Jag gillar den snabba styrresponsen och låga krängningen hos min Model Y LR -21. Var en starkt bidragande orsak till att jag valde att byta bil 2021. Om det är roligt eller inte är upp till var och en att avgöra.
7X har tre körlägen, förhoppningsvis finns det något som passar de flesta.
Jag har ledsnat på att hoppa omkring med Teslas hårda chassi. Det blev lite bättre efter dämparbytet dock.
Jag gillar den snabba styrresponsen och låga krängningen hos min Model Y LR -21. Var en starkt bidragande orsak till att jag valde att byta bil 2021. Om det är roligt eller inte är upp till var och en att avgöra.
7X har tre körlägen, förhoppningsvis finns det något som passar de flesta.
Jag har ledsnat på att hoppa omkring med Teslas hårda chassi. Det blev lite bättre efter dämparbytet dock.
Enligt Autogefühl så hjälper det inte.... Jag störs inte jättemycket av Teslas chassi, men är van från att ha kört BMW utan aktiva dämpare. Min förra X3:a med runflat-sommardäcken på var i stort sett lika hård som Teslan.
Jag gillar den snabba styrresponsen och låga krängningen hos min Model Y LR -21. Var en starkt bidragande orsak till att jag valde att byta bil 2021. Om det är roligt eller inte är upp till var och en att avgöra.
7X har tre körlägen, förhoppningsvis finns det något som passar de flesta.
Jag har ledsnat på att hoppa omkring med Teslas hårda chassi. Det blev lite bättre efter dämparbytet dock.
Enligt Autogefühl så hjälper det inte.... Jag störs inte jättemycket av Teslas chassi, men är van från att ha kört BMW utan aktiva dämpare. Min förra X3:a med runflat-sommardäcken på var i stort sett lika hård som Teslan.
Om man mest kör på E4 så uppskattar man komfort mycket mer än "snabb styrrespons och låg krängning". Om man mest kör rally på krokiga vägar är det kanske tvärtom, men då har man nog missuppfattat SUV-konceptet.
Många upplever Model Y som "vinglig" och att bilen kräver konstant uppmärksamhet på landsväg.
Om man mest kör på E4 så uppskattar man komfort mycket mer än "snabb styrrespons och låg krängning". Om man mest kör rally på krokiga vägar är det kanske tvärtom, men då har man nog missuppfattat SUV-konceptet.
Många upplever Model Y som "vinglig" och att bilen kräver konstant uppmärksamhet på landsväg.
För mig är det så enkelt att jag inte gillar bilar som kränger alltför mycket. Det behöver man inte köra rally för att uppskatta, räcker med en rondell. Gillar också bilar med lite högre sittposition, inte nödvändigtvis SUV dock. Model Y känns mer som en högbyggd kombi än en SUV för mig.
Att Model Y skulle vara vinglig känner jag inte alls igen, tycker snarare att den känns mycket stabilare än de BMW jag haft. BMW har en tendens att vara spårkänsliga, speciellt med RFT däck och det är inte alls Model Y på samma sätt.
Om man mest kör på E4 så uppskattar man komfort mycket mer än "snabb styrrespons och låg krängning". Om man mest kör rally på krokiga vägar är det kanske tvärtom, men då har man nog missuppfattat SUV-konceptet.
Många upplever Model Y som "vinglig" och att bilen kräver konstant uppmärksamhet på landsväg.
För mig är det så enkelt att jag inte gillar bilar som kränger alltför mycket. Det behöver man inte köra rally för att uppskatta, räcker med en rondell. Gillar också bilar med lite högre sittposition, inte nödvändigtvis SUV dock. Model Y känns mer som en högbyggd kombi än en SUV för mig.
Att Model Y skulle vara vinglig känner jag inte alls igen, tycker snarare att den känns mycket stabilare än de BMW jag haft. BMW har en tendens att vara spårkänsliga, speciellt med RFT däck och det är inte alls Model Y på samma sätt.
Nej, spårkänslig är inte Model Y, mer att 1mm på ratten omedelbart innebär kursändring. Jämfört med Volvo och vissa andra som känns närmast döda i ratten när man kör rakt fram.
Andra tillverkare brukar erbjuda sportchassi, vilket ofta är standard på prestandavarianten av aktuell modell.
Tesla gjorde tvärtom, när MYP kom var den mindre stötig än MYLR!
Har provkört 7x nu (001 och X tidigare) och jag måste säga att jag är superimponerad. En otrolig bil på alla sätt.
Jag är generellt inget fan av SUV och jag vidhåller att 001 är skönare att köra pga att jag inte gillar att sitta högt men om man bortser från det och fokuserar på segmentet så tycker jag att 7x slår allt annat och speciellt till priset.
Har provkört 7x nu (001 och X tidigare) och jag måste säga att jag är superimponerad. En otrolig bil på alla sätt.
