Jag har svarat på frågorna och delgivit mina synpunkter.
De frågande bland annat om min nästa bil blir en Tesla.

Nä, min upplevelse lär knappast bli bättre, Tesla har uppenbarligen som policy att ständigt försämra min upplevelse.
Moderator: Redaktion
Vad har de fixat av det som folk gnällt på?
Vad önskar du skall finnas i framtida modeller?
Det är det som är problemet med de som gnäller hela tiden, så fort man fixar något hittar de nått annat att gnälla på - och glömmer/ignorerar det som fixats.
1. Min Y är från Kina, min 3:a var från USA. Ingen avgörande skillnadmanneson skrev: ↑19 feb 2025 10:46Det är det som är problemet med de som gnäller hela tiden, så fort man fixar något hittar de nått annat att gnälla på - och glömmer/ignorerar det som fixats.![]()
1) Byggkvalitet. Bilarna som kom från USA var sneda och vinda. Men när de sen kom från Kina, och numera Tyskland, är det lika bra eller tom bättre ihopskruvade än många konkurrenter.
2) Buller. De första Model 3 blev man nästan hörselskadad i vid motorvägskörning på skrovlig svensk asfalt. I Highland är det som en Mercedes med akustikrutor. Y var bättre från start men fortfarande lite bullrig. Juniper bör ha fixat det där(ska prova den senare idag).
3) Fjädringskomfort. De var "studsiga" bilar men återigen iom Highland är det numera lika bekvämt som valfri tysk.
4) Matrix-ljus. Det gnälldes länge på att "det aldrig kommer", men det gjorde det till slut.
5) Anpassa hastighet till skyltning. I början kunde de inte det överhuvudtaget, numera följer de kartdata(likt många andra) och klarar det för det mesta.
6) Camp mode.
7) Ventilerade stolar.
8) Sentry mode
9) Elbaklucka
10) ....
Listan kan göras hur lång som helst.
Du har inte varit med från början uppenbarligen.mikebike skrev: ↑19 feb 2025 11:321. Min Y är från Kina, min 3:a var från USA. Ingen avgörande skillnadmanneson skrev: ↑19 feb 2025 10:46Det är det som är problemet med de som gnäller hela tiden, så fort man fixar något hittar de nått annat att gnälla på - och glömmer/ignorerar det som fixats.![]()
1) Byggkvalitet. Bilarna som kom från USA var sneda och vinda. Men när de sen kom från Kina, och numera Tyskland, är det lika bra eller tom bättre ihopskruvade än många konkurrenter.
2) Buller. De första Model 3 blev man nästan hörselskadad i vid motorvägskörning på skrovlig svensk asfalt. I Highland är det som en Mercedes med akustikrutor. Y var bättre från start men fortfarande lite bullrig. Juniper bör ha fixat det där(ska prova den senare idag).
3) Fjädringskomfort. De var "studsiga" bilar men återigen iom Highland är det numera lika bekvämt som valfri tysk.
4) Matrix-ljus. Det gnälldes länge på att "det aldrig kommer", men det gjorde det till slut.
5) Anpassa hastighet till skyltning. I början kunde de inte det överhuvudtaget, numera följer de kartdata(likt många andra) och klarar det för det mesta.
6) Camp mode.
7) Ventilerade stolar.
8) Sentry mode
9) Elbaklucka
10) ....
Listan kan göras hur lång som helst.
2. Min Y är mindre bullrig än min 3:a, men vibrationerna från dålig väg är (var) värre.
3. Jag har bytt dämpare eftersom min Y var stötigare (=sämre) än min 3:a.
4. Ja, efter nästan 3 år. Min kompis som leasade en iD.3 på 3 år hann lämna tillbaks den innan min bil fick adaptivt helljus.
5. Nej, Teslas farthållare följer inte skyltad hastighet. Förr både höjde och sänkte bilen hastigheten på AP, men nu sänker den bara. Farthållaren skall naturligtvis inte följa (felaktiga) kartdata eftersom det är skyltad hastighet som gäller.
6. Camp Mode har väl alltid funnits? Jag har aldrig använt det.
7. Aldrig haft, inget jag saknat.
8. Har väl också alltid funnits? Används inte eftersom det drar för mycket energi.
9. Ytterligare en sak som kan krångla, jag fick motorn bytt på min 3:a.
10. Skärm i baksätet kanske? Helt värdelöst för mig.
Jag värderar en fungerande farthållare utan vare sig hårda eller mjuka spökbromsningar högre än allt ovanstående.
Jag vägrar uppdatera eftersom jag vill ha fungerande 12V-uttag, men inte pling när jag använder farthållare.
Uppdateringen som kopplade ur radarn utfördes av Mobilservice, trots att SC meddelat att de tagit bort min väntande uppdatering.
Bortplockad radar, parkeringssensorer, svankstöd, spakar och Spotify Premium är andra exempel på fortlöpande försämringar.
