Det är väl ca hälften av inläggen som handlar om det är säkert eller inte att ladda i ett vanligt schuko-uttag. Inklusive de sedvanliga referenserna till elsäkerhetsverket. Har väl säkert redan avhandlats i 50+ trådar tidigare…..frippe skrev: ↑13 feb 2025 08:20Hur spårade denna ur? Destinationsladdning är en av de bästa sakerna att fundera på för att slippa laddkaos på resan till och från fjällen runt sportloven.ReNewAble skrev: ↑13 feb 2025 07:51Otroligt vad många trådar spårar ur nu för tiden på forumet. Gick in i denna och 70% av inläggen handlar om destinationsladdning. Döp om den till ”Hur ordnar man laddning vid fjällstugan” istället.
Som Skåning så undviker man laddköer enkelt genom att köra söderut till alperna. Mängder med ruttalternativ och laddstationer. Sen bättre skidåkning såklart.
Alla de alternativ som finns för att minska risken för laddkaos har avhandlats i tråden, så faktiskt en av få trådar som inte spårat ur.
Att ladda på destination är förövrigt lika viktigt oavsett vart resan går, allt för att slippa snabbladda så mycket som möjligt.
Så slipper du laddkaos på sportlovet
Moderator: Redaktion
Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet
Att klaga på off topic är också off topic. Bäst att rapportera inlägg istället.
Och, ja, det här inlägget är också off topic, ursäkta.
Att ladda i vägguttag kan vara en del av lösningen, därför är det ganska aktuellt för denna tråd, tycker jag.
Och, ja, det här inlägget är också off topic, ursäkta.

Att ladda i vägguttag kan vara en del av lösningen, därför är det ganska aktuellt för denna tråd, tycker jag.
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 912
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet
Är det inte bättre att installera ett godkänt 3-fas uttag?Nect skrev: ↑11 feb 2025 20:22Är inte just det som är problemet. Utan att belasta uttaget med 10A under många timmar i följd. Uttagen är bara godkända för 16A under ett fåtal timmar.
Det finns förövrigt helt nya shuckouttag som är provade för just högt effektuttag under längre tid.
https://www.ledgrossisten.se/elmaterial ... nkQAvD_BwE
Edit: Ändrade till 16A vilket standarden för testerna anger som min.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet
Har man den möjligheten så är det så klart bra, men då kan man lika gärna sätta en laddbox?Sportbilsentusiasten skrev: ↑14 feb 2025 06:29Är det inte bättre att installera ett godkänt 3-fas uttag?Nect skrev: ↑11 feb 2025 20:22Är inte just det som är problemet. Utan att belasta uttaget med 10A under många timmar i följd. Uttagen är bara godkända för 16A under ett fåtal timmar.
Det finns förövrigt helt nya shuckouttag som är provade för just högt effektuttag under längre tid.
https://www.ledgrossisten.se/elmaterial ... nkQAvD_BwE
Edit: Ändrade till 16A vilket standarden för testerna anger som min.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 912
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet
Rätt stor prisskillnad.Nect skrev: ↑14 feb 2025 07:36Har man den möjligheten så är det så klart bra, men då kan man lika gärna sätta en laddbox?Sportbilsentusiasten skrev: ↑14 feb 2025 06:29Är det inte bättre att installera ett godkänt 3-fas uttag?Nect skrev: ↑11 feb 2025 20:22Är inte just det som är problemet. Utan att belasta uttaget med 10A under många timmar i följd. Uttagen är bara godkända för 16A under ett fåtal timmar.
Det finns förövrigt helt nya shuckouttag som är provade för just högt effektuttag under längre tid.
https://www.ledgrossisten.se/elmaterial ... nkQAvD_BwE
Edit: Ändrade till 16A vilket standarden för testerna anger som min.![]()
Har man en smart elbil styr väl den laddningen själv?
Behövs ens en laddbox?
Men är inte Sälenproblemet att kunna ta betalt av stuguthyraren för den extra elen?
Så skyller de på annat.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet
Behöver inte vara det. Finns boxar för under 5 000:- monterat och klart.Sportbilsentusiasten skrev: ↑14 feb 2025 08:01Rätt stor prisskillnad.Nect skrev: ↑14 feb 2025 07:36Har man den möjligheten så är det så klart bra, men då kan man lika gärna sätta en laddbox?Sportbilsentusiasten skrev: ↑14 feb 2025 06:29Är det inte bättre att installera ett godkänt 3-fas uttag?Nect skrev: ↑11 feb 2025 20:22Är inte just det som är problemet. Utan att belasta uttaget med 10A under många timmar i följd. Uttagen är bara godkända för 16A under ett fåtal timmar.
