Har Enyaq fått till laddhastigheten när det är kallt? Har läst några trådar om att det inte varit helt optimalt.Carlsson skrev: ↑21 jan 2025 20:25Vi låg länge och funderade på vilken vår bästa bil skulle bli. Huvudsaken var att den skulle vara praktisk och ha god möjlighet till att packa. Körde Mustang Mach-E ett par gånger och hade jag låtit känslorna bestämma hade vi haft en sådan nu. Men hjärnan tog över och vi gick vidare. Tesla går bort pga Musk (får inte lov att diskutera det i detta forum, skicka PM om ni vill). Med vår budget fanns ID4 och Enyaq kvar.
Körde och ID4 GTX och upplevde den som en riktigt tråkig bil. Kände absolut noll för den. Så fick bli en Enyaq som jag ska hämta på torsdag.
Valde Skoda Enyaq över ID4
Byta bort Teslan till vad?
Moderator: Redaktion
Re: Byta bort Teslan till vad?
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Re: Byta bort Teslan till vad?
Alla MEB-bilar har förvärmning från årsmodell 24.Electron skrev: ↑21 jan 2025 21:26Har Enyaq fått till laddhastigheten när det är kallt? Har läst några trådar om att det inte varit helt optimalt.Carlsson skrev: ↑21 jan 2025 20:25Vi låg länge och funderade på vilken vår bästa bil skulle bli. Huvudsaken var att den skulle vara praktisk och ha god möjlighet till att packa. Körde Mustang Mach-E ett par gånger och hade jag låtit känslorna bestämma hade vi haft en sådan nu. Men hjärnan tog över och vi gick vidare. Tesla går bort pga Musk (får inte lov att diskutera det i detta forum, skicka PM om ni vill). Med vår budget fanns ID4 och Enyaq kvar.
Körde och ID4 GTX och upplevde den som en riktigt tråkig bil. Kände absolut noll för den. Så fick bli en Enyaq som jag ska hämta på torsdag.
Valde Skoda Enyaq över ID4
Vad har du köpt för Enyaq @Carlsson?
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: Byta bort Teslan till vad?
Hmm har läst på om nya Enyaq. Kan vara ett alternativ till Id.7 för mej.toppo skrev: ↑21 jan 2025 21:45Alla MEB-bilar har förvärmning från årsmodell 24.Electron skrev: ↑21 jan 2025 21:26Har Enyaq fått till laddhastigheten när det är kallt? Har läst några trådar om att det inte varit helt optimalt.Carlsson skrev: ↑21 jan 2025 20:25Vi låg länge och funderade på vilken vår bästa bil skulle bli. Huvudsaken var att den skulle vara praktisk och ha god möjlighet till att packa. Körde Mustang Mach-E ett par gånger och hade jag låtit känslorna bestämma hade vi haft en sådan nu. Men hjärnan tog över och vi gick vidare. Tesla går bort pga Musk (får inte lov att diskutera det i detta forum, skicka PM om ni vill). Med vår budget fanns ID4 och Enyaq kvar.
Körde och ID4 GTX och upplevde den som en riktigt tråkig bil. Kände absolut noll för den. Så fick bli en Enyaq som jag ska hämta på torsdag.
Valde Skoda Enyaq över ID4
Vad har du köpt för Enyaq @Carlsson?
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Re: Byta bort Teslan till vad?
Beställde en Renault Scenic för att ersätta min Model Y rwd som jag måste lämna tillbaka. Renaulten var över förväntan, längtar faktiskt! Helt okej leasingpris.
Typ samma totalkostnad som EV3 enl mina beräkningar men betydligt schysstare bil.
Kommer säkert finnas lite jag kommer saknar från MYn, tex frunk o bagageutrymme
Rekommenderar en provkörning
Typ samma totalkostnad som EV3 enl mina beräkningar men betydligt schysstare bil.
Kommer säkert finnas lite jag kommer saknar från MYn, tex frunk o bagageutrymme
Rekommenderar en provkörning
Re: Byta bort Teslan till vad?
Från och med de som heter 85 och 85x. De har förvärmning av batteri.
Vi valde att leasea en Enyaq 85 (RWD). Köpte min VW Passat -2018 för 3,5 år sedan för 180 000 kr sålde den i fredags för 150 000 till Riddermark. Resonerar som så att vi kommer aldrig få så bra deal på den som nu och den var nära 10 000 mil och månader från en större service. I dagsläget finns det ingen bil som jag känner att vi kan äga länge och vara helt nöjda med om man räknar in allt. Därför valde vi nu en leasingbil och utvärderar läget om tre år - då lär det hänt en del på marknaden och våra behov ändras eftersom vi då kommer ha lite större barn.
