jag har också tänkt på detta och förundrats över hur mycket pengar folk verkar vara villiga att lägga på ICE-bilar där motor-försäkringar har upphört att gälla. XC60 från 2020-21 helt utan garantier ligger ofta runt 300 000 kr på blocket. Det är rätt mycket pengar att gambla med.
Elbilars batterier degraderas med 1,8% per år
Moderator: Redaktion
Re: Elbilars batterier degraderas med 1,8% per år
Model Y LR AWD -24
Jag tycker inte det finns någonting som tyder på att en 18år gammal elbil med 30+ tusen mil på mätaren skulle kännas fräschare än motsvarande ICE-bil.mussla skrev: ↑16 apr 2025 16:05Om bilen i övrigt känns fräsch och ny batteriteknik har möjliggjort utbytesbatterier till ett pris som känns ok så kanske det är värt det. Denna tanke kom från antagandet att elbilars andrahandsvärde drastiskt minskar när bilen är utanför batterigaranti.Fredrik j skrev: ↑16 apr 2025 12:42Varför skulle man vilja kosta på en gammal bil ett nytt batteri? Ofta är det inte drivlinan som får en bil att kännas skrotfärdig utan att bilen är sliten generellt.mussla skrev: ↑16 apr 2025 10:00En del hoppas nog på att batteritekniken kommer att utvecklats så att man kan byta ut hela batteriet till en rimlig kostnad även för äldre bilar.Fredrik j skrev: ↑16 apr 2025 09:33Jag tror man också måste släppa tron på att elbilar är evighetsmaskiner jämfört med ICE. Genomsnittlig skrotningsålder i sverige är 18år om jag minns rätt.AAKEE skrev: ↑16 apr 2025 08:58Njaaaa.
Det som beskrivs stämmer inte alls överens med forskning i området. Det finns helt enkelt ingen samstämmlghet alls mellan det de presenterar och forskningen. Det finns inget som pekar på att man bara skulle tappa 1.8% per år enligt forskningen.
Vi vet att ett lithiumbatteri tappar ~5% första året på enbart calendar aging och att det blir ungefär 10% efter fyra år.
Tittar man på loggade data på tex Teslafi eller teslalogger så stämmer den loggade datan mycket bra med forskningen.
Den gröna linjen på bilden är hur displayad räckvidd minskat på model 3 performance 2021. Bilden är tagen 11 juni 2023, dvs cirka 2.5 år efter att modellen 2021 först kom ut.
Den displayade räckvidden har minskat från 507km till ~462km på inte mer än 2.5 år (eftersom den modellen helt sonika inte fanns innan är de äldsta bilarna 2.5 år och andra yngre). Bilmodellen döljer någon procent degradering innan rangen minskar.
462km motsvarar en batterikapacitet på cirka 11% minskning jämfört med full kapacitet och det batterierna levererade på EPA & WLTP-testerna.
IMG_4732.jpeg
Den battery health test som Tesla precis lagt över från service mode till vanliga servicemenyn visar att det är ganska många bilar som ligger väl bortom 10% och närmare 15-20% degradering. Vi pratar dom om tex model 3/Y som är fyra-sju år gamla.
Jag tror synen på degradering kommer att ändras i Teslakretsar eftersom det är såpass många som gör SOH-testet och kommer chockerade ut ur degraderingsföreställningen man hade innan.
Bilar som är äldre kan ha defekter som ägarna väljer att leva med för att bilen är billig. På ICE kan det t.ex. vara hög oljeförbrukning och funktioner som inte längre fungerar. Elbilens motsvarighet är t.ex. kort räckvidd. Sen kommer det en reparation som kostar mer än bilen är värd och då blir det skroten.
Eller att airbaglampan tänds eller nått liknande.
