0% ränta igen - kan det få fart på försäljningen?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 353
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: 0% ränta igen - kan det få fart på försäljningen?

Inlägg av Thed75 »

Norge har fått upp farten på Y men de kanske är mindre pk. Gissar att trump/musk kommer ligga som en våt filt över tsla i västeuropa några år oavsett nollränta.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12683
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 0% ränta igen - kan det få fart på försäljningen?

Inlägg av Fredrik j »

T4s skrev: 28 apr 2025 11:29
Fredrik j skrev: 28 apr 2025 10:58
manneson skrev: 28 apr 2025 10:48
h4nk skrev: 28 apr 2025 09:41
Fredrik j skrev: 28 apr 2025 09:13
Jag tror många köpare gått och väntat på kampanjen. Man är inte så sugen på att betala 5% för en tesla eftersom gjort kunderna vana vid den nivån.
Instämmer med detta, de långa utdragna räntekampanjerna förra året har gjort att det blivit ett normalläge med låg ränta. Jag tror absolut många väntat och utgår från att ”såklart kommer det räntekampanj igen, det är ju så Tesla gör, vi väntar in det.”
Är ju inget problem för Tesla egentligen.
De kan ju höja priset för att täcka kostnaden.
De höjde väl priset på Juniper nu tex.
Man har ju också stoppat i lite nya artiklar. Ventilerade stolar och baksätesdisplay kostar ju t.ex. rimligen lite mer jämfört med pre-facelift.
Samma som Model 3, säkert för att få ner COGS.
Fortfarande en extra kostnad med adderad teknik jämfört med pre-facelift.
Användarvisningsbild
ercon
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 08 nov 2022 11:37

Re: 0% ränta igen - kan det få fart på försäljningen?

Inlägg av ercon »

Hur fungerar det med inbytesbil hos Tesla? Finns det nån möjlighet att lämna befintlig bil vid köp av ny Model Y?
Kör: model Y Performance Midnight Silver Quicksilver
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Inlägg: 277
Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
Referralkod: ts.la/oscar23897

Re: 0% ränta igen - kan det få fart på försäljningen?

Inlägg av Oscar11 »

ercon skrev: 28 apr 2025 20:25
Hur fungerar det med inbytesbil hos Tesla? Finns det nån möjlighet att lämna befintlig bil vid köp av ny Model Y?
Ja!
Tesla MYLR -23
Electron
Inlägg: 798
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: 0% ränta igen - kan det få fart på försäljningen?

Inlägg av Electron »

ercon skrev: 28 apr 2025 20:25
Hur fungerar det med inbytesbil hos Tesla? Finns det nån möjlighet att lämna befintlig bil vid köp av ny Model Y?
Klart du kan det. Men du får räkna med ett betydligt sämre pris än om du säljer på kvd…
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Maetlarv
Inlägg: 84
Blev medlem: 10 mar 2025 20:15

Re: 0% ränta igen - kan det få fart på försäljningen?

Inlägg av Maetlarv »

manneson skrev: 28 apr 2025 10:48
h4nk skrev: 28 apr 2025 09:41
Fredrik j skrev: 28 apr 2025 09:13
Jag tror många köpare gått och väntat på kampanjen. Man är inte så sugen på att betala 5% för en tesla eftersom gjort kunderna vana vid den nivån.
Instämmer med detta, de långa utdragna räntekampanjerna förra året har gjort att det blivit ett normalläge med låg ränta. Jag tror absolut många väntat och utgår från att ”såklart kommer det räntekampanj igen, det är ju så Tesla gör, vi väntar in det.”
Är ju inget problem för Tesla egentligen.
De kan ju höja priset för att täcka kostnaden.
De höjde väl priset på Juniper nu tex.
Visst ”kan” Tesla höja sina priser, problemet är väl att efterfrågan redan är för låg, det är ju därför de sänker räntorna.
Att höja priserna sänker rimligen efterfrågan igen.

