VilkenElbilBlirDet skrev: ↑16 apr 2025 11:21
Jag har dålig koll på detta, är mest intresserad - vad är det som driver den skyhöga värderingen?
Känns som löften om FSD, robotaxis etc inte bör vara nog för att stora investerare, institut etc ska gå in på det.
Tesla har ju många saker som är "rätt". Omställningen till grön energi/transport är väl den främsta. Man har badat i bidragspengar och en stor del av vinsten är utsläppsrätter.
Det är ett jättefint företag, men värderingen är helt uppåt väggarna. Speciellt eftersom de inte växer, och inte verkar ha en plan för att växa heller. Min bild är att det beror på bland annat:
1. Företagets rosiga kommunikation (marknadsföring, kvartalsrapporter, events) som aldrig verkar handla om idag utan alltid om hur i framtiden Tesla kommer att dominera område efter område utan att det finns några USP:ar eller tekniska försprång. Jag kan inte komma på ett företag som ljuger och har ljugit så hej-vilt om framtiden och prospekt som Tesla och Elon gjort och gör. Det mest fascinerande är att folk fortsätter att tro på skiten bolaget säger efter att ha ljugit eller överdrivit på ett missledande sätt om det mesta i 10 år. Att det är lagligt är även det fascinerande när man uppenbarligen ljuger - "1M robotaxis på vägarna 2020" m fl m fl.
Elons försvar är alltid "jag är för optimistisk". Jag säger att det är fullständig bullshit. Han vet vad han håller på med. Solar tiles, Roadster2, Semi, robotaxi, robotar.
2. "Analytiker" som pumpar Tesla på väldigt lösa grunder: Cathy Wood, Dan Ives, Gary Black m fl för att locka till sig investerare till sina (skitkassa) fonder med höga avgifter.
3. En armé av troende sociala-medie-retail-investerare (privatpersoner) som satsat allt på Tesla. I alla fall om man får tro dem. Jag tror flera framstående namn är betalda av Tesla. Andra blir indirekt betalda att fortsätta pumnpa på sociala medier för att de får klick och det ger annonsintäkter från plattformarna.
Detta leder till att folk köper/håller Tesla. Både institutionella och privatpersoner. Många förstår skillnaden mellan hajp och realitet men de flesta har ingen aning. Men Bitcoin och annan krypto har ju varit en bra investering för många med. Fundamenta är så förra årtiondet.