Men det var märkligt - då går vi till källan: Bifogad bild är ett utdrag ur EU-förordning 540/204, bilaga VIII (hänvisning från artikel 8). Jag är medveten om att vissa tillverkare försöker omtolka definitionen, grundprincipen att det ska "följa varvtalet" hos en fossildriven motor beroende på hastighet och omfatta ett brett frekvensspektra förefaller de allra flesta överens om. Så direktivet - i original - refererar till en traditionell förbränningsmotor när det försöker beskriva kravet på det artificiella ljudet från en elbil.manneson skrev: ↑10 feb 2025 10:17Behöver inte vara ”motorliknande”. De flesta låter som rymdskepp av en anledning….roffe_s skrev: ↑10 feb 2025 01:17Du har rätt i det, EU-lagstiftning kräver att elbilar ska avge ett ”motorliknande” ljud i låga farter vid färd såväl framåt som bakåt. Ljudet ska finnas över ett större frekvensspektra men tolkas och designas rätt olika beroende på tillverkare.Teslasemitruck skrev: ↑10 feb 2025 00:08
Avgasbilslobbyn använde synskadade som ”nyttiga idioter” för att få det infört. Anledningen var att man ville få de som kör elbilar att framstå som töntar.
Samma anledning som de första elbilarna var så fula och ofta med blåa accenter.
”Här kommer ett ufo”.
Model Y Juniper
Moderator: Redaktion
Re: Model Y Juniper
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Lyssna när du står vid ett övergångsställe nästa gång. Vad hör du när en nyare avgasbil kommer körande?gjohansson skrev: ↑11 feb 2025 11:12Så du anser att skydda din tydligen väldigt sköra självkänsla är viktigare än att undvika olyckor med fotgängare.manneson skrev: ↑10 feb 2025 10:17Behöver inte vara ”motorliknande”. De flesta låter som rymdskepp av en anledning….roffe_s skrev: ↑10 feb 2025 01:17Du har rätt i det, EU-lagstiftning kräver att elbilar ska avge ett ”motorliknande” ljud i låga farter vid färd såväl framåt som bakåt. Ljudet ska finnas över ett större frekvensspektra men tolkas och designas rätt olika beroende på tillverkare.
Avgasbilslobbyn använde synskadade som ”nyttiga idioter” för att få det infört. Anledningen var att man ville få de som kör elbilar att framstå som töntar.
”Här kommer ett ufo”.
Sedan tror du att biltillverkarna medvetet gör sina elbilar så frånstötande som möjligt.
Själv tycker jag att det är ett vettigt förslag, det är ju en reell riskfaktor att man inte hör elbilar vid låga farter tex på parkeringar.
Tanken att biltillverkare medvetet gör sina produkter mindre säljbara känns ju aningen udda om man uttrycker det snällt (att de ibland totalt misslyckas med sina produkter är ju en annan sak).
Du hör däcken. Motorn hörs överhuvudtaget inte framifrån vid jämn låg fart.
Skulle man verkligen bry sig om de hörselskadade så är det främst bussar man behöver åtgärda. De har lägre däcksljud än bilar.
Många stadsbussar är nämligen också eldrivna numera, men har de något ufoljud? Nope.
Som stora stålväggar som kommer farande och överhuvudtaget inte hörs.
Så jo, jag är rätt säker på min spaning.
Nyckelordet där är "bör". Återigen, de flesta låter som rymdskepp.roffe_s skrev: ↑11 feb 2025 11:34Men det var märkligt - då går vi till källan: Bifogad bild är ett utdrag ur EU-förordning 540/204, bilaga VIII (hänvisning från artikel 8). Jag är medveten om att vissa tillverkare försöker omtolka definitionen, grundprincipen att det ska "följa varvtalet" hos en fossildriven motor beroende på hastighet och omfatta ett brett frekvensspektra förefaller de allra flesta överens om. Så direktivet - i original - refererar till en traditionell förbränningsmotor när det försöker beskriva kravet på det artificiella ljudet från en elbil.manneson skrev: ↑10 feb 2025 10:17Behöver inte vara ”motorliknande”. De flesta låter som rymdskepp av en anledning….roffe_s skrev: ↑10 feb 2025 01:17Du har rätt i det, EU-lagstiftning kräver att elbilar ska avge ett ”motorliknande” ljud i låga farter vid färd såväl framåt som bakåt. Ljudet ska finnas över ett större frekvensspektra men tolkas och designas rätt olika beroende på tillverkare.
