Skarvsladd 2,5 mm2 för utomhusbruk, svart
- Kabel H07RN-F 3G2,5 mm²
- Kapslingsklass: IP44 (godkänd för utomhusbruk)
- 230 V/16 A
Moderator: Redaktion
Ja, man bör absolut inspektera och testa innan man drar upp effekten, det är ju bara att börja lågt och öka 1A i taget och kolla efter någon timme om något börjar bli varmt. Man bör ju begränsa effekten av andra skäl också, lite pinsamt att dra huvudsäkringen hos svärföräldrarna mitt i midsommarfirandet.
Som komplement till forumexpertisen så har faktiskt elsäkerhetsverket information på ämnet:frosse skrev: ↑14 apr 2025 20:50Är denna ok att köra med Tesla Schuko? Tänker mig sällanladdning på släktens eller vänners landställen m.m. Och bör man tänka på längden? Förstått att den ska rätas ut och inte ligga rullad pga ev. värmeutveckling. Och att man bör ställa ner effekten i bilen till typ 5-6 A (?).
Skarvsladd 2,5 mm2 för utomhusbruk, svart
- Kabel H07RN-F 3G2,5 mm²
- Kapslingsklass: IP44 (godkänd för utomhusbruk)
https://www.clasohlson.com/se/Skarvslad ... /p/36-6422
- 230 V/16 A
Det har jag också gjort, men det var lite glapp...
Känns ju inte så säkert när de skriver att förlängningssladdar ej bör användas…Arctic Drifter skrev: ↑15 apr 2025 14:40Som komplement till forumexpertisen så har faktiskt elsäkerhetsverket information på ämnet:frosse skrev: ↑14 apr 2025 20:50Är denna ok att köra med Tesla Schuko? Tänker mig sällanladdning på släktens eller vänners landställen m.m. Och bör man tänka på längden? Förstått att den ska rätas ut och inte ligga rullad pga ev. värmeutveckling. Och att man bör ställa ner effekten i bilen till typ 5-6 A (?).
Skarvsladd 2,5 mm2 för utomhusbruk, svart
- Kabel H07RN-F 3G2,5 mm²
- Kapslingsklass: IP44 (godkänd för utomhusbruk)
https://www.clasohlson.com/se/Skarvslad ... /p/36-6422
- 230 V/16 A
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss ... a-elbilen/
![]()
Deras rekommendationer är ju anpassade för folk som inte har en aning om något överhuvudtaget. Dvs sånna som använder gamla slitna kontakter/uttag, ihoprullade och ihoptejpade kablar i en stor härva, nära något brandfarligt osv...frosse skrev: ↑15 apr 2025 20:26Känns ju inte så säkert när de skriver att förlängningssladdar ej bör användas…Arctic Drifter skrev: ↑15 apr 2025 14:40Som komplement till forumexpertisen så har faktiskt elsäkerhetsverket information på ämnet:frosse skrev: ↑14 apr 2025 20:50Är denna ok att köra med Tesla Schuko? Tänker mig sällanladdning på släktens eller vänners landställen m.m. Och bör man tänka på längden? Förstått att den ska rätas ut och inte ligga rullad pga ev. värmeutveckling. Och att man bör ställa ner effekten i bilen till typ 5-6 A (?).
Skarvsladd 2,5 mm2 för utomhusbruk, svart
- Kabel H07RN-F 3G2,5 mm²
- Kapslingsklass: IP44 (godkänd för utomhusbruk)
https://www.clasohlson.com/se/Skarvslad ... /p/36-6422
- 230 V/16 A
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss ... a-elbilen/
![]()
Nej det är inte säkert. Det sitter en temperaturgivare i schucko kontakten som känner av om eluttaget blir för varmt, denna sätts ju ur spel med en förlängningssladd. Jag skulle bara köra med cee uttag 2 eller trefas om jag inte bara skulle ladda väldigt lite. Bättre att ladda upp innan du kommer fram.frosse skrev: ↑15 apr 2025 20:26Känns ju inte så säkert när de skriver att förlängningssladdar ej bör användas…Arctic Drifter skrev: ↑15 apr 2025 14:40Som komplement till forumexpertisen så har faktiskt elsäkerhetsverket information på ämnet:frosse skrev: ↑14 apr 2025 20:50Är denna ok att köra med Tesla Schuko? Tänker mig sällanladdning på släktens eller vänners landställen m.m. Och bör man tänka på längden? Förstått att den ska rätas ut och inte ligga rullad pga ev. värmeutveckling. Och att man bör ställa ner effekten i bilen till typ 5-6 A (?).
