Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Hertsh
Inlägg: 1316
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Hertsh »

pefreli skrev:
Hertsh skrev: 08 feb 2025 16:13
Det finns inga som helst nyheter om att uppdaterade modellen ska komma hit. Kanske, kanske inte.

Jag har nuvarande modell och är väldigt nöjd ägare. Gick från en Model X Raven.
Ok, kul att du är nöjd!

Hur funkar långresor med Zeekr?

Kommer man från Tesla så är ju SUC/navigation/förkonditionering av batteri etc. väldigt smidigt och en av de främsta fördelarna.

Får man förslag på laddstopp, kan man se hur stationerna är belastade etc?
Långresor fungerar bra, men de jobbar på att bättra navigatorn. De släppte en helt ny navigatorapp för cirka en månad sedan och den är ett stort steg framåt. Den planerar in stopp, förkonditionering fungerar (man kan även starta förkonditionering manuellt om man vill). MEN, man kan ännu inte välja ett/flera laddnätverk som föredragna (eller några att undvika). Däremot står det i appen att det kommer så jag förväntar mig det ganska snart. Man ser hur upptagna laddstoppen är om man klickar på dem eller när det planeras in, men den planerar inte om ifall det blir värre så där finns förbättringspotential.

Teslas planering är bättre, men har en nedsida, den planerar bara med SuC (eller så var det iaf för ett år sedan när jag bytte bort Teslan) som förvisso är bra men ändå begränsad i jämförelse med allt annat. Dock saknade jag inte annat när jag hade min Tesla så det funkade tillräckligt bra.

Jag har haft bilen i ett år nu och inte laddat på SuC en enda gång sen jag bytte bort Teslan. Har inte saknat det. Använt IONITY, circle K och Eviny. Tesla har varit för dyrt, men de har sänkt priserna så nu kommer jag nog snart även använda dem.

Andra frågor? Bara att ställa fler.
Glad för att jag sålt min Tesla
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 384
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av A76 »

Hertsh skrev: 09 feb 2025 13:06
pefreli skrev:
Hertsh skrev: 08 feb 2025 16:13
Det finns inga som helst nyheter om att uppdaterade modellen ska komma hit. Kanske, kanske inte.

Jag har nuvarande modell och är väldigt nöjd ägare. Gick från en Model X Raven.
Ok, kul att du är nöjd!

Hur funkar långresor med Zeekr?

Kommer man från Tesla så är ju SUC/navigation/förkonditionering av batteri etc. väldigt smidigt och en av de främsta fördelarna.

Får man förslag på laddstopp, kan man se hur stationerna är belastade etc?
Långresor fungerar bra, men de jobbar på att bättra navigatorn. De släppte en helt ny navigatorapp för cirka en månad sedan och den är ett stort steg framåt. Den planerar in stopp, förkonditionering fungerar (man kan även starta förkonditionering manuellt om man vill). MEN, man kan ännu inte välja ett/flera laddnätverk som föredragna (eller några att undvika). Däremot står det i appen att det kommer så jag förväntar mig det ganska snart. Man ser hur upptagna laddstoppen är om man klickar på dem eller när det planeras in, men den planerar inte om ifall det blir värre så där finns förbättringspotential.

Teslas planering är bättre, men har en nedsida, den planerar bara med SuC (eller så var det iaf för ett år sedan när jag bytte bort Teslan) som förvisso är bra men ändå begränsad i jämförelse med allt annat. Dock saknade jag inte annat när jag hade min Tesla så det funkade tillräckligt bra.

Jag har haft bilen i ett år nu och inte laddat på SuC en enda gång sen jag bytte bort Teslan. Har inte saknat det. Använt IONITY, circle K och Eviny. Tesla har varit för dyrt, men de har sänkt priserna så nu kommer jag nog snart även använda dem.

Andra frågor? Bara att ställa fler.
Hur fort laddar den på SuC V3-4?
Börjar bli sugen på en 7X men laddar Zeekr kass på SuC så blir jag nog lite mer tveksam..
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1866
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av pefreli »

Hertsh skrev: 09 feb 2025 13:06
pefreli skrev:
Hertsh skrev: 08 feb 2025 16:13
Det finns inga som helst nyheter om att uppdaterade modellen ska komma hit. Kanske, kanske inte.