Nej, "bara" 4 år.manneson skrev: ↑19 feb 2025 11:36Du har inte varit med från början uppenbarligen.mikebike skrev: ↑19 feb 2025 11:321. Min Y är från Kina, min 3:a var från USA. Ingen avgörande skillnadmanneson skrev: ↑19 feb 2025 10:46Det är det som är problemet med de som gnäller hela tiden, så fort man fixar något hittar de nått annat att gnälla på - och glömmer/ignorerar det som fixats.![]()
1) Byggkvalitet. Bilarna som kom från USA var sneda och vinda. Men när de sen kom från Kina, och numera Tyskland, är det lika bra eller tom bättre ihopskruvade än många konkurrenter.
2) Buller. De första Model 3 blev man nästan hörselskadad i vid motorvägskörning på skrovlig svensk asfalt. I Highland är det som en Mercedes med akustikrutor. Y var bättre från start men fortfarande lite bullrig. Juniper bör ha fixat det där(ska prova den senare idag).
3) Fjädringskomfort. De var "studsiga" bilar men återigen iom Highland är det numera lika bekvämt som valfri tysk.
4) Matrix-ljus. Det gnälldes länge på att "det aldrig kommer", men det gjorde det till slut.
5) Anpassa hastighet till skyltning. I början kunde de inte det överhuvudtaget, numera följer de kartdata(likt många andra) och klarar det för det mesta.
6) Camp mode.
7) Ventilerade stolar.
8) Sentry mode
9) Elbaklucka
10) ....
Listan kan göras hur lång som helst.
2. Min Y är mindre bullrig än min 3:a, men vibrationerna från dålig väg är (var) värre.
3. Jag har bytt dämpare eftersom min Y var stötigare (=sämre) än min 3:a.
4. Ja, efter nästan 3 år. Min kompis som leasade en iD.3 på 3 år hann lämna tillbaks den innan min bil fick adaptivt helljus.
5. Nej, Teslas farthållare följer inte skyltad hastighet. Förr både höjde och sänkte bilen hastigheten på AP, men nu sänker den bara. Farthållaren skall naturligtvis inte följa (felaktiga) kartdata eftersom det är skyltad hastighet som gäller.
6. Camp Mode har väl alltid funnits? Jag har aldrig använt det.
7. Aldrig haft, inget jag saknat.
8. Har väl också alltid funnits? Används inte eftersom det drar för mycket energi.
9. Ytterligare en sak som kan krångla, jag fick motorn bytt på min 3:a.
10. Skärm i baksätet kanske? Helt värdelöst för mig.
Jag värderar en fungerande farthållare utan vare sig hårda eller mjuka spökbromsningar högre än allt ovanstående.
Jag vägrar uppdatera eftersom jag vill ha fungerande 12V-uttag, men inte pling när jag använder farthållare.
Uppdateringen som kopplade ur radarn utfördes av Mobilservice, trots att SC meddelat att de tagit bort min väntande uppdatering.
Bortplockad radar, parkeringssensorer, svankstöd, spakar och Spotify Premium är andra exempel på fortlöpande försämringar.
Undersök punkterna i detalj så skall du se att det jag skriver stämmer.
De flesta uppskattar de punkterna.mikebike skrev: ↑19 feb 2025 11:40Nej, "bara" 4 år.manneson skrev: ↑19 feb 2025 11:36Du har inte varit med från början uppenbarligen.mikebike skrev: ↑19 feb 2025 11:321. Min Y är från Kina, min 3:a var från USA. Ingen avgörande skillnadmanneson skrev: ↑19 feb 2025 10:46Det är det som är problemet med de som gnäller hela tiden, så fort man fixar något hittar de nått annat att gnälla på - och glömmer/ignorerar det som fixats.![]()
1) Byggkvalitet. Bilarna som kom från USA var sneda och vinda. Men när de sen kom från Kina, och numera Tyskland, är det lika bra eller tom bättre ihopskruvade än många konkurrenter.
2) Buller. De första Model 3 blev man nästan hörselskadad i vid motorvägskörning på skrovlig svensk asfalt. I Highland är det som en Mercedes med akustikrutor. Y var bättre från start men fortfarande lite bullrig. Juniper bör ha fixat det där(ska prova den senare idag).
3) Fjädringskomfort. De var "studsiga" bilar men återigen iom Highland är det numera lika bekvämt som valfri tysk.
4) Matrix-ljus. Det gnälldes länge på att "det aldrig kommer", men det gjorde det till slut.
5) Anpassa hastighet till skyltning. I början kunde de inte det överhuvudtaget, numera följer de kartdata(likt många andra) och klarar det för det mesta.
6) Camp mode.
7) Ventilerade stolar.
8) Sentry mode
9) Elbaklucka
10) ....
Listan kan göras hur lång som helst.