Tänk snarare 6 år gammal med 20 000 mil.Fredrik j skrev: ↑16 apr 2025 16:30Jag tycker inte det finns någonting som tyder på att en 18år gammal elbil med 30+ tusen mil på mätaren skulle kännas fräschare än motsvarande ICE-bil.mussla skrev: ↑16 apr 2025 16:05Om bilen i övrigt känns fräsch och ny batteriteknik har möjliggjort utbytesbatterier till ett pris som känns ok så kanske det är värt det. Denna tanke kom från antagandet att elbilars andrahandsvärde drastiskt minskar när bilen är utanför batterigaranti.Fredrik j skrev: ↑16 apr 2025 12:42Varför skulle man vilja kosta på en gammal bil ett nytt batteri? Ofta är det inte drivlinan som får en bil att kännas skrotfärdig utan att bilen är sliten generellt.mussla skrev: ↑16 apr 2025 10:00En del hoppas nog på att batteritekniken kommer att utvecklats så att man kan byta ut hela batteriet till en rimlig kostnad även för äldre bilar.Fredrik j skrev: ↑16 apr 2025 09:33
Jag tror man också måste släppa tron på att elbilar är evighetsmaskiner jämfört med ICE. Genomsnittlig skrotningsålder i sverige är 18år om jag minns rätt.
Bilar som är äldre kan ha defekter som ägarna väljer att leva med för att bilen är billig. På ICE kan det t.ex. vara hög oljeförbrukning och funktioner som inte längre fungerar. Elbilens motsvarighet är t.ex. kort räckvidd. Sen kommer det en reparation som kostar mer än bilen är värd och då blir det skroten.
Model Y LR AWD -24
Än så länge har folk överlag för lite kunskap om batterier och myterna är stenhårt cementerade. "En elbil tappar 5% under de 5000 första milen och sedan stabiliserar det sig på 10%, till 30.000 mil plus".mussla skrev: ↑16 apr 2025 16:12För mig som kör 3000 mil per år så kommer batterigarantin bara att räcka i drygt sex år. När bilen har ett par tusen mil kvar till garantigränsen så antar jag att andrahandsvärdet gör en rejäl dipp. Kanske blir bilen nästan osäljbar då? Jag vet inte hur köpare ställer sig till detta.AAKEE skrev: ↑16 apr 2025 12:47Frågan som bör ställas är sannolikt snarare vad man ska göra med en välskött model 3/Y om batteriet pajar precis utanför garantin. Åtta år och en månad, eller vid 5 år och 20.000 mil.Fredrik j skrev: ↑16 apr 2025 12:42Varför skulle man vilja kosta på en gammal bil ett nytt batteri? Ofta är det inte drivlinan som får en bil att kännas skrotfärdig utan att bilen är sliten generellt.mussla skrev: ↑16 apr 2025 10:00En del hoppas nog på att batteritekniken kommer att utvecklats så att man kan byta ut hela batteriet till en rimlig kostnad även för äldre bilar.Fredrik j skrev: ↑16 apr 2025 09:33
Jag tror man också måste släppa tron på att elbilar är evighetsmaskiner jämfört med ICE. Genomsnittlig skrotningsålder i sverige är 18år om jag minns rätt.
(Vilket inte alls är osannolikt om man tottar på hur många model S som fått felkod inom en månad efter att garantin gått ut. Jag har nog sett hundra poster om det men bara en som fått det precis innan. Min tilltro till ärlighetsgraden hos tesla för att inte hålla inne felkoden till bortom garantin är *låg*.)
--> Vilket ju inte stämmer så bra.
När det börjar finnas mer mängder med garantilösa elbilar kommer det bli en annan sång, är min uppfattning. Batterierna kommer generellt att hålla ganska bra men i det fall batteriet får problem utanför garantin så blir det dyrt.
Vi vet att även om Tesla startade med "70% kapacitet efter 8 år" så är industrins standard att battericeller som har tappat 20% är förbrukade och skall bytas. Detta eftersom pålitligheten och förutsägbarheten minskar markant efter 20% degradering. Många forskningstester påvisar att batteriernas kruva bryter av omkring 20%, och då nedåt.
