Newgusa skrev: ↑21 apr 2025 11:44Absolut inte, har sett allt på YouTube som finns att se inklusive alla andra nationaliteters, även de Européer som testar bilen i Kina för 4-5 mån sen.R_Edvinsson skrev: ↑21 apr 2025 11:14Ganska tydligt att detta testet sticker ut mot absoluta merparten av alla andra som kört bilen.Newgusa skrev: ↑21 apr 2025 07:11Blev rekommenderad att läsa denna recension i stället för de lite nyare YouTube journalisternas vad gäller köregenskaperna. Denna herre har bra mycket mera koll på bilkörning. Kostar en slant att läsa men väl värt det för er som likt mig är intresserade av 7X’n. Inget snack längre i min värld nu:tesla newbie skrev: ↑14 apr 2025 16:05Tyvärr verkar inte köregenskaperna vara på topp. Autogefühl-Tomas flickvän blev till och med åksjuk när han körde lite aktivt. Synd. Får fortsätta vänta på nya BMW iX3 och nya Model Y Performance. Sedan känns bilen ganska tung. AWD:n som autogefühl körde är ju svenskreggad. Enligt Transportstyrelsen väger den 2535 kg. Alltså Över 400 kg mer än Model Y LR. Det lär kännas i kurvorna.
Tycker det är ganska märkligt att en bil på en dedikerad elbilsplattform blir såpass tung. Bara för lite referens så väger alltså Zeekr 7X ungefär lika mycket som en sådan här:
X7.png
https://teknikensvarld.expressen.se/tes ... ilege-awd/
Tror laddningen och dess usp är det som lockar köpare till denna bilen just nu, speciellt då väldigt få ens sett eller kört bilen ännu.
Och laddningen är så pass uppseendeväckande att man kan tänka sig se förbi de brister bilen uppenbart har, både mjukvarumässigt och i komfort utanför motorvägar.
På det en hög förbrukning som äter upp fördelarna snabb laddning ger.
Lite samma som Xpeng G9 när den lanserades, laddade raketsnabbt och allt handlade om det men var sen fruktansvärd att köra till vardags.
(Ja det var en riktigt tidig bil där jag lånade och inte sett åt det hållet igen)
Zeekr 7X
Moderator: Redaktion
Re: Zeekr 7X
Förbrukning i normal fart på svenska vägar är väl ändå inte oroväckande hög i jämförelse med bilar i motsvarande storlek och motoreffekt. Det är en skönåkande SUV med enorm motor. Luftfjädring mm mm mm mm väger, MY tex är ju som en banracing Porsche i jämförelse. Skala vikt och låg markfrigång för att gå snålt. Vad jämför ni med för bilmodeller? Bor man i norra Sverige och behöver markfrigång och mjuk gång över skitvägar, vilket annat alternativ finns då på marknaden för sub 700.000kr?frippe skrev: ↑21 apr 2025 10:53Väldigt hög förbrukning i testet. Lite oroväckande tycker jag. Ser hellre en snålare bil även om denna skulle passa oss storleksmässigt.Newgusa skrev: ↑21 apr 2025 07:11Blev rekommenderad att läsa denna recension i stället för de lite nyare YouTube journalisternas vad gäller köregenskaperna. Denna herre har bra mycket mera koll på bilkörning. Kostar en slant att läsa men väl värt det för er som likt mig är intresserade av 7X’n. Inget snack längre i min värld nu:tesla newbie skrev: ↑14 apr 2025 16:05Tyvärr verkar inte köregenskaperna vara på topp. Autogefühl-Tomas flickvän blev till och med åksjuk när han körde lite aktivt. Synd. Får fortsätta vänta på nya BMW iX3 och nya Model Y Performance. Sedan känns bilen ganska tung. AWD:n som autogefühl körde är ju svenskreggad. Enligt Transportstyrelsen väger den 2535 kg. Alltså Över 400 kg mer än Model Y LR. Det lär kännas i kurvorna.
