Undersökning

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Undersökning

Inlägg av mikebike »

Med anledning av att jag haft min bil i tre år idag fick jag ett meddelande om att de önskade veta hur mina år med Tesla varit.
Jag har svarat på frågorna och delgivit mina synpunkter.
De frågande bland annat om min nästa bil blir en Tesla. :lol:
Screenshot_20250218_211249_Tesla.jpg
Nä, min upplevelse lär knappast bli bättre, Tesla har uppenbarligen som policy att ständigt försämra min upplevelse.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 275
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Undersökning

Inlägg av airdrive »

Ha ha ja konstigt marknadstänk att utan anmodan eller förvarning plocka bort eller försämra funktionalitet och sen några år senare fråga vad man tycker om det 😂
M3 LR 2023
manneson
Inlägg: 1099
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Undersökning

Inlägg av manneson »

Är väl bra att de frågar åtminstone?
Gör andra det?
Dom har ju faktiskt fixat mkt som folk gnällt på.
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 275
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Undersökning

Inlägg av airdrive »

Absolut dom har ju många bra och automatiserade processer och ligger långt fram i mycket! 👍
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Undersökning

Inlägg av mikebike »

manneson skrev: 18 feb 2025 22:09
Är väl bra att de frågar åtminstone?
Gör andra det?
Dom har ju faktiskt fixat mkt som folk gnällt på.
Vad har de fixat av det som folk gnällt på?

De aktiverade adaptivt helljus knappt 3 år efter att de första bilarna med den hårdvaran sålts.
De har lanserat 3 olika versioner av insynsskydd (min bil har inget alls).
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Undersökning

Inlägg av mikebike »

airdrive skrev: 18 feb 2025 21:39
Ha ha ja konstigt marknadstänk att utan anmodan eller förvarning plocka bort eller försämra funktionalitet och sen några år senare fråga vad man tycker om det 😂
Vad önskar du skall finnas i framtida modeller?

Jag tror jag svarade:
Regnsensor, radar, parkeringssensorer, rattspakar, lastförskjutningsskydd, lastförankring, takrails, bättre farthållare (utan spökbromsningar), HUD.

Jag glömde justerbart svankstöd i passagerarstolen och infällbar dragkrok.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
manneson
Inlägg: 1099
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Undersökning

Inlägg av manneson »

mikebike skrev: 19 feb 2025 07:03
manneson skrev: 18 feb 2025 22:09
Är väl bra att de frågar åtminstone?
Gör andra det?
Dom har ju faktiskt fixat mkt som folk gnällt på.
Vad har de fixat av det som folk gnällt på?

De aktiverade adaptivt helljus knappt 3 år efter att de första bilarna med den hårdvaran sålts.
De har lanserat 3 olika versioner av insynsskydd (min bil har inget alls).
Det är det som är problemet med de som gnäller hela tiden, så fort man fixar något hittar de nått annat att gnälla på - och glömmer/ignorerar det som fixats. :lol:

1) Byggkvalitet. Bilarna som kom från USA var sneda och vinda. Men när de sen kom från Kina, och numera Tyskland, är det lika bra eller tom bättre ihopskruvade än många konkurrenter.
2) Buller. De första Model 3 blev man nästan hörselskadad i vid motorvägskörning på skrovlig svensk asfalt. I Highland är det som en Mercedes med akustikrutor. Y var bättre från start men fortfarande lite bullrig. Juniper bör ha fixat det där(ska prova den senare idag).
3) Fjädringskomfort. De var "studsiga" bilar men återigen iom Highland är det numera lika bekvämt som valfri tysk.
4) Matrix-ljus. Det gnälldes länge på att "det aldrig kommer", men det gjorde det till slut.
5) Anpassa hastighet till skyltning. I början kunde de inte det överhuvudtaget, numera följer de kartdata(likt många andra) och klarar det för det mesta.
6) Camp mode.
7) Ventilerade stolar.
8) Sentry mode
9) Elbaklucka
10) ....

Listan kan göras hur lång som helst.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Undersökning

Inlägg av mikebike »

manneson skrev: 19 feb 2025 10:46
mikebike skrev: 19 feb 2025 07:03
manneson skrev: 18 feb 2025 22:09
Är väl bra att de frågar åtminstone?
Gör andra det?
Dom har ju faktiskt fixat mkt som folk gnällt på.
Vad har de fixat av det som folk gnällt på?

De aktiverade adaptivt helljus knappt 3 år efter att de första bilarna med den hårdvaran sålts.
De har lanserat 3 olika versioner av insynsskydd (min bil har inget alls).
Det är det som är problemet med de som gnäller hela tiden, så fort man fixar något hittar de nått annat att gnälla på - och glömmer/ignorerar det som fixats. :lol:

1) Byggkvalitet. Bilarna som kom från USA var sneda och vinda. Men när de sen kom från Kina, och numera Tyskland, är det lika bra eller tom bättre ihopskruvade än många konkurrenter.
2) Buller. De första Model 3 blev man nästan hörselskadad i vid motorvägskörning på skrovlig svensk asfalt. I Highland är det som en Mercedes med akustikrutor. Y var bättre från start men fortfarande lite bullrig. Juniper bör ha fixat det där(ska prova den senare idag).
3) Fjädringskomfort. De var "studsiga" bilar men återigen iom Highland är det numera lika bekvämt som valfri tysk.
4) Matrix-ljus. Det gnälldes länge på att "det aldrig kommer", men det gjorde det till slut.
5) Anpassa hastighet till skyltning. I början kunde de inte det överhuvudtaget, numera följer de kartdata(likt många andra) och klarar det för det mesta.
6) Camp mode.
7) Ventilerade stolar.
8) Sentry mode
9) Elbaklucka
10) ....

Listan kan göras hur lång som helst.
1. Min Y är från Kina, min 3:a var från USA. Ingen avgörande skillnad
2. Min Y är mindre bullrig än min 3:a, men vibrationerna från dålig väg är (var) värre.
3. Jag har bytt dämpare eftersom min Y var stötigare (=sämre) än min 3:a.
4. Ja, efter nästan 3 år. Min kompis som leasade en iD.3 på 3 år hann lämna tillbaks den innan min bil fick adaptivt helljus.
5. Nej, Teslas farthållare följer inte skyltad hastighet. Förr både höjde och sänkte bilen hastigheten på AP, men nu sänker den bara. Farthållaren skall naturligtvis inte följa (felaktiga) kartdata eftersom det är skyltad hastighet som gäller.
6. Camp Mode har väl alltid funnits? Jag har aldrig använt det.
7. Aldrig haft, inget jag saknat.
8. Har väl också alltid funnits? Används inte eftersom det drar för mycket energi.
9. Ytterligare en sak som kan krångla, jag fick motorn bytt på min 3:a.
10. Skärm i baksätet kanske? Helt värdelöst för mig.

