NAF Elprix räckviddstest vinter 2024

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Wolf78
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 22 mar 2021 08:50
Ort: Täby

Re: NAF Elprix räckviddstest vinter 2024

Inlägg av Wolf78 »

R_Edvinsson skrev: 18 jan 2025 17:57
Wolf78 skrev: 18 jan 2025 10:08
R_Edvinsson skrev: 16 jan 2025 17:41
Holve skrev: 16 jan 2025 14:33
Maw skrev: 16 jan 2025 11:36


Ja, imponerande att Polestar 3 LR med AWD i verkligheten klarar samma räckvidd som Model 3 LR med RWD
Den har väl ett batteri på över 100kWh? Jag blir snarare icke imponerad..

Tycker det imponerar ganska stort ändå.
För det är två HELT olika biltyper vi pratar om.

Hade bara P3 inte haft en så kass plattform utan haft lite ”moden” laddning så hade den inte varit långt efter inkluderat ett laddstopp.

Men ja… det är En HELT annan typ av bil.
Kanske en bättre jämförelse med Model Y istället.
Även om Teslan har betydligt större utrymmen får man se dem som hyfsat lika? Nu är inte Model Y med i ljust det här testet men en hel del andra tester, vilket ställer PS3’an i ett annat ljus beträffande effektiviteten.
IMG_2900.jpeg
IMG_2902.jpeg
IMG_2903.jpeg
P3 och MY söker sig till två helt olika kategorier köpare.

MY är en ganska stor familjepulka där priset är absoluta huvudargumentet till köp, och i kategorin helt oslagbar i förhållande pris vs vad man får.

Men det är ingen bil som lockar P3 köparna i allmänhet.

P3 konkurrerar med andra ”lyxigare” vagnar likt Q8/Q6, EQE/EQS, ModelX, Cadillac Lyriq och icebilar likt Touareg, Panamera, XC90 och kanske även RangeRover.

P3 är en engagerande körmaskin med stort baksäte och tyvärr ganska litet bagage och ”långsam” laddning.

Men en premiumbil på ett sätt MY inte ens kan fundera att konkurrera med.
Beror lite på vad man anser vara premium… Men visst finns det bekvämare bilar än nuvarande Model Y, tuffare konkurrens mot Juniper versioner kanske. Och som sagt även jämfört med Model X är PS3 inte speciellt effektiv, trotts mindre (exteriört/interiört), inga falkdörrar, 6/7-säten. Model X lanserades
För 10 år sedan…. Designen är ju en helt annan sak ;) men nu pratade vi räckvidd och effektivitet.
Tesla M3 HLR
VW ID4
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Electron
Inlägg: 795
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: NAF Elprix räckviddstest vinter 2024

Inlägg av Electron »

Björn Nyland har testat BMW i4. Inget vintertest men den var i paritet med M3.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: NAF Elprix räckviddstest vinter 2024

Inlägg av ANLI »

Tesla M3 RWD long range har räckvidd 581 km enligt EPA.

Konstigt att EU tillåter WLTP.

Synd att Highland inte har batterier med lite högre energiinnehåll.
0,01 på Cw värdet påverkar inte räckvidden särskilt mycket.

Model S lyckades bättre i norsk räckviddstest för två år sedan
https://elbilen.se/nyheter/tesla-model- ... intertest/
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5805
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: NAF Elprix räckviddstest vinter 2024

Inlägg av AAKEE »

ANLI skrev: 18 jan 2025 21:22

Konstigt att EU tillåter WLTP.
De inte bara tillåter, de lagstadgar att WLTP måste anges. WLTP, även om det är kasst är ändå bättre än NECD man hade innan.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5805
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: NAF Elprix räckviddstest vinter 2024

Inlägg av AAKEE »

ANLI skrev: 18 jan 2025 21:22
Tesla M3 RWD long range har räckvidd 581 km enligt EPA.

Konstigt att EU tillåter WLTP.

Synd att Highland inte har batterier med lite högre energiinnehåll.
0,01 på Cw värdet påverkar inte räckvidden särskilt mycket.

Model S lyckades bättre i norsk räckviddstest för två år sedan
https://elbilen.se/nyheter/tesla-model- ... intertest/
Jag vet inte om det var i denna tråd eller någon annan stans någon skrev att testet syftade till att se avvikelse mot WLTP. Det är ju inte det man testar, WLTP är i +23 med clima avstängd och ett snitt på 48.5km/h i testet.
Man testar räckvidd (WLTP finns dock redovisat i testet).

Här har man kört fortare, garanterat även om norska vägar inte är raketstigar.
De kör galet uppför, som högst på 1000 m och efter 40 mil är de på ~750m.
WLTP är platt om inte jag minns fel.

750 m och två ton är = drygt 4kWh lägesenergi, så med 10% förluster ungefär 4.5 kWh eller ~ 30 km som man förlorar på motlutet.

Skulle man göra en test för att visa hur mycket bilen förlorar i kyla jä,fört med WLTP skulle man ju behöva köra WLTP-testst so, det är, och inte uppför en jättelång backe.
IMG_1986.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 912
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: NAF Elprix räckviddstest vinter 2024

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Wolf78 skrev: 18 jan 2025 10:08
R_Edvinsson skrev: 16 jan 2025 17:41
Holve skrev: 16 jan 2025 14:33
Maw skrev: 16 jan 2025 11:36
fred123 skrev: 16 jan 2025 08:54
Årets upplaga av norska räckviddstestet vintern 2024
https://www.naf.no/elbil/elprix?leftColumn=Resultater

Polestar 3 överraskar rejält och avviker minst från WLTP samt delar förstaplats på räckvidd.
Ja, imponerande att Polestar 3 LR med AWD i verkligheten klarar samma räckvidd som Model 3 LR med RWD
Den har väl ett batteri på över 100kWh? Jag blir snarare icke imponerad..