Tycker det är ganska märkligt att en bil på en dedikerad elbilsplattform blir såpass tung. Bara för lite referens så väger alltså Zeekr 7X ungefär lika mycket som en sådan här:
X7.png
-
- elbilist
Har du någonsin sett en bil testad i Kina sågas i en test?Newgusa skrev: ↑21 apr 2025 11:44Absolut inte, har sett allt på YouTube som finns att se inklusive alla andra nationaliteters, även de Européer som testar bilen i Kina 4-5 mån senare.R_Edvinsson skrev: ↑21 apr 2025 11:14Ganska tydligt att detta testet sticker ut mot absoluta merparten av alla andra som kört bilen.Newgusa skrev: ↑21 apr 2025 07:11Blev rekommenderad att läsa denna recension i stället för de lite nyare YouTube journalisternas vad gäller köregenskaperna. Denna herre har bra mycket mera koll på bilkörning. Kostar en slant att läsa men väl värt det för er som likt mig är intresserade av 7X’n. Inget snack längre i min värld nu:tesla newbie skrev: ↑14 apr 2025 16:05Tyvärr verkar inte köregenskaperna vara på topp. Autogefühl-Tomas flickvän blev till och med åksjuk när han körde lite aktivt. Synd. Får fortsätta vänta på nya BMW iX3 och nya Model Y Performance. Sedan känns bilen ganska tung. AWD:n som autogefühl körde är ju svenskreggad. Enligt Transportstyrelsen väger den 2535 kg. Alltså Över 400 kg mer än Model Y LR. Det lär kännas i kurvorna.
X7.png
Tror laddningen och dess usp är det som lockar köpare till denna bilen just nu, speciellt då väldigt få ens sett eller kört bilen ännu.
Och laddningen är så pass uppseendeväckande att man kan tänka sig se förbi de brister bilen uppenbart har, både mjukvarumässigt och i komfort utanför motorvägar.
Lite samma som Xpeng G9 när den lanserades, laddade raketsnabbt och allt handlade om det men var sen fruktansvärd att köra till vardags.
(Ja det var en riktigt tidig bil där jag lånade och inte sett åt det hållet igen)
De ger ett fantastiskt skimmer att bilarna som knappt kan konkurrera här är överlägsna på markanden.
De europeiska journalisterna som lever på att testa bilar i Kina är fruktansvärt okritiska eller nämner inte ens problem som finns.
Tycker inte att han är speciellt partisk alls:R_Edvinsson skrev: ↑21 apr 2025 13:09Har du någonsin sett en bil testad i Kina sågas i en test?Newgusa skrev: ↑21 apr 2025 11:44Absolut inte, har sett allt på YouTube som finns att se inklusive alla andra nationaliteters, även de Européer som testar bilen i Kina 4-5 mån senare.R_Edvinsson skrev: ↑21 apr 2025 11:14Ganska tydligt att detta testet sticker ut mot absoluta merparten av alla andra som kört bilen.Newgusa skrev: ↑21 apr 2025 07:11Blev rekommenderad att läsa denna recension i stället för de lite nyare YouTube journalisternas vad gäller köregenskaperna. Denna herre har bra mycket mera koll på bilkörning. Kostar en slant att läsa men väl värt det för er som likt mig är intresserade av 7X’n. Inget snack längre i min värld nu:tesla newbie skrev: ↑14 apr 2025 16:05Tyvärr verkar inte köregenskaperna vara på topp. Autogefühl-Tomas flickvän blev till och med åksjuk när han körde lite aktivt. Synd. Får fortsätta vänta på nya BMW iX3 och nya Model Y Performance. Sedan känns bilen ganska tung. AWD:n som autogefühl körde är ju svenskreggad. Enligt Transportstyrelsen väger den 2535 kg. Alltså Över 400 kg mer än Model Y LR. Det lär kännas i kurvorna.
X7.png
De ger ett fantastiskt skimmer att bilarna som knappt kan konkurrera här är överlägsna på markanden.
De europeiska journalisterna som lever på att testa bilar i Kina är fruktansvärt okritiska eller nämner inte ens problem som finns.![]()
- A76
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Om ni kollar denna intervjun så nämns det ett flertal effektiviseringsåtgärder som kommer tills bilarna levereras hit.
Den blir garanterat törstigare än MY men min förhoppning är att det inte är alltför mycket.
Den blir garanterat törstigare än MY men min förhoppning är att det inte är alltför mycket.