”Här kommer ett ufo”.
Bilaga 8.jpg
Senast redigerad av manneson, redigerad totalt 1 gånger.
I beg to differ - nyckelordet är "motorliknande" i den post Du citerade...manneson skrev: ↑11 feb 2025 11:41Lyssna när du står vid ett övergångsställe nästa gång. Vad hör du när en nyare avgasbil kommer körande?gjohansson skrev: ↑11 feb 2025 11:12Så du anser att skydda din tydligen väldigt sköra självkänsla är viktigare än att undvika olyckor med fotgängare.manneson skrev: ↑10 feb 2025 10:17Behöver inte vara ”motorliknande”. De flesta låter som rymdskepp av en anledning….roffe_s skrev: ↑10 feb 2025 01:17Du har rätt i det, EU-lagstiftning kräver att elbilar ska avge ett ”motorliknande” ljud i låga farter vid färd såväl framåt som bakåt. Ljudet ska finnas över ett större frekvensspektra men tolkas och designas rätt olika beroende på tillverkare.Teslasemitruck skrev: ↑10 feb 2025 00:08
Tror att elbilar måste ha ett ljud för fotgängare nuförtiden när man backar.? Men är osäker.
Vet att flertalet nya bilar låter så iaf.
”Här kommer ett ufo”.
Sedan tror du att biltillverkarna medvetet gör sina elbilar så frånstötande som möjligt.
Själv tycker jag att det är ett vettigt förslag, det är ju en reell riskfaktor att man inte hör elbilar vid låga farter tex på parkeringar.
Tanken att biltillverkare medvetet gör sina produkter mindre säljbara känns ju aningen udda om man uttrycker det snällt (att de ibland totalt misslyckas med sina produkter är ju en annan sak).
Men än värre är bussar. De har lägre däcksljud än bilar.
Många stadsbussar är nämligen också eldrivna numera, men har de något ufoljud? Nope.
Nyckelordet där är "bör".roffe_s skrev: ↑11 feb 2025 11:34Men det var märkligt - då går vi till källan: Bifogad bild är ett utdrag ur EU-förordning 540/204, bilaga VIII (hänvisning från artikel 8). Jag är medveten om att vissa tillverkare försöker omtolka definitionen, grundprincipen att det ska "följa varvtalet" hos en fossildriven motor beroende på hastighet och omfatta ett brett frekvensspektra förefaller de allra flesta överens om. Så direktivet - i original - refererar till en traditionell förbränningsmotor när det försöker beskriva kravet på det artificiella ljudet från en elbil.manneson skrev: ↑10 feb 2025 10:17Behöver inte vara ”motorliknande”. De flesta låter som rymdskepp av en anledning….roffe_s skrev: ↑10 feb 2025 01:17Du har rätt i det, EU-lagstiftning kräver att elbilar ska avge ett ”motorliknande” ljud i låga farter vid färd såväl framåt som bakåt. Ljudet ska finnas över ett större frekvensspektra men tolkas och designas rätt olika beroende på tillverkare.Teslasemitruck skrev: ↑10 feb 2025 00:08
Tror att elbilar måste ha ett ljud för fotgängare nuförtiden när man backar.? Men är osäker.
”Här kommer ett ufo”.
Bilaga 8.jpg

Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Jag skrev att det inte behöver vara motorliknande och texten du tillförde bekräftar det.roffe_s skrev: ↑11 feb 2025 11:47I beg to differ - nyckelordet är "motorliknande" i den post Du citerade...manneson skrev: ↑11 feb 2025 11:41Lyssna när du står vid ett övergångsställe nästa gång. Vad hör du när en nyare avgasbil kommer körande?gjohansson skrev: ↑11 feb 2025 11:12Så du anser att skydda din tydligen väldigt sköra självkänsla är viktigare än att undvika olyckor med fotgängare.manneson skrev: ↑10 feb 2025 10:17Behöver inte vara ”motorliknande”. De flesta låter som rymdskepp av en anledning….
”Här kommer ett ufo”.