Tycker det imponerar ganska stort ändå.
För det är två HELT olika biltyper vi pratar om.

Hade bara P3 inte haft en så kass plattform utan haft lite ”moden” laddning så hade den inte varit långt efter inkluderat ett laddstopp.

Men ja… det är En HELT annan typ av bil.
Kanske en bättre jämförelse med Model Y istället.
Även om Teslan har betydligt större utrymmen får man se dem som hyfsat lika? Nu är inte Model Y med i ljust det här testet men en hel del andra tester, vilket ställer PS3’an i ett annat ljus beträffande effektiviteten.
IMG_2900.jpeg
IMG_2902.jpeg
IMG_2903.jpeg
WOW
PS3’an är 40% tyngre men Tesla Y har 77% större lastutrymme.
Jösses.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Baeckman
Inlägg: 26
Blev medlem: 10 mar 2021 21:50

Re: NAF Elprix räckviddstest vinter 2024

Inlägg av Baeckman »

Sportbilsentusiasten skrev: 20 jan 2025 22:45
WOW
PS3’an är 40% tyngre men Tesla Y har 77% större lastutrymme.
Jösses.
WOW, here we go again...

484 vs 854 liter. Äpplen och päron. VDA vs Tesla-mätning.

Alltid samma visa när det pratas utrymme i bilar. Model Y hyllas som en bil med enormt utrymme. Kan någon förklara hur Tesla mäter sina 854 liter? Vad mäter de? Ingår frunken, ingår utrymmet under bagagegolvet, mäter de upp till taket, mäter de med några klossar eller är det luftliter?

Polestar 3 mäter enligt Polestar själva 597 liter inklusive de 90 liter som finns under lastgolvet. Golvet i bagaget är 109x101 cm i Polestar 3 jämfört med 94x108 cm i Teslan. (Skoda Enyaq har 100x100 cm)

Nu har, vad jag vet, inte Tesla-Björn testat utrymmet i Polestar 3 men man kan jämföra Teslans utrymme kontra Skoda Enyaq som har 585 VDA-liter. Kolla man på Teslabjörns Banana Box Test så får Björn in 9+1 (bagage+frunk) lådor och med fällda säten 26. I Enyaqen får han plats med 10 resp 25 lådor. Inga stora skillnader alltså. Sen är Björns test inte helt optimalt, lite väl stora lådor kan jag tycka men ändå en bra indikator.

Så med detta sagt tycker jag man ska Teslas siffror med en rejäl skopa salt. Visst, Model Y har bra bagage, inget snack om saken. Men inte överlägset andra bilar i samma storlek som många vill påskina. Jag tror definitivt inte att den har 77% större utrymme än Polestar 3 iaf.

EDIT: Bonus, här är en video där man ser hur VDA-mätning går till i Skodan.
Användarvisningsbild
Wolf78
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 22 mar 2021 08:50
Ort: Täby

Re: NAF Elprix räckviddstest vinter 2024

Inlägg av Wolf78 »

Baeckman skrev: 20 jan 2025 23:52
Sportbilsentusiasten skrev: 20 jan 2025 22:45
WOW
PS3’an är 40% tyngre men Tesla Y har 77% större lastutrymme.
Jösses.
WOW, here we go again...

484 vs 854 liter. Äpplen och päron. VDA vs Tesla-mätning.

Alltid samma visa när det pratas utrymme i bilar. Model Y hyllas som en bil med enormt utrymme. Kan någon förklara hur Tesla mäter sina 854 liter? Vad mäter de? Ingår frunken, ingår utrymmet under bagagegolvet, mäter de upp till taket, mäter de med några klossar eller är det luftliter?

Polestar 3 mäter enligt Polestar själva 597 liter inklusive de 90 liter som finns under lastgolvet. Golvet i bagaget är 109x101 cm i Polestar 3 jämfört med 94x108 cm i Teslan. (Skoda Enyaq har 100x100 cm)

Nu har, vad jag vet, inte Tesla-Björn testat utrymmet i Polestar 3 men man kan jämföra Teslans utrymme kontra Skoda Enyaq som har 585 VDA-liter. Kolla man på Teslabjörns Banana Box Test så får Björn in 9+1 (bagage+frunk) lådor och med fällda säten 26. I Enyaqen får han plats med 10 resp 25 lådor. Inga stora skillnader alltså. Sen är Björns test inte helt optimalt, lite väl stora lådor kan jag tycka men ändå en bra indikator.

Så med detta sagt tycker jag man ska Teslas siffror med en rejäl skopa salt. Visst, Model Y har bra bagage, inget snack om saken. Men inte överlägset andra bilar i samma storlek som många vill påskina. Jag tror definitivt inte att den har 77% större utrymme än Polestar 3 iaf.