Men visst, alltid lurar man någon om man höjer priset o sänker räntan motsvarande samtidigt. Månadsbetalningen kan ju se lägre ut om man inte tar hänsyn till kontantinsats och restvärde.
Jigsaw73
Inlägg: 4
Blev medlem: 06 okt 2024 10:22

Re: 0% ränta igen - kan det få fart på försäljningen?

Inlägg av Jigsaw73 »

ercon skrev: 28 apr 2025 20:25
Hur fungerar det med inbytesbil hos Tesla? Finns det nån möjlighet att lämna befintlig bil vid köp av ny Model Y?
Ja vi fick superbra för vår Toyota ch-r när vi bytte in den hos Tesla.

Marcus
Användarvisningsbild
ercon
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 08 nov 2022 11:37

Re: 0% ränta igen - kan det få fart på försäljningen?

Inlägg av ercon »

Electron skrev: 28 apr 2025 20:42
ercon skrev: 28 apr 2025 20:25
Hur fungerar det med inbytesbil hos Tesla? Finns det nån möjlighet att lämna befintlig bil vid köp av ny Model Y?
Klart du kan det. Men du får räkna med ett betydligt sämre pris än om du säljer på kvd…
Crap, redan stor skillnad på värde kontra rest av lån på kvd, så det får väl bli att köra vidare :)
Kör: model Y Performance Midnight Silver Quicksilver
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1701
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: 0% ränta igen - kan det få fart på försäljningen?

Inlägg av Klintan »

Jigsaw73 skrev: 29 apr 2025 08:14
ercon skrev: 28 apr 2025 20:25
Hur fungerar det med inbytesbil hos Tesla? Finns det nån möjlighet att lämna befintlig bil vid köp av ny Model Y?
Ja vi fick superbra för vår Toyota ch-r när vi bytte in den hos Tesla.

Marcus
Inbytespriset var nog extra kryddat under feb-mars för att öka försäljningen, en dold rabatt. Nu när nollräntan finns är det möjligt att inbytespriserna inte är lika bra. Men testa och begär en inbytesoffert.
Elbilist sedan 2014
SweRonin
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 feb 2025 17:03

Re: 0% ränta igen - kan det få fart på försäljningen?

Inlägg av SweRonin »

Vi som beställde nya Y från början. Får vi nå erbjudande också eller är det bara å betala ca4% räntan å vara glad 😁
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4143
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: 0% ränta igen - kan det få fart på försäljningen?

Inlägg av Tellus »

SweRonin skrev: 29 apr 2025 12:45
Vi som beställde nya Y från början. Får vi nå erbjudande också eller är det bara å betala ca4% räntan å vara glad 😁
Bara svälja och vara glad och tänka att man sponsrar elon ;)
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
krabbanidag
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 25 mar 2025 06:18

Re: 0% ränta igen - kan det få fart på försäljningen?

Inlägg av krabbanidag »

SweRonin skrev: 29 apr 2025 12:45
Vi som beställde nya Y från början. Får vi nå erbjudande också eller är det bara å betala ca4% räntan å vara glad 😁
Nej, men kan du sälja bilen direkt på Blocket med 20-30K rabatt jmf med vad du betalade i nybilspris till någon ”cash buyer” så kan du komma undan bra på arbitraget. Gäller att agera snabbt dock, du kan bli enda Junipern på andrahandsmarknaden idag :)

Plocka ut en ny med nollränta så sparar du pengar i längden, även om du säljer med 30k förlust.
TeslaLeo

Re: 0% ränta igen - kan det få fart på försäljningen?

Inlägg av TeslaLeo »

SweRonin skrev: 29 apr 2025 12:45
Vi som beställde nya Y från början. Får vi nå erbjudande också eller är det bara å betala ca4% räntan å vara glad 😁
Har du plockat ut bilen och det inte är inom 2v ånger-perioden är det bara att svälja och se glad ut.
doccia
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 apr 2025 18:25

Re: 0% ränta igen - kan det få fart på försäljningen?

