Ända sedan Elon Musk för två veckor sedan avskedade Rebecca Tinucci, Teslas Senior Director of EV Charging, tillsammans med hela hennes avdelning på 500 man har det gått rykten om att Tesla skulle överge sitt Supercharger laddnätverk.
Trots att Elon Musk redan samma dag skrev att bolaget fortfarande planerar att utöka Supercharger-nätverket, bara i en långsammare takt för nya platser och mer fokus på 100 % drifttid och expansion av befintliga platser:
Tesla still plans to grow the Supercharger network, just at a slower pace for new locations and more focus on 100% uptime and expansion of existing locations
— Elon Musk (@elonmusk) April 30, 2024
I fredags följde han upp med beskedet att Tesla kommer att spendera över 500 miljoner dollar i år på att utöka deras Supercharger-nätverk för att skapa tusentals nya laddare:
Just to reiterate: Tesla will spend well over $500M expanding our Supercharger network to create thousands of NEW chargers this year.
That’s just on new sites and expansions, not counting operations costs, which are much higher.
— Elon Musk (@elonmusk) May 10, 2024
Det Tesla verkar planera är att dra ner på den extrema takt de byggde nya laddstationer på, istället koncentrera på att öka på antal laddare på befintliga stationer. Under 2023 öppnade Tesla 1 331 nya Supercharger stationer i världen, det är tre nya stationer per dag! Det finns nu 6 366 Supercharger stationer i världen, med sammanlagt 58 198 laddare. Det blir i genomsnitt nio laddare per station.
Men nu när nätverket öppnats upp för alla elbilar oavsett fabrikat kan det oftare hända att de blir fullbelagda, att alla laddare är upptagna så att kunder måste vänta på sin tur att ladda.
Längst öst- och västkusten i USA, och i centrala Europa är det redan tätt mellan Teslas Supercharger stationer. Här vill företaget istället satsa på att bygga fler stolpar på befintliga stationer, för att undvika köer. Hellre att en station får fler stolpar än att en ny station byggs nån mil bort.
I centrala USA och i utkanterna av Europa finns det däremot fortfarande vita fläckar utan Supercharger stationer. Det är i dessa områden Tesla planerar att även i framtiden bygga nya stationer.
Enligt Teslas Impact Report hade Supercharger stationerna 99,95% drifttid år 2022. Det var innan de öppnades upp för andra elbilsmärken. Att Elon Musk nu nämner att företaget ska koncentrera sig på drifttiden kan vara ett tecken på att de siffrorna börjat dala.
Många anser att sättet Elon Musk sparkade hela laddavdelningen är under all kritik och var en barnslig, trotsig reaktion på Rebecca Tinuccis ovilja att banta sin avdelning lika mycket som han ville. Ett omoget försök till att ingjuta rädsla i övriga chefer inom företaget.
Men att Tesla nu behöver lägga om sin Supercharger-strategi, att minska på den galna byggtakten av tre nya stationer om dagen och istället satsa på att öka genomsnittet stolpar per station från nio till fler är nog något som många kan hålla med om. Kunderna blir mer nöjda om det finns tillräckligt med laddstolpar på stationen de befinner sig på än att det byggts en ny station någon mil därifrån.
Synd bara att den strategin nu har helt överskuggats av all uppståndelse och överdrifter.
Pingback: Dessa laddstationer riskerar att bli “spökstationer” – Tesla Club Sweden