EU i krismöte för bilindustrin

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7938
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

EU i krismöte för bilindustrin

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

EU-kommissionen kallar till vad de kallar “strategisk dialog” för att möta de stora utmaningar som den europeiska fordonsindustrin står inför, med ett särskilt fokus på den snabbt växande elbilssektorn. Den europeiska fordonsindustrin sysselsätter 13 miljoner människor och utgör 7% av EU-s GDP enligt promemorian. Men de europeiska biltillverkarna håller på att halka efter.

President Ursula von der Leyen har därför bett transportkommissionären Apostolos Tzitzikostas att leda strategiska samtal med bilindustrin. Det första mötet ska ske den 31 januari.

Han ska samla biltillverkare, fackförbund, laddinfrastruktur-leverantörer och andra representanter för att diskutera hur EU kan stärka sin position inom elbilstillverkning. En av de största utmaningarna är att säkra tillgången till kritiska material för batteritillverkning och samtidigt skapa en konkurrenskraftig produktionsmiljö.

“Vi måste agera nu om vi ska säkerställa att den europeiska fordonsindustrin leder omställningen till elbilar,” säger kommissionär Tzitzikostas.

Samtalen kommer att fokusera på flera områden, bland annat:

Innovation: EU måste satsa mer på forskning och utveckling inom batteriteknik och mjukvara för att konkurrera med ledande länder inom elbilssektorn.

Laddinfrastruktur: Utbyggnaden av laddstationer måste accelereras för att underlätta övergången till eldrift.

Regelverk: Regelverk och certifiering av elbilar ska harmoniseras för att underlätta för tillverkarna och minska byråkratin.

Konkurrenskraft: Åtgärder måste vidtas för att minska produktionskostnaderna, bland annat genom att säkra tillgången på kritiska material, förbättra återvinningen av batterier och främja automation i tillverkningen.

Initiativet är en tydlig signal på att EU tar situationen för dess bilindustri på allvar. Eller om man nu vill uttrycka sig så: “sent ska syndaren vakna”. För om EU skulle helhjärtat ha satsat på elbilar redan för flera år sedan, så som Kina har gjort skulle vi nog inte ha hamnat i situationen där krissamtal behövs.

Samtalen markerar ett avgörande skede för europeisk fordonsindustri. Hela EU-komissionen, alla inblandade länder och parter måste nu samarbeta om vi ska klara omställningen till elbilar – och omställningen av hela vår bilindustri.



Source: https://teslaclubsweden.se/eu-i-krismot ... industrin/
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8402
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: EU i krismöte för bilindustrin

Inlägg av spacecoin »

TiborBlomhall skrev: 22 jan 2025 08:00
Bild

EU-kommissionen kallar till vad de kallar “strategisk dialog” för att möta de stora utmaningar som den europeiska fordonsindustrin står inför, med ett särskilt fokus på den snabbt växande elbilssektorn. Den europeiska fordonsindustrin sysselsätter 13 miljoner människor och utgör 7% av EU-s GDP enligt promemorian. Men de europeiska biltillverkarna håller på att halka efter.

President Ursula von der Leyen har därför bett transportkommissionären Apostolos Tzitzikostas att leda strategiska samtal med bilindustrin. Det första mötet ska ske den 31 januari.

Han ska samla biltillverkare, fackförbund, laddinfrastruktur-leverantörer och andra representanter för att diskutera hur EU kan stärka sin position inom elbilstillverkning. En av de största utmaningarna är att säkra tillgången till kritiska material för batteritillverkning och samtidigt skapa en konkurrenskraftig produktionsmiljö.

“Vi måste agera nu om vi ska säkerställa att den europeiska fordonsindustrin leder omställningen till elbilar,” säger kommissionär Tzitzikostas.

Samtalen kommer att fokusera på flera områden, bland annat:

Innovation: EU måste satsa mer på forskning och utveckling inom batteriteknik och mjukvara för att konkurrera med ledande länder inom elbilssektorn.

Laddinfrastruktur: Utbyggnaden av laddstationer måste accelereras för att underlätta övergången till eldrift.

Regelverk: Regelverk och certifiering av elbilar ska harmoniseras för att underlätta för tillverkarna och minska byråkratin.

Konkurrenskraft: Åtgärder måste vidtas för att minska produktionskostnaderna, bland annat genom att säkra tillgången på kritiska material, förbättra återvinningen av batterier och främja automation i tillverkningen.