Kört BMW i4 m50 i ett år nu. Provkörde 7x i förrgår. Mycket sugen på att byta in BMW:n.
Väldigt kort provkörning men autopilot funkade fint och magiskt baksäte. Hoppas man kan få låna och köra långkörning.
Snittade 175wh/km över min korta körning men det var mycket lugn körning i max 70km/h. Den är nog rätt törstig.
Väldigt kort provkörning men autopilot funkade fint och magiskt baksäte. Hoppas man kan få låna och köra långkörning.
Snittade 175wh/km över min korta körning men det var mycket lugn körning i max 70km/h. Den är nog rätt törstig.
Tesla model S 85 | Autopilot | Röd
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Räckvidden verkar vara ungefär samma som Model Y, men tack vare större batteri. Lite dyrare drift, men det största problemet är att 7X är betydligt tyngre än Model Y.
Detta betyder i sin tur att max släpvagnsvikt med B-körkort blir ännu lägre.
Detta betyder i sin tur att max släpvagnsvikt med B-körkort blir ännu lägre.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
I mina ögon blir det inte så stor skillnad på vad man kan dra efter bilen på B-kort.
totalvikt på lr y är väl 2619 vilket innebär max släpvagnsvikt på B-kort är 881 kg. På zeekern får du dra 750 kg. inte så med många släp som kvalar in med en vikt mellan de vikterna. Vi hade tidigare en bil som fick dra 900 kg och nu en som drar 750 kg. sålänge inte bilen har en totalvikt under 2500 så tycker jag inte det spelar så stor roll, kör dock oftast runt med 750 klassade släp.
Tipset är väl att fixa ett B96 om Du inte avser att dra omkring på 2 ton. Funkar för det mesta jag personligen kopplar på dragkroken.
Bokar Du en dubbellektion för att få grunderna och pluggar lite på säkerhetskontrollen fixar Du det väldigt enkelt. Det är ingen dum idé att samtidigt hyra körskolans släpvagn för uppkörningen, då har Du både last och material för förankringen att tillgå.
Då bilarna blivit tyngre pågår, vad jag förstår, en diskussion om att höja totalvikten för vanligt B till 4 250 kg för fordon som drivs av alternativa bränslen plus ytterligare 750 kg på dragkroken. Detta skulle gälla för den som haft körkort i mer än två år. Men i avvaktan på ett sådant klokt beslut hjälper B96-behörigheten utan att den kostar en arm och ett ben.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/om ... r-pa-gang/
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Tycker nog tvärt om, oroväckande hög förbrukning med tanke på storleken, lastar mindre än en golf kombi, mindre än en Y ändå drar den väldigt mycket mer än en Y. Den enda utrustning jag kan se som ökar vikten är luftfjädringen, i övrigt inget. Och det blir ett moment 22, högre förbrukning, kräver mer batterier, vilket ökar vilkten och höjer förbrukningen.Newgusa skrev: ↑21 apr 2025 11:52Förbrukning i normal fart på svenska vägar är väl ändå inte oroväckande hög i jämförelse med bilar i motsvarande storlek och motoreffekt. Det är en skönåkande SUV med enorm motor. Luftfjädring mm mm mm mm väger, MY tex är ju som en banracing Porsche i jämförelse. Skala vikt och låg markfrigång för att gå snålt. Vad jämför ni med för bilmodeller? Bor man i norra Sverige och behöver markfrigång och mjuk gång över skitvägar, vilket annat alternativ finns då på marknaden för sub 700.000kr?frippe skrev: ↑21 apr 2025 10:53Väldigt hög förbrukning i testet. Lite oroväckande tycker jag. Ser hellre en snålare bil även om denna skulle passa oss storleksmässigt.Newgusa skrev: ↑21 apr 2025 07:11Blev rekommenderad att läsa denna recension i stället för de lite nyare YouTube journalisternas vad gäller köregenskaperna. Denna herre har bra mycket mera koll på bilkörning. Kostar en slant att läsa men väl värt det för er som likt mig är intresserade av 7X’n. Inget snack längre i min värld nu:tesla newbie skrev: ↑14 apr 2025 16:05Tyvärr verkar inte köregenskaperna vara på topp. Autogefühl-Tomas flickvän blev till och med åksjuk när han körde lite aktivt. Synd. Får fortsätta vänta på nya BMW iX3 och nya Model Y Performance. Sedan känns bilen ganska tung. AWD:n som autogefühl körde är ju svenskreggad. Enligt Transportstyrelsen väger den 2535 kg. Alltså Över 400 kg mer än Model Y LR. Det lär kännas i kurvorna.