Jag värderar en fungerande farthållare utan vare sig hårda eller mjuka spökbromsningar högre än allt ovanstående.
Jag vägrar uppdatera eftersom jag vill ha fungerande 12V-uttag, men inte pling när jag använder farthållare.
Uppdateringen som kopplade ur radarn utfördes av Mobilservice, trots att SC meddelat att de tagit bort min väntande uppdatering.

Bortplockad radar, parkeringssensorer, svankstöd, spakar och Spotify Premium är exempel på fortlöpande försämringar.

Det kan ju diskuteras om värmepumpen var en förbättring med tanke på alla problem. Jag har "bara" tvingats till ett besök på SC med anledning av värmepumpsproblem.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
manneson
Inlägg: 1099
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Undersökning

Inlägg av manneson »

mikebike skrev: 19 feb 2025 11:32
manneson skrev: 19 feb 2025 10:46
mikebike skrev: 19 feb 2025 07:03
manneson skrev: 18 feb 2025 22:09
Är väl bra att de frågar åtminstone?
Gör andra det?
Dom har ju faktiskt fixat mkt som folk gnällt på.
Vad har de fixat av det som folk gnällt på?

De aktiverade adaptivt helljus knappt 3 år efter att de första bilarna med den hårdvaran sålts.
De har lanserat 3 olika versioner av insynsskydd (min bil har inget alls).
Det är det som är problemet med de som gnäller hela tiden, så fort man fixar något hittar de nått annat att gnälla på - och glömmer/ignorerar det som fixats. :lol:

1) Byggkvalitet. Bilarna som kom från USA var sneda och vinda. Men när de sen kom från Kina, och numera Tyskland, är det lika bra eller tom bättre ihopskruvade än många konkurrenter.
2) Buller. De första Model 3 blev man nästan hörselskadad i vid motorvägskörning på skrovlig svensk asfalt. I Highland är det som en Mercedes med akustikrutor. Y var bättre från start men fortfarande lite bullrig. Juniper bör ha fixat det där(ska prova den senare idag).
3) Fjädringskomfort. De var "studsiga" bilar men återigen iom Highland är det numera lika bekvämt som valfri tysk.
4) Matrix-ljus. Det gnälldes länge på att "det aldrig kommer", men det gjorde det till slut.
5) Anpassa hastighet till skyltning. I början kunde de inte det överhuvudtaget, numera följer de kartdata(likt många andra) och klarar det för det mesta.
6) Camp mode.
7) Ventilerade stolar.
8) Sentry mode
9) Elbaklucka
10) ....

Listan kan göras hur lång som helst.
1. Min Y är från Kina, min 3:a var från USA. Ingen avgörande skillnad
2. Min Y är mindre bullrig än min 3:a, men vibrationerna från dålig väg är (var) värre.
3. Jag har bytt dämpare eftersom min Y var stötigare (=sämre) än min 3:a.
4. Ja, efter nästan 3 år. Min kompis som leasade en iD.3 på 3 år hann lämna tillbaks den innan min bil fick adaptivt helljus.
5. Nej, Teslas farthållare följer inte skyltad hastighet. Förr både höjde och sänkte bilen hastigheten på AP, men nu sänker den bara. Farthållaren skall naturligtvis inte följa (felaktiga) kartdata eftersom det är skyltad hastighet som gäller.
6. Camp Mode har väl alltid funnits? Jag har aldrig använt det.
7. Aldrig haft, inget jag saknat.
8. Har väl också alltid funnits? Används inte eftersom det drar för mycket energi.
9. Ytterligare en sak som kan krångla, jag fick motorn bytt på min 3:a.
10. Skärm i baksätet kanske? Helt värdelöst för mig.

Jag värderar en fungerande farthållare utan vare sig hårda eller mjuka spökbromsningar högre än allt ovanstående.
Jag vägrar uppdatera eftersom jag vill ha fungerande 12V-uttag, men inte pling när jag använder farthållare.
Uppdateringen som kopplade ur radarn utfördes av Mobilservice, trots att SC meddelat att de tagit bort min väntande uppdatering.

Bortplockad radar, parkeringssensorer, svankstöd, spakar och Spotify Premium är andra exempel på fortlöpande försämringar.
Du har inte varit med från början uppenbarligen.
Undersök punkterna i detalj så skall du se att det jag skriver stämmer.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Undersökning

Inlägg av mikebike »

manneson skrev: 19 feb 2025 11:36
mikebike skrev: 19 feb 2025 11:32
manneson skrev: 19 feb 2025 10:46
mikebike skrev: 19 feb 2025 07:03
manneson skrev: 18 feb 2025 22:09
Är väl bra att de frågar åtminstone?
Gör andra det?
Dom har ju faktiskt fixat mkt som folk gnällt på.
Vad har de fixat av det som folk gnällt på?

De aktiverade adaptivt helljus knappt 3 år efter att de första bilarna med den hårdvaran sålts.
De har lanserat 3 olika versioner av insynsskydd (min bil har inget alls).
Det är det som är problemet med de som gnäller hela tiden, så fort man fixar något hittar de nått annat att gnälla på - och glömmer/ignorerar det som fixats. :lol:

1) Byggkvalitet. Bilarna som kom från USA var sneda och vinda. Men när de sen kom från Kina, och numera Tyskland, är det lika bra eller tom bättre ihopskruvade än många konkurrenter.
2) Buller. De första Model 3 blev man nästan hörselskadad i vid motorvägskörning på skrovlig svensk asfalt. I Highland är det som en Mercedes med akustikrutor. Y var bättre från start men fortfarande lite bullrig. Juniper bör ha fixat det där(ska prova den senare idag).
3) Fjädringskomfort. De var "studsiga" bilar men återigen iom Highland är det numera lika bekvämt som valfri tysk.
4) Matrix-ljus. Det gnälldes länge på att "det aldrig kommer", men det gjorde det till slut.
5) Anpassa hastighet till skyltning. I början kunde de inte det överhuvudtaget, numera följer de kartdata(likt många andra) och klarar det för det mesta.
6) Camp mode.
7) Ventilerade stolar.
8) Sentry mode
9) Elbaklucka
10) ....