Bilar använder normalt batterierna snällare än testerna, vilket borgar för att en bil sannolikt kan köra med ett batteri som tappat 30%. Men med 4000 celler eller 8000 celler ombord, och där det räcker med att en enda cell får kortslutning för att batteriet inte ska klara att balansera sig själv och orsakar en felkod dör maximalt möjlig laddnivå minskas så känner i vart fall jag att det finns en klar päng att försöka hålla batteriet under 20% degradering.
Jag kör med en taktik som minskar degraderingen markant, vilket resulterar i ungefär halverad degradering.
Skulle jag köpa en beggad elbil skulle jag se till att batteriets degradering är sån att jag under tiden jag beräknar att ha bilen inte rimligen passerar 20%.
Jag skulle inte ha ngt problem med att köpa en garantifri tex 3 eller Y om läget är rätt, men det skulle också innebära att degraderingen inte skulle få ligga så mycket över 10%.
Folk låser på miltal, men de har inte förstått att degraderingen till 90% är beroende på tid och att om man kör mycket så ersätts degraderingen pga tid med mil. Den totala degraderingen kommer vara relativt lika.
--> Miltalet är inte avgörande för batteriet så (undantag efter massor av mil eller kanske en taxi som bara snabbladdats och har gått 60K mil).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Tesla har ju inte så god ordning på rostskydd etc. så äldre 3/Y kommer nog se ut lite sådär. (Förutom avrostade bromsledningar etc.)Fredrik j skrev: ↑16 apr 2025 16:30Jag tycker inte det finns någonting som tyder på att en 18år gammal elbil med 30+ tusen mil på mätaren skulle kännas fräschare än motsvarande ICE-bil.mussla skrev: ↑16 apr 2025 16:05Om bilen i övrigt känns fräsch och ny batteriteknik har möjliggjort utbytesbatterier till ett pris som känns ok så kanske det är värt det. Denna tanke kom från antagandet att elbilars andrahandsvärde drastiskt minskar när bilen är utanför batterigaranti.Fredrik j skrev: ↑16 apr 2025 12:42Varför skulle man vilja kosta på en gammal bil ett nytt batteri? Ofta är det inte drivlinan som får en bil att kännas skrotfärdig utan att bilen är sliten generellt.mussla skrev: ↑16 apr 2025 10:00En del hoppas nog på att batteritekniken kommer att utvecklats så att man kan byta ut hela batteriet till en rimlig kostnad även för äldre bilar.Fredrik j skrev: ↑16 apr 2025 09:33
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Hur ser läget ut för de tidiga 3:orna som nu rullat sen 2017 och uppnått över 20 000 mil? Några problem med batterierna inrapporterade?
Finns det något som tyder på att det skulle bli vanligt med batteribyte efter 6år?mussla skrev: ↑16 apr 2025 16:51Tänk snarare 6 år gammal med 20 000 mil.Fredrik j skrev: ↑16 apr 2025 16:30Jag tycker inte det finns någonting som tyder på att en 18år gammal elbil med 30+ tusen mil på mätaren skulle kännas fräschare än motsvarande ICE-bil.mussla skrev: ↑16 apr 2025 16:05Om bilen i övrigt känns fräsch och ny batteriteknik har möjliggjort utbytesbatterier till ett pris som känns ok så kanske det är värt det. Denna tanke kom från antagandet att elbilars andrahandsvärde drastiskt minskar när bilen är utanför batterigaranti.
-
Det börjar ju finnas ganska bra med data hur elbilar degraderar från 100 -> 80 %. Sen tycker jag det är lite mer oklart vad man kan förvänta sig under 80 %, jag vill ju hoppas att de flesta håller ganska bra ner mot 70%. Ur miljösynvinkel skulle det vara super om elbilar skulle hålla utan batterbyte uppemot 20 år. När man beaktar inbesparningarna i bränslekostnader så tror jag dessutom att bilister kommer att vara mer motiverade att hålla liv i sina elbilar, så länge det inte uppstår jättedyra reparationer vill säga.
Degradering på 1.8% är väl korrekt på lite längre sikt. Det är också korrekt som AAKEE påpekar att degraderingen är klart större än så de 3-4 första åren.