Inlägg av doccia »

Jag har tidigare varit sugen på att skaffa en Tesla men har velat fram och tillbaka. Just nu har jag en Mercedes GLC 250 från 2015/16, som jag har ägt i snart fem år. Den har gått totalt 15 500 mil och är helt avbetalad. Nu börjar det kännas som att det är dags att byta bil – gärna till något med större bagageutrymme. I övrigt är både jag och familjen nöjda. Det är en bil som är väldigt skön att köra, har god komfort och ligger bra på vägen. Det enda jag egentligen saknar är modernare teknik, så ett byte kommer att ske förr eller senare.

Jag såg kampanjen för nya Model Y och fastnade faktiskt för designen – särskilt i Quicksilver-utförandet, som jag tycker är riktigt snyggt. Jag har varit i kontakt med en säljare på Tesla och kollat vad jag kan få i inbyte för min bil. De erbjuder cirka 205 000 kronor, vilket är ungefär i nivå med vad jag skulle få hos andra återförsäljare. Möjligen skulle jag få ut någon tusenlapp mer privat, men om jag bestämmer mig för en Model Y känns det enklare att göra allt via Tesla – det är inte så stor skillnad i pengar.

Jag ska in och testköra bilen imorgon (fredag), så då får jag känna efter ordentligt. Vi kör sällan långa sträckor – det händer kanske någon gång om året – så jag är inte särskilt orolig för räckvidden. Vid de tillfällen vi kör långt brukar vi ändå pausa 1,5 till 3 timmar, så det känns inte som ett hinder.

Jag tänker mig att behålla nästa bil i 3–5 år. Det jag funderar på nu är vilket upplägg som är mest fördelaktigt – 36 eller 60 månader? Det jag tittar på är en Model Y Long Range AWD i Quicksilver med 19-tumsfälgar och vinterdäck. Priset landar på 707 090 kr. Det är så klart mycket pengar, men med 0 % nominell ränta, en kontantinsats på 205 000 kr och 1 500 mil per år landar månadskostnaden på 3 418 kr vid 60 månader, eller 3 732 kr vid 36 månader – förutsatt att räntan inte förändras.

Tesla räknar med ett restvärde på 42 % efter 60 månader, vilket faktiskt känns realistiskt baserat på hur bilarna ligger ute till försäljning i dag (även om det såklart beror på körsträcka och skick). Modeller från 2023/2024 ligger på cirka 400–500 000 kr, medan 2021/2022 ligger runt 300–400 000 kr. Värdeminskningen verkar alltså inte vara värre än för andra bilar. Det verkar heller inte skilja så mycket mellan 36 och 60 månader totalt sett, med tanke på hur restvärdet är satt.

Mitt inbyte på 205 000 kr "äts upp" oavsett vilket alternativ jag väljer, förutsatt att jag har räknat rätt. Så nu blev jag osäker om det verkligen är värt ett inbyte. Aja spännande vilket fall som helst, första Teslan som jag sitter i och kommer få provköra imorgon!
manneson
Inlägg: 1152
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: 0% ränta igen - kan det få fart på försäljningen?

Inlägg av manneson »

doccia skrev: 01 maj 2025 16:54
Jag har tidigare varit sugen på att skaffa en Tesla men har velat fram och tillbaka. Just nu har jag en Mercedes GLC 250 från 2015/16, som jag har ägt i snart fem år. Den har gått totalt 15 500 mil och är helt avbetalad. Nu börjar det kännas som att det är dags att byta bil – gärna till något med större bagageutrymme. I övrigt är både jag och familjen nöjda. Det är en bil som är väldigt skön att köra, har god komfort och ligger bra på vägen. Det enda jag egentligen saknar är modernare teknik, så ett byte kommer att ske förr eller senare.

