulle kunna tjäna pengar på att starta eget försäkringsbolag – förslagsvis tillsammans med resten av den tyska bilindustrin för att få ett större kundunderlag. Undrar om det verkligen stjäls lika mycket rattar och delar av instrumenteringen från BMW:s elbilar…Kriper skrev: ↑16 jan 2025 10:21Nu har jag kollat pris på försäkringen till BMW i4 edrive40. I de fall som vagnsskadegarantin finns kvar så hamnar jag som lägst runt 8-900 kr/mån, men när tre år gått så skjuter kostnaderna i höjden. Trygghansa vill ha 1900 kr/månad och LF Stockholm, där vi idag betalar 740 kr/mån för Teslan vill ha 2200 kr/mån. Så därmed blir det nog ingen I4 för vår del. Min kontaktperson på LF förklarade den höga premien med att BMW är ovanligt skadedrabbade och att det stjäls delar ur bilarna som rattar och delar av instrumenteringen. Men KIA hade de bra priser på!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Byta bort Teslan till vad?
Hamnar inte en stor del av försäkringspengarna ändå hos BMW eller deras återförsäljare idag genom att det är där nyare bilar repareras? Var finns marginalen som skulle försvinna om dom öppnade eget?SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2025 10:27Verkar som även BMW skulle kunna tjäna pengar på att starta eget försäkringsbolag – förslagsvis tillsammans med resten av den tyska bilindustrin för att få ett större kundunderlag. Undrar om det verkligen stjäls lika mycket rattar och delar av instrumenteringen från BMW:s elbilar…Kriper skrev: ↑16 jan 2025 10:21Nu har jag kollat pris på försäkringen till BMW i4 edrive40. I de fall som vagnsskadegarantin finns kvar så hamnar jag som lägst runt 8-900 kr/mån, men när tre år gått så skjuter kostnaderna i höjden. Trygghansa vill ha 1900 kr/månad och LF Stockholm, där vi idag betalar 740 kr/mån för Teslan vill ha 2200 kr/mån. Så därmed blir det nog ingen I4 för vår del. Min kontaktperson på LF förklarade den höga premien med att BMW är ovanligt skadedrabbade och att det stjäls delar ur bilarna som rattar och delar av instrumenteringen. Men KIA hade de bra priser på!
Gäller ju samma för Tesla.
-
- Inlägg: 7330
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Byta bort Teslan till vad?
I det här fallet med Kriper skulle de väl tjäna pengar på att sälja ytterligare en i4 – eller? Gissar att det finns fler i samma sits när det gäller försäkringspremier som Kriper är i…Fredrik j skrev: ↑16 jan 2025 10:30Hamnar inte en stor del av försäkringspengarna ändå hos BMW eller deras återförsäljare idag genom att det är där nyare bilar repareras? Var finns marginalen som skulle försvinna om dom öppnade eget?SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2025 10:27Verkar som även BMW skulle kunna tjäna pengar på att starta eget försäkringsbolag – förslagsvis tillsammans med resten av den tyska bilindustrin för att få ett större kundunderlag. Undrar om det verkligen stjäls lika mycket rattar och delar av instrumenteringen från BMW:s elbilar…Kriper skrev: ↑16 jan 2025 10:21Nu har jag kollat pris på försäkringen till BMW i4 edrive40. I de fall som vagnsskadegarantin finns kvar så hamnar jag som lägst runt 8-900 kr/mån, men när tre år gått så skjuter kostnaderna i höjden. Trygghansa vill ha 1900 kr/månad och LF Stockholm, där vi idag betalar 740 kr/mån för Teslan vill ha 2200 kr/mån. Så därmed blir det nog ingen I4 för vår del. Min kontaktperson på LF förklarade den höga premien med att BMW är ovanligt skadedrabbade och att det stjäls delar ur bilarna som rattar och delar av instrumenteringen. Men KIA hade de bra priser på!
Gäller ju samma för Tesla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 7330
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Byta bort Teslan till vad?
