Konstigt hur olika man kan uppleva. Den enda punkten av ovan som jag upplever som ett problem är den första, autopiloten. De andra sakerna tycker jag är OK eller t o m fungerar bra, inklusive parkeringssensorer och regnsensor. Det som stör mig mest med Model Y är det undermåliga chassit/hjulupphängningen.Xyborg skrev: ↑05 feb 2025 10:46För vår del så ersatte vi Teslan med ett annat bilmärke, innan Musks beteende blev en faktor. Några av anledningarna stämmer överens med vad TS skrev i trådens första inlägg. Vi tittade efter en bil med större/bättre utformat lastutrymme än vår Model 3 eftersom vi fick barn. Vi undersökte och provkörde då Model Y och dess konkurrenter. Våra upplevda svagheter med Teslas model listas i ungefärlig ordning nedan.
1. Autopilot är sämre (åtminstone i vår användning) än motsvarande lösningar hos konkurrenterna, särskilt efter att radarn stängdes av/plockades bort.
2. Avsaknaden av parkeringssensorer på de nya modellerna
3. Högre bullernivå i bilen (detta var innan Juniper fanns - har inte testat den)
4. Motsvarigheten till 360-kamera är avsevärt sämre än en "riktig" 360-kamera i konkurrerande modeller
5. 10 mil till verkstad gör eventuella besök betydligt bökigare. Rangers väger upp till viss del, men vi behövde ändå in till verkstad 5-6 gånger under 3 år med en Model 3.
6. Avsaknad av andra bekväma funktioner som konkurrenter hade. T.ex. HUD, jalusi för att "stänga för" glastaket, ventilerade stolar m.m.
7. Obekväma stolar: för kort sittdyna, inget svankstöd på passagerarstolen, plast-skin som inte andas som enda klädselalternativ.
8. Kamera istället för regnsensor är ett skämt. Fungerar kasst på Teslan.
9. Teslas navigator föreslår bara Tesla-stationer och det går inte att justera till att den ska föreslå fler/andra leverantörer för laddstopp.
Sen dess har ju punkt 3 och 7 till viss del åtgärdats, vad det verkar. Men resten kvarstår mig veterligen. Dessutom kan man lägga till att Musk själv för egen del slutligen slagit spiken i kistan för Tesla som ett tänkbart alternativ när vi byter bil igen.
Början på slutet för Tesla
Moderator: Redaktion
Re: Början på slutet för Tesla
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Hur kan parkeringssensor och regnsensor fungera bra när de inte finns?RareEarth skrev: ↑05 feb 2025 11:00Konstigt hur olika man kan uppleva. Den enda punkten av ovan som jag upplever som ett problem är den första, autopiloten. De andra sakerna tycker jag är OK eller t o m fungerar bra, inklusive parkeringssensorer och regnsensor. Det som stör mig mest med Model Y är det undermåliga chassit/hjulupphängningen.Xyborg skrev: ↑05 feb 2025 10:46För vår del så ersatte vi Teslan med ett annat bilmärke, innan Musks beteende blev en faktor. Några av anledningarna stämmer överens med vad TS skrev i trådens första inlägg. Vi tittade efter en bil med större/bättre utformat lastutrymme än vår Model 3 eftersom vi fick barn. Vi undersökte och provkörde då Model Y och dess konkurrenter. Våra upplevda svagheter med Teslas model listas i ungefärlig ordning nedan.
1. Autopilot är sämre (åtminstone i vår användning) än motsvarande lösningar hos konkurrenterna, särskilt efter att radarn stängdes av/plockades bort.
3. Högre bullernivå i bilen (detta var innan Juniper fanns - har inte testat den)
4. Motsvarigheten till 360-kamera är avsevärt sämre än en "riktig" 360-kamera i konkurrerande modeller
5. 10 mil till verkstad gör eventuella besök betydligt bökigare. Rangers väger upp till viss del, men vi behövde ändå in till verkstad 5-6 gånger under 3 år med en Model 3.
6. Avsaknad av andra bekväma funktioner som konkurrenter hade. T.ex. HUD, jalusi för att "stänga för" glastaket, ventilerade stolar m.m.
7. Obekväma stolar: för kort sittdyna, inget svankstöd på passagerarstolen, plast-skin som inte andas som enda klädselalternativ.
9. Teslas navigator föreslår bara Tesla-stationer och det går inte att justera till att den ska föreslå fler/andra leverantörer för laddstopp.
Sen dess har ju punkt 3 och 7 till viss del åtgärdats, vad det verkar. Men resten kvarstår mig veterligen. Dessutom kan man lägga till att Musk själv för egen del slutligen slagit spiken i kistan för Tesla som ett tänkbart alternativ när vi byter bil igen.

