Fråga Zeekr om dom anser att deras bilar är specialbeställda, jag tror inte att dom klassas så.improwise skrev: ↑01 mar 2025 15:01Villkoret om att man inte kostnadsfritt kan häva köp på specialtillverkade bilar är inget unikt för Zeekr, faktum är att deras villkor är mer generösa än MRFs standardvillkor i detta avseende. T.ex. Volvo kräver 15% för bilar dyrare än 7,5 basbelopp oaktat specialtillverkning osv. (eller åtminstone tar höjd för det i sina motsvarande villkor). Jag har nog aldrig varit med om att säljare i motsvarande situationer (produkter för flera hundratusen kronor sålda av globala välrenomerade företag) varit så frikostiga med att lova ut saker utan att det åtminstone funnits på en webbsida eller liknande att hänvisa till.backe skrev: ↑01 mar 2025 14:28Eftersom du inte accepterar en skriftlig garanti från en representant för företaget och inte ett tydligt allmänt villkor där det framgår att du kan lämna igen den så länge du inte misshandlat bilen så kommer det nog bli svårt för dig att känna dig tillfredsställd med ett villkor från någon säljare/företag.improwise skrev: ↑01 mar 2025 13:47Sant, dock står det även som brukligt "Kunden har ingen rätt att frånträda Köpeavtalet om köpet avser ett specialbeställt fordon som ZEEKR inte kan sälja till en annan köpare utan betydande förlust." vilket lämnar utrymme för en viss godtycklig tolkning. Köper man däremot en lagerbil som är "as is" lär det inte vara aktuellt. Det grundläggande är väl i vilken mån en bil (i detta fall) är specialtillverkad enligt kundens önskemål eller inte. Detta då återigen enligt villkoren och inte nödvändigtvis hur det sen faktiskt hanteras i praktiken.backe skrev: ↑01 mar 2025 12:17improwise skrev: ↑01 mar 2025 11:00
Distansavtalslagen gäller självklart (för konsument) då den inte är dispositiv. Denna ger rätten att ångra sig, den utlovar dock inte att det ska kunna ske kostnadsfritt. Vilket väl i sig är fullt rimligt, beställer man t.ex. en måttanpassad kostym på nätet lär den vara svårsåld till någon annan osv.
Notera dock att mitt resonemang endast utgår från vad som står i de villkor man godkänner i samband med köpet. Hur Zeekr sedan faktiskt hanterar en avbeställning är något annat. Förhoppningsvis håller man vad man lovat i mail osv (även om åtminstone jag har haft svårt att få några specifika detaljer kring detta). Sen är detta förhoppningsvis en kanonbil så att ingen vill avboka den, skulle ju lösa problemet för alla inblandade
Edit:
Kan tilläggas att vad jag kan se vid en snabb genomläsning så speglar Zeekrs villkor väl den branschöverenskommelse som finns mellan MRF och Konsumentverket gällande just bilar
https://publikationer.konsumentverket.s ... ersonbilar
Notera dock att de kostnader som faktiskt tas ut vid en avbeställning måste vara skäliga oavsett.Den utlovar dock det så länge bilen återlämnas i det skick som den kan förväntas vara för att bestämma om man gillar den.Denna ger rätten att ångra sig, den utlovar dock inte att det ska kunna ske kostnadsfritt.
6.3 Om Kunden frånträder Köpeavtalet i enlighet med punkt 6.1 – 6.2 har ZEEKR rätt till ersättning för eventuell värdeminskning i Fordonet endast i den mån sådan förlust är en följd av att Kunden hanterat Fordonet i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att kunna fastställa Fordonets egenskaper och/eller funktion. Om Fordonet körts mer än 500 kilometer, under tiden från Leverans till att Fordonet returneras efter frånträdande, ska det alltid räknas som att Fordonet hanterats i större utsträckning än nödvändigt. Ersättning enligt detta avsnitt 6.3 kan betalas genom kvittning av Köpeskillingen som återbetalas av ZEEKR.
