Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av mussla »

Legato skrev: 18 apr 2025 17:22
mussla skrev: 18 apr 2025 16:50
pejvic skrev: 18 apr 2025 11:31
mussla skrev: 12 apr 2025 21:21
Min teori är att många lägger bud under vad de tycker bilen är värd i hopp om att göra en bra affär. Det innebär i förlängningen att bud som inte når acceptpris endast säger vad budgivarna hoppades få köpa bilen för.

Kom ihåg att de som budar på kvd till största delen är mycket priskänsliga och endast vill köpa om de får ett bra pris.
Absolut. Men då menar du alltså att de som köper på bilfirma medvetet betalar mer än anser att bilen är värd??

Ja det kan nog vara så.

Men jag förstår inte varför. Har bilen garanti så förstår jag inte vad man betalar extra för och varför.
Jag tror att de som köper på bilfirma tycker att det känns tryggt och enkelt. En hel del gör ett inbyte samtidigt och då är det smidigt att lämna av sin gamla bil samtidigt som de hämtar den de bytt upp sig till. Tryggheten och enkelheten betalar många gärna lite mer för jämfört med att köpa och sälja privat vilket nog är det vanligaste alternativet folk tänker på. Kvd tror jag inte att de flesta känner till. Eller möjligen ser som en lite udda väg att köpa bilar som är lite småfix på.

Min teori är att budgivarna på kvd är mycket prismedvetna och hoppas på att göra en bra affär. En del har nog som specialintresse att följa slutpriser och posta om det på internetforum. ;-)

Vad är marknadspriset? Det är rimligen ett genomsnitt av priserna som både säljare och köpare accepterar för en viss model i ett visst skick på samtliga försäljningar - inte bara kvd. Att ta acceptpriset på kvd för det korrekta marknadspriset tror jag är fel eftersom kvd får anses som en specialkanal som endast står för en liten del av omsättningen av begagnade bilar. Har de 5% av marknaden?

Det är lätt att bli hemmablind om man läser denna tråd och följer kvds auktioner. De flesta bilspekulanter gör inte det.
Jag tror det du säger stämmer, men det finns fler faktorer som jag upplevt:

* De flesta vill veta vad en produkt kostar. Att lägga tid på och följa auktioner för att sedan ofta "förlora" bilen man siktat in sig på är tråkigt. Detta är också skälet till att KVD säljer mycket bilar till fastpris trots att de priserna nästan alltid är högre än auktionsavsluten.

* Många som köper bil är inte intresserade av att lägga tid och pengar på att reparera, polera, rekonda osv det första de gör. Man vill att bilen är fin vid leverans och man är beredd att betala lite extra för att slippa fixa själv.

* KVD har dyr finansiering och de flesta vill ha finansiering vid köp.

* Många vill ha tips och råd om vad som är en lämplig bil för ens egna förutsättningar. Detta gäller nog särskilt elbilar som fortfarande är nytt för väldigt många.

* Många känner (med rätta imo) en större trygghet med de garantier handlare erbjuder än vad man får via KVD.

* Vid företagsleasing så tar många handlare ansvar trots att de inte är bundna vid några garantier. Köper eller leasar man som företag via KVD så tar de nära noll ansvar för eventuella fel som dyker upp, oavsett om de redovisats eller ej.
Ja, bra tillägg.

PS. Jag redigerade mitt inlägg ovan och la till att KVDs marknadsandelar är kring 1% av begbilsförsäljning. DS
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Ja absolut. Jag tänkte inte på det där med finansieringen.
Och folk betalar ju extra för trygghet. Det förstår jag.
Marknadspriset kan man ju absolut se som ett snitt där köpare och säljare möts - men om man ska räkna på sin egen bils egentliga värde så är det ju tyvärr så att man måste räkna på vad bilhandlaren ger en när de köper bilen.
Eller vad man får hos KVD minus avgifterna.

Det är också därför det blir så surt i fallet tex där han med Y-2024 kostat honom 29.000kr i månaden. Man måste äga länge helt enkelt.
Användarvisningsbild
krabbanidag
Teslaägare

Inlägg av krabbanidag »

Ja det är många som förlorat 300 000kr på sina Teslor på 12-18 månader
manneson

Inlägg av manneson »

krabbanidag skrev: 19 apr 2025 15:49
Nä 300k är knappast vanligt, kanske för en S eller X. Men det gäller ju också andra bilar i de prisklasserna. Taycan har tappat ännu mer, inte sällan uppåt en millle, vilket är rätt logiskt då det är en ännu dyrare bil.