Jag har bytt dämpare, men regnsensor går inte att eftermontera och min radar är urkopplad.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
https://www.fvd.net/us-en/FVD612993996/ ... odels.htmlmikebike skrev: ↑05 feb 2025 11:02Hur kan parkeringssensor och regnsensor fungera bra när de inte finns?RareEarth skrev: ↑05 feb 2025 11:00Konstigt hur olika man kan uppleva. Den enda punkten av ovan som jag upplever som ett problem är den första, autopiloten. De andra sakerna tycker jag är OK eller t o m fungerar bra, inklusive parkeringssensorer och regnsensor. Det som stör mig mest med Model Y är det undermåliga chassit/hjulupphängningen.Xyborg skrev: ↑05 feb 2025 10:46För vår del så ersatte vi Teslan med ett annat bilmärke, innan Musks beteende blev en faktor. Några av anledningarna stämmer överens med vad TS skrev i trådens första inlägg. Vi tittade efter en bil med större/bättre utformat lastutrymme än vår Model 3 eftersom vi fick barn. Vi undersökte och provkörde då Model Y och dess konkurrenter. Våra upplevda svagheter med Teslas model listas i ungefärlig ordning nedan.
Jag har bytt dämpare, men regnsensor går inte att eftermontera och min radar är urkopplad.

Problemet är enligt mig inte att Tesla saknar någon "sensor".
Problemet är att det inte finns något vred för att justera känsligheten, vilket AFAIK så gott som alla andra bilar har.
Jag har åtminstone ännu inte haft någon bil där man bara kan låta automatiken hantera det oavsett nederbörd, jag måste konstant skruva på känsligheten. Antingen går dom för fort eller för långsamt.
- mikebike
- Teslaägare
Jo, problemet är att det inte finns någon sensor. Man använder kameran för att gissa och ibland blir det fel.manneson skrev: ↑05 feb 2025 11:21https://www.fvd.net/us-en/FVD612993996/ ... odels.htmlmikebike skrev: ↑05 feb 2025 11:02Hur kan parkeringssensor och regnsensor fungera bra när de inte finns?RareEarth skrev: ↑05 feb 2025 11:00Konstigt hur olika man kan uppleva. Den enda punkten av ovan som jag upplever som ett problem är den första, autopiloten. De andra sakerna tycker jag är OK eller t o m fungerar bra, inklusive parkeringssensorer och regnsensor. Det som stör mig mest med Model Y är det undermåliga chassit/hjulupphängningen.Xyborg skrev: ↑05 feb 2025 10:46För vår del så ersatte vi Teslan med ett annat bilmärke, innan Musks beteende blev en faktor. Några av anledningarna stämmer överens med vad TS skrev i trådens första inlägg. Vi tittade efter en bil med större/bättre utformat lastutrymme än vår Model 3 eftersom vi fick barn. Vi undersökte och provkörde då Model Y och dess konkurrenter. Våra upplevda svagheter med Teslas model listas i ungefärlig ordning nedan.
Jag har bytt dämpare, men regnsensor går inte att eftermontera och min radar är urkopplad.![]()
Problemet är att det inte finns något vred för att justera känsligheten, vilket AFAIK så gott som alla andra bilar har.
Jag har åtminstone ännu inte haft någon bil där man bara kan låta automatiken hantera det oavsett nederbörd, jag måste konstant skruva på känsligheten. Antingen går dom för fort eller för långsamt.
T.ex. när torkarna går fast det inte regnar. Eller att de går fortare när det finns gatlysen än när de saknas.
Det finns ingen känslighet att justera. I brist på sensor så borde gå att justera frekvensen när man kör manuellt, vanligen går de för ofta på långsammaste.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Att folk ska dra förhastade slutsatser är väl hela syftet med att skriva en sensationsrubrik?Anderzzon skrev: ↑05 feb 2025 10:23Du har nog inte läst det första inlägget utan hoppat rakt in här?Teslasemitruck skrev: ↑05 feb 2025 10:20Början på slutet för Tesla?
Så har det sagts i tio år och Tesla är nr1 på eldrift och model y mest sålda.
På längre sikt kommer inte Elons förehavande spela någon roll.
Sen kanske du själv ska läsa första inlägget igen.
Du skriver att du hämtade ut Teslan i mars 2024, och nu har du haft den i 3 år.
Tidsmaskin???

