Så slipper du laddkaos på sportlovet

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 416
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av ReNewAble »

frippe skrev: 13 feb 2025 08:20
ReNewAble skrev: 13 feb 2025 07:51
Otroligt vad många trådar spårar ur nu för tiden på forumet. Gick in i denna och 70% av inläggen handlar om destinationsladdning. Döp om den till ”Hur ordnar man laddning vid fjällstugan” istället.

Som Skåning så undviker man laddköer enkelt genom att köra söderut till alperna. Mängder med ruttalternativ och laddstationer. Sen bättre skidåkning såklart.
Hur spårade denna ur? Destinationsladdning är en av de bästa sakerna att fundera på för att slippa laddkaos på resan till och från fjällen runt sportloven.

Alla de alternativ som finns för att minska risken för laddkaos har avhandlats i tråden, så faktiskt en av få trådar som inte spårat ur.

Att ladda på destination är förövrigt lika viktigt oavsett vart resan går, allt för att slippa snabbladda så mycket som möjligt.
Det är väl ca hälften av inläggen som handlar om det är säkert eller inte att ladda i ett vanligt schuko-uttag. Inklusive de sedvanliga referenserna till elsäkerhetsverket. Har väl säkert redan avhandlats i 50+ trådar tidigare…..
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
deddly
Inlägg: 57
Blev medlem: 20 mar 2014 00:09

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av deddly »

Att klaga på off topic är också off topic. Bäst att rapportera inlägg istället.

Och, ja, det här inlägget är också off topic, ursäkta. :roll:

Att ladda i vägguttag kan vara en del av lösningen, därför är det ganska aktuellt för denna tråd, tycker jag.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 912
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Nect skrev: 11 feb 2025 20:22
fth skrev: 11 feb 2025 19:29
deddly skrev: 11 feb 2025 19:09
Magre skrev: 11 feb 2025 11:34

"Elsäkerhetsverket avråder från regelbunden laddning i vanliga vägg- och motorvärmaruttag."
I Norge är det godkänt att ladda kontinuerligt med 10A i vägguttag och Norge verkar inte vara i lågor. Elsäkerhetsrådet behöver justera sin rekommendation.
Håller helt med.

Börjar det brinna om man kopplar in en 10A förbrukare i uttagen så är det inte elbilen som är problemet.

/fth
Är inte just det som är problemet. Utan att belasta uttaget med 10A under många timmar i följd. Uttagen är bara godkända för 16A under ett fåtal timmar.

Det finns förövrigt helt nya shuckouttag som är provade för just högt effektuttag under längre tid.

https://www.ledgrossisten.se/elmaterial ... nkQAvD_BwE

Edit: Ändrade till 16A vilket standarden för testerna anger som min.
Är det inte bättre att installera ett godkänt 3-fas uttag?
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Nect
elbilist
Inlägg: 1987
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av Nect »

Sportbilsentusiasten skrev: 14 feb 2025 06:29
Nect skrev: 11 feb 2025 20:22
fth skrev: 11 feb 2025 19:29
deddly skrev: 11 feb 2025 19:09
Magre skrev: 11 feb 2025 11:34

"Elsäkerhetsverket avråder från regelbunden laddning i vanliga vägg- och motorvärmaruttag."
I Norge är det godkänt att ladda kontinuerligt med 10A i vägguttag och Norge verkar inte vara i lågor. Elsäkerhetsrådet behöver justera sin rekommendation.
Håller helt med.

Börjar det brinna om man kopplar in en 10A förbrukare i uttagen så är det inte elbilen som är problemet.

/fth
Är inte just det som är problemet. Utan att belasta uttaget med 10A under många timmar i följd. Uttagen är bara godkända för 16A under ett fåtal timmar.

Det finns förövrigt helt nya shuckouttag som är provade för just högt effektuttag under längre tid.

https://www.ledgrossisten.se/elmaterial ... nkQAvD_BwE

Edit: Ändrade till 16A vilket standarden för testerna anger som min.
Är det inte bättre att installera ett godkänt 3-fas uttag?
Har man den möjligheten så är det så klart bra, men då kan man lika gärna sätta en laddbox? 😊
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 912
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Nect skrev: 14 feb 2025 07:36
Sportbilsentusiasten skrev: 14 feb 2025 06:29
Nect skrev: 11 feb 2025 20:22
fth skrev: 11 feb 2025 19:29
deddly skrev: 11 feb 2025 19:09


I Norge är det godkänt att ladda kontinuerligt med 10A i vägguttag och Norge verkar inte vara i lågor. Elsäkerhetsrådet behöver justera sin rekommendation.
Håller helt med.