300k över 2-3 år däremot är nog rätt vanligt för Y, 3 och bilar i prisklasserna 6-700k. Det blir ju ca 50% värdetapp.
Användarvisningsbild
krabbanidag
Teslaägare

Inlägg av krabbanidag »

manneson skrev: 19 apr 2025 15:54
Nä 300k är knappast vanligt, kanske för en S eller X. Men det gäller ju också andra bilar i de prisklasserna. Taycan har tappat ännu mer, inte sällan uppåt en millle, vilket är rätt logiskt då det är en ännu dyrare bil.

300k över 2-3 år däremot är nog rätt vanligt för Y, 3 och bilar i prisklasserna 6-700k. Det blir ju ca 50% värdetapp.

Vet inte riktigt om det stämmer för en Y Performance med däck och sånt har ju varit ca 750-800k under 2023. Dessa bilar går inte att sälja en krona över 400k idag. Vi snackar i många fall 400k i nedgång på 1,5 - 2 år.

Många köpte också för 1-1,5 år sen också kring 700k. Är väl knappast värda mer än 400-450 idag.
manneson

Inlägg av manneson »

krabbanidag skrev: 19 apr 2025 16:38

Vet inte riktigt om det stämmer för en Y Performance med däck och sånt har ju varit ca 750-800k under 2023. Dessa bilar går inte att sälja en krona över 400k idag. Vi snackar i många fall 400k i nedgång på 1,5 - 2 år.

Många köpte också för 1-1,5 år sen också kring 700k. Är väl knappast värda mer än 400-450 idag.
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-250807

Uppe på 390 redan. Går nog rätt säkert över 400.
Kom också ihåg att många som köpte när de var dyra fick 70k i bonus.
Användarvisningsbild
krabbanidag
Teslaägare

Inlägg av krabbanidag »

manneson skrev: 19 apr 2025 18:46

Den där går ovanligt högt men det är också pga de låga milen och fina skicket. Knappt inkörd.

Bilen är inte ens 2,5 år gammal. Togs ut slutet av nov -22. Med nöd och näppe berättigad miljöbonus som ju togs bort nov -22.
Nypris för basutrustad my perf 2022 med vinterhjul var 840k. Dvs efter bonus blev det 770k.

Säljaren har valt att sälja på kvd så blir gsnska stora avdrag, tror ca 20 lax försvinner som kvd gör anspråk på. Så även vid avslut 395k så ”får” säljaren behålla 375 eller nåt.

Så nedgång ca 400k på mindre än 2,5 år och ynka 4k mil. Otrevliga 100kr milen i värdetapp. Bolt/uber nivå nästan.

Hade det varit lite fler mil så kanske nedgången varit ännu Värre. Var nog inte en själ som väntade sig 400 k i förlust efter 4k mil och ett par år när de tog ut en ny Y
manneson

Inlägg av manneson »

krabbanidag skrev: 19 apr 2025 21:46

Den där går ovanligt högt men det är också pga de låga milen och fina skicket. Knappt inkörd.

Bilen är inte ens 2,5 år gammal. Togs ut slutet av nov -22. Med nöd och näppe berättigad miljöbonus som ju togs bort nov -22.
Nypris för basutrustad my perf 2022 med vinterhjul var 840k. Dvs efter bonus blev det 770k.

Säljaren har valt att sälja på kvd så blir gsnska stora avdrag, tror ca 20 lax försvinner som kvd gör anspråk på. Så även vid avslut 395k så ”får” säljaren behålla 375 eller nåt.

Så nedgång ca 400k på mindre än 2,5 år och ynka 4k mil. Otrevliga 100kr milen i värdetapp. Bolt/uber nivå nästan.

Hade det varit lite fler mil så kanske nedgången varit ännu Värre. Var nog inte en själ som väntade sig 400 k i förlust efter 4k mil och ett par år när de tog ut en ny Y
50% värdetapp efter 3 år har ju varit standard i decennier, så det bör man ha räknat med.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Jag tror inte riktigt man har räknat med detta.

Från 2019 till 2022 kostade det ungefär mellan noll till 3000 kr i månaden att äga en Tesla 3 / Y

Dvs man kunde då ställa 10 Model Y på
Uppfarten för samma peng som EN y kostar att äga idag.

Jag tror det blev en mycket stor överraskning för många.