EDIT: Bonus, här är en video där man ser hur VDA-mätning går till i Skodan.
Tesla mäter bagageutrymmet upp till tak inkl. Utrymme under golvet totalt 854l. Utöver det tillkommer frunken på 117l. PS3 lastar 597l till taket inkl. Utrymme under golvet 97l. Polestar officiella siffror hemsidan. Så samma jämförelse…….(visst nu har Tesla inte VDA liter men det på verkar i sammanhanget ganska marginellt). Man kan ju oxå titta på total volym (alltså med fällda säten lastat till taket. PS3: 1 411 l MY: 2 041 l (exkl. frunk)
Så Teslan är bra mycket bättre än Polestar inserts hänseende. Men PS3 har en hel del andra fina kvaliteter. Men utrymme och effektivitet är inget höjdare 2025. För referens lastar Skodan maximalt 1 710 l.
Tesla M3 HLR
VW ID4
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4185
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: NAF Elprix räckviddstest vinter 2024

Inlägg av Maw »

Wolf78 skrev: 21 jan 2025 11:53
Baeckman skrev: 20 jan 2025 23:52
Sportbilsentusiasten skrev: 20 jan 2025 22:45
WOW
PS3’an är 40% tyngre men Tesla Y har 77% större lastutrymme.
Jösses.
WOW, here we go again...

484 vs 854 liter. Äpplen och päron. VDA vs Tesla-mätning.

Alltid samma visa när det pratas utrymme i bilar. Model Y hyllas som en bil med enormt utrymme. Kan någon förklara hur Tesla mäter sina 854 liter? Vad mäter de? Ingår frunken, ingår utrymmet under bagagegolvet, mäter de upp till taket, mäter de med några klossar eller är det luftliter?

Polestar 3 mäter enligt Polestar själva 597 liter inklusive de 90 liter som finns under lastgolvet. Golvet i bagaget är 109x101 cm i Polestar 3 jämfört med 94x108 cm i Teslan. (Skoda Enyaq har 100x100 cm)

Nu har, vad jag vet, inte Tesla-Björn testat utrymmet i Polestar 3 men man kan jämföra Teslans utrymme kontra Skoda Enyaq som har 585 VDA-liter. Kolla man på Teslabjörns Banana Box Test så får Björn in 9+1 (bagage+frunk) lådor och med fällda säten 26. I Enyaqen får han plats med 10 resp 25 lådor. Inga stora skillnader alltså. Sen är Björns test inte helt optimalt, lite väl stora lådor kan jag tycka men ändå en bra indikator.

Så med detta sagt tycker jag man ska Teslas siffror med en rejäl skopa salt. Visst, Model Y har bra bagage, inget snack om saken. Men inte överlägset andra bilar i samma storlek som många vill påskina. Jag tror definitivt inte att den har 77% större utrymme än Polestar 3 iaf.

EDIT: Bonus, här är en video där man ser hur VDA-mätning går till i Skodan.
Tesla mäter bagageutrymmet upp till tak inkl. Utrymme under golvet totalt 854l. Utöver det tillkommer frunken på 117l. PS3 lastar 597l till taket inkl. Utrymme under golvet 97l. Polestar officiella siffror hemsidan. Så samma jämförelse…….(visst nu har Tesla inte VDA liter men det på verkar i sammanhanget ganska marginellt). Man kan ju oxå titta på total volym (alltså med fällda säten lastat till taket. PS3: 1 411 l MY: 2 041 l (exkl. frunk)
Så Teslan är bra mycket bättre än Polestar inserts hänseende. Men PS3 har en hel del andra fina kvaliteter. Men utrymme och effektivitet är inget höjdare 2025. För referens lastar Skodan maximalt 1 710 l.
Det är stor skillnad på att mäta enligt standard med boxar som alla seriösa tillverkare gör och att mäta som Tesla. Man kan inte jämföra Teslas siffror med andras utan mäta själv istället, då ser man hur mycket Tesla överdriver.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Baeckman
Inlägg: 26
Blev medlem: 10 mar 2021 21:50

Re: NAF Elprix räckviddstest vinter 2024

Inlägg av Baeckman »

Wolf78 skrev: 21 jan 2025 11:53
Tesla mäter bagageutrymmet upp till tak inkl. Utrymme under golvet totalt 854l. Utöver det tillkommer frunken på 117l. PS3 lastar 597l till taket inkl. Utrymme under golvet 97l. Polestar officiella siffror hemsidan. Så samma jämförelse…….(visst nu har Tesla inte VDA liter men det på verkar i sammanhanget ganska marginellt). Man kan ju oxå titta på total volym (alltså med fällda säten lastat till taket. PS3: 1 411 l MY: 2 041 l (exkl. frunk)
Så Teslan är bra mycket bättre än Polestar inserts hänseende. Men PS3 har en hel del andra fina kvaliteter. Men utrymme och effektivitet är inget höjdare 2025. För referens lastar Skodan maximalt 1 710 l.
Som du själv påpekar stämmer ju inte ens siffrorna som ger 77%. Då räknas ju utrymmet under golvet i Teslan men inte i Polestar 3. Var hittar du hur Tesla mäter? Jag har då inte hittat den informationen någonstans.