Det finns förövrigt helt nya shuckouttag som är provade för just högt effektuttag under längre tid.
https://www.ledgrossisten.se/elmaterial ... nkQAvD_BwE
Edit: Ändrade till 16A vilket standarden för testerna anger som min.![]()
Har man en smart elbil styr väl den laddningen själv?
Behövs ens en laddbox?
Men är inte Sälenproblemet att kunna ta betalt av stuguthyraren för den extra elen?
Så skyller de på annat.
Sätter du dit ett 3-fas uttag så åker du nog på minst 3 000:-. Jordfelsbrytare+säkringar+kabel och uttag. Där du bara får avdrag för del av arbetskostnaden.
Jag har personlig ingen laddbox hemma utan kör på 3-fas uttag. Men det är för att uttaget redan fanns. Annars skulle jag skaffat laddbox som ger bättre möjlighet för styrning.
Hyr du ut en stuga via förmedling så ingår elen i avgiften. Den som äger stugan får då i så fall ta ut en högre avgift om laddning erbjuds.
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 2 gång.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8126
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet
Bjelke-metoden FTW i ditt fall

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet
Funkar kanon! Och supersmidigt.
Har två uttag, ett i garaget och ett utanför.
Så beroende på om bilen är i garaget eller utanför så är det bara byta uttag
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet
Jag var helt övertygad om att det i huvudsak rörde sig om folk som var väg TILL Sälen som köade, men så är det alltså inte?
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 912
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet
Laddkaoset i Malung var sannolikt båda tillresande och frånresande. Och de från Sälenhållet kunde undvikit att ladda med fulla batterier vid avresa.
Jag kan ha fel såklart
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8126
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet
Förtydligande: "Bjelke-metoden" är alltså när man använder en riktig laddbox via ett trefasuttag, inte att ladda med typ UMC i trefasuttag. Med den lösningen kan man använda alla former av styrning som boxen eventuellt erbjuder.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet
De finns ju fler fjäll än sälen, tex kör man ofta detta hållet om man ska till Idre om man kommer från Skåne åtminstone.Sportbilsentusiasten skrev: ↑14 feb 2025 16:25Laddkaoset i Malung var sannolikt båda tillresande och frånresande. Och de från Sälenhållet kunde undvikit att ladda med fulla batterier vid avresa.
Jag kan ha fel såklart
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet
Genom norge är så mycket enklare om man åker elbil.chaffis75 skrev: ↑14 feb 2025 19:41De finns ju fler fjäll än sälen, tex kör man ofta detta hållet om man ska till Idre om man kommer från Skåne åtminstone.Sportbilsentusiasten skrev: ↑14 feb 2025 16:25Laddkaoset i Malung var sannolikt båda tillresande och frånresande. Och de från Sälenhållet kunde undvikit att ladda med fulla batterier vid avresa.
Jag kan ha fel såklart
- Icerman
- Teslaägare
- Inlägg: 248
- Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
- Referralkod: ts.la/jonas774651
Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet
En kombination av Norge och tidig start löste det för oss idag. Körde Ramundberget Gbg m start 100%soc kl 5 i morse. Kl 9:30 var vi i Elverum via Stöten med 7%, gott om plats och laddade t 80%. Den enfiliga passagen vid raset förra lördagen flöt på i 50-70. Nästa stopp va 12:15 i Rygge för mat och laddning till 80 igen. Ganska bra med plats men när vi åkte var det nästan fullt. Landade i Gbg 15:30 med 16% i tanken.
Model Y LR -22
Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet
Vi passerade Grums strax efter kl 12, kö ut till rondellen. Spännande att jag även såg en gammal bmw som uppenbart var fossill
Spanade i övrigt på laddarna vid Stöllet och Malung, såg ut att vara kö men endast enstaka bilar.
Tror de påverkar mycket att göteborgarna kör hem och skåningarna upp.
Själva valde vi diesel bilen för att slippa stressen med eventuella laddköer.
Spanade i övrigt på laddarna vid Stöllet och Malung, såg ut att vara kö men endast enstaka bilar.
Tror de påverkar mycket att göteborgarna kör hem och skåningarna upp.
Själva valde vi diesel bilen för att slippa stressen med eventuella laddköer.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 793
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet
Bra och nyttig artikel!TiborBlomhall skrev: ↑10 feb 2025 08:00
Snart ska tusentals bilister åka till fjällen på sportlov. Många av dem med elbil. Många för första gången.
Många har laddkön i Malung i färskt minne, då elbilar stod i kö för att få ladda. Vågar jag ens ta elbilen till sportlovsresan?