Och jag tror även att många idag äger en bil som de absolut inte har råd med egentligen,
med den vanliga arbetarlön de har.

Tyvärr.
Användarvisningsbild
krabbanidag
Teslaägare

Inlägg av krabbanidag »

pejvic skrev: 20 apr 2025 09:40
Jag tror inte riktigt man har räknat med detta.

Från 2019 till 2022 kostade det ungefär mellan noll till 3000 kr i månaden att äga en Tesla 3 / Y

Dvs man kunde då ställa 10 Model Y på
Uppfarten för samma peng som EN y kostar att äga idag.

Jag tror det blev en mycket stor överraskning för många.

Och jag tror även att många idag äger en bil som de absolut inte har råd med egentligen,
med den vanliga arbetarlön de har.

Tyvärr.
manneson skrev: 19 apr 2025 22:59
krabbanidag skrev: 19 apr 2025 21:46

50% värdetapp efter 3 år har ju varit standard i decennier, så det bör man ha räknat med.

Håller helt med pejvic här. Jag tror många köpt sin Tesla Y SR 2024 till nollränta för 550k och glömt hur marknaden såg ut 2019-2022 när väldigt många köpte sina bilar kring 800k, 3-5% ränta och med förhoppningar om att elbilen var the shit som knappt tappade värde (så såg det ut 2019-2022, du vet väl att man ofta kunde sälja tesla med vinst efter 6 månaders användning?)

Det är ytterst få som räknat på kapitalförlust 400-500k på 3 år.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

pejvic skrev: 19 apr 2025 10:46
Ja absolut. Jag tänkte inte på det där med finansieringen.
Och folk betalar ju extra för trygghet. Det förstår jag.
Marknadspriset kan man ju absolut se som ett snitt där köpare och säljare möts - men om man ska räkna på sin egen bils egentliga värde så är det ju tyvärr så att man måste räkna på vad bilhandlaren ger en när de köper bilen.
Eller vad man får hos KVD minus avgifterna.

Det är också därför det blir så surt i fallet tex där han med Y-2024 kostat honom 29.000kr i månaden. Man måste äga länge helt enkelt.
Marknadsvärdet är väl just vad marknaden är villig att betala och vad bilägandet kostar är en annan sak.

Apropå ägandekostnader så gör nog många glädjekalkyler till exempel genom att inte ta med värdeminskningen alls i kalkylen. Det är inte nytt för elbilar. Hur många är det inte som motiverade att byta bil med att den drar 0,8 istf 0,9 l/milen och även där bortser från att den tyngsta posten är värdeminskningen.

Nytt är dock att bilar har blivit så dyra. Det är stor skillnad på att förlora 50% av 650 000 eller av 250 000.
Model Y LR AWD -24
manneson

Inlägg av manneson »

Legato skrev: 12 apr 2025 20:09

Närmast "marknadspris" är helt klart där köpare och säljare mötts och där avslut skett. Priser där avslut inte skett är IMO irrelevanta. Precis på samma sätt som på börsen eller bostadsmarknaden.
Låt oss dra detta vidare.
Det finns gott saker som går att sälja, men många väljer att slänga/skrota istället, för de tycker det är bekvämare än att lägga på blocket och liknande.
Betyder det att marknadsvärdet då är lägre än vad köpare är villiga att ge?
Jag tycker åtminstone inte det.
Dvs marknadsvärdet styrs av köpare, inte säljare.
Om det blir affär eller inte är irrelevant. Marknadsvärdet är vad köpare är villiga att ge. Punkt.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

manneson skrev: 21 apr 2025 10:18

Närmast "marknadspris" är helt klart där köpare och säljare mötts och där avslut skett. Priser där avslut inte skett är IMO irrelevanta. Precis på samma sätt som på börsen eller bostadsmarknaden.
Det finns gott saker som går att sälja, men många väljer att slänga/skrota istället, för de tycker det är bekvämare än att lägga på blocket och liknande.
Om det blir affär eller inte är irrelevant. Marknadsvärdet är vad köpare är villiga att ge. Punkt.
Du har per definition fel.

"Marknadsvärde är en term inom marknadsekonomin. Marknadsvärde kan beskrivas som det pris en produkt eller tjänst handlas till på en marknad. "

Vilket pris produkter inte handlas för är helt irrelevant. Att enbart titta på vad köparen vill köpa för är precis lika irrelevant som att enbart titta på vad säljaren vill sälja för.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Det beror lite på hur man ska tolka detta.