Du missar dock min poäng. Det jag ville påpeka är att det inte går att jämföra Teslas siffror på ett vettigt sätt. Teslas 854 liter jämför jag med Enyaqs 585 liter för att de i verkligheten är ungefär lika stora. På pappret är det dock en väsentlig skillnad.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: NAF Elprix räckviddstest vinter 2024

Inlägg av mikebike »

Baeckman skrev: 21 jan 2025 16:32
Wolf78 skrev: 21 jan 2025 11:53
Tesla mäter bagageutrymmet upp till tak inkl. Utrymme under golvet totalt 854l. Utöver det tillkommer frunken på 117l. PS3 lastar 597l till taket inkl. Utrymme under golvet 97l. Polestar officiella siffror hemsidan. Så samma jämförelse…….(visst nu har Tesla inte VDA liter men det på verkar i sammanhanget ganska marginellt). Man kan ju oxå titta på total volym (alltså med fällda säten lastat till taket. PS3: 1 411 l MY: 2 041 l (exkl. frunk)
Så Teslan är bra mycket bättre än Polestar inserts hänseende. Men PS3 har en hel del andra fina kvaliteter. Men utrymme och effektivitet är inget höjdare 2025. För referens lastar Skodan maximalt 1 710 l.
Som du själv påpekar stämmer ju inte ens siffrorna som ger 77%. Då räknas ju utrymmet under golvet i Teslan men inte i Polestar 3. Var hittar du hur Tesla mäter? Jag har då inte hittat den informationen någonstans.

Du missar dock min poäng. Det jag ville påpeka är att det inte går att jämföra Teslas siffror på ett vettigt sätt. Teslas 854 liter jämför jag med Enyaqs 585 liter för att de i verkligheten är ungefär lika stora. På pappret är det dock en väsentlig skillnad.
Model Y har en frunk på 117 liter. Enyaq saknar frunk.
Även utrymmet under golvet är mycket större hos Model Y.
Själva bagaget är ungefär lika stort.

Jag har en kompis som har en Enyaq och den finns med på listan över tänkbara bilar att byta till. Dock är det väldigt mycket av det jag förvarar "osynligt" i min bil som i så fall måste förvaras i bagageutrymmet eller lämnas hemma.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 912
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: NAF Elprix räckviddstest vinter 2024

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Jag gick bara på det som stod på bilden, men vad är jämförbara värden då?
Så att jag vet.
Tack iförväg
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Wolf78
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 22 mar 2021 08:50
Ort: Täby

Re: NAF Elprix räckviddstest vinter 2024

Inlägg av Wolf78 »

mikebike skrev: 21 jan 2025 17:22
Baeckman skrev: 21 jan 2025 16:32
Wolf78 skrev: 21 jan 2025 11:53
Tesla mäter bagageutrymmet upp till tak inkl. Utrymme under golvet totalt 854l. Utöver det tillkommer frunken på 117l. PS3 lastar 597l till taket inkl. Utrymme under golvet 97l. Polestar officiella siffror hemsidan. Så samma jämförelse…….(visst nu har Tesla inte VDA liter men det på verkar i sammanhanget ganska marginellt). Man kan ju oxå titta på total volym (alltså med fällda säten lastat till taket. PS3: 1 411 l MY: 2 041 l (exkl. frunk)
Så Teslan är bra mycket bättre än Polestar inserts hänseende. Men PS3 har en hel del andra fina kvaliteter. Men utrymme och effektivitet är inget höjdare 2025. För referens lastar Skodan maximalt 1 710 l.
Som du själv påpekar stämmer ju inte ens siffrorna som ger 77%. Då räknas ju utrymmet under golvet i Teslan men inte i Polestar 3. Var hittar du hur Tesla mäter? Jag har då inte hittat den informationen någonstans.

Du missar dock min poäng. Det jag ville påpeka är att det inte går att jämföra Teslas siffror på ett vettigt sätt. Teslas 854 liter jämför jag med Enyaqs 585 liter för att de i verkligheten är ungefär lika stora. På pappret är det dock en väsentlig skillnad.
Model Y har en frunk på 117 liter. Enyaq saknar frunk.
Även utrymmet under golvet är mycket större hos Model Y.
Själva bagaget är ungefär lika stort.

Jag har en kompis som har en Enyaq och den finns med på listan över tänkbara bilar att byta till. Dock är det väldigt mycket av det jag förvarar "osynligt" i min bil som i så fall måste förvaras i bagageutrymmet eller lämnas hemma.
Polestar vs Tesla
Bägge mäter till tak inklusive utrymme under golvet, så ganska jämförbart? Sen har Tesla dessutom större frunk. Uppgifterna är Teslas officiella som du hittar i Instruktionsbok för Model Y.

Skoda vs Tesla
Håller helt med om ovan resonemang att likvärdiga förutom att Tesla har större utrymme under golv + frunk. Där kan man lasta en hel del som annars hamnar i bagaget. Skodans utrymmen tycker jag är exemplariskt som familjebil, Tesla något bättre och Polestar klart sämre. Speciellt sett till yttermåtten dvs dåligt paketerad. Andra fina kvaliteter dock med Polestar som sagt men här får den på fingrarna av ”Tyskarna”
Tesla M3 HLR
VW ID4
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Nils S
Inlägg: 21
Blev medlem: 12 mar 2020 22:40

Re: NAF Elprix räckviddstest vinter 2024

Inlägg av Nils S »

Wolf78 skrev: 22 jan 2025 00:10
mikebike skrev: 21 jan 2025 17:22
Baeckman skrev: 21 jan 2025 16:32
Wolf78 skrev: 21 jan 2025 11:53
Tesla mäter bagageutrymmet upp till tak inkl. Utrymme under golvet totalt 854l. Utöver det tillkommer frunken på 117l. PS3 lastar 597l till taket inkl. Utrymme under golvet 97l. Polestar officiella siffror hemsidan. Så samma jämförelse…….(visst nu har Tesla inte VDA liter men det på verkar i sammanhanget ganska marginellt). Man kan ju oxå titta på total volym (alltså med fällda säten lastat till taket. PS3: 1 411 l MY: 2 041 l (exkl. frunk)
Så Teslan är bra mycket bättre än Polestar inserts hänseende. Men PS3 har en hel del andra fina kvaliteter. Men utrymme och effektivitet är inget höjdare 2025. För referens lastar Skodan maximalt 1 710 l.
Som du själv påpekar stämmer ju inte ens siffrorna som ger 77%. Då räknas ju utrymmet under golvet i Teslan men inte i Polestar 3. Var hittar du hur Tesla mäter? Jag har då inte hittat den informationen någonstans.

