Köpte en Model S 2020 FSD för några veckor sedan och skitnöjd med bilen. Bästa bilen jag har ägd hittills men lite räd om dyra servicebesök.
Undrar över några saker som jag inte vet om det är så det ska vara eller om jag borde boka service och be Tesla kontrollera.
1) Hör ganska stark vindbrus vid förardörren. Har inte kontrollerat hur det hörs vid de andra dörrarna men misstänker att det går att fixa ganska lätt. Nåt jag kan kolla på själv eller boka service? Kostnad eller fixar de på good will?
2) Halvljuset verkar svagt, ser inte så många meter framför bilen. Känns obekväm att köra på naten när helljus inte går att använda.
Kanske bara har med sitthöjd att göra då jag är mer van med SUV bilar.
Känt problem eller nåt man bor be service justera?
Helljuset är grym då jag har en extra ramp.
Helljuset på auto verka inte fungera så bra, nästa glömmer sätta tillbaka efter att mötande trafik har passerat.
3) Bromsarna...bilen stoppar inte så himla fort trots att jag trycker ner hela vägen.
Inget problem under normal körning, tänker mest i fall att...om jag kan lita på de.
Misstänker att det har med regen bromsningen att göra, att bromspedalen behöver användas mer. Stämmer det?
4) AC fungerar bra men jag hör en låg susning vid låg hastighet. Hörs inte vid högre hastighet men misstänker att den finns kvar.
Nåt att vara oroligt över eller normalt?
5) Fick ingen Mobile Connector, den som kom med bilen dog enligt förra ägaren. Värt att köpa en och ha i bilen hela tiden eller inte riktig nu när det finns laddstationer nästan överallt?
6) Fick ingen USB Drive. Ska jag köpa den från Tesla (128GB för 580kr) eller kan jag använda vilken USB/SSD som helst? Rekommendationer?
Tack!
Normal eller boka servicebesök?
Moderator: Redaktion
- RawEl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/adrian92944
- RawEl
- Teslaägare
Re: Normal eller boka servicebesök?
Kompletterade mina frågor.
Bilen har 4,5 år så undrar om service kommer att vilja fixa små grejer på "good will" eller kommer att ta betalt rejält för allt.
Har inte haft kontakt med Tesla service tidigare.
Bilen har 4,5 år så undrar om service kommer att vilja fixa små grejer på "good will" eller kommer att ta betalt rejält för allt.
Har inte haft kontakt med Tesla service tidigare.
Model S LR FSD 2020
Teslas service brukar oftast innebära att de byter de delar som de misstänker kan strula. Mobile Service kan vara bättre på justeringar och är ofta prisvärt. Men skicka in en förfrågan så får du ett pris. (Som inte alltid stämmer i slutändan)
Elbilist sedan 2014
Åk ut på en otrafikerad väg, åk i 100, titta i backspegeln, sätt i Växel "N" och bromsa bestämt men inte galet hårt ner till låg hastighet. Upprepa tre ggr. Tar bromsarna bättre nu?RawEl skrev: ↑28 mar 2025 23:45
3) Bromsarna...bilen stoppar inte så himla fort trots att jag trycker ner hela vägen.
Inget problem under normal körning, tänker mest i fall att...om jag kan lita på de.
Misstänker att det har med regen bromsningen att göra, att bromspedalen behöver användas mer. Stämmer det?
4) AC fungerar bra men jag hör en låg susning vid låg hastighet. Hörs inte vid högre hastighet men misstänker att den finns kvar.
Nåt att vara oroligt över eller normalt?
5) Fick ingen Mobile Connector, den som kom med bilen dog enligt förra ägaren. Värt att köpa en och ha i bilen hela tiden eller inte riktig nu när det finns laddstationer nästan överallt?
6) Fick ingen USB Drive. Ska jag köpa den från Tesla (128GB för 580kr) eller kan jag använda vilken USB/SSD som helst? Rekommendationer?
Tack!
AC - Kolla på Youtube hur man går in i HVAC servicemeny. Notera trycken på både hög och låg, och jämför med videon. Lågt tryck betyder att köldmedium läckt ut. Det låga trycket brukar orsaka susningen du nämner.
Mobile connector - om du inte på rak arm har en plats du vet du kan ladda från två hål i väggen på, strunta i UMC. Som du noterat finns det laddstationer nästan överallt.
USB-driven skall vara en som klarar många skrivningar "high endurance". Du kan köpa ett SanDisk HE sdxc-kort med usb-adapter för runt 250kr, det funkar bra.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- RawEl
- Teslaägare
Tack för svar. Ska prova det!
Nån som har förslag på punkt 1 eller 2?
Nån som har förslag på punkt 1 eller 2?
Model S LR FSD 2020
Inga förslag direkt, men jag kan konstatera att det du beskriver matchar min 2019 MX Raven (sedan den var ny tror jag, men jag har irriterat mig på just ljudet de sista åren efter att ha provkört annat).
Det vore intressant att höra om något har försökt fixa vindbruset och hur det gått. Kanske blir själva materialet som ska täta frameless-lösningen gammalt eller kan förbättras på något vis? Det skulle vara kanon att få tips om det.
Det finns lite tips här:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ws.279409/
En sak som nämns är att man kan justera "door latch" för att se om det hjälper. Jag diskuterade det med mobil service, ur ett estetiskt perspektiv eftersom mina framdörrar är lite utanför b-pelaren med några millimeter.
- Henkens
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/henrik34698
För mig så fick jag vindbrus från förardörren.
Tryck på lilla listen när du kör så gissar jag att det minskar.
Det finns ett litet hål i tätningslisten runt dörren precis vid lilla rutan som man kan stoppa in en "gummibit" som gör att trycker ökar på listen mot fönstret.
Man får testa hur mycket man ska stoppa in där för att få rätt effekt.
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Modell S 90D -17