X7.png
Men visst, för de som behöver högre markfrigång så är luftfjädring väldigt bra. Men det kommer med en stor kostnad i förbrukning.
Model Y LR.
Model S70D
Förstår att angiven förbrukning, vilken inte är hög, kanske inte stämmer, men när jag jämför med etrons mfl i samma storlek så ser jag inte att förbrukning är orimligt hög. Trunk space som en golf, har golfen lika mycket utrymme i baksätet? Dimensionen av bagaget upplevde jag som identisk med min XC60, stort men inte lika djupt som min V90CC.frippe skrev: ↑22 apr 2025 08:19Tycker nog tvärt om, oroväckande hög förbrukning med tanke på storleken, lastar mindre än en golf kombi, mindre än en Y ändå drar den väldigt mycket mer än en Y. Den enda utrustning jag kan se som ökar vikten är luftfjädringen, i övrigt inget. Och det blir ett moment 22, högre förbrukning, kräver mer batterier, vilket ökar vilkten och höjer förbrukningen.Newgusa skrev: ↑21 apr 2025 11:52Förbrukning i normal fart på svenska vägar är väl ändå inte oroväckande hög i jämförelse med bilar i motsvarande storlek och motoreffekt. Det är en skönåkande SUV med enorm motor. Luftfjädring mm mm mm mm väger, MY tex är ju som en banracing Porsche i jämförelse. Skala vikt och låg markfrigång för att gå snålt. Vad jämför ni med för bilmodeller? Bor man i norra Sverige och behöver markfrigång och mjuk gång över skitvägar, vilket annat alternativ finns då på marknaden för sub 700.000kr?frippe skrev: ↑21 apr 2025 10:53Väldigt hög förbrukning i testet. Lite oroväckande tycker jag. Ser hellre en snålare bil även om denna skulle passa oss storleksmässigt.Newgusa skrev: ↑21 apr 2025 07:11Blev rekommenderad att läsa denna recension i stället för de lite nyare YouTube journalisternas vad gäller köregenskaperna. Denna herre har bra mycket mera koll på bilkörning. Kostar en slant att läsa men väl värt det för er som likt mig är intresserade av 7X’n. Inget snack längre i min värld nu:tesla newbie skrev: ↑14 apr 2025 16:05Tyvärr verkar inte köregenskaperna vara på topp. Autogefühl-Tomas flickvän blev till och med åksjuk när han körde lite aktivt. Synd. Får fortsätta vänta på nya BMW iX3 och nya Model Y Performance. Sedan känns bilen ganska tung. AWD:n som autogefühl körde är ju svenskreggad. Enligt Transportstyrelsen väger den 2535 kg. Alltså Över 400 kg mer än Model Y LR. Det lär kännas i kurvorna.
X7.png
Men visst, för de som behöver högre markfrigång så är luftfjädring väldigt bra. Men det kommer med en stor kostnad i förbrukning.
- mikebike
- Teslaägare
Nej, det är inte aktuellt. Jag har inte haft släp de senaste 5 åren, men som nybliven sommarstugeägare kan behovet uppstå någon gång.roffe_s skrev: ↑21 apr 2025 22:43Tipset är väl att fixa ett B96 om Du inte avser att dra omkring på 2 ton. Funkar för det mesta jag personligen kopplar på dragkroken.
Bokar Du en dubbellektion för att få grunderna och pluggar lite på säkerhetskontrollen fixar Du det väldigt enkelt. Det är ingen dum idé att samtidigt hyra körskolans släpvagn för uppkörningen, då har Du både last och material för förankringen att tillgå.