Du missar dock min poäng. Det jag ville påpeka är att det inte går att jämföra Teslas siffror på ett vettigt sätt. Teslas 854 liter jämför jag med Enyaqs 585 liter för att de i verkligheten är ungefär lika stora. På pappret är det dock en väsentlig skillnad.
Model Y har en frunk på 117 liter. Enyaq saknar frunk.
Även utrymmet under golvet är mycket större hos Model Y.
Själva bagaget är ungefär lika stort.

Jag har en kompis som har en Enyaq och den finns med på listan över tänkbara bilar att byta till. Dock är det väldigt mycket av det jag förvarar "osynligt" i min bil som i så fall måste förvaras i bagageutrymmet eller lämnas hemma.
Polestar vs Tesla
Bägge mäter till tak inklusive utrymme under golvet, så ganska jämförbart? Sen har Tesla dessutom större frunk. Uppgifterna är Teslas officiella som du hittar i Instruktionsbok för Model Y.

Skoda vs Tesla
Håller helt med om ovan resonemang att likvärdiga förutom att Tesla har större utrymme under golv + frunk. Där kan man lasta en hel del som annars hamnar i bagaget. Skodans utrymmen tycker jag är exemplariskt som familjebil, Tesla något bättre och Polestar klart sämre. Speciellt sett till yttermåtten dvs dåligt paketerad. Andra fina kvaliteter dock med Polestar som sagt men här får den på fingrarna av ”Tyskarna”
Nej, det stämmer inte.
"Alla" biltillverkare i EU anger normalt lastutrymmet upp till insynsskyddet alternativt toppen av ryggstödet. Det är klassisk VDA 210-standard som gäller som min-mått. Sedan finns max-måttet med fällda ryggstöd och upp till tak (kallas VDA 214-standard).

Tesla använder amerikanska SEA-normen. Dessa använder mindre block än europeiska VDA vilket ger större litersiffror. Dessutom lastar Tesla upp till taket samt alla övriga utrymmen. Detta medan andra tillverkare alltså anger upp till insynsskyddet som ett minimimått.
Användarvisningsbild
Wolf78
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 22 mar 2021 08:50
Ort: Täby

Re: NAF Elprix räckviddstest vinter 2024

Inlägg av Wolf78 »

Nils S skrev: 22 jan 2025 09:25
Wolf78 skrev: 22 jan 2025 00:10
mikebike skrev: 21 jan 2025 17:22
Baeckman skrev: 21 jan 2025 16:32
Wolf78 skrev: 21 jan 2025 11:53
Tesla mäter bagageutrymmet upp till tak inkl. Utrymme under golvet totalt 854l. Utöver det tillkommer frunken på 117l. PS3 lastar 597l till taket inkl. Utrymme under golvet 97l. Polestar officiella siffror hemsidan. Så samma jämförelse…….(visst nu har Tesla inte VDA liter men det på verkar i sammanhanget ganska marginellt). Man kan ju oxå titta på total volym (alltså med fällda säten lastat till taket. PS3: 1 411 l MY: 2 041 l (exkl. frunk)
Så Teslan är bra mycket bättre än Polestar inserts hänseende. Men PS3 har en hel del andra fina kvaliteter. Men utrymme och effektivitet är inget höjdare 2025. För referens lastar Skodan maximalt 1 710 l.
Som du själv påpekar stämmer ju inte ens siffrorna som ger 77%. Då räknas ju utrymmet under golvet i Teslan men inte i Polestar 3. Var hittar du hur Tesla mäter? Jag har då inte hittat den informationen någonstans.

Du missar dock min poäng. Det jag ville påpeka är att det inte går att jämföra Teslas siffror på ett vettigt sätt. Teslas 854 liter jämför jag med Enyaqs 585 liter för att de i verkligheten är ungefär lika stora. På pappret är det dock en väsentlig skillnad.
Model Y har en frunk på 117 liter. Enyaq saknar frunk.
Även utrymmet under golvet är mycket större hos Model Y.
Själva bagaget är ungefär lika stort.

Jag har en kompis som har en Enyaq och den finns med på listan över tänkbara bilar att byta till. Dock är det väldigt mycket av det jag förvarar "osynligt" i min bil som i så fall måste förvaras i bagageutrymmet eller lämnas hemma.
Polestar vs Tesla
Bägge mäter till tak inklusive utrymme under golvet, så ganska jämförbart? Sen har Tesla dessutom större frunk. Uppgifterna är Teslas officiella som du hittar i Instruktionsbok för Model Y.

Skoda vs Tesla
Håller helt med om ovan resonemang att likvärdiga förutom att Tesla har större utrymme under golv + frunk. Där kan man lasta en hel del som annars hamnar i bagaget. Skodans utrymmen tycker jag är exemplariskt som familjebil, Tesla något bättre och Polestar klart sämre. Speciellt sett till yttermåtten dvs dåligt paketerad. Andra fina kvaliteter dock med Polestar som sagt men här får den på fingrarna av ”Tyskarna”
Nej, det stämmer inte.
"Alla" biltillverkare i EU anger normalt lastutrymmet upp till insynsskyddet alternativt toppen av ryggstödet. Det är klassisk VDA 210-standard som gäller som min-mått. Sedan finns max-måttet med fällda ryggstöd och upp till tak (kallas VDA 214-standard).

