Min poäng är att bilar går sönder. Ofta när man minst önskar det. När det händer får man vara glad om kostnaden är hanterbar. På en bil i den här prisklassen är inte 14kkr hela världen. Hade det kostat 75kkr att laga hade det varit en annan sak.chaffis75 skrev: ↑30 okt 2024 14:48Både koppling och kamrem ät enligt plan förhoppningsvis, dvs de är en utgift man kan räkna med. Broms rör tror jag ingen räknar med att de ska lagas.mussla skrev: ↑29 okt 2024 20:36Jag tycker faktiskt inte att det är så farligt med 14kkr i reparation på en begagnad bil. Om man ställer det i relation till vad det kan kosta att byta en koppling eller kamkedja t.ex.tnjo skrev: ↑29 okt 2024 13:17Bara 14k? Det är en rätt rejäl summa för något som är felkonstrueratmussla skrev: ↑29 okt 2024 11:59Går på 14kkr att byta enligt Grufman. Surt men inte hela världen om nu Tesla inte tar det på garantin. Dock kan det ju obehagligt om man tappar bromsförmågan. Med motorbroms och tvåkretssystem så borde man väl få stopp på bilen någorlunda tycker jag.
Om MY har samma fel skulle det bli ohyggligt mycket dyrare pga structural battery pack enligt Grufman.
Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Moderator: Redaktion
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Model Y LR AWD -24
Ok.. förstår även om jag kan tycka just detta fel låter mer som ett typ fel, dvs felaktig design, men jo jag förstår dig bättre nu..mussla skrev: ↑30 okt 2024 16:20Min poäng är att bilar går sönder. Ofta när man minst önskar det. När det händer får man vara glad om kostnaden är hanterbar. På en bil i den här prisklassen är inte 14kkr hela världen. Hade det kostat 75kkr att laga hade det varit en annan sak.chaffis75 skrev: ↑30 okt 2024 14:48Både koppling och kamrem ät enligt plan förhoppningsvis, dvs de är en utgift man kan räkna med. Broms rör tror jag ingen räknar med att de ska lagas.mussla skrev: ↑29 okt 2024 20:36Jag tycker faktiskt inte att det är så farligt med 14kkr i reparation på en begagnad bil. Om man ställer det i relation till vad det kan kosta att byta en koppling eller kamkedja t.ex.tnjo skrev: ↑29 okt 2024 13:17Bara 14k? Det är en rätt rejäl summa för något som är felkonstrueratmussla skrev: ↑29 okt 2024 11:59Går på 14kkr att byta enligt Grufman. Surt men inte hela världen om nu Tesla inte tar det på garantin. Dock kan det ju obehagligt om man tappar bromsförmågan. Med motorbroms och tvåkretssystem så borde man väl få stopp på bilen någorlunda tycker jag.
Om MY har samma fel skulle det bli ohyggligt mycket dyrare pga structural battery pack enligt Grufman.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Fast sånt är dyrt på tesla med, och det pajar.. Min exkollega fick byat både skivor, belägg och ok på sin model s efter att bilprovningen slagit ner på det, det var dyrt+++mussla skrev: ↑29 okt 2024 22:15Likväl är det saker som plötsligt kan gå sönder på en bil. På min gamla S60 T5 som jag hade för hundra år sedan så kostade det plötsligt 8 kkr att byta alla bromsskivor. De var slut efter 8000 mil. Min poäng är att det är en hanterbar kostnad - även om man gärna slipper.
koppling enligt plan ? ..kamrem javisst, men kopplingen på en bil håller normalt bilens livslängd, annars är det antagligen en inkompetent förare eller något annat fel som orsakade det, jag har tex skrotat en bil efter att bakre vevaxeltätningen började läcka och drälla olja på kopplingen vid ca 35000mil. (Fullt reparerbart men att lyfta ur motor och byta tätningen och kopplingen på en bil med rost värd typ 5-10000 spänn nybesiktad var inte aktuellt)
Det är betydligt vanligare att man får byta bromsrör än koppling skulle jag säga.