Själv hade jag inte haft något problem att gå på detta om inte företaget haft en historia av att blåsa kunderna.
Nå väl, finns väl kanske inte så mkt mer att säga om detta utan att bara upprepa det som redan är sagt. Var och en får väl göra sina egna bedömningar här och förhoppningsvis så kommer så väl bilen som Zeekr som företag överleverera och alla blir nöjda och glada![]()
Zeekr 7X
Moderator: Redaktion
Re: Zeekr 7X
Re: Zeekr 7X
Kinesiska versionen av bilen som det finns massor provkörningar på youtube sen 4-5 månader tillbaka. Trist... Trodde det var EU-versionen när klippet var så pass nytt.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Zeekr 7X
Jo, nästan märkligt att ingen verkar få köra bilen i Europa på ytterligare någon månad när den bevisligen finns i EU version redan idag. Om inte i trafik så åtminstone på någon stängd bana eller liknande. Antar att mycket av köregenskaper osv borde vara desamma då jag föreställer mig att det borde vara mest inredning och liknande som anpassas för respektive marknad.
Det är åtminstone västerlänningar som testat bilen i Kina i ett par videos, som väl ändå får antas vara mer bekanta med hur det är att köra bil i Europa. I Kina verkar det fortfarande vara rätt vanligt att den som äger bilen sitter i baksätet med förare som kör den.
Re: Zeekr 7X
Det är förseriebilar, tror det är klokt att inte släppa dom för provkörning innan man kalibrerat fjädring och plingande m.m. för Europa. Tror det är ett ganska viktigt släpp för Zeekr i Europa, man går in i fler länder nu också.improwise skrev: ↑01 mar 2025 16:10Jo, nästan märkligt att ingen verkar få köra bilen i Europa på ytterligare någon månad när den bevisligen finns i EU version redan idag. Om inte i trafik så åtminstone på någon stängd bana eller liknande. Antar att mycket av köregenskaper osv borde vara desamma då jag föreställer mig att det borde vara mest inredning och liknande som anpassas för respektive marknad.
Det är åtminstone västerlänningar som testat bilen i Kina i ett par videos, som väl ändå får antas vara mer bekanta med hur det är att köra bil i Europa. I Kina verkar det fortfarande vara rätt vanligt att den som äger bilen sitter i baksätet med förare som kör den.
Men jag är också riktigt nyfiken på hur den kommer tas emot av pressen här.
Re: Zeekr 7X
När var det som bilen släpptes i Kina? En del av de recensioner som finns verkar vara flera månader gamla och får känslan av att det handlar om riktiga produktionsbilar som körs på vanliga vägar, dvs att det åtminstone för kinesiska marknaden borde hunnit produceras och säljas en hel del 7X.backe skrev: ↑01 mar 2025 16:27Det är förseriebilar, tror det är klokt att inte släppa dom för provkörning innan man kalibrerat fjädring och plingande m.m. för Europa. Tror det är ett ganska viktigt släpp för Zeekr i Europa, man går in i fler länder nu också.improwise skrev: ↑01 mar 2025 16:10Jo, nästan märkligt att ingen verkar få köra bilen i Europa på ytterligare någon månad när den bevisligen finns i EU version redan idag. Om inte i trafik så åtminstone på någon stängd bana eller liknande. Antar att mycket av köregenskaper osv borde vara desamma då jag föreställer mig att det borde vara mest inredning och liknande som anpassas för respektive marknad.
Det är åtminstone västerlänningar som testat bilen i Kina i ett par videos, som väl ändå får antas vara mer bekanta med hur det är att köra bil i Europa. I Kina verkar det fortfarande vara rätt vanligt att den som äger bilen sitter i baksätet med förare som kör den.
Men jag är också riktigt nyfiken på hur den kommer tas emot av pressen här.
