Har du Gen1 eller Gen2 av S3XY Commandern?AAKEE skrev:Ska kolla om jag har en extra rätt till Palladium.bjornnilsson skrev: ↑19 mar 2025 16:36Shittars vad du var snabb, hann knappt ladda om sidan. Då gör jag lite mer research så jag får något som fungerar. Stort tack!
Har funderat på Sexy buttons (om det går att sänka bilen lite extra så skulle det kanske motivera ett köp i mitt fall). Behöver man isåfall fippla med att riva panelen varje gång man ska byta mellan vLinker-adaptern och den som kommer med Sexy?
Jag kör sexy buttons Commander och en OBDLink MX+ samtidigt via en OBD-splitter utan problem.
Splittern ser ut såhär:
(Jag har inte köpt där, utan schnabbgooooglade bara)
Scan my plaid
Moderator: Redaktion
Re: Scan my plaid
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Vad ska du använda vLinker till som inte S3XY Commandern redan gör?bjornnilsson skrev:Shittars vad du var snabb, hann knappt ladda om sidan. Då gör jag lite mer research så jag får något som fungerar. Stort tack!
Har funderat på Sexy buttons (om det går att sänka bilen lite extra så skulle det kanske motivera ett köp i mitt fall). Behöver man isåfall fippla med att riva panelen varje gång man ska byta mellan vLinker-adaptern och den som kommer med Sexy?
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Tankefel. Har inte brytt mig om att förstå vad S3XY egentligen gör men jag tror jag förstår, köper man den så kan man göra massor med saker + även få datan ur bilen på köpet.
En tag i saket då, jag börjar med att få igång min vLinkern först eftersom jag redan köpt den.
(Edit: Fast att @AAKEE har både och med hjälp av splitter får mig att misstänka att det finns en fördel med detta?)
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Kör fortfarande med låg SOC (laddar 50% till vardags och 100% vid långresor), bilen står ute i carporten så i regel också låg temperatur på batteriet för det mesta. Kört 2400mil och gått ca 2 år från tillverkningsdatum nu. Verkar som att batteriet inte tappat så mycket än så länge. NFP 95,7 vilket verkar stämma med CAC 242 avg.AAKEE skrev: ↑17 mar 2025 00:02Hur ligger landet med de övriga som kör låg SOC, eller hög för den delen?
Numera går det ju räkna ut med energigrafen så alla kan ju chime:a in…även de med LR!
Det verkar som palladiumbatterierna fort far iväg söder om 90 kWh, ofta rejält innan bilen hunnit bli speciellt gammal eller just gått något, i vart fall när man ser på TMC-forat…
Model S 2023 MSM/svart
Riktigt bra! Låg SOC fungerar!fnurra skrev: ↑19 mar 2025 19:03Kör fortfarande med låg SOC (laddar 50% till vardags och 100% vid långresor), bilen står ute i carporten så i regel också låg temperatur på batteriet för det mesta. Kört 2400mil och gått ca 2 år från tillverkningsdatum nu. Verkar som att batteriet inte tappat så mycket än så länge. NFP 95,7 vilket verkar stämma med CAC 242 avg.AAKEE skrev: ↑17 mar 2025 00:02Hur ligger landet med de övriga som kör låg SOC, eller hög för den delen?
Numera går det ju räkna ut med energigrafen så alla kan ju chime:a in…även de med LR!
Det verkar som palladiumbatterierna fort far iväg söder om 90 kWh, ofta rejält innan bilen hunnit bli speciellt gammal eller just gått något, i vart fall när man ser på TMC-forat…
Rätt ”likt” mina 94.5 innan 170 mil supercharging och fyra 100% inom en månad.
Fast 95.7 kWh är ju riktigt bra
Min har gått 4200 mil nu.
(Min är två år från tillverkning om några dagar).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Precis, man får en hel del data direkt i S3XY App och man kan även använda SMT appen direkt med samma setup.bjornnilsson skrev:Tankefel. Har inte brytt mig om att förstå vad S3XY egentligen gör men jag tror jag förstår, köper man den så kan man göra massor med saker + även få datan ur bilen på köpet.
En tag i saket då, jag börjar med att få igång min vLinkern först eftersom jag redan köpt den.
(Edit: Fast att @AAKEE har både och med hjälp av splitter får mig att misstänka att det finns en fördel med detta?)
Utan tvekan ett "måste ha" tillbehör.