Listan kan göras hur lång som helst.
1. Min Y är från Kina, min 3:a var från USA. Ingen avgörande skillnad
2. Min Y är mindre bullrig än min 3:a, men vibrationerna från dålig väg är (var) värre.
3. Jag har bytt dämpare eftersom min Y var stötigare (=sämre) än min 3:a.
4. Ja, efter nästan 3 år. Min kompis som leasade en iD.3 på 3 år hann lämna tillbaks den innan min bil fick adaptivt helljus.
5. Nej, Teslas farthållare följer inte skyltad hastighet. Förr både höjde och sänkte bilen hastigheten på AP, men nu sänker den bara. Farthållaren skall naturligtvis inte följa (felaktiga) kartdata eftersom det är skyltad hastighet som gäller.
6. Camp Mode har väl alltid funnits? Jag har aldrig använt det.
7. Aldrig haft, inget jag saknat.
8. Har väl också alltid funnits? Används inte eftersom det drar för mycket energi.
9. Ytterligare en sak som kan krångla, jag fick motorn bytt på min 3:a.
10. Skärm i baksätet kanske? Helt värdelöst för mig.

Jag värderar en fungerande farthållare utan vare sig hårda eller mjuka spökbromsningar högre än allt ovanstående.
Jag vägrar uppdatera eftersom jag vill ha fungerande 12V-uttag, men inte pling när jag använder farthållare.
Uppdateringen som kopplade ur radarn utfördes av Mobilservice, trots att SC meddelat att de tagit bort min väntande uppdatering.

Bortplockad radar, parkeringssensorer, svankstöd, spakar och Spotify Premium är andra exempel på fortlöpande försämringar.
Du har inte varit med från början uppenbarligen.
Undersök punkterna i detalj så skall du se att det jag skriver stämmer.
Nej, "bara" 4 år.
Men som sagt, ingen av punkterna är något jag direkt uppskattar, särskilt inte i relation till den försämrade farthållaren.

Något som gnällts på från dag 1 är ju avsaknaden av regnsensor, där har det inte hänt någonting.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
manneson
Inlägg: 1099
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Undersökning

Inlägg av manneson »

mikebike skrev: 19 feb 2025 11:40
manneson skrev: 19 feb 2025 11:36
mikebike skrev: 19 feb 2025 11:32
manneson skrev: 19 feb 2025 10:46
mikebike skrev: 19 feb 2025 07:03

Vad har de fixat av det som folk gnällt på?

De aktiverade adaptivt helljus knappt 3 år efter att de första bilarna med den hårdvaran sålts.
De har lanserat 3 olika versioner av insynsskydd (min bil har inget alls).
Det är det som är problemet med de som gnäller hela tiden, så fort man fixar något hittar de nått annat att gnälla på - och glömmer/ignorerar det som fixats. :lol:

1) Byggkvalitet. Bilarna som kom från USA var sneda och vinda. Men när de sen kom från Kina, och numera Tyskland, är det lika bra eller tom bättre ihopskruvade än många konkurrenter.
2) Buller. De första Model 3 blev man nästan hörselskadad i vid motorvägskörning på skrovlig svensk asfalt. I Highland är det som en Mercedes med akustikrutor. Y var bättre från start men fortfarande lite bullrig. Juniper bör ha fixat det där(ska prova den senare idag).
3) Fjädringskomfort. De var "studsiga" bilar men återigen iom Highland är det numera lika bekvämt som valfri tysk.
4) Matrix-ljus. Det gnälldes länge på att "det aldrig kommer", men det gjorde det till slut.
5) Anpassa hastighet till skyltning. I början kunde de inte det överhuvudtaget, numera följer de kartdata(likt många andra) och klarar det för det mesta.
6) Camp mode.
7) Ventilerade stolar.
8) Sentry mode
9) Elbaklucka
10) ....

Listan kan göras hur lång som helst.
1. Min Y är från Kina, min 3:a var från USA. Ingen avgörande skillnad
2. Min Y är mindre bullrig än min 3:a, men vibrationerna från dålig väg är (var) värre.
3. Jag har bytt dämpare eftersom min Y var stötigare (=sämre) än min 3:a.
4. Ja, efter nästan 3 år. Min kompis som leasade en iD.3 på 3 år hann lämna tillbaks den innan min bil fick adaptivt helljus.
5. Nej, Teslas farthållare följer inte skyltad hastighet. Förr både höjde och sänkte bilen hastigheten på AP, men nu sänker den bara. Farthållaren skall naturligtvis inte följa (felaktiga) kartdata eftersom det är skyltad hastighet som gäller.
6. Camp Mode har väl alltid funnits? Jag har aldrig använt det.
7. Aldrig haft, inget jag saknat.
8. Har väl också alltid funnits? Används inte eftersom det drar för mycket energi.
9. Ytterligare en sak som kan krångla, jag fick motorn bytt på min 3:a.
10. Skärm i baksätet kanske? Helt värdelöst för mig.

Jag värderar en fungerande farthållare utan vare sig hårda eller mjuka spökbromsningar högre än allt ovanstående.
Jag vägrar uppdatera eftersom jag vill ha fungerande 12V-uttag, men inte pling när jag använder farthållare.
Uppdateringen som kopplade ur radarn utfördes av Mobilservice, trots att SC meddelat att de tagit bort min väntande uppdatering.

Bortplockad radar, parkeringssensorer, svankstöd, spakar och Spotify Premium är andra exempel på fortlöpande försämringar.
Du har inte varit med från början uppenbarligen.
Undersök punkterna i detalj så skall du se att det jag skriver stämmer.
Nej, "bara" 4 år.
Men som sagt, ingen av punkterna är något jag direkt uppskattar, särskilt inte i relation till den försämrade farthållaren.

Något som gnällts på från dag 1 är ju avsaknaden av regnsensor, där har det inte hänt någonting.
De flesta uppskattar de punkterna.

Återigen, du har inte varit med från början. Då var det helt manuellt som gällde.
Numera funkar den hyfsat för de flesta, i paritet med regnsensor utan justeringsmöjligheter.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Undersökning

Inlägg av mikebike »

manneson skrev: 19 feb 2025 11:45
mikebike skrev: 19 feb 2025 11:40
manneson skrev: 19 feb 2025 11:36
mikebike skrev: 19 feb 2025 11:32
manneson skrev: 19 feb 2025 10:46


Det är det som är problemet med de som gnäller hela tiden, så fort man fixar något hittar de nått annat att gnälla på - och glömmer/ignorerar det som fixats. :lol:

1) Byggkvalitet. Bilarna som kom från USA var sneda och vinda. Men när de sen kom från Kina, och numera Tyskland, är det lika bra eller tom bättre ihopskruvade än många konkurrenter.
2) Buller. De första Model 3 blev man nästan hörselskadad i vid motorvägskörning på skrovlig svensk asfalt. I Highland är det som en Mercedes med akustikrutor. Y var bättre från start men fortfarande lite bullrig. Juniper bör ha fixat det där(ska prova den senare idag).
3) Fjädringskomfort. De var "studsiga" bilar men återigen iom Highland är det numera lika bekvämt som valfri tysk.
4) Matrix-ljus. Det gnälldes länge på att "det aldrig kommer", men det gjorde det till slut.
5) Anpassa hastighet till skyltning. I början kunde de inte det överhuvudtaget, numera följer de kartdata(likt många andra) och klarar det för det mesta.
6) Camp mode.
7) Ventilerade stolar.
8) Sentry mode
9) Elbaklucka
10) ....

