Det beror förmodligen mer på hur läget är där och då, finns det 10 000 pers i kö som vill köpa en bil som hyllats av dom som testat den så lär man få avboka oavsett vad som står, vid det omvända kan det bli svårare. Men det känns som en situation som inte skulle behöva uppstå, vi snackar trots allt om ett globalt jätteföretag och produkter som kostar ett antal hundratusen kronor inköp. För egen del hade det räckt t.ex. om det fanns info om "just nu öppet köp" på deras hemsida, nån bifogad PDF med kampanjinfo osv.backe skrev: ↑26 feb 2025 16:51Har du skriftligt från en representant för företaget via den personens jobbmail så blir det svårt för dom att backa ur, så det skulle jag säga är ett ja.improwise skrev: ↑26 feb 2025 15:54Har mailat med Zeekrs support nu som svarat typ att det är öppet köp på bilen som får provköras och sen får man ändra sig. På min fråga om det finns något lite mer officiellt dokument eller liknande så var svaret typ "detta mail gäller som bevis". Vet inte...helt klart mer i kategorin "trust me bro"... i synnerhet som deras faktiska allmänna villkor säger det motsatta.
Ni som skrivit på ett köpeavtal med Zeekr, vad är det faktiskt som står i det ang. möjligheterna till avbeställning/öppet köp (som dom själva hävdar)?
Edit:
Oavsett vad som faktiskt gäller så ser jag det som ett problem med Zeekrs "säljorganisation" lämnar så diametralt olika svar på samma frågeställning. Sen verkar det inte vara ett problem som enbart gäller Zeekr men det är väl vad vi diskuterar i denna tråd![]()
Deras allmänna villkor är nog tänkt att gälla över tid och inte bara vid lansering av en bil som går att beställa men inte titta på.
Zeekr 7X
Moderator: Redaktion
Re: Zeekr 7X
Någon som haft möjlighet att jämföra (dvs typ begärt in offert) på Business Leasing vs Finansiell Leasing hos Zeekr och hur dom står sig mot varandra prismässigt?
Skatteverket har ju komplicerat situationen något nu genom sina nya regler om förtäckta köp som medför att man som normal företagare inte har lika självklar rätt att dra av halva momsen längre. Detta är väl inget unikt för just Zeekr så vet inte om det kanske redan finns en diskussion på det ämnet här.
Edit:
Här är den mest aktuella tråden på ämnet jag kunde hitta viewtopic.php?t=36713
Skatteverket har ju komplicerat situationen något nu genom sina nya regler om förtäckta köp som medför att man som normal företagare inte har lika självklar rätt att dra av halva momsen längre. Detta är väl inget unikt för just Zeekr så vet inte om det kanske redan finns en diskussion på det ämnet här.
Edit:
Här är den mest aktuella tråden på ämnet jag kunde hitta viewtopic.php?t=36713
Hur funkar de automatiska dörrarna typ på trånga parkeringar och liknande?
Ni vet när man öppnar dörren försiktigt så den precis går emot bilen, väggen etc. samtidigt som man håller i den för att inte orsaka repor osv på vare sig sin egen bil eller det man nuddar. Tänker mig att det finns någon sensor som för länge sedan slutat öppna dörren vid det laget, i värsta fall på ett sätt med någon slags motor/motstånd som man då måste kämpa emot. Känns överlag som en funktion med klart begränsat värde...
Ni vet när man öppnar dörren försiktigt så den precis går emot bilen, väggen etc. samtidigt som man håller i den för att inte orsaka repor osv på vare sig sin egen bil eller det man nuddar. Tänker mig att det finns någon sensor som för länge sedan slutat öppna dörren vid det laget, i värsta fall på ett sätt med någon slags motor/motstånd som man då måste kämpa emot. Känns överlag som en funktion med klart begränsat värde...
Det är en sensor som stoppar innan den tar i nånting. Står du själv i vägen så stoppar den, flyttar du dig då så öppnar den upp fullt eller tills något annat är i vägen.improwise skrev: ↑27 feb 2025 20:16Hur funkar de automatiska dörrarna typ på trånga parkeringar och liknande?
Jag skulle tycka att det vore ganska schysst faktiskt. Stänger automatiskt vid förarplatsen om man trycker ner bromsen om jag minns rätt, lite som Model X. Du kan också öppna andra dörrar från skärmen, lite snajdigt om du hämtar upp nån.
-
Tror du missförstod min tanke här. Sensorn har rimligtvis en viss säkerhetsmarginal vilket borde innebära att den stannar långt innan jag som människa skulle ha gjort det i ett läge där det är trångt och kanske svårt att komma in och ur bilen även om man i princip håller dörren mot det som tar emot på andra sidan. Säg att den stannar typ en decimeter från bilen bredvid dig på en trång parkering och det lär uppstå ett läge där man själv får försöka ta över, och gärna då utan att motorn börjar kämpa emotbacke skrev: ↑27 feb 2025 20:24Det är en sensor som stoppar innan den tar i nånting. Står du själv i vägen så stoppar den, flyttar du dig då så öppnar den upp fullt eller tills något annat är i vägen.improwise skrev: ↑27 feb 2025 20:16Hur funkar de automatiska dörrarna typ på trånga parkeringar och liknande?