Jag såg kampanjen för nya Model Y och fastnade faktiskt för designen – särskilt i Quicksilver-utförandet, som jag tycker är riktigt snyggt. Jag har varit i kontakt med en säljare på Tesla och kollat vad jag kan få i inbyte för min bil. De erbjuder cirka 205 000 kronor, vilket är ungefär i nivå med vad jag skulle få hos andra återförsäljare. Möjligen skulle jag få ut någon tusenlapp mer privat, men om jag bestämmer mig för en Model Y känns det enklare att göra allt via Tesla – det är inte så stor skillnad i pengar.

Jag ska in och testköra bilen imorgon (fredag), så då får jag känna efter ordentligt. Vi kör sällan långa sträckor – det händer kanske någon gång om året – så jag är inte särskilt orolig för räckvidden. Vid de tillfällen vi kör långt brukar vi ändå pausa 1,5 till 3 timmar, så det känns inte som ett hinder.

Jag tänker mig att behålla nästa bil i 3–5 år. Det jag funderar på nu är vilket upplägg som är mest fördelaktigt – 36 eller 60 månader? Det jag tittar på är en Model Y Long Range AWD i Quicksilver med 19-tumsfälgar och vinterdäck. Priset landar på 707 090 kr. Det är så klart mycket pengar, men med 0 % nominell ränta, en kontantinsats på 205 000 kr och 1 500 mil per år landar månadskostnaden på 3 418 kr vid 60 månader, eller 3 732 kr vid 36 månader – förutsatt att räntan inte förändras.

Tesla räknar med ett restvärde på 42 % efter 60 månader, vilket faktiskt känns realistiskt baserat på hur bilarna ligger ute till försäljning i dag (även om det såklart beror på körsträcka och skick). Modeller från 2023/2024 ligger på cirka 400–500 000 kr, medan 2021/2022 ligger runt 300–400 000 kr. Värdeminskningen verkar alltså inte vara värre än för andra bilar. Det verkar heller inte skilja så mycket mellan 36 och 60 månader totalt sett, med tanke på hur restvärdet är satt.

Mitt inbyte på 205 000 kr "äts upp" oavsett vilket alternativ jag väljer, förutsatt att jag har räknat rätt. Så nu blev jag osäker om det verkligen är värt ett inbyte. Aja spännande vilket fall som helst, första Teslan som jag sitter i och kommer få provköra imorgon!
60 givetvis, finns inga nackdelar med det. Du kan alltid betala av snabbare om du vill.
Väljer du 36 mån är du tvungen att få fram en stor klumpsumma, eller sälja bilen. För du lär inte få 0% ränta på ett nytt lån då..
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4202
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: 0% ränta igen - kan det få fart på försäljningen?

Inlägg av Maw »

doccia skrev: 01 maj 2025 16:54
Jag har tidigare varit sugen på att skaffa en Tesla men har velat fram och tillbaka. Just nu har jag en Mercedes GLC 250 från 2015/16, som jag har ägt i snart fem år. Den har gått totalt 15 500 mil och är helt avbetalad. Nu börjar det kännas som att det är dags att byta bil – gärna till något med större bagageutrymme. I övrigt är både jag och familjen nöjda. Det är en bil som är väldigt skön att köra, har god komfort och ligger bra på vägen. Det enda jag egentligen saknar är modernare teknik, så ett byte kommer att ske förr eller senare.

Jag såg kampanjen för nya Model Y och fastnade faktiskt för designen – särskilt i Quicksilver-utförandet, som jag tycker är riktigt snyggt. Jag har varit i kontakt med en säljare på Tesla och kollat vad jag kan få i inbyte för min bil. De erbjuder cirka 205 000 kronor, vilket är ungefär i nivå med vad jag skulle få hos andra återförsäljare. Möjligen skulle jag få ut någon tusenlapp mer privat, men om jag bestämmer mig för en Model Y känns det enklare att göra allt via Tesla – det är inte så stor skillnad i pengar.