Tesla använder amerikanska SEA-normen. Dessa använder mindre block än europeiska VDA vilket ger större litersiffror. Dessutom lastar Tesla upp till taket samt alla övriga utrymmen. Detta medan andra tillverkare alltså anger upp till insynsskyddet som ett minimimått.
Argumentet inte kring hur VDA mäts eller inte men angående liter uppgifterna på PS3 är de tagna ifrån deras hemsida där de redovisar upp till insynsskydd inkl utrymme under samt utrymme upp till tak. Se själv. https://www.polestar.com/se/polestar-3/specifications/
Förstår att SEA normen inte är exakt jämförbar med VDA men hyfsat marginellt i sammanhanget. Max måttet blir väll ändå mest jämförbart då bägge standard lastar till taket.
IMG_2973.png
Tesla M3 HLR
VW ID4
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4185
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: NAF Elprix räckviddstest vinter 2024

Inlägg av Maw »

Wolf78 skrev: 23 jan 2025 17:25
Nils S skrev: 22 jan 2025 09:25
Wolf78 skrev: 22 jan 2025 00:10
mikebike skrev: 21 jan 2025 17:22
Baeckman skrev: 21 jan 2025 16:32


Som du själv påpekar stämmer ju inte ens siffrorna som ger 77%. Då räknas ju utrymmet under golvet i Teslan men inte i Polestar 3. Var hittar du hur Tesla mäter? Jag har då inte hittat den informationen någonstans.

Du missar dock min poäng. Det jag ville påpeka är att det inte går att jämföra Teslas siffror på ett vettigt sätt. Teslas 854 liter jämför jag med Enyaqs 585 liter för att de i verkligheten är ungefär lika stora. På pappret är det dock en väsentlig skillnad.
Model Y har en frunk på 117 liter. Enyaq saknar frunk.
Även utrymmet under golvet är mycket större hos Model Y.
Själva bagaget är ungefär lika stort.

Jag har en kompis som har en Enyaq och den finns med på listan över tänkbara bilar att byta till. Dock är det väldigt mycket av det jag förvarar "osynligt" i min bil som i så fall måste förvaras i bagageutrymmet eller lämnas hemma.
Polestar vs Tesla
Bägge mäter till tak inklusive utrymme under golvet, så ganska jämförbart? Sen har Tesla dessutom större frunk. Uppgifterna är Teslas officiella som du hittar i Instruktionsbok för Model Y.

Skoda vs Tesla
Håller helt med om ovan resonemang att likvärdiga förutom att Tesla har större utrymme under golv + frunk. Där kan man lasta en hel del som annars hamnar i bagaget. Skodans utrymmen tycker jag är exemplariskt som familjebil, Tesla något bättre och Polestar klart sämre. Speciellt sett till yttermåtten dvs dåligt paketerad. Andra fina kvaliteter dock med Polestar som sagt men här får den på fingrarna av ”Tyskarna”
Nej, det stämmer inte.
"Alla" biltillverkare i EU anger normalt lastutrymmet upp till insynsskyddet alternativt toppen av ryggstödet. Det är klassisk VDA 210-standard som gäller som min-mått. Sedan finns max-måttet med fällda ryggstöd och upp till tak (kallas VDA 214-standard).

Tesla använder amerikanska SEA-normen. Dessa använder mindre block än europeiska VDA vilket ger större litersiffror. Dessutom lastar Tesla upp till taket samt alla övriga utrymmen. Detta medan andra tillverkare alltså anger upp till insynsskyddet som ett minimimått.
Argumentet inte kring hur VDA mäts eller inte men angående liter uppgifterna på PS3 är de tagna ifrån deras hemsida där de redovisar upp till insynsskydd inkl utrymme under samt utrymme upp till tak. Se själv. https://www.polestar.com/se/polestar-3/specifications/
Förstår att SEA normen inte är exakt jämförbar med VDA men hyfsat marginellt i sammanhanget. Max måttet blir väll ändå mest jämförbart då bägge standard lastar till taket.
IMG_2973.png
Nej, Tesla mäter inte med kuber som andra gör, det gör stor skillnad. Vet inte ens om Tesla mäter, det kanske är uträknat från en CAD-modell eller rentav bara vara en uppskattning
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Cliffen80
Inlägg: 38
Blev medlem: 06 mar 2024 08:08

Re: NAF Elprix räckviddstest vinter 2024

Inlägg av Cliffen80 »

fred123 skrev: 16 jan 2025 08:54
Årets upplaga av norska räckviddstestet vintern 2024
https://www.naf.no/elbil/elprix?leftColumn=Resultater

Polestar 3 överraskar rejält och avviker minst från WLTP samt delar förstaplats på räckvidd.
Norrmän! 😂 EQE är inte med men G-klass för 2 millar är med i testet.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5853
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: NAF Elprix räckviddstest vinter 2024

Inlägg av Gustafsson »

Cliffen80 skrev: 24 jan 2025 08:57
fred123 skrev: 16 jan 2025 08:54
Årets upplaga av norska räckviddstestet vintern 2024
https://www.naf.no/elbil/elprix?leftColumn=Resultater

Polestar 3 överraskar rejält och avviker minst från WLTP samt delar förstaplats på räckvidd.
Norrmän! 😂 EQE är inte med men G-klass för 2 millar är med i testet.
Det är väl mest nya modeller med i testet? De som varit med tidigare är inte med t.ex. MS (?).
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Wolf78
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 22 mar 2021 08:50
Ort: Täby

Re: NAF Elprix räckviddstest vinter 2024

Inlägg av Wolf78 »

Maw skrev: 23 jan 2025 20:30
Wolf78 skrev: 23 jan 2025 17:25
Nils S skrev: 22 jan 2025 09:25
Wolf78 skrev: 22 jan 2025 00:10
mikebike skrev: 21 jan 2025 17:22

Model Y har en frunk på 117 liter. Enyaq saknar frunk.
Även utrymmet under golvet är mycket större hos Model Y.
Själva bagaget är ungefär lika stort.