Då bilarna blivit tyngre pågår, vad jag förstår, en diskussion om att höja totalvikten för vanligt B till 4 250 kg för fordon som drivs av alternativa bränslen plus ytterligare 750 kg på dragkroken. Detta skulle gälla för den som haft körkort i mer än två år. Men i avvaktan på ett sådant klokt beslut hjälper B96-behörigheten utan att den kostar en arm och ett ben.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/om ... r-pa-gang/
- mikebike
- Teslaägare
7X AWD har en totalvikt på 2910 kg.danielalmestal skrev: ↑21 apr 2025 22:34I mina ögon blir det inte så stor skillnad på vad man kan dra efter bilen på B-kort.
totalvikt på lr y är väl 2619 vilket innebär max släpvagnsvikt på B-kort är 881 kg. På zeekern får du dra 750 kg. inte så med många släp som kvalar in med en vikt mellan de vikterna. Vi hade tidigare en bil som fick dra 900 kg och nu en som drar 750 kg. sålänge inte bilen har en totalvikt under 2500 så tycker jag inte det spelar så stor roll, kör dock oftast runt med 750 klassade släp.
Tillåtna släpvikten blir väl fortfarande 750 kg?mikebike skrev: ↑22 apr 2025 11:427X AWD har en totalvikt på 2910 kg.danielalmestal skrev: ↑21 apr 2025 22:34I mina ögon blir det inte så stor skillnad på vad man kan dra efter bilen på B-kort.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
-
Här har vi en rätt så kritisk recension https://www.carmagazine.co.uk/car-reviews/zeekr/7x-suv/ :R_Edvinsson skrev: ↑21 apr 2025 13:09Har du någonsin sett en bil testad i Kina sågas i en test?Newgusa skrev: ↑21 apr 2025 11:44Absolut inte, har sett allt på YouTube som finns att se inklusive alla andra nationaliteters, även de Européer som testar bilen i Kina 4-5 mån senare.R_Edvinsson skrev: ↑21 apr 2025 11:14Ganska tydligt att detta testet sticker ut mot absoluta merparten av alla andra som kört bilen.Newgusa skrev: ↑21 apr 2025 07:11Blev rekommenderad att läsa denna recension i stället för de lite nyare YouTube journalisternas vad gäller köregenskaperna. Denna herre har bra mycket mera koll på bilkörning. Kostar en slant att läsa men väl värt det för er som likt mig är intresserade av 7X’n. Inget snack längre i min värld nu:tesla newbie skrev: ↑14 apr 2025 16:05Tyvärr verkar inte köregenskaperna vara på topp. Autogefühl-Tomas flickvän blev till och med åksjuk när han körde lite aktivt. Synd. Får fortsätta vänta på nya BMW iX3 och nya Model Y Performance. Sedan känns bilen ganska tung. AWD:n som autogefühl körde är ju svenskreggad. Enligt Transportstyrelsen väger den 2535 kg. Alltså Över 400 kg mer än Model Y LR. Det lär kännas i kurvorna.
X7.png
De europeiska journalisterna som lever på att testa bilar i Kina är fruktansvärt okritiska eller nämner inte ens problem som finns.![]()
"I’m approaching a wide hairpin followed by a long straight, so I scrub off some speed, get the 7X turned in and wait until I can see up the road. We’re clear, so let’s see what happens. Squeeze the throttle and there’s the understeer, so I lift and reapply the throttle. This time a huge glob or torque is fired at the rear tyres as the front axle seems to go on break.
The 7X’s ample rump swings around with ferocity as I start winding on opposite lock like my life depends on it. I don’t quite hit the lockstops before the front axle wakes up a little and helps me straighten things out. It doesn’t need a corner to exhibit outrageous behaviour either, a floored throttle from a tollbooth first spinning up the front tyres before the rears also break traction up to about 90kmh. It. Is. Wild."
-
Någon som har provkört på svensk motorväg och kan berätta snabbt om upplevd ljudnivå i kupén? Gärna jämfört med gamla model y om möjligt.
VilkenElbilBlirDet skrev: ↑22 apr 2025 17:56Någon som har provkört på svensk motorväg och kan berätta snabbt om upplevd ljudnivå i kupén? Gärna jämfört med gamla model y om möjligt.
Jag har provkört den i rätt hög hastighet. Jag upplevde den som väldigt tyst och otroligt skönt att köra i högre hastighet.
Var länge sen jag körde gamla model y (som jag avskydde) så vågar mig inte på en jämförelse där.
