backe skrev: ↑25 feb 2025 10:19IF Metall bör veta hur många dom har ute i strejk som är medlemmar i facket och jobbar på Tesla, troligen har dom ganska bra koll hur många anställda tekniker det är också totalt, så om IF Metalls ordförande skriver detta så får det enligt mig ses som en säkrare uppgift än att du känner nån som känner nån som sa nånting. Men det är fritt fram för dig att tro på rykten framför en organisations officiella ståndpunkt.MSW skrev: ↑25 feb 2025 10:01Ursäkta, men vet ni som så övertygat påstår att majoriteten strejkar att drt är sant?backe skrev: ↑25 feb 2025 09:33Vi vet fortfarande inte hur många som inte vill ha kollektivavtal, att t.ex. 55% är officiellt för betyder inte att 45% är emot. Kanske 80-90 % är för, det vi dock vet är att en majoritet står bakom det, resten är spekulationer.bjornnilsson skrev: ↑25 feb 2025 09:17Det är just precis det där som gör att jag får ett lätt illamående.
Vilket innebär att - precis som så många i denna tråd har förstått sedan långt tidigare - det har aldrig varit en 50-procenting uppslutning.Vår organisationsgrad når nu över 50 procent.
Nu är det kanske det, när personer tar anställning för att sedan direkt gå ut i strejk.
Här ligger kärnan i varför konflikten är så felvriden från början till slut.
Men nu när en majoritet officiellt står bakom ett kollektivavtal så stödjer du personalens vilja antar jag?
Jag vet bara vad tekniker på tesla som jag lärt känna SJÄLVA säger. De hävdar att så INTE är fallet. ALLA jag har varit i kontakt med som är BERÖRDA av strejken säger att stödet för den PÅ FÖRETAGET fortsatt är mycket lågt. Personligen väljer jag att tro på de som jobbar mer än på hittepåsiffror på ett forum.
Ingen -vad jag vet- här inne har några bevis på att majoriteten strejkar, det är bara något man hävdar. Och i min värld är det ganska svaga bevis. Att även gå på det som de stridande parterna säger (åt båda håll) är tveksamt anser jag. Alla försöker hitta stöd för sin linje. …heller… ja, Tesla säger ju ingenting. Men när man träffar folk som faktiskt befinner sig i situationen känns det de säger ganska trovärdigt. Jag har inte mött en enda Tesla-anställd som är för strejken.
Hur skulle ett trovärdigt bevis se ut för dig? Skulle det vara bättre om jag sa att jag snackat med nån som snackat med nån som sa att det är mer än 50% som är för ett kollektivavtal?
https://da.se/2025/02/strejken-pa-tesla-vaxer/Och nu växer strejken. Allt fler anställda på Tesla väljer att bli medlemmar i IF Metall och gå ut i konflikt. Vår organisationsgrad når nu över 50 procent. De anställda på Tesla accepterar helt enkelt inte att bli behandlade hur som helst.

”En del kan inte, andra vill inte”
Tack för mig.