Beror lite på vad man anser vara premium… Men visst finns det bekvämare bilar än nuvarande Model Y, tuffare konkurrens mot Juniper versioner kanske. Och som sagt även jämfört med Model X är PS3 inte speciellt effektiv, trotts mindre (exteriört/interiört), inga falkdörrar, 6/7-säten. Model X lanseradesR_Edvinsson skrev: ↑18 jan 2025 17:57P3 och MY söker sig till två helt olika kategorier köpare.Wolf78 skrev: ↑18 jan 2025 10:08Kanske en bättre jämförelse med Model Y istället.R_Edvinsson skrev: ↑16 jan 2025 17:41Tycker det imponerar ganska stort ändå.
För det är två HELT olika biltyper vi pratar om.
Hade bara P3 inte haft en så kass plattform utan haft lite ”moden” laddning så hade den inte varit långt efter inkluderat ett laddstopp.
Men ja… det är En HELT annan typ av bil.
Även om Teslan har betydligt större utrymmen får man se dem som hyfsat lika? Nu är inte Model Y med i ljust det här testet men en hel del andra tester, vilket ställer PS3’an i ett annat ljus beträffande effektiviteten.
IMG_2900.jpeg
IMG_2902.jpeg
IMG_2903.jpeg
MY är en ganska stor familjepulka där priset är absoluta huvudargumentet till köp, och i kategorin helt oslagbar i förhållande pris vs vad man får.
Men det är ingen bil som lockar P3 köparna i allmänhet.
P3 konkurrerar med andra ”lyxigare” vagnar likt Q8/Q6, EQE/EQS, ModelX, Cadillac Lyriq och icebilar likt Touareg, Panamera, XC90 och kanske även RangeRover.
P3 är en engagerande körmaskin med stort baksäte och tyvärr ganska litet bagage och ”långsam” laddning.
Men en premiumbil på ett sätt MY inte ens kan fundera att konkurrera med.
För 10 år sedan…. Designen är ju en helt annan sak