Jag tycker att Tesla borde åtgärda detta kostnadsfritt om bilen är under garanti och möjligtvis på goodwill även senare. Det jag menade är att det inte är en katastrof om man skulle bli tvungen att betala för det med egna pengar.chaffis75 skrev: ↑30 okt 2024 16:51Ok.. förstår även om jag kan tycka just detta fel låter mer som ett typ fel, dvs felaktig design, men jo jag förstår dig bättre nu..mussla skrev: ↑30 okt 2024 16:20Min poäng är att bilar går sönder. Ofta när man minst önskar det. När det händer får man vara glad om kostnaden är hanterbar. På en bil i den här prisklassen är inte 14kkr hela världen. Hade det kostat 75kkr att laga hade det varit en annan sak.
Model Y LR AWD -24
-
Antar att det berodde på att de rostade ihop – sannolikt till stor del för att elmotorerna användes istället för skivor, belägg och ok för att bromsa bilen. Antar således att det här hade kunnat undvikas ifall han hade motionerat bromsarna tillräckligt typ en gång i veckan. Samt förslagsvis även i slutet av varje färd som skett i väta/saltslask. Det är ju vidare rätt enkelt att se när skivorna börjar bli rostiga. Är ju bara att slänga en blick på de bakre skivorna typ en gång i veckan...repulsiv skrev: ↑30 okt 2024 20:21Fast sånt är dyrt på tesla med, och det pajar.. Min exkollega fick byta både skivor, belägg och ok på sin model s efter att bilprovningen slagit ner på det, det var dyrt+++ [Min u.]mussla skrev: ↑29 okt 2024 22:15Likväl är det saker som plötsligt kan gå sönder på en bil. På min gamla S60 T5 som jag hade för hundra år sedan så kostade det plötsligt 8 kkr att byta alla bromsskivor. De var slut efter 8000 mil. Min poäng är att det är en hanterbar kostnad - även om man gärna slipper.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Problemet är ju mer att bromsarna används väldigt lite, hur ska man motionera dom då menar du ? stänga av regen manuellt ett par gånger i veckan ?
-
Oavsett vilken regen du har på din M3 – funkar det inte att typ hålla 65-70 km/h och bromsa så hårt att ABS:en precis inte går in. Försvinner inte ca en veckas ytrost på de bakre skivorna med en sån manöver?
Och förslagsvis gör man likadant i slutet av en färd i väta/saltslask (så nära inpå att bilen skall parkeras som möjligt).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
För att motionera oken räcker det att trycka rejält på bromspedalen ibland. Jag gör det varje gång jag stannar.
Skivorna är en annan sak, men det problemet är mindre (och billigare).
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
Har själv börjat köra på lägre regen-nivå största delen av året efter att jag hade problem med kärvande ok ett par år sedan. Verkar fungera bra nu.
Nissan Leaf 2014
Någon som vet om när bromsrör byts om det går att få bättre behandlade bromsrör för ett tillägg? Helst rostfria eller dylikt. Så man slipper byta igen efter säg 5 år.
M3 LR 2019
Ja och nej. Om du byter till original bromsrör då är det original du får. Men om du låter en fristående verkstad byta så kan du kanske övertala dem till att bocka nya rör i kopparnickel åt dig, men det blir dyrt i mantimmar.
Vad du kan göra istället är att ytbehandla de nya rören efter bytet, och skaffa stänklappar som gör att det inte sprutar in saltslask innanför plastinnerskärmen. Det löser också problemet för överskådlig framtid.
EDIT ytbehandla = spraya dem med med ett linoljebaserat rostskydd.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Var hittar jag stänklappar som täcker innerskärmen bättre?tor-ake skrev: ↑14 nov 2024 09:08Ja och nej. Om du byter till original bromsrör då är det original du får. Men om du låter en fristående verkstad byta så kan du kanske övertala dem till att bocka nya rör i kopparnickel åt dig, men det blir dyrt i mantimmar.
Vad du kan göra istället är att ytbehandla de nya rören efter bytet, och skaffa stänklappar som gör att det inte sprutar in saltslask innanför plastinnerskärmen. Det löser också problemet för överskådlig framtid.