Har tänkt fortsätta köra min Leaf ett tag då jag är intresserad av hur batteriet börjar bete sig
Bilen är strax 11,5 år gammal med SOH 81 %. Jag har märkt att celldifferensen far upp ganska högt då batteriet börjar vara urladdat, tror jag har sett värden på ca 300 mV, trots att den för det allra mesta ligger på 10-20 mV. Nån gång har jag dessutom märkt att laddprocenten börjat hoppa fram och tillbaka när batteriet börjat vara tomt, men normalt fungerar den helt som den skall. Räckvidden har minskat något från då jag köpte den för 5,5 år sedan - från ca 135 km till drygt 125 km idag (sommartid).
Degradering på 1.8% är väl korrekt på lite längre sikt. Det är också korrekt som AAKEE påpekar att degraderingen är klart större än så de 3-4 första åren.
Har tänkt fortsätta köra min Leaf ett tag då jag är intresserad av hur batteriet börjar bete sig

Nissan Leaf 2014
Du har ju motorskadeförsäkring. Med volvia upp till 10 år och/eller 20000 mil. Gäller fö också på Volvos elbilar (drivlina och högspänningsbatteri ingår).mussla skrev: ↑16 apr 2025 16:15jag har också tänkt på detta och förundrats över hur mycket pengar folk verkar vara villiga att lägga på ICE-bilar där motor-försäkringar har upphört att gälla. XC60 från 2020-21 helt utan garantier ligger ofta runt 300 000 kr på blocket. Det är rätt mycket pengar att gambla med.
Jag behövde inte byta, jag var bara nyfiken eftersom VW hade haft en massa issues. Köpte en till Audi med SS-tronic till dottern som hade passerat garantin.-AG- skrev: ↑16 apr 2025 20:56Du har ju motorskadeförsäkring. Med volvia upp till 10 år och/eller 20000 mil. Gäller fö också på Volvos elbilar (drivlina och högspänningsbatteri ingår).mussla skrev: ↑16 apr 2025 16:15jag har också tänkt på detta och förundrats över hur mycket pengar folk verkar vara villiga att lägga på ICE-bilar där motor-försäkringar har upphört att gälla. XC60 från 2020-21 helt utan garantier ligger ofta runt 300 000 kr på blocket. Det är rätt mycket pengar att gambla med.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Nej inte vad jag vet. Min frågeställning är mer ur perspektivet andrahandsvärde när batterigaranti har upphört. Om det finns möjlighet att byta ut batteriet till en acceptabel kostnad så påverkar inte batterigarantis status värdet på bilen lika mycket.Fredrik j skrev: ↑16 apr 2025 19:53Finns det något som tyder på att det skulle bli vanligt med batteribyte efter 6år?mussla skrev: ↑16 apr 2025 16:51Tänk snarare 6 år gammal med 20 000 mil.Fredrik j skrev: ↑16 apr 2025 16:30Jag tycker inte det finns någonting som tyder på att en 18år gammal elbil med 30+ tusen mil på mätaren skulle kännas fräschare än motsvarande ICE-bil.
Model Y LR AWD -24
Jag menar att även bilar som har passerat dessa miltal har en förvånansvärt hög värdering på andrahandsmarknaden. Det måste innebära att risken för kostsamma reparationener på en sådan bil upplevs som väldigt liten. Annars skulle marknaden inte betala 250 000 - 300 000 kr för dem.-AG- skrev: ↑16 apr 2025 20:56Du har ju motorskadeförsäkring. Med volvia upp till 10 år och/eller 20000 mil. Gäller fö också på Volvos elbilar (drivlina och högspänningsbatteri ingår).mussla skrev: ↑16 apr 2025 16:15jag har också tänkt på detta och förundrats över hur mycket pengar folk verkar vara villiga att lägga på ICE-bilar där motor-försäkringar har upphört att gälla. XC60 från 2020-21 helt utan garantier ligger ofta runt 300 000 kr på blocket. Det är rätt mycket pengar att gambla med.
