Dessa laddstationer riskerar att bli “spökstationer”

Tesla är laddoperatören med överlägset flest antal snabbladdare i Sverige, 1 234 stycken fördelade på 87 stationer runt om i landet. Alla elbilar oavsett bilmärke är välkomna att ladda på dessa stationer. Teslas Supercharger laddare utgör en dryg tredjedel av Sveriges sammanlagt 3 364 supersnabbladdare (över 100 kW).

Men som vi berättade i går riskerar vi nu att få “spökstationer” i vårt land: snabbladdare som på grund av konflikten mellan IF Metall och Tesla kommer stå öde, tomma och strömlösa. Som en sympatiåtgärd till stöd för IF Metall har service- och kommunikationsfacket Seko infört en blockad mot Tesla, som medför att inga nya Supercharger stationer kan anslutas till elnätet.

I går berättade vi om laddstationerna i Ljungby och vid Gävle Bro som är redo att invigas men står nu som strömlösa spökstationer då elbolagen vägrat ansluta dem till sina nät på grund av konflikten. Men snart blir det många fler.

Enligt våra kontakter inom Tesla kommer de fortsätta bygga laddstationer i vårt land, trots den pågående konflikten (och trots Teslas spektakulära omorganisation härom veckan).

De gråmarkerade stationerna riskerar att förbli gråa “spökstationer”

Enligt vad vi erfar, och enligt kartan på Teslas hemsida, kommer de bygga Supercharger stationer i Luleå, SollefteåSunne och Katrineholm redan nu under sommaren.

Supercharger stationen i Luleå skulle ensamt dubblera antalet snabbladdare i staden. För Sollefteå skulle Teslas station dubblera antalet laddare i hela kommunen, likaså de i Sunne och Katrineholm.

Senare i år planerar Tesla bygga Supercharger stationer i Kiruna, Hemavan, Bollnäs, Falun, Vansbro, Norrtälje, Håby, Stenungsund, Göteborg, Borås, Nässjö, Visby, Ängelholm och Malmö.

Till skillnad från många andra aktörer brukar Tesla satsa på att ha minst en- ofta flera dussin snabbladdare på varje station de öppnar så att många elbilar ska kunna ladda samtidigt utan att behöva stå i kö. Varje ny station brukar därför höja, oftast fördubbla snabbladdningskapaciteten för hela kommunen de byggs i.

På längre sikt planerar Tesla även bygga stationer i Piteå, Östersund, Vemdalen, Ytterhögdal, Avesta, Uppsala, Bålsta, Eskilstuna, Södertälje, Alingsås, Vimmerby, Hässleholm, Lund, Strömsund, Valbo och Hörby.

Konflikten riskerar att hindra Sverige från att få dessa laddstationer, med hundratals snabbladdare alla Sveriges elbilister längtar efter. På strategiska platser längs våra motorvägar – och kanske ännu viktigare: i vita fläckar i norra Sverige där få andra företag satsar på snabbladdare.

Det är oerhört tragiskt att detta händer mitt i elbilsrevolutionen, när tusentals svenskar byter till elbil varje månad, när regeringen vill satsa på Sveriges laddinfrastruktur, när över 650 tusen bilister med laddbara bilar längtar efter fler laddstationer runt om i hela vårt avlånga land.

Sverige riskerar bli ett land med hundratusentals elbilar som får åka förbi rader av spökstationer med övertäckta laddare innan de äntligen kan ställa sig i kö vid en fungerande.

Bookmark the permalink.