Jag skulle tycka att det vore ganska schysst faktiskt. Stänger automatiskt vid förarplatsen om man trycker ner bromsen om jag minns rätt, lite som Model X. Du kan också öppna andra dörrar från skärmen, lite snajdigt om du hämtar upp nån.

Jag förstår, drar du i dörren är den som en vanlig manuell.improwise skrev: ↑27 feb 2025 23:33Tror du missförstod min tanke här. Sensorn har rimligtvis en viss säkerhetsmarginal vilket borde innebära att den stannar långt innan jag som människa skulle ha gjort det i ett läge där det är trångt och kanske svårt att komma in och ur bilen även om man i princip håller dörren mot det som tar emot på andra sidan. Säg att den stannar typ en decimeter från bilen bredvid dig på en trång parkering och det lär uppstå ett läge där man själv får försöka ta över, och gärna då utan att motorn börjar kämpa emotbacke skrev: ↑27 feb 2025 20:24Det är en sensor som stoppar innan den tar i nånting. Står du själv i vägen så stoppar den, flyttar du dig då så öppnar den upp fullt eller tills något annat är i vägen.improwise skrev: ↑27 feb 2025 20:16Hur funkar de automatiska dörrarna typ på trånga parkeringar och liknande?
Jag skulle tycka att det vore ganska schysst faktiskt. Stänger automatiskt vid förarplatsen om man trycker ner bromsen om jag minns rätt, lite som Model X. Du kan också öppna andra dörrar från skärmen, lite snajdigt om du hämtar upp nån.![]()
Det verkar rimligt men hur vet vi det? Måste då rimligtvis finnas någon annan sensor som ska känna av att "människa drar i dörr, stäng av motor och motstånd". Alt kanske då att man med någon annan knapp initierar manuell öppning precis som man gör i en bil utan denna typ av dörrar. Rimligtvis finns det även i Kina trånga parkeringsplatser och personer med några trivselkilonbacke skrev: ↑28 feb 2025 06:12Jag förstår, drar du i dörren är den som en vanlig manuell.improwise skrev: ↑27 feb 2025 23:33Tror du missförstod min tanke här. Sensorn har rimligtvis en viss säkerhetsmarginal vilket borde innebära att den stannar långt innan jag som människa skulle ha gjort det i ett läge där det är trångt och kanske svårt att komma in och ur bilen även om man i princip håller dörren mot det som tar emot på andra sidan. Säg att den stannar typ en decimeter från bilen bredvid dig på en trång parkering och det lär uppstå ett läge där man själv får försöka ta över, och gärna då utan att motorn börjar kämpa emotbacke skrev: ↑27 feb 2025 20:24Det är en sensor som stoppar innan den tar i nånting. Står du själv i vägen så stoppar den, flyttar du dig då så öppnar den upp fullt eller tills något annat är i vägen.improwise skrev: ↑27 feb 2025 20:16Hur funkar de automatiska dörrarna typ på trånga parkeringar och liknande?
Jag skulle tycka att det vore ganska schysst faktiskt. Stänger automatiskt vid förarplatsen om man trycker ner bromsen om jag minns rätt, lite som Model X. Du kan också öppna andra dörrar från skärmen, lite snajdigt om du hämtar upp nån.![]()

Finns massor av klipp där du kan se det, hur det är löst vet jag inte exakt, men sensorer är det helt klart.improwise skrev: ↑28 feb 2025 11:13Det verkar rimligt men hur vet vi det? Måste då rimligtvis finnas någon annan sensor som ska känna av att "människa drar i dörr, stäng av motor och motstånd". Alt kanske då att man med någon annan knapp initierar manuell öppning precis som man gör i en bil utan denna typ av dörrar. Rimligtvis finns det även i Kina trånga parkeringsplatser och personer med några trivselkilonbacke skrev: ↑28 feb 2025 06:12Jag förstår, drar du i dörren är den som en vanlig manuell.improwise skrev: ↑27 feb 2025 23:33Tror du missförstod min tanke här. Sensorn har rimligtvis en viss säkerhetsmarginal vilket borde innebära att den stannar långt innan jag som människa skulle ha gjort det i ett läge där det är trångt och kanske svårt att komma in och ur bilen även om man i princip håller dörren mot det som tar emot på andra sidan. Säg att den stannar typ en decimeter från bilen bredvid dig på en trång parkering och det lär uppstå ett läge där man själv får försöka ta över, och gärna då utan att motorn börjar kämpa emotbacke skrev: ↑27 feb 2025 20:24Det är en sensor som stoppar innan den tar i nånting. Står du själv i vägen så stoppar den, flyttar du dig då så öppnar den upp fullt eller tills något annat är i vägen.improwise skrev: ↑27 feb 2025 20:16Hur funkar de automatiska dörrarna typ på trånga parkeringar och liknande?