Re: Zeekr 7X
Förserie för Europa.improwise skrev: ↑01 mar 2025 17:32När var det som bilen släpptes i Kina? En del av de recensioner som finns verkar vara flera månader gamla och får känslan av att det handlar om riktiga produktionsbilar som körs på vanliga vägar, dvs att det åtminstone för kinesiska marknaden borde hunnit produceras och säljas en hel del 7X.backe skrev: ↑01 mar 2025 16:27Det är förseriebilar, tror det är klokt att inte släppa dom för provkörning innan man kalibrerat fjädring och plingande m.m. för Europa. Tror det är ett ganska viktigt släpp för Zeekr i Europa, man går in i fler länder nu också.improwise skrev: ↑01 mar 2025 16:10Jo, nästan märkligt att ingen verkar få köra bilen i Europa på ytterligare någon månad när den bevisligen finns i EU version redan idag. Om inte i trafik så åtminstone på någon stängd bana eller liknande. Antar att mycket av köregenskaper osv borde vara desamma då jag föreställer mig att det borde vara mest inredning och liknande som anpassas för respektive marknad.
Det är åtminstone västerlänningar som testat bilen i Kina i ett par videos, som väl ändå får antas vara mer bekanta med hur det är att köra bil i Europa. I Kina verkar det fortfarande vara rätt vanligt att den som äger bilen sitter i baksätet med förare som kör den.
Men jag är också riktigt nyfiken på hur den kommer tas emot av pressen här.
Re: Zeekr 7X
Förresten så sa enhauto (S3XY buttons) i en interjvu med Björn Nyland att man håller på att lösa liknande till Zeekr. Man ville dock inte ge fler detaljer innan man var i mål. Lät intressant!
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Zeekr 7X
Hur kan det komma sig att Zeekr 001 är klart dyrare än 7X? Vilka är de tänkta köparna av 001 som inte förväntas välja den billigare 7X istället?
Då är väl dessutom den 001a vi har i Europa en klart äldre version av den som dom har i Kina osv som jag förstått det. SUVar brukar väl överlag vara onaturligt dyra bara just därför. Därmed inte sagt att SUV alltid skulle vara bättre än "vanlig bil", men just i detta fall kan jag inte låta bli att tycka att 001an borde vara lite svårsåld.
Då är väl dessutom den 001a vi har i Europa en klart äldre version av den som dom har i Kina osv som jag förstått det. SUVar brukar väl överlag vara onaturligt dyra bara just därför. Därmed inte sagt att SUV alltid skulle vara bättre än "vanlig bil", men just i detta fall kan jag inte låta bli att tycka att 001an borde vara lite svårsåld.
Re: Zeekr 7X
Det är väl lite som att jämföra nuvarande Model S mot Model Y Juniper?improwise skrev: ↑02 mar 2025 18:24Hur kan det komma sig att Zeekr 001 är klart dyrare än 7X? Vilka är de tänkta köparna av 001 som inte förväntas välja den billigare 7X istället?
Då är väl dessutom den 001a vi har i Europa en klart äldre version av den som dom har i Kina osv som jag förstått det. SUVar brukar väl överlag vara onaturligt dyra bara just därför. Därmed inte sagt att SUV alltid skulle vara bättre än "vanlig bil", men just i detta fall kan jag inte låta bli att tycka att 001an borde vara lite svårsåld.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
Re: Zeekr 7X
Storleken. Storleken och som Pefreli säger - kanske är 001 något mer premium i utförandet?improwise skrev: ↑02 mar 2025 18:24Hur kan det komma sig att Zeekr 001 är klart dyrare än 7X? Vilka är de tänkta köparna av 001 som inte förväntas välja den billigare 7X istället?
Då är väl dessutom den 001a vi har i Europa en klart äldre version av den som dom har i Kina osv som jag förstått det. SUVar brukar väl överlag vara onaturligt dyra bara just därför. Därmed inte sagt att SUV alltid skulle vara bättre än "vanlig bil", men just i detta fall kan jag inte låta bli att tycka att 001an borde vara lite svårsåld.