Listan kan göras hur lång som helst.
1. Min Y är från Kina, min 3:a var från USA. Ingen avgörande skillnad
2. Min Y är mindre bullrig än min 3:a, men vibrationerna från dålig väg är (var) värre.
3. Jag har bytt dämpare eftersom min Y var stötigare (=sämre) än min 3:a.
4. Ja, efter nästan 3 år. Min kompis som leasade en iD.3 på 3 år hann lämna tillbaks den innan min bil fick adaptivt helljus.
5. Nej, Teslas farthållare följer inte skyltad hastighet. Förr både höjde och sänkte bilen hastigheten på AP, men nu sänker den bara. Farthållaren skall naturligtvis inte följa (felaktiga) kartdata eftersom det är skyltad hastighet som gäller.
6. Camp Mode har väl alltid funnits? Jag har aldrig använt det.
7. Aldrig haft, inget jag saknat.
8. Har väl också alltid funnits? Används inte eftersom det drar för mycket energi.
9. Ytterligare en sak som kan krångla, jag fick motorn bytt på min 3:a.
10. Skärm i baksätet kanske? Helt värdelöst för mig.

Jag värderar en fungerande farthållare utan vare sig hårda eller mjuka spökbromsningar högre än allt ovanstående.
Jag vägrar uppdatera eftersom jag vill ha fungerande 12V-uttag, men inte pling när jag använder farthållare.
Uppdateringen som kopplade ur radarn utfördes av Mobilservice, trots att SC meddelat att de tagit bort min väntande uppdatering.

Bortplockad radar, parkeringssensorer, svankstöd, spakar och Spotify Premium är andra exempel på fortlöpande försämringar.
Du har inte varit med från början uppenbarligen.
Undersök punkterna i detalj så skall du se att det jag skriver stämmer.
Nej, "bara" 4 år.
Men som sagt, ingen av punkterna är något jag direkt uppskattar, särskilt inte i relation till den försämrade farthållaren.

Något som gnällts på från dag 1 är ju avsaknaden av regnsensor, där har det inte hänt någonting.
De flesta uppskattar de punkterna.

Återigen, du har inte varit med från början. Då var det helt manuellt som gällde.
Numera funkar den hyfsat för de flesta, i paritet med regnsensor utan justeringsmöjligheter.
Torkarautomatiken funkar lika dåligt som den alltid gjort, men detta är min andra Tesla så jag förväntade mig inte att den skulle fungera bättre än så här i min Y.
Men jag förväntade mig inte heller att farthållaren skulle bli sämre och dessutom ställa om torkarna på Auto varje gång man använder den. Två dåliga system samarbetar för att göra upplevelsen ännu sämre
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MSW
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 26 jan 2025 20:30
Ort: Köping
Referralkod: ts.la/939764

Re: Undersökning

Inlägg av MSW »

:P Nej, Tesla är inte bilen för alla. Vi har alla här inne förstått att mikebike inte är nöjd med sin bil och hellre kör en benzinVolvo. All respekt till det. Samtidig finns det några (däribland jag) som TROTS bilens uppenbara brister har svårt att tänka sig en annan bil (som för övrigt också har brister). Det lite tråkiga är att de som är så missnöjda är så bittra att man måste tjata om det i var och varannan tråd och även skapa nya trådar med samma budskap. Jag är den förste att beklaga att de känslorna finns. Men vore det inte bättre att släppa det och gå vidare i livet? För din egen skull, liksom. Byt till ett märke du trivs med så kan du njuta av ditt bilägande lika mycket som jag njuter av mitt. Med det önskar jag dig en riktigt trevlig dag.
Senast redigerad av MSW, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla är de bästa bilarna jag ägt. Det är inget politiskt ställningstagande.
psaaf
Inlägg: 60
Blev medlem: 04 okt 2022 14:17

Re: Undersökning

Inlägg av psaaf »

Man får ju ändå ge dem att de lyssnade på kritiken och återinförde blinkersspaken i Juniper. Förhoppningsvis är detta något man återinför även i Highland. Man kan ju önska att de var lika hörsamma när det gäller regnsensor. Jag hade gladeligen betalat den extra kostnaden.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Undersökning

Inlägg av mikebike »

MSW skrev: 19 feb 2025 12:30
Nej, Tesla är inte bilen för alla. Vi har alla här inne förstått att mikebike inte är nöjd med sin bil och hellre kör en dieselVolvo. All respekt till det. Samtidig finns det några (däribland jag) som TROTS bilens uppenbara brister har svårt att tänka sig en annan bil (som för övrigt också har brister). Det lite tråkiga är att de som är så missnöjda är så bittra att man måste tjata om det i var och varannan tråd och även skapa nya trådar med samma budskap. Jag är den förste att beklaga att de känslorna finns. Men vore det inte bättre att släppa det och gå vidare i livet? För din egen skull, liksom. Byt till ett märke du trivs med så kan du njuta av ditt bilägande lika mycket som jag njuter av mitt. Med det önskar jag dig en riktigt trevlig dag.
Då har du helt massuppfittat det hela. Jag tänker aldrig någonsin köpa en dieselbil igen.
Det jag har emot Tesla är att de kontinuerligt försämrar en redan köpt produkt. Jag hade som sagt en Model 3 innan så jag visste att farthållaren inte vara lika bra som i mina tidigare Volvo.
Jag visste också att torkarautomatiken inte fungerade lika bra.

Däremot visste jag inte att Tesla skulle försämra bilen, och då främst farthållaren, efter inköp.
Det anser jag vara fullständigt oacceptabelt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Undersökning

Inlägg av mikebike »

psaaf skrev: 19 feb 2025 12:47
Man får ju ändå ge dem att de lyssnade på kritiken och återinförde blinkersspaken i Juniper. Förhoppningsvis är detta något man återinför även i Highland. Man kan ju önska att de var lika hörsamma när det gäller regnsensor. Jag hade gladeligen betalat den extra kostnaden.
Dessvärre är blinkersspaken bara en blinkersspak, manövrering av torkare och lyse är på ratten.
Det talas om att även Model 3 får tillbaks blinkersspaken inom kort. Vissa hävdar att det beror på EU-krav, inte på kundönskemål.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 989
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Undersökning

Inlägg av Freez »

mikebike skrev: 19 feb 2025 11:40
manneson skrev: 19 feb 2025 11:36
mikebike skrev: 19 feb 2025 11:32
manneson skrev: 19 feb 2025 10:46
mikebike skrev: 19 feb 2025 07:03

Vad har de fixat av det som folk gnällt på?