Jag har nuvarande modell och är väldigt nöjd ägare. Gick från en Model X Raven.
Ok, kul att du är nöjd!

Hur funkar långresor med Zeekr?

Kommer man från Tesla så är ju SUC/navigation/förkonditionering av batteri etc. väldigt smidigt och en av de främsta fördelarna.

Får man förslag på laddstopp, kan man se hur stationerna är belastade etc?
Långresor fungerar bra, men de jobbar på att bättra navigatorn. De släppte en helt ny navigatorapp för cirka en månad sedan och den är ett stort steg framåt. Den planerar in stopp, förkonditionering fungerar (man kan även starta förkonditionering manuellt om man vill). MEN, man kan ännu inte välja ett/flera laddnätverk som föredragna (eller några att undvika). Däremot står det i appen att det kommer så jag förväntar mig det ganska snart. Man ser hur upptagna laddstoppen är om man klickar på dem eller när det planeras in, men den planerar inte om ifall det blir värre så där finns förbättringspotential.

Teslas planering är bättre, men har en nedsida, den planerar bara med SuC (eller så var det iaf för ett år sedan när jag bytte bort Teslan) som förvisso är bra men ändå begränsad i jämförelse med allt annat. Dock saknade jag inte annat när jag hade min Tesla så det funkade tillräckligt bra.

Jag har haft bilen i ett år nu och inte laddat på SuC en enda gång sen jag bytte bort Teslan. Har inte saknat det. Använt IONITY, circle K och Eviny. Tesla har varit för dyrt, men de har sänkt priserna så nu kommer jag nog snart även använda dem.

Andra frågor? Bara att ställa fler.
Det låter ju bättre än jag förväntat mig!
I princip låter det som man har kommit ikapp.

Vad är dina främsta + respektive - jämfört med Tesla?
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
roffe_s
elbilist
Inlägg: 888
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

A76 skrev: 09 feb 2025 16:38
Hertsh skrev: 09 feb 2025 13:06
pefreli skrev:
Hertsh skrev: 08 feb 2025 16:13
Det finns inga som helst nyheter om att uppdaterade modellen ska komma hit. Kanske, kanske inte.

Jag har nuvarande modell och är väldigt nöjd ägare. Gick från en Model X Raven.
Ok, kul att du är nöjd!

Hur funkar långresor med Zeekr?

Kommer man från Tesla så är ju SUC/navigation/förkonditionering av batteri etc. väldigt smidigt och en av de främsta fördelarna.

Får man förslag på laddstopp, kan man se hur stationerna är belastade etc?
Långresor fungerar bra, men de jobbar på att bättra navigatorn. De släppte en helt ny navigatorapp för cirka en månad sedan och den är ett stort steg framåt. Den planerar in stopp, förkonditionering fungerar (man kan även starta förkonditionering manuellt om man vill). MEN, man kan ännu inte välja ett/flera laddnätverk som föredragna (eller några att undvika). Däremot står det i appen att det kommer så jag förväntar mig det ganska snart. Man ser hur upptagna laddstoppen är om man klickar på dem eller när det planeras in, men den planerar inte om ifall det blir värre så där finns förbättringspotential.

Teslas planering är bättre, men har en nedsida, den planerar bara med SuC (eller så var det iaf för ett år sedan när jag bytte bort Teslan) som förvisso är bra men ändå begränsad i jämförelse med allt annat. Dock saknade jag inte annat när jag hade min Tesla så det funkade tillräckligt bra.

Jag har haft bilen i ett år nu och inte laddat på SuC en enda gång sen jag bytte bort Teslan. Har inte saknat det. Använt IONITY, circle K och Eviny. Tesla har varit för dyrt, men de har sänkt priserna så nu kommer jag nog snart även använda dem.

Andra frågor? Bara att ställa fler.
Hur fort laddar den på SuC V3-4?
Börjar bli sugen på en 7X men laddar Zeekr kass på SuC så blir jag nog lite mer tveksam..
Precis som alla andra SC, 001 bygger ju på 400V arkitektur så det snabbaste jag i alla fall sett är ca 200kW. Den är lite kinkig och snål med att värma batteriet under färd så det är smart att förvärma innan laddstoppen vid långfärd. Det görs som Hertsh säger endera via Navi eller att manuellt aktivera förvärmningen ca en halvtimme innan laddstoppet.