2. Min Y är mindre bullrig än min 3:a, men vibrationerna från dålig väg är (var) värre.
3. Jag har bytt dämpare eftersom min Y var stötigare (=sämre) än min 3:a.
4. Ja, efter nästan 3 år. Min kompis som leasade en iD.3 på 3 år hann lämna tillbaks den innan min bil fick adaptivt helljus.
5. Nej, Teslas farthållare följer inte skyltad hastighet. Förr både höjde och sänkte bilen hastigheten på AP, men nu sänker den bara. Farthållaren skall naturligtvis inte följa (felaktiga) kartdata eftersom det är skyltad hastighet som gäller.
6. Camp Mode har väl alltid funnits? Jag har aldrig använt det.
7. Aldrig haft, inget jag saknat.
8. Har väl också alltid funnits? Används inte eftersom det drar för mycket energi.
9. Ytterligare en sak som kan krångla, jag fick motorn bytt på min 3:a.
10. Skärm i baksätet kanske? Helt värdelöst för mig.
Jag värderar en fungerande farthållare utan vare sig hårda eller mjuka spökbromsningar högre än allt ovanstående.
Jag vägrar uppdatera eftersom jag vill ha fungerande 12V-uttag, men inte pling när jag använder farthållare.
Uppdateringen som kopplade ur radarn utfördes av Mobilservice, trots att SC meddelat att de tagit bort min väntande uppdatering.
Bortplockad radar, parkeringssensorer, svankstöd, spakar och Spotify Premium är andra exempel på fortlöpande försämringar.
Undersök punkterna i detalj så skall du se att det jag skriver stämmer.
Men som sagt, ingen av punkterna är något jag direkt uppskattar, särskilt inte i relation till den försämrade farthållaren.
Något som gnällts på från dag 1 är ju avsaknaden av regnsensor, där har det inte hänt någonting.
Torkarautomatiken funkar lika dåligt som den alltid gjort, men detta är min andra Tesla så jag förväntade mig inte att den skulle fungera bättre än så här i min Y.manneson skrev: ↑19 feb 2025 11:45De flesta uppskattar de punkterna.mikebike skrev: ↑19 feb 2025 11:40Nej, "bara" 4 år.manneson skrev: ↑19 feb 2025 11:36Du har inte varit med från början uppenbarligen.mikebike skrev: ↑19 feb 2025 11:321. Min Y är från Kina, min 3:a var från USA. Ingen avgörande skillnadmanneson skrev: ↑19 feb 2025 10:46
Det är det som är problemet med de som gnäller hela tiden, så fort man fixar något hittar de nått annat att gnälla på - och glömmer/ignorerar det som fixats.![]()
1) Byggkvalitet. Bilarna som kom från USA var sneda och vinda. Men när de sen kom från Kina, och numera Tyskland, är det lika bra eller tom bättre ihopskruvade än många konkurrenter.
2) Buller. De första Model 3 blev man nästan hörselskadad i vid motorvägskörning på skrovlig svensk asfalt. I Highland är det som en Mercedes med akustikrutor. Y var bättre från start men fortfarande lite bullrig. Juniper bör ha fixat det där(ska prova den senare idag).
3) Fjädringskomfort. De var "studsiga" bilar men återigen iom Highland är det numera lika bekvämt som valfri tysk.
4) Matrix-ljus. Det gnälldes länge på att "det aldrig kommer", men det gjorde det till slut.
5) Anpassa hastighet till skyltning. I början kunde de inte det överhuvudtaget, numera följer de kartdata(likt många andra) och klarar det för det mesta.
6) Camp mode.
7) Ventilerade stolar.
8) Sentry mode
9) Elbaklucka
10) ....
Listan kan göras hur lång som helst.
2. Min Y är mindre bullrig än min 3:a, men vibrationerna från dålig väg är (var) värre.
3. Jag har bytt dämpare eftersom min Y var stötigare (=sämre) än min 3:a.
4. Ja, efter nästan 3 år. Min kompis som leasade en iD.3 på 3 år hann lämna tillbaks den innan min bil fick adaptivt helljus.
5. Nej, Teslas farthållare följer inte skyltad hastighet. Förr både höjde och sänkte bilen hastigheten på AP, men nu sänker den bara. Farthållaren skall naturligtvis inte följa (felaktiga) kartdata eftersom det är skyltad hastighet som gäller.
6. Camp Mode har väl alltid funnits? Jag har aldrig använt det.
7. Aldrig haft, inget jag saknat.
8. Har väl också alltid funnits? Används inte eftersom det drar för mycket energi.
9. Ytterligare en sak som kan krångla, jag fick motorn bytt på min 3:a.
10. Skärm i baksätet kanske? Helt värdelöst för mig.
Jag värderar en fungerande farthållare utan vare sig hårda eller mjuka spökbromsningar högre än allt ovanstående.
Jag vägrar uppdatera eftersom jag vill ha fungerande 12V-uttag, men inte pling när jag använder farthållare.
Uppdateringen som kopplade ur radarn utfördes av Mobilservice, trots att SC meddelat att de tagit bort min väntande uppdatering.