![]()
Tror Björn Nyland grejade lite med det när han kollade på den, kika det på YT.
Finns även vanliga handtag. Och bilen är designad i Sverige så gissningsvis har man testat även här redan tidigt i utvecklingen.improwise skrev: ↑28 feb 2025 11:13Det verkar rimligt men hur vet vi det? Måste då rimligtvis finnas någon annan sensor som ska känna av att "människa drar i dörr, stäng av motor och motstånd". Alt kanske då att man med någon annan knapp initierar manuell öppning precis som man gör i en bil utan denna typ av dörrar. Rimligtvis finns det även i Kina trånga parkeringsplatser och personer med några trivselkilonbacke skrev: ↑28 feb 2025 06:12Jag förstår, drar du i dörren är den som en vanlig manuell.improwise skrev: ↑27 feb 2025 23:33Tror du missförstod min tanke här. Sensorn har rimligtvis en viss säkerhetsmarginal vilket borde innebära att den stannar långt innan jag som människa skulle ha gjort det i ett läge där det är trångt och kanske svårt att komma in och ur bilen även om man i princip håller dörren mot det som tar emot på andra sidan. Säg att den stannar typ en decimeter från bilen bredvid dig på en trång parkering och det lär uppstå ett läge där man själv får försöka ta över, och gärna då utan att motorn börjar kämpa emotbacke skrev: ↑27 feb 2025 20:24Det är en sensor som stoppar innan den tar i nånting. Står du själv i vägen så stoppar den, flyttar du dig då så öppnar den upp fullt eller tills något annat är i vägen.improwise skrev: ↑27 feb 2025 20:16Hur funkar de automatiska dörrarna typ på trånga parkeringar och liknande?
![]()
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
-
Auto-dörrarna är underskattade om man har småbarn. Inte sett någon nämna det i någon review, men småbarn kan ju ta sig in och ut ur bilen från en yngre ålder, medan man lastar i/ur bagaget eller annat.
Att bara gå fram till barnens platser och klicka i deras bälten tycker jag låter väldigt skönt.
Att bara gå fram till barnens platser och klicka i deras bälten tycker jag låter väldigt skönt.
I recensionen av hon blonda kvinnan på YT tar hon upp det flera gånger. Jag tycker själv att funktionen i sig är bra så länge den är optional och man inte behöver slåss emot den när man vill vara mer old school.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑28 feb 2025 13:52Auto-dörrarna är underskattade om man har småbarn. Inte sett någon nämna det i någon review, men småbarn kan ju ta sig in och ut ur bilen från en yngre ålder, medan man lastar i/ur bagaget eller annat.
Edit:
Kollad lite på Zeekrs allmänna villkor för privatpersoner och det var rätt tuffa villkor, avbeställning senare än en vecka efter beställning vill dom ha 7% av orderbeloppet för. Vad jag kan se är det alltså inte någon form av bokning som görs som man betalar 3000 kr för utan ett faktiskt köp där första delbetalningen är 3000 kr. Som jämförelse hos Tesla så är det mer en bokning som görs där man fram till beställningen kan ändra sig för i sammanhanget rätt blygsamma avgifter (exakt vad det innebär verkar i praktiken skilja sig något åt, det verkar gå att få även bokningsavgiften om man är nog jobbig).
Sen kan så klart Zeekr välja att vara snällare än de villkor man godkänt i samband med köpet om man kan hänvis till något mail eller liknande men i strikt juridisk mening är det ingen självklarhet. Var och en får så klart avgöra själv men åtminstone sett till villkoren ska man nog vara rätt säker på att man faktiskt vill genomföra köpet om/när man lägger en beställning. Sen gäller så klart andra villkor om Zeekr inte kan levera som utlovat, men det gäller väl överlag alltid.
Sen kan så klart Zeekr välja att vara snällare än de villkor man godkänt i samband med köpet om man kan hänvis till något mail eller liknande men i strikt juridisk mening är det ingen självklarhet. Var och en får så klart avgöra själv men åtminstone sett till villkoren ska man nog vara rätt säker på att man faktiskt vill genomföra köpet om/när man lägger en beställning. Sen gäller så klart andra villkor om Zeekr inte kan levera som utlovat, men det gäller väl överlag alltid.
-
Bra att veta. Jag antar att distansköpslagen gäller här? Den kan ju inte avtalas bort, så vad som i så fall står i Zeekrs villkor gäller inte. Sen kanske man får tjata en del för att få igenom det.improwise skrev: ↑28 feb 2025 23:10Kollad lite på Zeekrs allmänna villkor för privatpersoner och det var rätt tuffa villkor, avbeställning senare än en vecka efter beställning vill dom ha 7% av orderbeloppet för. Vad jag kan se är det alltså inte någon form av bokning som görs som man betalar 3000 kr för utan ett faktiskt köp där första delbetalningen är 3000 kr. Som jämförelse hos Tesla så är det mer en bokning som görs där man fram till beställningen kan ändra sig för i sammanhanget rätt blygsamma avgifter (exakt vad det innebär verkar i praktiken skilja sig något åt, det verkar gå att få även bokningsavgiften om man är nog jobbig).