De aktiverade adaptivt helljus knappt 3 år efter att de första bilarna med den hårdvaran sålts.
De har lanserat 3 olika versioner av insynsskydd (min bil har inget alls).
Det är det som är problemet med de som gnäller hela tiden, så fort man fixar något hittar de nått annat att gnälla på - och glömmer/ignorerar det som fixats. :lol:

1) Byggkvalitet. Bilarna som kom från USA var sneda och vinda. Men när de sen kom från Kina, och numera Tyskland, är det lika bra eller tom bättre ihopskruvade än många konkurrenter.
2) Buller. De första Model 3 blev man nästan hörselskadad i vid motorvägskörning på skrovlig svensk asfalt. I Highland är det som en Mercedes med akustikrutor. Y var bättre från start men fortfarande lite bullrig. Juniper bör ha fixat det där(ska prova den senare idag).
3) Fjädringskomfort. De var "studsiga" bilar men återigen iom Highland är det numera lika bekvämt som valfri tysk.
4) Matrix-ljus. Det gnälldes länge på att "det aldrig kommer", men det gjorde det till slut.
5) Anpassa hastighet till skyltning. I början kunde de inte det överhuvudtaget, numera följer de kartdata(likt många andra) och klarar det för det mesta.
6) Camp mode.
7) Ventilerade stolar.
8) Sentry mode
9) Elbaklucka
10) ....

Listan kan göras hur lång som helst.
1. Min Y är från Kina, min 3:a var från USA. Ingen avgörande skillnad
2. Min Y är mindre bullrig än min 3:a, men vibrationerna från dålig väg är (var) värre.
3. Jag har bytt dämpare eftersom min Y var stötigare (=sämre) än min 3:a.
4. Ja, efter nästan 3 år. Min kompis som leasade en iD.3 på 3 år hann lämna tillbaks den innan min bil fick adaptivt helljus.
5. Nej, Teslas farthållare följer inte skyltad hastighet. Förr både höjde och sänkte bilen hastigheten på AP, men nu sänker den bara. Farthållaren skall naturligtvis inte följa (felaktiga) kartdata eftersom det är skyltad hastighet som gäller.
6. Camp Mode har väl alltid funnits? Jag har aldrig använt det.
7. Aldrig haft, inget jag saknat.
8. Har väl också alltid funnits? Används inte eftersom det drar för mycket energi.
9. Ytterligare en sak som kan krångla, jag fick motorn bytt på min 3:a.
10. Skärm i baksätet kanske? Helt värdelöst för mig.

Jag värderar en fungerande farthållare utan vare sig hårda eller mjuka spökbromsningar högre än allt ovanstående.
Jag vägrar uppdatera eftersom jag vill ha fungerande 12V-uttag, men inte pling när jag använder farthållare.
Uppdateringen som kopplade ur radarn utfördes av Mobilservice, trots att SC meddelat att de tagit bort min väntande uppdatering.

Bortplockad radar, parkeringssensorer, svankstöd, spakar och Spotify Premium är andra exempel på fortlöpande försämringar.
Du har inte varit med från början uppenbarligen.
Undersök punkterna i detalj så skall du se att det jag skriver stämmer.
Nej, "bara" 4 år.
Men som sagt, ingen av punkterna är något jag direkt uppskattar, särskilt inte i relation till den försämrade farthållaren.

Något som gnällts på från dag 1 är ju avsaknaden av regnsensor, där har det inte hänt någonting.
Fast regnsensorn funkar väldigt bra i de allra flesta fall. Jag tänker om du börjar med att uppgradera mjukvaran till senaste versionen kanske du kan bli lite mer nöjd istället för att ligga kvar på en snart 1 år gammal version.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Undersökning

Inlägg av mikebike »

Freez skrev: 19 feb 2025 15:45
mikebike skrev: 19 feb 2025 11:40
manneson skrev: 19 feb 2025 11:36
mikebike skrev: 19 feb 2025 11:32
manneson skrev: 19 feb 2025 10:46


Det är det som är problemet med de som gnäller hela tiden, så fort man fixar något hittar de nått annat att gnälla på - och glömmer/ignorerar det som fixats. :lol:

1) Byggkvalitet. Bilarna som kom från USA var sneda och vinda. Men när de sen kom från Kina, och numera Tyskland, är det lika bra eller tom bättre ihopskruvade än många konkurrenter.
2) Buller. De första Model 3 blev man nästan hörselskadad i vid motorvägskörning på skrovlig svensk asfalt. I Highland är det som en Mercedes med akustikrutor. Y var bättre från start men fortfarande lite bullrig. Juniper bör ha fixat det där(ska prova den senare idag).
3) Fjädringskomfort. De var "studsiga" bilar men återigen iom Highland är det numera lika bekvämt som valfri tysk.
4) Matrix-ljus. Det gnälldes länge på att "det aldrig kommer", men det gjorde det till slut.
5) Anpassa hastighet till skyltning. I början kunde de inte det överhuvudtaget, numera följer de kartdata(likt många andra) och klarar det för det mesta.
6) Camp mode.
7) Ventilerade stolar.
8) Sentry mode
9) Elbaklucka
10) ....

Listan kan göras hur lång som helst.
1. Min Y är från Kina, min 3:a var från USA. Ingen avgörande skillnad
2. Min Y är mindre bullrig än min 3:a, men vibrationerna från dålig väg är (var) värre.
3. Jag har bytt dämpare eftersom min Y var stötigare (=sämre) än min 3:a.
4. Ja, efter nästan 3 år. Min kompis som leasade en iD.3 på 3 år hann lämna tillbaks den innan min bil fick adaptivt helljus.
5. Nej, Teslas farthållare följer inte skyltad hastighet. Förr både höjde och sänkte bilen hastigheten på AP, men nu sänker den bara. Farthållaren skall naturligtvis inte följa (felaktiga) kartdata eftersom det är skyltad hastighet som gäller.
6. Camp Mode har väl alltid funnits? Jag har aldrig använt det.
7. Aldrig haft, inget jag saknat.
8. Har väl också alltid funnits? Används inte eftersom det drar för mycket energi.
9. Ytterligare en sak som kan krångla, jag fick motorn bytt på min 3:a.
10. Skärm i baksätet kanske? Helt värdelöst för mig.