Jag hade redan en MX+ innan S3XY uppfanns, och eftersom den är väldigt snabb med data och jag använder Teslalogger och sänder data från scan my tesla så kör jag dubbelt.bjornnilsson skrev: ↑19 mar 2025 17:17
Jag har ingen koll på hur pass bra det funkar med S3XY så där får du lyssna på Jpetters som har koll på det
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- bjornnilsson
- Teslaägare

Kan någon hjälpa mig att tolka datan?
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Nominal full pack är nuvarande kapacitet.bjornnilsson skrev: ↑24 mar 2025 15:41Battery health 1 Tesla Plaid 2023.png
Battery health 2 Tesla Plaid 2023.png
Nu har jag lyckats få ut en första omgång data ur min bil. Jag hade förväntat mig hyfsat bra resultat då jag kör låg soc-strategi, i alla fall när bilen är hemmavid, så det här ser inte ut som jag förväntat mig.Eller så missförstår jag hur man räknar ut degraderingen.
99.4 full pack when new.
Har du kört låg-SOC hela tiden?
Ser ut ungefär som de som kör 80% mest hela tiden.
Har du kört några större cykler, elker bara laddat lågt?
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- bjornnilsson
- Teslaägare
Jo, låg-SOC hela bilens livstid. Jag sålde förra MS och tänkte att jag skulle göra rätt med den här så första 4000 milen med vardagskörning laddade jag max 50 procent. Oftast mindre, aldrig över. Därefter har jag laddat till 55 procent ungefär.AAKEE skrev: ↑24 mar 2025 16:41Nominal full pack är nuvarande kapacitet.bjornnilsson skrev: ↑24 mar 2025 15:41Battery health 1 Tesla Plaid 2023.png
Battery health 2 Tesla Plaid 2023.png
Nu har jag lyckats få ut en första omgång data ur min bil. Jag hade förväntat mig hyfsat bra resultat då jag kör låg soc-strategi, i alla fall när bilen är hemmavid, så det här ser inte ut som jag förväntat mig.Eller så missförstår jag hur man räknar ut degraderingen.
99.4 full pack when new.
Har du kört låg-SOC hela tiden?
Ser ut ungefär som de som kör 80% mest hela tiden.
Har du kört några större cykler, elker bara laddat lågt?
Dock har vi ju kört en hel del resor och då går bilen med 100 procent laddning. Alltså ladda fullt hemma innan avgång och sedan fortsätta ladda på SuC. Gissar att det måste vara de milen som inverkar?
Har även nästan alltid förvärmt bilen utan att slå på laddningen från elnätet. Kan det påverka? Numera brukar jag se till att det finns ström till bilen när jag förvärmer.
Undrar hur det hade sett ut om jag konstant hade laddat till 80 procent?
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Ok, jag tänkte snarare att ol man sldrig kör annat än 50-55% kanske BMS inte har koll på kapaciteten. Jag har aldrig sett BMS fara iväg under perioder med låg SOC, men det finns folk som lite motsäger sig att köra med låg SOC länge då de påstår att BMS driver iväg. Jag har högre laddningar varje månad, normalt flera så jag har inte haft låg SOC jättelänge i sträck (lute mer än en månad under Corona dock.bjornnilsson skrev: ↑24 mar 2025 17:14
Jo, låg-SOC hela bilens livstid. Jag sålde förra MS och tänkte att jag skulle göra rätt med den här så första 4000 milen med vardagskörning laddade jag max 50 procent. Oftast mindre, aldrig över. Därefter har jag laddat till 55 procent ungefär.
Dock har vi ju kört en hel del resor och då går bilen med 100 procent laddning. Alltså ladda fullt hemma innan avgång och sedan fortsätta ladda på SuC. Gissar att det måste vara de milen som inverkar?
Min är två år på dagen från tillverkning, 4200 mil.
Jag har nog en liknande laddstatistik, runt 20-25% DC/Supercharger.
Jag har 24 fulla laddningar loggade plus två som bara hann till 97% innan avresa.
Min bil hade 94.5 kWh tills jag körde en 170-mila jobbresa och några andra längre resor med 100% innan inom några veckor, den ligger på 93 kwh efter det. Kommer med all säkerhet återhämta sig till ~ 94-94.5kWh.
Jag hade ett rejält tapp i SB med några ”roliga dagar” på ett nedlagt flygfält i somras. Ett par dragracingtävlingar och utöver det en dag med en hel del 0-200-körningar.
Batteriet gick från 97-97.5kWh till ~ 94 kWh trots att den innan gjort större cykler och full-laddningar innan. Jag hade kunnat verifiera kapaciteten till runt 97kWh innan och det verkade verkligen som kapaciteten tog en hit av det roliga

Jag tror min bil hade legat kvar högre om jag inte hade vart å buskört.