Skarvsladd 2,5 mm2 för utomhusbruk, svart
- Kabel H07RN-F 3G2,5 mm²
- Kapslingsklass: IP44 (godkänd för utomhusbruk)
https://www.clasohlson.com/se/Skarvslad ... /p/36-6422
- 230 V/16 A
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss ... a-elbilen/
![]()
Temperatursensorn kommer ju förstås inte känna om "första" uttaget blir varmt, men den sätts ju inte "ur spel", och som sagt, det är bara att testa med låg effekt och öka 1A i taget till önskad nivå och kontrollera att inget börjar kännas varmt.Dafro skrev: ↑15 apr 2025 21:21Nej det är inte säkert. Det sitter en temperaturgivare i schucko kontakten som känner av om eluttaget blir för varmt, denna sätts ju ur spel med en förlängningssladd. Jag skulle bara köra med cee uttag 2 eller trefas om jag inte bara skulle ladda väldigt lite. Bättre att ladda upp innan du kommer fram.frosse skrev: ↑15 apr 2025 20:26Känns ju inte så säkert när de skriver att förlängningssladdar ej bör användas…Arctic Drifter skrev: ↑15 apr 2025 14:40Som komplement till forumexpertisen så har faktiskt elsäkerhetsverket information på ämnet:frosse skrev: ↑14 apr 2025 20:50Är denna ok att köra med Tesla Schuko? Tänker mig sällanladdning på släktens eller vänners landställen m.m. Och bör man tänka på längden? Förstått att den ska rätas ut och inte ligga rullad pga ev. värmeutveckling. Och att man bör ställa ner effekten i bilen till typ 5-6 A (?).
Skarvsladd 2,5 mm2 för utomhusbruk, svart
- Kabel H07RN-F 3G2,5 mm²
- Kapslingsklass: IP44 (godkänd för utomhusbruk)
https://www.clasohlson.com/se/Skarvslad ... /p/36-6422
- 230 V/16 A
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss ... a-elbilen/
![]()
Med sätts ur menar jag ju såklart där det gör nytta så att man inte bränner ner huset om man har otur. Håller med om värmefläkt mm. Det jag bara vill trycka på är att man kontrollerar hur eluttaget ser ut och lämpligen inte kör 10A längre tid obevakat när man sover tex men att ladda dagtid och kolla till det så skulle jag göra det i nödfall och med 5-6A i ett fräscht uttag så skulle inte jag oroa mig.fth skrev: ↑15 apr 2025 22:18Temperatursensorn kommer ju förstås inte känna om "första" uttaget blir varmt, men den sätts ju inte "ur spel", och som sagt, det är bara att testa med låg effekt och öka 1A i taget till önskad nivå och kontrollera att inget börjar kännas varmt.Dafro skrev: ↑15 apr 2025 21:21Nej det är inte säkert. Det sitter en temperaturgivare i schucko kontakten som känner av om eluttaget blir för varmt, denna sätts ju ur spel med en förlängningssladd. Jag skulle bara köra med cee uttag 2 eller trefas om jag inte bara skulle ladda väldigt lite. Bättre att ladda upp innan du kommer fram.frosse skrev: ↑15 apr 2025 20:26Känns ju inte så säkert när de skriver att förlängningssladdar ej bör användas…Arctic Drifter skrev: ↑15 apr 2025 14:40Som komplement till forumexpertisen så har faktiskt elsäkerhetsverket information på ämnet:frosse skrev: ↑14 apr 2025 20:50Är denna ok att köra med Tesla Schuko? Tänker mig sällanladdning på släktens eller vänners landställen m.m. Och bör man tänka på längden? Förstått att den ska rätas ut och inte ligga rullad pga ev. värmeutveckling. Och att man bör ställa ner effekten i bilen till typ 5-6 A (?).
Skarvsladd 2,5 mm2 för utomhusbruk, svart
- Kabel H07RN-F 3G2,5 mm²
- Kapslingsklass: IP44 (godkänd för utomhusbruk)
https://www.clasohlson.com/se/Skarvslad ... /p/36-6422
- 230 V/16 A
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss ... a-elbilen/
![]()
Det är verkligen inte något unikt med att ladda bilen jämfört med att använda många andra laster med hög effekt, konvektorelement på 2kW för 199:- från Biltema t.ex. som folk glatt pluggar in i diverse skumma uttag från 60-talet och värmer upp fritidshuset med i påsk, det skulle jag själv vara betydligt mer oroad över än en elbil som laddar med en rimligt effekt i ett korrekt installerat och dimensionerat schuko-uttag.
Var och en får så klart göra som man vill, men jag har laddat i otaliga schuko-uttag genom åren, med och utan förlängning, utan några som helst problem, det är bara att använda sunt förnuft.
Det är självklart så att det är bättre med ett 1-/3-fas CEE-uttag, eller ännu hellre en riktig laddbox, men schuko funkar också alldeles utmärkt.
/fth