Spökstationerna

Teslas Supercharger station i Ljungby är strategiskt belägen längs E4 mittemellan Jönköping och Helsingborg. 20 ultrasnabba snabbladdare som står i prydliga rader redo att ladda elbilar på väg mot Malmö, Stockholm och andra destinationer. Alla elbilar oavsett bilmärke.

Men stationen står öde, tom och strömlös. Inga elbilar kan ladda här.

Strax innan stationen blev färdig införde service- och kommunikationsfacket Seko en blockad mot Tesla, som en sympatiåtgärd till stöd för IF Metalls konflikt med företaget. Sekos blockad innebär att inga nya Supercharger stationer kan anslutas till elnätet. Stationen står där, färdig och redo, men elbolaget vägrar ansluta den till sitt nät.

Likadant är det vid Gävle Bro, även den på strategisk plats längs E4. På norrgående sida av Gävle Bro har Tesla haft en Supercharger station med 14 stolpar i åratal. Nu har Tesla byggt en station även på sydgående sida av motorvägen, med 12 laddstolpar till – men som inte kan anslutas till elnätet den heller.

Tesla säger att de kommer fortsätta bygga ut sitt laddnät i Sverige, trots konflikten. Deras utbyggnadsplan omfattar totalt ett 20-tal stationer. Förutom Ljungby och Gävle Bro kommer tre till stationer stå klara innan sommarens semestertrafik drar igång, främst på orter i den nordligare delen av Sverige där laddststationer saknas och behövs omgående för att inte sakta ner elektrifieringen.

Men så länge inte IF Metall och Tesla kan komma överens kommer inga av de stationerna kunna anslutas till elnätet och öppnas.

Vi riskerar att få “spökstationer” i vårt land, färdigbyggda laddstationer som står oinvigda, oanvända.

Tesla har upplevt liknande problem i Turkiet för några år sedan. De byggde fyra Supercharger stationer i landet sommaren 2022. Men inga av dem slogs på, de stod bara öde, tomma och strömlösa månad efter månad. Problemet var den nya lagen Turkish Electricity Market Act No. 6446 som reglerade landets spirande laddinfrastruktur. För att skydda inhemska aktörer föreskrev lagen att alla nya laddoperatörer skulle ha minst 5 laddstationer för att få tillstånd att bedriva affärer i landet. Tesla hade bara fyra. Det tog dem nästan ett år att prospektera, få bygglov för och bygga sin femte turkiska laddstation så de äntligen kunde nå upp till kraven och fick slå på alla sina stationer i Turkiet.

Vi hoppas att den svenska väntan på nya stationer inte blir längre.

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!