Initiativet är en tydlig signal på att EU tar situationen för dess bilindustri på allvar. Eller om man nu vill uttrycka sig så: “sent ska syndaren vakna”. För om EU skulle helhjärtat ha satsat på elbilar redan för flera år sedan, så som Kina har gjort skulle vi nog inte ha hamnat i situationen där krissamtal behövs.

Samtalen markerar ett avgörande skede för europeisk fordonsindustri. Hela EU-komissionen, alla inblandade länder och parter måste nu samarbeta om vi ska klara omställningen till elbilar – och omställningen av hela vår bilindustri.



Source: https://teslaclubsweden.se/eu-i-krismot ... industrin/
Jag har skrivit om detta i flera år. Det är 5-10 år för sent. Men bättre sent än aldrig.
backe
Inlägg: 2546
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: EU i krismöte för bilindustrin

Inlägg av backe »

Trump, ivrigt påhejad av Musk går ur WHO och Parisavtalet, samtidigt så straffar EU bort sina biltillverkare så dom måste köpa utsläppsrätter för koldioxid från Tesla/Musk(finns andra också men huvudparten har gått dit) så pengarna hamnar i USA som uppenbarligen inte är intresserade av miljö.

Jag är absolut för miljön på alla sätt, men här kanske man hellre skulle dela ut endast böter som tillfaller just forskning inom EU för batterier eller laddinfrastruktur t.ex. som dessa biltillverkare sedan kan få nytta av.

Miljön blir inte bättre för att vi skräpar ner miljön och betalar pengar till en tredje part som redan sålt en produkt, på sikt kanske men med priset att all europeisk bilindustri går under om man fortsätter på den här linjen.

Det finns säkert en komplexitet i det här som jag inte har koll på, men jag tror att man skulle kunna lösa det bättre för vår europeiska industri.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8402
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: EU i krismöte för bilindustrin

Inlägg av spacecoin »

backe skrev: 22 jan 2025 08:45
Trump, ivrigt påhejad av Musk går ur WHO och Parisavtalet, samtidigt så straffar EU bort sina biltillverkare så dom måste köpa utsläppsrätter för koldioxid från Tesla/Musk(finns andra också men huvudparten har gått dit) så pengarna hamnar i USA som uppenbarligen inte är intresserade av miljö.

Jag är absolut för miljön på alla sätt, men här kanske man hellre skulle dela ut endast böter som tillfaller just forskning inom EU för batterier eller laddinfrastruktur t.ex. som dessa biltillverkare sedan kan få nytta av.

Miljön blir inte bättre för att vi skräpar ner miljön och betalar pengar till en tredje part som redan sålt en produkt, på sikt kanske men med priset att all europeisk bilindustri går under om man fortsätter på den här linjen.

Det finns säkert en komplexitet i det här som jag inte har koll på, men jag tror att man skulle kunna lösa det bättre för vår europeiska industri.
Det är väl typiskt EU att sätta miljön före industrin även om man måste ge bort alla pengar till USA och Kina. Självmål. Steg ett vore att pausa utsläppshandeln och reformera systemet.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 1246
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
Referralkod: ts.la/simon82910

Re: EU i krismöte för bilindustrin

Inlägg av Jaegaern »

backe skrev: 22 jan 2025 08:45
Trump, ivrigt påhejad av Musk går ur WHO och Parisavtalet, samtidigt så straffar EU bort sina biltillverkare så dom måste köpa utsläppsrätter för koldioxid från Tesla/Musk(finns andra också men huvudparten har gått dit) så pengarna hamnar i USA som uppenbarligen inte är intresserade av miljö.

Jag är absolut för miljön på alla sätt, men här kanske man hellre skulle dela ut endast böter som tillfaller just forskning inom EU för batterier eller laddinfrastruktur t.ex. som dessa biltillverkare sedan kan få nytta av.

Miljön blir inte bättre för att vi skräpar ner miljön och betalar pengar till en tredje part som redan sålt en produkt, på sikt kanske men med priset att all europeisk bilindustri går under om man fortsätter på den här linjen.

Det finns säkert en komplexitet i det här som jag inte har koll på, men jag tror att man skulle kunna lösa det bättre för vår europeiska industri.
Jag håller helt med. Jag tror problemet med att bestraffa tillverkarna så hårt är en stor del av problemet. Elbilar kommer ske oavsett, det är inget man måste piska fram längre.