Jag värderar en fungerande farthållare utan vare sig hårda eller mjuka spökbromsningar högre än allt ovanstående.
Jag vägrar uppdatera eftersom jag vill ha fungerande 12V-uttag, men inte pling när jag använder farthållare.
Uppdateringen som kopplade ur radarn utfördes av Mobilservice, trots att SC meddelat att de tagit bort min väntande uppdatering.

Bortplockad radar, parkeringssensorer, svankstöd, spakar och Spotify Premium är andra exempel på fortlöpande försämringar.
Du har inte varit med från början uppenbarligen.
Undersök punkterna i detalj så skall du se att det jag skriver stämmer.
Nej, "bara" 4 år.
Men som sagt, ingen av punkterna är något jag direkt uppskattar, särskilt inte i relation till den försämrade farthållaren.

Något som gnällts på från dag 1 är ju avsaknaden av regnsensor, där har det inte hänt någonting.
Fast regnsensorn funkar väldigt bra i de allra flesta fall. Jag tänker om du börjar med att uppgradera mjukvaran till senaste versionen kanske du kan bli lite mer nöjd istället för att ligga kvar på en snart 1 år gammal version.
Hur svårt kan det vara?
Det finns ju ingen regnsensor!

Du menar att alla som kör med nyare mjukvara anser att torkarautomatiken fungerar "väldigt bra"?
Det är inte det intryck jag fått från andra här på forumet och i alla Facebookgrupper.

Men som sagt, jag har accepterat att torkarautomatiken inte fungerar speciellt bra, men förut kunde man åtminstone stänga av den permanent.

PS. Min mjukvaruversion är "bara" 7 månader gammal enligt SC. ;)
Jag skulle absolut vara mindre nöjd med den senaste versionen. Min fru har förbjudit mig att använda AP när hon är med p.g.a. plingandet, och med nyare mjukvaror plingar det även på farthållaren.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MSW
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 26 jan 2025 20:30
Ort: Köping
Referralkod: ts.la/939764

Re: Undersökning

Inlägg av MSW »

mikebike skrev: 19 feb 2025 13:41
MSW skrev: 19 feb 2025 12:30
Nej, Tesla är inte bilen för alla. Vi har alla här inne förstått att mikebike inte är nöjd med sin bil och hellre kör en dieselVolvo. All respekt till det. Samtidig finns det några (däribland jag) som TROTS bilens uppenbara brister har svårt att tänka sig en annan bil (som för övrigt också har brister). Det lite tråkiga är att de som är så missnöjda är så bittra att man måste tjata om det i var och varannan tråd och även skapa nya trådar med samma budskap. Jag är den förste att beklaga att de känslorna finns. Men vore det inte bättre att släppa det och gå vidare i livet? För din egen skull, liksom. Byt till ett märke du trivs med så kan du njuta av ditt bilägande lika mycket som jag njuter av mitt. Med det önskar jag dig en riktigt trevlig dag.
Då har du helt massuppfittat det hela. Jag tänker aldrig någonsin köpa en dieselbil igen.
Det jag har emot Tesla är att de kontinuerligt försämrar en redan köpt produkt. Jag hade som sagt en Model 3 innan så jag visste att farthållaren inte vara lika bra som i mina tidigare Volvo.
Jag visste också att torkarautomatiken inte fungerade lika bra.

Däremot visste jag inte att Tesla skulle försämra bilen, och då främst farthållaren, efter inköp.
Det anser jag vara fullständigt oacceptabelt.
Ja, ursäkta. Det var ju inte diesel du ville ha utan benzin. (Har ändrat det i mitt första inlägg)
viewtopic.php?p=831399#p831399
Tesla är de bästa bilarna jag ägt. Det är inget politiskt ställningstagande.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Undersökning

Inlägg av mikebike »

MSW skrev: 19 feb 2025 16:34
mikebike skrev: 19 feb 2025 13:41
MSW skrev: 19 feb 2025 12:30
Nej, Tesla är inte bilen för alla. Vi har alla här inne förstått att mikebike inte är nöjd med sin bil och hellre kör en dieselVolvo. All respekt till det. Samtidig finns det några (däribland jag) som TROTS bilens uppenbara brister har svårt att tänka sig en annan bil (som för övrigt också har brister). Det lite tråkiga är att de som är så missnöjda är så bittra att man måste tjata om det i var och varannan tråd och även skapa nya trådar med samma budskap. Jag är den förste att beklaga att de känslorna finns. Men vore det inte bättre att släppa det och gå vidare i livet? För din egen skull, liksom. Byt till ett märke du trivs med så kan du njuta av ditt bilägande lika mycket som jag njuter av mitt. Med det önskar jag dig en riktigt trevlig dag.
Då har du helt massuppfittat det hela. Jag tänker aldrig någonsin köpa en dieselbil igen.
Det jag har emot Tesla är att de kontinuerligt försämrar en redan köpt produkt. Jag hade som sagt en Model 3 innan så jag visste att farthållaren inte vara lika bra som i mina tidigare Volvo.
Jag visste också att torkarautomatiken inte fungerade lika bra.

Däremot visste jag inte att Tesla skulle försämra bilen, och då främst farthållaren, efter inköp.
Det anser jag vara fullständigt oacceptabelt.
Ja, ursäkta. Det var ju inte diesel du ville ha utan benzin. (Har ändrat det i mitt första inlägg)
viewtopic.php?p=831399#p831399
Jag haft en (1) dieselbil. Aldrig mer.
En morgon när jag körde värmaren ringde någon granne Brandkåren eftersom hen trodde att bilen brann. :lol:

Nej, jag kör helst elbil, men då måste den fungera bra och jag måste kunna ladda den. Båda dessa faktorer är en smula skakiga sedan en tid tillbaks.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 789
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Undersökning

Inlägg av mussla »

mikebike skrev: 19 feb 2025 16:05
Freez skrev: 19 feb 2025 15:45
mikebike skrev: 19 feb 2025 11:40
manneson skrev: 19 feb 2025 11:36
mikebike skrev: 19 feb 2025 11:32

1. Min Y är från Kina, min 3:a var från USA. Ingen avgörande skillnad
2. Min Y är mindre bullrig än min 3:a, men vibrationerna från dålig väg är (var) värre.
3. Jag har bytt dämpare eftersom min Y var stötigare (=sämre) än min 3:a.
4. Ja, efter nästan 3 år. Min kompis som leasade en iD.3 på 3 år hann lämna tillbaks den innan min bil fick adaptivt helljus.
5. Nej, Teslas farthållare följer inte skyltad hastighet. Förr både höjde och sänkte bilen hastigheten på AP, men nu sänker den bara. Farthållaren skall naturligtvis inte följa (felaktiga) kartdata eftersom det är skyltad hastighet som gäller.
6. Camp Mode har väl alltid funnits? Jag har aldrig använt det.
7. Aldrig haft, inget jag saknat.
8. Har väl också alltid funnits? Används inte eftersom det drar för mycket energi.
9. Ytterligare en sak som kan krångla, jag fick motorn bytt på min 3:a.
10. Skärm i baksätet kanske? Helt värdelöst för mig.