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Haha rackarns, 2022 menade jag såklart. Lyckas inte ändra det dock, skapas bara ett nytt inlägg iställetNicke Nyfiken skrev: ↑05 feb 2025 12:58Att folk ska dra förhastade slutsatser är väl hela syftet med att skriva en sensationsrubrik?Anderzzon skrev: ↑05 feb 2025 10:23Du har nog inte läst det första inlägget utan hoppat rakt in här?Teslasemitruck skrev: ↑05 feb 2025 10:20Början på slutet för Tesla?
Tidsmaskin???![]()
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Tryck på pennsymbolen så går det att redigera inlägget.Anderzzon skrev: ↑05 feb 2025 13:23Haha rackarns, 2022 menade jag såklart. Lyckas inte ändra det dock, skapas bara ett nytt inlägg iställetNicke Nyfiken skrev: ↑05 feb 2025 12:58Att folk ska dra förhastade slutsatser är väl hela syftet med att skriva en sensationsrubrik?Anderzzon skrev: ↑05 feb 2025 10:23Du har nog inte läst det första inlägget utan hoppat rakt in här?Teslasemitruck skrev: ↑05 feb 2025 10:20Början på slutet för Tesla?
Tidsmaskin???![]()
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- mikebike
- Teslaägare
Min har också parkeringssensorer, men nyare bilar saknar dessa. Frågan är också om eller när Tesla kopplar ur dessa på samma sätt som man gjorde med radarn?
En kamera är ingen sensor. En kamera består av miljontals ljussensorer och optik som bland annat avgör fokusavstånd. Därför behöver den ljus för att kunna ge signaler, sedan kan man med hjälp av hårdvara och mjukvara skapa en bild utifrån informationen från alla dessa sensorer och försöka gissa om det regnar, och i så fall hur mycket. Det funkar inte speciellt bra. Delvis för att kamerorna har fel fokusavstånd.
En regnsensor detekterar regndroppar på vindrutan, det är det enda den gör och den kräver inget externt ljus.
En kamera är en sensor (i mitt yrke arbetar jag med optiska sensorer, som kameror). Det finns ingen teknisk anledning till att en kamera skulle fungera sämre än en traditionell regnsensor. Det är inget problem att kameran inte fokuserar på vindrutan. Jämför med att få regndroppar på glasögonen. Det är inte direkt svårt att se att det är regndroppar på glasögonen trots att glasögonlinserna inte är i fokus. Det är enkelt att testa själv, gå in i serviceläget och visa främre vidvinkelkameravyn. Kliv ur bilen och dutta några vattendroppar på vindrutan. Det är lätt att se att det är droppar på vindrutan genom kameran.mikebike skrev: ↑05 feb 2025 13:29En kamera är ingen sensor. En kamera består av miljontals ljussensorer och optik som bland annat avgör fokusavstånd. Därför behöver den ljus för att kunna ge signaler, sedan kan man med hjälp av hårdvara och mjukvara skapa en bild utifrån informationen från alla dessa sensorer och försöka gissa om det regnar, och i så fall hur mycket. Det funkar inte speciellt bra. Delvis för att kamerorna har fel fokusavstånd.
En regnsensor detekterar regndroppar på vindrutan, det är det enda den gör och den kräver inget externt ljus.
Det är inte heller ett problem att kameran inte har intern ljuskälla. Ljuset från omgivningen är fullt tillräckligt för att detektera regndroppar även på natten. Om det är så mörkt att kameran inte ser (dvs strålkastarna släckta) så är det ändå för mörkt för att du ska kunna köra bilen.
Traditionella regnsensorer har fungerat på samma sätt sedan 1996 när det första systemet lanserades av GM, dvs en ljuskälla (LED) som belyser vindrutan inifrån och en fotodiod mäter det bakåtreflekterade ljuset. Förändringar i signalen tolkas som regn på vindrutan. Systemet är ganska simpelt och fungerar inte alltid perfekt. På den tiden fanns inte billiga digitalkameror, men en kamera har större möjligheter att faktiskt se att det är regndroppar på rutan och inte något annat.
Teslas kameralösning fungerade ju länge dåligt men sedan mitten av 2024 har man fått rätt på det och nu skulle jag vilja påstå att det fungerar bättre än på någon annan bil jag har haft.