Det har nog att göra med en grundtanke på att bilen börjar produceras/anpassad direkt vid köptillfället alt förberedas för försäljningen (transport osv) och därmed har säljaren rätt till kostnadsersättning. Dvs din rätt att säga upp avtalet lär finnas där, men till en kostnad (enligt villkoren).VilkenElbilBlirDet skrev: ↑01 mar 2025 00:05Bra att veta. Jag antar att distansköpslagen gäller här? Den kan ju inte avtalas bort, så vad som i så fall står i Zeekrs villkor gäller inte. Sen kanske man får tjata en del för att få igenom det.improwise skrev: ↑28 feb 2025 23:10Kollad lite på Zeekrs allmänna villkor för privatpersoner och det var rätt tuffa villkor, avbeställning senare än en vecka efter beställning vill dom ha 7% av orderbeloppet för. Vad jag kan se är det alltså inte någon form av bokning som görs som man betalar 3000 kr för utan ett faktiskt köp där första delbetalningen är 3000 kr. Som jämförelse hos Tesla så är det mer en bokning som görs där man fram till beställningen kan ändra sig för i sammanhanget rätt blygsamma avgifter (exakt vad det innebär verkar i praktiken skilja sig något åt, det verkar gå att få även bokningsavgiften om man är nog jobbig).
I praktiken ska väl säljaren styrka sina kostnader och sen finns så klart alltid möjligheten att driva en tvist om man inte är enig. Så villkoren i sig ska nog inte ses som slutgiltiga, men däremot får dom väl anses kommunicera säljarens syn på det hela.
Just därför känner jag mig inte helt bekväm med att, som det verkar, enskilda säljare lovar ut öppet köp osv samtidigt som varken villkoren eller hemsidan nämner ett ord om det. Antar att detsamma inte gäller köpeavtalet heller. Även om det faktiskt skulle vara som säljarna påstår så känns det inte helt professionellt med avtal/villkor som då inte faktiskt gäller. Eller så börjar jag bli gammal och bitter helt enkelt

Den står inskriven i avtalet, så det behöver man nog inte tjata omVilkenElbilBlirDet skrev: ↑01 mar 2025 00:05Bra att veta. Jag antar att distansköpslagen gäller här? Den kan ju inte avtalas bort, så vad som i så fall står i Zeekrs villkor gäller inte. Sen kanske man får tjata en del för att få igenom det.improwise skrev: ↑28 feb 2025 23:10Kollad lite på Zeekrs allmänna villkor för privatpersoner och det var rätt tuffa villkor, avbeställning senare än en vecka efter beställning vill dom ha 7% av orderbeloppet för. Vad jag kan se är det alltså inte någon form av bokning som görs som man betalar 3000 kr för utan ett faktiskt köp där första delbetalningen är 3000 kr. Som jämförelse hos Tesla så är det mer en bokning som görs där man fram till beställningen kan ändra sig för i sammanhanget rätt blygsamma avgifter (exakt vad det innebär verkar i praktiken skilja sig något åt, det verkar gå att få även bokningsavgiften om man är nog jobbig).
Detta har beskrivits en del i Zeekr Sverige forumet. Förutom att distansköpslagen gäller så har flera, inklusive mig fått det i skrift av både säljare och dess chef. Pga deras lagerregler så ser dom t.o.m. fram mot att få lite avbokningar. Du kan nog vara lugn i beställningen.improwise skrev: ↑28 feb 2025 23:10Kollad lite på Zeekrs allmänna villkor för privatpersoner och det var rätt tuffa villkor, avbeställning senare än en vecka efter beställning vill dom ha 7% av orderbeloppet för. Vad jag kan se är det alltså inte någon form av bokning som görs som man betalar 3000 kr för utan ett faktiskt köp där första delbetalningen är 3000 kr. Som jämförelse hos Tesla så är det mer en bokning som görs där man fram till beställningen kan ändra sig för i sammanhanget rätt blygsamma avgifter (exakt vad det innebär verkar i praktiken skilja sig något åt, det verkar gå att få även bokningsavgiften om man är nog jobbig).
Distansavtalslagen gäller självklart (för konsument) då den inte är dispositiv. Denna ger rätten att ångra sig, den utlovar dock inte att det ska kunna ske kostnadsfritt. Vilket väl i sig är fullt rimligt, beställer man t.ex. en måttanpassad kostym på nätet lär den vara svårsåld till någon annan osv.Newgusa skrev: ↑01 mar 2025 08:12Detta har beskrivits en del i Zeekr Sverige forumet. Förutom att distansköpslagen gäller så har flera, inklusive mig fått det i skrift av både säljare och dess chef. Pga deras lagerregler så ser dom t.o.m. fram mot att få lite avbokningar. Du kan nog vara lugn i beställningen.improwise skrev: ↑28 feb 2025 23:10Kollad lite på Zeekrs allmänna villkor för privatpersoner och det var rätt tuffa villkor, avbeställning senare än en vecka efter beställning vill dom ha 7% av orderbeloppet för. Vad jag kan se är det alltså inte någon form av bokning som görs som man betalar 3000 kr för utan ett faktiskt köp där första delbetalningen är 3000 kr. Som jämförelse hos Tesla så är det mer en bokning som görs där man fram till beställningen kan ändra sig för i sammanhanget rätt blygsamma avgifter (exakt vad det innebär verkar i praktiken skilja sig något åt, det verkar gå att få även bokningsavgiften om man är nog jobbig).