Om vi lite snabbt skiljer spekulation från fakta: nej, det var inte hundratals elbilar som satt i 3-4 timmar och frös. Det var 40 bilar som stod som mest en och en halv timme. Med värmen på, ingen frös. Kön uppstod på grund av städdag: många hade hyrt stuga över helgen och lämnade tillbaka nyckel och skulle åka hem exakt samtidigt. De som åkte några timmar senare kunde ladda på samma plats helt utan kö.
Och här sitter nyckeln till hur du slipper hamna i kö: åk inte exakt när alla andra åker.
Ta elbilen till sportlovsresan. Du behöver inte vara rädd. Men undvik högtrafik-timmarna. Åk gärna någon timme före eller efter alla andra.
Teslas Supercharger snabbladdare har billigare priser på kvällar, nätter och morgnar. Utnyttja dem. Då blir resan både snabbare och billigare. Teslas mobilapp visar även hur upptagna stationerna är för tillfället. Andra snabbladdar-kedjor kan ha liknande appar och erbjudanden.
Finns det laddmöjlighet vid fjällstugan eller på skidorten utnyttja dem till att ladda elbilen. Alternativt åk och snabbladda bilen kvällen innan hemfärd. Allt för att slippa behöva börja resan hem med kö vid laddstationen.
Förvärm batterierna inför laddningen. Mata in laddstationen du ska ladda på i bilens navigator alternativt starta förvärmningen manuellt på de bilmodeller där man kan göra det. Då går laddningen snabbare för dig och du skapar mindre kö efter dig.
Ladda inte till 100%. För de flesta elbilar avtar laddhastigheten ju mer laddade batterierna blir. De sista 20 procenten kan ta lika lång tid att ladda som de första 80%. Stå inte och ladda dubbelt så länge bara för några få extra mils räckvidd du inte ens behöver. Använd bilens navigator eller aBetterRoutePlanner för att kolla hur mycket laddning du behöver till nästa laddstopp.
Vill alldeles för många bilar ladda exakt samtidigt på en station blir det förstås kö. Precis som det även kan bli kö på en bensinstation om många vill tanka samtidigt. Macken kan till och med få slut på bensin, vilket en laddstation ansluten till elnätet inte kan drabbas av.
Teslas Supercharger laddstationer brukar ha fler laddare än de flesta konkurrenter. Vilket gör att om stationen tex har 20 laddare och varje bil laddar i 30 minuter blir det en ny laddstolpe ledig var 90:e sekund.
Fler vinterråd till elbilister kan du läsa här.
Source: https://teslaclubsweden.se/sa-slipper-d ... portlovet/
Mvh
Nilsson
Nilsson
Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet
Vi är i Vemdalen nu söndag-söndag v9. Ska åka hemåt till Stockholm på söndag och funderar på när vi bör åka och huruvida vi bör åka några skidor på söndag innan vi åker hemåt.
Antingen åker vi tidigt, innan 07 och skippar söndagsåkningen. Alt 2 är att vi åker vid 13 och alt 3 kanske runt 15-tiden. Åker vi tidigt torde vi klara oss ifrån de värsta köerna. Men hur tror ni det kommer se ut om vi åker antingen vid 13 eller 15?
Antingen åker vi tidigt, innan 07 och skippar söndagsåkningen. Alt 2 är att vi åker vid 13 och alt 3 kanske runt 15-tiden. Åker vi tidigt torde vi klara oss ifrån de värsta köerna. Men hur tror ni det kommer se ut om vi åker antingen vid 13 eller 15?
- T4s
- Teslaägare
- Inlägg: 574
- Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
- Ort: Roslagen
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet
Vilken väg åker ni?Danne888 skrev: ↑26 feb 2025 20:19Vi är i Vemdalen nu söndag-söndag v9. Ska åka hemåt till Stockholm på söndag och funderar på när vi bör åka och huruvida vi bör åka några skidor på söndag innan vi åker hemåt.
Antingen åker vi tidigt, innan 07 och skippar söndagsåkningen. Alt 2 är att vi åker vid 13 och alt 3 kanske runt 15-tiden. Åker vi tidigt torde vi klara oss ifrån de värsta köerna. Men hur tror ni det kommer se ut om vi åker antingen vid 13 eller 15?
Vi åker 6-7 som vanligt.
Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet
Gissar att du kan köra kanske en 3 timmar om du börjar med 100% SoC?Danne888 skrev: ↑26 feb 2025 20:19Vi är i Vemdalen nu söndag-söndag v9. Ska åka hemåt till Stockholm på söndag och funderar på när vi bör åka och huruvida vi bör åka några skidor på söndag innan vi åker hemåt.