7X bygger ju på 800V och deras ”Golden battery” och verkar ju ladda med verkligt imponerande siffror. Men som sagt - svårt att dra några paralleller mellan nuvarande 001 och X vs den kommande bilen.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Baeckman
Inlägg: 26
Blev medlem: 10 mar 2021 21:50

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Baeckman »

A76 skrev: 09 feb 2025 16:38
Hur fort laddar den på SuC V3-4?
Börjar bli sugen på en 7X men laddar Zeekr kass på SuC så blir jag nog lite mer tveksam..
Den Zeekr 001 som säljs här i Sverige är ju den gamla versionen med 400V batteri och borde ladda precis som vanligt på en SuC. Det finns ingen magi bara för att det är en SuC.

Zeekr 7X och den nyare 001an som säljs i Kina är 800V-bilar (precis som Kia EV6, Hyundai Ioniq 5 osv) och kommer inte komma upp i sin fulla potential vid en SuC. Om det inte är en v4 med 800V kapacitet kanske. Och dessa finns väl ännu inte i Sverige. De v4 som kommit upp här är väl fortfarande enbart 400V. Tesla har ju fortfarande inga 800V bilar i Europa. Det är väl enbart Cybertruck som behöver det.

Sen är väl frågan varför man prompt måste ladda på en SuC när du inte kör en Tesla?
Hertsh
Inlägg: 1316
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Hertsh »

pefreli skrev:
Hertsh skrev: 09 feb 2025 13:06
pefreli skrev:
Hertsh skrev: 08 feb 2025 16:13
Det finns inga som helst nyheter om att uppdaterade modellen ska komma hit. Kanske, kanske inte.

Jag har nuvarande modell och är väldigt nöjd ägare. Gick från en Model X Raven.
Ok, kul att du är nöjd!

Hur funkar långresor med Zeekr?

Kommer man från Tesla så är ju SUC/navigation/förkonditionering av batteri etc. väldigt smidigt och en av de främsta fördelarna.

Får man förslag på laddstopp, kan man se hur stationerna är belastade etc?
Långresor fungerar bra, men de jobbar på att bättra navigatorn. De släppte en helt ny navigatorapp för cirka en månad sedan och den är ett stort steg framåt. Den planerar in stopp, förkonditionering fungerar (man kan även starta förkonditionering manuellt om man vill). MEN, man kan ännu inte välja ett/flera laddnätverk som föredragna (eller några att undvika). Däremot står det i appen att det kommer så jag förväntar mig det ganska snart. Man ser hur upptagna laddstoppen är om man klickar på dem eller när det planeras in, men den planerar inte om ifall det blir värre så där finns förbättringspotential.

Teslas planering är bättre, men har en nedsida, den planerar bara med SuC (eller så var det iaf för ett år sedan när jag bytte bort Teslan) som förvisso är bra men ändå begränsad i jämförelse med allt annat. Dock saknade jag inte annat när jag hade min Tesla så det funkade tillräckligt bra.

Jag har haft bilen i ett år nu och inte laddat på SuC en enda gång sen jag bytte bort Teslan. Har inte saknat det. Använt IONITY, circle K och Eviny. Tesla har varit för dyrt, men de har sänkt priserna så nu kommer jag nog snart även använda dem.

Andra frågor? Bara att ställa fler.
Det låter ju bättre än jag förväntat mig!
I princip låter det som man har kommit ikapp.

Vad är dina främsta + respektive - jämfört med Tesla?

Främsta PLUS:
1) byggkvalitet och kupékänslan
2) regnsensor som fungerar
3) Matrix-LED (finns väl på 3? Men inte på den X jag gick ifrån)
4) HUD med bra info
5) Billigare i inköp än motsvarande Tesla. Jag betalade drygt 800k och en S är betydligt dyrare
6) tystare i motorvägsfart
7) Snålare än min X var (men det är inte en helt ärlig jämförelse för X är så mycket större. Bättre jämföra med en S som jag inte vet vad den konsumerar i motorvägsfart
8) Automatisk dragkrok som åker ut och in med ett knapptryck
9) Bättre laddfart (200kw Max och bättre kurva framförallt över 60% än min X)
10) Bättre LCC än Tesla. Den klarar 1+2 vägar med färre ryck i ratten. Inga spökbromsningar.