Problemet i fallet bilen är att det inte finns en fungerande marknad om det inte står köpare till förfogande.

På börsen till exempel i termins och optionshandel så finns ju marketmaker som ser till att affär blir genomförd. Och då uppstår ett marknadspris.

Vi behöver en köpare för att kunna fastställa marknadspriset. Är de för få så går det ej att genomföra en affär - även om någon förra veckan tex fått ett speciellt pris för sin bil.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

manneson skrev: 21 apr 2025 10:18

Så du menar att marknadsvärdet bestäms av buden som inte accepteras på en auktionsplats för bilar som har 1% av försäljningarna av beg. bilar?
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Med all respekt mussla tror jag du tänker fel här

Oavsett hur många bilar som säljs vid KVD så äger koncernen bilpriser.se och KVD har även av Handelskammaren förordnade värderingsmän.

Om du hänvisar till övriga handlare så köper de ju bilar här på KVD. Går bilen för billigt så klickar en handlare helt enkelt hem den, så jag skulle säga att avsluten på KVD är en helt vägledande inom bilvärdering.

Åtminstone på vanliga bilmodeller..

Till skillnad från till exempel andra produkter som värderas så tycker jag att högsta bud på KVD spelar en mycket stor roll.

Just för att det i dagsläget är ganska kraftigt fallande priser så finns det ingen annanstans man kan omsätta sin bil i pengar direkt än runt det summor som KVD har som avslut

Man kan alltid få lite mer privat på blocket. Absolut kan man testa själv så får du se hur lätt det är. Jag har sålt typ sex Teslor på blocket och vet att det är lite knöligt.

Om man vill vara glad så kan man absolut dra ett snittpris på blocket och värdera sin egen Tesla så. Men min fråga är då - hur skall man då omsätta sin bil i pengar? I reda pengar dvs inget inbytespris där man luras köpa en ännu dyrare bil?

De flesta affärer görs väl så - så du kanske tycker man skall värdera bilen på det sättet?

Carla tex är ju väldigt stora på Tesla.
Men deras försäljningspriser kan man ju inte räknas som ett marknadspris. De betalar ju fortfarande mindre än avsluten på KVD i inköpspris.

KVD är ett mellanting av det du får, om du ringer runt till bilhandlare och frågar vad de de vill betala och priserna på vad bilhandlarna tar i handeln.

Blir KVD för billigt så är det självreglerande.

bilarna sugs upp av andra länder. Min syrra till exempel sålde sin Tesla till Danmark.

Carla exporterar jättemkt
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

KVD är en marknad.
Carla är en marknad.
Privat via Blocket är en annan marknad.

På alla dessa marknader genereras det marknadspriser så länge det sker avslut. Köp eller säljkurser till vilka det inte skett avslut är däremot per definition inte marknadspriser.

Vad som är mest representativt beror helt på vad man jämför.

Det är ju inte så att ett marknadspris per automatik är det pris till vilket du kan sälja på studs. Skulle man tillämpa det på exempelvis villor så skulle marknadspriserna antagligen redovisas 20-30% lägre än vad de faktiskt är.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev: 22 apr 2025 10:25
KVD är en marknad.
Carla är en marknad.

På alla dessa marknader genereras det marknadspriser så länge det sker avslut. Köp eller säljkurser till vilka det inte skett avslut är däremot per definition inte marknadspriser.

Det är ju inte så att ett marknadspris per automatik är det pris till vilket du kan sälja på studs. Skulle man tillämpa det på exempelvis villor så skulle marknadspriserna antagligen redovisas 20-30% lägre än vad de faktiskt är.
Det som är speciellt med KVD är ju att det sker mer öppet. Det är ju bara säljaren och köparen som vet vad en blocket-bil verkligen såldes för.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

pejvic skrev: 22 apr 2025 09:37
Med all respekt mussla tror jag du tänker fel här

Oavsett hur många bilar som säljs vid KVD så äger koncernen bilpriser.se och KVD har även av Handelskammaren förordnade värderingsmän.

Om du hänvisar till övriga handlare så köper de ju bilar här på KVD. Går bilen för billigt så klickar en handlare helt enkelt hem den, så jag skulle säga att avsluten på KVD är en helt vägledande inom bilvärdering.

Åtminstone på vanliga bilmodeller..

Till skillnad från till exempel andra produkter som värderas så tycker jag att högsta bud på KVD spelar en mycket stor roll.

