Tesla har öppnat Supercharger-station i Malmö

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Tesla har öppnat Supercharger-station i Malmö

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

I går kväll öppnade Tesla en ny Supercharger station i Toftanäs, Malmö. 14 nya V4 Superchargers med upp till 250 kW är nu tillgängliga för alla elbilar, smidigt belägna alldeles vid avfarten från E6. Staden är framröstad genom Teslas Supercharging Voting Program, har länge varit en efterlängtad laddpunkt och området fick flest röster.

Teslas Supercharger-nätverk har byggts upp under 10 års tid, har flest antal snabbladdare och är öppet för alla elbilsförare. Det bidrar till att möjliggöra bekväma, fossilfria och ekonomiska resor från Riksgränsen till Ystad och vidare genom 36 länder.

Tesla fortsätter att investera i den svenska laddinfrastrukturen med ambitionen att accelerera i takt med elektrifieringen av Sveriges fordonspark. De erbjuder nu 85 publika stationer runt om i Sverige, över 1250 snabbladdare tillgängliga för alla elbilar oavsett tillverkare.

Med en öppettid på 99,95% under 2022 och 2023 lyckades Tesla också utöka och uppgradera nätverket samtidigt som det förblev extremt pålitligt. Parallellt fokuserar Tesla på tillförlitlighet och på att bygga ännu större anläggningar. Den genomsnittliga Supercharger-stationen har idag 16 laddare per station och flera stationer har upp till 40 Superchargers, som tex Mantorp och Jönköping. Alla Superchargers är placerade i närheten av butiker och restauranger för bästa upplevelse och levererar korta effektiva laddstopp tack vare upp till 250 kW laddkapacitet.

I pressreleaset om den nya stationen listar Tesla följande fakta om deras svenska Supercharger nätverk:
  • Under 2024 öppnade Tesla 142 nya Superchargers på 12 stationer runt om i Sverige
  • 100 procent av alla våra stationer är öppna för alla elbilsägare
  • Utbyggnaden av Superchargers bidrar till att Sverige har möjlighet att nå EU’s mål för laddinfrastruktur och ökad elektrifiering
  • Tesla erbjuder Sveriges mest tillförlitliga, största och fossilfria publika laddnätverk med 1 200+ Superchargers med upp till 250kW, som är fördelade på 85 stationer
  • Varje Supercharger i Sverige bidrar till cirka 350 000 km utsläppsfria resor varje år
  • Varje Supercharger i Sverige bidrar till att undvika cirka 60 000 kg CO2-utsläpp varje år
Teslas uppdrag med att bygga ut det publika Supercharger-nätverk och elektrifiera Sveriges fordonsflotta kvarstår.

Det enda de inte listar är hur de lyckades öppna den nya laddstationen mitt i pågående konflikt med IF Metall och Seko? Kan vi hoppas på fler spökstationer som driftsätts?

Source: https://teslaclubsweden.se/tesla-har-op ... n-i-malmo/
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare

Re: Tesla har öppnat Supercharger-station i Malmö

Inlägg av Daven »

Kul att äntligen har lyckats öppna en i Malmö. Har ju varit ett problem område länge.

Hade varit intressant och veta hur de lyckats kringgå facket. :?:
Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Teslaägare
Referralkod: ts.la/https://---">https://---

Inlägg av Mr_Ewing »

De har dragit en skarvsladd från Danmark antagligen!
BMW i3 120Ah 2019 -SÅLD
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Den blir ju perfekt så man slipper Lödde! :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Daven skrev: 26 feb 2025 09:18
Kul att äntligen har lyckats öppna en i Malmö. Har ju varit ett problem område länge.

Anställt egna elektriker eller flugit in personal utifrån? Här gäller väl samma villkor som för mekanikerna tänker jag?

En nyhet för mig är däremot att samtliga stationer nu är öppna - t ex Skellefteå. Det är förvisso bara V2 som är rätt hårt belastad men måste ändå gillas, tack för upplysningen Tibor:)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare

Inlägg av Daven »

roffe_s skrev: 26 feb 2025 13:08

Anställt egna elektriker eller flugit in personal utifrån? Här gäller väl samma villkor som för mekanikerna tänker jag?

En nyhet för mig är däremot att samtliga stationer nu är öppna - t ex Skellefteå. Det är förvisso bara V2 som är rätt hårt belastad men måste ändå gillas, tack för upplysningen Tibor:)
Det är inte elektrikerna som har varit problemet med nya stationer utan att samtliga elnätsbolag är fackligt anslutna vilket gör att Tesla inte har kunnat koppla in sina nya stationer till nätet. Finns ett par stycken helt färdiga nybyggda stationer runt om i Sverige (bla Ljungby) som inte blir inkopplade pga strejken.
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Daven skrev: 26 feb 2025 16:32
roffe_s skrev: 26 feb 2025 13:08

Det är inte elektrikerna som har varit problemet med nya stationer utan att samtliga elnätsbolag är fackligt anslutna vilket gör att Tesla inte har kunnat koppla in sina nya stationer till nätet. Finns ett par stycken helt färdiga nybyggda stationer runt om i Sverige (bla Ljungby) som inte blir inkopplade pga strejken.
Mmm, har följt utvecklingen lite på distans och känner till lite om "spökstationerna". Uppenbarligen är det ändå någon eller något som kickat igång Malmö, om den nu inte redan var ansluten?

Det blir i alla fall intressant att se om detta är en engångshändelse eller om T hittat ännu ett nytt sätt att runda en blockad.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Bera_n

Inlägg av Bera_n »

Letade lite info kring Malmöstationen. På Sv elekttrikerf. hemsida hittade jag deras varsel om blockad av Malmöstationen. Gissar att det är de som förhandlar kollektivavtal med Eon i Malmö. Det lades den 11e februari med start den 21e. Min tolkning är att de olika facken lägger ut sina åtgärder lite olika så det kan variera.
I Ljungby är det det kommunala bolaget som äger näten och där ser det utcatt vara Seko som är det dominerande facket.

Med reservation att jag eg inte vet något om arbetsrätt. 🙂
Skriv svar