Bortplockad radar, parkeringssensorer, svankstöd, spakar och Spotify Premium är andra exempel på fortlöpande försämringar.
Undersök punkterna i detalj så skall du se att det jag skriver stämmer.
Men som sagt, ingen av punkterna är något jag direkt uppskattar, särskilt inte i relation till den försämrade farthållaren.
Något som gnällts på från dag 1 är ju avsaknaden av regnsensor, där har det inte hänt någonting.
Återigen, du har inte varit med från början. Då var det helt manuellt som gällde.
Numera funkar den hyfsat för de flesta, i paritet med regnsensor utan justeringsmöjligheter.
Då har du helt massuppfittat det hela. Jag tänker aldrig någonsin köpa en dieselbil igen.MSW skrev: ↑19 feb 2025 12:30Nej, Tesla är inte bilen för alla. Vi har alla här inne förstått att mikebike inte är nöjd med sin bil och hellre kör en dieselVolvo. All respekt till det. Samtidig finns det några (däribland jag) som TROTS bilens uppenbara brister har svårt att tänka sig en annan bil (som för övrigt också har brister). Det lite tråkiga är att de som är så missnöjda är så bittra att man måste tjata om det i var och varannan tråd och även skapa nya trådar med samma budskap. Jag är den förste att beklaga att de känslorna finns. Men vore det inte bättre att släppa det och gå vidare i livet? För din egen skull, liksom. Byt till ett märke du trivs med så kan du njuta av ditt bilägande lika mycket som jag njuter av mitt. Med det önskar jag dig en riktigt trevlig dag.
Dessvärre är blinkersspaken bara en blinkersspak, manövrering av torkare och lyse är på ratten.psaaf skrev: ↑19 feb 2025 12:47Man får ju ändå ge dem att de lyssnade på kritiken och återinförde blinkersspaken i Juniper. Förhoppningsvis är detta något man återinför även i Highland. Man kan ju önska att de var lika hörsamma när det gäller regnsensor. Jag hade gladeligen betalat den extra kostnaden.
Fast regnsensorn funkar väldigt bra i de allra flesta fall. Jag tänker om du börjar med att uppgradera mjukvaran till senaste versionen kanske du kan bli lite mer nöjd istället för att ligga kvar på en snart 1 år gammal version.mikebike skrev: ↑19 feb 2025 11:40Nej, "bara" 4 år.manneson skrev: ↑19 feb 2025 11:36Du har inte varit med från början uppenbarligen.mikebike skrev: ↑19 feb 2025 11:321. Min Y är från Kina, min 3:a var från USA. Ingen avgörande skillnadmanneson skrev: ↑19 feb 2025 10:46Det är det som är problemet med de som gnäller hela tiden, så fort man fixar något hittar de nått annat att gnälla på - och glömmer/ignorerar det som fixats.![]()
1) Byggkvalitet. Bilarna som kom från USA var sneda och vinda. Men när de sen kom från Kina, och numera Tyskland, är det lika bra eller tom bättre ihopskruvade än många konkurrenter.
2) Buller. De första Model 3 blev man nästan hörselskadad i vid motorvägskörning på skrovlig svensk asfalt. I Highland är det som en Mercedes med akustikrutor. Y var bättre från start men fortfarande lite bullrig. Juniper bör ha fixat det där(ska prova den senare idag).
3) Fjädringskomfort. De var "studsiga" bilar men återigen iom Highland är det numera lika bekvämt som valfri tysk.
4) Matrix-ljus. Det gnälldes länge på att "det aldrig kommer", men det gjorde det till slut.
5) Anpassa hastighet till skyltning. I början kunde de inte det överhuvudtaget, numera följer de kartdata(likt många andra) och klarar det för det mesta.
6) Camp mode.
7) Ventilerade stolar.
8) Sentry mode
9) Elbaklucka
10) ....
Listan kan göras hur lång som helst.
2. Min Y är mindre bullrig än min 3:a, men vibrationerna från dålig väg är (var) värre.
3. Jag har bytt dämpare eftersom min Y var stötigare (=sämre) än min 3:a.
4. Ja, efter nästan 3 år. Min kompis som leasade en iD.3 på 3 år hann lämna tillbaks den innan min bil fick adaptivt helljus.
5. Nej, Teslas farthållare följer inte skyltad hastighet. Förr både höjde och sänkte bilen hastigheten på AP, men nu sänker den bara. Farthållaren skall naturligtvis inte följa (felaktiga) kartdata eftersom det är skyltad hastighet som gäller.
6. Camp Mode har väl alltid funnits? Jag har aldrig använt det.
7. Aldrig haft, inget jag saknat.
8. Har väl också alltid funnits? Används inte eftersom det drar för mycket energi.
9. Ytterligare en sak som kan krångla, jag fick motorn bytt på min 3:a.
10. Skärm i baksätet kanske? Helt värdelöst för mig.
Jag värderar en fungerande farthållare utan vare sig hårda eller mjuka spökbromsningar högre än allt ovanstående.