- mikebike
- Teslaägare
Enligt din beskrivning skulle alltså Teslas lösning fungera utmärkt, men det gör den inte. Tesla har haft 6 år på sig att fixa detta utan att lyckas, så det är inte troligt att det någonsin fungerar.RareEarth skrev: ↑05 feb 2025 14:29En kamera är en sensor (i mitt yrke arbetar jag med optiska sensorer, som kameror). Det finns ingen teknisk anledning till att en kamera skulle fungera sämre än en traditionell regnsensor. Det är inget problem att kameran inte fokuserar på vindrutan. Jämför med att få regndroppar på glasögonen. Det är inte direkt svårt att se att det är regndroppar på glasögonen trots att glasögonlinserna inte är i fokus. Det är enkelt att testa själv, gå in i serviceläget och visa främre vidvinkelkameravyn. Kliv ur bilen och dutta några vattendroppar på vindrutan. Det är lätt att se att det är droppar på vindrutan genom kameran.mikebike skrev: ↑05 feb 2025 13:29En kamera är ingen sensor. En kamera består av miljontals ljussensorer och optik som bland annat avgör fokusavstånd. Därför behöver den ljus för att kunna ge signaler, sedan kan man med hjälp av hårdvara och mjukvara skapa en bild utifrån informationen från alla dessa sensorer och försöka gissa om det regnar, och i så fall hur mycket. Det funkar inte speciellt bra. Delvis för att kamerorna har fel fokusavstånd.
Det är inte heller ett problem att kameran inte har intern ljuskälla. Ljuset från omgivningen är fullt tillräckligt för att detektera regndroppar även på natten. Om det är så mörkt att kameran inte ser (dvs strålkastarna släckta) så är det ändå för mörkt för att du ska kunna köra bilen.
Traditionella regnsensorer har fungerat på samma sätt sedan 1996 när det första systemet lanserades av GM, dvs en ljuskälla (LED) som belyser vindrutan inifrån och en fotodiod mäter det bakåtreflekterade ljuset. Förändringar i signalen tolkas som regn på vindrutan. Systemet är ganska simpelt och fungerar inte alltid perfekt. På den tiden fanns inte billiga digitalkameror, men en kamera har större möjligheter att faktiskt se att det är regndroppar på rutan och inte något annat.
Teslas kameralösning fungerade ju länge dåligt men sedan mitten av 2024 har man fått rätt på det och nu skulle jag vilja påstå att det fungerar bättre än på någon annan bil jag har haft.
Att kameran behöver ljus lär ju vara anledningen till att svepfrekvensen varierar med belysningen och att den drar igång när man kör in i tunnlar och parkeringshus. Det inträffar inte när man har en regnsensor.
Det finns ju en anledning till att alla andra biltillverkare använder sig av regnsensor, trots att alla moderna bilar har kameror.
Jag har aldrig påstått att regnsensorer fungerar perfekt, de har t.ex. problem när det stänker upp från andra trafikanter eller snöar. Dock har Teslas lösning mycket fler problem och ingen bil med regnsensor har någonsin torkat på en torr ruta för mig.
Vi utvecklar sensorer (MEMS och NEMS) på mitt jobb och ingen skulle komma på att kalla en kamera för en sensor.
- Xyborg
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/robin28307
Om det inte finns "någon teknisk anledning till att en kamera skulle fungera sämre än en traditionell regnsensor" så är ju Tesla ännu sämre, då de misslyckats med något som du säger borde fungera?RareEarth skrev: ↑05 feb 2025 14:29En kamera är en sensor (i mitt yrke arbetar jag med optiska sensorer, som kameror). Det finns ingen teknisk anledning till att en kamera skulle fungera sämre än en traditionell regnsensor. Det är inget problem att kameran inte fokuserar på vindrutan. Jämför med att få regndroppar på glasögonen. Det är inte direkt svårt att se att det är regndroppar på glasögonen trots att glasögonlinserna inte är i fokus. Det är enkelt att testa själv, gå in i serviceläget och visa främre vidvinkelkameravyn. Kliv ur bilen och dutta några vattendroppar på vindrutan. Det är lätt att se att det är droppar på vindrutan genom kameran.mikebike skrev: ↑05 feb 2025 13:29En kamera är ingen sensor. En kamera består av miljontals ljussensorer och optik som bland annat avgör fokusavstånd. Därför behöver den ljus för att kunna ge signaler, sedan kan man med hjälp av hårdvara och mjukvara skapa en bild utifrån informationen från alla dessa sensorer och försöka gissa om det regnar, och i så fall hur mycket. Det funkar inte speciellt bra. Delvis för att kamerorna har fel fokusavstånd.
Jag har kört 4st Tesla Model 3. Samtliga hade samma problem.
*Regn detekterades ibland inte alls om det var mörkt ute och gatubelysning saknades, trots att mina strålkastare var på. När gatubelysning fanns fungerade det oftast lite bättre.
I dagsljus var detektionen avsevärt bättre - om det inte var "fint" regn, se punkt längre ner.