Jag är generellt inget fan av SUV och jag vidhåller att 001 är skönare att köra pga att jag inte gillar att sitta högt men om man bortser från det och fokuserar på segmentet så tycker jag att 7x slår allt annat och speciellt till priset.
Så i mitt fall blir det ett köp, helt klart.
Om du har kört 001 också - hur är gasresponsen i 7x jämfört med den? Tyckte att 001 laggar lite.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Har provkört 7x nu (001 och X tidigare) och jag måste säga att jag är superimponerad. En otrolig bil på alla sätt.
Jag är generellt inget fan av SUV och jag vidhåller att 001 är skönare att köra pga att jag inte gillar att sitta högt men om man bortser från det och fokuserar på segmentet så tycker jag att 7x slår allt annat och speciellt till priset.
Så i mitt fall blir det ett köp, helt klart.
Om du har kört 001 också - hur är gasresponsen i 7x jämfört med den? Tyckte att 001 laggar lite.
Har bokat provkörning av 7x på deras hemsida idag, är helt öppet.
Jag har förbeställt bil sedan länge, men inte hört något av kontaktpersonen och har inte blivit erbjuden provkörning av dem, har ni andra hört av era kontaktpersoner?
Zeekr 7X beställd
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
Har bokat provkörning av 7x på deras hemsida idag, är helt öppet.
Jag har förbeställt bil sedan länge, men inte hört något av kontaktpersonen och har inte blivit erbjuden provkörning av dem, har ni andra hört av era kontaktpersoner?
Nope, inte hört något.
Svängde förbi Nordstan idag för att se om de fått in någon 7X så man åtminstone kunde provsitta lite. Men bara 001 där fortfarande.
Har bokat provkörning av 7x på deras hemsida idag, är helt öppet.
Jag har förbeställt bil sedan länge, men inte hört något av kontaktpersonen och har inte blivit erbjuden provkörning av dem, har ni andra hört av era kontaktpersoner?
Bra att du skrev, nu har jag bokat provkörning också. Halvtimme, lite tight men får duga.
Nope, inte hört något.
Svängde förbi Nordstan idag för att se om de fått in någon 7X så man åtminstone kunde provsitta lite. Men bara 001 där fortfarande.
Tyvärr verkar inte köregenskaperna vara på topp. Autogefühl-Tomas flickvän blev till och med åksjuk när han körde lite aktivt. Synd. Får fortsätta vänta på nya BMW iX3 och nya Model Y Performance. Sedan känns bilen ganska tung. AWD:n som autogefühl körde är ju svenskreggad. Enligt Transportstyrelsen väger den 2535 kg. Alltså Över 400 kg mer än Model Y LR. Det lär kännas i kurvorna.
Tycker det är ganska märkligt att en bil på en dedikerad elbilsplattform blir såpass tung. Bara för lite referens så väger alltså Zeekr 7X ungefär lika mycket som en sådan här:
X7.png
Blev rekommenderad att läsa denna recension i stället för de lite nyare YouTube journalisternas vad gäller köregenskaperna. Denna herre har bra mycket mera koll på bilkörning. Kostar en slant att läsa men väl värt det för er som likt mig är intresserade av 7X’n. Inget snack längre i min värld nu:
Nope, inte hört något.
Svängde förbi Nordstan idag för att se om de fått in någon 7X så man åtminstone kunde provsitta lite. Men bara 001 där fortfarande.
Tyvärr verkar inte köregenskaperna vara på topp. Autogefühl-Tomas flickvän blev till och med åksjuk när han körde lite aktivt. Synd. Får fortsätta vänta på nya BMW iX3 och nya Model Y Performance. Sedan känns bilen ganska tung. AWD:n som autogefühl körde är ju svenskreggad. Enligt Transportstyrelsen väger den 2535 kg. Alltså Över 400 kg mer än Model Y LR. Det lär kännas i kurvorna.
Tycker det är ganska märkligt att en bil på en dedikerad elbilsplattform blir såpass tung. Bara för lite referens så väger alltså Zeekr 7X ungefär lika mycket som en sådan här:
X7.png
Blev rekommenderad att läsa denna recension i stället för de lite nyare YouTube journalisternas vad gäller köregenskaperna. Denna herre har bra mycket mera koll på bilkörning. Kostar en slant att läsa men väl värt det för er som likt mig är intresserade av 7X’n. Inget snack längre i min värld nu:
Tyvärr verkar inte köregenskaperna vara på topp. Autogefühl-Tomas flickvän blev till och med åksjuk när han körde lite aktivt. Synd. Får fortsätta vänta på nya BMW iX3 och nya Model Y Performance. Sedan känns bilen ganska tung. AWD:n som autogefühl körde är ju svenskreggad. Enligt Transportstyrelsen väger den 2535 kg. Alltså Över 400 kg mer än Model Y LR. Det lär kännas i kurvorna.