Jag vägrar uppdatera eftersom jag vill ha fungerande 12V-uttag, men inte pling när jag använder farthållare.
Uppdateringen som kopplade ur radarn utfördes av Mobilservice, trots att SC meddelat att de tagit bort min väntande uppdatering.
Bortplockad radar, parkeringssensorer, svankstöd, spakar och Spotify Premium är andra exempel på fortlöpande försämringar.
Undersök punkterna i detalj så skall du se att det jag skriver stämmer.
Men som sagt, ingen av punkterna är något jag direkt uppskattar, särskilt inte i relation till den försämrade farthållaren.
Något som gnällts på från dag 1 är ju avsaknaden av regnsensor, där har det inte hänt någonting.
Hur svårt kan det vara?Freez skrev: ↑19 feb 2025 15:45Fast regnsensorn funkar väldigt bra i de allra flesta fall. Jag tänker om du börjar med att uppgradera mjukvaran till senaste versionen kanske du kan bli lite mer nöjd istället för att ligga kvar på en snart 1 år gammal version.mikebike skrev: ↑19 feb 2025 11:40Nej, "bara" 4 år.manneson skrev: ↑19 feb 2025 11:36Du har inte varit med från början uppenbarligen.mikebike skrev: ↑19 feb 2025 11:321. Min Y är från Kina, min 3:a var från USA. Ingen avgörande skillnadmanneson skrev: ↑19 feb 2025 10:46
Det är det som är problemet med de som gnäller hela tiden, så fort man fixar något hittar de nått annat att gnälla på - och glömmer/ignorerar det som fixats.![]()
1) Byggkvalitet. Bilarna som kom från USA var sneda och vinda. Men när de sen kom från Kina, och numera Tyskland, är det lika bra eller tom bättre ihopskruvade än många konkurrenter.
2) Buller. De första Model 3 blev man nästan hörselskadad i vid motorvägskörning på skrovlig svensk asfalt. I Highland är det som en Mercedes med akustikrutor. Y var bättre från start men fortfarande lite bullrig. Juniper bör ha fixat det där(ska prova den senare idag).
3) Fjädringskomfort. De var "studsiga" bilar men återigen iom Highland är det numera lika bekvämt som valfri tysk.
4) Matrix-ljus. Det gnälldes länge på att "det aldrig kommer", men det gjorde det till slut.
5) Anpassa hastighet till skyltning. I början kunde de inte det överhuvudtaget, numera följer de kartdata(likt många andra) och klarar det för det mesta.
6) Camp mode.
7) Ventilerade stolar.
8) Sentry mode
9) Elbaklucka
10) ....
Listan kan göras hur lång som helst.
2. Min Y är mindre bullrig än min 3:a, men vibrationerna från dålig väg är (var) värre.
3. Jag har bytt dämpare eftersom min Y var stötigare (=sämre) än min 3:a.
4. Ja, efter nästan 3 år. Min kompis som leasade en iD.3 på 3 år hann lämna tillbaks den innan min bil fick adaptivt helljus.
5. Nej, Teslas farthållare följer inte skyltad hastighet. Förr både höjde och sänkte bilen hastigheten på AP, men nu sänker den bara. Farthållaren skall naturligtvis inte följa (felaktiga) kartdata eftersom det är skyltad hastighet som gäller.
6. Camp Mode har väl alltid funnits? Jag har aldrig använt det.
7. Aldrig haft, inget jag saknat.
8. Har väl också alltid funnits? Används inte eftersom det drar för mycket energi.
9. Ytterligare en sak som kan krångla, jag fick motorn bytt på min 3:a.
10. Skärm i baksätet kanske? Helt värdelöst för mig.
Jag värderar en fungerande farthållare utan vare sig hårda eller mjuka spökbromsningar högre än allt ovanstående.
Jag vägrar uppdatera eftersom jag vill ha fungerande 12V-uttag, men inte pling när jag använder farthållare.
Uppdateringen som kopplade ur radarn utfördes av Mobilservice, trots att SC meddelat att de tagit bort min väntande uppdatering.
Bortplockad radar, parkeringssensorer, svankstöd, spakar och Spotify Premium är andra exempel på fortlöpande försämringar.
Undersök punkterna i detalj så skall du se att det jag skriver stämmer.
Men som sagt, ingen av punkterna är något jag direkt uppskattar, särskilt inte i relation till den försämrade farthållaren.
Något som gnällts på från dag 1 är ju avsaknaden av regnsensor, där har det inte hänt någonting.