Nyckelordet där är "bör".roffe_s skrev: ↑11 feb 2025 11:34Men det var märkligt - då går vi till källan: Bifogad bild är ett utdrag ur EU-förordning 540/204, bilaga VIII (hänvisning från artikel 8). Jag är medveten om att vissa tillverkare försöker omtolka definitionen, grundprincipen att det ska "följa varvtalet" hos en fossildriven motor beroende på hastighet och omfatta ett brett frekvensspektra förefaller de allra flesta överens om. Så direktivet - i original - refererar till en traditionell förbränningsmotor när det försöker beskriva kravet på det artificiella ljudet från en elbil.manneson skrev: ↑10 feb 2025 10:17Behöver inte vara ”motorliknande”. De flesta låter som rymdskepp av en anledning….
”Här kommer ett ufo”.
Bilaga 8.jpg![]()
Eller hur tolkar du ordet "bör"?
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Det är bara att byta hjul, 19" Gemini passar på MYPockså. Jag hade en MYP på beställning och min plan var att byta till 19" hjul asapFredrik j skrev: ↑11 feb 2025 11:34Om det är bromsarna som begränsar kan man väl byta dom? Kanske finns det någon MYLR-ägare som vill byta?Larofo skrev: ↑11 feb 2025 11:25MYP med 19-tums hjul är precis det jag vill ha.tesla newbie skrev: ↑11 feb 2025 10:10Jo det är rimligt. Önskar bara att man kunde välja Performance-chassi med 19-tums hjulmikebike skrev: ↑11 feb 2025 10:07Det är rimligt med skillnader i komfort och andra köregenskaper mellan standardmodeller och Performance, så fungerar det hos andra tillverkare.tesla newbie skrev: ↑11 feb 2025 09:58Alla hoppas ju på bättre komfort, men jag är lite orolig att det ska gå ut över köregenskaperna. Tycker nya Highland LR känns lite väl mjuk och att den kränger lite för mycket. En av anledningarna till att jag köpte Model Y var just köregenskaperna och framförallt styrresponsen. Är lite orolig att man måste välja MYP om man vill ha lite sportigare egenskaper och då blir man påtvingad 21-tums hjul med minimala däcksidor. För mig är Teslas styrka den relativt låga vikten i kombination med rappa köregenskaper. Vill man ha maximal komfort finns det numera många andra elbilar att välja på.
Hos Tesla var det tvärtom när MYP kom, den var komfortablare än MYLR.. Jag är ute efter det fasta chassit, men vill gärna slippa alla nackdelar som stora hjul med lågprofildäck för med sig.
Eller finns det andra saker i hjulupphängningen som omöjliggör 19”?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag vet inte hur rymdskepp låter, men de flesta elbilar låter inte som avgasbilar. Undantaget är väl Porsche?manneson skrev: ↑11 feb 2025 11:41Lyssna när du står vid ett övergångsställe nästa gång. Vad hör du när en nyare avgasbil kommer körande?gjohansson skrev: ↑11 feb 2025 11:12Så du anser att skydda din tydligen väldigt sköra självkänsla är viktigare än att undvika olyckor med fotgängare.manneson skrev: ↑10 feb 2025 10:17Behöver inte vara ”motorliknande”. De flesta låter som rymdskepp av en anledning….roffe_s skrev: ↑10 feb 2025 01:17Du har rätt i det, EU-lagstiftning kräver att elbilar ska avge ett ”motorliknande” ljud i låga farter vid färd såväl framåt som bakåt. Ljudet ska finnas över ett större frekvensspektra men tolkas och designas rätt olika beroende på tillverkare.Teslasemitruck skrev: ↑10 feb 2025 00:08
”Här kommer ett ufo”.
Skulle man verkligen bry sig om de hörselskadade så är det främst bussar man behöver åtgärda. De har lägre däcksljud än bilar.
Nyckelordet där är "bör". Återigen, de flesta låter som rymdskepp.roffe_s skrev: ↑11 feb 2025 11:34Men det var märkligt - då går vi till källan: Bifogad bild är ett utdrag ur EU-förordning 540/204, bilaga VIII (hänvisning från artikel 8). Jag är medveten om att vissa tillverkare försöker omtolka definitionen, grundprincipen att det ska "följa varvtalet" hos en fossildriven motor beroende på hastighet och omfatta ett brett frekvensspektra förefaller de allra flesta överens om. Så direktivet - i original - refererar till en traditionell förbränningsmotor när det försöker beskriva kravet på det artificiella ljudet från en elbil.manneson skrev: ↑10 feb 2025 10:17Behöver inte vara ”motorliknande”. De flesta låter som rymdskepp av en anledning….roffe_s skrev: ↑10 feb 2025 01:17Du har rätt i det, EU-lagstiftning kräver att elbilar ska avge ett ”motorliknande” ljud i låga farter vid färd såväl framåt som bakåt. Ljudet ska finnas över ett större frekvensspektra men tolkas och designas rätt olika beroende på tillverkare.Teslasemitruck skrev: ↑10 feb 2025 00:08
”Här kommer ett ufo”.