Då vi inte vet något om Zeekrs planerade utveckling av modell 001 är det svårt att sia om varför det dröjer med den uppdateringen. Ska vi spekulera kan det kanske vara den blixtsnabba utvecklingen i Kina, faktum är att 2024:an uppdaterades ytterligare en gång inför 2025 med helt nytt ADAS-system inklusive lidar - https://en.m.wikipedia.org/wiki/Zeekr_001
Så vi kan nog räkna med att nuvarande modell lever kvar ännu ett slag, mjukvaran används ju med viss anpassning även i X, kommande 7X och sannolikt även nästkommande bilar.
Troligen ser vi inte en uppdaterad Europaversion av 001 presenterad förrän tidigast 2026. Och då med 800V, golden battery och lidar för nästa nivå av förarhjälpmedel.
Min gissning.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Zeekr 7X
Model S har väl ett antal fördelar jämfört med Model Y till ett väsentligt högre pris, men föreställer mig att få skulle välja Model Y om den hade samma prislapp. Däremot har jag svårare att se varför man skulle betala mer för 001 jämfört med 7X. Eller så har 001 ett antal fördelar som motiverar det högre priset som jag missat, därav frågan.pefreli skrev: ↑02 mar 2025 19:56Det är väl lite som att jämföra nuvarande Model S mot Model Y Juniper?improwise skrev: ↑02 mar 2025 18:24Hur kan det komma sig att Zeekr 001 är klart dyrare än 7X? Vilka är de tänkta köparna av 001 som inte förväntas välja den billigare 7X istället?
Då är väl dessutom den 001a vi har i Europa en klart äldre version av den som dom har i Kina osv som jag förstått det. SUVar brukar väl överlag vara onaturligt dyra bara just därför. Därmed inte sagt att SUV alltid skulle vara bättre än "vanlig bil", men just i detta fall kan jag inte låta bli att tycka att 001an borde vara lite svårsåld.
Re: Zeekr 7X
Får intrycket av att 001 och 7X är rätt lika annat än "formatet" och att 7X tycks vara nyare i många avseenden. 7X är väl inte direkt en liten bil heller. Sen kan det väl finnas andra faktorer som att Zeekr kanske hellre vill att man köper 7X än 001 av olika anledningar.roffe_s skrev: ↑02 mar 2025 20:20Storleken. Storleken och som Pefreli säger - kanske är 001 något mer premium i utförandet?improwise skrev: ↑02 mar 2025 18:24Hur kan det komma sig att Zeekr 001 är klart dyrare än 7X? Vilka är de tänkta köparna av 001 som inte förväntas välja den billigare 7X istället?
Då är väl dessutom den 001a vi har i Europa en klart äldre version av den som dom har i Kina osv som jag förstått det. SUVar brukar väl överlag vara onaturligt dyra bara just därför. Därmed inte sagt att SUV alltid skulle vara bättre än "vanlig bil", men just i detta fall kan jag inte låta bli att tycka att 001an borde vara lite svårsåld.
Då vi inte vet något om Zeekrs planerade utveckling av modell 001 är det svårt att sia om varför det dröjer med den uppdateringen. Ska vi spekulera kan det kanske vara den blixtsnabba utvecklingen i Kina, faktum är att 2024:an uppdaterades ytterligare en gång inför 2025 med helt nytt ADAS-system inklusive lidar - https://en.m.wikipedia.org/wiki/Zeekr_001
Så vi kan nog räkna med att nuvarande modell lever kvar ännu ett slag, mjukvaran används ju med viss anpassning även i X, kommande 7X och sannolikt även nästkommande bilar.
Troligen ser vi inte en uppdaterad Europaversion av 001 presenterad förrän tidigast 2026. Och då med 800V, golden battery och lidar för nästa nivå av förarhjälpmedel.
Min gissning.
SUV brukar väl överlag vara "medelklass premium" medan dom med mer generösa budgetar tenderar att köpa sedan och då gärna låta någon annan köra den. Men då tror jag även att dessa sedanmodeller har en del möjliga tillval utöver det vanliga. Hur ser prissättningen ut i andra delar av världen och kanske främst då Kina?