M3 LR 2019
Typ överallt. Det är bara teslas egna som är helt idiotiska och inte täcker det som är viktigt. Jag köpte mina (till trea #1) på ebay.Xious skrev: ↑19 nov 2024 11:17Var hittar jag stänklappar som täcker innerskärmen bättre?tor-ake skrev: ↑14 nov 2024 09:08Ja och nej. Om du byter till original bromsrör då är det original du får. Men om du låter en fristående verkstad byta så kan du kanske övertala dem till att bocka nya rör i kopparnickel åt dig, men det blir dyrt i mantimmar.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Hej gott folk.
Jag körde lite bromssevice på min idag och tog en extra titt på bromsrören. Tyckte dom såg jättefina ut.
Model 3, snart 11000 mil. Uttagen december 2019.
Däremot kan jag rekommendera att byta bromsbelägg trots att dom inte är utnötta. Ett av dom delade sig i två när jag lirkade ut den. Missade att ta kort på den innan jag limmade ihop den. Den andra ser man är påväg att lossa den också. Detta(höger fram) var sista bromsen jag hade isär så missade att kolla detta på dom andra beläggen.
Jag körde lite bromssevice på min idag och tog en extra titt på bromsrören. Tyckte dom såg jättefina ut.
Däremot kan jag rekommendera att byta bromsbelägg trots att dom inte är utnötta. Ett av dom delade sig i två när jag lirkade ut den. Missade att ta kort på den innan jag limmade ihop den. Den andra ser man är påväg att lossa den också. Detta(höger fram) var sista bromsen jag hade isär så missade att kolla detta på dom andra beläggen.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Bra! Då kan även denna trådrubrik skrivas av som fake news.
Är väl en importerad salvage vattenskadad bil som grufman kollat på
Är väl en importerad salvage vattenskadad bil som grufman kollat på
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Haha, så EN enda bil som inte har rost där bevisar att problemet inte existerar? 
..Vi får väl se, det finns ytterligare en film där grufman BYTER kexiga bromsrör, men det skulle ju kunna vara samma bil.
Jag ska iaf kika hur det ser ut på min när det blir dags att byta till sommarostarna.

..Vi får väl se, det finns ytterligare en film där grufman BYTER kexiga bromsrör, men det skulle ju kunna vara samma bil.
Jag ska iaf kika hur det ser ut på min när det blir dags att byta till sommarostarna.
Min bekant har en 2019 LR, enda ägaren.
Han är ingen slarver…
Han blev på riktigt av med bromsarna….så det är inte fake news i alla fall.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Tesla la till skydd på bromsrören fr.o.m. något datum. Det ser ut som den rostfria bilen ovan har detta.
Model Y LR AWD -24
Hej, bytte mina bromsbelägg igår. Endast höger fram var skit. Föll isär hur lätt som helst. Dom andra 6 beläggen gick inte att sära på med våld.
Pstb skrev: ↑26 mar 2025 20:48Hej gott folk.
Screenshot_20250326-202910~2.png
PXL_20250326_154016704.jpg
PXL_20250326_180723907.jpg
Känns som detta ämne kommer bli än mer relevant framöver. En bekant har råkat ut för exakt samma dilemma med rostiga bromsrör, just på samma ställe som grufman talar om, vänster fram.
Är det ingen som läst eller hört om någon alternativ metod för rör bytet utan att behöva ta ner batteriet?
Såsom dra en annan väg med nya kopparrör eller dylig lösning?
Är det ingen som läst eller hört om någon alternativ metod för rör bytet utan att behöva ta ner batteriet?
Såsom dra en annan väg med nya kopparrör eller dylig lösning?
Skarva bromsrör är ju varken svårt eller ovanligt, ser ju ut att kunna koma åt att göra detta, annars går det väl att dra nya rör genom sidobalken (finns ju en gummiplugg i närheten
Vill ni gissa vad Tesla skulle ha för att laga bromsproblemet ovan? Han reparerade själv för 100:- med delar från Laitis då inte Tesla ens kunde svara på när delarna kunde finnas tillgängliga.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Hur repade han själv? Bra med lite tips om något fler här råkar ut för samma i framtidenAAKEE skrev: ↑13 maj 2025 15:33Vill ni gissa vad Tesla skulle ha för att laga bromsproblemet ovan? Han reparerade själv för 100:- med delar från Laitis då inte Tesla ens kunde svara på när delarna kunde finnas tillgängliga.

- Model 3 Performance 2023