NiklasTesla skrev: ↑08 apr 2025 15:18
Lerumsexpressen skrev: ↑07 apr 2025 22:31
Om någon vill läsa på om fördelarna som energilager genom batterier kan erbjuda, se sist i detta inlägg.
Den som läst frekvent på denna tråd borde ha fått grepp om att KKV är direkt olämpliga att använda som fluktuerande spetslast, de får kortare livslängd och får högre underhållskostnader än de som går lugnt och stilla som baslast.
https://www.rabobank.com/knowledge/d011 ... icity-grid
Jepp. Har skaffat hemmabatteri för några dagar sedan som enkelt går att bygga ut till 144kwh. Skulle klara mig utan el i ca 2 veckor på 144kwh (ca 10kwh el går åt mitt i vintern för att värma villan per dygn).
MVH
Härligt!
Måste vara en skön känsla att vara självförsörjande och att du klarar av en kris mycket bättre än många av oss andra.
Min plan är att;
1, Ta batteriet från någon av mina bilar, om nu inte Tesla eller Seat inte medger nyttjandet av bilens batterier. Men troligen kommer den funktionen och att hembatterierna kanske blir mycket billigare kommande år? Så när det är dax kanske det är billigare att köpa nytt?
2, Fixa elektriskt husbil, av flera anledningar.
3, Tillgång till skog, kaminer, vatten och åkermark är redan säkrat
4, Fixa solceller, väntar några år till. Både på lagar och att kostnader går ner. Kanske begagnade paneler men nya inverterar och smart styrning.