Jag ska in och testköra bilen imorgon (fredag), så då får jag känna efter ordentligt. Vi kör sällan långa sträckor – det händer kanske någon gång om året – så jag är inte särskilt orolig för räckvidden. Vid de tillfällen vi kör långt brukar vi ändå pausa 1,5 till 3 timmar, så det känns inte som ett hinder.

Jag tänker mig att behålla nästa bil i 3–5 år. Det jag funderar på nu är vilket upplägg som är mest fördelaktigt – 36 eller 60 månader? Det jag tittar på är en Model Y Long Range AWD i Quicksilver med 19-tumsfälgar och vinterdäck. Priset landar på 707 090 kr. Det är så klart mycket pengar, men med 0 % nominell ränta, en kontantinsats på 205 000 kr och 1 500 mil per år landar månadskostnaden på 3 418 kr vid 60 månader, eller 3 732 kr vid 36 månader – förutsatt att räntan inte förändras.

Tesla räknar med ett restvärde på 42 % efter 60 månader, vilket faktiskt känns realistiskt baserat på hur bilarna ligger ute till försäljning i dag (även om det såklart beror på körsträcka och skick). Modeller från 2023/2024 ligger på cirka 400–500 000 kr, medan 2021/2022 ligger runt 300–400 000 kr. Värdeminskningen verkar alltså inte vara värre än för andra bilar. Det verkar heller inte skilja så mycket mellan 36 och 60 månader totalt sett, med tanke på hur restvärdet är satt.

Mitt inbyte på 205 000 kr "äts upp" oavsett vilket alternativ jag väljer, förutsatt att jag har räknat rätt. Så nu blev jag osäker om det verkligen är värt ett inbyte. Aja spännande vilket fall som helst, första Teslan som jag sitter i och kommer få provköra imorgon!
Tänk på att Model Y kostade betydligt mer under en stor del av tiden de begagnade du skriver om såldes som nya så värdeminskningen är större än den verkar vara om du jämför med dagens nypriser.

I kostnaden per månad bör du förstås också räkna in din kontantinsats fördelat på löptiden för att se den verkliga månadskostnaden, under förutsättning att restvärdet verkligen är lika stor som restskulden i slutänden.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 798
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: 0% ränta igen - kan det få fart på försäljningen?

Inlägg av mussla »

manneson skrev: 01 maj 2025 16:57
doccia skrev: 01 maj 2025 16:54
Jag har tidigare varit sugen på att skaffa en Tesla men har velat fram och tillbaka. Just nu har jag en Mercedes GLC 250 från 2015/16, som jag har ägt i snart fem år. Den har gått totalt 15 500 mil och är helt avbetalad. Nu börjar det kännas som att det är dags att byta bil – gärna till något med större bagageutrymme. I övrigt är både jag och familjen nöjda. Det är en bil som är väldigt skön att köra, har god komfort och ligger bra på vägen. Det enda jag egentligen saknar är modernare teknik, så ett byte kommer att ske förr eller senare.

Jag såg kampanjen för nya Model Y och fastnade faktiskt för designen – särskilt i Quicksilver-utförandet, som jag tycker är riktigt snyggt. Jag har varit i kontakt med en säljare på Tesla och kollat vad jag kan få i inbyte för min bil. De erbjuder cirka 205 000 kronor, vilket är ungefär i nivå med vad jag skulle få hos andra återförsäljare. Möjligen skulle jag få ut någon tusenlapp mer privat, men om jag bestämmer mig för en Model Y känns det enklare att göra allt via Tesla – det är inte så stor skillnad i pengar.