IF, Folksam, och Moderna Försäkringar? Är inte det också vettiga försäkringsbolag? Finns det fler?Kriper skrev: ↑16 jan 2025 10:21Nu har jag kollat pris på försäkringen till BMW i4 edrive40. I de fall som vagnsskadegarantin finns kvar så hamnar jag som lägst runt 8-900 kr/mån, men när tre år gått så skjuter kostnaderna i höjden. Trygghansa vill ha 1900 kr/månad och LF Stockholm, där vi idag betalar 740 kr/mån för Teslan vill ha 2200 kr/mån. Så därmed blir det nog ingen I4 för vår del. Min kontaktperson på LF förklarade den höga premien med att BMW är ovanligt skadedrabbade och att det stjäls delar ur bilarna som rattar och delar av instrumenteringen. Men KIA hade de bra priser på!
Vet att t.ex. VW har märkesförsäkring via IF. Tesla har ju märkesföräkring via Trygg Hansa (väl)?… Har inte BMW också märkesförsäkring via ett bolag? Den vägen kanske det går att få en rimlig försäkringspremie…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Byta bort Teslan till vad?
Har kollat med IF BMW-försäkring mellan 1620 - 1814 kr/mån för helförsäkring och 912 för halv. På tok för mycket pengar.
Moderna är Trygg hansa. Folksam 1400 kr/mån hel om man tar hemförsäkringen där.
Moderna är Trygg hansa. Folksam 1400 kr/mån hel om man tar hemförsäkringen där.
Senast redigerad av Kriper, redigerad totalt 1 gånger.
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
- Jaegaern
- Teslaägare
- Inlägg: 1246
- Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
- Referralkod: ts.la/simon82910
Re: Byta bort Teslan till vad?
Tesla som bolag har ganska liten nytta av aktievärdet då aktierna säljs när de börsnoteras och det är då pengarna kommer in.Anderzzon skrev: ↑15 jan 2025 15:51Man ska dock komma ihåg att en del av anledningen till att Tesla har kunnat bidra så mycket till elektrifieringen är p.g.a. att Elon har tillåtits ljuga och skarva kring framförallt självkörningen och på så sätt manipulerat aktiepriset.ermase skrev: ↑15 jan 2025 14:55Jag sitter i precis samma sits. Elon Musks galenskaper var för 7-8 år sedan när jag hoppade på Teslatåget uppfriskande. Idag har karln flippa ur fullständigt, tyvärr visar det sig nu att fler techbolagsdirektörer följer i Elons fotspår. Jag har därför lämnat samtliga sociala medier. Till Tesla är jag däremot mer ambivalent. Om man bortser från Elon Musk skulle jag kunna köpa en Tesla då? Ja, absolut. Är det t.o.m. så att Tesla är den elbilstillverkare jag helst skulle välja? Ja jag tror det. Inget företag har bidragit mer till elektrifieringen än Tesla. Teslas egen slogan "Påskyndar världens övergång till hållbar energi" är tilltalande och de leder fortfarande elbilsutvecklingen.
Elon Musk har blivit ett enormt problem, så frågan är ju om man sätter likhetstecken mellan Tesla och Elon eller inte.
Hela situationen är så extremt motsägelsefull, där Elon stöttar högerextrema krafter som verkligen inte alls stöttar Teslas vision snarare precis tvärtom, så det här kan bara sluta i en härdsmälta. Min förhoppning är att Tesla kickar ut Elon. I och för sig lär Trump kicka ut Elon först, påhejade av MAGA rörelsen.
Gällande val av bil så är sanningen är att med din spec så är det Model 3 LR som ger klart mest värde för pengarna.
Anställda som får optioner gillar det ju dock. Men för Tesla AB, motsvarande är det inte direkt mer klirr i kassan.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
-
- Inlägg: 7330
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Byta bort Teslan till vad?
En ID.7 kanske skulle kunna vara något i alla fall då?…

Eller kanske en av de där Stellantis-kombibilarna – Pegga 308/Opel Astra…
Gissar att Audi A6 också kan bli dyr…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Byta bort Teslan till vad?