Notera dock att mitt resonemang endast utgår från vad som står i de villkor man godkänner i samband med köpet. Hur Zeekr sedan faktiskt hanterar en avbeställning är något annat. Förhoppningsvis håller man vad man lovat i mail osv (även om åtminstone jag har haft svårt att få några specifika detaljer kring detta). Sen är detta förhoppningsvis en kanonbil så att ingen vill avboka den, skulle ju lösa problemet för alla inblandade

Edit:
Kan tilläggas att vad jag kan se vid en snabb genomläsning så speglar Zeekrs villkor väl den branschöverenskommelse som finns mellan MRF och Konsumentverket gällande just bilar
https://publikationer.konsumentverket.s ... ersonbilar
Notera dock att de kostnader som faktiskt tas ut vid en avbeställning måste vara skäliga oavsett.
improwise skrev: ↑01 mar 2025 11:00Distansavtalslagen gäller självklart (för konsument) då den inte är dispositiv. Denna ger rätten att ångra sig, den utlovar dock inte att det ska kunna ske kostnadsfritt. Vilket väl i sig är fullt rimligt, beställer man t.ex. en måttanpassad kostym på nätet lär den vara svårsåld till någon annan osv.Newgusa skrev: ↑01 mar 2025 08:12Detta har beskrivits en del i Zeekr Sverige forumet. Förutom att distansköpslagen gäller så har flera, inklusive mig fått det i skrift av både säljare och dess chef. Pga deras lagerregler så ser dom t.o.m. fram mot att få lite avbokningar. Du kan nog vara lugn i beställningen.improwise skrev: ↑28 feb 2025 23:10Kollad lite på Zeekrs allmänna villkor för privatpersoner och det var rätt tuffa villkor, avbeställning senare än en vecka efter beställning vill dom ha 7% av orderbeloppet för. Vad jag kan se är det alltså inte någon form av bokning som görs som man betalar 3000 kr för utan ett faktiskt köp där första delbetalningen är 3000 kr. Som jämförelse hos Tesla så är det mer en bokning som görs där man fram till beställningen kan ändra sig för i sammanhanget rätt blygsamma avgifter (exakt vad det innebär verkar i praktiken skilja sig något åt, det verkar gå att få även bokningsavgiften om man är nog jobbig).
Notera dock att mitt resonemang endast utgår från vad som står i de villkor man godkänner i samband med köpet. Hur Zeekr sedan faktiskt hanterar en avbeställning är något annat. Förhoppningsvis håller man vad man lovat i mail osv (även om åtminstone jag har haft svårt att få några specifika detaljer kring detta). Sen är detta förhoppningsvis en kanonbil så att ingen vill avboka den, skulle ju lösa problemet för alla inblandade
Edit:
Kan tilläggas att vad jag kan se vid en snabb genomläsning så speglar Zeekrs villkor väl den branschöverenskommelse som finns mellan MRF och Konsumentverket gällande just bilar
Notera dock att de kostnader som faktiskt tas ut vid en avbeställning måste vara skäliga oavsett.
Den utlovar dock det så länge bilen återlämnas i det skick som den kan förväntas vara för att bestämma om man gillar den.Denna ger rätten att ångra sig, den utlovar dock inte att det ska kunna ske kostnadsfritt.
6.3 Om Kunden frånträder Köpeavtalet i enlighet med punkt 6.1 – 6.2 har ZEEKR rätt till ersättning för eventuell värdeminskning i Fordonet endast i den mån sådan förlust är en följd av att Kunden hanterat Fordonet i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att kunna fastställa Fordonets egenskaper och/eller funktion. Om Fordonet körts mer än 500 kilometer, under tiden från Leverans till att Fordonet returneras efter frånträdande, ska det alltid räknas som att Fordonet hanterats i större utsträckning än nödvändigt. Ersättning enligt detta avsnitt 6.3 kan betalas genom kvittning av Köpeskillingen som återbetalas av ZEEKR.