Jag har en kompis som har en Enyaq och den finns med på listan över tänkbara bilar att byta till. Dock är det väldigt mycket av det jag förvarar "osynligt" i min bil som i så fall måste förvaras i bagageutrymmet eller lämnas hemma.
Polestar vs Tesla
Bägge mäter till tak inklusive utrymme under golvet, så ganska jämförbart? Sen har Tesla dessutom större frunk. Uppgifterna är Teslas officiella som du hittar i Instruktionsbok för Model Y.

Skoda vs Tesla
Håller helt med om ovan resonemang att likvärdiga förutom att Tesla har större utrymme under golv + frunk. Där kan man lasta en hel del som annars hamnar i bagaget. Skodans utrymmen tycker jag är exemplariskt som familjebil, Tesla något bättre och Polestar klart sämre. Speciellt sett till yttermåtten dvs dåligt paketerad. Andra fina kvaliteter dock med Polestar som sagt men här får den på fingrarna av ”Tyskarna”
Nej, det stämmer inte.
"Alla" biltillverkare i EU anger normalt lastutrymmet upp till insynsskyddet alternativt toppen av ryggstödet. Det är klassisk VDA 210-standard som gäller som min-mått. Sedan finns max-måttet med fällda ryggstöd och upp till tak (kallas VDA 214-standard).

Tesla använder amerikanska SEA-normen. Dessa använder mindre block än europeiska VDA vilket ger större litersiffror. Dessutom lastar Tesla upp till taket samt alla övriga utrymmen. Detta medan andra tillverkare alltså anger upp till insynsskyddet som ett minimimått.
Argumentet inte kring hur VDA mäts eller inte men angående liter uppgifterna på PS3 är de tagna ifrån deras hemsida där de redovisar upp till insynsskydd inkl utrymme under samt utrymme upp till tak. Se själv. https://www.polestar.com/se/polestar-3/specifications/
Förstår att SEA normen inte är exakt jämförbar med VDA men hyfsat marginellt i sammanhanget. Max måttet blir väll ändå mest jämförbart då bägge standard lastar till taket.
IMG_2973.png
Nej, Tesla mäter inte med kuber som andra gör, det gör stor skillnad. Vet inte ens om Tesla mäter, det kanske är uträknat från en CAD-modell eller rentav bara vara en uppskattning
Nu var det inte Tesla Model Y vi egentligen diskuterade utan PS3 bagageutrymme så låt oss då släppa Tesla som jämförelse (eftersom de inte mäter VDA liter utan ngt annat påhitt som egentligen är säker minst hälften så mycket som ”riktiga” liter). PS3 är Polestars största modell, nästan fem meter lång, två meter bred och väger närmare 2,5 ton men bagaget rymmer alltså 394 liter golv till sätesrygg/insynsskydd. Svårt köpa att det anses bra för en stor familjebil 2025 när VW id.3 rymmer 385 liter golv till sätesrygg.
Tesla M3 HLR
VW ID4
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
toppo
elbilist
Inlägg: 391
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: NAF Elprix räckviddstest vinter 2024

Inlägg av toppo »

Wolf78 skrev: 24 jan 2025 23:35
Maw skrev: 23 jan 2025 20:30
Wolf78 skrev: 23 jan 2025 17:25
Nils S skrev: 22 jan 2025 09:25
Wolf78 skrev: 22 jan 2025 00:10


Polestar vs Tesla
Bägge mäter till tak inklusive utrymme under golvet, så ganska jämförbart? Sen har Tesla dessutom större frunk. Uppgifterna är Teslas officiella som du hittar i Instruktionsbok för Model Y.

Skoda vs Tesla
Håller helt med om ovan resonemang att likvärdiga förutom att Tesla har större utrymme under golv + frunk. Där kan man lasta en hel del som annars hamnar i bagaget. Skodans utrymmen tycker jag är exemplariskt som familjebil, Tesla något bättre och Polestar klart sämre. Speciellt sett till yttermåtten dvs dåligt paketerad. Andra fina kvaliteter dock med Polestar som sagt men här får den på fingrarna av ”Tyskarna”
Nej, det stämmer inte.
"Alla" biltillverkare i EU anger normalt lastutrymmet upp till insynsskyddet alternativt toppen av ryggstödet. Det är klassisk VDA 210-standard som gäller som min-mått. Sedan finns max-måttet med fällda ryggstöd och upp till tak (kallas VDA 214-standard).