Främsta MINUS
1) Långsammare UI som har lite lagg ibland
2) Viss klimatautomatik strular och jag har haft tillfällen då återrecirkulation sätts på så det blir imma i kupén när det inte är ”motiverat”
3) Profiler mellan olika förare och ibland till och med för en förare tappar minnet så man måste göra om inställningar
4) Bristerna i navigatorn som jag nämnde ovan
5) Bilen rullar på 22” både på vinter och sommar vilket gör den onödigt törstig
6) Designen inte helt optimerad för vårt klimat (kanske inte minus jmf med Tesla men ändå irriterande (tex handtagen åker ut o in vilket gör att de kan strula och frysa, inga dropplister varken vid framruta, över dörrar eller vid baklucka vilket gör att vatten rinner ner vid dörröppning eller spolarvätska rinner ut över förardörrens fönster och smutsar ner när man kör…)

Ja det är väl det jag kommer på nu i den ordning jag kom på det och inte nödvändigtvis i prio-ordning. :)
Glad för att jag sålt min Tesla
Hertsh
Inlägg: 1316
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Hertsh »

Hertsh skrev:
pefreli skrev:
Hertsh skrev: 09 feb 2025 13:06
pefreli skrev:
Hertsh skrev: 08 feb 2025 16:13
Det finns inga som helst nyheter om att uppdaterade modellen ska komma hit. Kanske, kanske inte.

Jag har nuvarande modell och är väldigt nöjd ägare. Gick från en Model X Raven.
Ok, kul att du är nöjd!

Hur funkar långresor med Zeekr?

Kommer man från Tesla så är ju SUC/navigation/förkonditionering av batteri etc. väldigt smidigt och en av de främsta fördelarna.

Får man förslag på laddstopp, kan man se hur stationerna är belastade etc?
Långresor fungerar bra, men de jobbar på att bättra navigatorn. De släppte en helt ny navigatorapp för cirka en månad sedan och den är ett stort steg framåt. Den planerar in stopp, förkonditionering fungerar (man kan även starta förkonditionering manuellt om man vill). MEN, man kan ännu inte välja ett/flera laddnätverk som föredragna (eller några att undvika). Däremot står det i appen att det kommer så jag förväntar mig det ganska snart. Man ser hur upptagna laddstoppen är om man klickar på dem eller när det planeras in, men den planerar inte om ifall det blir värre så där finns förbättringspotential.

Teslas planering är bättre, men har en nedsida, den planerar bara med SuC (eller så var det iaf för ett år sedan när jag bytte bort Teslan) som förvisso är bra men ändå begränsad i jämförelse med allt annat. Dock saknade jag inte annat när jag hade min Tesla så det funkade tillräckligt bra.

Jag har haft bilen i ett år nu och inte laddat på SuC en enda gång sen jag bytte bort Teslan. Har inte saknat det. Använt IONITY, circle K och Eviny. Tesla har varit för dyrt, men de har sänkt priserna så nu kommer jag nog snart även använda dem.

Andra frågor? Bara att ställa fler.
Det låter ju bättre än jag förväntat mig!
I princip låter det som man har kommit ikapp.

Vad är dina främsta + respektive - jämfört med Tesla?

Främsta PLUS:
1) byggkvalitet och kupékänslan
2) regnsensor som fungerar
3) Matrix-LED (finns väl på 3? Men inte på den X jag gick ifrån)
4) HUD med bra info
5) Billigare i inköp än motsvarande Tesla. Jag betalade drygt 800k och en S är betydligt dyrare
6) tystare i motorvägsfart
7) Snålare än min X var (men det är inte en helt ärlig jämförelse för X är så mycket större. Bättre jämföra med en S som jag inte vet vad den konsumerar i motorvägsfart
8) Automatisk dragkrok som åker ut och in med ett knapptryck
9) Bättre laddfart (200kw Max och bättre kurva framförallt över 60% än min X)
10) Bättre LCC än Tesla. Den klarar 1+2 vägar med färre ryck i ratten. Inga spökbromsningar.