Sant, dock står det även som brukligt "Kunden har ingen rätt att frånträda Köpeavtalet om köpet avser ett specialbeställt fordon som ZEEKR inte kan sälja till en annan köpare utan betydande förlust." vilket lämnar utrymme för en viss godtycklig tolkning. Köper man däremot en lagerbil som är "as is" lär det inte vara aktuellt. Det grundläggande är väl i vilken mån en bil (i detta fall) är specialtillverkad enligt kundens önskemål eller inte. Detta då återigen enligt villkoren och inte nödvändigtvis hur det sen faktiskt hanteras i praktiken.backe skrev: ↑01 mar 2025 12:17improwise skrev: ↑01 mar 2025 11:00Distansavtalslagen gäller självklart (för konsument) då den inte är dispositiv. Denna ger rätten att ångra sig, den utlovar dock inte att det ska kunna ske kostnadsfritt. Vilket väl i sig är fullt rimligt, beställer man t.ex. en måttanpassad kostym på nätet lär den vara svårsåld till någon annan osv.Newgusa skrev: ↑01 mar 2025 08:12Detta har beskrivits en del i Zeekr Sverige forumet. Förutom att distansköpslagen gäller så har flera, inklusive mig fått det i skrift av både säljare och dess chef. Pga deras lagerregler så ser dom t.o.m. fram mot att få lite avbokningar. Du kan nog vara lugn i beställningen.improwise skrev: ↑28 feb 2025 23:10Kollad lite på Zeekrs allmänna villkor för privatpersoner och det var rätt tuffa villkor, avbeställning senare än en vecka efter beställning vill dom ha 7% av orderbeloppet för. Vad jag kan se är det alltså inte någon form av bokning som görs som man betalar 3000 kr för utan ett faktiskt köp där första delbetalningen är 3000 kr. Som jämförelse hos Tesla så är det mer en bokning som görs där man fram till beställningen kan ändra sig för i sammanhanget rätt blygsamma avgifter (exakt vad det innebär verkar i praktiken skilja sig något åt, det verkar gå att få även bokningsavgiften om man är nog jobbig).
Edit:
Notera dock att de kostnader som faktiskt tas ut vid en avbeställning måste vara skäliga oavsett.Den utlovar dock det så länge bilen återlämnas i det skick som den kan förväntas vara för att bestämma om man gillar den.Denna ger rätten att ångra sig, den utlovar dock inte att det ska kunna ske kostnadsfritt.
6.3 Om Kunden frånträder Köpeavtalet i enlighet med punkt 6.1 – 6.2 har ZEEKR rätt till ersättning för eventuell värdeminskning i Fordonet endast i den mån sådan förlust är en följd av att Kunden hanterat Fordonet i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att kunna fastställa Fordonets egenskaper och/eller funktion. Om Fordonet körts mer än 500 kilometer, under tiden från Leverans till att Fordonet returneras efter frånträdande, ska det alltid räknas som att Fordonet hanterats i större utsträckning än nödvändigt. Ersättning enligt detta avsnitt 6.3 kan betalas genom kvittning av Köpeskillingen som återbetalas av ZEEKR.
Specialbeställt fordon är nog mer att betrakta av typen taxi, utryckningsfordon, handikappanpassningar etc. Zeekr skulle nog ha svårt att påstå att tillval som någon av en handfull färger, dragkrok eller möjligen ett par paketalternativ skulle gå att hänföra som ”specialbeställt”.improwise skrev: ↑01 mar 2025 13:47Sant, dock står det även som brukligt "Kunden har ingen rätt att frånträda Köpeavtalet om köpet avser ett specialbeställt fordon som ZEEKR inte kan sälja till en annan köpare utan betydande förlust." vilket lämnar utrymme för en viss godtycklig tolkning. Köper man däremot en lagerbil som är "as is" lär det inte vara aktuellt. Det grundläggande är väl i vilken mån en bil (i detta fall) är specialtillverkad enligt kundens önskemål eller inte. Detta då återigen enligt villkoren och inte nödvändigtvis hur det sen faktiskt hanteras i praktiken.backe skrev: ↑01 mar 2025 12:17improwise skrev: ↑01 mar 2025 11:00Distansavtalslagen gäller självklart (för konsument) då den inte är dispositiv. Denna ger rätten att ångra sig, den utlovar dock inte att det ska kunna ske kostnadsfritt. Vilket väl i sig är fullt rimligt, beställer man t.ex. en måttanpassad kostym på nätet lär den vara svårsåld till någon annan osv.Newgusa skrev: ↑01 mar 2025 08:12Detta har beskrivits en del i Zeekr Sverige forumet. Förutom att distansköpslagen gäller så har flera, inklusive mig fått det i skrift av både säljare och dess chef. Pga deras lagerregler så ser dom t.o.m. fram mot att få lite avbokningar. Du kan nog vara lugn i beställningen.improwise skrev: ↑28 feb 2025 23:10Kollad lite på Zeekrs allmänna villkor för privatpersoner och det var rätt tuffa villkor, avbeställning senare än en vecka efter beställning vill dom ha 7% av orderbeloppet för. Vad jag kan se är det alltså inte någon form av bokning som görs som man betalar 3000 kr för utan ett faktiskt köp där första delbetalningen är 3000 kr. Som jämförelse hos Tesla så är det mer en bokning som görs där man fram till beställningen kan ändra sig för i sammanhanget rätt blygsamma avgifter (exakt vad det innebär verkar i praktiken skilja sig något åt, det verkar gå att få även bokningsavgiften om man är nog jobbig).