Du utgår från att försäkringspremien skulle bli lägre om BMW själva drev försäkringsbolag.SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2025 10:32I det här fallet med Kriper skulle de väl tjäna pengar på att sälja ytterligare en i4 – eller? Gissar att det finns fler i samma sits när det gäller försäkringspremier som Kriper är i…Fredrik j skrev: ↑16 jan 2025 10:30Hamnar inte en stor del av försäkringspengarna ändå hos BMW eller deras återförsäljare idag genom att det är där nyare bilar repareras? Var finns marginalen som skulle försvinna om dom öppnade eget?SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2025 10:27Verkar som även BMW skulle kunna tjäna pengar på att starta eget försäkringsbolag – förslagsvis tillsammans med resten av den tyska bilindustrin för att få ett större kundunderlag. Undrar om det verkligen stjäls lika mycket rattar och delar av instrumenteringen från BMW:s elbilar…Kriper skrev: ↑16 jan 2025 10:21Nu har jag kollat pris på försäkringen till BMW i4 edrive40. I de fall som vagnsskadegarantin finns kvar så hamnar jag som lägst runt 8-900 kr/mån, men när tre år gått så skjuter kostnaderna i höjden. Trygghansa vill ha 1900 kr/månad och LF Stockholm, där vi idag betalar 740 kr/mån för Teslan vill ha 2200 kr/mån. Så därmed blir det nog ingen I4 för vår del. Min kontaktperson på LF förklarade den höga premien med att BMW är ovanligt skadedrabbade och att det stjäls delar ur bilarna som rattar och delar av instrumenteringen. Men KIA hade de bra priser på!
Gäller ju samma för Tesla.
Det är ju egentligen bara försäkringsbolagens marginal man skulle kunna spela på och det finns ju försäkringsbolag som inte är vinstdrivande. LF t.ex.
Om man skulle börja reparera folks bilar till en lägre kostnad så ska ju dom pengarna hämtas hem på något sätt. Sen sjunker ju försäkringspremier i takt med att försäkringskollektivet ökar. BMW skulle ju inte kunna slå ut kostnaderna på dom i4 som rullar i sverige.
Sen har ju många biltillverkare redan märkesförsäkringar. Men istället för att sköta det själv köper man in den tjänsten från ett externt försäkringsbolag. IF är ju stora där.
Så hur mycket lägre tror ni premien skulle bli om BMW tog över istället för det icke vinstdrivande LF?
Re: Byta bort Teslan till vad?
Skulle det kunna vara så att det är vad bilarna faktiskt kostar att reparera utspritt på försäkringstagarna?
Det mest rättvisa skulle ju naturligtvis vara om alla betalade sina egna skador....
Re: Byta bort Teslan till vad?
Hur kommer det då sig att vår MS 100D kostar 740 kr/månaden hos LF? Värdet på bilen är ju lägre än en nyare BMW men kostnader för skadereparationer borde vara likvärdiga.
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
-
- Inlägg: 7330
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Byta bort Teslan till vad?
Jag föreslog ju faktiskt att BMW skulle gå ihop resten av den tyska bilindustrin i ett sånt försäkringsbolag. Men det kanske inte räcker det heller. De kanske skulle behöva Renault och Stellantis också. Eller så har du rätt i att inte heller det skulle räcka. Jag erkänner att jag bara spånar fritt och inte har räknat på det.Fredrik j skrev: ↑16 jan 2025 11:04Du utgår från att försäkringspremien skulle bli lägre om BMW själva drev försäkringsbolag.SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2025 10:32I det här fallet med Kriper skulle de väl tjäna pengar på att sälja ytterligare en i4 – eller? Gissar att det finns fler i samma sits när det gäller försäkringspremier som Kriper är i…Fredrik j skrev: ↑16 jan 2025 10:30Hamnar inte en stor del av försäkringspengarna ändå hos BMW eller deras återförsäljare idag genom att det är där nyare bilar repareras? Var finns marginalen som skulle försvinna om dom öppnade eget?SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2025 10:27Verkar som även BMW skulle kunna tjäna pengar på att starta eget försäkringsbolag – förslagsvis tillsammans med resten av den tyska bilindustrin för att få ett större kundunderlag. Undrar om det verkligen stjäls lika mycket rattar och delar av instrumenteringen från BMW:s elbilar…Kriper skrev: ↑16 jan 2025 10:21Nu har jag kollat pris på försäkringen till BMW i4 edrive40. I de fall som vagnsskadegarantin finns kvar så hamnar jag som lägst runt 8-900 kr/mån, men när tre år gått så skjuter kostnaderna i höjden. Trygghansa vill ha 1900 kr/månad och LF Stockholm, där vi idag betalar 740 kr/mån för Teslan vill ha 2200 kr/mån. Så därmed blir det nog ingen I4 för vår del. Min kontaktperson på LF förklarade den höga premien med att BMW är ovanligt skadedrabbade och att det stjäls delar ur bilarna som rattar och delar av instrumenteringen. Men KIA hade de bra priser på!
