
Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter
Moderator: Redaktion
Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter
Väntade nästan på att en elbil skulle dyka upp på sidan av och tyst dra ifrån dem. Det hade varit humor. 

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter
Det blir alltså ca 1,7 liter per meter. Bra förbrukning!12man skrev:180 gallons, 681 liter inklusive de fullständigt meningslösa 2 lågorna uppåt, och att de antagligen släpper ut extra bränsle i utblåset, de flammar ju inte så bakom om jetkärraGustafsson skrev:Vilket jla liv! Undrar hur mycket soppa som gick åt på den repan!
hur mycket soppa tar en jas start?
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter
Har dålig koll på JAS men en JA37 Viggen drog 19,3 liter/sekund på maxvarv och tänd EBK zon3.12man skrev:180 gallons, 681 liter inklusive de fullständigt meningslösa 2 lågorna uppåt, och att de antagligen släpper ut extra bränsle i utblåset, de flammar ju inte så bakom om jetkärra
hur mycket soppa tar en jas start?

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter
Detta är väl en uppdatering av Design Studion:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter
Vad betyder PS? Längst ner i P kolumnen. Pferdestärke?
/Sony Z3 Dual
/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter
PS är en annan förkortning av metric hp bara för att inte förväxla amerikanska hp mot de vi använder här. 1 amerikansk hp är det samma som 1.01386977 metric hp eller PS.drakbane skrev:Vad betyder PS? Längst ner i P kolumnen. Pferdestärke?
539 PS är alltså detsamma som 531.6 hp som används i USA alternativt 396.4 kW vilket är bästa enheten.
Missade att ta med sista infotexten till bilden ovan:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter
Egentligen får man väl inte marknadsföra med hästkrafter längre? kW ska det vara. På samma sätt som man inte får använda l/mil, utan det något udda l/100 km (jag menar att det udda består i att ha 100 enheten, cl/km vore rimligare i så fall).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter
Tror inget förbjuder tillverkare att på hemsidan ange HP/HK/PS men kW är ju det som är det som borde stå med oavsett. Reklam kan vara en annan sak men Tesla sysslar inte med så mycket reklam. Vid inregistrering är det väl kW som skall anges men det är ju bara en frågan om att konvertera siffrorna från en enhet till en annan.bylund skrev:Egentligen får man väl inte marknadsföra med hästkrafter längre? kW ska det vara. På samma sätt som man inte får använda l/mil, utan det något udda l/100 km (jag menar att det udda består i att ha 100 enheten, cl/km vore rimligare i så fall).
Det är detta du tänker på antar jag:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 81:SV:HTML
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter
Jag har 568 Kw enligt Transportstyrelsen
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter
Det blir 772.265 PS och är väl inte helt korrekt. Misstänker att kommande nyregistreringar kommer ange maximal motoraxeleffekt i kW.drakbane skrev:Jag har 568 Kw enligt Transportstyrelsen
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter
Vätgas har hög energitäthet mätt i massenhet, men låg i volymenhet. Dvs det väger inte mycket men det tar upp mycket utrymme.Kalle skrev:Flytande vätgas borde bräcka det mästa i energitäthet. Undra om nån har tatt fram en sån otto motor?
(Till raketer används det flitigt)
Att lagra det i flytande form är tyvärr problematiskt.
Från Wikipedia:
"Om man istället fraktar vätet i flytande form kommer det behövas en så stark behållare att behållarens tyngd ger problem på bilens energiförbrukning och dessutom behöver man släppa ut lite av vätgasen då och då så att behållaren inte exploderar. "
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter
Till och med flytande vätgas vid -253 grader tar upp rätt så mycket volym. För att få rum med 6 kg, lika mycket som är i kommande vätgasbilar med störst tank, så krävs 85 liter. För att hålla trycket och temperaturen på denna tank (eller troligtvis har man flera tankar) så måste den naturligtvis vara mycket större, 85 liter är innervolymen. På dessa 6 kg tar man sig sedan mindre än 50 mil enligt NDEC... Vätgas är idiotiskt idé till personbilar.taliz skrev:Vätgas har hög energitäthet mätt i massenhet, men låg i volymenhet. Dvs det väger inte mycket men det tar upp mycket utrymme.Kalle skrev:Flytande vätgas borde bräcka det mästa i energitäthet. Undra om nån har tatt fram en sån otto motor?
(Till raketer används det flitigt)
Att lagra det i flytande form är tyvärr problematiskt.
Från Wikipedia:
"Om man istället fraktar vätet i flytande form kommer det behövas en så stark behållare att behållarens tyngd ger problem på bilens energiförbrukning och dessutom behöver man släppa ut lite av vätgasen då och då så att behållaren inte exploderar. "
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter
Men hur kan det vara så stor skillnad i acceleration mellan 90D och P90D om hästarna är 422 resp 469?
Även om det inte går att jämföra i procent så ser siffrorna märkliga ut +10% i hästar och -25% i accelerationstid. Är tiderna mätta på samma sätt i dessa bilar dvs båda med 1 foot rollout eller en med och en utan rollout?