Edit:
Notera dock att de kostnader som faktiskt tas ut vid en avbeställning måste vara skäliga oavsett.Den utlovar dock det så länge bilen återlämnas i det skick som den kan förväntas vara för att bestämma om man gillar den.Denna ger rätten att ångra sig, den utlovar dock inte att det ska kunna ske kostnadsfritt.
Vad vi vet är att ett antal tusen 001 och X levererats till kunder i SE och NL under ca 18 månaders tid vid detta laget. Jag har ännu inte sett någon artikel, tråd i sociala media eller ärende hos ARN där Zeekr hanterat en kund - privat eller företag - på ett felaktigt vis? Så till dess att motsatsen bevisats kanske vi kan förutsätta att de hanterar denna typ av ärenden ungefär lika bra som de flesta välskötta agenturer/fordonsföretag?
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Det har nog snarare att göra med om bilen skulle byggts alls ifall den inte var beställd av en slutkund. Nu har väl inte Zeekr så många "spännande val" vad jag vet men annars kan en extrem färg räcka för att bilen ska vara både specialtillverkad och svårsåld till någon annan. Det är väl egentligen inte så konstigt i sig att om man beställer något som är specialbyggt enligt ens egna önskemål så ska man inte bara kunna ändra sig hur som helst, så den möjligheten borde väl eg ses som en bonus snarare än en självklarhet.roffe_s skrev: ↑01 mar 2025 14:12Specialbeställt fordon är nog mer att betrakta av typen taxi, utryckningsfordon, handikappanpassningar etc. Zeekr skulle nog ha svårt att påstå att tillval som någon av en handfull färger, dragkrok eller möjligen ett par paketalternativ skulle gå att hänföra som ”specialbeställt”.improwise skrev: ↑01 mar 2025 13:47Sant, dock står det även som brukligt "Kunden har ingen rätt att frånträda Köpeavtalet om köpet avser ett specialbeställt fordon som ZEEKR inte kan sälja till en annan köpare utan betydande förlust." vilket lämnar utrymme för en viss godtycklig tolkning. Köper man däremot en lagerbil som är "as is" lär det inte vara aktuellt. Det grundläggande är väl i vilken mån en bil (i detta fall) är specialtillverkad enligt kundens önskemål eller inte. Detta då återigen enligt villkoren och inte nödvändigtvis hur det sen faktiskt hanteras i praktiken.backe skrev: ↑01 mar 2025 12:17improwise skrev: ↑01 mar 2025 11:00Distansavtalslagen gäller självklart (för konsument) då den inte är dispositiv. Denna ger rätten att ångra sig, den utlovar dock inte att det ska kunna ske kostnadsfritt. Vilket väl i sig är fullt rimligt, beställer man t.ex. en måttanpassad kostym på nätet lär den vara svårsåld till någon annan osv.Newgusa skrev: ↑01 mar 2025 08:12
Detta har beskrivits en del i Zeekr Sverige forumet. Förutom att distansköpslagen gäller så har flera, inklusive mig fått det i skrift av både säljare och dess chef. Pga deras lagerregler så ser dom t.o.m. fram mot att få lite avbokningar. Du kan nog vara lugn i beställningen.
Edit:
Vad vi vet är att ett antal tusen 001 och X levererats till kunder i SE och NL under ca 18 månaders tid vid detta laget. Jag har ännu inte sett någon artikel, tråd i sociala media eller ärende hos ARN där Zeekr hanterat en kund - privat eller företag - på ett felaktigt vis? Så till dess att motsatsen bevisats kanske vi kan förutsätta att de hanterar denna typ av ärenden ungefär lika bra som de flesta välskötta agenturer/fordonsföretag?
Var och en får själv avgöra vad man förutsätter utöver det som faktiskt står i villkor med mera. Förhoppningsvis ska det inte behöva bli aktuellt i så många fall heller om X7an visar sig vara så bra som vi tror och hoppas och att folk som lagt beställningar på den faktiskt vill ha bilen. Jag tror dessutom att det som nytt och relativt okänt företag (åtminstone i Sverige) borde ligga i Zeekrs intresse att vara väldigt kundvänliga, bland annat därför jag tycker det är mäkligt att man inte är med tydliga med löften om öppet köp osv som borde vara en USP. Hela denna diskussion känns lite onödig och något som Zeekr borde kunna hantera på ett bättre sätt än att som nu faktiskt säga emot sig själva.