*Torkarna reagerade och torkade ibland när man körde in i ett mörkt utrymme
*Smuts på rutan missuppfattades ofta som regndroppar
*Fint regn som långsamt "byggde upp" mängden vatten på rutan detekterades aldrig. Kraftigare regn detekterades oftast.
*Körning genom skuggade partier som orsakade "ljusflimmer" när man passerade (t.ex. att köra under träd med lövverk en solig dag) ledde ofta till att torkarna började torka febrilt, trots den totala avsaknaden av vattendroppar på rutan.
*Vattenstänk som inte kom uppifrån, t.ex. vattenstänk från framförliggande trafik detekterades i stort sätt aldrig.
Jag har inte upplevt några av de här problemen på de andra bilar jag kört med "traditionell" regnsensor.

Det blir fel även med sensor kan jag berätta för dig.mikebike skrev: ↑05 feb 2025 11:43Jo, problemet är att det inte finns någon sensor. Man använder kameran för att gissa och ibland blir det fel.manneson skrev: ↑05 feb 2025 11:21https://www.fvd.net/us-en/FVD612993996/ ... odels.htmlmikebike skrev: ↑05 feb 2025 11:02Hur kan parkeringssensor och regnsensor fungera bra när de inte finns?RareEarth skrev: ↑05 feb 2025 11:00Konstigt hur olika man kan uppleva. Den enda punkten av ovan som jag upplever som ett problem är den första, autopiloten. De andra sakerna tycker jag är OK eller t o m fungerar bra, inklusive parkeringssensorer och regnsensor. Det som stör mig mest med Model Y är det undermåliga chassit/hjulupphängningen.Xyborg skrev: ↑05 feb 2025 10:46För vår del så ersatte vi Teslan med ett annat bilmärke, innan Musks beteende blev en faktor. Några av anledningarna stämmer överens med vad TS skrev i trådens första inlägg. Vi tittade efter en bil med större/bättre utformat lastutrymme än vår Model 3 eftersom vi fick barn. Vi undersökte och provkörde då Model Y och dess konkurrenter. Våra upplevda svagheter med Teslas model listas i ungefärlig ordning nedan.
Jag har bytt dämpare, men regnsensor går inte att eftermontera och min radar är urkopplad.![]()
T.ex. när torkarna går fast det inte regnar. Eller att de går fortare när det finns gatlysen än när de saknas.
Det finns ingen känslighet att justera. I brist på sensor så borde gå att justera frekvensen när man kör manuellt, vanligen går de för ofta på långsammaste.
En regnsensor är ju rent krasst som en enkel kamera. Den mäter brytningar i ljuset.
Jag har iaf upplevt alla dessa problem på mina bilar med regnsensor.Xyborg skrev: ↑05 feb 2025 15:03Om det inte finns "någon teknisk anledning till att en kamera skulle fungera sämre än en traditionell regnsensor" så är ju Tesla ännu sämre, då de misslyckats med något som du säger borde fungera?RareEarth skrev: ↑05 feb 2025 14:29En kamera är en sensor (i mitt yrke arbetar jag med optiska sensorer, som kameror). Det finns ingen teknisk anledning till att en kamera skulle fungera sämre än en traditionell regnsensor. Det är inget problem att kameran inte fokuserar på vindrutan. Jämför med att få regndroppar på glasögonen. Det är inte direkt svårt att se att det är regndroppar på glasögonen trots att glasögonlinserna inte är i fokus. Det är enkelt att testa själv, gå in i serviceläget och visa främre vidvinkelkameravyn. Kliv ur bilen och dutta några vattendroppar på vindrutan. Det är lätt att se att det är droppar på vindrutan genom kameran.mikebike skrev: ↑05 feb 2025 13:29En kamera är ingen sensor. En kamera består av miljontals ljussensorer och optik som bland annat avgör fokusavstånd. Därför behöver den ljus för att kunna ge signaler, sedan kan man med hjälp av hårdvara och mjukvara skapa en bild utifrån informationen från alla dessa sensorer och försöka gissa om det regnar, och i så fall hur mycket. Det funkar inte speciellt bra. Delvis för att kamerorna har fel fokusavstånd.
Jag har kört 4st Tesla Model 3. Samtliga hade samma problem.
*Regn detekterades ibland inte alls om det var mörkt ute och gatubelysning saknades, trots att mina strålkastare var på. När gatubelysning fanns fungerade det oftast lite bättre.
I dagsljus var detektionen avsevärt bättre - om det inte var "fint" regn, se punkt längre ner.
