Det jag menar är att den låga kvaliten på det jag räknar upp sannolikt drabbar besiktningsbiten också.Gustafsson skrev: ↑05 mar 2025 21:18
Få av de felen som du tar upp är de vanliga som gör att Teslor blir underkända på besiktning, vilket tråden handlar om.
Tex, att hjulinställningar ofta är extremt dåligt på teslor. Trasiga lånkarmar på S kan bero på det också. S är ju kända för att äta bakhjul, vilket med all säkerhet påverkar belastningen på länkarmar.
Ja, dåligt inställda lysen är väldigt vanligt för underkända teslor, jag är med i 5-6 facebookgrupper och det är vanligt.Gustafsson skrev: ↑05 mar 2025 21:18Där verkar ljus (felställda) vara bland de vanligaste, bromsar å hjulupphängning också, oklart vilka fel det handlar om.
Felinställda dimljus verkar vara mer regel än undantag.
Hjulinställning, ljusinställning är även det typiska tecken på låg kvalite.
Tesla skiter fullständigt i hjulinställningen, det tar inte heller något ansvar för när däcken förstörs, utan hävdar att man kört på något.
I facebookgrupperna bland de som inte har så mycket koll på bilar tror man därför att det räcker med att förankra bilen på teailern för att hjulinställningen ska förändras (vilket inte är ens i närheten av sant. Man kan ta en kurva med > 1G utan att ändra hjulinställningen, den måste alltså klara mångdubbelt det man orkar dra med lastförankring.