Tror vi det blir 0% räntekampanj även på denna om några månader ??
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Det där är ändå lite intressant tycker jag. Skit i att karln uppenbarligen kör utan känsla för chassits begränsningar men en observation jag delgett Zeekr när det gäller 001 Privilege är faktiskt att den på vinterväg kan upplevas ”sladdrig” i chassit i komfortläge vid t ex gassläpp/regen över ett krön vid körning i motorvägsfart. Först trodde jag det berodde på för lite returdämpning men efter ett antal test är jag mer benägen att skylla på för lång fördröjning till dess att främre motorn bidrar med kraft/regen. Det innebär att bakhjulen börjar låsa innan framhjulen hjälper till att regenerera. Tendensen är även märkbar vid körning på vattenhal blankis.tesla newbie skrev: ↑22 apr 2025 12:55Här har vi en rätt så kritisk recension https://www.carmagazine.co.uk/car-reviews/zeekr/7x-suv/ :R_Edvinsson skrev: ↑21 apr 2025 13:09Har du någonsin sett en bil testad i Kina sågas i en test?Newgusa skrev: ↑21 apr 2025 11:44Absolut inte, har sett allt på YouTube som finns att se inklusive alla andra nationaliteters, även de Européer som testar bilen i Kina 4-5 mån senare.R_Edvinsson skrev: ↑21 apr 2025 11:14Ganska tydligt att detta testet sticker ut mot absoluta merparten av alla andra som kört bilen.Newgusa skrev: ↑21 apr 2025 07:11
Blev rekommenderad att läsa denna recension i stället för de lite nyare YouTube journalisternas vad gäller köregenskaperna. Denna herre har bra mycket mera koll på bilkörning. Kostar en slant att läsa men väl värt det för er som likt mig är intresserade av 7X’n. Inget snack längre i min värld nu:
"I’m approaching a wide hairpin followed by a long straight, so I scrub off some speed, get the 7X turned in and wait until I can see up the road. We’re clear, so let’s see what happens. Squeeze the throttle and there’s the understeer, so I lift and reapply the throttle. This time a huge glob or torque is fired at the rear tyres as the front axle seems to go on break.
The 7X’s ample rump swings around with ferocity as I start winding on opposite lock like my life depends on it. I don’t quite hit the lockstops before the front axle wakes up a little and helps me straighten things out. It doesn’t need a corner to exhibit outrageous behaviour either, a floored throttle from a tollbooth first spinning up the front tyres before the rears also break traction up to about 90kmh. It. Is. Wild."
Beteendet blir helt annorlunda med sport- eller vinterläge aktiverat för drivlinan, då är bilen väldigt stabil och förutsägbar i alla lägen. Därav är min analys just nu att Zeekr, jakten på förbrukning till trots, behöver se över och modifiera balansen för drivlinan i standardläget. Varför t ex inte låta balansen vara temperaturstyrd, om nu jakten på den sista decimalen av en kWh/mil ska vara så viktig?
Men som sagt och åter till 7X - vi talar om en väldigt kraftfull SUV här och att utan finess trycka plattan i mattan så snart kurvan börjar öppna sig, släppa upp när bakändan rör sig ut och sedan på det igen har vad jag vet aldrig någonsin uppskattats av en fyrhjulsdriven bil och ger knappast en rättvis bild av uppträdandet vid normal körning.
Mina 2p.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
- Transportsoren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel119539
Ja du får alltid dra ett lätt släpp, men använd släpvagns kalkylatorn för att kolla vad som krävs för behörighet för den kombination av bil och släpvagn du ska dra, det krävs inte mycket överlast för att bli av med körkortet eller behöva lasta av vid vägkanten för att få fortsätta resan.Maw skrev: ↑22 apr 2025 11:48Tillåtna släpvikten blir väl fortfarande 750 kg?mikebike skrev: ↑22 apr 2025 11:427X AWD har en totalvikt på 2910 kg.danielalmestal skrev: ↑21 apr 2025 22:34I mina ögon blir det inte så stor skillnad på vad man kan dra efter bilen på B-kort.
https://slapvagnskalkylatorn.transports ... lator.aspx
--------------
MYP -22
MYP -22
Alla ni som har beställt bilen. Kör ni privatleasing, vanlig leasing eller cashar ni?