*Torkarna reagerade och torkade ibland när man körde in i ett mörkt utrymme
*Smuts på rutan missuppfattades ofta som regndroppar
*Fint regn som långsamt "byggde upp" mängden vatten på rutan detekterades aldrig. Kraftigare regn detekterades oftast.
*Körning genom skuggade partier som orsakade "ljusflimmer" när man passerade (t.ex. att köra under träd med lövverk en solig dag) ledde ofta till att torkarna började torka febrilt, trots den totala avsaknaden av vattendroppar på rutan.
*Vattenstänk som inte kom uppifrån, t.ex. vattenstänk från framförliggande trafik detekterades i stort sätt aldrig.
Jag har inte upplevt några av de här problemen på de andra bilar jag kört med "traditionell" regnsensor.![]()
Skillnaden är att jag lätt kan vrida på ett vred som justerar känsligheten och vips så antingen börjar de torka eller så slutar de.
Tesla behöver ett vred helt enkelt.
Jag tillhör dem som förhåller sig ganska neutrala till Teslas lösning. Av någon anledning har jag alltid störst mig mest på torrtorkningar och de har inte varit allt för illa. Värst är det när det är kallt och gummit är fruset och den gör ett onödigt svep som låter som en katt stryps. Jag hade en gammal Saab där torkarna gick på så fort det var dimma ute så även traditionella regnsensorer måste ju programmeras rätt.manneson skrev: ↑05 feb 2025 15:08Det blir fel även med sensor kan jag berätta för dig.mikebike skrev: ↑05 feb 2025 11:43Jo, problemet är att det inte finns någon sensor. Man använder kameran för att gissa och ibland blir det fel.manneson skrev: ↑05 feb 2025 11:21https://www.fvd.net/us-en/FVD612993996/ ... odels.htmlmikebike skrev: ↑05 feb 2025 11:02Hur kan parkeringssensor och regnsensor fungera bra när de inte finns?RareEarth skrev: ↑05 feb 2025 11:00
Konstigt hur olika man kan uppleva. Den enda punkten av ovan som jag upplever som ett problem är den första, autopiloten. De andra sakerna tycker jag är OK eller t o m fungerar bra, inklusive parkeringssensorer och regnsensor. Det som stör mig mest med Model Y är det undermåliga chassit/hjulupphängningen.
En regnsensor är ju rent krasst som en enkel kamera. Den mäter brytningar i ljuset.
Och det är där jag tror Teslas problem ligger. Bilen utvecklas på en plats på jorden där det knappt regnar och nu till och med har slutat regna när det egentligen ska det. De bryr sig helt enkelt inte tillräckligt mycket om att få det bra.
- Xyborg
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/robin28307
Lösningen är jag neutral till. Funktionen är det jag vänder mig emot. Hade det fungerat lika bra som mina tidigare Audi, BMW, Honda, Volvo och Volkswagen hade jag inte brytt mig om de användare kamera, "traditionell sensor" eller en gammal gumma som satt på bilens tak.Anderzzon skrev: ↑05 feb 2025 15:19Jag tillhör dem som förhåller sig ganska neutrala till Teslas lösning. Av någon anledning har jag alltid störst mig mest på torrtorkningar och de har inte varit allt för illa. Värst är det när det är kallt och gummit är fruset och den gör ett onödigt svep som låter som en katt stryps. Jag hade en gammal Saab där torkarna gick på så fort det var dimma ute så även traditionella regnsensorer måste ju programmeras rätt.manneson skrev: ↑05 feb 2025 15:08Det blir fel även med sensor kan jag berätta för dig.mikebike skrev: ↑05 feb 2025 11:43Jo, problemet är att det inte finns någon sensor. Man använder kameran för att gissa och ibland blir det fel.manneson skrev: ↑05 feb 2025 11:21https://www.fvd.net/us-en/FVD612993996/ ... odels.html![]()
Och det är där jag tror Teslas problem ligger. Bilen utvecklas på en plats på jorden där det knappt regnar och nu till och med har slutat regna när det egentligen ska det. De bryr sig helt enkelt inte tillräckligt mycket om att få det bra.