Bilaga 8.jpg
Volvo PV 544 Special 1963
Det framgår om Du bemödar Dig om att läsa hela föreskriften i stället för att "spana":manneson skrev: ↑11 feb 2025 11:50Jag skrev att det inte behöver vara motorliknande och texten du tillförde bekräftar det.roffe_s skrev: ↑11 feb 2025 11:47I beg to differ - nyckelordet är "motorliknande" i den post Du citerade...manneson skrev: ↑11 feb 2025 11:41Lyssna när du står vid ett övergångsställe nästa gång. Vad hör du när en nyare avgasbil kommer körande?gjohansson skrev: ↑11 feb 2025 11:12Så du anser att skydda din tydligen väldigt sköra självkänsla är viktigare än att undvika olyckor med fotgängare.manneson skrev: ↑10 feb 2025 10:17
Behöver inte vara ”motorliknande”. De flesta låter som rymdskepp av en anledning….
”Här kommer ett ufo”.
Nyckelordet där är "bör".roffe_s skrev: ↑11 feb 2025 11:34Men det var märkligt - då går vi till källan: Bifogad bild är ett utdrag ur EU-förordning 540/204, bilaga VIII (hänvisning från artikel 8). Jag är medveten om att vissa tillverkare försöker omtolka definitionen, grundprincipen att det ska "följa varvtalet" hos en fossildriven motor beroende på hastighet och omfatta ett brett frekvensspektra förefaller de allra flesta överens om. Så direktivet - i original - refererar till en traditionell förbränningsmotor när det försöker beskriva kravet på det artificiella ljudet från en elbil.manneson skrev: ↑10 feb 2025 10:17
Behöver inte vara ”motorliknande”. De flesta låter som rymdskepp av en anledning….
”Här kommer ett ufo”.
Bilaga 8.jpg![]()
Eller hur tolkar du ordet "bör"?
1 - Direktivet beskriver kravställningen för AVAS-systemet för tysta fordon. Läser Du punkt 2 och 3 hittar Du skallkraven och "bör" under punkt 1 är en översiktlig beskrivning av hur ljudet ska uppfattas, d v s vanligen tolkat av tillverkarna som bl a ett brett frekvensspektra (vitt brus).
2 - Tillverkarna åläggs en skyldighet att inarbeta direktivet i sina fordon och produkter. Ett EU-direktiv ålägger sällan eller aldrig tillverkaren i detalj HUR en direktiv ska inarbetas, däremot ATT det ska inarbetas.
3 - Tillverkarna har därmed ett eget tolkningsansvar inom ramen för direktivet kring hur direktivet i detalj ska hanteras och inarbetas.
4 - Anser konsumenter eller myndigheter att kravet inte följs kan anmälan ske och en juridisk prövning äga rum i ärendet.
Jag känner inte till att något fall har gått till prövning. Men vi kan kanske enas om att "motorliknande ljud" i bemärkelsen förbränningsmotor uttryckligen nämns i EU-förordningen? Och att det är tillverkarens ansvar om denne i alltför hög grad avviker från denna rekommendation? Som brukligt är...
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 1 gånger.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
-
Jag håller med om att elbussar också behöver motsvarande ljud. Man skulle tom kunna tänka sig att ha kravet på ICE-bilar om de är för tysta.manneson skrev: ↑11 feb 2025 11:41Lyssna när du står vid ett övergångsställe nästa gång. Vad hör du när en nyare avgasbil kommer körande?gjohansson skrev: ↑11 feb 2025 11:12Så du anser att skydda din tydligen väldigt sköra självkänsla är viktigare än att undvika olyckor med fotgängare.manneson skrev: ↑10 feb 2025 10:17Behöver inte vara ”motorliknande”. De flesta låter som rymdskepp av en anledning….roffe_s skrev: ↑10 feb 2025 01:17Du har rätt i det, EU-lagstiftning kräver att elbilar ska avge ett ”motorliknande” ljud i låga farter vid färd såväl framåt som bakåt. Ljudet ska finnas över ett större frekvensspektra men tolkas och designas rätt olika beroende på tillverkare.Teslasemitruck skrev: ↑10 feb 2025 00:08
”Här kommer ett ufo”.