Och som sagt, trivdes bättre inuti Enyaqen än i ID4an. Sneglade en del på Ioniq med men när vi slog till var Enyaqen billigare och upplevdes som mer praktisk.
Re: Byta bort Teslan till vad?
Grattis! Jag tyckte hela tiden att det var bästa valet av de som du kikade på, och privatleasingpriserna nu är förmånliga.Carlsson skrev: ↑22 jan 2025 06:44Vi valde att leasea en Enyaq 85 (RWD). Köpte min VW Passat -2018 för 3,5 år sedan för 180 000 kr sålde den i fredags för 150 000 till Riddermark. Resonerar som så att vi kommer aldrig få så bra deal på den som nu och den var nära 10 000 mil och månader från en större service. I dagsläget finns det ingen bil som jag känner att vi kan äga länge och vara helt nöjda med om man räknar in allt. Därför valde vi nu en leasingbil och utvärderar läget om tre år - då lär det hänt en del på marknaden och våra behov ändras eftersom vi då kommer ha lite större barn.
Och som sagt, trivdes bättre inuti Enyaqen än i ID4an. Sneglade en del på Ioniq med men när vi slog till var Enyaqen billigare och upplevdes som mer praktisk.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: Byta bort Teslan till vad?
Enyaq funkar bra att ladda på Tesla SuC?Carlsson skrev: ↑22 jan 2025 06:44Från och med de som heter 85 och 85x. De har förvärmning av batteri.
Vi valde att leasea en Enyaq 85 (RWD). Köpte min VW Passat -2018 för 3,5 år sedan för 180 000 kr sålde den i fredags för 150 000 till Riddermark. Resonerar som så att vi kommer aldrig få så bra deal på den som nu och den var nära 10 000 mil och månader från en större service. I dagsläget finns det ingen bil som jag känner att vi kan äga länge och vara helt nöjda med om man räknar in allt. Därför valde vi nu en leasingbil och utvärderar läget om tre år - då lär det hänt en del på marknaden och våra behov ändras eftersom vi då kommer ha lite större barn.
Och som sagt, trivdes bättre inuti Enyaqen än i ID4an. Sneglade en del på Ioniq med men när vi slog till var Enyaqen billigare och upplevdes som mer praktisk.
Kan man välja att navigera till snabbladdare under resans gång och bilen förvärmer batteriet innan ankomst till snabbladdaren?
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Re: Byta bort Teslan till vad?
Om man nu inte vill ratta en Tesla för att Elon blivit kompis med Trump, då borde man väl inte heller bli sedd ladda sin bil på en SUCElectron skrev: ↑22 jan 2025 10:24Enyaq funkar bra att ladda på Tesla SuC?Carlsson skrev: ↑22 jan 2025 06:44Från och med de som heter 85 och 85x. De har förvärmning av batteri.
Vi valde att leasea en Enyaq 85 (RWD). Köpte min VW Passat -2018 för 3,5 år sedan för 180 000 kr sålde den i fredags för 150 000 till Riddermark. Resonerar som så att vi kommer aldrig få så bra deal på den som nu och den var nära 10 000 mil och månader från en större service. I dagsläget finns det ingen bil som jag känner att vi kan äga länge och vara helt nöjda med om man räknar in allt. Därför valde vi nu en leasingbil och utvärderar läget om tre år - då lär det hänt en del på marknaden och våra behov ändras eftersom vi då kommer ha lite större barn.
Och som sagt, trivdes bättre inuti Enyaqen än i ID4an. Sneglade en del på Ioniq med men när vi slog till var Enyaqen billigare och upplevdes som mer praktisk.
Kan man välja att navigera till snabbladdare under resans gång och bilen förvärmer batteriet innan ankomst till snabbladdaren?
Re: Byta bort Teslan till vad?
Känns som ett beslut som varje individ fattar själv utifrån sin egen moral och känsla.wheels skrev: ↑22 jan 2025 10:32Om man nu inte vill ratta en Tesla för att Elon blivit kompis med Trump, då borde man väl inte heller bli sedd ladda sin bil på en SUCElectron skrev: ↑22 jan 2025 10:24Enyaq funkar bra att ladda på Tesla SuC?Carlsson skrev: ↑22 jan 2025 06:44Från och med de som heter 85 och 85x. De har förvärmning av batteri.
