Stenar i bromsarna
Moderator: Redaktion
-
- Referralkod: ts.la/mattias431869
Re: Stenar i bromsarna
Jag lider fortfarande av detta problem men tycker mig märka att det blir mindre vanligt efter grundlig tvätt (högtrycksspolning i hjulhus och fälgar) tänker att mycket av pling-plongandet kommer från grus som ligger lagrat och vibrerar ner i vissa lägen. Kanske värt för er andra som drabbas frekvent...
Längtar efter vår och gatsopning!
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Visst är det så.Gunnergard1337 skrev: ↑30 jan 2024 14:46Jag lider fortfarande av detta problem men tycker mig märka att det blir mindre vanligt efter grundlig tvätt (högtrycksspolning i hjulhus och fälgar) tänker att mycket av pling-plongandet kommer från grus som ligger lagrat och vibrerar ner i vissa lägen. Kanske värt för er andra som drabbas frekvent...
9 gånger av 10 jag fått plong eller skrik från bromsarna så har det varit efter jag kört i ett hål eller på fartgupp eller liknande. Väldigt sällan rakt fram på jämn väg.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Är det någon som fått till en permanent lösning på detta problem än?
Min bil låter något fruktansvärt, inga nyheter från Tesla och fick inte intrycket när jag la en förfrågan via appen att det är något prioriterat ”fel”
Älskar bilen, men just detta gör att jag funderar helt på att montera bort bromsskölden
Min bil låter något fruktansvärt, inga nyheter från Tesla och fick inte intrycket när jag la en förfrågan via appen att det är något prioriterat ”fel”
Älskar bilen, men just detta gör att jag funderar helt på att montera bort bromsskölden
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
opoxen skrev: ↑22 jan 2025 23:21Är det någon som fått till en permanent lösning på detta problem än?
Mitt svar nedan som jag skrev för ett år sedan i denna tråd håller fortfarande, nu när bilen rullat 4.500 mil med "modifierade" bromssköldar.
Så jag skulle nog vilja säga att det är en permanent lösning på min bil.
Nicke Nyfiken skrev: ↑27 jan 2024 20:12Nä, mina problem försvann när jag böjde ut nederkanten ca 1 cm på båda främre bromssköldarna. Innan var det mycket skrik och ofta. Efter har det bara varit skrik i några sekunder vid ett tillfälle, på ca 2000 mil.
MYP byggd -22 i Berlin.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Lösningen finns längst ner på sidan 1 i denna trådopoxen skrev: ↑22 jan 2025 23:21Är det någon som fått till en permanent lösning på detta problem än?

3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
För mig är inte det stora problemet att det fastnar grus i bromsarna, men visst händer det också några gånger per år.
För mig är det grus som kastas runt i hjulhuset och ger ett intryck av skrotig plåtbil. Inget som påverkar funktionen men är det klart sämsta med bilen. Har också fått samma svar från Tesla att bilen ska låta som en gammal skrotbil och inget de kan åtgärda.
För mig är det grus som kastas runt i hjulhuset och ger ett intryck av skrotig plåtbil. Inget som påverkar funktionen men är det klart sämsta med bilen. Har också fått samma svar från Tesla att bilen ska låta som en gammal skrotbil och inget de kan åtgärda.
Tesla Model Y LR (2021)
Har samma problem på min ModelY
Har försökt böja bromssöldarna men dom känns kraftiga och fjädrar tillbaka.
Någon som har tips på hur man ska böja til dom ?
Tack på förhand
Har försökt böja bromssöldarna men dom känns kraftiga och fjädrar tillbaka.
Någon som har tips på hur man ska böja til dom ?
Tack på förhand
Pratade med servicetekniker, man kan byta sköldarna mot nya, kostar runt 4tkr. De nya har annan konstruktion, bla de är inte böjda inåt lika mkt. Den skölden sitter på de nya modellerna och de har inte detta problem.Så det är bara till att byta om man vill det.
- Tellus
- Teslaägare
Man får ta i lite och göra i omgångar, behövs inte så mycket, någon 1-2mm beroende på hur dom är från början. Men för att det ska bli 1-2mm får man bända ungefär 10mm för dom fjädrar tillbaka som ni skriver. Prova bänd vid "kl 17,18,19"
Tack för tipset!
Har ändå lite svårt att fatta hur man ska bända bromsskölden bakåt. Får ingen större kraft när jag bara trycker den bakåt. Ska man demontera hjulet o bända med ngt verktyg?
Man törs väl inte bända mot bromsskivan..
Har ändå lite svårt att fatta hur man ska bända bromsskölden bakåt. Får ingen större kraft när jag bara trycker den bakåt. Ska man demontera hjulet o bända med ngt verktyg?
Man törs väl inte bända mot bromsskivan..
- Tellus
- Teslaägare
Kolla på filmen jag postade på sida 1 i denna tråd.