Att straffa såpass hårt fungerar ju inte i en såpass kapitalistisk värld, eller har jag fel? Om man är fast besluten av att kakan är av fast storlek, kan man straffa. Men att straffa hade förhindrat/minskat hastigheten en kaka kan växa, som om någon spelare blir ostraffad, får den en fördel.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
manneson
Inlägg: 1096
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: EU i krismöte för bilindustrin

Inlägg av manneson »

Jaegaern skrev: 22 jan 2025 09:01
backe skrev: 22 jan 2025 08:45
Trump, ivrigt påhejad av Musk går ur WHO och Parisavtalet, samtidigt så straffar EU bort sina biltillverkare så dom måste köpa utsläppsrätter för koldioxid från Tesla/Musk(finns andra också men huvudparten har gått dit) så pengarna hamnar i USA som uppenbarligen inte är intresserade av miljö.

Jag är absolut för miljön på alla sätt, men här kanske man hellre skulle dela ut endast böter som tillfaller just forskning inom EU för batterier eller laddinfrastruktur t.ex. som dessa biltillverkare sedan kan få nytta av.

Miljön blir inte bättre för att vi skräpar ner miljön och betalar pengar till en tredje part som redan sålt en produkt, på sikt kanske men med priset att all europeisk bilindustri går under om man fortsätter på den här linjen.

Det finns säkert en komplexitet i det här som jag inte har koll på, men jag tror att man skulle kunna lösa det bättre för vår europeiska industri.
Jag håller helt med. Jag tror problemet med att bestraffa tillverkarna så hårt är en stor del av problemet. Elbilar kommer ske oavsett, det är inget man måste piska fram längre.

Att straffa såpass hårt fungerar ju inte i en såpass kapitalistisk värld, eller har jag fel? Om man är fast besluten av att kakan är av fast storlek, kan man straffa. Men att straffa hade förhindrat/minskat hastigheten en kaka kan växa, som om någon spelare blir ostraffad, får den en fördel.
Utan straff skulle vinsterna från avgasbilarna gå till aktieägarna istället för staten, vore det bättre?
Det som behövs är hög skatt på förbränning. Skyffla över de skatteintäkterna till förnybart. Till slut finns det tillräcklig produktionskapacitet och priserna är lägre än förbränning(redan skett i många fall).
Morot och piska. Det fungerar bevisligen, se på Norge.
backe
Inlägg: 2546
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: EU i krismöte för bilindustrin

Inlägg av backe »

manneson skrev: 22 jan 2025 13:09
Jaegaern skrev: 22 jan 2025 09:01
backe skrev: 22 jan 2025 08:45
Trump, ivrigt påhejad av Musk går ur WHO och Parisavtalet, samtidigt så straffar EU bort sina biltillverkare så dom måste köpa utsläppsrätter för koldioxid från Tesla/Musk(finns andra också men huvudparten har gått dit) så pengarna hamnar i USA som uppenbarligen inte är intresserade av miljö.

Jag är absolut för miljön på alla sätt, men här kanske man hellre skulle dela ut endast böter som tillfaller just forskning inom EU för batterier eller laddinfrastruktur t.ex. som dessa biltillverkare sedan kan få nytta av.

Miljön blir inte bättre för att vi skräpar ner miljön och betalar pengar till en tredje part som redan sålt en produkt, på sikt kanske men med priset att all europeisk bilindustri går under om man fortsätter på den här linjen.

Det finns säkert en komplexitet i det här som jag inte har koll på, men jag tror att man skulle kunna lösa det bättre för vår europeiska industri.
Jag håller helt med. Jag tror problemet med att bestraffa tillverkarna så hårt är en stor del av problemet. Elbilar kommer ske oavsett, det är inget man måste piska fram längre.