- mikebike
- Teslaägare
Skillnaden är att den har sin egen belysning som lyser i en bestämd riktning. De är inte beroende av externt ljus som varierar i styrka och riktning. Den är en dedikerad sensor som har en enda uppgift, vilket fungerar bättre än att använda kameror som skall försöka lösa en mängd uppgiftermanneson skrev: ↑05 feb 2025 15:08Det blir fel även med sensor kan jag berätta för dig.mikebike skrev: ↑05 feb 2025 11:43Jo, problemet är att det inte finns någon sensor. Man använder kameran för att gissa och ibland blir det fel.manneson skrev: ↑05 feb 2025 11:21https://www.fvd.net/us-en/FVD612993996/ ... odels.htmlmikebike skrev: ↑05 feb 2025 11:02Hur kan parkeringssensor och regnsensor fungera bra när de inte finns?RareEarth skrev: ↑05 feb 2025 11:00
Konstigt hur olika man kan uppleva. Den enda punkten av ovan som jag upplever som ett problem är den första, autopiloten. De andra sakerna tycker jag är OK eller t o m fungerar bra, inklusive parkeringssensorer och regnsensor. Det som stör mig mest med Model Y är det undermåliga chassit/hjulupphängningen.
Samma sak med radar och ultraljudssensor.
- mikebike
- Teslaägare
Precis. När man utvecklar saker så hamnar man ibland i tekniska återvändsgränder och tvingas välja annan teknik.Xyborg skrev: ↑05 feb 2025 15:23Lösningen är jag neutral till. Funktionen är det jag vänder mig emot. Hade det fungerat lika bra som mina tidigare Audi, BMW, Honda, Volvo och Volkswagen hade jag inte brytt mig om de användare kamera, "traditionell sensor" eller en gammal gumma som satt på bilens tak.Anderzzon skrev: ↑05 feb 2025 15:19Jag tillhör dem som förhåller sig ganska neutrala till Teslas lösning. Av någon anledning har jag alltid störst mig mest på torrtorkningar och de har inte varit allt för illa. Värst är det när det är kallt och gummit är fruset och den gör ett onödigt svep som låter som en katt stryps. Jag hade en gammal Saab där torkarna gick på så fort det var dimma ute så även traditionella regnsensorer måste ju programmeras rätt.manneson skrev: ↑05 feb 2025 15:08Det blir fel även med sensor kan jag berätta för dig.mikebike skrev: ↑05 feb 2025 11:43Jo, problemet är att det inte finns någon sensor. Man använder kameran för att gissa och ibland blir det fel.manneson skrev: ↑05 feb 2025 11:21
https://www.fvd.net/us-en/FVD612993996/ ... odels.html![]()
Detta är fullständigt normalt. Det som varken är normalt eller vettigt är att bestämma sig för en lösning och börja leverera produkter innan de fungerar, med förhoppningen om att man kan lösa det senare och skicka ut en uppdaterad mjukvara till kunderna.
Det tog över 2 år innan de adaptiva strålkastarna aktiverades. Knappt ett år innan parkeringsassistansen aktiverades?
Vision hade väl också en fördröjning om jag minns rätt?
Sedan kan funktionen hos ovanstående system (och torkarautomatiken) verkligen ifrågasättas jämfört med konkurrenternas motsvarande system.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Exakt, den traditionella regnsensorn är ju en aktiv sensor, enkel, väl beprövad, och pålitlig i utförande och funktion.mikebike skrev: ↑05 feb 2025 15:32Skillnaden är att den har sin egen belysning som lyser i en bestämd riktning. De är inte beroende av externt ljus som varierar i styrka och riktning. Den är en dedikerad sensor som har en enda uppgift, vilket fungerar bättre än att använda kameror som skall försöka lösa en mängd uppgiftermanneson skrev: ↑05 feb 2025 15:08Det blir fel även med sensor kan jag berätta för dig.mikebike skrev: ↑05 feb 2025 11:43Jo, problemet är att det inte finns någon sensor. Man använder kameran för att gissa och ibland blir det fel.manneson skrev: ↑05 feb 2025 11:21https://www.fvd.net/us-en/FVD612993996/ ... odels.html![]()
Samma sak med radar och ultraljudssensor.
Teslas "lösning" är en passiv lösning som kräver omfattande bearbetning och gynsamma förhållanden för att fungera, något som dom uppenbarligen inte lyckats särskilt bra med under ett antal år dom försökt.
Det är mycket svårt att se något positivt i den förändringen, jag har själv fortfarande en gammal X (2016) med "riktig" regnsensor, den har fungerat i stort sett felfritt i snart åtta år.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Teslas lösning fungerar utmärkt på min bil, alltså fungerar den. Om den inte fungerar på vissa bilar beror det inte på att lösningen inte fungerar, utan på att det antingen är fel hos vissa bilar eller dålig kvalitet, dvs för stor variation mellan olika exemplar.mikebike skrev: ↑05 feb 2025 14:43Enligt din beskrivning skulle alltså Teslas lösning fungera utmärkt, men det gör den inte. Tesla har haft 6 år på sig att fixa detta utan att lyckas, så det är inte troligt att det någonsin fungerar.
