pefreli skrev:Hertsh skrev: ↑09 feb 2025 13:06
pefreli skrev:Hertsh skrev: ↑08 feb 2025 16:13
Det finns inga som helst nyheter om att uppdaterade modellen ska komma hit. Kanske, kanske inte.
Jag har nuvarande modell och är väldigt nöjd ägare. Gick från en Model X Raven.
Ok, kul att du är nöjd!
Hur funkar långresor med Zeekr?
Kommer man från Tesla så är ju SUC/navigation/förkonditionering av batteri etc. väldigt smidigt och en av de främsta fördelarna.
Får man förslag på laddstopp, kan man se hur stationerna är belastade etc?
Långresor fungerar bra, men de jobbar på att bättra navigatorn. De släppte en helt ny navigatorapp för cirka en månad sedan och den är ett stort steg framåt. Den planerar in stopp, förkonditionering fungerar (man kan även starta förkonditionering manuellt om man vill). MEN, man kan ännu inte välja ett/flera laddnätverk som föredragna (eller några att undvika). Däremot står det i appen att det kommer så jag förväntar mig det ganska snart. Man ser hur upptagna laddstoppen är om man klickar på dem eller när det planeras in, men den planerar inte om ifall det blir värre så där finns förbättringspotential.
Teslas planering är bättre, men har en nedsida, den planerar bara med SuC (eller så var det iaf för ett år sedan när jag bytte bort Teslan) som förvisso är bra men ändå begränsad i jämförelse med allt annat. Dock saknade jag inte annat när jag hade min Tesla så det funkade tillräckligt bra.
Jag har haft bilen i ett år nu och inte laddat på SuC en enda gång sen jag bytte bort Teslan. Har inte saknat det. Använt IONITY, circle K och Eviny. Tesla har varit för dyrt, men de har sänkt priserna så nu kommer jag nog snart även använda dem.
Andra frågor? Bara att ställa fler.
Det låter ju bättre än jag förväntat mig!
I princip låter det som man har kommit ikapp.
Vad är dina främsta + respektive - jämfört med Tesla?
Främsta PLUS:
1) byggkvalitet och kupékänslan
2) regnsensor som fungerar
3) Matrix-LED (finns väl på 3? Men inte på den X jag gick ifrån)
4) HUD med bra info
5) Billigare i inköp än motsvarande Tesla. Jag betalade drygt 800k och en S är betydligt dyrare
6) tystare i motorvägsfart
7) Snålare än min X var (men det är inte en helt ärlig jämförelse för X är så mycket större. Bättre jämföra med en S som jag inte vet vad den konsumerar i motorvägsfart
8) Automatisk dragkrok som åker ut och in med ett knapptryck
9) Bättre laddfart (200kw Max och bättre kurva framförallt över 60% än min X)
10) Bättre LCC än Tesla. Den klarar 1+2 vägar med färre ryck i ratten. Inga spökbromsningar.
Främsta MINUS
1) Långsammare UI som har lite lagg ibland
2) Viss klimatautomatik strular och jag har haft tillfällen då återrecirkulation sätts på så det blir imma i kupén när det inte är ”motiverat”
3) Profiler mellan olika förare och ibland till och med för en förare tappar minnet så man måste göra om inställningar
4) Bristerna i navigatorn som jag nämnde ovan
5) Bilen rullar på 22” både på vinter och sommar vilket gör den onödigt törstig
6) Designen inte helt optimerad för vårt klimat (kanske inte minus jmf med Tesla men ändå irriterande (tex handtagen åker ut o in vilket gör att de kan strula och frysa, inga dropplister varken vid framruta, över dörrar eller vid baklucka vilket gör att vatten rinner ner vid dörröppning eller spolarvätska rinner ut över förardörrens fönster och smutsar ner när man kör…)
Ja det är väl det jag kommer på nu i den ordning jag kom på det och inte nödvändigtvis i prio-ordning.