Model Y LR AWD -24
Tesla (Model S/X) har ju inte vanliga "off-the-shelf" 18650-celler utan billigare varianter som saknar säkerhetsfunktioner eftersom dessa säkerhetsfunktioner har istället byggts in i batteripacket. Det skulle vara intressant att veta om vanliga konsument-18650 celler skulle rent fysiskt få plats och om de inbyggda säkerhetssystem skulle i så fall fungera tillsammans med bilens egna.AAKEE skrev: ↑16 apr 2025 10:29Ett batteri är så pass avancerat och bilmodellspecifikt att det inte låter som något som är görbart till en rimlig kostnad.
Trots att kostnaderna för tillverkning av celler gått ned avsevärt enligt Tesla så går inte priset för att köpa ett nytt pack av tex Tesla nedåt trots storskalig produktion på riktigt, det är på ungefär samma nivå. Kostnaden för just cellerna är bara en liten del av batteripacket när man köper in celler på mångmiljon-nivå, eller tillverkar dem själv.
Bland de som renoverar batteripackar finns det ännu ingen som erbjuder utbyte av celler till nya. Man har försökt byta enskilda moduler (till begagnade) men det fungerar inte långvarigt p.ga att de (och blir av användning) är för olika i sina egenskaper.
Styckepriset för en Panasonic NCR18650 är 1.75Euro (närbutik, EU), men bara 1.25 om jag köper 540st.
Det är ioffsg celler tillverkade 2020, men eftersom de legat med låg SOC så har de sannolikt inte tappar mycket kapacitet. Förmodligen kommer jag ned på 1Euro om jag köper 8000st, så 88000:- för att bygga ett nytt Tesla 100kWh pack. Det är absolut överkomligt och om jag skulle köpa miljoner celler för att jag skulle börja tillverka utbytespackar blir priset sannolikt avsevärt lägre.
Trots det, med resterande delar för att bygga ett pack skulle priset garanterat bli högre än det man betalar hos Tesla.
Köper man lösa 18650-celler som är state of the art idag så kostar de ~4-7Euro/st. Bygga ett batteripack blir dyyyyrt.
Det går köpa celler utan säkerhetsfunktioner för consumers. Inga problem med det.deddly skrev: ↑17 apr 2025 10:11Tesla (Model S/X) har ju inte vanliga "off-the-shelf" 18650-celler utan billigare varianter som saknar säkerhetsfunktioner eftersom dessa säkerhetsfunktioner har istället byggts in i batteripacket. Det skulle vara intressant att veta om vanliga konsument-18650 celler skulle rent fysiskt få plats och om de inbyggda säkerhetssystem skulle i så fall fungera tillsammans med bilens egna.AAKEE skrev: ↑16 apr 2025 10:29Ett batteri är så pass avancerat och bilmodellspecifikt att det inte låter som något som är görbart till en rimlig kostnad.
Trots att kostnaderna för tillverkning av celler gått ned avsevärt enligt Tesla så går inte priset för att köpa ett nytt pack av tex Tesla nedåt trots storskalig produktion på riktigt, det är på ungefär samma nivå. Kostnaden för just cellerna är bara en liten del av batteripacket när man köper in celler på mångmiljon-nivå, eller tillverkar dem själv.
Bland de som renoverar batteripackar finns det ännu ingen som erbjuder utbyte av celler till nya. Man har försökt byta enskilda moduler (till begagnade) men det fungerar inte långvarigt p.ga att de (och blir av användning) är för olika i sina egenskaper.
Styckepriset för en Panasonic NCR18650 är 1.75Euro (närbutik, EU), men bara 1.25 om jag köper 540st.
Det är ioffsg celler tillverkade 2020, men eftersom de legat med låg SOC så har de sannolikt inte tappar mycket kapacitet. Förmodligen kommer jag ned på 1Euro om jag köper 8000st, så 88000:- för att bygga ett nytt Tesla 100kWh pack. Det är absolut överkomligt och om jag skulle köpa miljoner celler för att jag skulle börja tillverka utbytespackar blir priset sannolikt avsevärt lägre.