Att straffa såpass hårt fungerar ju inte i en såpass kapitalistisk värld, eller har jag fel? Om man är fast besluten av att kakan är av fast storlek, kan man straffa. Men att straffa hade förhindrat/minskat hastigheten en kaka kan växa, som om någon spelare blir ostraffad, får den en fördel.
Utan straff skulle vinsterna från avgasbilarna gå till aktieägarna istället för staten, vore det bättre?
Det som behövs är hög skatt på förbränning. Skyffla över de skatteintäkterna till förnybart. Till slut finns det tillräcklig produktionskapacitet och priserna är lägre än förbränning(redan skett i många fall).
Morot och piska. Det fungerar bevisligen, se på Norge.
Utan straff skulle vinsterna från avgasbilarna gå till aktieägarna istället för staten, vore det bättre?
Det här är bara ett antagande från dig, skulle likväl kunna gå till återinvestering i sina egna produkter för att stå sig bättre i konkurrensen.
Nu går pengarna mestadels till konkurrensen istället via utsläppsrätter, konkurrens som inte verkar ha några större miljöambitioner än Europeiska biltillverkare i slutändan.

Moroten och piskan kan man kanske lägga på slutkonsumenten och inte biltillverkaren, faller/ökar efterfrågan så kommer man automatiskt flytta sina resurser åt det hållet där dom gör mest nytta.

Nu blir det lite konstigt, konsumenterna köper ICE, biltillverkarna blir bestraffade och betalar pengar till Tesla t.ex. som kan fortsätta sälja bilar till lägre marginaler då man har en annan intäkt, blir ännu svårare för europeiska legacy att konkurrera o.s.v.

Summa summarum, jag instämmer med spacecoin, pausa handel med utsläppsrätterna omedelbart i väntan på ett bättre reformerat system.
manneson
Inlägg: 1096
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: EU i krismöte för bilindustrin

Inlägg av manneson »

backe skrev: 22 jan 2025 13:43
manneson skrev: 22 jan 2025 13:09
Jaegaern skrev: 22 jan 2025 09:01
backe skrev: 22 jan 2025 08:45
Trump, ivrigt påhejad av Musk går ur WHO och Parisavtalet, samtidigt så straffar EU bort sina biltillverkare så dom måste köpa utsläppsrätter för koldioxid från Tesla/Musk(finns andra också men huvudparten har gått dit) så pengarna hamnar i USA som uppenbarligen inte är intresserade av miljö.

Jag är absolut för miljön på alla sätt, men här kanske man hellre skulle dela ut endast böter som tillfaller just forskning inom EU för batterier eller laddinfrastruktur t.ex. som dessa biltillverkare sedan kan få nytta av.

Miljön blir inte bättre för att vi skräpar ner miljön och betalar pengar till en tredje part som redan sålt en produkt, på sikt kanske men med priset att all europeisk bilindustri går under om man fortsätter på den här linjen.

Det finns säkert en komplexitet i det här som jag inte har koll på, men jag tror att man skulle kunna lösa det bättre för vår europeiska industri.
Jag håller helt med. Jag tror problemet med att bestraffa tillverkarna så hårt är en stor del av problemet. Elbilar kommer ske oavsett, det är inget man måste piska fram längre.

Att straffa såpass hårt fungerar ju inte i en såpass kapitalistisk värld, eller har jag fel? Om man är fast besluten av att kakan är av fast storlek, kan man straffa. Men att straffa hade förhindrat/minskat hastigheten en kaka kan växa, som om någon spelare blir ostraffad, får den en fördel.
Utan straff skulle vinsterna från avgasbilarna gå till aktieägarna istället för staten, vore det bättre?
Det som behövs är hög skatt på förbränning. Skyffla över de skatteintäkterna till förnybart. Till slut finns det tillräcklig produktionskapacitet och priserna är lägre än förbränning(redan skett i många fall).
Morot och piska. Det fungerar bevisligen, se på Norge.
Utan straff skulle vinsterna från avgasbilarna gå till aktieägarna istället för staten, vore det bättre?
Det här är bara ett antagande från dig, skulle likväl kunna gå till återinvestering i sina egna produkter för att stå sig bättre i konkurrensen.
Nu går pengarna mestadels till konkurrensen istället via utsläppsrätter, konkurrens som inte verkar ha några större miljöambitioner än Europeiska biltillverkare i slutändan.

Moroten och piskan kan man kanske lägga på slutkonsumenten och inte biltillverkaren, faller/ökar efterfrågan så kommer man automatiskt flytta sina resurser åt det hållet där dom gör mest nytta.

Nu blir det lite konstigt, konsumenterna köper ICE, biltillverkarna blir bestraffade och betalar pengar till Tesla t.ex. som kan fortsätta sälja bilar till lägre marginaler då man har en annan intäkt, blir ännu svårare för europeiska legacy att konkurrera o.s.v.