Just för att det i dagsläget är ganska kraftigt fallande priser så finns det ingen annanstans man kan omsätta sin bil i pengar direkt än runt det summor som KVD har som avslut

Man kan alltid få lite mer privat på blocket. Absolut kan man testa själv så får du se hur lätt det är. Jag har sålt typ sex Teslor på blocket och vet att det är lite knöligt.

Om man vill vara glad så kan man absolut dra ett snittpris på blocket och värdera sin egen Tesla så. Men min fråga är då - hur skall man då omsätta sin bil i pengar? I reda pengar dvs inget inbytespris där man luras köpa en ännu dyrare bil?

De flesta affärer görs väl så - så du kanske tycker man skall värdera bilen på det sättet?

Carla tex är ju väldigt stora på Tesla.
Men deras försäljningspriser kan man ju inte räknas som ett marknadspris. De betalar ju fortfarande mindre än avsluten på KVD i inköpspris.

KVD är ett mellanting av det du får, om du ringer runt till bilhandlare och frågar vad de de vill betala och priserna på vad bilhandlarna tar i handeln.

Blir KVD för billigt så är det självreglerande.

bilarna sugs upp av andra länder. Min syrra till exempel sålde sin Tesla till Danmark.

Carla exporterar jättemkt
pejvic, Om man tittar på bostadsmarknaden så håller nog de flesta med om att marknadsvärdet är beloppet som köparen och säljare är överens om. Det vill säga köpeskillingen. Säljaren har omkostnader i form av mäklararvode, styling o.s.v. men det skall inte dras av från köpeskillingen för att få marknadsvärdet. Marknadsvärdet är just köpeskillingen. Görs det många affärer av jämförbara objekt så kan man räkna ut ett genomsnittligt marknadsvärde.

Man kan anlita en fordonsmäklare som förväntas sälja bilen till ett högre pris än vad man får som privatperson. Det bilen säljs för är (förhoppningsvis) marknadsvärdet. Säljaren betalar för denna tjänst men det förändrar inte marknadsvärdet. Det är något annat - skall vi kalla det pengar kvar efter försäljning?

KVD hamnar mycket riktigt någonstans mellan bilhandlare och privatpersoner. Avsluten som sker där när bilen verkligen blir såld påverkar marknadsvärdet men volymen är låg (~ 1%). Dessutom är priserna pressade där eftersom bilarna ofta har lite småfix och de som bjuder tenderar att vara väldigt priskänsliga. Är det handlare så vill de köpa under marknadspriset för att kunna sälja till marknadspriset och göra en vinst t.ex.

Det jag tror att du menar med marknadsvärdet är hur mycket pengar man får över i fickan efter att man har sålt sin bil. Det hävdar jag är något annat. Vill man tänka TCO så är det intressant och då tycker jag att kvd är mer intressant eftersom det är en rimlig kanal för den som vill sälja sin bil. Dock måste det ske en försäljning - inte bara skambud under acceptpris.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Fredrik j skrev: 22 apr 2025 10:31
KVD är en marknad.
Carla är en marknad.

Det som är speciellt med KVD är ju att det sker mer öppet. Det är ju bara säljaren och köparen som vet vad en blocket-bil verkligen såldes för.
Och samma sak gäller för kvd om buden inte når acceptpris. Vilket är en del av vad vi diskuterar här.
Model Y LR AWD -24
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

mussla skrev: 22 apr 2025 19:04
Fredrik j skrev: 22 apr 2025 10:31
KVD är en marknad.
Carla är en marknad.

Och samma sak gäller för kvd om buden inte når acceptpris. Vilket är en del av vad vi diskuterar här.
Naturligtvis. Men blocketbilen har vi ju ändå mindre koll på.
manneson

Inlägg av manneson »

https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-251670

Reservationspris uppnått på 660. Palladium börjar komma ner i pris.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

384 för Y performance med endast 2600 mil känns ju ändå helt okej?

https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-251291
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

pejvic skrev: 27 apr 2025 20:47

Men det kostar ju typ 30K att laga innertaket samt lackera om fälgarna. Så 414K i vanligt skick utan extra skador.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jaegaern skrev: 27 apr 2025 20:50
pejvic skrev: 27 apr 2025 20:47

Men det kostar ju typ 30K att laga innertaket samt lackera om fälgarna. Så 414K i vanligt skick utan extra skador.
Plus spricka i glastaket.
Skriv svar