T4s skrev: ↑07 feb 2025 09:54
mikebike skrev: ↑07 feb 2025 09:37
T4s skrev: ↑07 feb 2025 09:00
mikebike skrev: ↑07 feb 2025 08:58
T4s skrev: ↑07 feb 2025 08:45
Tolkar det som att du inte gjort felanmälan. Förstår att det påverkar din relation till bilen och bolaget dock men gör en felanmälan så den kan kolla loggarna.
Svaret blir alltid att felet försvinner om man uppdaterar mjukvaran. Om man redan har den senaste så kommer det lösas med nästa.
Du uppdaterar ju aldrig så hur vet du det
Har du otur när du tänker?
Det är ju just för att jag inte har den senaste mjukvaran som de påstår att felen aldrig mer kommer uppstå om jag uppdaterar.
Hade jag haft den senaste mjukvaran så hade jag fått det andra svaret, det fick jag när de hade kopplat ur radarn med den (dåvarande) senaste mjukvaran.
Aj det gjorde ont.
Jag förstår att du hade en dålig erfarenhet av en uppdatering tidigare. Men generellt sett är uppdateringar viktiga för att fixa buggar och säkerhetsproblem. En dålig erfarenhet betyder inte att alla uppdateringar är dåliga.
Om vi tar det aktuella fallet så gäller det att farthållare, skyltavläsning och adaptiva strålkastare stängdes ned 23/12 och 26/12 för mig. Vi är tre här på forumet som råkat ut för något liknande. Gemensamt är att det inträffat söder om Gävle. Däremot verkar det som att vi alla haft olika mjukvaruversioner.
Om det beror på en bugg i mjukvaran så har den buggen funnits sedan i våras (jag har 2024.20.9) och även i senare mjukvaror.
Jag har ställt några frågor till SC med anledning av detta:
Ni har tidigare svarat att AP kraschade, men varför gjorde den det?
Varför har jag inte råkat ut för detta tidigare?*
Varför har inte fler råkat ut för samma sak?**
Varför verkar problemet vara geografiskt begränsat? Beror det på fel i kartdata? Varför skulle detta påverka farthållaren? Om det är fel i kartdatan så är det väl den som borde uppdateras, inte bilens OS?
Detta är det senaste svaret jag fått:
*Jag har kört samma sträcka 4 gånger innan med samma mjukvara utan problem. Förutom de vanliga med nedsatt hastighet p.g.a. dålig sikt.
**De har svarat att det är några fler som haft problem, men det borde vara hundratals eller tusentals fall om problemet ligger i mjukvaran.
PS. Jag vill inte uppdatera eftersom jag vill fortsätta använda 12V-uttagen och jag vill definitivt inte ha pling när jag använder farthållaren.