Summa summarum, jag instämmer med spacecoin, pausa handel med utsläppsrätterna omedelbart i väntan på ett bättre reformerat system.
De har haft 15 år på sig att se vart skutan är på väg.
Fascinerande hur man kan insinuera att det är Teslas fel att avgasbilstillverkarna går under. Det är deras eget fel, ingen annans.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5468
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: EU i krismöte för bilindustrin

Inlägg av chaffis75 »

manneson skrev: 22 jan 2025 13:53
backe skrev: 22 jan 2025 13:43
manneson skrev: 22 jan 2025 13:09
Jaegaern skrev: 22 jan 2025 09:01
backe skrev: 22 jan 2025 08:45
Trump, ivrigt påhejad av Musk går ur WHO och Parisavtalet, samtidigt så straffar EU bort sina biltillverkare så dom måste köpa utsläppsrätter för koldioxid från Tesla/Musk(finns andra också men huvudparten har gått dit) så pengarna hamnar i USA som uppenbarligen inte är intresserade av miljö.

Jag är absolut för miljön på alla sätt, men här kanske man hellre skulle dela ut endast böter som tillfaller just forskning inom EU för batterier eller laddinfrastruktur t.ex. som dessa biltillverkare sedan kan få nytta av.

Miljön blir inte bättre för att vi skräpar ner miljön och betalar pengar till en tredje part som redan sålt en produkt, på sikt kanske men med priset att all europeisk bilindustri går under om man fortsätter på den här linjen.

Det finns säkert en komplexitet i det här som jag inte har koll på, men jag tror att man skulle kunna lösa det bättre för vår europeiska industri.
Jag håller helt med. Jag tror problemet med att bestraffa tillverkarna så hårt är en stor del av problemet. Elbilar kommer ske oavsett, det är inget man måste piska fram längre.

Att straffa såpass hårt fungerar ju inte i en såpass kapitalistisk värld, eller har jag fel? Om man är fast besluten av att kakan är av fast storlek, kan man straffa. Men att straffa hade förhindrat/minskat hastigheten en kaka kan växa, som om någon spelare blir ostraffad, får den en fördel.
Utan straff skulle vinsterna från avgasbilarna gå till aktieägarna istället för staten, vore det bättre?
Det som behövs är hög skatt på förbränning. Skyffla över de skatteintäkterna till förnybart. Till slut finns det tillräcklig produktionskapacitet och priserna är lägre än förbränning(redan skett i många fall).
Morot och piska. Det fungerar bevisligen, se på Norge.
Utan straff skulle vinsterna från avgasbilarna gå till aktieägarna istället för staten, vore det bättre?
Det här är bara ett antagande från dig, skulle likväl kunna gå till återinvestering i sina egna produkter för att stå sig bättre i konkurrensen.
Nu går pengarna mestadels till konkurrensen istället via utsläppsrätter, konkurrens som inte verkar ha några större miljöambitioner än Europeiska biltillverkare i slutändan.

Moroten och piskan kan man kanske lägga på slutkonsumenten och inte biltillverkaren, faller/ökar efterfrågan så kommer man automatiskt flytta sina resurser åt det hållet där dom gör mest nytta.

Nu blir det lite konstigt, konsumenterna köper ICE, biltillverkarna blir bestraffade och betalar pengar till Tesla t.ex. som kan fortsätta sälja bilar till lägre marginaler då man har en annan intäkt, blir ännu svårare för europeiska legacy att konkurrera o.s.v.

Summa summarum, jag instämmer med spacecoin, pausa handel med utsläppsrätterna omedelbart i väntan på ett bättre reformerat system.
De har haft 15 år på sig att se vart skutan är på väg.
Fascinerande hur man kan insinuera att det är Teslas fel att avgasbilstillverkarna går under. Det är deras eget fel, ingen annans.
De är väl inte Teslas fel men jag kan nog också tycka att systemet med hur man kan köpa utsäpp mellan varandra känns kontraproduktivt, de borde finnas bättre sätt.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
backe
Inlägg: 2546
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: EU i krismöte för bilindustrin

Inlägg av backe »

manneson skrev: 22 jan 2025 13:53
backe skrev: 22 jan 2025 13:43
manneson skrev: 22 jan 2025 13:09
Jaegaern skrev: 22 jan 2025 09:01
backe skrev: 22 jan 2025 08:45
Trump, ivrigt påhejad av Musk går ur WHO och Parisavtalet, samtidigt så straffar EU bort sina biltillverkare så dom måste köpa utsläppsrätter för koldioxid från Tesla/Musk(finns andra också men huvudparten har gått dit) så pengarna hamnar i USA som uppenbarligen inte är intresserade av miljö.