Tesla använder amerikanska SEA-normen. Dessa använder mindre block än europeiska VDA vilket ger större litersiffror. Dessutom lastar Tesla upp till taket samt alla övriga utrymmen. Detta medan andra tillverkare alltså anger upp till insynsskyddet som ett minimimått.
Argumentet inte kring hur VDA mäts eller inte men angående liter uppgifterna på PS3 är de tagna ifrån deras hemsida där de redovisar upp till insynsskydd inkl utrymme under samt utrymme upp till tak. Se själv. https://www.polestar.com/se/polestar-3/specifications/
Förstår att SEA normen inte är exakt jämförbar med VDA men hyfsat marginellt i sammanhanget. Max måttet blir väll ändå mest jämförbart då bägge standard lastar till taket.
IMG_2973.png
Nej, Tesla mäter inte med kuber som andra gör, det gör stor skillnad. Vet inte ens om Tesla mäter, det kanske är uträknat från en CAD-modell eller rentav bara vara en uppskattning
Nu var det inte Tesla Model Y vi egentligen diskuterade utan PS3 bagageutrymme så låt oss då släppa Tesla som jämförelse (eftersom de inte mäter VDA liter utan ngt annat påhitt som egentligen är säker minst hälften så mycket som ”riktiga” liter). PS3 är Polestars största modell, nästan fem meter lång, två meter bred och väger närmare 2,5 ton men bagaget rymmer alltså 394 liter golv till sätesrygg/insynsskydd. Svårt köpa att det anses bra för en stor familjebil 2025 när VW id.3 rymmer 385 liter golv till sätesrygg.
Fast en ID3 har variabelt lastgolv som tillval, så när du räknar 385 liter i den inkluderar du samma utrymme du räknar bort i Polestar 3. Alla bilar är kompromisser mellan design och funktion, det är väl ingen hemlighet att Polestar fokuserar lite extra på design.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
backe
Inlägg: 2546
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: NAF Elprix räckviddstest vinter 2024

Inlägg av backe »

Wolf78 skrev: 24 jan 2025 23:35
Maw skrev: 23 jan 2025 20:30
Wolf78 skrev: 23 jan 2025 17:25
Nils S skrev: 22 jan 2025 09:25
Wolf78 skrev: 22 jan 2025 00:10


Polestar vs Tesla
Bägge mäter till tak inklusive utrymme under golvet, så ganska jämförbart? Sen har Tesla dessutom större frunk. Uppgifterna är Teslas officiella som du hittar i Instruktionsbok för Model Y.

Skoda vs Tesla
Håller helt med om ovan resonemang att likvärdiga förutom att Tesla har större utrymme under golv + frunk. Där kan man lasta en hel del som annars hamnar i bagaget. Skodans utrymmen tycker jag är exemplariskt som familjebil, Tesla något bättre och Polestar klart sämre. Speciellt sett till yttermåtten dvs dåligt paketerad. Andra fina kvaliteter dock med Polestar som sagt men här får den på fingrarna av ”Tyskarna”
Nej, det stämmer inte.
"Alla" biltillverkare i EU anger normalt lastutrymmet upp till insynsskyddet alternativt toppen av ryggstödet. Det är klassisk VDA 210-standard som gäller som min-mått. Sedan finns max-måttet med fällda ryggstöd och upp till tak (kallas VDA 214-standard).

Tesla använder amerikanska SEA-normen. Dessa använder mindre block än europeiska VDA vilket ger större litersiffror. Dessutom lastar Tesla upp till taket samt alla övriga utrymmen. Detta medan andra tillverkare alltså anger upp till insynsskyddet som ett minimimått.
Argumentet inte kring hur VDA mäts eller inte men angående liter uppgifterna på PS3 är de tagna ifrån deras hemsida där de redovisar upp till insynsskydd inkl utrymme under samt utrymme upp till tak. Se själv. https://www.polestar.com/se/polestar-3/specifications/
Förstår att SEA normen inte är exakt jämförbar med VDA men hyfsat marginellt i sammanhanget. Max måttet blir väll ändå mest jämförbart då bägge standard lastar till taket.
IMG_2973.png
Nej, Tesla mäter inte med kuber som andra gör, det gör stor skillnad. Vet inte ens om Tesla mäter, det kanske är uträknat från en CAD-modell eller rentav bara vara en uppskattning
Nu var det inte Tesla Model Y vi egentligen diskuterade utan PS3 bagageutrymme så låt oss då släppa Tesla som jämförelse (eftersom de inte mäter VDA liter utan ngt annat påhitt som egentligen är säker minst hälften så mycket som ”riktiga” liter). PS3 är Polestars största modell, nästan fem meter lång, två meter bred och väger närmare 2,5 ton men bagaget rymmer alltså 394 liter golv till sätesrygg/insynsskydd. Svårt köpa att det anses bra för en stor familjebil 2025 när VW id.3 rymmer 385 liter golv till sätesrygg.
Fint att du oroar dig för köpare av PS3 och att dom kanske har glömt kolla bagaget innan dom köper bilen och blir besvikna.

Dock, ibland kan det vara så att man inte vill ha en folkvagnsbuss utan en bil som är riktigt bra att köra och åka i och har ok bagage. För mig t.ex. skulle den passa perfekt, jag gillar Polestar och har inget särskilt behov av stort bagage.

Kolla här från Out of spec vad dom tycker om bilen, oftast väldigt bra reviews. Om bagaget ca 30 minuter in

lawe
Inlägg: 361
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: NAF Elprix räckviddstest vinter 2024

Inlägg av lawe »

Vi kör med hundbur och då gick P3 bort mot Q8 huvudsakligen pga att Polestar prioriterar baksäte före bagage (sedan var jag också lite less på mjukvarustrul och nu har vi nåt som funkar utan att jag behöver vänta på nästa OTA).
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Skriv svar