Gäller ju samma för Tesla.
Det är ju egentligen bara försäkringsbolagens marginal man skulle kunna spela på och det finns ju försäkringsbolag som inte är vinstdrivande. LF t.ex.
Om man skulle börja reparera folks bilar till en lägre kostnad så ska ju dom pengarna hämtas hem på något sätt. Sen sjunker ju försäkringspremier i takt med att försäkringskollektivet ökar. BMW skulle ju inte kunna slå ut kostnaderna på dom i4 som rullar i sverige.
Sen har ju många biltillverkare redan märkesförsäkringar. Men istället för att sköta det själv köper man in den tjänsten från ett externt försäkringsbolag. IF är ju stora där.
Så hur mycket lägre tror ni premien skulle bli om BMW tog över istället för det icke vinstdrivande LF?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Byta bort Teslan till vad?
Men en ägare av en Renault kanske inte vill vara med och betala för en BMW-ägares skador. Man kommer ju inte ifrån att försäkringskostnaderna är kopplade till reparationskostnad och skadefrekvens.SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2025 11:13Jag föreslog ju faktiskt att BMW skulle gå ihop resten av den tyska bilindustrin i ett sånt försäkringsbolag. Men det kanske inte räcker det heller. De kanske skulle behöva Renault och Stellantis också. Eller så har du rätt i att inte heller det skulle räcka. Jag erkänner att jag bara spånar fritt och inte har räknat på det.Fredrik j skrev: ↑16 jan 2025 11:04Du utgår från att försäkringspremien skulle bli lägre om BMW själva drev försäkringsbolag.SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2025 10:32I det här fallet med Kriper skulle de väl tjäna pengar på att sälja ytterligare en i4 – eller? Gissar att det finns fler i samma sits när det gäller försäkringspremier som Kriper är i…Fredrik j skrev: ↑16 jan 2025 10:30Hamnar inte en stor del av försäkringspengarna ändå hos BMW eller deras återförsäljare idag genom att det är där nyare bilar repareras? Var finns marginalen som skulle försvinna om dom öppnade eget?SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2025 10:27
Verkar som även BMW skulle kunna tjäna pengar på att starta eget försäkringsbolag – förslagsvis tillsammans med resten av den tyska bilindustrin för att få ett större kundunderlag. Undrar om det verkligen stjäls lika mycket rattar och delar av instrumenteringen från BMW:s elbilar…
Gäller ju samma för Tesla.
Det är ju egentligen bara försäkringsbolagens marginal man skulle kunna spela på och det finns ju försäkringsbolag som inte är vinstdrivande. LF t.ex.
Om man skulle börja reparera folks bilar till en lägre kostnad så ska ju dom pengarna hämtas hem på något sätt. Sen sjunker ju försäkringspremier i takt med att försäkringskollektivet ökar. BMW skulle ju inte kunna slå ut kostnaderna på dom i4 som rullar i sverige.
Sen har ju många biltillverkare redan märkesförsäkringar. Men istället för att sköta det själv köper man in den tjänsten från ett externt försäkringsbolag. IF är ju stora där.