Det bör inte påverka ens mätbart. När jag har kört längre resor med multipla superchargers har både förra och nuvarande bil tappat 1-2kWh. Lite mer i S, men det är ju ett större batteri.bjornnilsson skrev: ↑24 mar 2025 17:14Har även nästan alltid förvärmt bilen utan att slå på laddningen från elnätet. Kan det påverka? Numera brukar jag se till att det finns ström till bilen när jag förvärmer.
Att bilen står hemma med låg SOC får inte BMS att räkna upp kapaciteten, men många cykler mellan 55-30 eller 25% gör definitivt att bilen ökar estimerad kapacitet efterhand. Om det är så att kapaciteten ökar av tiden men BMS inte kan se det utan att batteriet cyklas eller om det är de snälla cyklerna som gör det är inte helt klart, det verkar som det är de små cyklerna i sig som gör det. (Stå med låg SOC och sedan köra några större cykler verkar inte göra det).
I rimlighetens namn som du har nu, sett till andra med samma batteri. Du borde egentligen ha runt 94-94.5kWh om bilen är ~två år. Om du tog ut den sent 2022 gör egentligen ingen skillnad.bjornnilsson skrev: ↑24 mar 2025 17:14
Undrar hur det hade sett ut om jag konstant hade laddat till 80 procent?
Det är lite konstigt om du kört med låg SOC hela tiden. Du har ungefär samma CAC Imbalance som de flesta andra.
Den här batteritypen är helt klart känsligare än andra. Panasonics 82-kWh i model 3 är det också men mer förutsägbart.
Jag skulle ändå inte vilja tro att du tappat så mycket. När hämtade du ut bilen? (Jag klurar lite på om bilen stått länge med hög SOC från tillverkning) det blev nya regler för Off Shore-transporter våren 2023 där Tesla började skeppa bilarna med lägre SOC.
Min byggdes 24 mars ’23 och kom med runt ~ 40% SOC. Tesla hade börjat bjuda på ström för att kompensera när jag hämtade min (3 år fri SuC gjorde dock att det inte märktes).
Det finns ett bra sätt att se hur rätt BMS har avseende kapaciteten. Jag kunde räkna ut att batterikapaciteten låg runt 98-98.3kWh när jag hämtade ut bilen trots att BMS sa 95.7kWh.
Om man kör en lång/längre sträcka, kommer man ha en felaktigberäknad SOC om BMS har fel om kapaciteten.
Steg 1: låta bilen sova (ingen sentry) minst en timme före avfärd (efter laddningen).
Steg 2: köra körningen. Helst i ett svep utan att låta bilen stå mitt i.
Steg 3: Omedelbart efter notera SOC, då med tiondelar i SMT. Notera även levererad energi sedan sista laddning/körningen (wh/km och sträcka).
Steg 4: låta bilen sova minst 30-45min, kanske 1h. (Ingen sentry på).
Steg 5: kolla SOC igen, notera med tiondelar.
Om batterikapaciteten är underskattad kommer SOC öka mellan parkering och efter ~1h.
Ökningen kommer ifrån att SOC är beräknad vid åarkering men uppmätt efter att bilen sovit.
(SOC kan även minska om bilen överskattar kapaciteten).
Det går räkna fram den riktiga kapaciteten med data ovanför, men man bör köra ut minst 50% SOC för att minska avrundningsfelen.
Min 3 när BMS hade skenat nedåt. Parkerade med 52% och efter ett gäng timmar hade bilen 54%. BMS underskattade kapaciteten mycket.
Räknade ut kapaciteten till 79kWh och körde fsktiskt en 100-0% som bekräftade det i samma veva. Långt inlägg, men ska bi reda ut det så…
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- bjornnilsson
- Teslaägare
Tack, uppskattas mycket.
Min bil är samma batch som din. Typ. Uthämtad i Maj 2023.
Då återstår förhoppningen att BMS har räknat fel. Ska se om jag kan göra enligt stegen du beskrev.
Tack AAKEE!
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Jag har gjort flera poster om detta på TMC, hittade i vart fall igen en. Int' den bästa men den torde duga för att förklara lite mer i detalj: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-7768954
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Körde det nya batteritestet och fick status 85%, grönt och inget konstigt enligt Tesla. Efter det droppade NFP till 81.6kWh. 
Bilen har nu gått 5400mil.

Bilen har nu gått 5400mil.