Ni som har 001 får gärna berätta om ni även idag skulle valt den framför 7X (eller iaf med det vi vet om den) och i så fall varför. Köregenskaper brukar väl överlag vara något som är lite bättre i lägre bilar.
Re: Zeekr 7X
7X är tydligt en "upper middle class SUV", något mer exklusiv och med högre standard än nuvarande X. 001 en "Shooting Brake" med sannolikt något högre komfort (beroende på längre hjulbas) och, i mina ögon, även snyggare. Den har sin nackdel i att den har några år på nacken vilket bl a märks på 400V-arkitekturen.improwise skrev: ↑02 mar 2025 20:45Får intrycket av att 001 och 7X är rätt lika annat än "formatet" och att 7X tycks vara nyare i många avseenden. 7X är väl inte direkt en liten bil heller. Sen kan det väl finnas andra faktorer som att Zeekr kanske hellre vill att man köper 7X än 001 av olika anledningar.roffe_s skrev: ↑02 mar 2025 20:20Storleken. Storleken och som Pefreli säger - kanske är 001 något mer premium i utförandet?improwise skrev: ↑02 mar 2025 18:24Hur kan det komma sig att Zeekr 001 är klart dyrare än 7X? Vilka är de tänkta köparna av 001 som inte förväntas välja den billigare 7X istället?
Då är väl dessutom den 001a vi har i Europa en klart äldre version av den som dom har i Kina osv som jag förstått det. SUVar brukar väl överlag vara onaturligt dyra bara just därför. Därmed inte sagt att SUV alltid skulle vara bättre än "vanlig bil", men just i detta fall kan jag inte låta bli att tycka att 001an borde vara lite svårsåld.
Då vi inte vet något om Zeekrs planerade utveckling av modell 001 är det svårt att sia om varför det dröjer med den uppdateringen. Ska vi spekulera kan det kanske vara den blixtsnabba utvecklingen i Kina, faktum är att 2024:an uppdaterades ytterligare en gång inför 2025 med helt nytt ADAS-system inklusive lidar - https://en.m.wikipedia.org/wiki/Zeekr_001
Så vi kan nog räkna med att nuvarande modell lever kvar ännu ett slag, mjukvaran används ju med viss anpassning även i X, kommande 7X och sannolikt även nästkommande bilar.
Troligen ser vi inte en uppdaterad Europaversion av 001 presenterad förrän tidigast 2026. Och då med 800V, golden battery och lidar för nästa nivå av förarhjälpmedel.
Min gissning.
SUV brukar väl överlag vara "medelklass premium" medan dom med mer generösa budgetar tenderar att köpa sedan och då gärna låta någon annan köra den.
Hur ser prissättningen ut i andra delar av världen och kanske främst då Kina?
Det finns flera bra och informativa trådar här på forumet angående 400V vs 800V och vi ska inte hamna där. Personligen snabbladdar jag normalt inte mer än ett tiotal gånger per år och då med förvärmt batteri, därför är laddtiden än så länge ingen dealbraker för mig och sannolikt några av mina gelikar.
Personligen har jag haft tillräckligt många SUV för att gärna köra någon annan modell så här kanske 007GT / 7GT eller vad den skulle heta i Europa vore ett mer intressant alternativ, 001 är kanske ett halvt nummer för stor för vårt nuvarande behov.
Men 001 är nog inte tänkt som en produkt för de breda massorna, här lär 7X och de kommande seriesyskonen bli storsäljarna. 001 är, i mitt personliga tycke, en attraktivt prissatt och väl designad premiumbil som gett Zeekr möjlighet att bygga upp en försäljningsorganisation och modifiera samt utveckla programvara för den europeiska marknaden. Frukterna av den satsningen lär komma med de efterföljande modellerna.