Vi valde att leasea en Enyaq 85 (RWD). Köpte min VW Passat -2018 för 3,5 år sedan för 180 000 kr sålde den i fredags för 150 000 till Riddermark. Resonerar som så att vi kommer aldrig få så bra deal på den som nu och den var nära 10 000 mil och månader från en större service. I dagsläget finns det ingen bil som jag känner att vi kan äga länge och vara helt nöjda med om man räknar in allt. Därför valde vi nu en leasingbil och utvärderar läget om tre år - då lär det hänt en del på marknaden och våra behov ändras eftersom vi då kommer ha lite större barn.
Och som sagt, trivdes bättre inuti Enyaqen än i ID4an. Sneglade en del på Ioniq med men när vi slog till var Enyaqen billigare och upplevdes som mer praktisk.
Kan man välja att navigera till snabbladdare under resans gång och bilen förvärmer batteriet innan ankomst till snabbladdaren?
Blir lite som att de som inte vill köpa en kinesisk bil absolut inte får konsumera eller använda en endaste produkt som har med Kina att göra. Blir en tuff uppgift och löses nog endast genom att bo under ett träd djupt inne i skogen med kläder/produkter ej köpta på den här sidan 2000-talet och utan mobiltelefon.
- Xyborg
- Teslaägare
- Inlägg: 221
- Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
- Referralkod: ts.la/robin28307
Re: Byta bort Teslan till vad?
Enyaq, ID.4 och Audi Q4 har alla förvärmning inför snabbladdning från 2024 års modeller.Electron skrev: ↑22 jan 2025 10:24Enyaq funkar bra att ladda på Tesla SuC?Carlsson skrev: ↑22 jan 2025 06:44Från och med de som heter 85 och 85x. De har förvärmning av batteri.
Vi valde att leasea en Enyaq 85 (RWD). Köpte min VW Passat -2018 för 3,5 år sedan för 180 000 kr sålde den i fredags för 150 000 till Riddermark. Resonerar som så att vi kommer aldrig få så bra deal på den som nu och den var nära 10 000 mil och månader från en större service. I dagsläget finns det ingen bil som jag känner att vi kan äga länge och vara helt nöjda med om man räknar in allt. Därför valde vi nu en leasingbil och utvärderar läget om tre år - då lär det hänt en del på marknaden och våra behov ändras eftersom vi då kommer ha lite större barn.
Och som sagt, trivdes bättre inuti Enyaqen än i ID4an. Sneglade en del på Ioniq med men när vi slog till var Enyaqen billigare och upplevdes som mer praktisk.
Kan man välja att navigera till snabbladdare under resans gång och bilen förvärmer batteriet innan ankomst till snabbladdaren?
Jag har ID.4:an, den funkar faktiskt mycket bra med att estimera hur mycket ström man kommer ha kvar vid nästa stopp/ankomst, hur mycket man behöver ladda etc. - helt likvärdigt med vår Model 3. Jag tycker till och med det blir snäppet bättre än Teslas upplägg eftersom den föreslår laddstationer från (typ) alla leverantörer istället för bara Teslas. Man kan säga åt den att rekommendera endast iOnity om man föredrar det.
Just Volkswagen (jag tror det saknas på Audi och Skoda, men är inte säker) har även en knapp i infotainmentsystemet för att manuellt starta förvärmningen utan att man navigerar till en ”känd” laddare. Systemet visar också hur snabbt du kan ladda med nuvarande batterinivå och temperatur, samt hur snabbt det kan bli med optimal förvärmning
Re: Byta bort Teslan till vad?
SuC är med största sannolikhet cost of doing business för Tesla och ingen lönsam verksamhet. Den särredovisas inte i Teslas kvartalsrapporter vilket jag tar som en indicie. Trådstartaren kanske skall köpa en gammal S/X med fri laddning?wheels skrev: ↑22 jan 2025 10:32Om man nu inte vill ratta en Tesla för att Elon blivit kompis med Trump, då borde man väl inte heller bli sedd ladda sin bil på en SUCElectron skrev: ↑22 jan 2025 10:24Enyaq funkar bra att ladda på Tesla SuC?Carlsson skrev: ↑22 jan 2025 06:44Från och med de som heter 85 och 85x. De har förvärmning av batteri.