Jag ska in och testköra bilen imorgon (fredag), så då får jag känna efter ordentligt. Vi kör sällan långa sträckor – det händer kanske någon gång om året – så jag är inte särskilt orolig för räckvidden. Vid de tillfällen vi kör långt brukar vi ändå pausa 1,5 till 3 timmar, så det känns inte som ett hinder.

Jag tänker mig att behålla nästa bil i 3–5 år. Det jag funderar på nu är vilket upplägg som är mest fördelaktigt – 36 eller 60 månader? Det jag tittar på är en Model Y Long Range AWD i Quicksilver med 19-tumsfälgar och vinterdäck. Priset landar på 707 090 kr. Det är så klart mycket pengar, men med 0 % nominell ränta, en kontantinsats på 205 000 kr och 1 500 mil per år landar månadskostnaden på 3 418 kr vid 60 månader, eller 3 732 kr vid 36 månader – förutsatt att räntan inte förändras.

Tesla räknar med ett restvärde på 42 % efter 60 månader, vilket faktiskt känns realistiskt baserat på hur bilarna ligger ute till försäljning i dag (även om det såklart beror på körsträcka och skick). Modeller från 2023/2024 ligger på cirka 400–500 000 kr, medan 2021/2022 ligger runt 300–400 000 kr. Värdeminskningen verkar alltså inte vara värre än för andra bilar. Det verkar heller inte skilja så mycket mellan 36 och 60 månader totalt sett, med tanke på hur restvärdet är satt.

Mitt inbyte på 205 000 kr "äts upp" oavsett vilket alternativ jag väljer, förutsatt att jag har räknat rätt. Så nu blev jag osäker om det verkligen är värt ett inbyte. Aja spännande vilket fall som helst, första Teslan som jag sitter i och kommer få provköra imorgon!
60 givetvis, finns inga nackdelar med det. Du kan alltid betala av snabbare om du vill.
Väljer du 36 mån är du tvungen att få fram en stor klumpsumma, eller sälja bilen. För du lär inte få 0% ränta på ett nytt lån då..
Jag håller helt med om 60 månader. Vill du sälja bilen innan 60 månader så kan du även överlåta finansen vilket gör bilen mer lättsåld till privatpersoner. Finns ingen nackdel med så lång tid som möjligt. Det ger större valfrihet helt enkelt.
Model Y LR AWD -24
Oryd
Inlägg: 152
Blev medlem: 19 dec 2021 11:06

Re: 0% ränta igen - kan det få fart på försäljningen?

Inlägg av Oryd »

Notera att räntan kan förändras: Räntan är rörlig och månadskostnaden kan därmed ändras under avtalstiden t.ex. om kreditgivarens upplåningskostnader ändras, för mer information se avtalet med kreditgivaren.
doccia
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 apr 2025 18:25

Re: 0% ränta igen - kan det få fart på försäljningen?

Inlägg av doccia »

Sunt resonemang – tack för ert inspel! Det innebär också att om jag nu väljer att beställa en Tesla, kommer jag enbart att betala den kontantinsats som krävs. Överskjutande pengar får istället placeras på ett trevligt konto där de kan växa under de kommande 60 månaderna.

Jag är fullt införstådd med att räntan är rörlig och vad det kan innebära över tid.

I fredags var vi och provkörde bilen med hela familjen – min fru och våra två små barn på 3 år respektive 8 månader. Vi monterade över barnstolarna och gav oss ut på en liten tur. Vi blev positivt överraskade av Junipern. Jag har aldrig tidigare kört eller ens suttit i en Tesla, men upplevelsen var mycket trevlig.

När jag sedan satte mig i vår nuvarande bil igen kunde jag inte låta bli att jämföra komforten – och där kände jag att Tesla fortfarande har lite att jobba på, även om det absolut kändes okej. På det stora hela var det en riktigt fin bil!

Jag ska höra med säljaren om det finns möjlighet att få några år med gratis laddning via deras Supercharger-nätverk. Om de kan erbjuda det – ja, då är det nog avgjort.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4402
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: 0% ränta igen - kan det få fart på försäljningen?