Trots det, med resterande delar för att bygga ett pack skulle priset garanterat bli högre än det man betalar hos Tesla.
Köper man lösa 18650-celler som är state of the art idag så kostar de ~4-7Euro/st. Bygga ett batteripack blir dyyyyrt.
Man vill garanterat inte ha övervakning/begrönsning i resp cell.
Man väljer tex ”unprotected” i filtret på nkon.nl
Jag har ganska många celler och och bara fyra av dessa är protected, eftersom de sitter löst instoppade i hållare för 18660.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Detta är fel. 18650 har ingen säkerhetsfunktion, förutom ventilen. Det finns en liten nisch för till exempel ficklampor till konsumenter där man monterat en skyddskrets ihop med en vanlig 18650-cell. Det normala är att skyddskretsen ingår i batteripacket, till exempel i en laptop eller skruvdragare. Tesla använder vanliga 18650 celler, men såklart tillverkade till deras specifikation.deddly skrev: ↑17 apr 2025 10:11Tesla (Model S/X) har ju inte vanliga "off-the-shelf" 18650-celler utan billigare varianter som saknar säkerhetsfunktioner eftersom dessa säkerhetsfunktioner har istället byggts in i batteripacket. Det skulle vara intressant att veta om vanliga konsument-18650 celler skulle rent fysiskt få plats och om de inbyggda säkerhetssystem skulle i så fall fungera tillsammans med bilens egna.
Det är ju inte formellt fel.HenrikC skrev: ↑17 apr 2025 12:05Detta är fel. 18650 har ingen säkerhetsfunktion, förutom ventilen. Det finns en liten nisch för till exempel ficklampor till konsumenter där man monterat en skyddskrets ihop med en vanlig 18650-cell. Det normala är att skyddskretsen ingår i batteripacket, till exempel i en laptop eller skruvdragare. Tesla använder vanliga 18650 celler, men såklart tillverkade till deras specifikation.deddly skrev: ↑17 apr 2025 10:11Tesla (Model S/X) har ju inte vanliga "off-the-shelf" 18650-celler utan billigare varianter som saknar säkerhetsfunktioner eftersom dessa säkerhetsfunktioner har istället byggts in i batteripacket. Det skulle vara intressant att veta om vanliga konsument-18650 celler skulle rent fysiskt få plats och om de inbyggda säkerhetssystem skulle i så fall fungera tillsammans med bilens egna.
Det finns celler både med och utan skyddskrets.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Jag hade 16% degradering efter 3 år, vågar inte kolla nu efter 6 år. 

- Off Grid Byggaren
Kamrem brast på begagnad Volvo XC60 – nota på 150 000 kr
https://carup.se/kamrem-brast-pa-volvo- ... 50-000-kr/
https://carup.se/kamrem-brast-pa-volvo- ... 50-000-kr/
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
"Ett läckage på flera populära Volvo-modeller kan kosta ägarna över 200 000 kronor i reparationer. Bara några år gamla bilar kan bli skrotfärdiga."
https://www.vibilagare.se/reportage/lac ... volvobilar
https://www.vibilagare.se/reportage/lac ... volvobilar
Model Y LR AWD -24
Vilken är kopplingen mellan batteridegradering och att en tant har blivit rålurad och gjort ett dåligt köp på en Volvo som inte servats enligt föreskrifterna?
(Kvinnan i fråga hade rent rätt att häva köpet).
(Kvinnan i fråga hade rent rätt att häva köpet).
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Jag gissar att det är apropå kommentarer i tråden om att det inte är riskfritt att köpa en ICE bil som saknar garantier. Det är väl möjligen relevant för tråden i jämförelsen av allmänhetens uppfattning om risken att köpa en elbil jämfört med en ICE? Kanske bättre med en egen tråd kring detta.