Antingen åker vi tidigt, innan 07 och skippar söndagsåkningen. Alt 2 är att vi åker vid 13 och alt 3 kanske runt 15-tiden. Åker vi tidigt torde vi klara oss ifrån de värsta köerna. Men hur tror ni det kommer se ut om vi åker antingen vid 13 eller 15?
Mitt tips är att utnyttja liftkortet (6-8 dagar?) och åka skidor även på avresedagen, äta en sen lunch och sedan sätta sig i bilen - som givetvis är fulladdad.
Sedan blir det som det blir med laddköer men då har man iaf minimerat risken för kö och maximerat det roliga.
Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet
Även GBG-Åre, GBG-Vemdalen etc. Och Norge går bort för oss hundägare.chaffis75 skrev: ↑14 feb 2025 19:41De finns ju fler fjäll än sälen, tex kör man ofta detta hållet om man ska till Idre om man kommer från Skåne åtminstone.Sportbilsentusiasten skrev: ↑14 feb 2025 16:25Laddkaoset i Malung var sannolikt båda tillresande och frånresande. Och de från Sälenhållet kunde undvikit att ladda med fulla batterier vid avresa.
Jag kan ha fel såklart
Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet
Via Huddiksvall och laddning där samt Gävle lär det bli. Har destinationsladdare på plats så åker naturligtvis härifrån med 100% laddat.T4s skrev: ↑26 feb 2025 20:34Vilken väg åker ni?Danne888 skrev: ↑26 feb 2025 20:19Vi är i Vemdalen nu söndag-söndag v9. Ska åka hemåt till Stockholm på söndag och funderar på när vi bör åka och huruvida vi bör åka några skidor på söndag innan vi åker hemåt.
Antingen åker vi tidigt, innan 07 och skippar söndagsåkningen. Alt 2 är att vi åker vid 13 och alt 3 kanske runt 15-tiden. Åker vi tidigt torde vi klara oss ifrån de värsta köerna. Men hur tror ni det kommer se ut om vi åker antingen vid 13 eller 15?
Vi åker 6-7 som vanligt.
Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet
Tack yes det lutar nog åt åkning på söndag men har ingen lust att sitta fast i laddkö i över 1h heller på resp ladställedfa skrev: ↑26 feb 2025 22:44Gissar att du kan köra kanske en 3 timmar om du börjar med 100% SoC?Danne888 skrev: ↑26 feb 2025 20:19Vi är i Vemdalen nu söndag-söndag v9. Ska åka hemåt till Stockholm på söndag och funderar på när vi bör åka och huruvida vi bör åka några skidor på söndag innan vi åker hemåt.
Antingen åker vi tidigt, innan 07 och skippar söndagsåkningen. Alt 2 är att vi åker vid 13 och alt 3 kanske runt 15-tiden. Åker vi tidigt torde vi klara oss ifrån de värsta köerna. Men hur tror ni det kommer se ut om vi åker antingen vid 13 eller 15?
Mitt tips är att utnyttja liftkortet (6-8 dagar?) och åka skidor även på avresedagen, äta en sen lunch och sedan sätta sig i bilen - som givetvis är fulladdad.
Sedan blir det som det blir med laddköer men då har man iaf minimerat risken för kö och maximerat det roliga.
- T4s
- Teslaägare
- Inlägg: 574
- Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
- Ort: Roslagen
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet
Då hade jag åkt skidor på söndagDanne888 skrev: ↑27 feb 2025 07:13Via Huddiksvall och laddning där samt Gävle lär det bli. Har destinationsladdare på plats så åker naturligtvis härifrån med 100% laddat.T4s skrev: ↑26 feb 2025 20:34Vilken väg åker ni?Danne888 skrev: ↑26 feb 2025 20:19Vi är i Vemdalen nu söndag-söndag v9. Ska åka hemåt till Stockholm på söndag och funderar på när vi bör åka och huruvida vi bör åka några skidor på söndag innan vi åker hemåt.
Antingen åker vi tidigt, innan 07 och skippar söndagsåkningen. Alt 2 är att vi åker vid 13 och alt 3 kanske runt 15-tiden. Åker vi tidigt torde vi klara oss ifrån de värsta köerna. Men hur tror ni det kommer se ut om vi åker antingen vid 13 eller 15?
Vi åker 6-7 som vanligt.
Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet
Måste bara säga att Skistar hade verkligen gott om destination laddare i Tandådalen, vet inte om de var just de område vi bodde i men där var som sagt gott om ladd möjligheter.
Bra jobbat!
Bra jobbat!
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19