Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Inlägg av LarsL »

Väntade nästan på att en elbil skulle dyka upp på sidan av och tyst dra ifrån dem. Det hade varit humor. :)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1462
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Inlägg av thebishop »

12man skrev:
Gustafsson skrev:
Vilket jla liv! Undrar hur mycket soppa som gick åt på den repan!
180 gallons, 681 liter inklusive de fullständigt meningslösa 2 lågorna uppåt, och att de antagligen släpper ut extra bränsle i utblåset, de flammar ju inte så bakom om jetkärra

hur mycket soppa tar en jas start?
Det blir alltså ca 1,7 liter per meter. Bra förbrukning!
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Inlägg av Nicke Nyfiken »

12man skrev:
180 gallons, 681 liter inklusive de fullständigt meningslösa 2 lågorna uppåt, och att de antagligen släpper ut extra bränsle i utblåset, de flammar ju inte så bakom om jetkärra

hur mycket soppa tar en jas start?
Har dålig koll på JAS men en JA37 Viggen drog 19,3 liter/sekund på maxvarv och tänd EBK zon3. :o
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Inlägg av Svenssons »

Detta är väl en uppdatering av Design Studion:
HP.png
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Inlägg av drakbane »

Vad betyder PS? Längst ner i P kolumnen. Pferdestärke?

/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Inlägg av Svenssons »

drakbane skrev:
Vad betyder PS? Längst ner i P kolumnen. Pferdestärke?
PS är en annan förkortning av metric hp bara för att inte förväxla amerikanska hp mot de vi använder här. 1 amerikansk hp är det samma som 1.01386977 metric hp eller PS.

539 PS är alltså detsamma som 531.6 hp som används i USA alternativt 396.4 kW vilket är bästa enheten.

Missade att ta med sista infotexten till bilden ovan:
HP.png
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Inlägg av bylund »

Egentligen får man väl inte marknadsföra med hästkrafter längre? kW ska det vara. På samma sätt som man inte får använda l/mil, utan det något udda l/100 km (jag menar att det udda består i att ha 100 enheten, cl/km vore rimligare i så fall).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Egentligen får man väl inte marknadsföra med hästkrafter längre? kW ska det vara. På samma sätt som man inte får använda l/mil, utan det något udda l/100 km (jag menar att det udda består i att ha 100 enheten, cl/km vore rimligare i så fall).
Tror inget förbjuder tillverkare att på hemsidan ange HP/HK/PS men kW är ju det som är det som borde stå med oavsett. Reklam kan vara en annan sak men Tesla sysslar inte med så mycket reklam. Vid inregistrering är det väl kW som skall anges men det är ju bara en frågan om att konvertera siffrorna från en enhet till en annan.

Det är detta du tänker på antar jag:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 81:SV:HTML
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Inlägg av drakbane »

Jag har 568 Kw enligt Transportstyrelsen
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Inlägg av Svenssons »

drakbane skrev:
Jag har 568 Kw enligt Transportstyrelsen
Det blir 772.265 PS och är väl inte helt korrekt. Misstänker att kommande nyregistreringar kommer ange maximal motoraxeleffekt i kW.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Inlägg av taliz »

Kalle skrev:
Flytande vätgas borde bräcka det mästa i energitäthet. Undra om nån har tatt fram en sån otto motor?
(Till raketer används det flitigt)
Vätgas har hög energitäthet mätt i massenhet, men låg i volymenhet. Dvs det väger inte mycket men det tar upp mycket utrymme.
Att lagra det i flytande form är tyvärr problematiskt.

Från Wikipedia:
"Om man istället fraktar vätet i flytande form kommer det behövas en så stark behållare att behållarens tyngd ger problem på bilens energiförbrukning och dessutom behöver man släppa ut lite av vätgasen då och då så att behållaren inte exploderar. "
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Inlägg av Svenssons »

taliz skrev:
Kalle skrev:
Flytande vätgas borde bräcka det mästa i energitäthet. Undra om nån har tatt fram en sån otto motor?
(Till raketer används det flitigt)
Vätgas har hög energitäthet mätt i massenhet, men låg i volymenhet. Dvs det väger inte mycket men det tar upp mycket utrymme.
Att lagra det i flytande form är tyvärr problematiskt.

Från Wikipedia:
"Om man istället fraktar vätet i flytande form kommer det behövas en så stark behållare att behållarens tyngd ger problem på bilens energiförbrukning och dessutom behöver man släppa ut lite av vätgasen då och då så att behållaren inte exploderar. "
Till och med flytande vätgas vid -253 grader tar upp rätt så mycket volym. För att få rum med 6 kg, lika mycket som är i kommande vätgasbilar med störst tank, så krävs 85 liter. För att hålla trycket och temperaturen på denna tank (eller troligtvis har man flera tankar) så måste den naturligtvis vara mycket större, 85 liter är innervolymen. På dessa 6 kg tar man sig sedan mindre än 50 mil enligt NDEC... Vätgas är idiotiskt idé till personbilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9052
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Inlägg av Pontus »

Men hur kan det vara så stor skillnad i acceleration mellan 90D och P90D om hästarna är 422 resp 469?
Även om det inte går att jämföra i procent så ser siffrorna märkliga ut +10% i hästar och -25% i accelerationstid. Är tiderna mätta på samma sätt i dessa bilar dvs båda med 1 foot rollout eller en med och en utan rollout?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Inlägg av bylund »