Jag värderar en fungerande farthållare utan vare sig hårda eller mjuka spökbromsningar högre än allt ovanstående.
Jag vägrar uppdatera eftersom jag vill ha fungerande 12V-uttag, men inte pling när jag använder farthållare.
Uppdateringen som kopplade ur radarn utfördes av Mobilservice, trots att SC meddelat att de tagit bort min väntande uppdatering.

Bortplockad radar, parkeringssensorer, svankstöd, spakar och Spotify Premium är andra exempel på fortlöpande försämringar.
Du har inte varit med från början uppenbarligen.
Undersök punkterna i detalj så skall du se att det jag skriver stämmer.
Nej, "bara" 4 år.
Men som sagt, ingen av punkterna är något jag direkt uppskattar, särskilt inte i relation till den försämrade farthållaren.

Något som gnällts på från dag 1 är ju avsaknaden av regnsensor, där har det inte hänt någonting.
Fast regnsensorn funkar väldigt bra i de allra flesta fall. Jag tänker om du börjar med att uppgradera mjukvaran till senaste versionen kanske du kan bli lite mer nöjd istället för att ligga kvar på en snart 1 år gammal version.
Hur svårt kan det vara?
Det finns ju ingen regnsensor!
Det finns en virtuell regnsensor. :-)
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Undersökning

Inlägg av mikebike »

mussla skrev: 20 feb 2025 09:28
mikebike skrev: 19 feb 2025 16:05
Freez skrev: 19 feb 2025 15:45
mikebike skrev: 19 feb 2025 11:40
manneson skrev: 19 feb 2025 11:36


Du har inte varit med från början uppenbarligen.
Undersök punkterna i detalj så skall du se att det jag skriver stämmer.
Nej, "bara" 4 år.
Men som sagt, ingen av punkterna är något jag direkt uppskattar, särskilt inte i relation till den försämrade farthållaren.

Något som gnällts på från dag 1 är ju avsaknaden av regnsensor, där har det inte hänt någonting.
Fast regnsensorn funkar väldigt bra i de allra flesta fall. Jag tänker om du börjar med att uppgradera mjukvaran till senaste versionen kanske du kan bli lite mer nöjd istället för att ligga kvar på en snart 1 år gammal version.
Hur svårt kan det vara?
Det finns ju ingen regnsensor!
Det finns en virtuell regnsensor. :-)
Samt virtuell radar och virtuella parkeringssensorer. ;)

Problemet är att bilen körs i verkligheten och inte i en virtuell värld. 8-)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MSW
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 26 jan 2025 20:30
Ort: Köping
Referralkod: ts.la/939764

Re: Undersökning

Inlägg av MSW »

mikebike skrev: 20 feb 2025 09:18
MSW skrev: 19 feb 2025 16:34
mikebike skrev: 19 feb 2025 13:41
MSW skrev: 19 feb 2025 12:30
Nej, Tesla är inte bilen för alla. Vi har alla här inne förstått att mikebike inte är nöjd med sin bil och hellre kör en dieselVolvo. All respekt till det. Samtidig finns det några (däribland jag) som TROTS bilens uppenbara brister har svårt att tänka sig en annan bil (som för övrigt också har brister). Det lite tråkiga är att de som är så missnöjda är så bittra att man måste tjata om det i var och varannan tråd och även skapa nya trådar med samma budskap. Jag är den förste att beklaga att de känslorna finns. Men vore det inte bättre att släppa det och gå vidare i livet? För din egen skull, liksom. Byt till ett märke du trivs med så kan du njuta av ditt bilägande lika mycket som jag njuter av mitt. Med det önskar jag dig en riktigt trevlig dag.
Då har du helt massuppfittat det hela. Jag tänker aldrig någonsin köpa en dieselbil igen.
Det jag har emot Tesla är att de kontinuerligt försämrar en redan köpt produkt. Jag hade som sagt en Model 3 innan så jag visste att farthållaren inte vara lika bra som i mina tidigare Volvo.
Jag visste också att torkarautomatiken inte fungerade lika bra.

Däremot visste jag inte att Tesla skulle försämra bilen, och då främst farthållaren, efter inköp.
Det anser jag vara fullständigt oacceptabelt.
Ja, ursäkta. Det var ju inte diesel du ville ha utan benzin. (Har ändrat det i mitt första inlägg)
viewtopic.php?p=831399#p831399
Jag haft en (1) dieselbil. Aldrig mer.
En morgon när jag körde värmaren ringde någon granne Brandkåren eftersom hen trodde att bilen brann. :lol:

Nej, jag kör helst elbil, men då måste den fungera bra och jag måste kunna ladda den. Båda dessa faktorer är en smula skakiga sedan en tid tillbaks.
Återigen. Tesla är uppenbarligen inte din bil. Byt märke och bli gladare. Det löser ingenting att beklaga sig på ett forum. Jag är också medveten om bristerna på Tesla men jag kan leva med dem och tycker fortfarande att det är de bästa bilar jag ägt.
Att du ogillar Tesla (mest som företag) har framkommit med all önskvärd tydlighet. Jag lider med dig och vill bara tipsa om hur du tar dig förbi dessa tråkiga känslor- byt märke. T ex: Varför inte byta till en Enyaq och sedan hänga på Škodaforumet och snacka med dem som kör det märket. Eller Zeekr (vi hade ju en här inne som precis gjort den resan) …eller annat valfritt märke. Du kommer nog aldrig bli lycklig i din Tesla mer, tyvärr.
Tesla är de bästa bilarna jag ägt. Det är inget politiskt ställningstagande.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Undersökning

Inlägg av mikebike »

MSW skrev: 20 feb 2025 10:52
mikebike skrev: 20 feb 2025 09:18
MSW skrev: 19 feb 2025 16:34
mikebike skrev: 19 feb 2025 13:41
MSW skrev: 19 feb 2025 12:30
Nej, Tesla är inte bilen för alla. Vi har alla här inne förstått att mikebike inte är nöjd med sin bil och hellre kör en dieselVolvo. All respekt till det. Samtidig finns det några (däribland jag) som TROTS bilens uppenbara brister har svårt att tänka sig en annan bil (som för övrigt också har brister). Det lite tråkiga är att de som är så missnöjda är så bittra att man måste tjata om det i var och varannan tråd och även skapa nya trådar med samma budskap. Jag är den förste att beklaga att de känslorna finns. Men vore det inte bättre att släppa det och gå vidare i livet? För din egen skull, liksom. Byt till ett märke du trivs med så kan du njuta av ditt bilägande lika mycket som jag njuter av mitt. Med det önskar jag dig en riktigt trevlig dag.
Då har du helt massuppfittat det hela. Jag tänker aldrig någonsin köpa en dieselbil igen.
Det jag har emot Tesla är att de kontinuerligt försämrar en redan köpt produkt. Jag hade som sagt en Model 3 innan så jag visste att farthållaren inte vara lika bra som i mina tidigare Volvo.
Jag visste också att torkarautomatiken inte fungerade lika bra.