Börjar det brinna om man kopplar in en 10A förbrukare i uttagen så är det inte elbilen som är problemet.

/fth
Är inte just det som är problemet. Utan att belasta uttaget med 10A under många timmar i följd. Uttagen är bara godkända för 16A under ett fåtal timmar.

Det finns förövrigt helt nya shuckouttag som är provade för just högt effektuttag under längre tid.

https://www.ledgrossisten.se/elmaterial ... nkQAvD_BwE

Edit: Ändrade till 16A vilket standarden för testerna anger som min.
Är det inte bättre att installera ett godkänt 3-fas uttag?
Har man den möjligheten så är det så klart bra, men då kan man lika gärna sätta en laddbox? 😊
Rätt stor prisskillnad.
Har man en smart elbil styr väl den laddningen själv?
Behövs ens en laddbox?
Men är inte Sälenproblemet att kunna ta betalt av stuguthyraren för den extra elen?
Så skyller de på annat.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Nect
elbilist
Inlägg: 1987
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av Nect »

Sportbilsentusiasten skrev: 14 feb 2025 08:01
Nect skrev: 14 feb 2025 07:36
Sportbilsentusiasten skrev: 14 feb 2025 06:29
Nect skrev: 11 feb 2025 20:22
fth skrev: 11 feb 2025 19:29

Håller helt med.

Börjar det brinna om man kopplar in en 10A förbrukare i uttagen så är det inte elbilen som är problemet.

/fth
Är inte just det som är problemet. Utan att belasta uttaget med 10A under många timmar i följd. Uttagen är bara godkända för 16A under ett fåtal timmar.

Det finns förövrigt helt nya shuckouttag som är provade för just högt effektuttag under längre tid.

https://www.ledgrossisten.se/elmaterial ... nkQAvD_BwE

Edit: Ändrade till 16A vilket standarden för testerna anger som min.
Är det inte bättre att installera ett godkänt 3-fas uttag?
Har man den möjligheten så är det så klart bra, men då kan man lika gärna sätta en laddbox? 😊
Rätt stor prisskillnad.
Har man en smart elbil styr väl den laddningen själv?
Behövs ens en laddbox?
Men är inte Sälenproblemet att kunna ta betalt av stuguthyraren för den extra elen?
Så skyller de på annat.
Behöver inte vara det. Finns boxar för under 5 000:- monterat och klart.
Sätter du dit ett 3-fas uttag så åker du nog på minst 3 000:-. Jordfelsbrytare+säkringar+kabel och uttag. Där du bara får avdrag för del av arbetskostnaden.

Jag har personlig ingen laddbox hemma utan kör på 3-fas uttag. Men det är för att uttaget redan fanns. Annars skulle jag skaffat laddbox som ger bättre möjlighet för styrning.

Hyr du ut en stuga via förmedling så ingår elen i avgiften. Den som äger stugan får då i så fall ta ut en högre avgift om laddning erbjuds.
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 2 gång.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8126
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av fth »

Nect skrev: 14 feb 2025 11:17
[...]
Jag har personlig ingen laddbox hemma utan kör på 3-fas uttag. Men det är för att uttaget redan fanns. Annars skulle jag skaffat laddbox som ger bättre möjlighet för styrning.
[...]
Bjelke-metoden FTW i ditt fall ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Nect
elbilist
Inlägg: 1987
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av Nect »

fth skrev: 14 feb 2025 11:41
Nect skrev: 14 feb 2025 11:17
[...]
Jag har personlig ingen laddbox hemma utan kör på 3-fas uttag. Men det är för att uttaget redan fanns. Annars skulle jag skaffat laddbox som ger bättre möjlighet för styrning.
[...]
Bjelke-metoden FTW i ditt fall ;)

/fth
Funkar kanon! Och supersmidigt.
Har två uttag, ett i garaget och ett utanför.
Så beroende på om bilen är i garaget eller utanför så är det bara byta uttag 😎
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
NiV3Rt
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 jul 2024 14:24

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av NiV3Rt »

Jag var helt övertygad om att det i huvudsak rörde sig om folk som var väg TILL Sälen som köade, men så är det alltså inte?
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 912
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