Inlägg av jonasl »

60 månader med 42% restskuld känns våghalsigt. Jag har fler än 3 år men har valt 0% restskuld.

Att välja 3 år tycker jag är dumt om man inte måste, vill man sen inte byta bil efter 36 månader så sitter man där med en skuld som måste omfinansieras till helt nya villkor.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Nect
elbilist
Inlägg: 1987
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: 0% ränta igen - kan det få fart på försäljningen?

Inlägg av Nect »

jonasl skrev: 04 maj 2025 14:23
60 månader med 42% restskuld känns våghalsigt. Jag har fler än 3 år men har valt 0% restskuld.

Att välja 3 år tycker jag är dumt om man inte måste, vill man sen inte byta bil efter 36 månader så sitter man där med en skuld som måste omfinansieras till helt nya villkor.
Om man nu inte vid sidan av spar pengar på ett räntekonto och betalar av med de sparade pengarna vid månad 60. Då ”tjänar” man pengar iom räntan på sparkontot.

Men annars håller jag med dig att 43% på 60 månader är högt räknat. 😊
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8143
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: 0% ränta igen - kan det få fart på försäljningen?

Inlägg av fth »

doccia skrev: 04 maj 2025 10:48
Jag ska höra med säljaren om det finns möjlighet att få några år med gratis laddning via deras Supercharger-nätverk. Om de kan erbjuda det – ja, då är det nog avgjort.
Möjligheterna att förhandla om individuella rabatter, extrautrustning etc är minimala hos Tesla.

Det är inte alls omöjligt att dom sockrar det generella erbjudandet med typ ett år fri SuC mot slutet av kvartalet, men chansen att du kan snacka dig till det nu är minimal.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Juniper
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 maj 2025 09:45
Referralkod: ts.la/https://---">https://---

Re: 0% ränta igen - kan det få fart på försäljningen?

Inlägg av Juniper »

Så typiskt för oss som köpte i mars… Jag anade att det skulle hända, men inte så här snabbt. Tesla erbjuder inte ens lite goodwill.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 1090
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: 0% ränta igen - kan det få fart på försäljningen?

Inlägg av Dinsdale »

Nect skrev: 04 maj 2025 16:06
jonasl skrev: 04 maj 2025 14:23
60 månader med 42% restskuld känns våghalsigt. Jag har fler än 3 år men har valt 0% restskuld.

Att välja 3 år tycker jag är dumt om man inte måste, vill man sen inte byta bil efter 36 månader så sitter man där med en skuld som måste omfinansieras till helt nya villkor.
Om man nu inte vid sidan av spar pengar på ett räntekonto och betalar av med de sparade pengarna vid månad 60. Då ”tjänar” man pengar iom räntan på sparkontot.

Men annars håller jag med dig att 43% på 60 månader är högt räknat. 😊
Det är inte Teslas problem att man räknar med för högt restvärde, det är köparens. Folk kollar bara på månadskostnaden. Men det blir säkert en kalldusch för många den dagen de vill byta, de måste betala för att bli av med bilen.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
doccia
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 apr 2025 18:25

Re: 0% ränta igen - kan det få fart på försäljningen?

Inlägg av doccia »

fth skrev: 04 maj 2025 20:48
doccia skrev: 04 maj 2025 10:48
Jag ska höra med säljaren om det finns möjlighet att få några år med gratis laddning via deras Supercharger-nätverk. Om de kan erbjuda det – ja, då är det nog avgjort.
Möjligheterna att förhandla om individuella rabatter, extrautrustning etc är minimala hos Tesla.

Det är inte alls omöjligt att dom sockrar det generella erbjudandet med typ ett år fri SuC mot slutet av kvartalet, men chansen att du kan snacka dig till det nu är minimal.

/fth
Jag märkte detta :lol:
Skriv svar