Främsta MINUS
1) Långsammare UI som har lite lagg ibland
2) Viss klimatautomatik strular och jag har haft tillfällen då återrecirkulation sätts på så det blir imma i kupén när det inte är ”motiverat”
3) Profiler mellan olika förare och ibland till och med för en förare tappar minnet så man måste göra om inställningar
4) Bristerna i navigatorn som jag nämnde ovan
5) Bilen rullar på 22” både på vinter och sommar vilket gör den onödigt törstig
6) Designen inte helt optimerad för vårt klimat (kanske inte minus jmf med Tesla men ändå irriterande (tex handtagen åker ut o in vilket gör att de kan strula och frysa, inga dropplister varken vid framruta, över dörrar eller vid baklucka vilket gör att vatten rinner ner vid dörröppning eller spolarvätska rinner ut över förardörrens fönster och smutsar ner när man kör…)

Ja det är väl det jag kommer på nu i den ordning jag kom på det och inte nödvändigtvis i prio-ordning. :)
Ett minus försvann igår. Nu kan man välja favoritnätverk att ladda vid i navigatorn, man kan även välja nätverk att undvika. Jag vågar påstå att vi därmed har en bättre ruttplanering i Zeekr än Tesla.
Glad för att jag sålt min Tesla
Hertsh
Inlägg: 1316
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Hertsh »

Spännande och kanske även lite skrämmande hur fort utvecklingen går. UB Tech har humanoids som faktiskt arbetar i Zeekrs fabrik som tillverkar 001.

Optimus är var?!

Glad för att jag sålt min Tesla
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8407
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av spacecoin »

Hertsh skrev: 13 mar 2025 11:19
Spännande och kanske även lite skrämmande hur fort utvecklingen går. UB Tech har humanoids som faktiskt arbetar i Zeekrs fabrik som tillverkar 001.

Optimus är var?!

Tyvärr ännu en BS marketing-video. Inte en chans att det där är i produktion. Det går för långsamt och är helt enkelt för dåligt. Ok demo dock.
Hertsh
Inlägg: 1316
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Hertsh »

Inte bara BS marketing, men heller inte live produktion. Det är vad de kallar Training 2.0 och ett viktigt steg mot produktion. Läs mer här (förvisso en Press Release men trovärdig): https://humanoidroboticstechnology.com/ ... -at-zeekr/
Glad för att jag sålt min Tesla
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8407
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av spacecoin »

Hertsh skrev: 13 mar 2025 11:57
Inte bara BS marketing, men heller inte live produktion. Det är vad de kallar Training 2.0 och ett viktigt steg mot produktion. Läs mer här (förvisso en Press Release men trovärdig): https://humanoidroboticstechnology.com/ ... -at-zeekr/
Jag kallar det för Marketing 3.0 :lol:
Eldsig
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Eldsig »

Hej alla Zeekr 001-ägare.

Jag har försökt scanna av tråden men hittar lite för lite kring vinterförbrukning. Vad hade ni för förbrukning/räckvidd på motorväg när det var lite kallare (minusgrader) ute?

Är lite tillbaka på PS4 som ett alternativ nu när de "reas" ut.
Hertsh
Inlägg: 1316
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Hertsh »

Eldsig skrev:
Hej alla Zeekr 001-ägare.

Jag har försökt scanna av tråden men hittar lite för lite kring vinterförbrukning. Vad hade ni för förbrukning/räckvidd på motorväg när det var lite kallare (minusgrader) ute?

Är lite tillbaka på PS4 som ett alternativ nu när de "reas" ut.
Som för alla elbilar drar 001 mer på vintern. Dock är frågan omöjlig att svara på om man inte gör exakta jämförelser och för det får du leta efter tester på YT eller andra sajter.

Kanske finns det någon som för dagbok som kan svara, men mitt enda svar blir att den drar mer men jag tycker ökningen känns likvärdig med andra bilar jag ägt/äger (Tesla Model X o BMW i3S)
Glad för att jag sålt min Tesla
Eldsig
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Eldsig »

Hertsh skrev: 21 mar 2025 15:05
Eldsig skrev:
Hej alla Zeekr 001-ägare.