Vi ägare har fortfarande synpunkter på vissa designval när det gäller UI och körlägen, här finns fortsatt en utvecklingspotential. Men efter att rätt nära kunna följa hur systematiskt bolaget samlar in observationer och data från kunder för att prioritera utvecklingsarbetet under det senaste året är jag dels övertygad om att de har fullt upp med de nya marknaderna som öppnas och de nya modellerna som presenteras, dels behöver finslipa på moduler och algoritmer för Europeiskt bruk inför arbetet med att anpassa en uppdaterad 001. Som jag uppfattat det ligger Zeekr 001 högre i pris i Kina, ca 35% om jag förstått det rätt. För min del en hint kring var i pris en uppdaterad 001 skulle kunna hamna. Tänker jag.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Zeekr 7X
7x känns väldigt intressant. Men de kalkyler jag sett på operationell leasing är mycket högre än jag trott och förväntat mig. Kanske räknar leasing bolagen på sämre restvärde jämfört likvärdigt dyr random VW, Volvo etc.
I tråden diskuterades pris mot 001. Såg detta erbjudande:
https://www.ayvens.com/sv-se/foretagsle ... zeekr-001/
Låter misstänkt låg månadskostnad? Någon som vet hur den kan ligga så mkt lägre än tex en 7x Long Range RWD?
I tråden diskuterades pris mot 001. Såg detta erbjudande:
https://www.ayvens.com/sv-se/foretagsle ... zeekr-001/
Låter misstänkt låg månadskostnad? Någon som vet hur den kan ligga så mkt lägre än tex en 7x Long Range RWD?
Re: Zeekr 7X
De har haft en drive på 001 Performance sedan en tid, jag tror helt enkelt de sålt betydligt fler Privilege (högsta utrustningsnivån) än vad de bedömt, på bekostnad av Performance. I min värld är Performance kanske det mest prisvärda valet för bilen. Du missar luftfjädring och lite "bells and whistles" som massagestolar, svart överdel och subwoofer samt kanske något annat glitter i granen - men när jag provkörde Performance var jag impad över hur väl den fungerade.linoleum skrev: ↑02 mar 2025 22:047x känns väldigt intressant. Men de kalkyler jag sett på operationell leasing är mycket högre än jag trott och förväntat mig. Kanske räknar leasing bolagen på sämre restvärde jämfört likvärdigt dyr random VW, Volvo etc.
I tråden diskuterades pris mot 001. Såg detta erbjudande:
https://www.ayvens.com/sv-se/foretagsle ... zeekr-001/
Låter misstänkt låg månadskostnad? Någon som vet hur den kan ligga så mkt lägre än tex en 7x Long Range RWD?
Sannolikt saknar leasingbolagen data för 7X och möjligen önskar de följa efterfrågan. Men för att svara på Din fråga så är en 001 Performance ett mycket bra val för den prislappen. Jag har ingen aning om vad 7X kan kosta på leasing från Zeekr direkt, men de kanske inte erbjuder operationell leasing?
Mina 2p,
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Zeekr 7X
Bra input! De recensioner jag läst/kollat Y-tube så verkar ju 001 ha blandande omdömen. Ska undersöka närmare om priset / villkor i den länken jag skickade stämmer eller har någon hake.roffe_s skrev: ↑02 mar 2025 22:24De har haft en drive på 001 Performance sedan en tid, jag tror helt enkelt de sålt betydligt fler Privilege (högsta utrustningsnivån) än vad de bedömt, på bekostnad av Performance. I min värld är Performance kanske det mest prisvärda valet för bilen. Du missar luftfjädring och lite "bells and whistles" som massagestolar, svart överdel och subwoofer samt kanske något annat glitter i granen - men när jag provkörde Performance var jag impad över hur väl den fungerade.linoleum skrev: ↑02 mar 2025 22:047x känns väldigt intressant. Men de kalkyler jag sett på operationell leasing är mycket högre än jag trott och förväntat mig. Kanske räknar leasing bolagen på sämre restvärde jämfört likvärdigt dyr random VW, Volvo etc.