Även om det inte går att jämföra i procent så ser siffrorna märkliga ut +10% i hästar och -25% i accelerationstid. Är tiderna mätta på samma sätt i dessa bilar dvs båda med 1 foot rollout eller en med och en utan rollout?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter
Nä, det är bara P90D som är med rollout, vilket gör rolloutgrejen ännu fånigare. I de modeller där det inte är lika viktigt att få låga tider gör man det på det normala sättet.
Designstudion skrev:Prestanda
Accelerationsklassificeringen för grundversionerna av Model S P90D följer Motor Trends testmetod där man subtraherar tiden från det att foten träffar gaspedalen till bilen kör iväg för att redogöra för prestandan på sträckan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter
Jag har inget annat att jämföra med än mina "gamla" amerikanska muskelbilar. Den värsta var en blueprintad 390 GT. Den släppte med hjulspinn vid kick-down ända upp till 80-90 km/t...
Men idag skulle den ha blivit frånåkt så det bara visslar om det av min Tesla, men då var den en riktig rödljus dödare...
Det jag saknar är mullret från V8:an men inser att det ska arkiveras och fortsättningsvis bara upplevas på ljudband (typ Tändkula...)
Men idag skulle den ha blivit frånåkt så det bara visslar om det av min Tesla, men då var den en riktig rödljus dödare...
Det jag saknar är mullret från V8:an men inser att det ska arkiveras och fortsättningsvis bara upplevas på ljudband (typ Tändkula...)
Senast redigerad av +46, redigerad totalt 1 gånger.
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter
Tyvärr så har Tesla valt att redovisa accelerationstiderna olika för performance-modellerna, men den största skillnaden kommer av att performance-modellerna har högre vridmoment vilket gör att de fortare kommer upp i max effekt.Pontus skrev:Men hur kan det vara så stor skillnad i acceleration mellan 90D och P90D om hästarna är 422 resp 469?
Även om det inte går att jämföra i procent så ser siffrorna märkliga ut +10% i hästar och -25% i accelerationstid. Är tiderna mätta på samma sätt i dessa bilar dvs båda med 1 foot rollout eller en med och en utan rollout?
Kod: Markera allt
0-100 km/h 0-100 km/h (rollout) Max power Max power in Max power at Max power after
90D 4.39 s 4.09 s 287.6 kW 21.9 m 63.3 km/h 2.5 s
P90D 3.50 s 3.25 s 319.4 kW 8.7 m 48.6 km/h 1.3 s
P90DL 3.21 s 2.96 s 367.0 kW 11.6 m 56.3 km/h 1.5 s
Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter
Intressanta siffror, var kommer dessa ifrån?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter
De kommer från en modell jag satt ihop i en spreadsheet.Pontus skrev:Intressanta siffror, var kommer dessa ifrån?
Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter
Jo men någon form av ingångsdata måste du ju haft och vilka data är och var ifrån kommer dessa?aoeu skrev:De kommer från en modell jag satt ihop i en spreadsheet.Pontus skrev:Intressanta siffror, var kommer dessa ifrån?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter
Antar att det är effekten och vridet som bör vara rätt så korrekta för respektive modell.Pontus skrev:Jo men någon form av ingångsdata måste du ju haft och vilka data är och var ifrån kommer dessa?aoeu skrev:De kommer från en modell jag satt ihop i en spreadsheet.Pontus skrev:Intressanta siffror, var kommer dessa ifrån?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter
Det mesta kommer från Tesla, men också lite gissningar.Pontus skrev:Jo men någon form av ingångsdata måste du ju haft och vilka data är och var ifrån kommer dessa?aoeu skrev:De kommer från en modell jag satt ihop i en spreadsheet.Pontus skrev:Intressanta siffror, var kommer dessa ifrån?
Kod: Markera allt
A - frontal area 2.34116 Some publication comparing electric car air resistance
Cd - Coefficient of drag 0.24 Tesla
Crr - Coefficient of rolling resistance 0.008 Best guess
Wheel diameter 0.71882 Tesla
Drivetrain efficiency 0.925 Best guess
Motor power drop off curve: - Best guess
90D
Rear motor torque 242.5 lb-ft Tesla
Front motor torque 242.5 lb-ft Tesla
Rear motor power 259 hp Tesla
Front motor power 259 hp Tesla
Rear motor gear ratio 9.73 Tesla
Front motor gear ratio 9.73 Tesla
Motor shaft power limit 417 hp Tesla
Weight 4849 lbs Tesla
P90D
Rear motor torque 496 lb-ft Tesla
Front motor torque 244 lb-ft Tesla
Rear motor power 503 hp Tesla
Front motor power 259 hp Tesla
Rear motor gear ratio 9.73 Tesla
Front motor gear ratio 9.73 Tesla (Interview with Tesla representative)
Motor shaft power limit 463 hp Tesla
Weight 4963 lbs Tesla
P90DL
Rear motor torque 496 lb-ft Tesla
Front motor torque 244 lb-ft Tesla
Rear motor power 503 hp Tesla
Front motor power 259 hp Tesla
Rear motor gear ratio 9.73 Tesla
Front motor gear ratio 9.73 Tesla
Motor shaft power limit 532 hp Tesla
Weight 4963 lbs Tesla