Jag är absolut för miljön på alla sätt, men här kanske man hellre skulle dela ut endast böter som tillfaller just forskning inom EU för batterier eller laddinfrastruktur t.ex. som dessa biltillverkare sedan kan få nytta av.

Miljön blir inte bättre för att vi skräpar ner miljön och betalar pengar till en tredje part som redan sålt en produkt, på sikt kanske men med priset att all europeisk bilindustri går under om man fortsätter på den här linjen.

Det finns säkert en komplexitet i det här som jag inte har koll på, men jag tror att man skulle kunna lösa det bättre för vår europeiska industri.
Jag håller helt med. Jag tror problemet med att bestraffa tillverkarna så hårt är en stor del av problemet. Elbilar kommer ske oavsett, det är inget man måste piska fram längre.

Att straffa såpass hårt fungerar ju inte i en såpass kapitalistisk värld, eller har jag fel? Om man är fast besluten av att kakan är av fast storlek, kan man straffa. Men att straffa hade förhindrat/minskat hastigheten en kaka kan växa, som om någon spelare blir ostraffad, får den en fördel.
Utan straff skulle vinsterna från avgasbilarna gå till aktieägarna istället för staten, vore det bättre?
Det som behövs är hög skatt på förbränning. Skyffla över de skatteintäkterna till förnybart. Till slut finns det tillräcklig produktionskapacitet och priserna är lägre än förbränning(redan skett i många fall).
Morot och piska. Det fungerar bevisligen, se på Norge.
Utan straff skulle vinsterna från avgasbilarna gå till aktieägarna istället för staten, vore det bättre?
Det här är bara ett antagande från dig, skulle likväl kunna gå till återinvestering i sina egna produkter för att stå sig bättre i konkurrensen.
Nu går pengarna mestadels till konkurrensen istället via utsläppsrätter, konkurrens som inte verkar ha några större miljöambitioner än Europeiska biltillverkare i slutändan.

Moroten och piskan kan man kanske lägga på slutkonsumenten och inte biltillverkaren, faller/ökar efterfrågan så kommer man automatiskt flytta sina resurser åt det hållet där dom gör mest nytta.

Nu blir det lite konstigt, konsumenterna köper ICE, biltillverkarna blir bestraffade och betalar pengar till Tesla t.ex. som kan fortsätta sälja bilar till lägre marginaler då man har en annan intäkt, blir ännu svårare för europeiska legacy att konkurrera o.s.v.

Summa summarum, jag instämmer med spacecoin, pausa handel med utsläppsrätterna omedelbart i väntan på ett bättre reformerat system.
De har haft 15 år på sig att se vart skutan är på väg.
Fascinerande hur man kan insinuera att det är Teslas fel att avgasbilstillverkarna går under. Det är deras eget fel, ingen annans.
Skriver inte att det är Teslas fel utan EU. Och EU en stor anledning till att inte Tesla gick under tidigare dessutom.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12621
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: EU i krismöte för bilindustrin

Inlägg av Fredrik j »

backe skrev: 22 jan 2025 08:45
Trump, ivrigt påhejad av Musk går ur WHO och Parisavtalet, samtidigt så straffar EU bort sina biltillverkare så dom måste köpa utsläppsrätter för koldioxid från Tesla/Musk(finns andra också men huvudparten har gått dit) så pengarna hamnar i USA som uppenbarligen inte är intresserade av miljö.

Jag är absolut för miljön på alla sätt, men här kanske man hellre skulle dela ut endast böter som tillfaller just forskning inom EU för batterier eller laddinfrastruktur t.ex. som dessa biltillverkare sedan kan få nytta av.

Miljön blir inte bättre för att vi skräpar ner miljön och betalar pengar till en tredje part som redan sålt en produkt, på sikt kanske men med priset att all europeisk bilindustri går under om man fortsätter på den här linjen.