I tråden diskuterades pris mot 001. Såg detta erbjudande:
https://www.ayvens.com/sv-se/foretagsle ... zeekr-001/
Låter misstänkt låg månadskostnad? Någon som vet hur den kan ligga så mkt lägre än tex en 7x Long Range RWD?
Sannolikt saknar leasingbolagen data för 7X och möjligen önskar de följa efterfrågan. Men för att svara på Din fråga så är en 001 Performance ett mycket bra val för den prislappen. Jag har ingen aning om vad 7X kan kosta på leasing från Zeekr direkt, men de kanske inte erbjuder operationell leasing?
Mina 2p,
Ja det kan nog vara så som du säger om 7X. Jag har inte fått någon offert direkt från Zeekr på leasing, men från NF Fleet. Och TCO kostnaden var ett par tusenlappar högre än jag förväntade mig med tanke på det relativt låga inköpspriset på bilen.
I just denna stund, för min del, lutar det åt att välja ett lite tråkigt men troligen solitt val i en GTX Tourer.
Re: Zeekr 7X
Inte ett dåligt val det heller, Du blir säkert nöjdlinoleum skrev: ↑03 mar 2025 14:22Bra input! De recensioner jag läst/kollat Y-tube så verkar ju 001 ha blandande omdömen. Ska undersöka närmare om priset / villkor i den länken jag skickade stämmer eller har någon hake.roffe_s skrev: ↑02 mar 2025 22:24De har haft en drive på 001 Performance sedan en tid, jag tror helt enkelt de sålt betydligt fler Privilege (högsta utrustningsnivån) än vad de bedömt, på bekostnad av Performance. I min värld är Performance kanske det mest prisvärda valet för bilen. Du missar luftfjädring och lite "bells and whistles" som massagestolar, svart överdel och subwoofer samt kanske något annat glitter i granen - men när jag provkörde Performance var jag impad över hur väl den fungerade.linoleum skrev: ↑02 mar 2025 22:047x känns väldigt intressant. Men de kalkyler jag sett på operationell leasing är mycket högre än jag trott och förväntat mig. Kanske räknar leasing bolagen på sämre restvärde jämfört likvärdigt dyr random VW, Volvo etc.
I tråden diskuterades pris mot 001. Såg detta erbjudande:
https://www.ayvens.com/sv-se/foretagsle ... zeekr-001/
Låter misstänkt låg månadskostnad? Någon som vet hur den kan ligga så mkt lägre än tex en 7x Long Range RWD?
Sannolikt saknar leasingbolagen data för 7X och möjligen önskar de följa efterfrågan. Men för att svara på Din fråga så är en 001 Performance ett mycket bra val för den prislappen. Jag har ingen aning om vad 7X kan kosta på leasing från Zeekr direkt, men de kanske inte erbjuder operationell leasing?
Mina 2p,
Ja det kan nog vara så som du säger om 7X. Jag har inte fått någon offert direkt från Zeekr på leasing, men från NF Fleet. Och TCO kostnaden var ett par tusenlappar högre än jag förväntade mig med tanke på det relativt låga inköpspriset på bilen.
I just denna stund, för min del, lutar det åt att välja ett lite tråkigt men troligen solitt val i en GTX Tourer.


Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Zeekr 7X
Nu finns den att titta på i Norge:
Han säger att det är lanseringskampanj till 22/3 - frågan är om det är det datumet som den blir dyrare i Sverige också?
Kanske värt att ha i åtanke om någon funderar på att slänga in en förbokning.
"Spar kr 75.000
7X Privilege AWD
Toppmodellen Privilege AWD med Comfort Pack (til en verdi av kr 35.000) og vinterhjul (til en verdi av kr 40.000) inkludert
Comfort pack (inkluderer bla. soft-close dører)
Adaptiv luftfjæring
Elektriske seter med minne, ventilasjon og massasje
Premium lydanlegg med 21 høytalere
Kampanjen gjelder til og med 22.03.25
kr 629.900*"
Han säger att det är lanseringskampanj till 22/3 - frågan är om det är det datumet som den blir dyrare i Sverige också?