Däremot visste jag inte att Tesla skulle försämra bilen, och då främst farthållaren, efter inköp.
Det anser jag vara fullständigt oacceptabelt.
Ja, ursäkta. Det var ju inte diesel du ville ha utan benzin. (Har ändrat det i mitt första inlägg)
viewtopic.php?p=831399#p831399
Jag haft en (1) dieselbil. Aldrig mer.
En morgon när jag körde värmaren ringde någon granne Brandkåren eftersom hen trodde att bilen brann. :lol:

Nej, jag kör helst elbil, men då måste den fungera bra och jag måste kunna ladda den. Båda dessa faktorer är en smula skakiga sedan en tid tillbaks.
Återigen. Tesla är uppenbarligen inte din bil. Byt märke och bli gladare. Det löser ingenting att beklaga sig på ett forum. Jag är också medveten om bristerna på Tesla men jag kan leva med dem och tycker fortfarande att det är de bästa bilar jag ägt.
Att du ogillar Tesla (mest som företag) har framkommit med all önskvärd tydlighet. Jag lider med dig och vill bara tipsa om hur du tar dig förbi dessa tråkiga känslor- byt märke. T ex: Varför inte byta till en Enyaq och sedan hänga på Škodaforumet och snacka med dem som kör det märket. Eller Zeekr (vi hade ju en här inne som precis gjort den resan) …eller annat valfritt märke. Du kommer nog aldrig bli lycklig i din Tesla mer, tyvärr.
Du har nog missat vad denna tråd handlar om. Den handlar om att jag delgivit mina åsikter till Tesla.

Jag kan också leva med de brister bilen hade när jag köpte den, de var med i bedömningen när jag valde bil. Det jag vänder mig mot är att Tesla försämrat bilen sedan jag köpte den.
Tycker du att det är ok av Tesla?

Det är ungefär som att Samsung skulle skicka ut en uppdatering som innebär sämre ljud när jag använder telefonen och att samtal plötsligt kopplas ned. Fast det är ok eftersom det samtidigt kom fyra nya appar?

Ja, jag kommer byta bilmärke. Troligen betydligt tidigare än avsett p.g.a. de försämringar som Tesla genomfört.
Är det ok att "tvingas" byta bil i förtid?

Jag hade tänkt byta om 1,5 år eftersom vi då går i pension och får totalt förändrade körmönster. Skall jag byta till en bil som passar vårt nuvarande körmönster eller skall jag välja en som passar pensionärslivet?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 989
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Undersökning

Inlägg av Freez »

mikebike skrev: 20 feb 2025 11:17
MSW skrev: 20 feb 2025 10:52
mikebike skrev: 20 feb 2025 09:18
MSW skrev: 19 feb 2025 16:34
mikebike skrev: 19 feb 2025 13:41

Då har du helt massuppfittat det hela. Jag tänker aldrig någonsin köpa en dieselbil igen.
Det jag har emot Tesla är att de kontinuerligt försämrar en redan köpt produkt. Jag hade som sagt en Model 3 innan så jag visste att farthållaren inte vara lika bra som i mina tidigare Volvo.
Jag visste också att torkarautomatiken inte fungerade lika bra.

Däremot visste jag inte att Tesla skulle försämra bilen, och då främst farthållaren, efter inköp.
Det anser jag vara fullständigt oacceptabelt.
Ja, ursäkta. Det var ju inte diesel du ville ha utan benzin. (Har ändrat det i mitt första inlägg)
viewtopic.php?p=831399#p831399
Jag haft en (1) dieselbil. Aldrig mer.
En morgon när jag körde värmaren ringde någon granne Brandkåren eftersom hen trodde att bilen brann. :lol:

Nej, jag kör helst elbil, men då måste den fungera bra och jag måste kunna ladda den. Båda dessa faktorer är en smula skakiga sedan en tid tillbaks.
Återigen. Tesla är uppenbarligen inte din bil. Byt märke och bli gladare. Det löser ingenting att beklaga sig på ett forum. Jag är också medveten om bristerna på Tesla men jag kan leva med dem och tycker fortfarande att det är de bästa bilar jag ägt.
Att du ogillar Tesla (mest som företag) har framkommit med all önskvärd tydlighet. Jag lider med dig och vill bara tipsa om hur du tar dig förbi dessa tråkiga känslor- byt märke. T ex: Varför inte byta till en Enyaq och sedan hänga på Škodaforumet och snacka med dem som kör det märket. Eller Zeekr (vi hade ju en här inne som precis gjort den resan) …eller annat valfritt märke. Du kommer nog aldrig bli lycklig i din Tesla mer, tyvärr.
Du har nog missat vad denna tråd handlar om. Den handlar om att jag delgivit mina åsikter till Tesla.

Jag kan också leva med de brister bilen hade när jag köpte den, de var med i bedömningen när jag valde bil. Det jag vänder mig mot är att Tesla försämrat bilen sedan jag köpte den.
Tycker du att det är ok av Tesla?

Det är ungefär som att Samsung skulle skicka ut en uppdatering som innebär sämre ljud när jag använder telefonen och att samtal plötsligt kopplas ned. Fast det är ok eftersom det samtidigt kom fyra nya appar?

Ja, jag kommer byta bilmärke. Troligen betydligt tidigare än avsett p.g.a. de försämringar som Tesla genomfört.
Är det ok att "tvingas" byta bil i förtid?

Jag hade tänkt byta om 1,5 år eftersom vi då går i pension och får totalt förändrade körmönster. Skall jag byta till en bil som passar vårt nuvarande körmönster eller skall jag välja en som passar pensionärslivet?
Fast det stämmer inte, bilen har blivit ännu bättre senaste åren tack vare flera uppdateringar av mjukvaran.

Man kan ju alltid gå i pension i förtid :)
MY RWD Vit 2023
Låst