Så hur mycket lägre tror ni premien skulle bli om BMW tog över istället för det icke vinstdrivande LF?
Re: Byta bort Teslan till vad?
Även om LF delar ut sin vinst till sina försäkringstagare så behöver väl dom också göra en riskbedömning. Varför antar vi att reparationskostnaderna är likvärdiga? Det beror ju på hur bilarna vanligtvis skadas.Kriper skrev: ↑16 jan 2025 11:11Hur kommer det då sig att vår MS 100D kostar 740 kr/månaden hos LF? Värdet på bilen är ju lägre än en nyare BMW men kostnader för skadereparationer borde vara likvärdiga.
-
- Inlägg: 7330
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Byta bort Teslan till vad?
Även ett sånt här fiktivt bolag ägt av X aktörer inom bilindustrin kan ju ha differentierade försäkringpremier för olika bilmodeller precis som de existerande bolagen har idag. Ägare av en Renault är ju med och betalar BMW-ägares skador i de idag befintliga försäkringsbolagen vare sig de vill eller inte…Fredrik j skrev: ↑16 jan 2025 11:16Men en ägare av en Renault kanske inte vill vara med och betala för en BMW-ägares skador. Man kommer ju inte ifrån att försäkringskostnaderna är kopplade till reparationskostnad och skadefrekvens.SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2025 11:13Jag föreslog ju faktiskt att BMW skulle gå ihop resten av den tyska bilindustrin i ett sånt försäkringsbolag. Men det kanske inte räcker det heller. De kanske skulle behöva Renault och Stellantis också. Eller så har du rätt i att inte heller det skulle räcka. Jag erkänner att jag bara spånar fritt och inte har räknat på det.Fredrik j skrev: ↑16 jan 2025 11:04Du utgår från att försäkringspremien skulle bli lägre om BMW själva drev försäkringsbolag.SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2025 10:32I det här fallet med Kriper skulle de väl tjäna pengar på att sälja ytterligare en i4 – eller? Gissar att det finns fler i samma sits när det gäller försäkringspremier som Kriper är i…
Det är ju egentligen bara försäkringsbolagens marginal man skulle kunna spela på och det finns ju försäkringsbolag som inte är vinstdrivande. LF t.ex.
Om man skulle börja reparera folks bilar till en lägre kostnad så ska ju dom pengarna hämtas hem på något sätt. Sen sjunker ju försäkringspremier i takt med att försäkringskollektivet ökar. BMW skulle ju inte kunna slå ut kostnaderna på dom i4 som rullar i sverige.
Sen har ju många biltillverkare redan märkesförsäkringar. Men istället för att sköta det själv köper man in den tjänsten från ett externt försäkringsbolag. IF är ju stora där.
Så hur mycket lägre tror ni premien skulle bli om BMW tog över istället för det icke vinstdrivande LF?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Byta bort Teslan till vad?
Men det måste ju ha gjort det betydligt enklare att utfärda nyemissioner när värdet är högt? Sedan har de ju även betalat köp av tex Solar City med aktier.Jaegaern skrev: ↑16 jan 2025 10:57Tesla som bolag har ganska liten nytta av aktievärdet då aktierna säljs när de börsnoteras och det är då pengarna kommer in.Anderzzon skrev: ↑15 jan 2025 15:51Man ska dock komma ihåg att en del av anledningen till att Tesla har kunnat bidra så mycket till elektrifieringen är p.g.a. att Elon har tillåtits ljuga och skarva kring framförallt självkörningen och på så sätt manipulerat aktiepriset.ermase skrev: ↑15 jan 2025 14:55Jag sitter i precis samma sits. Elon Musks galenskaper var för 7-8 år sedan när jag hoppade på Teslatåget uppfriskande. Idag har karln flippa ur fullständigt, tyvärr visar det sig nu att fler techbolagsdirektörer följer i Elons fotspår. Jag har därför lämnat samtliga sociala medier. Till Tesla är jag däremot mer ambivalent. Om man bortser från Elon Musk skulle jag kunna köpa en Tesla då? Ja, absolut. Är det t.o.m. så att Tesla är den elbilstillverkare jag helst skulle välja? Ja jag tror det. Inget företag har bidragit mer till elektrifieringen än Tesla. Teslas egen slogan "Påskyndar världens övergång till hållbar energi" är tilltalande och de leder fortfarande elbilsutvecklingen.