Model Y LR AWD -24
Och hur ofta är motorn problemet då ?mussla skrev: ↑16 apr 2025 16:15jag har också tänkt på detta och förundrats över hur mycket pengar folk verkar vara villiga att lägga på ICE-bilar där motor-försäkringar har upphört att gälla. XC60 från 2020-21 helt utan garantier ligger ofta runt 300 000 kr på blocket. Det är rätt mycket pengar att gambla med.
jag har ägt många bilar i mina dagar, flera har jag kört tills dom är slut, många har gått långt (ofta över 30k, bland runt 50k) och det har aldrig, ALDRIG varit motorn som är problemet, det har varit resten av bilen.
Visst, byter man inte kamrem som man ska kommer den att gå av, men vad som helst går sönder om man missköter det.
(F.ö föredrar jag kamkedja..)
Eftersom OT redan är uppnått.repulsiv skrev: ↑18 apr 2025 19:57Och hur ofta är motorn problemet då ?mussla skrev: ↑16 apr 2025 16:15jag har också tänkt på detta och förundrats över hur mycket pengar folk verkar vara villiga att lägga på ICE-bilar där motor-försäkringar har upphört att gälla. XC60 från 2020-21 helt utan garantier ligger ofta runt 300 000 kr på blocket. Det är rätt mycket pengar att gambla med.
jag har ägt många bilar i mina dagar, flera har jag kört tills dom är slut, många har gått långt (ofta över 30k, bland runt 50k) och det har aldrig, ALDRIG varit motorn som är problemet, det har varit resten av bilen.
Visst, byter man inte kamrem som man ska kommer den att gå av, men vad som helst går sönder om man missköter det.
Jag var inte hemma, på jobb med Elbilen.
Frun startade Audin ( ~16K mil sen neu, pedantskött). Det skramlade till och hon stämgde av och ringde mig. Jag sa ”starta pch kör hem (~4km) så lugnt det går å ställ den i garaget. Det som hade hänt var att kamkedjesträckaren gett upp helt och kamkedjan hade kuggat om några kuggar. (Det ante ju man inte…)
Hemkörningen gick bra, när jag kollade på bilen och vred vevaxeln med spärrskaft för att kolla att det fanns komp på alla cyl rappade insugskammen efter ett halvt varv.
Allt gick att lösa med ny kamkedja, sträckare och rails etc. men det var ytterst nära totalt motorras.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
VW hade ju enorma problem med kamkedjor på vissa modeller. Volvo hade problem med deras D5 motor att multiremmen brast, delar av den landade i kamremen med motoras till följd. XC60 har problem med vatteninträngning vilket orsakar reparationer på runt 200 000 kr på bilar som bara är ett par år gamla. Volvo stod inte för kostnaden och gjorde inte ens en recall trots att de uppdaterat en list på nyare årgångar för att undvika detta problem. VAGs automatlådor rasade i parti och minut. Ford har sina Ecoboost motorer med kamrem i olja som trots minitös skötsel löses upp och orsakar haveri. Det finns hur många exempel som helst.repulsiv skrev: ↑18 apr 2025 19:57Och hur ofta är motorn problemet då ?mussla skrev: ↑16 apr 2025 16:15jag har också tänkt på detta och förundrats över hur mycket pengar folk verkar vara villiga att lägga på ICE-bilar där motor-försäkringar har upphört att gälla. XC60 från 2020-21 helt utan garantier ligger ofta runt 300 000 kr på blocket. Det är rätt mycket pengar att gambla med.
Model Y LR AWD -24
Ja det finns många exempel om man letar efter de för att bevisa att man har rätt.
Vi kan ta Model s/x https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... -s.258127/
Renault Zoe https://www.flashback.org/t3242924p3
Audi e-tron https://carup.se/motor-i-elbil-knackt-p ... -ar-skrap/
Faktum är att allt kan gå sönder om man missköter det,eller om det är felkonstruerat.
Vi kan ta Model s/x https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... -s.258127/
Renault Zoe https://www.flashback.org/t3242924p3
Audi e-tron https://carup.se/motor-i-elbil-knackt-p ... -ar-skrap/
Faktum är att allt kan gå sönder om man missköter det,eller om det är felkonstruerat.