Ja, ursäkta. Det var ju inte diesel du ville ha utan benzin. (Har ändrat det i mitt första inlägg)mikebike skrev: ↑19 feb 2025 13:41Då har du helt massuppfittat det hela. Jag tänker aldrig någonsin köpa en dieselbil igen.MSW skrev: ↑19 feb 2025 12:30Nej, Tesla är inte bilen för alla. Vi har alla här inne förstått att mikebike inte är nöjd med sin bil och hellre kör en dieselVolvo. All respekt till det. Samtidig finns det några (däribland jag) som TROTS bilens uppenbara brister har svårt att tänka sig en annan bil (som för övrigt också har brister). Det lite tråkiga är att de som är så missnöjda är så bittra att man måste tjata om det i var och varannan tråd och även skapa nya trådar med samma budskap. Jag är den förste att beklaga att de känslorna finns. Men vore det inte bättre att släppa det och gå vidare i livet? För din egen skull, liksom. Byt till ett märke du trivs med så kan du njuta av ditt bilägande lika mycket som jag njuter av mitt. Med det önskar jag dig en riktigt trevlig dag.
Det jag har emot Tesla är att de kontinuerligt försämrar en redan köpt produkt. Jag hade som sagt en Model 3 innan så jag visste att farthållaren inte vara lika bra som i mina tidigare Volvo.
Jag visste också att torkarautomatiken inte fungerade lika bra.
Däremot visste jag inte att Tesla skulle försämra bilen, och då främst farthållaren, efter inköp.
Det anser jag vara fullständigt oacceptabelt.
Jag haft en (1) dieselbil. Aldrig mer.MSW skrev: ↑19 feb 2025 16:34Ja, ursäkta. Det var ju inte diesel du ville ha utan benzin. (Har ändrat det i mitt första inlägg)mikebike skrev: ↑19 feb 2025 13:41Då har du helt massuppfittat det hela. Jag tänker aldrig någonsin köpa en dieselbil igen.MSW skrev: ↑19 feb 2025 12:30Nej, Tesla är inte bilen för alla. Vi har alla här inne förstått att mikebike inte är nöjd med sin bil och hellre kör en dieselVolvo. All respekt till det. Samtidig finns det några (däribland jag) som TROTS bilens uppenbara brister har svårt att tänka sig en annan bil (som för övrigt också har brister). Det lite tråkiga är att de som är så missnöjda är så bittra att man måste tjata om det i var och varannan tråd och även skapa nya trådar med samma budskap. Jag är den förste att beklaga att de känslorna finns. Men vore det inte bättre att släppa det och gå vidare i livet? För din egen skull, liksom. Byt till ett märke du trivs med så kan du njuta av ditt bilägande lika mycket som jag njuter av mitt. Med det önskar jag dig en riktigt trevlig dag.
Det jag har emot Tesla är att de kontinuerligt försämrar en redan köpt produkt. Jag hade som sagt en Model 3 innan så jag visste att farthållaren inte vara lika bra som i mina tidigare Volvo.
Jag visste också att torkarautomatiken inte fungerade lika bra.
Däremot visste jag inte att Tesla skulle försämra bilen, och då främst farthållaren, efter inköp.
Det anser jag vara fullständigt oacceptabelt.
viewtopic.php?p=831399#p831399
Det finns en virtuell regnsensor.mikebike skrev: ↑19 feb 2025 16:05Hur svårt kan det vara?Freez skrev: ↑19 feb 2025 15:45Fast regnsensorn funkar väldigt bra i de allra flesta fall. Jag tänker om du börjar med att uppgradera mjukvaran till senaste versionen kanske du kan bli lite mer nöjd istället för att ligga kvar på en snart 1 år gammal version.mikebike skrev: ↑19 feb 2025 11:40Nej, "bara" 4 år.manneson skrev: ↑19 feb 2025 11:36Du har inte varit med från början uppenbarligen.mikebike skrev: ↑19 feb 2025 11:32
1. Min Y är från Kina, min 3:a var från USA. Ingen avgörande skillnad
2. Min Y är mindre bullrig än min 3:a, men vibrationerna från dålig väg är (var) värre.
3. Jag har bytt dämpare eftersom min Y var stötigare (=sämre) än min 3:a.
4. Ja, efter nästan 3 år. Min kompis som leasade en iD.3 på 3 år hann lämna tillbaks den innan min bil fick adaptivt helljus.
5. Nej, Teslas farthållare följer inte skyltad hastighet. Förr både höjde och sänkte bilen hastigheten på AP, men nu sänker den bara. Farthållaren skall naturligtvis inte följa (felaktiga) kartdata eftersom det är skyltad hastighet som gäller.
6. Camp Mode har väl alltid funnits? Jag har aldrig använt det.
7. Aldrig haft, inget jag saknat.
8. Har väl också alltid funnits? Används inte eftersom det drar för mycket energi.
9. Ytterligare en sak som kan krångla, jag fick motorn bytt på min 3:a.
10. Skärm i baksätet kanske? Helt värdelöst för mig.
Jag värderar en fungerande farthållare utan vare sig hårda eller mjuka spökbromsningar högre än allt ovanstående.