Det är ju inte bra, 82% från 99.4.
Bilen är bara ~ 2 år?
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Lite drygt, mer precist 2 år och 3 månader. Inte direkt imponerande. "Försvann" ca 4kWh från före jag gjorde testet. Lite märkligt.
Vi börjar ha sett flera bilar som ”tappat” kapacitet efter testet.
Överestimering av BMS är nog inte jätteovanligt.
Många har gjort testet och fått mycket sämre SOH än de hade trott.
Överlag är min bedömning att de kaxiga typer i forumen som är med i batteritrådar och rekommenderar folk att skita att försöka håll nere degraderingen och bara köra kommer minska.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Fast i detta fall är det något som ej stämmer med batteriet, låg SOC 80% av tiden? Och kallt klimat? Borde ligga runt 90kWh?AAKEE skrev: ↑14 apr 2025 21:40Vi börjar ha sett flera bilar som ”tappat” kapacitet efter testet.
Överlag är min bedömning att de kaxiga typer i forumen som är med i batteritrådar och rekommenderar folk att skita att försöka håll nere degraderingen och bara köra kommer minska.
Hur ofta fick man göra testet?
Jag skulle köra bilen hårt och se om batteriet sjunker ännu mer i kapacitet, kanske pluppar upp någon felkod och vips så får man ett fräscht batteri på garantin.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Det stod något om 6 månader. Man jag tolkade det som att testet var "giltigt" denna tid och sen måste man göra ett nytt för att få aktuell status.Tellus skrev:Fast i detta fall är det något som ej stämmer med batteriet, låg SOC 80% av tiden? Och kallt klimat? Borde ligga runt 90kWh?AAKEE skrev: ↑14 apr 2025 21:40Vi börjar ha sett flera bilar som ”tappat” kapacitet efter testet.
Jag skulle köra bilen hårt och se om batteriet sjunker ännu mer i kapacitet, kanske pluppar upp någon felkod och vips så får man ett fräscht batteri på garantin.
Blir en tur norra till södra Tyskland nästa vecka, får köra ett test efter det om det var lite trafik.

Vi får ju inte ”Svenska batterier” som gått i kylan.Tellus skrev: ↑14 apr 2025 22:22Fast i detta fall är det något som ej stämmer med batteriet, låg SOC 80% av tiden? Och kallt klimat? Borde ligga runt 90kWh?AAKEE skrev: ↑14 apr 2025 21:40Vi börjar ha sett flera bilar som ”tappat” kapacitet efter testet.
Det normala i Över där är 85kWh eller så.
Kör man sitt i botten så är man bara ”berättigad” till ett som klarar 70% efter åtta år.
Med det jag sett om utbytesbatterier, vill jag inte ha ett om jag kan slippa. Historiken är att många fått byta flera ggr efter att utbytes börjat strula inom kort eller efter en tid.
Det är uppenbart att Tesla inte har sån koll att alla utbytes är riksfräsha. Eller så har man en begränsad batch med utbytes man skickar runt jordklotet i högervarv som utbytes och lagar dem emellan varven.
Har man tur kommer Tesla inte åt nåt neg just då och man fåt ett helt nytt men det är inte normalfallet.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Ser man till klassiska Panasonic 18650 så verkar dessa betydligt känsligare.
Å andra sidan följde mitt batteri normal degradering tills jag körde dragracing och nådde fartspärren med bilen några ggr.
8-9C på Panasonic 18650 NCA är att be om mycket, och speciellt i en Plaid som håller i effekten över tid. En M3P hinner precis nå toppeffekten och kroknar ju över 80km/h vilket är snällt mot batteriet då det bara blir en kort burst med mycket effekt.
För Plaids får vi ha lite förståelse för att vi tar ut mer effekt ur batteriet än det helst hade velat. Det kostar garanterat degradering, och det får man köpa om man använder effekten en del.
Men om man kört som en kärring (ingen pun’ menad till eventuella damer här
Vi ser det överlag i USA att batterierna tappar rejält.