Vi valde att leasea en Enyaq 85 (RWD). Köpte min VW Passat -2018 för 3,5 år sedan för 180 000 kr sålde den i fredags för 150 000 till Riddermark. Resonerar som så att vi kommer aldrig få så bra deal på den som nu och den var nära 10 000 mil och månader från en större service. I dagsläget finns det ingen bil som jag känner att vi kan äga länge och vara helt nöjda med om man räknar in allt. Därför valde vi nu en leasingbil och utvärderar läget om tre år - då lär det hänt en del på marknaden och våra behov ändras eftersom vi då kommer ha lite större barn.
Och som sagt, trivdes bättre inuti Enyaqen än i ID4an. Sneglade en del på Ioniq med men när vi slog till var Enyaqen billigare och upplevdes som mer praktisk.
Kan man välja att navigera till snabbladdare under resans gång och bilen förvärmer batteriet innan ankomst till snabbladdaren?
Re: Byta bort Teslan till vad?
Ja nu vet du inte min riktiga anledning till att jag vill byta min M3 mot en annan bil va?wheels skrev: ↑22 jan 2025 10:32Om man nu inte vill ratta en Tesla för att Elon blivit kompis med Trump, då borde man väl inte heller bli sedd ladda sin bil på en SUCElectron skrev: ↑22 jan 2025 10:24Enyaq funkar bra att ladda på Tesla SuC?Carlsson skrev: ↑22 jan 2025 06:44Från och med de som heter 85 och 85x. De har förvärmning av batteri.
Vi valde att leasea en Enyaq 85 (RWD). Köpte min VW Passat -2018 för 3,5 år sedan för 180 000 kr sålde den i fredags för 150 000 till Riddermark. Resonerar som så att vi kommer aldrig få så bra deal på den som nu och den var nära 10 000 mil och månader från en större service. I dagsläget finns det ingen bil som jag känner att vi kan äga länge och vara helt nöjda med om man räknar in allt. Därför valde vi nu en leasingbil och utvärderar läget om tre år - då lär det hänt en del på marknaden och våra behov ändras eftersom vi då kommer ha lite större barn.
Och som sagt, trivdes bättre inuti Enyaqen än i ID4an. Sneglade en del på Ioniq med men när vi slog till var Enyaqen billigare och upplevdes som mer praktisk.
Kan man välja att navigera till snabbladdare under resans gång och bilen förvärmer batteriet innan ankomst till snabbladdaren?
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Re: Byta bort Teslan till vad?
Det är kripper som är TSElectron skrev: ↑22 jan 2025 11:11Ja nu vet du inte min riktiga anledning till att jag vill byta min M3 mot en annan bil va?wheels skrev: ↑22 jan 2025 10:32Om man nu inte vill ratta en Tesla för att Elon blivit kompis med Trump, då borde man väl inte heller bli sedd ladda sin bil på en SUCElectron skrev: ↑22 jan 2025 10:24Enyaq funkar bra att ladda på Tesla SuC?Carlsson skrev: ↑22 jan 2025 06:44Från och med de som heter 85 och 85x. De har förvärmning av batteri.
Vi valde att leasea en Enyaq 85 (RWD). Köpte min VW Passat -2018 för 3,5 år sedan för 180 000 kr sålde den i fredags för 150 000 till Riddermark. Resonerar som så att vi kommer aldrig få så bra deal på den som nu och den var nära 10 000 mil och månader från en större service. I dagsläget finns det ingen bil som jag känner att vi kan äga länge och vara helt nöjda med om man räknar in allt. Därför valde vi nu en leasingbil och utvärderar läget om tre år - då lär det hänt en del på marknaden och våra behov ändras eftersom vi då kommer ha lite större barn.
Och som sagt, trivdes bättre inuti Enyaqen än i ID4an. Sneglade en del på Ioniq med men när vi slog till var Enyaqen billigare och upplevdes som mer praktisk.
Kan man välja att navigera till snabbladdare under resans gång och bilen förvärmer batteriet innan ankomst till snabbladdaren?
Re: Byta bort Teslan till vad?
Jahapp! På torsdag byter vi bort vår MS till en nyare bil av europeiskt märke. Brakförlust med tanke på det urlåga andrahandsvärdet, men själen är lättad. 

Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Re: Byta bort Teslan till vad?
Förstår att S:en har kostat dig 20-30 skattade kronor i månaden. Dock tappar ju alla elbilar grymt mkt i värde just nu. Inte bara Tesla.