Eftersom du inte accepterar en skriftlig garanti från en representant för företaget och inte ett tydligt allmänt villkor där det framgår att du kan lämna igen den så länge du inte misshandlat bilen så kommer det nog bli svårt för dig att känna dig tillfredsställd med ett villkor från någon säljare/företag.improwise skrev: ↑01 mar 2025 13:47Sant, dock står det även som brukligt "Kunden har ingen rätt att frånträda Köpeavtalet om köpet avser ett specialbeställt fordon som ZEEKR inte kan sälja till en annan köpare utan betydande förlust." vilket lämnar utrymme för en viss godtycklig tolkning. Köper man däremot en lagerbil som är "as is" lär det inte vara aktuellt. Det grundläggande är väl i vilken mån en bil (i detta fall) är specialtillverkad enligt kundens önskemål eller inte. Detta då återigen enligt villkoren och inte nödvändigtvis hur det sen faktiskt hanteras i praktiken.backe skrev: ↑01 mar 2025 12:17improwise skrev: ↑01 mar 2025 11:00Distansavtalslagen gäller självklart (för konsument) då den inte är dispositiv. Denna ger rätten att ångra sig, den utlovar dock inte att det ska kunna ske kostnadsfritt. Vilket väl i sig är fullt rimligt, beställer man t.ex. en måttanpassad kostym på nätet lär den vara svårsåld till någon annan osv.Newgusa skrev: ↑01 mar 2025 08:12Detta har beskrivits en del i Zeekr Sverige forumet. Förutom att distansköpslagen gäller så har flera, inklusive mig fått det i skrift av både säljare och dess chef. Pga deras lagerregler så ser dom t.o.m. fram mot att få lite avbokningar. Du kan nog vara lugn i beställningen.improwise skrev: ↑28 feb 2025 23:10Kollad lite på Zeekrs allmänna villkor för privatpersoner och det var rätt tuffa villkor, avbeställning senare än en vecka efter beställning vill dom ha 7% av orderbeloppet för. Vad jag kan se är det alltså inte någon form av bokning som görs som man betalar 3000 kr för utan ett faktiskt köp där första delbetalningen är 3000 kr. Som jämförelse hos Tesla så är det mer en bokning som görs där man fram till beställningen kan ändra sig för i sammanhanget rätt blygsamma avgifter (exakt vad det innebär verkar i praktiken skilja sig något åt, det verkar gå att få även bokningsavgiften om man är nog jobbig).
Edit:
Själv hade jag inte haft något problem att gå på detta om inte företaget haft en historia av att blåsa kunderna.
Villkoret om att man inte kostnadsfritt kan häva köp på specialtillverkade bilar är inget unikt för Zeekr, faktum är att deras villkor är mer generösa än MRFs standardvillkor i detta avseende. T.ex. Volvo kräver 15% för bilar dyrare än 7,5 basbelopp oaktat specialtillverkning osv. (eller åtminstone tar höjd för det i sina motsvarande villkor). Jag har nog aldrig varit med om att säljare i motsvarande situationer (produkter för flera hundratusen kronor sålda av globala välrenomerade företag) varit så frikostiga med att lova ut saker utan att det åtminstone funnits på en webbsida eller liknande att hänvisa till.backe skrev: ↑01 mar 2025 14:28Eftersom du inte accepterar en skriftlig garanti från en representant för företaget och inte ett tydligt allmänt villkor där det framgår att du kan lämna igen den så länge du inte misshandlat bilen så kommer det nog bli svårt för dig att känna dig tillfredsställd med ett villkor från någon säljare/företag.improwise skrev: ↑01 mar 2025 13:47Sant, dock står det även som brukligt "Kunden har ingen rätt att frånträda Köpeavtalet om köpet avser ett specialbeställt fordon som ZEEKR inte kan sälja till en annan köpare utan betydande förlust." vilket lämnar utrymme för en viss godtycklig tolkning. Köper man däremot en lagerbil som är "as is" lär det inte vara aktuellt. Det grundläggande är väl i vilken mån en bil (i detta fall) är specialtillverkad enligt kundens önskemål eller inte. Detta då återigen enligt villkoren och inte nödvändigtvis hur det sen faktiskt hanteras i praktiken.backe skrev: ↑01 mar 2025 12:17improwise skrev: ↑01 mar 2025 11:00Distansavtalslagen gäller självklart (för konsument) då den inte är dispositiv. Denna ger rätten att ångra sig, den utlovar dock inte att det ska kunna ske kostnadsfritt. Vilket väl i sig är fullt rimligt, beställer man t.ex. en måttanpassad kostym på nätet lär den vara svårsåld till någon annan osv.Newgusa skrev: ↑01 mar 2025 08:12
Detta har beskrivits en del i Zeekr Sverige forumet. Förutom att distansköpslagen gäller så har flera, inklusive mig fått det i skrift av både säljare och dess chef. Pga deras lagerregler så ser dom t.o.m. fram mot att få lite avbokningar. Du kan nog vara lugn i beställningen.
Edit:
Själv hade jag inte haft något problem att gå på detta om inte företaget haft en historia av att blåsa kunderna.
Nå väl, finns väl kanske inte så mkt mer att säga om detta utan att bara upprepa det som redan är sagt. Var och en får väl göra sina egna bedömningar här och förhoppningsvis så kommer så väl bilen som Zeekr som företag överleverera och alla blir nöjda och glada