Tycker det är ganska märkligt att en bil på en dedikerad elbilsplattform blir såpass tung. Bara för lite referens så väger alltså Zeekr 7X ungefär lika mycket som en sådan här:
X7.png
Blev rekommenderad att läsa denna recension i stället för de lite nyare YouTube journalisternas vad gäller köregenskaperna. Denna herre har bra mycket mera koll på bilkörning. Kostar en slant att läsa men väl värt det för er som likt mig är intresserade av 7X’n. Inget snack längre i min värld nu:
Ganska tydligt att detta testet sticker ut mot absoluta merparten av alla andra som kört bilen.
Tror laddningen och dess usp är det som lockar köpare till denna bilen just nu, speciellt då väldigt få ens sett eller kört bilen ännu.
Och laddningen är så pass uppseendeväckande att man kan tänka sig se förbi de brister bilen uppenbart har, både mjukvarumässigt och i komfort utanför motorvägar.
På det en hög förbrukning som äter upp fördelarna snabb laddning ger.
Lite samma som Xpeng G9 när den lanserades, laddade raketsnabbt och allt handlade om det men var sen fruktansvärd att köra till vardags.
(Ja det var en riktigt tidig bil där jag lånade och inte sett åt det hållet igen)
Tyvärr verkar inte köregenskaperna vara på topp. Autogefühl-Tomas flickvän blev till och med åksjuk när han körde lite aktivt. Synd. Får fortsätta vänta på nya BMW iX3 och nya Model Y Performance. Sedan känns bilen ganska tung. AWD:n som autogefühl körde är ju svenskreggad. Enligt Transportstyrelsen väger den 2535 kg. Alltså Över 400 kg mer än Model Y LR. Det lär kännas i kurvorna.
Tycker det är ganska märkligt att en bil på en dedikerad elbilsplattform blir såpass tung. Bara för lite referens så väger alltså Zeekr 7X ungefär lika mycket som en sådan här:
X7.png
Blev rekommenderad att läsa denna recension i stället för de lite nyare YouTube journalisternas vad gäller köregenskaperna. Denna herre har bra mycket mera koll på bilkörning. Kostar en slant att läsa men väl värt det för er som likt mig är intresserade av 7X’n. Inget snack längre i min värld nu:
Ganska tydligt att detta testet sticker ut mot absoluta merparten av alla andra som kört bilen.
Tror laddningen och dess usp är det som lockar köpare till denna bilen just nu, speciellt då väldigt få ens sett eller kört bilen ännu.
Och laddningen är så pass uppseendeväckande att man kan tänka sig se förbi de brister bilen uppenbart har, både mjukvarumässigt och i komfort utanför motorvägar.
På det en hög förbrukning som äter upp fördelarna snabb laddning ger.
Lite samma som Xpeng G9 när den lanserades, laddade raketsnabbt och allt handlade om det men var sen fruktansvärd att köra till vardags.
(Ja det var en riktigt tidig bil där jag lånade och inte sett åt det hållet igen)
Tyvärr verkar inte köregenskaperna vara på topp. Autogefühl-Tomas flickvän blev till och med åksjuk när han körde lite aktivt. Synd. Får fortsätta vänta på nya BMW iX3 och nya Model Y Performance. Sedan känns bilen ganska tung. AWD:n som autogefühl körde är ju svenskreggad. Enligt Transportstyrelsen väger den 2535 kg. Alltså Över 400 kg mer än Model Y LR. Det lär kännas i kurvorna.
Tycker det är ganska märkligt att en bil på en dedikerad elbilsplattform blir såpass tung. Bara för lite referens så väger alltså Zeekr 7X ungefär lika mycket som en sådan här:
X7.png
Blev rekommenderad att läsa denna recension i stället för de lite nyare YouTube journalisternas vad gäller köregenskaperna. Denna herre har bra mycket mera koll på bilkörning. Kostar en slant att läsa men väl värt det för er som likt mig är intresserade av 7X’n. Inget snack längre i min värld nu:
Ganska tydligt att detta testet sticker ut mot absoluta merparten av alla andra som kört bilen.
Tror laddningen och dess usp är det som lockar köpare till denna bilen just nu, speciellt då väldigt få ens sett eller kört bilen ännu.
Och laddningen är så pass uppseendeväckande att man kan tänka sig se förbi de brister bilen uppenbart har, både mjukvarumässigt och i komfort utanför motorvägar.
På det en hög förbrukning som äter upp fördelarna snabb laddning ger.
Lite samma som Xpeng G9 när den lanserades, laddade raketsnabbt och allt handlade om det men var sen fruktansvärd att köra till vardags.
(Ja det var en riktigt tidig bil där jag lånade och inte sett åt det hållet igen)
Absolut inte, har sett allt på YouTube som finns att se inklusive alla andra nationaliteters, även de Européer som testar bilen i Kina 4-5 mån senare.