Nyckelordet där är "bör". Återigen, de flesta låter som rymdskepp.roffe_s skrev: ↑11 feb 2025 11:34Men det var märkligt - då går vi till källan: Bifogad bild är ett utdrag ur EU-förordning 540/204, bilaga VIII (hänvisning från artikel 8). Jag är medveten om att vissa tillverkare försöker omtolka definitionen, grundprincipen att det ska "följa varvtalet" hos en fossildriven motor beroende på hastighet och omfatta ett brett frekvensspektra förefaller de allra flesta överens om. Så direktivet - i original - refererar till en traditionell förbränningsmotor när det försöker beskriva kravet på det artificiella ljudet från en elbil.manneson skrev: ↑10 feb 2025 10:17Behöver inte vara ”motorliknande”. De flesta låter som rymdskepp av en anledning….roffe_s skrev: ↑10 feb 2025 01:17Du har rätt i det, EU-lagstiftning kräver att elbilar ska avge ett ”motorliknande” ljud i låga farter vid färd såväl framåt som bakåt. Ljudet ska finnas över ett större frekvensspektra men tolkas och designas rätt olika beroende på tillverkare.Teslasemitruck skrev: ↑10 feb 2025 00:08
”Här kommer ett ufo”.
Bilaga 8.jpg
I övrigt så vet jag precis hur bilar låter i olika hastigheter och att däckljudet tar över mycket snabbt när hastigheten ökar. Men det artificiella ljudet är ju just tänkt för mycket låga hastigheter.
Inget av detta är dock argument mot det jag skrev???
-
Jag gissar att longrange fyrhjulsdrift kommer kosta 650 000 660000 någonstans . Vad tror ni den startar på?
Vissa 18-tumsfälgar passar också på MYP, det är väl folk här på forumet som kör 18" vinterhjul.
Det beror helt på farten. Om den kör i 30 hör man däcken. Om den kör i 15 så hör man motorn. Sedan är det rätt ofta stor skillnad på svensk asfalt och asfalt i sydliga länder där man inte har tjäle. Ofta är det mycket slät (=större andel bitumen) och därmed tyst asfalt i varmare länder.
-
-
Så nicewesterlu77 skrev: ↑11 feb 2025 18:43Jay Leno har träffat Franz och Lars ifrån Tesla angående nya Y.
Har inte varit förbi, men tror inte det. Enligt inbjudan som kom i mailen finns den i Sveavägenbutiken fram till 15 februari. Kanske flyttar den till något annat showroom eller det?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Får man inte lite lite samma känsla som med rådjuret, när man ser nya Model Y bakifrån, att "ögonen" sitter lite tätt... 
Eller är det bara jag...?
Eller är det bara jag...?
Jag har 19 tums på vinterhjulen till min MYP.. Inga problem..Larofo skrev: ↑11 feb 2025 11:25MYP med 19-tums hjul är precis det jag vill ha.tesla newbie skrev: ↑11 feb 2025 10:10Jo det är rimligt. Önskar bara att man kunde välja Performance-chassi med 19-tums hjulmikebike skrev: ↑11 feb 2025 10:07Det är rimligt med skillnader i komfort och andra köregenskaper mellan standardmodeller och Performance, så fungerar det hos andra tillverkare.tesla newbie skrev: ↑11 feb 2025 09:58Alla hoppas ju på bättre komfort, men jag är lite orolig att det ska gå ut över köregenskaperna. Tycker nya Highland LR känns lite väl mjuk och att den kränger lite för mycket. En av anledningarna till att jag köpte Model Y var just köregenskaperna och framförallt styrresponsen. Är lite orolig att man måste välja MYP om man vill ha lite sportigare egenskaper och då blir man påtvingad 21-tums hjul med minimala däcksidor. För mig är Teslas styrka den relativt låga vikten i kombination med rappa köregenskaper. Vill man ha maximal komfort finns det numera många andra elbilar att välja på.
Hos Tesla var det tvärtom när MYP kom, den var komfortablare än MYLR.. Jag är ute efter det fasta chassit, men vill gärna slippa alla nackdelar som stora hjul med lågprofildäck för med sig.
- nogren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas756762
Fick mail från Tesla idag om att den kommer dit om några dagar.
https://www.tesla.com/sv_se/event/new-m ... ing-to-mos
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
BMW X3 G01 30d -18 såld