Att kameran behöver ljus lär ju vara anledningen till att svepfrekvensen varierar med belysningen och att den drar igång när man kör in i tunnlar och parkeringshus. Det inträffar inte när man har en regnsensor.
Det finns ju en anledning till att alla andra biltillverkare använder sig av regnsensor, trots att alla moderna bilar har kameror.
Jag har aldrig påstått att regnsensorer fungerar perfekt, de har t.ex. problem när det stänker upp från andra trafikanter eller snöar. Dock har Teslas lösning mycket fler problem och ingen bil med regnsensor har någonsin torkat på en torr ruta för mig.
Vi utvecklar sensorer (MEMS och NEMS) på mitt jobb och ingen skulle komma på att kalla en kamera för en sensor.
Det har aldrig hänt att mina torkare har dragit igång när jag kör in en tunnel eller parkeringshus. Efter någon uppdatering i höstas har det aldrig hänt att de torkat på torr ruta över huvud taget. LIkadant med ljusförhållanden, numera fungerar det klockrent även i beckmörker.
Eftersom det tog Tesla 6 år att få det att fungera med en kamerabaserad lösning är det inte så konstigt att inga andra biltillverkare använder kameran!
Läs wikipediaartikeln om "Image sensors"!

En traditionell regnsensorer är inte beroende av att det kommer regn/skvätt från annan bil på kameran utan tar det vart som helst det kommer på rutan, t.ex precis framför ögonen ..
Och nej den icke kamera baserade är inte perfekt, men dom funkar klart bättre...
Problemet med teslas torkaautomatik är att vi har 20 personer bara på det här forumet som alla har olika problem, för vissa funkar den och för andra inte, vissa har helt galen torr-torkning och vissa inte.
Jag har nog aldrig varit på ett bilforum som ens har en diskussion på den här nivån om vindrutetorkare vilket ju tyder på att funktionen är rätt tveksam
Och nej den icke kamera baserade är inte perfekt, men dom funkar klart bättre...
Problemet med teslas torkaautomatik är att vi har 20 personer bara på det här forumet som alla har olika problem, för vissa funkar den och för andra inte, vissa har helt galen torr-torkning och vissa inte.
Jag har nog aldrig varit på ett bilforum som ens har en diskussion på den här nivån om vindrutetorkare vilket ju tyder på att funktionen är rätt tveksam

- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Då väntar vi bara på att Tesla ska skicka ut den mjukvaruversionen du har, till alla oss andra så vi också får torkarautomatik som fungerar utmärkt och perfekt.RareEarth skrev: ↑05 feb 2025 16:43Teslas lösning fungerar utmärkt på min bil, alltså fungerar den. Om den inte fungerar på vissa bilar beror det inte på att lösningen inte fungerar, utan på att det antingen är fel hos vissa bilar eller dålig kvalitet, dvs för stor variation mellan olika exemplar.mikebike skrev: ↑05 feb 2025 14:43Enligt din beskrivning skulle alltså Teslas lösning fungera utmärkt, men det gör den inte. Tesla har haft 6 år på sig att fixa detta utan att lyckas, så det är inte troligt att det någonsin fungerar.
Det har aldrig hänt att mina torkare har dragit igång när jag kör in en tunnel eller parkeringshus. Efter någon uppdatering i höstas har det aldrig hänt att de torkat på torr ruta över huvud taget. LIkadant med ljusförhållanden, numera fungerar det klockrent även i beckmörker.
Eftersom det tog Tesla 6 år att få det att fungera med en kamerabaserad lösning är det inte så konstigt att inga andra biltillverkare använder kameran!
Läs wikipediaartikeln om "Image sensors"!![]()

Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
En traditionell regnsensor är beroende av att regndropparna kommer precis framför regnsensorn. Den har ingen möjlighet att "se" regndroppar framför ögonen.
Nej, den scannar rutan med infrarött, så regnet behöver inte hamna precis framför sensorn.
The rain sensor does this by sending invisible infrared light across the windscreen. It then detects the light that is reflected back internally by the windshield glass. This real-time sensing allows it to know how much water is on the glass which triggers when the wipers need to activate.
Har haft en MS 100D -17 där autotorkarna aldrig funkade. Vid låg hastighet kunde de svepa över rutan när det regnade, men vid högre hastighet så slutatde torkarna att fungera. Däremot när man lade i backen, så gick de på full hastighet. Nu, med BMW, så väljer jag läget Auto och kan ställa känsligheten i fyra steg. Funkar helt perfekt.
Senast redigerad av Kriper, redigerad totalt 1 gånger.
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40