NiV3Rt skrev: 14 feb 2025 14:15
Jag var helt övertygad om att det i huvudsak rörde sig om folk som var väg TILL Sälen som köade, men så är det alltså inte?
Laddkaoset i Malung var sannolikt båda tillresande och frånresande. Och de från Sälenhållet kunde undvikit att ladda med fulla batterier vid avresa.
Jag kan ha fel såklart
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8126
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av fth »

Nect skrev: 14 feb 2025 14:00
fth skrev: 14 feb 2025 11:41
Nect skrev: 14 feb 2025 11:17
[...]
Jag har personlig ingen laddbox hemma utan kör på 3-fas uttag. Men det är för att uttaget redan fanns. Annars skulle jag skaffat laddbox som ger bättre möjlighet för styrning.
[...]
Bjelke-metoden FTW i ditt fall ;)

/fth
Funkar kanon! Och supersmidigt.
Har två uttag, ett i garaget och ett utanför.
Så beroende på om bilen är i garaget eller utanför så är det bara byta uttag 😎
Förtydligande: "Bjelke-metoden" är alltså när man använder en riktig laddbox via ett trefasuttag, inte att ladda med typ UMC i trefasuttag. Med den lösningen kan man använda alla former av styrning som boxen eventuellt erbjuder.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5473
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av chaffis75 »

Sportbilsentusiasten skrev: 14 feb 2025 16:25
NiV3Rt skrev: 14 feb 2025 14:15
Jag var helt övertygad om att det i huvudsak rörde sig om folk som var väg TILL Sälen som köade, men så är det alltså inte?
Laddkaoset i Malung var sannolikt båda tillresande och frånresande. Och de från Sälenhållet kunde undvikit att ladda med fulla batterier vid avresa.
Jag kan ha fel såklart
De finns ju fler fjäll än sälen, tex kör man ofta detta hållet om man ska till Idre om man kommer från Skåne åtminstone.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12635
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av Fredrik j »

chaffis75 skrev: 14 feb 2025 19:41
Sportbilsentusiasten skrev: 14 feb 2025 16:25
NiV3Rt skrev: 14 feb 2025 14:15
Jag var helt övertygad om att det i huvudsak rörde sig om folk som var väg TILL Sälen som köade, men så är det alltså inte?
Laddkaoset i Malung var sannolikt båda tillresande och frånresande. Och de från Sälenhållet kunde undvikit att ladda med fulla batterier vid avresa.
Jag kan ha fel såklart
De finns ju fler fjäll än sälen, tex kör man ofta detta hållet om man ska till Idre om man kommer från Skåne åtminstone.
Genom norge är så mycket enklare om man åker elbil.
IMG_1322.jpeg
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Inlägg: 248
Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
Referralkod: ts.la/jonas774651

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av Icerman »

En kombination av Norge och tidig start löste det för oss idag. Körde Ramundberget Gbg m start 100%soc kl 5 i morse. Kl 9:30 var vi i Elverum via Stöten med 7%, gott om plats och laddade t 80%. Den enfiliga passagen vid raset förra lördagen flöt på i 50-70. Nästa stopp va 12:15 i Rygge för mat och laddning till 80 igen. Ganska bra med plats men när vi åkte var det nästan fullt. Landade i Gbg 15:30 med 16% i tanken.
Model Y LR -22
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5473
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av chaffis75 »

Vi passerade Grums strax efter kl 12, kö ut till rondellen. Spännande att jag även såg en gammal bmw som uppenbart var fossill😎

Spanade i övrigt på laddarna vid Stöllet och Malung, såg ut att vara kö men endast enstaka bilar.

Tror de påverkar mycket att göteborgarna kör hem och skåningarna upp.
Själva valde vi diesel bilen för att slippa stressen med eventuella laddköer.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 793
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av HerrNilsson »

TiborBlomhall skrev: 10 feb 2025 08:00
Bild

Snart ska tusentals bilister åka till fjällen på sportlov. Många av dem med elbil. Många för första gången.

Många har laddkön i Malung i färskt minne, då elbilar stod i kö för att få ladda. Vågar jag ens ta elbilen till sportlovsresan?

Om vi lite snabbt skiljer spekulation från fakta: nej, det var inte hundratals elbilar som satt i 3-4 timmar och frös. Det var 40 bilar som stod som mest en och en halv timme. Med värmen på, ingen frös. Kön uppstod på grund av städdag: många hade hyrt stuga över helgen och lämnade tillbaka nyckel och skulle åka hem exakt samtidigt. De som åkte några timmar senare kunde ladda på samma plats helt utan kö.

Och här sitter nyckeln till hur du slipper hamna i kö: åk inte exakt när alla andra åker.