Det finns säkert en komplexitet i det här som jag inte har koll på, men jag tror att man skulle kunna lösa det bättre för vår europeiska industri.
Håller helt med. Hur ska europeiska tillverkare kunna bli bättre av att skicka pengar till USA?
Det skulle utformas som böter istället där pengarna går in i en utvecklingsfond för omställningen.
Lurkern
Inlägg: 1026
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: EU i krismöte för bilindustrin

Inlägg av Lurkern »

EU:s biltillverkare lägger helt sjuka mängder resurser på att följa EU:s regelverk, tillverkar i stort sett samma 2.0 liters dieselbilar som för 10 eller 15 år sen men idag bisarrt dyra, i en extremt föränderlig värld som rör sig åt helt andra plattformar, och sen skall de sitta och fundera över var problemet sitter.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 1246
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
Referralkod: ts.la/simon82910

Re: EU i krismöte för bilindustrin

Inlägg av Jaegaern »

backe skrev: 22 jan 2025 13:43
manneson skrev: 22 jan 2025 13:09
Jaegaern skrev: 22 jan 2025 09:01
backe skrev: 22 jan 2025 08:45
Trump, ivrigt påhejad av Musk går ur WHO och Parisavtalet, samtidigt så straffar EU bort sina biltillverkare så dom måste köpa utsläppsrätter för koldioxid från Tesla/Musk(finns andra också men huvudparten har gått dit) så pengarna hamnar i USA som uppenbarligen inte är intresserade av miljö.

Jag är absolut för miljön på alla sätt, men här kanske man hellre skulle dela ut endast böter som tillfaller just forskning inom EU för batterier eller laddinfrastruktur t.ex. som dessa biltillverkare sedan kan få nytta av.

Miljön blir inte bättre för att vi skräpar ner miljön och betalar pengar till en tredje part som redan sålt en produkt, på sikt kanske men med priset att all europeisk bilindustri går under om man fortsätter på den här linjen.

Det finns säkert en komplexitet i det här som jag inte har koll på, men jag tror att man skulle kunna lösa det bättre för vår europeiska industri.
Jag håller helt med. Jag tror problemet med att bestraffa tillverkarna så hårt är en stor del av problemet. Elbilar kommer ske oavsett, det är inget man måste piska fram längre.

Att straffa såpass hårt fungerar ju inte i en såpass kapitalistisk värld, eller har jag fel? Om man är fast besluten av att kakan är av fast storlek, kan man straffa. Men att straffa hade förhindrat/minskat hastigheten en kaka kan växa, som om någon spelare blir ostraffad, får den en fördel.
Utan straff skulle vinsterna från avgasbilarna gå till aktieägarna istället för staten, vore det bättre?
Det som behövs är hög skatt på förbränning. Skyffla över de skatteintäkterna till förnybart. Till slut finns det tillräcklig produktionskapacitet och priserna är lägre än förbränning(redan skett i många fall).
Morot och piska. Det fungerar bevisligen, se på Norge.
Utan straff skulle vinsterna från avgasbilarna gå till aktieägarna istället för staten, vore det bättre?
Det här är bara ett antagande från dig, skulle likväl kunna gå till återinvestering i sina egna produkter för att stå sig bättre i konkurrensen.
Nu går pengarna mestadels till konkurrensen istället via utsläppsrätter, konkurrens som inte verkar ha några större miljöambitioner än Europeiska biltillverkare i slutändan.

Moroten och piskan kan man kanske lägga på slutkonsumenten och inte biltillverkaren, faller/ökar efterfrågan så kommer man automatiskt flytta sina resurser åt det hållet där dom gör mest nytta.

Nu blir det lite konstigt, konsumenterna köper ICE, biltillverkarna blir bestraffade och betalar pengar till Tesla t.ex. som kan fortsätta sälja bilar till lägre marginaler då man har en annan intäkt, blir ännu svårare för europeiska legacy att konkurrera o.s.v.

Summa summarum, jag instämmer med spacecoin, pausa handel med utsläppsrätterna omedelbart i väntan på ett bättre reformerat system.
Exakt!
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Jerka
Inlägg: 973
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: EU i krismöte för bilindustrin

Inlägg av Jerka »

Jag hittade en tidning på badrumsgolvet. Den var från 2018. I den fanns en bilannons för en Mazda MX-5 från 224 900 kr. Idag motsvarar det 284 300 kr enligt SCBs inflationsomvandlare.