Nä, det är bara P90D som är med rollout, vilket gör rolloutgrejen ännu fånigare. I de modeller där det inte är lika viktigt att få låga tider gör man det på det normala sättet.
Designstudion skrev:
Prestanda
Accelerationsklassificeringen för grundversionerna av Model S P90D följer Motor Trends testmetod där man subtraherar tiden från det att foten träffar gaspedalen till bilen kör iväg för att redogöra för prestandan på sträckan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare
Inlägg: 1795
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Inlägg av +46 »

Jag har inget annat att jämföra med än mina "gamla" amerikanska muskelbilar. Den värsta var en blueprintad 390 GT. Den släppte med hjulspinn vid kick-down ända upp till 80-90 km/t...
Men idag skulle den ha blivit frånåkt så det bara visslar om det av min Tesla, men då var den en riktig rödljus dödare...
Det jag saknar är mullret från V8:an men inser att det ska arkiveras och fortsättningsvis bara upplevas på ljudband (typ Tändkula...)
Senast redigerad av +46, redigerad totalt 1 gånger.
Installerat 13,2 kWp solceller
aoeu
Inlägg: 14
Blev medlem: 06 jul 2015 12:40

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Inlägg av aoeu »

Pontus skrev:
Men hur kan det vara så stor skillnad i acceleration mellan 90D och P90D om hästarna är 422 resp 469?
Även om det inte går att jämföra i procent så ser siffrorna märkliga ut +10% i hästar och -25% i accelerationstid. Är tiderna mätta på samma sätt i dessa bilar dvs båda med 1 foot rollout eller en med och en utan rollout?
Tyvärr så har Tesla valt att redovisa accelerationstiderna olika för performance-modellerna, men den största skillnaden kommer av att performance-modellerna har högre vridmoment vilket gör att de fortare kommer upp i max effekt.

Kod: Markera allt

         0-100 km/h   0-100 km/h (rollout)   Max power    Max power in   Max power at   Max power after
90D      4.39 s       4.09 s                 287.6 kW     21.9 m         63.3 km/h      2.5 s
P90D     3.50 s       3.25 s                 319.4 kW     8.7 m          48.6 km/h      1.3 s
P90DL    3.21 s       2.96 s                 367.0 kW     11.6 m         56.3 km/h      1.5 s
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9052
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Inlägg av Pontus »

Intressanta siffror, var kommer dessa ifrån?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
aoeu
Inlägg: 14
Blev medlem: 06 jul 2015 12:40

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Inlägg av aoeu »

Pontus skrev:
Intressanta siffror, var kommer dessa ifrån?
De kommer från en modell jag satt ihop i en spreadsheet.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9052
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Inlägg av Pontus »

aoeu skrev:
Pontus skrev:
Intressanta siffror, var kommer dessa ifrån?
De kommer från en modell jag satt ihop i en spreadsheet.
Jo men någon form av ingångsdata måste du ju haft och vilka data är och var ifrån kommer dessa?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Inlägg av Svenssons »

Pontus skrev:
aoeu skrev:
Pontus skrev:
Intressanta siffror, var kommer dessa ifrån?
De kommer från en modell jag satt ihop i en spreadsheet.
Jo men någon form av ingångsdata måste du ju haft och vilka data är och var ifrån kommer dessa?
Antar att det är effekten och vridet som bör vara rätt så korrekta för respektive modell.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
aoeu
Inlägg: 14
Blev medlem: 06 jul 2015 12:40

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Inlägg av aoeu »

Pontus skrev:
aoeu skrev:
Pontus skrev:
Intressanta siffror, var kommer dessa ifrån?
De kommer från en modell jag satt ihop i en spreadsheet.
Jo men någon form av ingångsdata måste du ju haft och vilka data är och var ifrån kommer dessa?
Det mesta kommer från Tesla, men också lite gissningar.

Kod: Markera allt

A - frontal area                             2.34116      Some publication comparing electric car air resistance
Cd - Coefficient of drag                     0.24         Tesla
Crr - Coefficient of rolling resistance      0.008        Best guess
Wheel diameter                               0.71882      Tesla
Drivetrain efficiency                        0.925        Best guess
Motor power drop off curve:                  -            Best guess

90D
Rear motor torque            242.5 lb-ft     Tesla
Front motor torque           242.5 lb-ft     Tesla
Rear motor power             259 hp          Tesla
Front motor power            259 hp          Tesla
Rear motor gear ratio        9.73            Tesla
Front motor gear ratio       9.73            Tesla
Motor shaft power limit      417 hp          Tesla
Weight                       4849 lbs        Tesla

P90D
Rear motor torque            496 lb-ft       Tesla
Front motor torque           244 lb-ft       Tesla
Rear motor power             503 hp          Tesla
Front motor power            259 hp          Tesla
Rear motor gear ratio        9.73            Tesla
Front motor gear ratio       9.73            Tesla (Interview with Tesla representative)
Motor shaft power limit      463 hp          Tesla
Weight                       4963 lbs        Tesla

P90DL
Rear motor torque            496 lb-ft       Tesla
Front motor torque           244 lb-ft       Tesla
Rear motor power             503 hp          Tesla
Front motor power            259 hp          Tesla
Rear motor gear ratio        9.73            Tesla
Front motor gear ratio       9.73            Tesla
Motor shaft power limit      532 hp          Tesla
Weight                       4963 lbs        Tesla
Skriv svar