Ta elbilen till sportlovsresan. Du behöver inte vara rädd. Men undvik högtrafik-timmarna. Åk gärna någon timme före eller efter alla andra.

Bild

Teslas Supercharger snabbladdare har billigare priser på kvällar, nätter och morgnar. Utnyttja dem. Då blir resan både snabbare och billigare. Teslas mobilapp visar även hur upptagna stationerna är för tillfället. Andra snabbladdar-kedjor kan ha liknande appar och erbjudanden.

Finns det laddmöjlighet vid fjällstugan eller på skidorten utnyttja dem till att ladda elbilen. Alternativt åk och snabbladda bilen kvällen innan hemfärd. Allt för att slippa behöva börja resan hem med kö vid laddstationen.

Förvärm batterierna inför laddningen. Mata in laddstationen du ska ladda på i bilens navigator alternativt starta förvärmningen manuellt på de bilmodeller där man kan göra det. Då går laddningen snabbare för dig och du skapar mindre kö efter dig.

Ladda inte till 100%. För de flesta elbilar avtar laddhastigheten ju mer laddade batterierna blir. De sista 20 procenten kan ta lika lång tid att ladda som de första 80%. Stå inte och ladda dubbelt så länge bara för några få extra mils räckvidd du inte ens behöver. Använd bilens navigator eller aBetterRoutePlanner för att kolla hur mycket laddning du behöver till nästa laddstopp.

Vill alldeles för många bilar ladda exakt samtidigt på en station blir det förstås kö. Precis som det även kan bli kö på en bensinstation om många vill tanka samtidigt. Macken kan till och med få slut på bensin, vilket en laddstation ansluten till elnätet inte kan drabbas av.

Teslas Supercharger laddstationer brukar ha fler laddare än de flesta konkurrenter. Vilket gör att om stationen tex har 20 laddare och varje bil laddar i 30 minuter blir det en ny laddstolpe ledig var 90:e sekund.

Fler vinterråd till elbilister kan du läsa här.



Source: https://teslaclubsweden.se/sa-slipper-d ... portlovet/
Bra och nyttig artikel!
Mvh
Nilsson


Danne888
Inlägg: 59
Blev medlem: 11 sep 2022 13:25

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av Danne888 »

Vi är i Vemdalen nu söndag-söndag v9. Ska åka hemåt till Stockholm på söndag och funderar på när vi bör åka och huruvida vi bör åka några skidor på söndag innan vi åker hemåt.

Antingen åker vi tidigt, innan 07 och skippar söndagsåkningen. Alt 2 är att vi åker vid 13 och alt 3 kanske runt 15-tiden. Åker vi tidigt torde vi klara oss ifrån de värsta köerna. Men hur tror ni det kommer se ut om vi åker antingen vid 13 eller 15?
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Inlägg: 574
Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
Ort: Roslagen
Referralkod: ts.la/tobias894955

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av T4s »

Danne888 skrev: 26 feb 2025 20:19
Vi är i Vemdalen nu söndag-söndag v9. Ska åka hemåt till Stockholm på söndag och funderar på när vi bör åka och huruvida vi bör åka några skidor på söndag innan vi åker hemåt.

Antingen åker vi tidigt, innan 07 och skippar söndagsåkningen. Alt 2 är att vi åker vid 13 och alt 3 kanske runt 15-tiden. Åker vi tidigt torde vi klara oss ifrån de värsta köerna. Men hur tror ni det kommer se ut om vi åker antingen vid 13 eller 15?
Vilken väg åker ni?

Vi åker 6-7 som vanligt.
dfa
Inlägg: 465
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av dfa »

Danne888 skrev: 26 feb 2025 20:19
Vi är i Vemdalen nu söndag-söndag v9. Ska åka hemåt till Stockholm på söndag och funderar på när vi bör åka och huruvida vi bör åka några skidor på söndag innan vi åker hemåt.