Kikar man på teslafi så var snittet som ny 600 visad räckvidd (teslafi blandar 19” och 21”)
Efter 4300mil är snittet 544km. Eftersom räckvidden inte sjunker förrän under 96.3kWh så är kapaciteten i snitt 544/600x96.3=87,3 kWh
Det ör snittet efter 4300 mil :-/
Eftersom min ligger 6KWh över så finns det nog ett gäng med 6 kWh under också…
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- bjornnilsson
- Teslaägare
Jag har kört relativt försiktigt under större delen av milen. Gjorde väl som de flesta och drog på 5-6 fullgasrepor när bilen var ny men inget mer 0-100-jagande därefter. Under långresor kan jag däremot bränna av en omkörning då och då och visst kör jag ofta snabbare än de flesta när det är dags att åka långt, säg 50 procent av tiden, men dagligdags går bilen enligt hastighetsbegränsningarna i vår lilla stad, dvs oftast mellan 40-60 km/h och då oftast med med försiktig acceleration, både när jag och frugan kör. 4839 mil just nu och full ideal range visar 588, så den har ökat något sedan senaste mätningen som sa 586 utan att jag gjort något speciellt annat än att jag råkade ladda till 70 procent en gång av misstag efter att fipplat med mobilen. (Har inte åkt långt än så har därmed inte behövt laddat fullt och följa dina steg, AAKEE, men ska försöka komma ihåg det nästa gång det blir dags att resa.) Snart dags att byta till original sommardäcken på 19 tum, kan det ge något extra? (Vinterdäcken är 20 tum 245or.)AAKEE skrev: ↑15 apr 2025 00:04Ser man till klassiska Panasonic 18650 så verkar dessa betydligt känsligare.
Å andra sidan följde mitt batteri normal degradering tills jag körde dragracing och nådde fartspärren med bilen några ggr.
8-9C på Panasonic 18650 NCA är att be om mycket, och speciellt i en Plaid som håller i effekten över tid. En M3P hinner precis nå toppeffekten och kroknar ju över 80km/h vilket är snällt mot batteriet då det bara blir en kort burst med mycket effekt.
För Plaids får vi ha lite förståelse för att vi tar ut mer effekt ur batteriet än det helst hade velat. Det kostar garanterat degradering, och det får man köpa om man använder effekten en del.
Men om man kört som en kärring (ingen pun’ menad till eventuella damer här) i två år och haft batteriet på 55% mest, då är ju inte 81.6/99.4= något lysande resultat.
Vi ser det överlag i USA att batterierna tappar rejält.
Kikar man på teslafi så var snittet som ny 600 visad räckvidd (teslafi blandar 19” och 21”)
Efter 4300mil är snittet 544km.
IMG_4714.jpeg
Eftersom räckvidden inte sjunker förrän under 96.3kWh så är kapaciteten i snitt 544/600x96.3=87,3 kWh
Det ör snittet efter 4300 mil :-/
Eftersom min ligger 6KWh över så finns det nog ett gäng med 6 kWh under också…
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Det ger ingen skillnad så med däcksbytet.bjornnilsson skrev: ↑16 apr 2025 07:38[Snart dags att byta till original sommardäcken på 19 tum, kan det ge något extra? (Vinterdäcken är 20 tum 245or.)
Inställningen 19” i hjulmenyn ger räckvidden [batterikapacitet / (151.2Wh/km) ]
Inställningen 21” i hjulmenyn ger räckvidden
[batterikapacitet / (172.1Wh/km) ]
588km gör att jag kan räkna ut att du har 19” instöllningen och batterikapaciteten ~ 588x151.2=88,9 kWh
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Var rätt lite trafik idag = NFP nere på 78.3kWhTellus skrev:Fast i detta fall är det något som ej stämmer med batteriet, låg SOC 80% av tiden? Och kallt klimat? Borde ligga runt 90kWh?AAKEE skrev: ↑14 apr 2025 21:40Vi börjar ha sett flera bilar som ”tappat” kapacitet efter testet.

Det var det jäkligaste! Det går väldigt mycket utför nu!jpetters skrev: ↑24 apr 2025 19:29Var rätt lite trafik idag = NFP nere på 78.3kWhTellus skrev:Fast i detta fall är det något som ej stämmer med batteriet, låg SOC 80% av tiden? Och kallt klimat? Borde ligga runt 90kWh?AAKEE skrev: ↑14 apr 2025 21:40Vi börjar ha sett flera bilar som ”tappat” kapacitet efter testet.
![]()
Kom ihåg att 99.4 kWh är full pack when new, och även ungefär det som WLTP-testets bas för WLTP-räckvidden.
Vid 69.6kWh är du nere på 70%.
Tesla kommer troligen mena ett lägre värde, precis som batteritestet ljuger. Den visade räckvidden sjunker inte förrän under 96.3kWh, vilket skulle bli 67.4 kWh.
Men garantin är kapacitet och utgår givetvis från den energin som gav bilen sin WLTP-räckvidd.
Hur ser det ut med CAC imbalance och cellbalansen?
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5