Det är helt enkelt för dyrt att köra elbil privat just nu. Endast regeringen kan väl ändra på detta. Verkar dock inte finnas något intresse.
Jag skulle aldrig välja bil efter vem som är ägare/VD, dock hoppade jag ur elbilsträsket efter 5år eftersom det är oskäligt högt värdetapp just nu.
Re: Byta bort Teslan till vad?
Uhm, inget oskäligt högt värdetapp. Bara en återgång till det normala.pejvic skrev: ↑28 jan 2025 16:32Förstår att S:en har kostat dig 20-30 skattade kronor i månaden. Dock tappar ju alla elbilar grymt mkt i värde just nu. Inte bara Tesla.
Det är helt enkelt för dyrt att köra elbil privat just nu. Endast regeringen kan väl ändra på detta. Verkar dock inte finnas något intresse.
Jag skulle aldrig välja bil efter vem som är ägare/VD, dock hoppade jag ur elbilsträsket efter 5år eftersom det är oskäligt högt värdetapp just nu.
Knappt det ens, handlare begär ibland uppåt 50% av nypriset på 4-5 år gamla bilar.
Att sitta med en avgasbil nu är nog inte så klokt, bensin/dieselpriserna är rekordlåga nu och det lär inte hålla i alltför länge till.
Snarare läge att byta till beggad elbil och dra nytta av återgången till 50% värde efter 3 år. Efterfrågan på elbilar lär öka närmaste åren, och sjunka för avgasbilar.
Re: Byta bort Teslan till vad?
Absolut. Väntar bara på rätt tillfälle. När det gäller min Y som jag sålde i september så kan jag glatt konstatera att jag kan köpa en exakt likadan 80-100 billigare nu efter 4 månader (20-25.000/månaden)manneson skrev: ↑28 jan 2025 16:53Uhm, inget oskäligt högt värdetapp. Bara en återgång till det normala.pejvic skrev: ↑28 jan 2025 16:32Förstår att S:en har kostat dig 20-30 skattade kronor i månaden. Dock tappar ju alla elbilar grymt mkt i värde just nu. Inte bara Tesla.
Det är helt enkelt för dyrt att köra elbil privat just nu. Endast regeringen kan väl ändra på detta. Verkar dock inte finnas något intresse.
Jag skulle aldrig välja bil efter vem som är ägare/VD, dock hoppade jag ur elbilsträsket efter 5år eftersom det är oskäligt högt värdetapp just nu.
Knappt det ens, handlare begär ibland uppåt 50% av nypriset på 4-5 år gamla bilar.
Att sitta med en avgasbil nu är nog inte så klokt, bensin/dieselpriserna är rekordlåga nu och det lär inte hålla i alltför länge till.
Snarare läge att byta till beggad elbil och dra nytta av återgången till 50% värde efter 3 år. Efterfrågan på elbilar lär öka närmaste åren, och sjunka för avgasbilar.
Räcker just nu till full tank varje dag.
Men skall absolut tillbaka till el när det stabiliserar sig. Kanske en Juniper tex.
Re: Byta bort Teslan till vad?
Nu så. BMW I4 Idrive 40 med full utrustning, HUD, Harman Kardon, elsäten med minne, M-sportpaket, pärlemorvit lack, fullskinn inredning,
plus mycket mer. Så nöjd!
plus mycket mer. Så nöjd!

Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
-
- Inlägg: 7332
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Byta bort Teslan till vad?
Hur löste det sig med försäkringen?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9334
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Byta bort Teslan till vad?
Kolla så att baksätesvärme ingår. Brorsan blev utan.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Byta bort Teslan till vad?
Hård förhandling med svältfödd försäkringsagent på Watercircles så kom vi ned till 1000 spänn i månaden hel men 200 lägre på hemförsäkringen, så summa summarum 100 kr mer i månaden totalt.
Senast redigerad av Kriper, redigerad totalt 1 gånger.
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Re: Byta bort Teslan till vad?
Ingen baksätesvärme, utflugna barn, inga problem.
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Re: Byta bort Teslan till vad?
Jag trodde jag skulle sakna den stora skärmen/kartan vid navigation, men skärmen i BMW:n har ett fågelperspektiv som är överlägset Teslans navi. 360° kameror, telefonanslutning på tre sekunder, tystare än MS, inga panelgaps, tajt men mer komfortabelt chassie, superskarp styrning, perfekt körställning. Jag är ganska nöjd. 

Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40