Men en ny MX-5 kostar inte det - den kostar 347 900 kr. Alla bilar har blivit superdyra i en tid när folk har mindre pengar än på många år på grund av höga räntor, dyra elräkningar, hög arbetslöshet och löner som halkar efter inflationen.

Om de hittar svaret på varför alla bilar har blivit så dyra, så hittar de också svaret på vad den europeiska bilindustrin behöver göra för att ta sig ur krisen.
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 mar 2024 15:42

Re: EU i krismöte för bilindustrin

Inlägg av RareEarth »

Svaret på just det är enkelt: svenska kronan har tappat 30% mot dollarn och 15% mot euron sedan 2018
manneson
Inlägg: 1096
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: EU i krismöte för bilindustrin

Inlägg av manneson »

Ja jag var ute i några ”bilhandlarkvarter” igår. Parkeringarna svämmar över med bilar.
Ingen köper antar jag. Inte så konstigt kanske när man tittar på prislapparna.
De vill ha 200-300k för en 6-7-8 år gammal bil.
Eller 400-500k för en 2-3 år gammal.
Fantasipriser från en svunnen tid.

De hoppas väl att räntorna ska gå ner och folks ekonomi ska bli bättre. Frågan är väl om det kommer hinna ske innan de går i konkurs.
Räntorna kommer säkert sänkas, men då lär också inflationen ta fart igen. Tycker redan man sett att priserna börjar öka igen.
current
Inlägg: 288
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: EU i krismöte för bilindustrin

Inlägg av current »

Undra om EU kommer stå kvar vid sin koldioxid-stege. Bara detta år ska snittet sänkas från cirka 116 gram till 93 gram.

Det blir böter på 95 euro per gram koldioxid som överstiger det satta målet, multiplicerat med antal bilar som säljs under ett kalenderår.

VW koncernen snittade 115-116 gram förra året, det betyder böter på över 16 MILJARDER Euro.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil

GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8123
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: EU i krismöte för bilindustrin

Inlägg av fth »

Tillverkarna lobbar för att slippa ta sitt ansvar:

https://www.dn.se/ekonomi/kan-svenskens ... llverkare/

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Inlägg: 574
Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
Ort: Roslagen
Referralkod: ts.la/tobias894955

Re: EU i krismöte för bilindustrin

Inlägg av T4s »

Är det nu man inser att typen av incitament faktiskt spelar roll i verkligheten.

Vet inte vad de vinner på att lyssna på industrin i det här läget dock. Alla vill dansa nära utgången.
manneson
Inlägg: 1096
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: EU i krismöte för bilindustrin

Inlägg av manneson »

T4s skrev: 23 jan 2025 09:53
Är det nu man inser att typen av incitament faktiskt spelar roll i verkligheten.
Ja precis, vem kunde ha föreställt sig att marknaden för bilar som kostar 500k och uppåt skulle stanna av när stöden togs bort och räntorna steg i taket. :roll:
Liksom hallå.
In med rejäla miljöbonusar NU. Tweakar man dem så att privatleasing gynnas ordentligt så kommer marknaden sätta fart direkt.
Finansiera dem med kraftigt höjd skatt på olja.
Folk fortsatte köra bil även när dieseln kostade 28kr/l. Nu kostar den 18. Lägg på 10kr skatt och voilà, många många miljarder i statskassan till miljöbonus.

Blir ju ganska genomskinligt förövrigt när avgasbiltillverkarna gnäller om straffen istället för att argumentera för bonusar. Hade de varit ärliga med sina intentioner om att sälja mkt fler elbilar borde de lobbat för det sistnämnda.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7938
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: EU i krismöte för bilindustrin

Inlägg av TiborBlomhall »

Diskussioner om konflikten hänvisas till strejktråden viewtopic.php?t=34104
Användarvisningsbild
Tillsynsmannen
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 20 feb 2022 15:57
Ort: Stockholm

Re: EU i krismöte för bilindustrin

Inlägg av Tillsynsmannen »

Regelverk och certifiering av elbilar ska harmoniseras för att underlätta för tillverkarna och minska byråkratin.
Regelverket kommer alltså att utökas, bli krångligare och försvåra för tillverkarna samt öka byråkratin. Det är trots allt genom EU-regleringar Bryssel kan göra något åt problemet, och de förnekar sig som sagt inte.
Skriv svar