Jag vägrar uppdatera eftersom jag vill ha fungerande 12V-uttag, men inte pling när jag använder farthållare.
Uppdateringen som kopplade ur radarn utfördes av Mobilservice, trots att SC meddelat att de tagit bort min väntande uppdatering.
Bortplockad radar, parkeringssensorer, svankstöd, spakar och Spotify Premium är andra exempel på fortlöpande försämringar.
Undersök punkterna i detalj så skall du se att det jag skriver stämmer.
Men som sagt, ingen av punkterna är något jag direkt uppskattar, särskilt inte i relation till den försämrade farthållaren.
Något som gnällts på från dag 1 är ju avsaknaden av regnsensor, där har det inte hänt någonting.
Det finns ju ingen regnsensor!
Samt virtuell radar och virtuella parkeringssensorer.mussla skrev: ↑20 feb 2025 09:28Det finns en virtuell regnsensor.mikebike skrev: ↑19 feb 2025 16:05Hur svårt kan det vara?Freez skrev: ↑19 feb 2025 15:45Fast regnsensorn funkar väldigt bra i de allra flesta fall. Jag tänker om du börjar med att uppgradera mjukvaran till senaste versionen kanske du kan bli lite mer nöjd istället för att ligga kvar på en snart 1 år gammal version.
Det finns ju ingen regnsensor!![]()
Återigen. Tesla är uppenbarligen inte din bil. Byt märke och bli gladare. Det löser ingenting att beklaga sig på ett forum. Jag är också medveten om bristerna på Tesla men jag kan leva med dem och tycker fortfarande att det är de bästa bilar jag ägt.mikebike skrev: ↑20 feb 2025 09:18Jag haft en (1) dieselbil. Aldrig mer.MSW skrev: ↑19 feb 2025 16:34Ja, ursäkta. Det var ju inte diesel du ville ha utan benzin. (Har ändrat det i mitt första inlägg)mikebike skrev: ↑19 feb 2025 13:41Då har du helt massuppfittat det hela. Jag tänker aldrig någonsin köpa en dieselbil igen.MSW skrev: ↑19 feb 2025 12:30Nej, Tesla är inte bilen för alla. Vi har alla här inne förstått att mikebike inte är nöjd med sin bil och hellre kör en dieselVolvo. All respekt till det. Samtidig finns det några (däribland jag) som TROTS bilens uppenbara brister har svårt att tänka sig en annan bil (som för övrigt också har brister). Det lite tråkiga är att de som är så missnöjda är så bittra att man måste tjata om det i var och varannan tråd och även skapa nya trådar med samma budskap. Jag är den förste att beklaga att de känslorna finns. Men vore det inte bättre att släppa det och gå vidare i livet? För din egen skull, liksom. Byt till ett märke du trivs med så kan du njuta av ditt bilägande lika mycket som jag njuter av mitt. Med det önskar jag dig en riktigt trevlig dag.
Det jag har emot Tesla är att de kontinuerligt försämrar en redan köpt produkt. Jag hade som sagt en Model 3 innan så jag visste att farthållaren inte vara lika bra som i mina tidigare Volvo.
Jag visste också att torkarautomatiken inte fungerade lika bra.
Däremot visste jag inte att Tesla skulle försämra bilen, och då främst farthållaren, efter inköp.
Det anser jag vara fullständigt oacceptabelt.
viewtopic.php?p=831399#p831399
En morgon när jag körde värmaren ringde någon granne Brandkåren eftersom hen trodde att bilen brann.![]()
Nej, jag kör helst elbil, men då måste den fungera bra och jag måste kunna ladda den. Båda dessa faktorer är en smula skakiga sedan en tid tillbaks.
Du har nog missat vad denna tråd handlar om. Den handlar om att jag delgivit mina åsikter till Tesla.MSW skrev: ↑20 feb 2025 10:52Återigen. Tesla är uppenbarligen inte din bil. Byt märke och bli gladare. Det löser ingenting att beklaga sig på ett forum. Jag är också medveten om bristerna på Tesla men jag kan leva med dem och tycker fortfarande att det är de bästa bilar jag ägt.mikebike skrev: ↑20 feb 2025 09:18Jag haft en (1) dieselbil. Aldrig mer.MSW skrev: ↑19 feb 2025 16:34Ja, ursäkta. Det var ju inte diesel du ville ha utan benzin. (Har ändrat det i mitt första inlägg)mikebike skrev: ↑19 feb 2025 13:41Då har du helt massuppfittat det hela. Jag tänker aldrig någonsin köpa en dieselbil igen.MSW skrev: ↑19 feb 2025 12:30Nej, Tesla är inte bilen för alla. Vi har alla här inne förstått att mikebike inte är nöjd med sin bil och hellre kör en dieselVolvo. All respekt till det. Samtidig finns det några (däribland jag) som TROTS bilens uppenbara brister har svårt att tänka sig en annan bil (som för övrigt också har brister). Det lite tråkiga är att de som är så missnöjda är så bittra att man måste tjata om det i var och varannan tråd och även skapa nya trådar med samma budskap. Jag är den förste att beklaga att de känslorna finns. Men vore det inte bättre att släppa det och gå vidare i livet? För din egen skull, liksom. Byt till ett märke du trivs med så kan du njuta av ditt bilägande lika mycket som jag njuter av mitt. Med det önskar jag dig en riktigt trevlig dag.