Kanske värt att ha i åtanke om någon funderar på att slänga in en förbokning.
"Spar kr 75.000
7X Privilege AWD
Toppmodellen Privilege AWD med Comfort Pack (til en verdi av kr 35.000) og vinterhjul (til en verdi av kr 40.000) inkludert
Comfort pack (inkluderer bla. soft-close dører)
Adaptiv luftfjæring
Elektriske seter med minne, ventilasjon og massasje
Premium lydanlegg med 21 høytalere
Kampanjen gjelder til og med 22.03.25
kr 629.900*"
Re: Zeekr 7X
Det står också så här i videonbeskrivningen:
"Bilen er utstilt hos Frydenbø Bil Kokstad frem til og med 22. mars"
Så kan ju vara så att den åker mellan handlare och att just den handlaren har leasingerbjudande medans bilen finns på plats?
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
- A76
- Teslaägare
- Inlägg: 384
- Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
- Ort: Onsala
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Re: Zeekr 7X
Representanten på Zeekr i Nordstan i Gbg berättade att det kommer förändringar i vilka paket som är inkluderade. Så justering verkar komma.
Försökte få bekräftelse om det går att eftermontera drag till samma pris som vid beställning av bilen. Han visste inte och skulle försöka ge ett svar på mail men det har inte kommit. Är det någon annan som fått svar på frågan om kostnad vid eftermontering av drag?
Re: Zeekr 7X
Ja, kollar Du ett par sidor tillbaka i tråden ser Du att någon (Danne?) fått svaret att eftermontering kan ske för samma kostnad hos någon av Zeekr servicepartners. Draget monteras för övrigt på bilarna när de anlänt till Göteborg.A76 skrev: ↑15 mar 2025 08:13Representanten på Zeekr i Nordstan i Gbg berättade att det kommer förändringar i vilka paket som är inkluderade. Så justering verkar komma.
Försökte få bekräftelse om det går att eftermontera drag till samma pris som vid beställning av bilen. Han visste inte och skulle försöka ge ett svar på mail men det har inte kommit. Är det någon annan som fått svar på frågan om kostnad vid eftermontering av drag?
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Zeekr 7X
Kul, det är runt hörnet till mitt kontor

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Zeekr 7X
Det var ju spännande, Du får ta en promenad under lunchen och berätta om Ditt intryck?HelectriC skrev: ↑15 mar 2025 12:17
Kul, det är runt hörnet till mitt kontor![]()

Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Zeekr 7X
Var borta och kikade och måste säga att jag är imponerad. Upplevd kvalitetskänsla i interiören är väldigt bra för att vara en bil i denna prisklassen (630.000 NOK med toppmotoriseringen AWD och all utrustning inkl vinterhjul).
Det var nästan ingen hårdplast alls. Lagom storlek både i framsäte och bak. Matrix, HUD, ventilerade framstolar med massage. Ok frunk, ok bagage. Återstår att se hur den är att köra, men intrycket så långt är mycket bra!
Det var nästan ingen hårdplast alls. Lagom storlek både i framsäte och bak. Matrix, HUD, ventilerade framstolar med massage. Ok frunk, ok bagage. Återstår att se hur den är att köra, men intrycket så långt är mycket bra!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Zeekr 7X
Kul, tack för rapporten! Du må ju ha en av forumets största erfarenhet av att faktiskt äga elbilar av olika fabrikat och biltyp så den erfarenheten väger i mina ögon tungtHelectriC skrev: ↑19 mar 2025 18:14Var borta och kikade och måste säga att jag är imponerad. Upplevd kvalitetskänsla i interiören är väldigt bra för att vara en bil i denna prisklassen (630.000 NOK med toppmotoriseringen AWD och all utrustning inkl vinterhjul).
Det var nästan ingen hårdplast alls. Lagom storlek både i framsäte och bak. Matrix, HUD, ventilerade framstolar med massage. Ok frunk, ok bagage. Återstår att se hur den är att köra, men intrycket så långt är mycket bra!

Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021