Jag har försökt scanna av tråden men hittar lite för lite kring vinterförbrukning. Vad hade ni för förbrukning/räckvidd på motorväg när det var lite kallare (minusgrader) ute?

Är lite tillbaka på PS4 som ett alternativ nu när de "reas" ut.
Som för alla elbilar drar 001 mer på vintern. Dock är frågan omöjlig att svara på om man inte gör exakta jämförelser och för det får du leta efter tester på YT eller andra sajter.

Kanske finns det någon som för dagbok som kan svara, men mitt enda svar blir att den drar mer men jag tycker ökningen känns likvärdig med andra bilar jag ägt/äger (Tesla Model X o BMW i3S)
Jag är iofs ganska nöjd med de uppskattade siffror man kan få. Gissningsvis kommer ni alla säga 35-40 mil 0-100%, men marginalen är ganska intressant för egen del där högre är bättre. För mig personligen är 120km/h vid -10 ett worst case. 120 vid +-0 ett bra värde och allt vid varmare ointressant (i princip), liksom om det snöar, haglar, regnar och graden av plogning.

Tack på förhand!
roffe_s
elbilist
Inlägg: 888
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

Eldsig skrev: 21 mar 2025 14:59
Hej alla Zeekr 001-ägare.

Jag har försökt scanna av tråden men hittar lite för lite kring vinterförbrukning. Vad hade ni för förbrukning/räckvidd på motorväg när det var lite kallare (minusgrader) ute?

Är lite tillbaka på PS4 som ett alternativ nu när de "reas" ut.
För inte bok men bor och färdas i Norrbotten så har min beskärda del av kyla. Jag kör en 001 Privilege på 20 tums dubbdäck, kör minst skyltad fart (vanligen 110 km/h) och använder aldrig ECO-läge eller annat tjafs för att ”optimera förbrukningen”.

Bilen drar just nu, med temperaturen runt eller strax över nollan, 2.4-2.5 kWh/mil. I vintras, med snö på vägen och temperaturer nedåt -15 brukar jag hamna på 2.8-3 kWh/mil.

Drog släp häromdagen, ca 8 mil men 700 kg under kåpan halva resan, hemvägen tomt. Kom hem och tror den drog 3.1-3.2 kWh/mil. Jag brukar tänka 3.3-3.4 kWh/mil när jag överslagsberäknar förbrukningen.

Däremot är ju 100-0% helt akademiskt - så kör vi inte. Men vid långresor är 100-15% vettigt. De körningarna tenderar ju att bli lite snålare, skulle säga att bilen drar runt 2.6-2.7 kWh i -10 och normal, halvbra snöröjd vägbana.

Med 95 kWh tillgängligt i batteriet innebär det dryga 30 mil innan första laddning. Rätt bra i min bok.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
ChristofferG
elbilist
Inlägg: 74
Blev medlem: 07 mar 2022 08:56

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av ChristofferG »

Någon Zeekrförare som kör Home Assistant och har lyckats få till en integration för att läsa SoC och annan info?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av mikebike »

Hur är telefonappen?

Något ni saknar från Teslas app eller från andra appar?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Hertsh
Inlägg: 1316
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Hertsh »

mikebike skrev:
Hur är telefonappen?

Något ni saknar från Teslas app eller från andra appar?
Appen funkar bra. Man loggas ut någon gång då och då, vilket jag inte kommer ihåg hände hos Tesla. Den svarar snabbt men inte lika ögonblickligt som Teslas gjorde fram till 2024 när jag sålde min bil. Den är ljusår snabbare än BMWs app.

Jag saknar ingen funktionalitet i appen, men den har inte live sentry som finns för nyare bilmodeller från Tesla (fanns inte till min X).

Jag har fob till min 001 och är van vid det. Appen funkar för att låsa upp och köra bilen men inte automagiskt via UWB utan det kräver att man aktivt använder appen. Där är Tesla före även om den funktionen inte fanns till min X men jag förstått att det funkar på nyare Teslor. Zeekr har uttryckligen sagt att detta kommer, men vi har ännu inte sett det.
Glad för att jag sålt min Tesla
Skriv svar