Antingen åker vi tidigt, innan 07 och skippar söndagsåkningen. Alt 2 är att vi åker vid 13 och alt 3 kanske runt 15-tiden. Åker vi tidigt torde vi klara oss ifrån de värsta köerna. Men hur tror ni det kommer se ut om vi åker antingen vid 13 eller 15?
Gissar att du kan köra kanske en 3 timmar om du börjar med 100% SoC?
Mitt tips är att utnyttja liftkortet (6-8 dagar?) och åka skidor även på avresedagen, äta en sen lunch och sedan sätta sig i bilen - som givetvis är fulladdad.
Sedan blir det som det blir med laddköer men då har man iaf minimerat risken för kö och maximerat det roliga.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 536
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av d3marcus »

chaffis75 skrev: 14 feb 2025 19:41
Sportbilsentusiasten skrev: 14 feb 2025 16:25
NiV3Rt skrev: 14 feb 2025 14:15
Jag var helt övertygad om att det i huvudsak rörde sig om folk som var väg TILL Sälen som köade, men så är det alltså inte?
Laddkaoset i Malung var sannolikt båda tillresande och frånresande. Och de från Sälenhållet kunde undvikit att ladda med fulla batterier vid avresa.
Jag kan ha fel såklart
De finns ju fler fjäll än sälen, tex kör man ofta detta hållet om man ska till Idre om man kommer från Skåne åtminstone.
Även GBG-Åre, GBG-Vemdalen etc. Och Norge går bort för oss hundägare.
Danne888
Inlägg: 59
Blev medlem: 11 sep 2022 13:25

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av Danne888 »

T4s skrev: 26 feb 2025 20:34
Danne888 skrev: 26 feb 2025 20:19
Vi är i Vemdalen nu söndag-söndag v9. Ska åka hemåt till Stockholm på söndag och funderar på när vi bör åka och huruvida vi bör åka några skidor på söndag innan vi åker hemåt.

Antingen åker vi tidigt, innan 07 och skippar söndagsåkningen. Alt 2 är att vi åker vid 13 och alt 3 kanske runt 15-tiden. Åker vi tidigt torde vi klara oss ifrån de värsta köerna. Men hur tror ni det kommer se ut om vi åker antingen vid 13 eller 15?
Vilken väg åker ni?

Vi åker 6-7 som vanligt.
Via Huddiksvall och laddning där samt Gävle lär det bli. Har destinationsladdare på plats så åker naturligtvis härifrån med 100% laddat.
Danne888
Inlägg: 59
Blev medlem: 11 sep 2022 13:25

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av Danne888 »

dfa skrev: 26 feb 2025 22:44
Danne888 skrev: 26 feb 2025 20:19
Vi är i Vemdalen nu söndag-söndag v9. Ska åka hemåt till Stockholm på söndag och funderar på när vi bör åka och huruvida vi bör åka några skidor på söndag innan vi åker hemåt.

Antingen åker vi tidigt, innan 07 och skippar söndagsåkningen. Alt 2 är att vi åker vid 13 och alt 3 kanske runt 15-tiden. Åker vi tidigt torde vi klara oss ifrån de värsta köerna. Men hur tror ni det kommer se ut om vi åker antingen vid 13 eller 15?
Gissar att du kan köra kanske en 3 timmar om du börjar med 100% SoC?
Mitt tips är att utnyttja liftkortet (6-8 dagar?) och åka skidor även på avresedagen, äta en sen lunch och sedan sätta sig i bilen - som givetvis är fulladdad.
Sedan blir det som det blir med laddköer men då har man iaf minimerat risken för kö och maximerat det roliga.
Tack yes det lutar nog åt åkning på söndag men har ingen lust att sitta fast i laddkö i över 1h heller på resp ladställe 😝
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Inlägg: 574
Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
Ort: Roslagen
Referralkod: ts.la/tobias894955

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av T4s »

Danne888 skrev: 27 feb 2025 07:13
T4s skrev: 26 feb 2025 20:34
Danne888 skrev: 26 feb 2025 20:19
Vi är i Vemdalen nu söndag-söndag v9. Ska åka hemåt till Stockholm på söndag och funderar på när vi bör åka och huruvida vi bör åka några skidor på söndag innan vi åker hemåt.

Antingen åker vi tidigt, innan 07 och skippar söndagsåkningen. Alt 2 är att vi åker vid 13 och alt 3 kanske runt 15-tiden. Åker vi tidigt torde vi klara oss ifrån de värsta köerna. Men hur tror ni det kommer se ut om vi åker antingen vid 13 eller 15?
Vilken väg åker ni?

Vi åker 6-7 som vanligt.
Via Huddiksvall och laddning där samt Gävle lär det bli. Har destinationsladdare på plats så åker naturligtvis härifrån med 100% laddat.
Då hade jag åkt skidor på söndag
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5473
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av chaffis75 »

Måste bara säga att Skistar hade verkligen gott om destination laddare i Tandådalen, vet inte om de var just de område vi bodde i men där var som sagt gott om ladd möjligheter.
Bra jobbat!
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Skriv svar