Personligen är jag fortfarande tveksam till att köpa elbil. Har heller inget företag att ta den på. Det blir helt enkelt privatleasing för mig. Beroende på vad kostnaden blir naturligtvis.
Är det någon som har koll på privatleasingpriser? De som står på hemsidan stämmde inte alls för någon dag sedan. Privilege var då billigare än Core. Verkar stämma bättre idag iofs. Om det nu är de riktiga priserna.
36 månader, 1000/1500/2000 mil, rena bilar, fast ränta samt service med vägassistans
Core 8498/8822/9175:-
Long range 8773/9174/9606:-
Privilege 9170/9593/10048:-
Personligen är jag fortfarande tveksam till att köpa elbil. Har heller inget företag att ta den på. Det blir helt enkelt privatleasing för mig. Beroende på vad kostnaden blir naturligtvis.
Är det någon som har koll på privatleasingpriser? De som står på hemsidan stämmde inte alls för någon dag sedan. Privilege var då billigare än Core. Verkar stämma bättre idag iofs. Om det nu är de riktiga priserna.
36 månader, 1000/1500/2000 mil, rena bilar, fast ränta samt service med vägassistans
Det var ingen billig kinabil… jag som kör 2500 och vill ha awd får pynta 10500 per månad, nästan 400 kkr på 3 år, nej tack. Undrar när det ska komma vettiga bilar med typ 300 hk och awd. Kör vidare med min gamla BMW ett tag till, och den kostar väl typ lika mycket per månad fast den ör 4 år gammal.Baeckman skrev: ↑25 apr 2025 12:10Alla ni som har beställt bilen. Kör ni privatleasing, vanlig leasing eller cashar ni?
![]()

27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
ID7 GTX?Dafro skrev: ↑25 apr 2025 14:02Det var ingen billig kinabil… jag som kör 2500 och vill ha awd får pynta 10500 per månad, nästan 400 kkr på 3 år, nej tack. Undrar när det ska komma vettiga bilar med typ 300 hk och awd. Kör vidare med min gamla BMW ett tag till, och den kostar väl typ lika mycket per månad fast den ör 4 år gammal.Baeckman skrev: ↑25 apr 2025 12:10Alla ni som har beställt bilen. Kör ni privatleasing, vanlig leasing eller cashar ni?
![]()
Privilege 9170/9593/10048:-![]()
Har nu provkört den, och det blev en blandad upplevelse. Förväntningarna var lite nedskruvade efter alla youtubeklipp på tester, så upplevelsen totalt blev ändå positiv. Jag prioriterar komfort, teknik och bekvämlighet framför banracing, så det är det som väger över. Om ni vill köra racing så är inte 7x något för er. Tänk er chassimässigt en Xpeng G9 där de finlirat lite med chassit och gjort det lite bättre, men fortsatt fokuserat hårt på komforten
Det positiva:
+Ser bättre ut i verkligheten
+Hög bromsverkan (oklart om det är hög servoverkan eller faktiskt bra bromsar, de ser dock helt klart stöddigare ut än på model Y)
+Bra HUD
+Luftfjädringen över förväntan, det är 3 distinkt olika lägen, komfort är tillräckligt komfortabelt, sväljer det mesta, sport kunde varit ännu hårdare
+bilen har det mesta som går att önska
+bra klipp i motorn, inte lika seg i reaktionen som ex vis Xpeng G9, men dock mycket sämre klipp än en tesla.
Det negativa:
-Oavsett chassiläge så är det en hel del bodyroll, lite jänkare över den, vikten gör sig påmind, det är inte en racerbil.
-Gången är lite gungig generellt, den häver sig lite när det svänger oavsett chassiläge, som en gammal jänkare. Beror sannolikt på vikten. En model Y är avsevärt stabilare vid mer aktiv körning.
-Automatiskt öppnande dörrar. Tar tid, och man måste "kliva undan" för dem, de stannar gärna om de är inom några decimeter från en själv. Dvs man kliver fram och trycker på knappen, sen tar man två kliv bakåt för att dörren inte ska stanna mitt i.