Det jag har emot Tesla är att de kontinuerligt försämrar en redan köpt produkt. Jag hade som sagt en Model 3 innan så jag visste att farthållaren inte vara lika bra som i mina tidigare Volvo.
Jag visste också att torkarautomatiken inte fungerade lika bra.
Däremot visste jag inte att Tesla skulle försämra bilen, och då främst farthållaren, efter inköp.
Det anser jag vara fullständigt oacceptabelt.
viewtopic.php?p=831399#p831399
En morgon när jag körde värmaren ringde någon granne Brandkåren eftersom hen trodde att bilen brann.![]()
Nej, jag kör helst elbil, men då måste den fungera bra och jag måste kunna ladda den. Båda dessa faktorer är en smula skakiga sedan en tid tillbaks.
Att du ogillar Tesla (mest som företag) har framkommit med all önskvärd tydlighet. Jag lider med dig och vill bara tipsa om hur du tar dig förbi dessa tråkiga känslor- byt märke. T ex: Varför inte byta till en Enyaq och sedan hänga på Škodaforumet och snacka med dem som kör det märket. Eller Zeekr (vi hade ju en här inne som precis gjort den resan) …eller annat valfritt märke. Du kommer nog aldrig bli lycklig i din Tesla mer, tyvärr.
Fast det stämmer inte, bilen har blivit ännu bättre senaste åren tack vare flera uppdateringar av mjukvaran.mikebike skrev: ↑20 feb 2025 11:17Du har nog missat vad denna tråd handlar om. Den handlar om att jag delgivit mina åsikter till Tesla.MSW skrev: ↑20 feb 2025 10:52Återigen. Tesla är uppenbarligen inte din bil. Byt märke och bli gladare. Det löser ingenting att beklaga sig på ett forum. Jag är också medveten om bristerna på Tesla men jag kan leva med dem och tycker fortfarande att det är de bästa bilar jag ägt.mikebike skrev: ↑20 feb 2025 09:18Jag haft en (1) dieselbil. Aldrig mer.MSW skrev: ↑19 feb 2025 16:34Ja, ursäkta. Det var ju inte diesel du ville ha utan benzin. (Har ändrat det i mitt första inlägg)mikebike skrev: ↑19 feb 2025 13:41
Då har du helt massuppfittat det hela. Jag tänker aldrig någonsin köpa en dieselbil igen.
Det jag har emot Tesla är att de kontinuerligt försämrar en redan köpt produkt. Jag hade som sagt en Model 3 innan så jag visste att farthållaren inte vara lika bra som i mina tidigare Volvo.
Jag visste också att torkarautomatiken inte fungerade lika bra.
Däremot visste jag inte att Tesla skulle försämra bilen, och då främst farthållaren, efter inköp.
Det anser jag vara fullständigt oacceptabelt.
viewtopic.php?p=831399#p831399
En morgon när jag körde värmaren ringde någon granne Brandkåren eftersom hen trodde att bilen brann.![]()
Nej, jag kör helst elbil, men då måste den fungera bra och jag måste kunna ladda den. Båda dessa faktorer är en smula skakiga sedan en tid tillbaks.
Att du ogillar Tesla (mest som företag) har framkommit med all önskvärd tydlighet. Jag lider med dig och vill bara tipsa om hur du tar dig förbi dessa tråkiga känslor- byt märke. T ex: Varför inte byta till en Enyaq och sedan hänga på Škodaforumet och snacka med dem som kör det märket. Eller Zeekr (vi hade ju en här inne som precis gjort den resan) …eller annat valfritt märke. Du kommer nog aldrig bli lycklig i din Tesla mer, tyvärr.
Jag kan också leva med de brister bilen hade när jag köpte den, de var med i bedömningen när jag valde bil. Det jag vänder mig mot är att Tesla försämrat bilen sedan jag köpte den.
Tycker du att det är ok av Tesla?
Det är ungefär som att Samsung skulle skicka ut en uppdatering som innebär sämre ljud när jag använder telefonen och att samtal plötsligt kopplas ned. Fast det är ok eftersom det samtidigt kom fyra nya appar?
Ja, jag kommer byta bilmärke. Troligen betydligt tidigare än avsett p.g.a. de försämringar som Tesla genomfört.
Är det ok att "tvingas" byta bil i förtid?
Jag hade tänkt byta om 1,5 år eftersom vi då går i pension och får totalt förändrade körmönster. Skall jag byta till en bil som passar vårt nuvarande körmönster eller skall jag välja en som passar pensionärslivet?