Elon Musk har blivit ett enormt problem, så frågan är ju om man sätter likhetstecken mellan Tesla och Elon eller inte.
Hela situationen är så extremt motsägelsefull, där Elon stöttar högerextrema krafter som verkligen inte alls stöttar Teslas vision snarare precis tvärtom, så det här kan bara sluta i en härdsmälta. Min förhoppning är att Tesla kickar ut Elon. I och för sig lär Trump kicka ut Elon först, påhejade av MAGA rörelsen.
Gällande val av bil så är sanningen är att med din spec så är det Model 3 LR som ger klart mest värde för pengarna.
Anställda som får optioner gillar det ju dock. Men för Tesla AB, motsvarande är det inte direkt mer klirr i kassan.
Re: Byta bort Teslan till vad?
Ja, naturligtvis. Har Renaultföraren inga skador själv så är man med och betalar BMW förarens skador men BMW föraren betalar mer.SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2025 11:21Även ett sånt här fiktivt bolag ägt av X aktörer inom bilindustrin kan ju ha differentierade försäkringpremier för olika bilmodeller precis som de existerande bolagen har idag. Ägare av en Renault är ju med och betalar BMW-ägares skador i de idag befintliga försäkringsbolagen vare sig de vill eller inte…Fredrik j skrev: ↑16 jan 2025 11:16Men en ägare av en Renault kanske inte vill vara med och betala för en BMW-ägares skador. Man kommer ju inte ifrån att försäkringskostnaderna är kopplade till reparationskostnad och skadefrekvens.SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2025 11:13Jag föreslog ju faktiskt att BMW skulle gå ihop resten av den tyska bilindustrin i ett sånt försäkringsbolag. Men det kanske inte räcker det heller. De kanske skulle behöva Renault och Stellantis också. Eller så har du rätt i att inte heller det skulle räcka. Jag erkänner att jag bara spånar fritt och inte har räknat på det.Fredrik j skrev: ↑16 jan 2025 11:04Du utgår från att försäkringspremien skulle bli lägre om BMW själva drev försäkringsbolag.SwedishAdvocate skrev: ↑16 jan 2025 10:32
I det här fallet med Kriper skulle de väl tjäna pengar på att sälja ytterligare en i4 – eller? Gissar att det finns fler i samma sits när det gäller försäkringspremier som Kriper är i…
Det är ju egentligen bara försäkringsbolagens marginal man skulle kunna spela på och det finns ju försäkringsbolag som inte är vinstdrivande. LF t.ex.
Om man skulle börja reparera folks bilar till en lägre kostnad så ska ju dom pengarna hämtas hem på något sätt. Sen sjunker ju försäkringspremier i takt med att försäkringskollektivet ökar. BMW skulle ju inte kunna slå ut kostnaderna på dom i4 som rullar i sverige.
Sen har ju många biltillverkare redan märkesförsäkringar. Men istället för att sköta det själv köper man in den tjänsten från ett externt försäkringsbolag. IF är ju stora där.
Så hur mycket lägre tror ni premien skulle bli om BMW tog över istället för det icke vinstdrivande LF?
Så teorin är att försäkringsbolagen gör stora vinster som istället borde tillfalla försäkringstagarna? Som LF redan gör. Skulle biltillverkarna kunna hålla sig från att inte behålla den marginalen själva? Det skulle ju inte finnas någon konkurrens om det bara fanns ett alternativ...
Förmodligen skulle konkurrensmyndigheterna ha synpunkter på om biltillverkarna debiterade andra högt för reparationer medans det interna bolaget skulle repararera för självkostnadspris.
Det är väl en avreglerad marknad? Det är väl fritt fram för tillverkarna att starta eget försäkringsbolag redan nästa vecka? Om det nu är en så vinstdrivande verksamhet.