-Stereon. Bland det sämsta jag hört på länge. Det låter som en transistorradio. vet inte vad de där 2,1 kw förstärkaren och 22 högtalarna finns någonstans. Låter som en standardstereo i vilken bil som helst. Finns inget mellanregister, ingen midbas, ingen subbas, de lägre frekvenserna återges knappt alls förutom att det "brummar", ingen dynamik alls. Detta var nästan en dealbreaker för mig, men jag får tugga i mig detta, för helheten var ändå "ok" på övriga delar. En tesla model Y har en stereo som levererar en mångfalt bättre upplevelse i dynamik.
-Glapp i transmissionen, när man byter från acceleration till "retardation"
så klonkar det i drivlinan. INTE premium. Alltså ett litet litet glapp som på gamla fossilbilar som märks väldigt tydligt, inte samma sömlösa skiftning som på tesla
-Leverans av effekt. Det är lite ketchupvarning på detta, först händer ingenting i en halv sekund, sen skickas det på kanske 70% effekt, sen en sekund senare skickas resten på, det blir lite ryckigt i accelerationen, det kanske är för att spara däcken vad vet jag. I kurvor så blir effekten att det blir lite svårt att köra cleant, man får låta antisladden jobba mera för att hålla styrsel på den.
-Liten skuff, det är vid en anblick definitivt mycket mindre lastutrymme än en model Y, det märks att man utökat passagerarutrymmena på bekostnad av skuffen.
Totalt är allt dock så pass ok att jag ändå går vidare med köpet, det positiva överväger helt klart det negativa. Får leverans 24 juni (hoppas det håller nu med)

Det positiva:
+Ser bättre ut i verkligheten
+Hög bromsverkan (oklart om det är hög servoverkan eller faktiskt bra bromsar, de ser dock helt klart stöddigare ut än på model Y)
+Bra HUD
+Luftfjädringen över förväntan, det är 3 distinkt olika lägen, komfort är tillräckligt komfortabelt, sväljer det mesta, sport kunde varit ännu hårdare
+bilen har det mesta som går att önska
+bra klipp i motorn, inte lika seg i reaktionen som ex vis Xpeng G9, men dock mycket sämre klipp än en tesla.
Det negativa:
-Oavsett chassiläge så är det en hel del bodyroll, lite jänkare över den, vikten gör sig påmind, det är inte en racerbil.
-Gången är lite gungig generellt, den häver sig lite när det svänger oavsett chassiläge, som en gammal jänkare. Beror sannolikt på vikten. En model Y är avsevärt stabilare vid mer aktiv körning.
-Automatiskt öppnande dörrar. Tar tid, och man måste "kliva undan" för dem, de stannar gärna om de är inom några decimeter från en själv. Dvs man kliver fram och trycker på knappen, sen tar man två kliv bakåt för att dörren inte ska stanna mitt i.
-Stereon. Bland det sämsta jag hört på länge. Det låter som en transistorradio. vet inte vad de där 2,1 kw förstärkaren och 22 högtalarna finns någonstans. Låter som en standardstereo i vilken bil som helst. Finns inget mellanregister, ingen midbas, ingen subbas, de lägre frekvenserna återges knappt alls förutom att det "brummar", ingen dynamik alls. Detta var nästan en dealbreaker för mig, men jag får tugga i mig detta, för helheten var ändå "ok" på övriga delar. En tesla model Y har en stereo som levererar en mångfalt bättre upplevelse i dynamik.
-Glapp i transmissionen, när man byter från acceleration till "retardation"

-Leverans av effekt. Det är lite ketchupvarning på detta, först händer ingenting i en halv sekund, sen skickas det på kanske 70% effekt, sen en sekund senare skickas resten på, det blir lite ryckigt i accelerationen, det kanske är för att spara däcken vad vet jag. I kurvor så blir effekten att det blir lite svårt att köra cleant, man får låta antisladden jobba mera för att hålla styrsel på den.
-Liten skuff, det är vid en anblick definitivt mycket mindre lastutrymme än en model Y, det märks att man utökat passagerarutrymmena på bekostnad av skuffen.
Totalt är allt dock så pass ok att jag ändå går vidare med köpet, det positiva överväger helt klart det negativa. Får leverans 24 juni (hoppas det håller nu med)
Zeekr 7X beställd
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)